![]() |
| [Gambar Hiasan/Ilustrasi sahaja.] |
Abdullah adalah anak kepada Abbas, bapa saudara Nabi yang mulia. Beliau dilahirkan hanya tiga tahun sebelum Hijrah. Ketika Nabi wafat, Abdullah hanya berumur tiga belas tahun.
Apabila dia dilahirkan, ibunya membawanya kepada Nabi yang dirahmati Allah yang meletakkan sebahagian daripada air liurnya pada lidah bayi itu sebelum dia mula menyusu. Ini adalah permulaan hubungan rapat dan intim antara Abbas dan Nabi yang akan menjadi sebahagian daripada cinta dan pengabdian seumur hidup.
Apabila Abdullah mencapai usia budi bicara, dia mengikat dirinya dengan khidmat Nabi. Dia akan berlari mengambil air untuknya apabila dia ingin berwudhu. Semasa solat, dia akan berdiri bersama Nabi dalam solat dan apabila Nabi pergi dalam perjalanan atau ekspedisi, baginda akan mengikut barisan yang seterusnya kepadanya. Maka Abdullah menjadi seperti bayang-bayang Nabi, sentiasa bersamanya.
Dalam semua situasi ini dia penuh perhatian dan waspada terhadap apa sahaja yang dilakukan dan dikatakan oleh Nabi. Hatinya bersemangat dan fikiran mudanya bersih dan tidak bercelaru, mengingati kata-kata Nabi dengan kapasiti dan ketepatan rakaman dalam alat muzik. Dengan cara ini dan melalui penyelidikannya yang berterusan kemudiannya, seperti yang akan kita lihat, Abdullah menjadi salah seorang sahabat Nabi yang paling terpelajar, memelihara bagi pihak generasi Muslim terkemudian, kata-kata Rasulullah yang tidak ternilai. Dikatakan bahawa dia mengingati kira-kira seribu enam ratus enam puluh sabda Nabi yang direkodkan dan dishahihkan dalam koleksi al-Bukhari dan Muslim.
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه serupa dengan Abdullah Ibn Az-Zubairرضي الله عنه kerana keduanya mengalami zaman kenabian semasa masih kanak-kanak. Muhammad Rasulullahﷺ wafat sebelum Ibn Abbas mencapai usia dewasa. Dia juga telah diberikan, semasa masih sangat muda, semua bahan asas kejantanan dan prinsip kehidupan oleh Muhammad Rasulullahﷺ, yang paling menyukainya, memujinya, dan mengajarnya kebijaksanaan yang murni.
Disebabkan keimanannya yang teguh, lemah lembut, akhlaknya yang baik, dan kekayaan ilmunya, dia dapat menduduki kedudukan yang sangat tinggi di antara orang-orang di sekeliling Muhammad Rasulullahﷺ.
Beliau adalah anak kepada Al-'Abbas Ibn 'Abd Al-Mutlalib Ibn Haashim, bapa saudara Muhammad Rasulullahﷺ. Julukan beliau ialah "Ulama Negara". Dia berhak mendapat gelaran dan kedudukan itu kerana ilmunya yang luas, pencerahan fikirannya, dan serba boleh.
Muhammad Rasulullahﷺ mendapat ilmu pada usia yang sangat awal, ilmu yang bertambah seiring dengan berlalunya hari. Itu adalah kerana Muhammad Rasulullahﷺ sentiasa mendekatkan Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنهkepadanya, menepuk bahunya dan memohon kepada Allah, "Ya Allah, berkatilah dia dengan pengetahuan penuh tentang agama dan tafsiran Al-Quran."
Muhammad Rasulullahﷺ mengulangi doa yang sama untuk sepupunya Abdullah Ibn Abbas رضي الله dalam pelbagai situasi.
Dengan cara ini Muhammad Rasulullahﷺ menyedari bahawa dia telah dicipta untuk memperoleh ilmu, dan keupayaan inteleknya cenderung kuat ke arah itu.
Walaupun usianya tidak melebihi 13 tahun ketika Muhammad Rasulullahﷺ wafat, Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه tidak menghabiskan masa kecilnya dengan sia-sia.
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه telah menghadiri majlis Rasulullahﷺ dan mempelajari kata-katanya dengan hati.Apabila Rasulullahﷺ wafat, dia sangat ingin belajar daripada para Sahabat apa yang dia gagal untuk mendengar atau belajar daripada Rasulullahﷺ sendiri.
Dia bertukar menjadi tanda tanya berterusan. Setiap kali dia mendengar bahawa seseorang telah memperoleh kebijaksanaan atau mempelajari hadis dengan hati, dia bergegas meninggalkannya. Fikirannya yang bercita-cita tinggi memaksanya meneliti semua yang terlintas di telinganya.
Dia bukan sahaja mementingkan pengumpulan maklumat, tetapi dengan menelitinya dan sumbernya. Dia pernah berkata tentang dirinya, "Jika saya ingin mengetahui sesuatu tentang sesuatu masalah saya akan bertanya kepada 30 orang Sahabat.""
Dia melukis gambar yang menunjukkan keprihatinannya untuk mencapai kebenaran dan pengetahuan: Ketika Muhammad Rasulullahﷺ wafat, aku berkata kepada salah seorang pemuda Angaar, "Mari kita pergi kepada Sahabat Rasulullahﷺ untuk bertanya kepada mereka, kerana mereka masih ramai." Dia berkata, "Wahai Ibn 'Abbas, sungguh peliknya kamu! Adakah kamu menyangka bahawa manusia memerlukan kamu sedangkan para Sahabat besar masih ada di antara mereka?"
Pemuda itu menggugurkan perkara itu, sedangkan saya berpaling untuk bertanya kepada para Sahabat Rasulullahﷺ . Setiap kali saya dimaklumkan bahawa seseorang telah meriwayatkan hadis, saya akan menemuinya pada waktu petang ketika dia sedang tidur. Saya meletakkan gaun saya sebagai bantal di bawah kepala saya di hadapan pintunya. Angin menaburkan debu ke atas saya. Apabila dia selesai tidur dan keluar dan melihat saya, dia berkata, "Wahai sepupu Rasulullahﷺ , apa yang membawa kamu ke sini? Mengapa kamu tidak menghantar saya?" Kemudian saya akan berkata, "Tidak, andalah yang layak dikunjungi." Kemudian aku bertanya kepadanya tentang hadits dan ilmu darinya.
Dengan cara ini anak muda kami terus bertanya dan bertanya dan bertanya, kemudian meneliti jawapan dan membincangkannya dengan fikiran yang ingin tahu.
Setiap hari kebijaksanaan dan pengetahuannya berkembang sehingga dia mencapai, semasa masih muda, kebijaksanaan, kesabaran, dan kefasihan orang tua, sehingga Amirul Mukminin Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه ingin berunding dengannya dalam setiap masalah besar. Dia memanggilnya, "Pemimpin muda orang tua". Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه pernah ditanya, "Bagaimanakah kamu dapat memperoleh semua ilmu itu?" Dia menjawab, "Dengan lidah yang bertanya dan fikiran yang berfikir." Melalui lidahnya yang sentiasa bertanya, fikirannya yang sentiasa mengesan, dan, lebih-lebih lagi, kerendahan hati dan kelembutannya, Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه akan menjadi ulama negara.
