Pada Tahun Kemarau, Amirul Mukminin Saiyidina Omar Ibn Al Khattabرضي الله عنه,, bersama sejumlah besar orang Islam, keluar ke kawasan lapang yang luas untuk menunaikan solat memohon hujan dan memohon kepada Allah Yang Maha Pemurah agar menurunkan hujan. Saiyidina Omar Ibn Al Khattabرضي الله عنه, memegang tangan kanan Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه di tangan kanannya dan mengangkatnya ke langit dan berdoa, "Ya Allahﷻ, kami pernah memohon hujan kepada-Mu untuk Rasulullahﷺ semasa baginda masih hidup. Ya Allahﷻ, hari ini, kami memohon hujan kepada-Mu demi bapa saudara Rasulullahﷺ. Maka turunkanlah hujan kepada kami." Jemaah Islam tidak keluar sehingga hujan mencurah-curah mengumumkan berita gembira, pengairan, dan kesuburan.
Para Sahabat bergegas memeluk Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه dan menyatakan rasa sayang mereka terhadap statusnya yang diberkati dengan berkata, "Bergembiralah! Sekarang kamu adalah pemberi air dua Haram."
Seperti apa sebenarnya lelaki yang digelar pemberi air dua Haram itu ? Siapakah lelaki ini yang Saiyidina Omar Ibn Al Khattabرضي الله عنه, memohon kepada Allahﷻ untuk menurunkan hujan, walaupun Saiyidina Omar Ibn Al Khattabرضي الله عنه, memiliki ketakwaan, keutamaan, dan kedudukan tinggi yang terkenal di sisi Allahﷻ, Rasulullahﷺ dan orang-orang yang beriman? Dia adalah Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, bapa saudara Rasulullahﷺ. Rasulullahﷺ) sangat menghormatinya. Rasa hormat dan cintanya terhadapnya tidak dapat dipisahkan. Dia selalu memuji sifat baiknya dengan berkata, "Dia adalah satu-satunya yang tinggal dalam keluarga saya."
Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه adalah orang Quraisy yang paling dermawan. Lebih-lebih lagi baginda berbaik dengan kaum kerabatnya dan menjaga tali persaudaraan.
Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, sama seperti Saiyidina Hamzah Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, hampir sebaya dengan Rasulullahﷺ, hanya dua atau tiga tahun lebih tua. Oleh itu, Muhammad[Rasulullahﷺ] dan bapa saudaranya Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه adalah pada usia dan generasi yang sama seperti kanak-kanak dan sebagai lelaki muda. Menjadi saudara bukanlah satu-satunya ikatan yang menjadikan mereka berkawan rapat. Mereka diikat oleh ikatan umur dan persahabatan sepanjang hayat.
Di samping itu, sifat Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه yang baik dan budi pekerti yang sangat baik melengkapi piawaian penilaian Rasulullahﷺ, kerana Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه terlalu pemurah, seolah-olah dia adalah penaja perbuatan baik dan mulia terhadap manusia. Dia menghargai ikatan persaudaraan dan menyayangi keluarga dan kerabatnya. Dia meletakkan dirinya, pengaruhnya, dan wangnya kepada mereka.
Lebih-lebih lagi, dia seorang yang sangat pintar. Kepintarannya diwarnai dengan kelicikan. Ini, bersama dengan kedudukannya yang tinggi di kalangan orang Quraisy, membolehkannya mengelakkan kerosakan dan penghinaan terhadap Rasulullahﷺ apabila dia mula mengajak orang ramai untuk memeluk Islam secara terbuka.
Seperti yang telah kita sebutkan sebelum ini, Saiyidina Hamzah Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه memperlakukan penindasan dan ketidakadilan Quraisy serta keangkuhan dan permusuhan Abu Jahal dengan pedangnya yang menghancurkan. Adapun Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, dia memperlakukan mereka dengan semacam kecerdasan dan kelicikan yang menguntungkan Islam dengan cara yang sama seperti pedang lakukan untuk melindungi dan mempertahankan keberadaan dan kemenangannya..
Sekumpulan ahli sejarah menyebut Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه antara mereka yang terakhir memeluk Islam, kerana keislamannya tidak diumumkan secara terbuka sehingga tahun Penaklukan Makkah. Walau bagaimanapun, yang lain meriwayatkan bahawa dia yang paling utama dalam menyerahkan dirinya kepada Islam tetapi dia menyembunyikan imannya.
