السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
Abdullah Ibn Umar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
Abdullah ibn `Umar (رضي الله عنه) adalah seorang sahabat terkemuka Nabi Muhammad (ﷺ) dan seorang perawi hadith yang produktif. Beliau terkenal dengan ketakwaannya, ilmunya, dan berpegang teguh pada ajaran dan amalan Nabi. Beberapa laman web Islam mengatakan dia meriwayatkan 2,630 hadis, menjadikannya perawi kedua paling produktif selepas Abu Hurayrah.
Berikut adalah beberapa aspek utama peranan Abdullah ibn `Umar dalam periwayatan hadith:
Dekat dengan Nabi:
Dia adalah anak kepada Khalifah Umar ibn al-Khattab, dan kedua-dua ayah dan anak lelakinya memeluk Islam lebih awal dan berhijrah ke Madinah bersama Nabi. Kedekatan ini membolehkannya menyaksikan dan belajar daripada tindakan dan ajaran Nabi secara langsung.
Penekanan Mengikut Sunnah:
Abdullah ibn `Umar terkenal dengan perhatiannya yang teliti terhadap perincian dalam mengikuti amalan Nabi, walaupun dalam perkara yang kelihatan kecil. Beliau sering meriwayatkan hadis yang berkaitan dengan tindakan khusus Nabi, menekankan kepentingan berpegang kepada Sunnah.
Contoh Taqwa:
Dia terkenal dengan ketakwaannya yang mendalam kepada Allah dan dedikasinya untuk beribadah. Dia dilaporkan berkata, "Jika kamu bertahan hingga petang, jangan harap kamu masih hidup di waktu pagi, dan jika kamu bertahan hingga pagi, jangan harap kamu masih hidup di waktu petang...".
Abdullah Ibn Umar رَضِيَ اللهُ عَنْهُ. Di Shaykhan, pertengahan antara Madinah dan Uhud, ribuan tentera Islam yang diketuai oleh Rasulullah berhenti. Matahari telah mula tenggelam di bawah ufuk. Nabi turun dari kudanya Sakb. Dia berpakaian lengkap untuk berperang. Serban terluka pada topi keledarnya. Dia memakai penutup dada yang di bawahnya adalah baju besi, yang diikat dengan tali pinggang pedang kulit. Sebuah perisai disandang di belakangnya, dan pedangnya tergantung di sisinya. Ketika matahari terbenam, Bilal mengumandangkan azan, lalu mereka shalat.
Nabi kemudian meninjau pasukannya sekali lagi, dan ketika itulah dia melihat di tengah-tengah mereka kehadiran lapan orang budak lelaki yang, walaupun umur mereka, berharap untuk mengambil bahagian dalam pertempuran. Di antara mereka ialah Usamah anak Zayd dan Abdullah anak Umar, keduanya baru berusia tiga belas tahun. Nabi menyuruh mereka semua pulang dengan segera. Dua daripada budak lelaki itu, bagaimanapun, menunjukkan bahawa mereka adalah pejuang yang berkebolehan dan dibenarkan untuk mengiringi tentera ke Perang Uhud, manakala yang lain dihantar pulang kepada keluarga mereka.
Sejak kecil, Abdullah ibn Umar telah menunjukkan minatnya untuk bergaul dengan Nabi dalam semua urusannya. Beliau telah menerima Islam sebelum berumur sepuluh tahun dan telah berhijrah bersama ayahnya dan saudara perempuannya, Hafsah, yang kemudiannya akan menjadi isteri Nabi. Sebelum Uhud beliau juga telah ditolak dari Perang Badar dan tidak sampai Perang Parit, beliau dan Usamah, kedua-duanya kini berumur lima belas tahun dan orang lain yang seusia mereka diizinkan untuk menyertai barisan lelaki bukan sahaja untuk menggali parit tetapi untuk peperangan apabila ia datang.
Dari masa hijrahnya hingga saat kematiannya, lebih tujuh puluh tahun kemudian, Abdullah ibn Umar menonjolkan dirinya dalam perkhidmatan Islam dan dianggap di kalangan umat Islam sebagai "Yang Baik, anak Orang Baik", menurut Abu Musa al-Ashari. Beliau terkenal dengan ilmunya, kerendahan hatinya, kedermawanannya, ketakwaannya, kejujurannya, ketabahannya, dan keteguhannya dalam melakukan ibadah. Dari ayahnya yang agung dan tersohor, Umar, dia belajar banyak hal, dan dia dan ayahnya mendapat manfaat belajar dari guru yang paling agung, Muhammad, Rasul Allah.
Abdullah akan memerhati dan meneliti dengan teliti setiap perkataan dan perbuatan Nabi dalam pelbagai situasi dan dia akan mempraktikkan apa yang dia perhatikan dengan teliti dan dengan khusyuk. Sebagai contoh, jika Abdullah melihat Nabi melakukan solat di tempat tertentu, dia kemudiannya akan solat di tempat yang sama. Jika dia melihat Nabi berdoa sambil berdiri, dia juga akan berdoa sambil berdiri. Jika dia melihat dia berdoa sambil duduk, dia akan melakukan perkara yang sama. Dalam perjalanan jika dia melihat Nabi turun dari untanya di tempat tertentu dan solat dua rakaat, dan baginda mempunyai kesempatan untuk melalui jalan yang sama, baginda akan berhenti di tempat yang sama dan solat dua rakaat. Di suatu tempat tertentu di Makkah, dia pernah melihat unta Nabi membuat dua pusingan lengkap sebelum dia turun dan solat dua rakaat.
Mungkin unta itu melakukan itu secara tidak sengaja tetapi Abdullah ibn Umar apabila dia berada di tempat yang sama pada masa yang lain, membuat untanya melakukan dua pusingan sebelum melutut dan turun. Dia kemudian solat dua rakaat dengan cara yang sama seperti yang dia lihat Rasulullah lakukan. Aishah r.a. melihat pengabdian Abdullah ini kepada Nabi dan berkata: "Tidak ada seorang pun yang mengikuti jejak Nabi s.a.w. di tempat-tempat di mana beliau turun seperti Ibn Umar."
Walaupun dia memerhatikan tindakan Nabi, Abdullah sangat berhati-hati, bahkan takut, melaporkan sabda Nabi. Dia hanya akan meriwayatkan sebuah hadis jika dia benar-benar yakin bahawa dia mengingati setiap perkataannya. Salah seorang ahli kitabnya berkata: "Di antara para sahabat Nabi, tidak ada seorang pun yang lebih berhati-hati dalam menambah atau mengurangi hadis Nabi daripada Abdullah ibn Umar." Begitu juga dia sangat berhati-hati dan enggan membuat pertimbangan hukum (fatwa).'