Sa'd Ibn Abi Waqqaasرضي الله عنه menggambarkannya dengan kata-kata berikut:
Saya tidak pernah melihat seseorang yang mempunyai fikiran sedemikian atau lebih intelektual dan lebih lembut daripada Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه . Saya pernah melihat 'Umar (semoga Allah meridhainya), walaupun dikelilingi oleh orang-orang yang menghadiri Badr, mengajaknya untuk membincangkan masalah yang sukar. Setiap kali Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه menyuarakan pandangannya, Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه sentiasa berpegang padanya.
Ubaid Allah Ibn Utbahرضي الله عنه pernah berkata: Saya tidak pernah melihat orang yang lebih berilmu dalam hadis Nabi daripada Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه . Begitu juga saya tidak melihat orang yang lebih arif semasa Saiyidina Abu Bakr As Sidique رضي الله عنه , 'Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه atau 'Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه 's khalifah daripada beliau; atau lebih tepat dalam apa yang dia katakan dari segi fiqh atau tafsiran bahasa Arab, atau lebih berpengetahuan dalam tafsiran al-Quran atau bahasa Arab. Dia membahagikan masanya, setiap hari mengajar satu mata pelajaran atau yang lain, fiqh, tafsir Al-Quran, pencerobohan, syair, dan sejarah, setiap satu hari yang berbeza Saya tidak pernah melihat seorang ulama mendengarnya tanpa menyerahkan dirinya sepenuhnya kepadanya, atau bertanya tanpa kagum dengan ilmunya yang luas dan kaya.
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه , yang dilantik sebagai gabenor Basra semasa kekhalifahan Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه (semoga Allah meridhainya) pernah digambarkan oleh seorang Muslim dalam kata-kata berikut: Dia berpegang kepada tiga perkara, dan meninggalkan tiga. Dia memukau hati lelaki setiap kali dia bercakap. Dia seorang pendengar yang baik setiap kali dia bercakap. Dia memilih yang paling mudah daripada dua perkara apabila dia ditentang. Dia melepaskan kepura-puraan. Dia meninggalkan persahabatan dengan orang jahat. Dia melepaskan semua yang boleh dimaafkan.
Seorang sahabat yang sezaman dengannya menceritakan: Saya pernah melihat salah satu majlis pengajian Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه . Seandainya seluruh puak Quraisy itu berbangga, sudah cukup untuk kesombongan mereka. Saya telah melihat orang ramai berkumpul di hadapan pintunya sehingga seluruh laluan menjadi begitu sesak sehingga tiada sesiapa boleh masuk atau keluar.
Saya masuk, memaklumkan kepadanya bahawa sebilangan besar orang sedang duduk di hadapan pintunya. Dia meminta saya untuk menyediakan air untuk wudhu, yang dia lakukan, kemudian duduk dan berkata, "Keluarlah kepada mereka dan ajak orang yang berminat dengan tafsir Al-Quran."
Saya keluar dan membenarkan mereka masuk. Mereka masuk, memenuhi rumah. Mereka tidak bertanya tentang apa-apa tanpa dijawab dengan cara yang memuaskan. Kemudian dia berkata kepada mereka, "Jangan lupa saudara-saudaramu." Mereka keluar untuk membenarkan orang lain masuk. Kemudian dia berkata, "Keluarlah dan ajaklah orang-orang yang berminat dalam fiqh."
Saya keluar dan membenarkan mereka masuk. Mereka masuk, memenuhi rumah. Mereka tidak bertanya tentang apa-apa tanpa dijawab dengan memuaskan. Kemudian dia berkata, "Jangan lupa saudara-saudaramu." Mereka keluar untuk membenarkan orang lain masuk. Kemudian dia berkata, "Keluarlah dan ajaklah mereka yang berminat dalam tugas agama."
Saya keluar dan membenarkan mereka masuk. Mereka masuk, memenuhi rumah. Mereka tidak bertanya tentang apa-apa tanpa dijawab dengan memuaskan.
Kemudian dia berkata, "Jangan lupa saudara-saudaramu." Mereka keluar untuk membenarkan orang lain masuk.
Kemudian dia berkata, "Keluarlah dan ajak mereka yang berminat dalam bahasa dan sastera Arab." Saya keluar dan membenarkan mereka masuk. Mereka masuk, memenuhi rumah. Mereka tidak bertanya tentang apa-apa tanpa dijawab dengan memuaskan.
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه bukan sahaja mempunyai ingatan yang tajam tetapi juga luar biasa, dan kecemerlangan dan kecerdasan yang melampau. Hujah-hujahnya begitu sayang, terang, dan ceria seperti cahaya matahari. Dia tidak akan membiarkan lawannya pergi sehingga dia bukan sahaja yakin tetapi, di samping itu, benar-benar berpuas hati dan gembira dengan kehebatan logik dan kecemerlangan ucapannya.
Walaupun pengetahuannya yang kaya dan hujah yang berkesan, dia tidak pernah menganggap perbincangan dan percakapannya sebagai pertempuran akal di mana dia boleh berbangga dengan pengetahuannya yang luas dan kemenangan ke atas lawannya. Sebaliknya dia menganggapnya sebagai jalan yang lurus untuk membayangkan dan merealisasikan kebenaran.
Untuk sekian lama logiknya yang adil dan tajam telah menjadi sumber kecemasan kepada Khawarij. Suatu ketika Khalifah Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه (semoga Allah meridhainya) menghantarnya ke kumpulan besar Khawarij. Mereka mengadakan perbincangan yang indah, di mana dia mengawal ceramah itu, berhujah dengan cara yang sangat mengagumkan. Berikut adalah petikan perbualan panjang itu:
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه bertanya kepada mereka, "Apa yang kamu miliki terhadap Ali ?"
Mereka berkata, "Kami tidak berpuas hati dengan tiga perkara. Pertama, dia membiarkan manusia berhukum dalam agama Allah, sedangkan Allah berfirman:
قُلْ إِنِّى عَلَىٰ بَيِّنَةٍۢ مِّن رَّبِّى وَكَذَّبْتُم بِهِۦ ۚ مَا عِندِى مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِۦٓ ۚ إِنِ ٱلْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ يَقُصُّ ٱلْحَقَّ ۖ وَهُوَ خَيْرُ ٱلْفَـٰصِلِينَ ٥٧
Katakanlah: "Sesungguhnya aku tetap berada di atas (kebenaran yang berdasarkan) bukti-bukti yang nyata (Al-Quran) dari Tuhanku; sedang kamu mendustakannya. Tidak ada padaku apa yang kamu minta disegerakan (dari azab seksa); hanya Allah jualah yang menetapkan hukum; Ia menerangkan kebenaran, dan Dia lah sebaik-baik yang memberi keputusan".
(Surah Al Anam: Ayat 57)
"Ketiga, semasa timbangtara, dia bersetuju untuk melepaskan gelaran 'Panglima Mukminin' sebagai tindak balas kepada musuh-musuhnya. Jika dia bukan Amirul Mukminin, maka dia mesti menjadi Amirul Mukminin."
