السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Gambar Hiasan] |
Sa'd Ibn Ubadah. رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
Pembawa Piawaian Ansar
Sa'd Ibn Mu'adhرضي الله عنه hampir tidak pernah disebut tanpa Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه. Kedua-duanya adalah pemimpin Al-Madinah. Sa'd Ibn Mu'aadhرضي الله عنه adalah ketua suku Al-Aws dan Sa'd Ibn 'Ubadah رضي الله عنهdari Al-Khazraj. Sekali lagi, kedua-duanya adalah yang terkemuka dalam agama Islam. Mereka menyaksikan Ikrar Al-'Aqabah dan hidup di sebelah Rasulullahﷺ sebagai orang beriman dan tentera yang taat dan ikhlas.
Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه memegang jawatan istimewa di kalangan Ans.aar kerana dia mendapat bahagian dalam penderaan dan penyeksaan umat Islam di tangan orang Quraisy di Makkah! Adalah wajar bahawa orang Quraisy akan menyeksa mereka yang tinggal di Makkah, tetapi menyiksa seorang lelaki dari Al-Madinah adalah sesuatu yang luar biasa. 'Ubaadahرضي الله عنه bukanlah seorang lelaki biasa; beliau adalah seorang pemimpin yang terbilang dan berpengaruh. Ini adalah keistimewaan yang hanya dinikmati oleh Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه.
Selepas bai'at Al-'Aqabah dilakukan secara rahsia dan kaum Ansar sedang bersiap-siap untuk bermusafir, kaum Quraisy mendapat tahu tentang baiah yang telah diberikan oleh kaum Ansar kepada Rasulullahﷺ. Perjanjian mereka dengan Rasulullahﷺ membolehkan beliau berhijrah bersama para Sahabatnya ke Madinah untuk melarikan diri dari kuasa syirik dan kegelapan dan mencari tempat perlindungan dan sokongan di sana.
Pada ketika itu, orang Quraisy hilang kawalan diri, lalu mereka terus memburu mereka yang berikrar kepada Rasulullahﷺ. Orang-orang kafir menangkap Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه, mengikat tangannya ke lehernya dengan lilitan pelananya, dan menyeretnya kembali ke Makkah, di mana mereka memukul dan menyeksanya!
Bagaimana ini boleh berlaku kepada Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه? Beliau adalah pemimpin Al-Madiinah yang sentiasa membantu sesiapa sahaja dari kaum Quraisy yang memerlukan pertolongan, melindungi perdagangan mereka, dan bersikap ramah kepada mereka setiap kali mereka mengunjungi Al-Madinah. Mereka yang menangkap dan menderanya pasti tidak tahu siapa dia. Tetapi walaupun mereka tahu, adakah ia akan membuat apa-apa perbezaan? Merekalah yang menyiksa golongan elit Makkah apabila mereka memeluk Islam, bukan? Pada zaman itu, orang Quraisy benar-benar gila. Mereka menyaksikan Kejahilan runtuh di bawah tekanan Kebenaran, jadi satu-satunya perkara yang boleh mereka lakukan ialah membalas dendam dengan kejam dan lalai.
Seperti yang telah kita katakan, Sa'd Ibn "Ubaadahرضي الله عنه telah dikelilingi oleh orang-orang kafir yang memukul dan menyiksanya. Sekarang, mari kita dengar kisah seperti yang diceritakan oleh Sa'dرضي الله عنه sendiri: Demi Allah, saya berada dalam keadaan yang sangat dahsyat dalam rahmat mereka, ketika saya melihat sekumpulan orang Quraisy mendekati saya. Maka di antara mereka ada orang yang terang benderang seperti orang kulit putih yang terang benderang di antara mereka. Orang-orang pergi dengan rasa belas kasihan dan belas kasihan yang paling sedikit, maka itu pasti lelaki ini, malangnya, ketika dia mendekati saya, dia mengangkat penumbuknya dan menumbuk saya dengan kuat, jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa tidak ada seorang pun dari mereka yang cukup baik hati untuk menyelamatkan saya.
Tidakkah seseorang dari Quraisy berhutang budi kepadamu tentang kejiranan yang baik?" Aku menjawab, "Ya, tentu saja, aku pernah membantu para pedagang Jubair Ibn Mut'am dan berdiri di samping mereka terhadap orang-orang dari kaumku yang berlaku zalim kepada mereka. Saya juga memberi bantuan kepada Al-Haarith Ibn Harb Ibn Umayyah." Kemudian lelaki itu mendesak saya untuk memanggil nama mereka dan mengatakan bahawa mereka berhutang kepada saya hak kejiranan yang baik maka saya lakukan. Kemudian lelaki itu bergegas kepada mereka dan memberitahu mereka, "Seorang lelaki dari Al-Khazraj sedang dipukul di lembah dan dia memanggil nama kamu dan mengatakan bahawa mereka bertanya kepada dia sebagai orang yang baik kepadanya." mereka, mereka memberitahunya bahawa semua yang saya katakan adalah benar dan bergegas untuk menyelamatkan saya.