Suatu ketika seseorang datang kepadanya untuk meminta keputusan tentang sesuatu perkara dan Abdullah ibn Umar menjawab: "Saya tidak mengetahui apa yang kamu minta." Lelaki itu meneruskan perjalanannya dan Ab dullah bertepuk tangan dengan gembira dan berkata kepada dirinya sendiri: "Anak Umar ditanya tentang apa yang tidak diketahuinya dan dia berkata: Saya tidak tahu." Kerana sikap ini dia berat hati untuk menjadi seorang qadi walaupun dia sangat layak untuk menjadi seorang qadi. Jawatan qadi adalah salah satu jawatan yang paling penting dan dihormati dalam masyarakat dan negara Islam yang membawa kehormatan, kemuliaan dan juga kekayaan tetapi beliau menolak jawatan ini apabila ditawarkan oleh Khalifah Uthman kepadanya.
Alasannya berbuat demikian bukanlah kerana dia memandang rendah kepentingan kedudukan qadi tetapi kerana takut melakukan kesilapan pertimbangan dalam perkara yang berkaitan dengan Islam. Uthman membuat dia bersetuju untuk tidak mendedahkan keputusannya supaya ia boleh mempengaruhi ramai sahabat Nabi yang lain yang benar-benar menjalankan tugas hakim dan perundingan fikah. Abdullah ibn Umar pernah digambarkan sebagai "saudara malam." Dia berjaga malam untuk menunaikan solat, menangis dan memohon ampun kepada Allah dan membaca Al-Quran.
Kepada saudara perempuannya, Hafsah, Nabi pernah bersabda: "Alangkah mulianya lelaki itu Abdullah. Sekiranya dia melakukan solat malam, dia akan lebih diberkati." Sejak hari itu, Abdullah tidak meninggalkan aiyam alLayl sama ada di rumah atau dalam perjalanan. Dalam keheningan malam, dia akan banyak mengingati Allah, mengerjakan solat, membaca Al-Quran dan menangis. Seperti bapanya, air matanya mudah bergenang terutama apabila mendengar ayat-ayat al-Quran yang amaran. Ubayd ibn Umayr telah menceritakan bahawa pada suatu hari dia membaca ayat-ayat ini kepada Abdullah ibn Umar: "Maka bagaimanakah (orang-orang yang berdosa pada hari kiamat) apabila Kami akan mendatangkan saksi-saksi dari setiap umat dan mendatangkan kamu (wahai Nabi) sebagai saksi. Kepada saudara perempuannya, Hafsah, Nabi pernah bersabda: "Alangkah mulianya lelaki itu Abdullah. Sekiranya dia melakukan solat malam, dia akan lebih diberkati." Sejak hari itu, Abdullah tidak meninggalkan aiyam alLayl sama ada di rumah atau dalam perjalanan. Dalam keheningan malam, dia akan banyak mengingati Allah, mengerjakan solat, membaca Al-Quran dan menangis. Seperti bapanya, air matanya mudah bergenang terutama apabila mendengar ayat-ayat al-Quran yang amaran. Ubayd ibn Umayr telah menceritakan bahawa pada suatu hari dia membaca ayat-ayat ini kepada Abdullah ibn Umar: "Maka bagaimanakah (orang-orang yang berdosa pada hari kiamat) apabila Kami akan mendatangkan saksi-saksi dari setiap umat dan mendatangkan kamu (wahai Nabi) sebagai sakssi
فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍۭ بِشَهِيدٍۢ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَـٰٓؤُلَآءِ شَهِيدًۭا ٤١يَوْمَئِذٍۢ يَوَدُّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ وَعَصَوُا۟ ٱلرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّىٰ بِهِمُ ٱلْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ ٱللَّهَ حَدِيثًۭا ٤٢
"Maka bagaimanakah (keadaan orang-orang kafir pada hari akhirat kelak), apabila Kami datangkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (iaitu Rasul mereka sendiri menjadi saksi terhadap perbuatan mereka), dan Kami juga datangkan engkau (wahai Muhammad) sebagai saksi terhadap umatmu ini?Pada hari itu orang-orang yang kafir dan menderhaka kepada Rasulullah, suka jika mereka disama ratakan dengan tanah (ditelan bumi), dan (ketika itu) mereka tidak dapat menyembunyikan sepatah kata pun dari pengetahuan Allah." — Abdullah Muhammad Basmeih
(Surah an-Nisa/4: Ayat 41-42)
(Surah al Mutaffifin/83: Ayat 1-6)
Periiwayat Hadis Utama:
Hadis riwayat Abdullah bin Umar
Abdullah ibn Umar adalah salah seorang perawi Hadis yang paling produktif, kedua selepas Abu Hurairah. Dia menyampaikan 2,630 riwayat dan terkenal dengan kewaspadaan dan ketepatannya dalam melaporkan perkataan dan tindakan Nabi.
Berikut adalah beberapa hadits yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar:
Pada Rukun Islam
Nabi Muhammad SAW bersabda: “Islam dibangun di atas lima tiang:
Bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah.
Menunaikan solat.
Membayar zakat.
Puasa di bulan Ramadhan.
mengerjakan haji ke Baitullah (Kaabah)”.
Pada solat
Abdullah ibn Umar meriwayatkan beberapa hadis berkenaan solat, antaranya keutamaan solat berjemaah berbanding solat individu (sebanyak dua puluh tujuh kali) dan cara mengerjakan solat witir. Dia juga melaporkan melihat Nabi melegakan dirinya sambil menghadap ke arah kiblat, yang menjelaskan bahawa tindakan ini dibenarkan.
Atas iman dan pertimbangan
Di antara riwayat-riwayat iman dan pertimbangan, Abdullah ibn Umar melaporkan takrifan Nabi tentang amal soleh dalam Islam sebagai memberi makan orang miskin dan memberi salam kepada orang lain. Beliau juga menyampaikan amaran terhadap kesombongan dan menonjolkan kesucian seorang Muslim, membandingkannya dengan kesucian Kaabah.
Mengenai etika sosial dan perhubungan
Abdullah ibn Umar meriwayatkan nasihat Rasulullah untuk hidup di dunia sebagai orang asing atau musafir. Dia juga menceritakan ajaran Nabi bahawa kesopanan (Haya') adalah sebahagian daripada iman. Riwayat lain termasuk perumpamaan kurma sebagai gambaran seorang Muslim.
Pada hari kiamat
Mengenai Hari Kebangkitan, Abdullah ibn Umar menyampaikan amaran tentang akibat berbohong untuk memperuntukkan harta seorang Muslim dan riwayat tentang hukuman Ilahi, seperti kisah seorang wanita yang dihukum kerana menganiaya kucing.
Riwayat tentang ketetapan hukum
Abdullah ibn Umar meriwayatkan hadis-hadis yang merangkumi pelbagai hukum hukum, termasuk yang berkaitan dengan perniagaan, seperti penjualan buah-buahan sebelum menuai dan pendebungaan pokok kurma. Dia juga menyampaikan ajaran Nabi bahawa setiap orang adalah wali yang bertanggungjawab terhadap apa yang ada dalam jagaan mereka, termasuk pemerintah, suami, isteri, dan hamba. Selain itu, beliau melaporkan ketetapan mengenai menunaikan nazar yang dibuat semasa zaman jahiliah.