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه mula menyangkal dakwaan mereka. "Adapun membiarkan manusia berhukum dalam agama Allah, apa salahnya?
Allah berfirman:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَقْتُلُوا۟ ٱلصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌۭ ۚ وَمَن قَتَلَهُۥ مِنكُم مُّتَعَمِّدًۭا فَجَزَآءٌۭ مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ ٱلنَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِۦ ذَوَا عَدْلٍۢ مِّنكُمْ هَدْيًۢا بَـٰلِغَ ٱلْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّـٰرَةٌۭ طَعَامُ مَسَـٰكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًۭا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِۦ ۗ عَفَا ٱللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ ٱللَّهُ مِنْهُ ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌۭ ذُو ٱنتِقَامٍ ٩٥[ Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu membunuh binatang buruan semasa kamu dalam Haji, dan sesiapa di antara kamu yang membunuhnya dengan sengaja, maka hendaklah ia membalasnya dengan balasan yang setimpal dengan apa yang telah dibunuhnya dari binatang ternakan, yang akan diputuskan oleh dua orang lelaki yang adil di antara kamu, di antara kamu oleh Allah]
[Surah Al Maidah: Ayat 95)]
Pemimpin mereka tergagap-gagap bercakap di bawah tekanan logik sarkastik tetapi tegas itu. Kemudian dia meneruskan ceramahnya. "Adapun dakwaan kamu bahawa dia adalah seorang pembunuh yang tidak mengambil tawanan atau harta rampasan perang, adakah kamu menjangkakan dia akan mengambil 'Umm Mukminin Sayyidah Aisyah رضي الله عنه , isteri Rasulullahﷺ dan Ibu Mukminin, seorang tawanan dan harta bendanya sebagai rampasan?" Pada ketika itu wajah mereka menjadi kosong kerana malu dan mereka cuba menutupnya dengan tangan mereka.
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه meneruskan dakwaan ketiga. "Adapun dakwaan anda bahawa beliau bersetuju untuk melepaskan gelaran 'Panglima Mukmin' untuk memberi peluang timbang tara, izinkan saya memberitahu anda apa yang dilakukan oleh Muhammad Rasulullahﷺ pada Hari Hudaibiyah. Ketika dia mendikte perjanjian antara dia dan Quraisy, dia berkata kepada penulis, 'Tulislah. Inilah yang disepakati oleh Muhammad Rasulullahﷺ.' Wakil orang Quraisy itu berkata, 'Demi Allah, sekiranya kami percaya bahawa kamu adalah Muhammad Rasulullahﷺ, kami tidak akan menghalang kamu daripada memasuki Baitullah atau memerangi kamu.' Muhammad Rasulullahﷺ kemudian berkata, "Kemudian tulislah. Inilah yang telah disepakati oleh Muhammad Ibn "Abd Allah. Demi Allah, aku adalah utusan Allah walaupun kamu mengingkarinya. Tulis apa sahaja yang anda suka.'"
Perbincangan antara Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه dan Khawarij berlangsung dengan cara yang ajaib dan megah. Perbincangan hampir tidak berakhir apabila kira-kira 20,000 orang Khawarij mengumumkan keyakinan mereka terhadap apa yang dikatakan dan mengumumkan penamatan penentangan mereka terhadap Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه .
Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه bukan sahaja memiliki keberuntungan yang besar dalam ilmu tetapi juga keberuntungan yang lebih besar dari segi adab ilmu dan orang yang berilmu. Dia adalah seorang tokoh yang hebat dalam kedermawanannya. Dia membelanjakan hartanya dengan banyak untuk kepentingan orang ramai dengan kerelaan yang sama yang dia berkongsi ilmunya. Orang-orang sezamannya berkata, "Kami tidak pernah melihat rumah yang lebih penuh dengan makanan, minuman, buah-buahan, dan ilmu daripada rumah Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه ."
Dia memiliki jiwa murni yang tidak pernah berdendam. Dia tidak jemu mendoakan semua kebaikan untuk orang, orang yang dia kenal dan' orang yang dia tidak. Dia berkata tentang dirinya, "Setiap kali saya membaca ayat, saya berharap agar semua orang memperoleh ilmu yang saya perolehi. Setiap kali saya mendengar tentang pemerintah yang adil memerintah dengan adil, saya sangat gembira dan berdoa untuknya, walaupun saya tidak memerlukannya. Setiap kali saya mendengar tentang hujan turun ke atas tanah orang Islam, saya sangat gembira walaupun saya tidak memiliki ternakan yang meragut."
Beliau adalah seorang ahli ibadah yang bertaubat, bersolat malam dan sering berpuasa. Tiada siapa yang dapat merindui deraian air mata di pipinya. Itu kerana dia sangat menangis setiap kali dia solat atau membaca al-Quran. Setiap kali dia membaca ayat yang memarahi atau mengancam, atau menyebut tentang kematian dan kebangkitan, ratapan dan ratapannya semakin kuat.
Di samping itu, dia jujur, berani, dan fasih. Dia mempunyai pandangan dan pendapatnya sendiri tentang perselisihan antara Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه dan Mu'awiyah, yang membuktikan keupayaannya untuk muslihat.
Dia lebih suka keamanan daripada peperangan, kebaikan daripada keganasan, logik daripada paksaan.
Apabila Al-Hussain (رضي الله عنه ) berniat untuk pergi ke Iraq untuk memerangi Ziyad dan Yaziid, Abdullah Ibn Abbas رضي الله عنه melakukan segala yang boleh untuk menghalangnya. Selepas itu, dia dimaklumkan tentang syahidnya. Dia berasa sangat sedih dan terus berada di dalam rumah.
Setiap kali berlaku perselisihan antara dua orang Muslim, dia selalu dapat dilihat membawa panji keamanan, pengampunan, dan kelembutan.
Memang benar bahawa dia sendiri terlibat dalam pertempuran antara Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه dan Mu'aawiyah ketika dia berperang di pihak "Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه. Tetapi dia melakukannya kerana, pada awalnya, perang itu mewakili penghapusan perlu bagi sebuah gerakan yang menyebabkan perpecahan yang dahsyat dalam masyarakat Islam, mengancam kesatuan iman dan orang-orang yang beriman.
Selama dia hidup dia memenuhi seluruh dunia dengan pengetahuan dan kebijaksanaan, menyebarkan di antara manusia aroma ketakwaannya.
Ketika umurnya mencecah 71 tahun, dia dijemput menemui Allah. Kota Af-Ta'if menyaksikan pemandangan hebat bagi seorang mukmin yang telah dijanjikan Syurga. Sewaktu jasadnya disemayamkan dengan selamat di dalam kuburnya, ufuk digegarkan oleh gema janji ilahi yang benar:
يَـٰٓأَيَّتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ ٢٧ٱرْجِعِىٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةًۭ مَّرْضِيَّةًۭ ٢٨فَٱدْخُلِى فِى عِبَـٰدِى ٢٩وَٱدْخُلِى جَنَّتِى ٣٠
"Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha lagi diredhai. Masuklah kamu ke dalam golongan hamba-hambaKu. Dan masuklah ke dalam syurga-Ku!"