Abu Raaffa, hamba Rasulullahﷺ, berkata, "Saya adalah hamba Al-Abbaas Ibn Abd Al-Muttalib ketika Islam menyinari keluarga rumah. Oleh itu, Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, Ummu Al-Fadl dan saya menyerahkan diri kepada Islam, tetapi Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه menyembunyikan keislamannya." Ini adalah kenyataan Abu Raaffa di mana dia menyaksikan Islam Al-Abbaas sebelum Perang Badar.
Akibatnya, Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه adalah seorang Muslim yang terkemuka. Tinggalnya di Makkah walaupun Rasulullahﷺ Hijrah adalah rancangan yang telah direncanakan yang membuahkan hasil. Orang Quraisy tidak menyembunyikan kecurigaan mereka terhadap niat sebenar Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, dan mereka juga tidak dapat mencari sebab untuk menunjukkan permusuhan kepadanya, terutamanya apabila dia tidak menunjukkan apa-apa selain kepatuhan kepada cara hidup dan agama mereka.
Apabila Perang Badar berlaku, orang Quraisy mendapat peluang keemasan mereka untuk mendedahkan kesetiaan sebenar Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه. Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه adalah seorang yang cerdik yang mengesan, sekaligus, rancangan jahat yang dilakukan oleh kaum Quraisy untuk meringankan penderitaan dan kehilangan mereka.
Sekiranya Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه dapat memberitahu Rasulullahﷺ di Madinah tentang rancangan dan persiapan Quraisy, mereka tetap akan berjaya membawanya ke dalam peperangan yang tidak diyakini dan tidak diingininya. Walau bagaimanapun, ia akan menjadi kejayaan sementara yang tidak lama lagi akan berubah menjadi pergolakan yang dahsyat.
Kedua-dua tentera bertemu dalam pertempuran dalam Perang Badar. Rasulullahﷺ memanggil para Sahabatnya sambil berkata, "Ada orang Bani Haashim dan dari suku kaum lain yang dipaksa untuk berbaris. Mereka tidak benar-benar mahu memerangi kami. Oleh itu, jika ada di antara kamu yang bertemu dengan salah seorang daripada mereka semasa pertempuran, saya perintahkan kamu untuk menyelamatkan nyawanya. Jangan bunuh Abu Al-Bakhtariy Ibn Assad Ibn Assad Ibn Assad Ibn Assad Al-Abas Ibn Abd Al-Muthalib, kerana dia terpaksa pergi dalam peperangan ini."
Sekarang, Rasulullahﷺ tidak memberi keistimewaan kepada bapa saudaranya Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, kerana ia bukan kesempatan mahupun masa untuk keistimewaan. Rasulullahﷺ tidak akan memberi syafaat bagi pihak bapa saudaranya semasa peperangan itu mencapai puncak kekejaman dan ketika dia melihat para sahabatnya terkorban dalam peperangan kebenaran jika dia mengetahui bahawa bapa saudaranya adalah salah seorang daripada orang-orang yang kafir. Sesungguhnya, jika Rasulullahﷺ telah diperintahkan untuk tidak meminta pengampunan Allahﷻ untuk bapa saudaranya Abi Thalib, walaupun sokongan, bantuan, dan sokongannya yang tidak berkesudahan untuk Islam, maka bagaimana mungkin baginda memerintahkan orang Islam yang membunuh bapa dan saudara mereka yang kafir dalam Perang Badar untuk membuat pengecualian untuk bapa saudaranya dan menyelamatkan nyawanya? Ia sememangnya tidak nampak logik atau boleh dilaksanakan. Satu-satunya penjelasan yang logik adalah bahawa Rasulullahﷺ mengetahui rahsia bapa saudaranya dan kesetiaan tersembunyi serta perkhidmatan rahsianya untuk Islam. Dia juga tahu bahawa dia terpaksa pergi berperang. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawabnya untuk menyelamatkannya sejauh yang dia mampu.
Jika Abu Al-Bakhtariy Ibn Al-Haarith mendapat syafaat Rasulullahﷺ walaupun dia tidak menyembunyikan keislamannya dan tidak menyokongnya seperti yang dilakukan oleh Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, itu adalah kerana dia enggan mengambil bahagian dalam penderaan dan penindasan Quraisy terhadap orang Islam. Kedua, dia pergi berperang kerana malu dan terpaksa. Bukankah seorang Muslim yang menyembunyikan keislamannya dan menyokongnya secara terang-terangan dan sembunyi-sembunyi dalam banyak situasi yang ketara lebih layak mendapat syafaat ini? Sesungguhnya Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه adalah Muslim dan penolong itu. Marilah kita kembali ke masa lalu untuk membuktikan kenyataan ini.