Beberapa hadis terkenal yang diriwayatkan oleh Abdullah ibn `Umar termasuk:
Hadis tentang pokok yang seperti orang Islam iaitu pokok kurma.
Hadis tentang berada di dunia seperti musafir atau muhrim.
Hadis tentang kepentingan menyempurnakan dan tidak memutuskan saf solat.
Hadis tentang larangan memakai baju, serban, seluar, jubah bertudung, dan Khuff ketika dalam ihram.
Hadis tentang mimpi semangkuk susu dan tafsirannya sebagai ilmu agama.
Kesan dan Warisan:
Riwayat Abdullah ibn `Umar telah memberi kesan yang mendalam terhadap perundangan Islam (Fiqh), Tafsir (tafsir al-Quran), dan pemahaman Sunnah Nabi. Dia dianggap sebagai perawi hadith yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai, dan riwayatnya diterima secara meluas dan dikutip dalam kesusasteraan Islam.
Diriwayatkan: Abdullah bin Umar Dari Sahih Bukhari
Hadis No: 24
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Kepercayaan
Suatu ketika Rasul Allah melewati seorang Ansari (lelaki) yang sedang menasihati saudaranya tentang Haya'. Maka Rasulullah bersabda, "Biarkan dia kerana Haya' adalah sebahagian daripada iman." (Lihat Hadis No. 8)
Nombor Hadis: 116
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengetahuan
Pernah Nabi mengimami kita dalam solat 'Isya' pada hari-hari terakhir hayatnya dan setelah selesai (bersama Taslim) baginda bersabda: "Adakah kamu sedar (kepentingan) malam ini?" Tiada seorang pun yang hadir di permukaan bumi malam ini akan hidup selepas genap seratus tahun dari malam ini."
Hadis No: 133
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengetahuan
Suatu ketika Rasulullah bersabda, "Di antara pohon-pohon itu ada sebatang pohon, yang daunnya tidak gugur dan seperti orang Islam, beritahu saya nama pohon itu." Semua orang mula berfikir tentang pokok-pokok di kawasan padang pasir dan saya memikirkan pokok kurma tetapi berasa malu (untuk menjawab). Yang lain bertanya, "Wahai Rasulullah! beritahu kami tentangnya." Beliau menjawab, "Ia adalah pokok kurma." Saya memberitahu ayah saya apa yang terlintas di fikiran saya dan dia berkata, "Seandainya kamu mengatakannya, saya lebih sukakannya daripada apa-apa yang mungkin saya miliki."
Hadis No: 147
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
Kata orang, "Apabila kamu duduk untuk menyahut seruan alam, kamu tidak boleh menghadap kiblat atau Bait-ulMaqdis (Jerusalem)." Saya memberitahu mereka. “Pernah saya naik ke atas bumbung rumah kami dan saya melihat Rasul Allah menyahut seruan alam sambil duduk di atas dua batu bata menghadap Bait-ul-Maqdis (Jerusalem) (tetapi ada tabir yang menutupinya.’ (FatehAl-Bari, Halaman 258, Jilid 1).
Hadis No: 150
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
Saya naik ke atas bumbung rumah Hafsa untuk beberapa pekerjaan dan saya melihat Rasul Allah menyahut seruan alam menghadap Syam (Syria, Jordan, Palestin dan Lubnan yang dianggap sebagai satu negara) dengan membelakangi kiblat. (Lihat Hadis No. 147).
Hadis No: 151
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
Suatu ketika saya naik ke atas bumbung rumah kami dan melihat Rasul Allah menyahut seruan alam sambil duduk di atas dua bata menghadap Bait-ul-Maqdis (Jerusalem). (Lihat Hadis No. 147).
Hadis No: 201
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
Sa'ad bin Abi Waqqas berkata, "Rasulullah saw telah meletakkan tangan yang basah di atas para khuffnya." 'Abdullah bin 'Umar bertanya kepada Umar tentang hal itu. 'Umar menjawab dengan mengiyakan dan menambah, "Setiap kali Sa'ad meriwayatkan hadis daripada Nabi, tidak perlu bertanya kepada orang lain mengenainya."
Nombor Hadis: 288
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Mandi (Ghusl)
Umar bin Al-Khattab berkata kepada Rasulullah (SAW), "Saya menjadi Junub (najis) pada malam hari." Rasulullah SAW menjawab, "Berwuduklah setelah membasuh kemaluanmu kemudian tidur."
Nombor Hadis: 397
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Ketika orang-orang sedang menunaikan solat Subuh di Quba (dekat Madinah), seseorang datang kepada mereka dan berkata: "Telah diwahyukan kepada Rasulullah pada malam ini, dan dia telah diperintahkan untuk solat menghadap Ka'bah." Maka palingkanlah mukamu ke arah Ka'bah. Orang-orang itu menghadap Syam (Yerusalem) maka mereka memalingkan muka mereka ke arah Ka'bah (di Mekah).
Nombor Hadis: 400
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Rasulullah melihat kahak di dinding masjid ke arah kiblat dan mengikisnya. Dia menghadap orang ramai dan berkata, "Apabila salah seorang di antara kamu sedang solat, janganlah dia meludah di hadapannya kerana dalam solat itu Allah berada di hadapannya."
Nombor Hadis: 412
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Rasul Allah memerintahkan untuk berlumba kuda; kuda-kuda yang terlatih hendaklah berlari dari tempat bernama Al-Hafya' ke Thaniyat Al-Wada' dan kuda-kuda yang tidak terlatih hendaklah berlari dari Al-Thaniya ke Masjid (masjid) Bani Zuraiq. Subriwayat itu menambah: Ibn Umar adalah salah seorang yang mengambil bahagian dalam perlumbaan itu.
Nombor Hadis: 425
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Rasul Allah bersabda, "Janganlah kamu memasuki (tempat) orang-orang ini di mana azab Allah telah jatuh melainkan kamu melakukannya dengan menangis. Jika kamu tidak menangis, janganlah kamu masuk (tempat orang-orang ini) kerana laknat dan azab Allah yang menimpa mereka mungkin menimpa kamu."
Nombor Hadis: 437
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Pada zaman Rasulullah, masjid itu dibina daripada adobes, atapnya daripada daun kurma dan tiangnya daripada batang kurma. Abu Bakar tidak mengubahnya. 'Umar mengembangkannya dengan corak yang sama seperti pada zaman Rasulullah dengan menggunakan adobe, daun kurma dan menukar tiang menjadi kayu. 'Uthman mengubahnya dengan meluaskannya ke tahap yang besar dan membina dindingnya dengan batu berukir dan kapur serta menjadikan tiangnya daripada batu berukir dan atapnya daripada kayu jati.