[Surah AlFajr: Ayat 27-3O]
HADITH-HADITH PILIHAN RIWAYAT ABDULLAH IBN ABAS رضي الله عنه
Diriwayatkan: Abdullah bin Abbas Dari Sahih Bukhari
Hadis No: 7
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Wahyu
Abu Sufyan bin Harb memberitahu saya bahawa Heraclius telah menghantar seorang utusan kepadanya semasa dia telah mengiringi kafilah dari Quraisy. Mereka adalah saudagar yang berniaga di Syam (Syria, Palestin, Lubnan dan Jordan), pada masa Rasul Allah telah berdamai dengan Abu Sufyan dan orang-orang kafir Quraisy. Maka Abu Sufyan dan para sahabatnya pergi ke Heraclius di Ilya (Jerusalem). Heraclius memanggil mereka di mahkamah dan dia mempunyai semua pembesar kanan Rom di sekelilingnya. Dia memanggil penterjemahnya yang, menterjemah soalan Heraclius berkata kepada mereka, "Siapakah di antara kamu yang berkait rapat dengan lelaki yang mengaku sebagai Nabi?" Abu Sufyan menjawab, "Saya adalah kerabat yang paling dekat dengannya (di antara kumpulan)." Heraclius berkata, "Dekatkanlah dia (Abu Sufyan) kepadaku dan suruh para sahabatnya berdiri di belakangnya." Abu Sufyan menambah, Heraclius memberitahu penterjemahnya untuk memberitahu sahabat saya bahawa dia ingin mengemukakan beberapa soalan kepada saya mengenai lelaki itu (Nabi) dan jika saya berbohong mereka (sahabat saya) harus menyanggah saya."
Abu Sufyan menambah, "Demi Allah! Sekiranya saya tidak takut sahabat saya melabelkan saya pendusta, saya tidak akan bercakap benar tentang Nabi. Soalan pertama yang dia tanyakan kepada saya tentangnya ialah: 'Apakah status keluarganya di kalangan kamu?' Aku menjawab, 'Dia dari keluarga yang baik (mulia) di antara kami.' Heraclius selanjutnya bertanya, 'Adakah sesiapa di antara kamu pernah mendakwa yang sama (iaitu menjadi Nabi) sebelum dia?' Saya menjawab, 'Tidak.' Dia berkata, 'Adakah sesiapa di antara nenek moyangnya seorang raja?' Saya menjawab, 'Tidak.' Heraclius bertanya, 'Adakah para bangsawan atau orang miskin mengikutinya?' Aku menjawab, 'Orang-orang miskin yang mengikutinya.' Dia berkata, 'Apakah pengikutnya semakin berkurang (hari demi hari)?' Saya menjawab, 'Mereka semakin bertambah.' Beliau kemudian bertanya, 'Adakah sesiapa di antara mereka yang memeluk agamanya menjadi tidak senang dan meninggalkan agama selepas itu?' Saya menjawab, 'Tidak.' Heraclius berkata, 'Pernahkah kamu menuduhnya berdusta sebelum mendakwanya (sebagai Nabi)?' Saya menjawab, 'Tidak' Heraclius berkata, 'Adakah dia melanggar janjinya?' Saya menjawab, 'Tidak, kami berdamai dengannya tetapi kami tidak tahu apa yang akan dia lakukan di dalamnya.' Saya tidak dapat mencari peluang untuk mengatakan apa-apa terhadapnya kecuali Heraclius bertanya, 'Pernahkah anda berperang dengannya?'
Saya menjawab, 'Ya.' Kemudian dia berkata, 'Apakah hasil daripada pertempuran itu?' Saya menjawab, 'Kadang-kadang dia menang dan kadang-kadang kami.' Heraclius berkata, 'Apa yang dia perintahkan kepada kamu?' Saya berkata, 'Dia menyuruh kami untuk menyembah Allah dan Allah sahaja dan tidak menyembah sesuatu pun bersama-Nya, dan meninggalkan semua yang telah dikatakan oleh nenek moyang kami. Dia memerintahkan kami untuk berdoa, bercakap benar, suci dan menjaga hubungan baik dengan Kith dan kerabat kami.' Heraclius meminta penterjemah untuk menyampaikan kepada saya perkara berikut, saya bertanya kepada anda tentang keluarganya dan jawapan anda ialah dia tergolong dalam keluarga yang sangat mulia. Sebenarnya semua Rasul berasal dari keluarga bangsawan di kalangan kaum masing-masing. Saya menyoal anda sama ada orang lain di kalangan anda mendakwa perkara sedemikian, jawapan anda adalah negatif. Jika jawapannya adalah afirmatif, saya akan menyangka lelaki ini mengikut kenyataan lelaki tadi. Kemudian saya bertanya kepada anda sama ada seorang daripada nenek moyangnya adalah seorang raja. Jawapan anda adalah negatif, dan jika ia adalah dalam afirmatif, saya akan fikir bahawa lelaki ini mahu mengambil kembali kerajaan nenek moyangnya. Saya kemudian bertanya sama ada dia pernah dituduh berbohong sebelum dia berkata apa yang dia katakan, dan jawapan anda adalah negatif. Jadi saya tertanya-tanya bagaimana seseorang yang tidak berdusta tentang orang lain tidak akan berdusta tentang Allah. Aku lalu bertanya kepadamu apakah orang kaya mengikutinya atau orang miskin.
Anda menjawab bahawa orang miskin yang mengikutinya. Dan sebenarnya semua Rasul telah diikuti oleh golongan ini. Kemudian saya bertanya kepada anda sama ada pengikutnya bertambah atau berkurang. Anda menjawab bahawa mereka semakin bertambah, dan sebenarnya ini adalah jalan iman yang benar, sehingga ia lengkap dalam semua aspek. Saya bertanya lagi kepada anda sama ada ada orang, yang selepas memeluk agamanya, menjadi tidak senang dan membuang agamanya. Jawapan kamu adalah negatif, dan sebenarnya ini adalah (tanda) iman yang benar, apabila keseronokan itu memasuki hati dan bercampur dengan mereka sepenuhnya. Saya bertanya kepada anda sama ada dia pernah mengkhianati. Anda menjawab secara negatif dan begitu juga para Rasul tidak pernah mengkhianati. Kemudian saya bertanya kepada kamu apa yang dia perintahkan kepada kamu. Kamu menjawab bahawa dia menyuruh kamu menyembah Allah dan Allah semata-mata dan tidak menyembah sesuatu pun bersama-sama denganNya dan melarang kamu menyembah berhala dan menyuruh kamu solat, berkata benar dan bertakwa.