Sa'dرضي الله عنه meninggalkan Makkah selepas serangan pra-matang ini yang membuatnya menyedari betapa besarnya kekejaman dan kebiadaban yang sanggup dilakukan oleh Quraisy terhadap orang-orang yang tidak bersenjata yang menyeru kepada kebaikan, kebenaran, dan keamanan. Serangan ini menajamkan kehendaknya, dan dia memutuskan untuk melakukan yang terbaik untuk membantu Rasulullahﷺ dan para sahabatnya.
Rasulullahﷺ berhijrah ke Madinah sejurus selepas Hijrah para Sahabatnya. Di sana, Sa'dرضي الله عنه meletakkan hartanya kepada Muhajiruun. Sa'dرضي الله عنه adalah seorang yang pemurah secara fitrah dan keturunan, sebagai anak kepada 'Ubadah Ibn Dulaim Ibn Harithah, yang terkenal dengan kedermawanannya pada zaman pagan. Kemurahan hati Sa'dرضي الله عنه berubah menjadi tanda keimanannya yang berakar umbi dan kukuh.
Para perawi mengomentari kedermawanannya dan berkata, "Rumah-rumah Rasulullahﷺ selalu penuh dengan makanan yang dikirim oleh Sa'dرضي الله عنه." Mereka juga berkata bahawa seorang lelaki dari Anshar biasa menjemput seorang, dua, atau bahkan tiga Muhajiruun untuk makan, sedangkan Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه mengundang lebih dari 80 Muhajiruun.
Semata-mata untuk ini, Sa'dرضي الله عنه sentiasa memohon kepada Allah untuk mengurniakan kepadanya lebih banyak rezeki yang baik dan digunakan untuk berdoa, "Ya Allah, rezeki yang sedikit tidak cukup untuk saya menjadi orang yang soleh atau beramal soleh." Oleh itu, wajar bagi Rasulullahﷺ untuk berdoa dengan berkata, "Ya Tuhan, limpahkan rahmat dan rahmat-Mu kepada keluarga Sa'd Ibn 'Ubadahرضي الله عنه."
Sa'dرضي الله عنه mengarahkan bukan sahaja kekayaan nya kepada perkhidmatan Islam.
Hadis riwayat riwayat Saad bin Ubadahرضي الله عنه. .
Berdasarkan sejarah, Saad bin Ubadahرضي الله عنه. . terkenal dengan dua hadis utama yang menonjolkan kepentingan sedekah dan kehormatan diri.
Hadis tentang sedekah air
Suatu ketika, ibu Saad bin Ubadahرضي الله عنه. . meninggal dunia. Dia kemudian bertanya kepada Nabi Muhammad ﷺ:
"Ya Rasulullah, ibuku telah meninggal dunia. Apakah sedekah yang paling utama untuknya?".
Nabi Muhammad ﷺ menjawab, "Air".
Saad bin Ubadahرضي الله عنه. . kemudian menggali sebuah perigi dan berkata, "Ini untuk ibu Saad".
Maksud hadis:
Hadis ini menegaskan bahawa sedekah yang dilakukan atas nama si mati dapat memberi manfaat kepada mereka di akhirat kelak.
Memberi air adalah salah satu bentuk sedekah yang paling penting kerana ia adalah keperluan asas untuk kehidupan.
Hadis tentang kehormatan dan cemburu (ghirah)
Hadis ini diriwayatkan daripada Al-Mughirah bin Syu'bah, yang meriwayatkan perkataan Saad bin Ubadahرضي الله عنه. ..
Saad bin Ubadah berkata, "Jika aku melihat seorang lelaki bersama isteriku, nescaya aku akan membunuhnya dengan pedangku, bukan dengan sisi yang tumpul".
Apabila kata-kata ini sampai kepada Nabi Muhammad ﷺ, beliau bersabda:
"Apakah kamu hairan dengan kecemburuan Saad? Sesungguhnya aku lebih cemburu daripada Saadرضي الله عنه. ., dan Allah lebih cemburu daripadaku. Kerana cemburuNya, Allah mengharamkan perbuatan keji, baik yang nampak mahupun yang tersembunyi".
Maksud hadis:
Hadis ini menonjolkan sikap ghirah (cemburu) yang wajar dalam menjaga kehormatan keluarga.
Nabi Muhammad ﷺ menjelaskan bahawa kecemburuannya jauh lebih besar, dan kecemburuan Allah lebih besar daripada segala-galanya. Itulah sebabnya Allah melarang perbuatan keji, untuk menjaga kesucian dan kehormatan.
Referensi:
Hayyatus Sahabah -Ibnu Kathir
Allahﷻ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه
Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه
Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه
Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه
Allahﷻ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى ﷺ.
Rasulullahﷺ
Wallahu a’lam bishawab.
(والله أعلمُ بالـصـواب)
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ


No comments:
Post a Comment