Nombor Hadis: 575
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Waktu Solat
Nabi solat salah satu daripada solat isyak di hari-hari terakhirnya dan selepas selesai dengan Taslim, dia berdiri dan berkata, "Adakah kamu sedar (kepentingan) malam ini? Tiada seorang pun yang hadir di permukaan bumi malam ini akan hidup selepas genap seratus tahun dari malam ini." Orang-orang membuat kesilapan dalam memahami maksud pernyataan Rasul Allah ini dan mereka terlena dengan perkara-perkara yang dikatakan tentang perawi-perawi ini (iaitu ada yang mengatakan bahawa Hari Kiamat akan ditetapkan selepas 100 tahun dan lain-lain.) Tetapi Nabi berkata, "Tidak seorang pun yang hadir di permukaan bumi malam ini akan hidup selepas selesainya 100 tahun dari malam ini"; maksudnya "Apabila abad itu (orang abad itu) akan berlalu."
Nombor Hadis: 594
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Adzan (Azan)
Rasulullah bersabda, "Bilal mengumandangkan adzan pada malam hari, maka teruskanlah makan dan minum (Sahur) hingga Ibnu Um Maktum mengumandangkan adzan."
Nombor Hadis: 618
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Adzan (Azan)
Rasulullah saw bersabda, "Solat berjamaah itu dua puluh tujuh kali ganda daripada solat seorang diri."
Nombor Hadis: 703
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ciri-ciri Solat
Saya melihat bahawa setiap kali Rasul Allah berdiri untuk solat, beliau selalu mengangkat kedua tangannya ke atas bahu, dan biasa melakukan perkara yang sama ketika mengucapkan Takbir untuk rukuk dan ketika mengangkat kepalanya darinya dan biasa mengucapkan, "Sami a-l-lahu Liman hamida". Tetapi dia tidak melakukannya (iaitu mengangkat tangan) dalam sujud.
Hadis No: 705
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ciri-ciri Solat
melihat Rasul Allah membuka sembahyang dengan takbir dan mengangkat tangan setinggi bahunya pada waktu takbir, dan ketika takbir rukuk dia melakukan perkara yang sama; dan apabila dia berkata, "Sami a-l-lahu Liman hamida ", dia melakukan perkara yang sama dan kemudian berkata, "Rabbana wa laka-l-hamd." Tetapi dia tidak melakukan perkara yang sama pada sujud dan ketika mengangkat kepala daripadanya."
Hadis No: 2
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Jumaat
Rasul Allah (s.a.w.) bersabda, "Sesiapa di antara kamu yang menghadiri solat Jumaat hendaklah mandi."
Hadis No: 11
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Jumaat
Umar bin Al-Khattab melihat jubah sutera (dijual) di pintu masjid dan berkata kepada Rasulullah, "Saya harap anda akan membeli ini untuk dipakai pada hari Jumaat dan juga pada majlis kedatangan rombongan." Rasulullah menjawab, "Ini akan dipakai oleh orang yang tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat." Kemudian jubah yang serupa diberikan kepada Rasul Allah dan dia memberikan salah satu daripadanya kepada 'Umar bin Al-Khattab. Mengenai itu 'Umar berkata, "Wahai Rasul Allah! Engkau telah memberikan kepadaku jubah ini walaupun pada jubah Atarid (seorang pedagang jubah yang menjual jubah sutera itu di pintu gerbang masjid) engkau melewati ucapan begini dan begitu." Rasul Allah menjawab, "Aku tidak memberi kamu ini untuk dipakai". Maka 'Umar bin Al-Khattab memberikannya kepada saudara kafirnya di Mekah untuk dipakai.
Hadis No: 19
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Jumaat
Saya mendengar Rasul Allah berkata, "Sesiapa di antara kamu yang datang untuk solat Jumaat hendaklah mandi."
Hadis No: 50
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Jumaat
Nabi pernah menyampaikan dua khutba dan duduk di antara keduanya.
Hadis No: 59
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Jumaat
Rasulullah SAW pernah solat dua rakaat sebelum solat Zuhur dan dua rakaat selepasnya. Beliau juga pernah solat dua rakaat selepas solat Maghrib di rumahnya, dan dua rakaat selepas solat 'Isya'. Beliau tidak pernah shalat sesudah shalat Jum'at sehingga beliau keluar (dari Masjid), kemudian beliau shalat dua rakaat di rumah.
Hadis No: 69
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Dua Perayaan (Aidiladha)
Umar membeli jubah sutera dari pasar, membawanya kepada Rasul Allah dan berkata, "Wahai Rasulullah! Ambillah dan berhiaslah dengannya pada hari raya dan ketika rombongan menziarahimu." Rasul Allah (p.b.u.h) menjawab, "Pakaian ini adalah untuk mereka yang tidak mempunyai bahagian (di akhirat)." Setelah sekian lama, Rasul Allah (s.a.w.) menghantar kepada Umar sehelai jubah sutera sutera. Umar datang kepada Rasul Allah (p.b.u.h) dengan jubah dan berkata, "Wahai Rasul Allah! Kamu berkata bahawa pakaian ini adalah untuk mereka yang tidak mempunyai bahagian (di Akhirat); tetapi kamu telah menghantar jubah ini kepadaku." Rasul Allah berkata kepadanya, "Jualkannya dan penuhilah keperluanmu dengannya."
Hadis No: 77
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Dua Perayaan (Aidiladha)
Rasulullah SAW pernah menunaikan solat Idul Adha dan Idul Fitri dan kemudian menyampaikan khutbah selepas solat.
Hadis No: 107
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Witir
Nabi bersabda, "Solat malam adalah dua rakaat diikuti dua rakaat dan seterusnya, dan jika kamu ingin menyelesaikannya, solat hanya satu rakaat yang akan menjadi witir untuk semua rakaat yang sebelumnya." Al-Qasim berkata, "Sejak kita mencapai umur baligh, kita telah melihat beberapa orang melakukan solat tiga rakaat sebagai Witir dan semua yang dibolehkan. Saya berharap tidak akan ada kemudaratan padanya."
Hadis No: 112
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Solat Witir
Nabi (s.a.w) bersabda, "Lakukanlah solat terakhirmu pada malam hari."
Hadis No: 188
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Mengqasarkan Solat (At-Taqseer)
Aku solat bersama Nabi, Abu Bakar dan Umar di Mina dan solat itu dua rakaat. 'Uthman pada masa awal kekhalifahannya melakukan perkara yang sama, tetapi kemudiannya dia mula solat penuh.