Sekiranya apa yang kamu katakan itu benar, dia akan segera menduduki tempat ini di bawah kakiku dan aku tahu (dari kitab suci) bahawa dia akan muncul tetapi aku tidak tahu bahawa dia akan datang dari kamu, dan jika aku dapat menghubunginya dengan pasti, aku akan pergi segera menemuinya dan jika aku bersamanya, pasti aku akan membasuh kakinya.' Heraclius kemudian meminta surat yang dialamatkan oleh Rasul Allah yang disampaikan oleh Dihya kepada Gabenor Busra, yang memajukannya kepada Heraclius untuk dibaca. Isi kandungan surat itu adalah seperti berikut: "Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang (Surat ini) daripada Muhammad hamba Allah dan Rasul-Nya kepada Heraclius penguasa Byzantine. Salam sejahtera ke atasnya, yang mengikuti jalan yang benar. Tambahan pula saya mengajak kamu kepada Islam, dan jika kamu menjadi seorang Muslim, kamu akan selamat, dan dengan Allah kamu akan menolak pelawaan kamu ini, dan jika kamu melakukan dosa, kamu akan dilipatgandakan pahalanya. menyesatkan Arisiyin kamu (Dan aku membacakan kepada kamu Firman Allah:)
'Wahai ahli kitab, marilah kepada perkataan yang biasa bagi kamu dan kami. Janganlah kamu menyembah selain Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatupun, dan tidak ada seorang pun di antara kita yang mengambil yang lain sebagai Tuhan selain Allah. Kemudian, jika mereka berpaling, katakanlah: Saksikanlah bahawa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah).
(3:64)
Abu Sufyan kemudian menambah, "Apabila Heraclius telah menyelesaikan ucapannya dan telah membaca surat itu, ada suara dan tangisan yang hebat di Mahkamah Diraja. Maka kami diusir keluar dari mahkamah. Saya memberitahu sahabat saya bahawa soalan Ibn-Abi-Kabsha) (Nabi Muhammad) telah menjadi begitu menonjol sehingga Raja Bani Al-Asfar (Byzantine) pasti akan menaklukinya. dalam masa terdekat sehingga saya memeluk Islam (iaitu Allah membimbing saya kepadanya)." Sub-riwayat itu menambah, "Ibn An-Natur adalah Gabenor llya' (Jerusalem) dan Heraclius adalah ketua orang Kristian Syam. Ibn An-Natur menceritakan bahawa suatu ketika ketika Heraclius melawat ilya' (Jerusalem), dia bangun pada waktu pagi dengan perasaan sedih. Beberapa imamnya bertanya kepadanya? Mengapa dia berada dalam suasana itu?peramal dan ahli nujum. Dia menjawab, 'Pada malam ketika aku melihat bintang, aku melihat telah muncul ketua orang-orang yang berkhatan (menjadi penakluk). Siapakah mereka yang berkhatan?'
Orang-orang itu menjawab, 'Kecuali orang Yahudi, tidak ada seorang pun yang berkhatan, maka janganlah kamu takut kepada mereka (orang Yahudi). 'Hanya mengeluarkan arahan untuk membunuh setiap orang Yahudi yang hadir di negara ini.' Ketika mereka sedang berbincang, seorang utusan yang diutus oleh raja Ghassan untuk menyampaikan berita Rasul Allah kepada Heraclius telah dibawa masuk. Setelah mendengar berita itu, dia (Heraclius) mengarahkan orang ramai pergi dan melihat sama ada utusan Ghassan itu berkhatan. Orang ramai, selepas melihat dia, memberitahu Heraclius bahawa dia telah bersunat. Heraclius kemudian bertanya kepadanya tentang orang Arab. Rasul menjawab, 'Orang Arab juga berkhatan.' (Selepas mendengar itu) Heraclius berkata bahawa kedaulatan 'Arab telah muncul. Heraclius kemudiannya menulis surat kepada rakannya di Rom yang sehebat Heraclius dalam ilmu. Heraclius kemudiannya bertolak ke Homs. (sebuah bandar di Syria dan tinggal di sana sehingga dia menerima balasan suratnya daripada rakannya yang bersetuju dengannya pada pendapatnya tentang kemunculan Nabi dan hakikat bahawa baginda adalah seorang Nabi. Pada masa itu Heraclius menjemput semua ketua Byzantine untuk berkumpul di istananya di Homs.
Apabila mereka berkumpul, dia memerintahkan supaya semua pintu istananya ditutup. Kemudian dia keluar dan berkata, 'Wahai Byzantine! Jika kejayaan adalah keinginan anda dan jika anda mencari bimbingan yang betul dan mahu empayar anda kekal maka berikrar taat setia kepada Nabi ini (iaitu memeluk Islam).' (Apabila mendengar pandangan Heraclius) orang ramai berlari ke arah pintu istana seperti onager tetapi mendapati pintu tertutup. Heraclius menyedari kebencian mereka terhadap Islam dan apabila dia kehilangan harapan untuk memeluk Islam, dia mengarahkan supaya mereka dibawa kembali ke hadapan. (Apabila mereka kembali) dia berkata, 'Apa yang telah dikatakan hanyalah untuk menguji kekuatan keyakinan kamu dan saya telah melihatnya.' Orang ramai bersujud di hadapannya dan menjadi redha kepadanya, dan ini adalah kesudahan kisah Heraclius (berkaitan dengan imannya).
Hadis No: 49
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Kepercayaan
Saya dimaklumkan oleh Abu Sufyan bahawa Heraclius berkata kepadanya, "Saya bertanya kepada anda sama ada mereka (pengikut Muhammad) bertambah atau berkurang. Anda menjawab bahawa mereka semakin bertambah. Dan sebenarnya, ini adalah jalan Iman yang benar sehingga ia sempurna dalam semua perkara. Saya selanjutnya bertanya kepada anda sama ada ada orang, yang, setelah memeluk agamanya (para Nabi) (Muhammad) agamanya (Islam) dan menolak kebenaran ini, dan dengan itu kamu tidak menyukainya. (tanda) keimanan yang benar apabila kenikmatan itu masuk ke dalam hati dan bercampur dengannya, tidak ada seorang pun yang dapat membencinya."
Hadis No: 64
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Pengetahuan
Suatu ketika Rasul Allah memberikan surat kepada seseorang dan memerintahkannya untuk pergi dan menyampaikannya kepada Gabenor Bahrain. (Dia berbuat demikian) dan Gabenor Bahrain menghantarnya kepada Chousroes, yang membaca surat itu dan kemudian mengoyakkannya. (Sub-riwayat (Ibn Shihab) berpendapat bahawa Ibn Al-Musaiyab berkata bahawa Rasul Allah memohon kepada Allah terhadap mereka (dengan berkata), "Semoga Allah merobek-robek mereka, dan mencerai-beraikan mereka semuanya."
Hadis No: 183
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
bahawa dia bermalam di rumah Maimuna isteri Nabi, ibu saudaranya. Dia menambah: Saya berbaring di atas katil (kusyen melintang) manakala Rasul Allah dan isterinya berbaring mengikut arah panjang kusyen. Rasulullah tidur hingga tengah malam, sama ada sedikit sebelum atau sedikit selepasnya dan kemudian bangun, mengusap kesan tidur dari mukanya dengan tangannya. Dia kemudian, membaca sepuluh ayat terakhir dari Surah Ali-Imran, bangun dan pergi ke tempat air yang tergantung. Dia kemudian berwuduk daripadanya dan ia adalah wuduk yang sempurna, lalu berdiri untuk menunaikan solat. Saya juga bangun dan melakukan seperti yang dilakukan oleh Nabi. Kemudian saya pergi dan berdiri di sisinya. Dia meletakkan tangan kanannya di atas kepala saya dan menangkap telinga kanan saya dan memulasnya. Beliau solat dua rakaat kemudian dua rakaat dan dua rakaat dan kemudian dua rakaat dan kemudian dua rakaat dan kemudian dua rakaat (secara berasingan enam kali), dan akhirnya satu rakaat (witr). Kemudian dia berbaring lagi di atas katil sehingga Muadzdhin datang kepadanya, lalu Nabi bangun, solat dua rakaat ringan dan keluar dan mengimamkan solat Subuh.