Apabila 73 lelaki dan dua wanita dari delegasi Anshar datang ke Makkah pada musim haji untuk berbai'at kepada Rasulullahﷺ dalam Ikrar Al-Aqabah Kedua dan untuk membuat persiapan bersama Rasulullahﷺ untuk penghijrahan umat Islam yang hampir ke Madinah, Rasulullahﷺ memberitahu bapa saudaranya Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه dan tentang amanah yang dilakukan antara bapa saudaranya dan bapa saudara baginda dan bapa saudaranya. menghargai pendapatnya.
Apabila tiba masanya untuk pertemuan rahsia, Rasulullahﷺ dan bapa saudaranya Al-'Abbaas pergi ke tempat orang Anshar sedang menunggu mereka. Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه ingin menguji kesetiaan dan keupayaan mereka untuk membantu dan melindungi Rasulullahﷺ.
Sekarang, mari kita dengar salah seorang delegasi, Ka'b Ibn Maalik (RA) menceritakan perjalanan mesyuarat ini:
Kami duduk di dalam jurang menunggu Rasulullahﷺ sehingga baginda tiba dengan ditemani bapa saudaranya. Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه berkata, "Wahai orang-orang Khazraj, kamu amat mengetahui tentang nasab Muhammad. Kami telah menghalang orang-orang kami daripada menganiayanya. Dia tinggal di sini dilindungi dan disokong oleh kaumnya dan di negaranya sendiri, namun dia lebih suka menemani kamu dan berhijrah ke Madinah. Oleh itu, di satu pihak, berikanlah perlindungan dan perlindungan kepadanya, jika kamu yakin dengan perlindungan kamu, maka cukupkanlah ia dengan perlindungan kamu, jika kamu yakin dengan kamu. Berikrar sepenuhnya, jika kamu berniat untuk meninggalkan dan menghalangnya setelah dia berhijrah kepada kamu, maka lebih baik kamu tunjukkan kepadanya warna sebenar kamu sekarang sebelum terlambat."
Ketika Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه mengucapkan kata-kata tegas ini, matanya memerhati wajah Anshar untuk mengesan dan mengamati refleks dan reaksi mereka terhadap kata-katanya. Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه tidak berpuas hati dengan apa yang dilihatnya, kerana kecerdasannya yang hebat adalah seorang yang praktikal yang menyiasat fakta yang nyata dan kukuh dan berhadapan dengan mereka dari semua sudut dengan penelitian pakar pengiraan.
Oleh itu, dia mengemukakan soalan bijak: "Huraikan kepada saya kesediaan tempur dan strategi perang anda." Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه cukup cerdik dan berpengalaman dengan sifat dan perangai Quraisy untuk menyedari bahawa peperangan antara Islam dan kekufuran tidak dapat dielakkan, kerana di satu pihak tidak mungkin orang Quraisy menerima untuk meninggalkan agama, kemuliaan, dan kesombongan mereka. Sebaliknya, Islam tidak akan menyerahkan haknya yang sah kepada kuasa kebatilan. Soalannya ialah. Adakah penduduk Madinah akan berdiri teguh di belakang Rasulullahﷺ ketika berlakunya peperangan?
Adakah mereka, secara teknikalnya, mempunyai tahap kepakaran yang sama dalam taktik peperangan, serangan, dan pengunduran seperti Quraisy? Itulah yang ada dalam fikiran Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه apabila dia meminta mereka menerangkan kesediaan tempur dan strategi perang mereka.
Kaum Anshar teguh seperti gunung berapi-api ketika mereka mendengar Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه. Tidak lama selepas dia selesai bertanya soalan provokatif ini, orang Anshar berkata: "Demi Allah, kami diberi peluang untuk berperang. Kami adalah orang-orang yang gagah perkasa. Kami dibesarkan dalam taktik perang dan dilatih untuk berperang. Kami mewarisi kepakaran perang yang sangat baik daripada bapa dan datuk kami. Kami telah belajar untuk terus menembak anak panah kami. Kami telah belajar menembak sehingga tusukan yang terakhir. pedang dan seranglah dengan kuat sehingga sama ada kita atau musuh kita dikalahkan."
Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه sangat gembira sambil berkata, "Saya dapat tahu dari apa yang baru saya dengar bahawa kamu adalah ahli peperangan, tetapi adakah kamu mempunyai baju besi?" Mereka menjawab, "Sudah tentu, kami mempunyai baju besi, perisai, dan topi keledar."
Selepas itu, dialog yang hebat dan hebat berlaku antara Rasulullahﷺ dan Anshar, yang akan kami ceritakan secara terperinci kemudian. Itulah sikap Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه pada Ikrar Kedua Al-Aqabah. Sama ada dia sudah memeluk Islam atau belum membuat keputusan muktamad tidak mengubah hakikat bahawa sikap hebatnya menentukan peranannya yang akan datang dalam menyumbang kepada gerhana kuasa kegelapan dan fajar Islam yang semakin hampir. Lebih-lebih lagi, ia memberi penerangan tentang ketabahan hatinya yang luar biasa.
Akhirnya, Pertempuran Hunain berlaku, menawarkan lebih banyak bukti pengorbanan diri lelaki yang pendiam dan penuh belas kasihan ini yang kepahlawanan yang mengagumkan dan abadi akan ditayangkan di medan perang hanya di bawah keperluan yang mendesak. Jika tidak, kepahlawanan semula jadi ini akan bersemayam dalam dirinya yang paling dalam, namun ia akan sentiasa bersembunyi di sana.
Pada A.H. 8 dan selepas Allah mengizinkan Rasulullahﷺ dan Islam mencapai Penaklukan Makkah, beberapa puak yang berpengaruh di Semenanjung Arab telah marah dengan kemenangan cepat yang telah dicapai oleh agama baru ini dalam masa yang begitu singkat. Oleh itu, kaum Hawaazan, Thaqiif, Nasr, Jusham, dan suku-suku lain mengadakan pertemuan dan bersetuju untuk melancarkan perang yang menentukan terhadap Rasulullahﷺ dan kaum Muslimin.
Sekarang, kita tidak seharusnya membiarkan perkataan "suku-suku" menyesatkan kita untuk memandang rendah beratnya peperangan yang Rasulullahﷺ telah berjuang sepanjang hayatnya. Kita tidak boleh menganggap bahawa mereka adalah pertempuran kecil-kecilan di pergunungan. Sebaliknya, peperangan puak ini, bertempur di kubu kuat puak, jauh lebih sukar dan kejam daripada peperangan biasa. Jika kita mengingati fakta ini, kita bukan sahaja akan mempunyai penilaian yang tepat tentang usaha luar biasa yang dilakukan oleh Rasulullahﷺ dan para Sahabatnya, tetapi juga nilai yang betul dan boleh dipercayai dari kemenangan besar yang dicapai oleh Islam dan orang-orang yang beriman ini, dan wawasan yang terang tentang petunjuk Allahﷻ yang jelas dan kemenangan dalam kejayaan mereka.
Seperti yang telah kita katakan, puak-puak itu berkumpul dalam gelombang pahlawan yang tidak berkesudahan. Terdapat 12,000 pahlawan dalam tentera Islam. Dua belas ribu? Siapakah pahlawan-pahlawan ini? Mereka adalah orang-orang yang, tidak lama sebelum itu, telah membebaskan Makkah, mengheret kuasa syirik dan penyembahan berhala ke jurang yang terakhir dan tidak berdasar, dan telah mengibarkan bendera mereka melintasi ufuk tanpa saingan atau persaingan.
Ini tidak diragukan lagi merupakan kemenangan yang belum pernah terjadi sebelumnya yang membuat kebanggaan secara senyap-senyap menyelinap ke dalam umat Islam yang menang. Pada analisis akhir, umat Islam hanyalah manusia. Jumlah mereka yang ramai dan pencapaian besar mereka di Makkah menjadikan mereka terdedah kepada kebanggaan. Akibatnya mereka berkata, "Kami tidak akan dikalahkan oleh golongan yang sedikit."