Nombor Hadis: 197
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tercatat dalam: Mengqasarkan Solat (At-Taqseer)
"Saya melihat Rasulullah melambatkan solat Maghrib sehingga beliau menunaikannya bersama dengan solat 'Isya' setiap kali baginda tergesa-gesa dalam perjalanan." Salim meriwayatkan, "Ibn 'Umar pernah melakukan perkara yang sama setiap kali dia tergesa-gesa dalam perjalanan." Dan Salim menambah, "Ibn 'Umar pernah solat Maghrib dan 'Isya' bersama-sama di Al-Muzdalifa." Salim berkata, "Ibn 'Umar melambatkan solat Maghrib kerana pada ketika itu dia mendengar berita kematian isterinya Safiya binti Abi 'Ubaid. Aku berkata kepadanya, 'Solat (sudah wajib).' Dia berkata, 'Teruskan.' Sekali lagi saya berkata, 'Shalat (terjadi).' Dia berkata, 'Teruskan,' sehingga kami menempuh dua atau tiga batu kemudian dia turun, berdoa dan berkata, 'Saya melihat Nabi solat dengan cara ini, setiap kali dia tergesa-gesa dalam perjalanan.' 'Abdullah (bin 'Umar) menambah, "Setiap kali Nabi tergesa-gesa, baginda melambatkan solat Maghrib dan kemudian melakukan tiga rakaat (maghrib) dan melakukan Taslim, dan selepas menunggu sebentar, Iqama digunakan untuk solat 'Isya' apabila dia melakukan dua rakaat dan menunaikan Taslim. Dia tidak akan melakukan solat pilihan sehingga tengah malam (ketika dia biasa solat Tahajjud)."
Nombor Hadis: 238
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Solat Malam (Tahajjud)
Seorang lelaki berkata, "Wahai Rasulullah! Bagaimana solat malam?" Baginda bersabda, "Dua rakaat diikuti dengan dua rakaat dan seterusnya, dan apabila kamu telah menjelang subuh, solat witir satu rakaat."
Nombor Hadis: 391
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengebumian (Al-Janaaiz)
Sad bin 'Ubada jatuh sakit dan Nabi bersama 'Abdur Rahman bin 'Auf, Sad bin Abi Waqqas dan 'Abdullah bin Masud menziarahinya untuk menanyakan kesihatannya. Apabila dia datang kepadanya, dia mendapati dia dikelilingi oleh rumahnya dan dia bertanya, "Apakah dia telah mati?" Mereka berkata, "Tidak, wahai Rasul Allah." Nabi menangis dan apabila orang ramai melihat tangisan Rasul Allah (p.b.u.h) mereka semua menangis. Dia berkata, "Adakah kamu akan mendengar? Allah tidak menghukum kerana menitiskan air mata, dan tidak juga kerana kesedihan hati tetapi Dia menghukum atau melimpahkan RahmatNya kerana ini." Dia menunjukkan lidahnya dan menambah, "Si mati dihukum kerana ratapan kerabatnya terhadapnya." Umar pernah memukul dengan kayu dan melemparkan batu dan menaruh debu di muka (orang-orang yang meratapi mayat).
Nombor Hadis: 413
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengebumian (Al-Janaaiz)
Orang Yahudi itu membawa kepada Nabi seorang lelaki dan seorang perempuan dari kalangan mereka yang telah melakukan persetubuhan yang haram. Baginda memerintahkan supaya kedua-duanya direjam (sampai mati), dekat tempat solat jenazah di sebelah masjid."
Nombor Hadis: 461
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengebumian (Al-Janaaiz)
Rasulullah bersabda, "Apabila salah seorang di antara kamu meninggal dunia, dia akan ditunjukkan tempatnya pada waktu pagi dan petang. Jika dia termasuk ahli Syurga, dia diperlihatkan tempatnya di dalamnya, dan jika dia dari ahli Neraka, dia ditunjukkan tempatnya di dalamnya. Kemudian dikatakan kepadanya, 'Inilah tempatmu sehingga Allah membangkitkan kamu pada hari kiamat."
Nombor Hadis: 553
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Cukai Amal Wajib (Zakat)
Nabi bersabda, "Seorang lelaki sentiasa meminta sesuatu kepada orang lain sehingga dia datang pada hari kiamat tanpa sekerat daging pun di mukanya." Nabi menambah, "Pada hari kiamat, Matahari akan datang dekat (kepada, manusia) sehingga peluh akan sampai ke tengah telinga, jadi, apabila semua orang berada dalam keadaan itu, mereka akan meminta pertolongan kepada Adam, dan kemudian Musa, dan kemudian Muhammad (s.a.w.)." Sub-riwayat itu menambah "Muhammad akan memberi syafaat di sisi Allah untuk mengadili di antara manusia. Dia akan meneruskan sehingga dia memegang cincin pintu (Syurga) dan kemudian Allah akan mengangkatnya ke Maqam Mahmud (keistimewaan syafaat, dsb.). Dan semua ahli perhimpunan akan menyampaikan pujian mereka kepada Allah.
Nombor Hadis: 566
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Cukai Amal Wajib (Zakat)
Umar bin Al-Khattab memberi sedekah seekor kuda di jalan Allah dan kemudian dia melihatnya dijual di pasar dan berniat untuk membelinya. Kemudian dia pergi kepada Nabi dan meminta izinnya. Nabi bersabda, "Janganlah kamu mengambil kembali apa yang kamu sedekahkan." Oleh sebab itu, Ibn 'Umar tidak pernah membeli barang-barang yang dia sedekahkan, dan sekiranya dia telah membeli sesuatu (tanpa sedar) dia akan bersedekah lagi.
Nombor Hadis: 583
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Cukai Sedekah Wajib Selepas Ramadhan (Zakat ul Fitri)
Nabi memerintahkan (umat Islam) untuk mengeluarkan satu Sa' kurma atau satu Sa' barli sebagai zakat fitrah. Orang ramai memberi ganjaran dua Mudd gandum yang sama dengan itu.
Nombor Hadis: 615
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah! Apakah jenis pakaian yang harus dipakai oleh seorang Muhrim?" Rasulullah menjawab, "Janganlah dia memakai baju, serban, seluar panjang, tudung kepala atau sarung kaki kulit kecuali jika dia tidak menjumpai selipar, maka bolehlah dia memakai sarung kaki kulit sesudah dipotong yang menutupi mata kaki. Dan janganlah dia memakai pakaian yang berbau kunyit atau Perang (semacam Minyak Wangi).
Nombor Hadis: 621
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Talbiya Rasul Allah ialah: 'Labbaika Allahumma labbaik, Labbaika la sharika Laka labbaik, Inna-l-hamda wan-ni'mata Laka walmu Lk, La sharika Laka' (Aku menyahut seruan-Mu Ya Allah, aku menyahut panggilan-Mu, dan aku patuh kepada perintah-Mu, tiada sekutu bagi-Mu, segala puji dan seruan-Mu, Aku menyahut seruan-Mu Ya Allah, aku menyahut seruan-Mu, dan aku patuh kepada perintah-Mu, tiada sekutu bagi-Mu, segala pujian dan seruan-Mu, Aku menyahut seruan-Mu. untuk-Mu, dan tiada sekutu bagi-Mu.
Nombor Hadis: 674
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Nabi melakukan Ramal dalam (pertama) tiga pusingan (Tawaf), dan berjalan di baki empat, dalam Haji dan Umrah.