Hadis No: 206
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
Rasulullah makan sepotong daging kambing yang dimasak dari bahagian bahu dan berdoa tanpa mengulangi wuduk.
Nombor Hadis: 423
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Matahari telah gerhana dan Rasulullah saw melakukan solat gerhana dan berkata, "Saya telah diperlihatkan neraka (sekarang) dan saya tidak pernah melihat pemandangan yang lebih buruk dan mengerikan daripada pemandangan yang saya lihat hari ini."
Nombor Hadis: 715
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Ciri-ciri Solat
Pernah berlaku gerhana matahari semasa hayat Rasul Allah. Dia menunaikan solat gerhana. Para sahabatnya bertanya, "Wahai Rasulullah! Kami melihat kamu cuba mengambil sesuatu sambil berdiri di tempat kamu dan kemudian kami melihat kamu berundur." Nabi berkata, "Aku diperlihatkan syurga dan aku ingin mendapatkan seikat buah daripadanya. Sekiranya aku mengambilnya, nescaya kamu akan makan daripadanya selagi dunia masih ada."
Nombor Hadis: 161
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Eclipses
Matahari telah gerhana pada zaman Nabi (s.a.w.). Rasul Allah melakukan solat gerhana dan berdiri untuk tempoh yang lama sama dengan tempoh di mana seseorang boleh membaca Surat-al-Baqara. Kemudian dia rukuk lama dan kemudian berdiri lama yang lebih pendek daripada berdiri pertama, kemudian rukuk lagi lama tetapi lebih pendek daripada yang pertama; kemudian dia sujud dua kali dan kemudian berdiri untuk tempoh yang lama yang lebih pendek daripada berdiri pertama; kemudian dia rukuk lama yang lebih pendek daripada yang sebelumnya, kemudian dia mengangkat kepalanya dan berdiri dalam tempoh yang lama yang lebih pendek daripada berdiri yang pertama, kemudian dia rukuk yang lama yang lebih pendek daripada rukuk yang pertama, kemudian dia sujud (dua kali) dan selesai solat.
Pada masa itu,matahari (gerhana) telah cerah. Nabi kemudian berkata, "Matahari dan bulan adalah dua daripada tanda-tanda kebesaran Allah. Mereka gerhana bukan kerana kematian seseorang dan bukan kerana kehidupannya (iaitu kelahirannya). Maka apabila kamu melihatnya, ingatlah Allah." Orang ramai berkata, "Wahai Rasul Allah! Kami melihat kamu mengambil sesuatu dari tempat kamu dan kemudian kami melihat kamu berundur." Nabi menjawab, "Aku melihat Syurga dan menghulurkan tanganku ke arah tandan (buah-buahannya) dan sekiranya aku mengambilnya, nescaya kamu akan makan daripadanya selagi dunia masih ada.
Aku juga melihat api Neraka dan aku tidak pernah melihat pemandangan yang begitu mengerikan. Aku melihat kebanyakan penduduknya adalah wanita." Orang ramai bertanya, "Wahai Rasulullah! Mengapa demikian?" Nabi menjawab, "Kerana kekufuran mereka." Ditanya sama ada mereka kufur kepada Allah. Nabi bersabda, "Mereka tidak berterima kasih kepada teman hidup mereka (suami) dan tidak berterima kasih kepada perbuatan baik. Jika kamu berbuat baik kepada salah seorang dari mereka sepanjang hidup dan jika dia melihat sesuatu (yang tidak diingini) pada kamu, dia akan berkata, 'Saya tidak pernah mendapat kebaikan daripada kamu.' "
Nombor Hadis: 589
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Al-Fadl (saudaranya) sedang menunggangi di belakang Rasulullah dan seorang wanita dari kabilah Khath'am datang dan Al-Fadl mula memandangnya dan dia mula memandangnya. Nabi memalingkan muka Al-Fadl ke arah lain. Wanita itu berkata, "Wahai Rasulullah! Kewajipan haji yang difardhukan oleh Allah ke atas hamba-hamba-Nya telah menjadi kewajiban kepada ayahku dan dia sudah tua dan lemah, dan dia tidak dapat duduk teguh di atas bukit; bolehkah saya mengerjakan haji bagi pihaknya?" Nabi menjawab, "Ya, boleh." Itu berlaku semasa Haji-al-Wida (Nabi).
Nombor Hadis: 617
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Ziarah (Haji)
Nabi bersama para sahabat berangkat dari Madinah setelah menyikat dan meminyaki rambutnya dan memakai dua helai lhram (tudung atas badan dan penutup pinggang). Baginda tidak melarang sesiapa pun memakai apa-apa jenis cadar kecuali yang diwarnakan dengan kunyit kerana ia boleh meninggalkan bau pada kulit. Maka pada awal pagi, Nabi telah menaiki Gunungnya ketika berada di Dzul-Hulaifah dan berangkat sehingga mereka sampai ke Baida', di mana beliau dan para sahabatnya membaca Talbiya, dan kemudian mereka melakukan upacara Taqlid (yang bermaksud meletakkan kalungan berwarna di leher Budn (unta untuk korban). Dan semua yang berlaku pada 25 Dhul-Qa'da tiba pada hari Hijrah. Dhul-Hijjah dia melakukan Tawaf di sekeliling Ka'bah dan melakukan Tawaf di antara Safa dan Marwa.
Dan kerana dia mempunyai Badana dan telah menggantungnya, dia tidak menghabiskan Ihramnya, dia terus menuju ke tempat-tempat tertinggi di Mekah berhampiran Al-Hujun dan dia mengambil ihram untuk Haji dan tidak pergi dekat Ka'bah daripada dia melakukan Tawaf melakukan thawaf mengelilingi Ka'bah dan kemudian thawaf Safa dan Marwa, dan mencukur rambut kepala mereka dan menyempurnakan ihram mereka dan itu hanya untuk orang-orang yang belum mempunyai isteridengan mereka dibenarkan untuk menghubungi mereka (bersetubuh), dan begitu juga minyak wangi dan pakaian (biasa) dihalalkan bagi mereka.
Hadis No: 51
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Hukuman Memburu semasa menunaikan Haji
Daripada As-Sab bin Jath-thama Al-Laithi bahawa yang terakhir itu telah mengemukakan seorang mukmin kepada Rasul Allah semasa dia berada di Al-Abwa atau di Waddan, dan dia menolaknya. Apabila melihat tanda-tanda kekecewaan yang tidak menyenangkan pada wajahnya (As-Sab), Nabi berkata kepadanya, "Saya hanya mengembalikannya kerana saya Muhrim."