Kebergantungan mereka semata-mata pada kuasa ketenteraan mereka, semata-mata dan kebanggaan dalam penaklukan tentera mereka adalah sentimen yang tidak benar yang mereka akan segera pulih melalui kejutan yang menyakitkan lagi menyembuhkan yang sedang menanti mereka, kerana syurga sedang mempersiapkan mereka untuk kesudahan yang jauh lebih mulia dan lebih tinggi daripada peperangan. Kejutan penyembuhan adalah kekalahan besar-besaran secara tiba-tiba sejurus selepas kedua-dua tentera bertemu dalam pertempuran sengit. Kaum Muslimin segera memohon kepada Allahﷻ dalam kehinaan dan ketundukan. Mereka mengetahui bahawa tidak ada lari daripada Allahﷻ, tidak ada tempat berlindung melainkan dengan Dia, dan tidak ada kekuatan melainkan Dia. Doa-doa ini mengalir ke seluruh medan perang, mengubah kekalahan menjadi kemenangan.
Sehubungan itu, Al-Quran yang mulia itu turun kepada kaum Muslimin:
لَقَدْ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍۢ ۙ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ ۙ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْـًۭٔا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ ٱلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ ٢٥ثُمَّ أَنزَلَ ٱللَّهُ سَكِينَتَهُۥ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَعَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ وَأَنزَلَ جُنُودًۭا لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآءُ ٱلْكَـٰفِرِينَ ٢٦
"Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.Kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan tentera yang kamu tidak melihatnya, serta Ia menyeksa orang-orang kafir itu (dengan kekalahan yang membawa kehancuran); dan yang demikian itu ialah balasan bagi orang-orang yang kafir."
Pada saat itu, Rasulullahﷺ berdiri di sana dikelilingi oleh Saiyidina Abu Bakar IAs Sidiqueرضي الله عنه, Saiyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه, Saiyidina Ali Ibn Abi Talibرضي الله عنه, Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, anaknya Al-Fadl Ibn Al-Abbaasرضي الله عنه, Saiyidina Ja'far Ibn Abi Talibرضي الله عنه, , Rabi'ah Ibn Al-Haarith رضي الله عنه, , Aiman Ibn U. dan beberapa orang Sahabat yang lain (رضي الله عنه,).
Ada juga seorang wanita yang diangkat ke kedudukan yang tinggi di kalangan lelaki dan pahlawan itu, iaitu, Ummu Sulaim Bint Milhanرضي الله عنه,. Apabila dia melihat kekacauan dan kekeliruan yang dialami kaum Muslimin, dia menaiki unta suaminya Abi Talhah (semoga Allahﷻ meridhai mereka berdua) dan bergegas ke arah Rasulullahﷺ. Apabila bayinya bergerak dalam rahimnya, dia menanggalkan pakaian luarnya dan menariknya ketat di perutnya. Sebaik sahaja dia sampai kepada Rasulullahﷺ, dia memberikan belatinya. Rasulullahﷺ tersenyum dan bertanya, "Mengapa kamu memberikan belati itu kepadaku, Ummu Sulaim?" Dia menjawab, "Engkau lebih aku sayangi daripada ayah dan ibuku sendiri. Bunuhlah orang yang membelakangimu seperti kamu memusuhi musuhmu, kerana mereka berhak menerima hukuman yang sama." Wajah Rasulullahﷺbercahaya, kerana dia mempunyai iman yang kuat terhadap janji Allahﷻ, dan dia berkata, "Cukuplah Allahﷻ kami melawan mereka dan telah berbuat baik kepada kami."
Pada saat-saat yang sukar itu, Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه, berada di sebelah Rasulullahﷺ . Malah, dia mengikutinya seperti bayang-bayangnya, memegang asalnya dengan erat dan menentang bahaya dan kematian. Rasulullahﷺ memerintahkannya untuk berteriak sekeras-kerasnya, kerana dia adalah seorang yang gagah perkasa dan lantang, berkata, "Kembalilah dan berperanglah wahai kaum Anshar! Kembalilah, kerana kamu telah berbaiah kepada Allahﷻ dan Rasul-Nya." Suaranya kedengaran di seluruh medan perang seolah-olah itu adalah penyeru dan amaran takdir. Sebaik sahaja umat Islam yang ketakutan dan bercerai-berai itu mendengar suaranya, mereka menjawab dalam satu nafas, "Ini saya berkhidmat untuk anda.
Ini saya berkhidmat untuk anda." Mereka menghempas diri ke medan perang seperti taufan. Mereka menurunkan kuda dan unta yang tidak bergerak dan berlari dengan perisai, pedang, dan busur mereka seolah-olah ditarik oleh suara Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,. Sekali lagi, kedua-dua tentera itu bertemu dalam pertempuran sengit. Rasulullahﷺ berseru, "Sekarang sudah tiba masanya untuk pertempuran yang sengit." Ia benar-benar pergaduhan yang ganas. Mayat Hawaazan dan Thaqiif berguling di medan perang. Pejuang Allahﷻ mengalahkan pejuang yang memberi ketenangan kepada Rasulullahﷺi dan orang-orang mukmin.