Nombor Hadis: 684
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Apabila Rasul Allah melakukan Tawaf Kaabah untuk Haji atau 'Umrah, dia biasa melakukan Ramal pada tiga pusingan pertama, dan dalam empat pusingan terakhir dia biasa berjalan; Kemudian sesudah Tawaf dia melakukan dua rakaat dan kemudian melakukan Tawaf antara Safa dan Marwa.
Nombor Hadis: 717
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Rasulullah saw solat dua rakaat di Mina. Abu Bakar, Umar dan Uthman, (semasa tahun-tahun awal kekhalifahannya) mengikuti amalan yang sama.
Nombor Hadis: 785
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Rasul Allah berkata, "Ya Allah! Kasihanilah mereka yang dicukur rambutnya." Orang-orang itu berkata, "Wahai Rasulullah! Dan (berdoalah kepada Allah untuk) orang-orang yang memotong rambutnya." Nabi berkata, "Ya Allah! Kasihanilah mereka yang dicukur rambutnya." Orang ramai berkata, "Wahai Rasulullah! Dan orang-orang yang memotong rambutnya." Nabi bersabda (kali ketiga), "Dan kepada orang-orang yang memotong rambutnya." Nafi berkata bahawa Nabi pernah bersabda sekali dua, "Ya Allah! Kasihanilah orang yang dicukur rambutnya," dan pada kali keempat baginda menambah, "Dan kepada orang yang dipotong pendek."
Hadis No: 23
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Ziarah Kecil (Umra)
Setiap kali Rasul Allah pulang dari Ghazwa, Haji atau Umrah, baginda selalu bertakbir tiga kali pada setiap ketinggian tanah dan kemudian berkata, "Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Dia adalah Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya. Segala kerajaan adalah untuk-Nya, dan segala pujian untuk-Nya, dan Dia Maha Kuasa, bertaubat, dan Dia beribadat kepada kita. menepati janji-Nya dan menjadikan hamba-Nya menang, dan Dialah yang mengalahkan semua kaum (kafir)."
Hadis No: 52
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Hukuman Memburu semasa menunaikan Haji
Rasulullah bersabda, "Tidaklah berdosa seorang Muhrim membunuh lima jenis binatang."
Hadis No: 64
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Hukuman Memburu semasa menunaikan Haji
Seseorang berdiri dan bertanya, "Wahai Rasulullah, pakaian apakah yang boleh dipakai dalam keadaan ihram?" Nabi menjawab, "Jangan memakai baju atau seluar panjang, atau penutup kepala (misalnya serban), atau jubah bertudung; tetapi jika seseorang tidak mempunyai kasut, dia boleh memakai stoking kulit dengan syarat mereka dipotong pendek dari buku lali, dan juga, jangan memakai apa-apa yang wangi dengan Perang atau kunyit, dan Muhrima (seorang wanita dalam keadaan ihram, atau tidak boleh memakai sarung tangan).
Hadis No: 130
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Puasa
Rasul Allah menyebut Ramadan dan bersabda, "Janganlah kamu berpuasa melainkan kamu melihat hilal (Ramadhan), dan janganlah kamu berhenti berpuasa sehingga kamu melihat hilal (Syawal), tetapi jika langit mendung (jika kamu tidak dapat melihatnya), maka berkira-kira (iaitu hitung Sya'ban sebagai 30 hari)."
Nombor Hadis: 131
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Puasa
Rasulullah bersabda, "Bulan itu (boleh) 29 malam (iaitu hari), dan janganlah kamu berpuasa sehingga kamu melihat bulan, dan jika langit mendung, maka sempurnakanlah Sya'ban tiga puluh hari."
Hadis No: 183
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Tersenarai dalam: Puasa
Rasul Allah melarang Al-Wisal. Orang ramai berkata (kepadanya), "Tetapi kamu mengamalkannya?" Dia berkata, "Saya tidak seperti kamu, kerana saya diberi makan dan minum oleh Allah."
Nombor Hadis: 242
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Bersara ke Masjid untuk Mengingat Allah (Itikaf)
Rasulullah pernah beritikaf pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan.
Nombor Hadis: 258
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Bersara ke Masjid untuk Mengingat Allah (Itikaf)
Umar bin Al-Khattab berkata, "Wahai Rasulullah! Saya bernazar pada masa sebelum Islam untuk beritikaf di Masjidil Haram selama satu malam." Nabi bersabda, "Tunaikan nazarmu." Maka, dia beritikaf satu malam.
Nombor Hadis: 317
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Suatu ketika Nabi menghantar kepada Umar sehelai kain sutera, dan apabila dia melihat Umar memakainya, dia berkata kepadanya, "Aku tidak mengirimkannya kepadamu untuk dipakai. Ia dipakai oleh orang yang tidak mempunyai bahagian di akhirat, dan aku telah mengirimkannya kepadamu agar kamu mendapat manfaat darinya (iaitu menjualnya).
Nombor Hadis: 324
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah berkata, "Kedua-dua pembeli dan penjual mempunyai pilihan untuk membatalkan atau mengesahkan tawar-menawar melainkan mereka berpisah, atau penjualan adalah pilihan." (Lihat Hadis No.320)
Hadis No: 328
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Seseorang datang kepada Nabi dan memberitahunya bahawa dia selalu dikhianati dalam pembelian. Nabi menyuruhnya untuk berkata pada masa membeli, "Jangan menipu."
Nombor Hadis: 336
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang membeli bahan makanan, maka janganlah ia menjualnya hingga ia puas dengan takaran yang telah ia beli.
Nombor Hadis: 349
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah berkata, "Jangan mendesak seseorang untuk mengembalikan apa yang telah dia beli (iaitu dalam penjualan pilihan) dari penjual lain untuk menjual barang kamu sendiri kepadanya."
Nombor Hadis: 353
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah melarang jual beli yang dinamakan Habal-al-Habala yang merupakan sejenis jual beli yang diamalkan pada Zaman Jahiliah Jahiliah. Seseorang akan membayar harga seekor unta betina yang belum lahir akan dilahirkan oleh keturunan terdekat dari unta betina yang masih ada.
Nombor Hadis: 365
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Aisyah ingin membeli Buraira dan dia (Nabi) keluar untuk solat. Apabila dia kembali, dia memberitahunya bahawa mereka (tuannya) enggan menjualnya kecuali dengan syarat Walanya akan pergi kepada mereka. Nabi menjawab, 'Wala akan pergi kepada orang yang manumit.' Hammam bertanya kepada Nafi sama ada suaminya (Buraira) seorang merdeka atau hamba. Dia menjawab bahawa dia tidak tahu.
Nombor Hadis: 368
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah melarang penjualan barang-barang penduduk padang pasir oleh orang kota.