Hadis No: 79
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Hukuman Memburu semasa menunaikan Haji
Al-Fadl sedang menunggang di belakang Nabi dan seorang wanita dari suku Khatham datang. Al-Fadl mula memandangnya dan dia memandangnya. Nabi memalingkan muka Al-Fadl ke arah lain. Dia berkata, "Ayah saya telah berada di bawah kewajipan Allah untuk menunaikan haji tetapi dia adalah seorang yang sangat tua dan tidak dapat duduk dengan betul di atas bukitnya. Adakah saya akan menunaikan haji bagi pihaknya? Nabi menjawab dengan mengiyakan. Itu berlaku semasa Hajjat-ul-wada' Nabi.
Hadis No: 81
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Tersenarai dalam: Hukuman Memburu semasa menunaikan Haji
Saya datang dengan menunggang keldai betina saya dan (baru) telah mencapai umur baligh. Rasul Allah sedang solat di Mina. Saya lalu di hadapan bahagian baris pertama dan kemudian turun daripadanya, dan haiwan itu mula meragut. Saya bersekutu dengan orang-orang di belakang Rasul Allah (Sub-riwayat menambah yang berlaku di Mina semasa Hajjat-ul-wada Nabi.)
Nombor Hadis: 424
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Jualan dan Perdagangan
Suatu ketika Rasul Allah melewati seekor kambing biri-biri yang mati dan berkata kepada orang-orang, "Tidakkah kamu mendapat manfaat dari kulitnya?" Orang ramai menjawab bahawa ia telah mati. Nabi bersabda, "Tetapi memakannya sahaja adalah haram."
Nombor Hadis: 658
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Penindasan (Al-Mazalim)
Saya tidak sabar-sabar untuk bertanya kepada Umar tentang dua wanita dari kalangan isteri Nabi (SAW) yang mana Allah berfirman (dalam Al-Quran berkata): "Jika kamu berdua (isteri Nabi (SAW) iaitu Aisyah dan Hafsa) bertaubat kepada Allah sesungguhnya hati kamu sangat cenderung (menentang apa yang Rasulullah SAW suka lakukan)..." (66.bersama Umar (dan dalam perjalanan kami pulang dari haji) dia pergi ke tepi (untuk menyahut seruan alam) dan aku pun pergi ke tepi bersamanya dengan membawa segelas air. Apabila dia telah menjawab panggilan alam dan kembali. Aku menuangkan air ke tangannya dari gelas dan dia berwudhu. Aku berkata, "Wahai ketua orang-orang yang beriman!" Siapakah dua wanita dari kalangan isteri-isteri Nabi (SAW) yang Allah berfirman kepadanya:
إِن تَتُوبَآ إِلَى ٱللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا ۖ وَإِن تَظَـٰهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ ٱللَّهَ هُوَ مَوْلَىٰهُ وَجِبْرِيلُ وَصَـٰلِحُ ٱلْمُؤْمِنِينَ ۖ وَٱلْمَلَـٰٓئِكَةُ بَعْدَ ذَٰلِكَ ظَهِيرٌ ٤
Jika kamu berdua bertaubat kepada Allah (wahai isteri-isteri Nabi, maka itulah yang sewajibnya), kerana sesungguhnya hati kamu berdua telah cenderung (kepada perkara yang menyusahkan Nabi); dan jika kamu berdua saling membantu untuk (melakukan sesuatu yang) menyusahkannya, (maka yang demikian itu tidak akan berjaya) kerana sesungguhnya Allah adalah Pembelanya; dan selain dari itu Jibril serta orang-orang yang soleh dari kalangan orang-orang yang beriman dan malaikat-malaikat - juga menjadi penolongnya.
(Surah At Tahrim. Ayat 4)
Dia berkata, "Saya hairan dengan pertanyaan anda, wahai Ibn Abbas. Mereka adalah Aisyah dan Hafsa." Kemudian 'Umar meneruskan riwayat dan berkata. "Saya dan jiran Anshar saya dari Bani Umaiya bin Zaid yang pernah tinggal di 'Awali Al-Madinah, bergilir-gilir menziarahi Nabi (SAW). Baginda pernah pergi pada suatu hari, dan saya pada hari lain. Apabila saya pergi, saya akan memberitahunya tentang apa yang berlaku pada hari itu mengenai arahan dan perintah dan apabila baginda pergi, baginda pernah melakukan perkara yang sama kepada saya.
Kami, orang-orang Quraisy pernah tinggal bersama kami, tetapi kami adalah orang-orang Quraisy. Ansar, kami melihat bahawa wanita Anshari lebih berkuasa atas lelaki mereka, maka wanita kami mula membiasakan diri dengan wanita Anshar, suatu ketika saya menjerit kepada isteri saya dan dia membayar saya dengan wang saya dan saya tidak suka dia menjawab saya kembali, 'Mengapa kamu merasa buruk bahawa saya tidak membalas kepada mereka, demi Allah, Rasulullah SAW. sampai malam.'Apa yang dia katakan itu menakutkan saya dan saya berkata kepadanya, 'Sesiapa di antara mereka yang berbuat demikian, akan menjadi rugi besar.' Kemudian saya berpakaian dan pergi menemui Hafsa dan bertanya kepadanya, 'Adakah di antara kamu yang membuat Rasulullah (SAW) marah sepanjang hari hingga malam?'
Dia menjawab mengiyakan. Saya berkata, 'Dia adalah orang yang rugi (dan tidak akan pernah berjaya)! Tidakkah dia takut bahawa Allah akan murka kerana kemurkaan Rasul Allah (SAW) dan dengan itu dia akan binasa? Janganlah kamu bertanya terlalu banyak perkara kepada Rasulullah SAW, dan janganlah kamu membalasnya dalam apa jua keadaan, dan janganlah kamu meninggalkannya. Tuntutlah daripadaku apa sahaja yang kamu suka, dan janganlah kamu tergoda untuk meniru jiran kamu (iaitu 'Aisha) dalam tingkah lakunya terhadap Nabi (SAW), kerana dia (iaitu Aisha) lebih cantik daripada kamu, dan lebih dicintai oleh Rasul Allah (SAW). Pada masa itu dikhabarkan bahawa Ghassan, (suku yang tinggal di Syam) sedang mempersiapkan kuda mereka untuk menyerang kita.
Sahabatku pergi (kepada Nabi (SAW) pada hari gilirannya, pergi dan kembali kepada kami pada waktu malam dan mengetuk pintuku dengan kuat, bertanya sama ada aku sedang tidur. Aku takut (dengan ketukan yang kuat) dan keluar menemuinya. Baginda berkata bahawa sesuatu yang besar telah berlaku. Aku bertanya kepadanya: Apakah itu? Adakah Ghassan telah datang? Dia menjawab bahawa itu adalah lebih buruk dan lebih serius daripada itu, Allah S.W.T. Saya berkata, Hafsa adalah orang yang merugi! dia menjawab, 'Saya tidak tahu dia ada di bilik atas.' Saya kemudian keluar dan datang ke mimbar dan mendapati sekumpulan orang di sekelilingnya dan sebahagian daripada mereka sedang menangis bersama mereka untuk beberapa lama, tetapi tidak dapat menahan keadaan itu.