Rasulullahﷺ sangat menyayangi bapa saudaranya Al-Abbas, sehingga dia tidak dapat tidur ketika Perang Badar meletakkan bebannya dan bapa saudaranya ditangkap. Rasulullahﷺ tidak cuba menyembunyikan perasaannya. Apabila dia ditanya tentang sebab dia tidak dapat tidur, walaupun kemenangannya yang besar, dia berkata, "Saya mendengar Al-Abas mengerang dalam belenggunya." Sebaik sahaja sekumpulan orang Islam mendengar sabda Rasulullahﷺ, mereka bergegas ke tempat tawanan itu, melepaskan Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,., dan kembali kepada Rasulullahﷺ dan berkata, "Wahai Rasulullahﷺ, kami melepaskan sedikit belenggu Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,.." Tetapi mengapa Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,. sahaja yang menikmati keistimewaan ini? Akibatnya, Rasulullahﷺ memerintahkan mereka, "Pergi dan lakukan itu kepada semua tawanan."
Sesungguhnya cinta Rasulullahﷺ kepada Al-Abbaas tidak bermakna baginda perlu mendapat layanan istimewa yang membezakannya daripada tawanan lain. Apabila diputuskan bahawa wang tebusan akan diambil sebagai pertukaran untuk membebaskan tawanan, Rasulullahﷺ bertanya kepada bapa saudaranya, "Wahai Abbas, bayarlah tebusan untuk dirimu dan keponakanmu Saiyidina Aqiil Ibn Abi-Talibرضي الله عنه, Nawfal Ibn Al-Haarith dan sekutumu, Al-Amthr bin Haarith dan saudara Ibn Haari Fahr, sebab awak mampu." Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,. ingin dibebaskan tanpa membayar wang tebusan, berkata, "Wahai Rasulullah, saya adalah seorang Muslim tetapi kaum saya memaksa saya untuk pergi dalam peperangan ini."Tetapi Rasulullahﷺ mendesaknya. Al-Qur'an yang mulia turun untuk mengulas kejadian ini berkata;
يٰٓاَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِّمَنْ فِيْٓ اَيْدِيْكُمْ مِّنَ الْاَسْرٰٓى ۙ اِنْ يَّعْلَمِ اللّٰهُ فِيْ قُلُوْبِكُمْ خَيْرًا يُّؤْتِكُمْ خَيْرًا مِّمَّآ اُخِذَ مِنْكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ۗ وَاللّٰهُ غَفُوْرٌ رَّحِيْمٌ ࣖ ﴿الأنفال : ۷۰﴾
"Wahai Nabi (Muhammad)! Katakanlah kepada para tawanan perang yang ada di tanganmu, “Jika Allah mengetahui ada kebaikan di dalam hatimu, niscaya Dia akan memberikan yang lebih baik dari apa yang telah diambil darimu dan Dia akan mengampuni kamu.” Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang"
Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,. telah memberkati zuriat. Abd Allah Ibn Abas, orang terpelajar dari negara Islam, adalah salah seorang daripada putera yang diberkati itu.
Pada hari Jumaat, 14 Rajab, 32 H., penduduk Al-Awalii di Al-Madinah mendengar seruan berseru, "Semoga Allahﷻ merahmati sesiapa yang melihat Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,.." Mereka segera menyedari bahawa Saiyidina Abas Ibn Abd Mutalibرضي الله عنه,. telah meninggal dunia.
Jemaah besar yang belum pernah berlaku sebelum ini, seperti Al-Madinah yang tidak pernah alami sebelum ini, mengiringi perarakan pengebumian ke tanah perkuburan. Amirul Mukminin Saiyidina Uthman Ibn Affanرضي الله عنه, menunaikan solat jenazah. Jenazah Saiyidina Abu Al-Fadl Ibn Abasرضي الله عنه, disemayamkan di Al-Baqii'. Dia tidur dengan tenang dan gembira di antara orang-orang beriman yang telah menepati perjanjian mereka dengan Allahﷻ.
Author:
Allahﷻ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه
Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه
Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه
Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه
Allahﷻ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه



No comments:
Post a Comment