Nombor Hadis: 374
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah bersabda, "Janganlah kamu cuba membatalkan pembelian sesama sendiri (untuk mendapatkan keuntungan daripadanya), dan jangan pergi ke hadapan untuk bertemu kafilah (untuk membeli barang) (tetapi tunggu) sehingga sampai ke pasar."
Nombor Hadis: 378
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Aisha, (ibu orang mukmin yang beriman) ingin membeli seorang budak perempuan dan melepaskannya, tetapi tuannya berkata bahawa mereka akan menjualnya hanya dengan syarat Walanya untuk mereka. Aisyah memberitahu Rasul Allah tentang itu. Dia berkata, "Apa yang mereka tetapkan tidak boleh menghalang anda daripada membelinya, kerana Wala adalah untuk pengirim."
Nombor Hadis: 389
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasulullah bersabda, "Janganlah kamu menjual buah kurma sehingga ia bebas dari segala bahaya busuk atau busuk; dan janganlah kamu menjual kurma segar dengan kurma kering." Diriwayatkan oleh Salim dan Abdullah dari Zaid bin Thabit "Kemudian Rasulullah menghalalkan penjualan buah-buahan yang masak pada pokok untuk kurma segar atau kurma kering di Bai-l-Araya, dan tidak membenarkannya untuk jualan lain."
Nombor Hadis: 390
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah melarang Muzabana; dan Muzabana bermaksud menjual kurma segar (di atas pokok) untuk kurma kering mengikut sukatan dan juga menjual anggur segar untuk anggur kering mengikut sukatan.
Nombor Hadis: 399
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasul Allah melarang penjualan buah-buahan sehingga jelas manfaatnya. Dia melarang kedua-dua penjual dan pembeli (jualan sedemikian).
Nombor Hadis: 407
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Rasulullah bersabda, "Sekiranya seseorang menjual kurma yang telah didebungakan, buah-buahan itu untuk penjual melainkan pembeli menetapkan bahawa ia akan menjadi untuk dirinya sendiri (dan penjual bersetuju)."
Nombor Hadis: 474
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengambilan pekerja
Saya mendengar Rasul Allah berkata, "Tiga orang dari orang-orang sebelum kamu, pergi bersama-sama sehingga mereka tiba di sebuah gua pada waktu malam dan memasukinya. Sebuah batu besar berguling menuruni gunung dan menutup mulut gua itu. Mereka berkata (sesama sendiri), tidak ada yang dapat menyelamatkan kamu dari batu ini kecuali berdoa kepada Allah dengan merujuk kepada amal soleh yang kamu lakukan (untuk Allah). Maka, salah seorang daripada mereka berkata, 'Ya Allah! Saya mempunyai ibu bapa yang tua dan saya tidak pernah memberikan susu kepada keluarga saya (isteri, anak-anak dan lain-lain) pada suatu hari, secara kebetulan saya tertunda, dan saya datang lewat (pada waktu malam) ketika mereka telah tidur untuk mereka dan saya membawa susu kepada mereka, tetapi saya tidak suka untuk menyediakan susu kepada mereka dan keluarga saya menunggu mereka bangun sehingga fajar menyingsing lalu mereka bangun dan meminum susu itu Ya Allah jika aku berbuat demikian hanya kerana Engkau, tolonglah lepaskan kami dari keadaan genting yang disebabkan oleh batu ini. Jadi, batu itu bergeser sedikit tetapi mereka tidak dapat keluar." Nabi menambah, "Lelaki kedua berkata, 'Ya Allah! Saya mempunyai seorang sepupu yang paling saya sayangi di antara semua manusia dan saya ingin melakukan hubungan seksual dengannya tetapi dia menolak. Kemudian dia mengalami masa yang sukar dalam tahun kebuluran dan dia datang kepada saya dan saya memberinya seratus dua puluh dinar dengan syarat dia tidak akan menolak keinginan saya, dan dia akan memenuhi keinginan saya, dan dia akan memenuhi keinginan saya, dan dia telah bersetuju untuk memenuhi keinginan saya. kemurkaan kesucianku kecuali dengan perkahwinan yang sah, maka aku berdosa untuk bersetubuh dengannya dan meninggalkannya walaupun dia adalah yang paling aku sayangi daripada semua orang, dan juga aku tinggalkan emas yang telah aku berikan kepadanya, Ya Allah, jika aku berbuat demikian hanya kerana Engkau, tolonglah kami dijauhkan daripada musibah yang menimpanya.' Jadi, batu itu beralih sedikit lagi tetapi mereka masih tidak dapat keluar dari situ." Nabi berkata lagi, "Kemudian lelaki ketiga berkata, 'Ya Allah! Saya mempekerjakan beberapa orang buruh dan saya memberi mereka upah mereka kecuali seorang lelaki yang tidak mengambil upahnya dan pergi. Saya melaburkan upahnya dan saya mendapat harta yang banyak dengannya. (Kemudian selepas beberapa ketika) dia datang dan berkata kepada saya: Wahai hamba Allah! Bayarlah upah saya. Saya berkata kepadanya: Semuanya adalah hamba-hamba kamu, kamu semua adalah hamba-hamba perempuan. berkata: Wahai hamba Allah! Jadi, batu itu beralih sepenuhnya dan mereka keluar berjalan.
Nombor Hadis: 487
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengambilan pekerja
"Rasulullah (SAW) memberikan tanah Khaibar kepada orang Yahudi untuk diusahakan dan diusahakan serta diambil separuh daripada hasilnya." Ibn Umar menambah, "Tanah itu dahulunya disewakan untuk bahagian tertentu (hasilnya)." Nafi ada sebutkan jumlah bahagian tetapi saya terlupa.
Nombor Hadis: 526
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Penanaman dan Pertanian
Nabi (SAW) membuat kontrak dengan penduduk Khaibar untuk menggunakan tanah itu dengan syarat separuh hasil buah-buahan atau tumbuh-tumbuhan akan menjadi bahagian mereka. Nabi (SAW) memberi isteri-isterinya masing-masing seratus Wasq, lapan puluh Wasq kurma dan dua puluh Wasq barli. (Ketika Umar menjadi Khalifah) dia memberi pilihan kepada isteri-isteri Nabi (SAW) sama ada tanah dan air sebagai bahagian mereka, atau meneruskan amalan sebelumnya. Sebahagian daripada mereka memilih tanah dan ada yang memilih Wasq, dan Aisyah memilih tanah itu.