Maka saya pergi ke bilik atas di mana Rasulullah (SAW) berada dan meminta kepada seorang hambanya yang berkulit hitam: "Adakah kamu akan mendapat izin (Rasul Allah (SAW)) untuk Umar (masuk)? Budak itu masuk, bercakap dengan Nabi (SAW) tentang hal itu dan keluar sambil berkata, 'Aku telah menyebut kamu kepadanya tetapi dia tidak menjawab.' Maka, aku pergi dan duduk bersama orang-orang yang duduk di tepi mimbar, tetapi aku tidak tahan dengan keadaan itu, maka aku pergi kepada budak itu lagi dan berkata: "Apakah kamu akan mendapatkan izin untuk Umar? Dia masuk dan membawa balasan yang sama seperti tadi.
Ketika aku hendak pergi, tiba-tiba budak itu memanggilku dan berkata, "Rasulullah (SAW) telah mengizinkanmu." Maka, aku mendatangi Nabi (SAW) dan melihat baginda berbaring di atas tikar tanpa perkahwinan di atasnya, dan tikar itu meninggalkan kesan di badan Nabi (SAW), dan dia bersandar pada bantal kulit yang diisi dengan api kurma. Saya memberi salam kepadanya dan ketika masih berdiri, saya berkata: "Apakah kamu telah menceraikan isteri-isteri kamu?' Dia mengangkat pandangannya kepada saya dan menjawab secara negatif dan kemudian sambil masih berdiri, saya berkata sambil berbual: "Mahukah kamu mengindahkan apa yang saya katakan, 'Wahai Rasul Allah (SAW)! Kami, kaum Quraisy dahulunya mendahului wanita-wanita kami, dan apabila kami datang kepada orang-orang yang wanita-wanitanya mendahului mereka..." 'Umar menceritakan seluruh kisah (tentang isterinya). "Kemudian Rasulullah (SAW) tersenyum."
'Umar berkata lagi, "Saya kemudian berkata, 'Saya pergi menemui Hafsa dan berkata kepadanya: Jangan tergoda untuk meniru kamu ('Aishaan lebih cantik daripada kamu) kepada Nabi (SAW).' Rasulullah SAW tersenyum lagi. Apabila saya melihat dia tersenyum, saya duduk dan melemparkan pandangan ke bilik, dan demi Allah, saya tidak dapat melihat apa-apa yang penting kecuali tiga kulit. Aku berkata (kepada Rasul Allah (SAW)) "Berdoalah kepada Allah untuk memakmurkan pengikut-pengikutmu kerana Persia dan Byzantine telah dimakmurkan dan diberi kemewahan duniawi, padahal mereka tidak menyembah Allah?' Nabi (SAW) sedang bersandar (dan apabila mendengar ucapanku dia duduk lurus) dan berkata, 'Wahai Ibn Al-Khatttab! Adakah kamu mempunyai sebarang keraguan (bahawa akhirat itu lebih baik daripada dunia)? Orang-orang ini telah diberi pahala dari perbuatan baik mereka di dunia ini sahaja.'
Saya bertanya kepada Rasulullah SAW. 'Mohonlah ampun kepada Allah untukku. Nabi (SAW) tidak mendatangi isteri-isterinya kerana rahsia yang telah didedahkan oleh Hafsa kepada Aisyah, dan baginda bersabda bahawa baginda tidak akan mendatangi isteri-isterinya selama sebulan kerana baginda murka kepada mereka apabila Allah menasihatinya (atas sumpahnya bahawa dia tidak akan mendekati Maria). Apabila dua puluh sembilan hari berlalu, Nabi (SAW) pergi menemui Aisyah terlebih dahulu.
Dia berkata kepadanya, 'Engkau telah bersumpah bahawa anda tidak akan datang kepada kami selama satu bulan, dan hari ini hanya dua puluh sembilan hari telah berlalu, kerana saya telah menghitungnya hari demi hari.' Nabi (SAW) berkata, 'Bulan itu juga dua puluh sembilan hari.' Bulan itu terdiri daripada dua puluh sembilan hari. 'Aisyah berkata, 'Ketika wahyu Ilahi Pilihan diturunkan, Nabi (SAW) memulakan dengan saya, berkata kepada saya, 'Saya memberitahu anda sesuatu,tetapi kamu tidak perlu tergesa-gesa untuk memberi jawapan sehingga kamu boleh berunding dengan ibu bapa kamu."
'Aisha tahu bahawa ibu bapanya tidak akan menasihatinya untuk berpisah dengan Nabi (SAW). (SAW), dan negeri akhirat, maka sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang yang berbuat baik di antara kamu pahala yang besar.'
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ ٱلْحَيَوٰةَ ٱلدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًۭا جَمِيلًۭا ٢٨
Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: "Sekiranya kamu semua mahukan kehidupan dunia (yang mewah) dan perhiasannya (yang indah), maka marilah supaya aku berikan kepada kamu pemberian mut'ah (sagu hati), dan aku lepaskan kamu dengan cara yang sebaik-baiknya
(Surah Al Ahzab. Ayat 28)
Aisyah berkata: 'Adakah saya harus berunding dengan ibu bapa saya tentang perkara ini? Selepas itu Nabi (SAW) memberikan pilihan kepada isteri-isterinya yang lain dan mereka juga memberikan jawapan yang sama seperti yang dilakukan oleh Aisyah."
Nombor Hadis: 780
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Hadiah, Kelebihan memberi dan memeras ugut
Bahawa dia mendengar As-Sab bin Jaththama Al-Laithi, yang merupakan salah seorang sahabat Nabi (SAW), berkata bahawa dia memberikan daging burung hantu kepada Rasul Allah (SAW) ketika dia berada di tempat yang bernama Al-Abwa atau Waddan, dan sedang dalam keadaan Ihram. Rasulullah SAW tidak menerimanya. Ketika Rasulullah (SAW) melihat tanda-tanda kesedihan di wajah As-Sab kerana tidak menerima hadiahnya, beliau berkata (kepadanya), "Kami tidak mengembalikan hadiah anda, tetapi kami dalam keadaan berihram." (Lihat Hadis No. 758)
Nombor Hadis: 859
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Saksi
Abu Sufyan memberitahuku bahawa Heraclius berkata kepadanya, "Apabila aku bertanya kepadamu apa yang dia (iaitu Muhammad) perintahkan kepadamu, kamu menjawab bahawa dia menyuruh kamu mendirikan solat, berkata benar, bersuci, menepati janji dan menunaikan amanah." Kemudian Heraclius menambah, "Ini benar-benar sifat seorang nabi." (lihat hadis 6 jilid 1)
Hadis No: 66
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Abbas
Disenaraikan dalam: Jihad (Berjuang di jalan Allah)
Bahawa Abu Sufyan memberitahunya bahawa Heraclius berkata kepadanya, "Aku bertanya kepadamu tentang kesudahan peperangan kamu dengannya (iaitu Nabi (SAW)) dan kamu memberitahuku bahawa kamu berperang antara satu sama lain dengan kejayaan silih berganti. Maka para Rasul diuji dengan cara ini tetapi kemenangan muktamad sentiasa milik mereka.
VIDEO MAKTABAH SAYYIDINA ABDULLAH IBN ABAS RA- TAIF.






No comments:
Post a Comment