Nombor Hadis: 531
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Penanaman dan Pertanian
Nabi (SAW) bersabda, "Ketika tiga orang berjalan, turunlah hujan dan mereka berlindung (berlindung) di sebuah gua di sebuah gunung. Sebuah batu besar berguling turun dari gunung itu dan menutup mulut gua itu. Mereka berkata sesama sendiri, "Fikirkanlah amal soleh yang kamu lakukan semata-mata kerana Allah, dan berdoalah kepada Allah dengan memberi petunjuk kepada kamu, Ya Allah, semoga Dia menghapuskan mereka dari batu ini! mempunyai ibu bapa yang tua dan anak-anak kecil dan saya biasa menggembalakan biri-biri untuk mereka pada waktu petang, saya biasa memerah susu (kambing biri-biri itu) dan mula memberi ibu bapa saya terlebih dahulu sebelum anak-anak saya suatu hari saya terlewat dan datang lewat malam dan mendapati ibu bapa saya sedang memerah susu (kambing biri-biri) seperti biasa dan berdiri di sebelah kepala mereka, walaupun saya tidak suka untuk membangunkan anak-anak saya. kelaparan) di kakiku hingga terbit fajar Ya Allah jika aku melakukan ini hanya kerana-Mu, hapuskanlah batu itu supaya kami dapat melihat langit melaluinya. Maka, Allah mencabut batu itu sedikit dan mereka melihat langit. Lelaki kedua berkata, 'Ya Allah, aku telah jatuh cinta kepada sepupuku seperti cinta yang paling mendalam yang mungkin dimiliki seorang lelaki kepada seorang wanita, tetapi dia menolaknya melainkan aku memberinya seratus dinar, dan apabila aku bertakwa kepada Allah, maka aku tidak akan melakukannya (dengan perkahwinan).' Jadi, saya bangun Ya Allah! Batu itu bergeser sedikit lagi. Kemudian orang yang ketiga berkata, 'Ya Allah, aku telah mempekerjakan seorang buruh untuk satu Faraq padi dan apabila dia telah menyelesaikan pekerjaannya dan menuntut haknya, aku menyerahkannya kepadanya, tetapi dia enggan mengambilnya, maka aku menaburkan padi itu berkali-kali sehingga aku mengumpulkan lembu-lembu dan pengembala mereka (kepadaku) dan kemudiannya datang kepadaku. Saya berkata, 'Pergi dan ambil lembu-lembu itu dan pengembala.' Dia berkata, 'Takutlah kepada Allah! Jangan mengejek saya.' Saya berkata, 'Saya tidak mengejek anda. Ambil (semua itu).' Jadi, dia ambil semua itu. Ya Allah! Jika saya berbuat demikian hanya kerana Engkau, tolong buangkan batu yang lain.' Maka Allah menghilangkan batu itu."
Nombor Hadis: 534
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Penanaman dan Pertanian
Ketika Nabi (SAW) bermalam di tempat peristirahatannya di Dzul-Hulaifah di dasar lembah (Al-Aqiq), baginda melihat mimpi dan dikatakan kepadanya, "Engkau berada di lembah yang diberkati." Musa berkata, "Salim membiarkan unta kami berlutut di tempat Abdullah pernah membuat untanya berlutut, mencari tempat di mana Rasulullah (SAW) biasa berehat, yang terletak di bawah masjid yang berada di dasar lembah; ia berada di tengah-tengah antara masjid dan jalan."
Nombor Hadis: 559
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Pengagihan Air
Rasulullah SAW bersabda, "Seorang wanita disiksa dan dimasukkan ke dalam (Neraka) Api kerana kucing yang dikurungnya sehingga ia mati kelaparan." Rasul Allah (SAW) selanjutnya berkata, Allah lebih mengetahui. "Allah berfirman (kepada wanita itu), 'Kamu tidak memberinya makan dan tidak memberi minum apabila kamu menguncinya, dan kamu tidak pula membebaskannya untuk memakan kutu bumi.' "
Nombor Hadis: 819
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Saksi
Rasul Allah (SAW) dan Ubai bin Kab Al-Ansari pergi ke taman tempat Ibn Saiyyad tinggal. Apabila Rasul Allah (SAW) memasuki (taman), dia (iaitu Rasul Allah (SAW)) mula bersembunyi di sebalik pohon kurma kerana dia ingin mendengar secara rahsia percakapan Ibn Saiyyad sebelum orang itu melihatnya. Ibn Saiyyad yang dibalut dengan cadar berhias lembut sedang berbaring di atas katilnya sambil merungut. Ibu Ibn Saiyyad melihat Rasulullah (SAW) bersembunyi di sebalik batang pokok kurma. Dia berkata kepada Ibn Saiyyad, "Wahai Saf, ini Muhammad." Mendengar bahawa Ibn Saiyyad berhenti merungut (atau berhati-hati), Rasulullah (SAW) berkata, "Seandainya dia membiarkannya tanpa gangguan, dia akan mendedahkan hakikatnya." (Lihat Hadis No. 290, Jilid 4 untuk butiran)
Nombor Hadis: 837
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Saksi
Nabi (SAW) bersabda, "Bilal mengumandangkan azan ketika masih malam (sebelum subuh), maka makan dan minumlah sehingga azan berikutnya dikumandangkan (atau sehingga kamu mendengar azan Ibn Um Maktum)." Ibn Um Maktum adalah seorang buta yang tidak akan mengumandangkan azan sehingga diberitahu bahawa ia telah subuh.
Nombor Hadis: 892
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Syarat
Rasulullah SAW bersabda, "Jika ada orang menjual kurma yang telah didebungakan, maka buahnya untuk penjual, kecuali jika pembeli menetapkan sebaliknya."
Nombor Hadis: 896
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Syarat
Rasulullah (SAW) memberikan tanah Khaibar kepada orang-orang Yahudi dengan syarat mereka akan mengusahakannya dan mengusahakannya dan mereka akan mendapat separuh daripada hasilnya.
Hadis No: 1
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Wasiat dan Perjanjian (Wasaya)
Rasulullah (SAW) bersabda, "Tidak boleh bagi seorang Muslim yang mempunyai hajat untuk tinggal selama dua malam tanpa wasiat terakhirnya ditulis dan disimpan bersamanya."
Hadis No: 110
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jihad (Berjuang di jalan Allah)
Rasulullah (SAW) bersabda, "Kebaikan akan kekal (sebagai sifat yang kekal) di ubun-ubun kuda hingga hari kiamat."
Hadis No: 119
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jihad (Berjuang di jalan Allah)
Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda. "Pertanda buruk terdapat dalam tiga perkara: Kuda, wanita dan rumah."
Hadis No: 129
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Umar
Disenaraikan dalam: Jihad (Berjuang di jalan Allah)
Nabi (SAW) telah mengaturkan untuk berlumba kuda di antara kuda-kuda yang telah dibuat kurus untuk diadakan di antara Al-Hafya dan Thaniyat Al-Wada (iaitu nama dua tempat) dan kuda-kuda yang tidak dibuat condong dari Ath-Thaniyat ke masjid Bani Zuraiq. Saya juga antara mereka yang mengambil bahagian dalam perlumbaan kuda itu. Sufyan, sub-riwayat, berkata, "Jarak antara Al-Hafya dan Thaniya Al-Wada ialah lima atau enam batu; dan antara Thaniyat dan masjid Bani Zuraiq adalah satu batu."
Referensi;
Hayyatus Sahabah - Ibnu Kathir
From Alim® Online At Shaykhan,






No comments:
Post a Comment