"Penzina tidak berkahwin kecuali dengan wanita penzina atau orang musyrik, dan wanita penzina, tiada yang berkahwin dengannya kecuali dengan penzina atau orang musyrik. Dan yang demikian itu telah diharamkan bagi orang-orang yang beriman."
(Surah An Nur/24: Ayat 3)
Setelah wahyu ini, Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه) segera meninggalkan keterikatan lamanya, mengutamakan perintah Allah berbanding keinginan peribadinya.
Misi penyelamatan
Keazaman dan keberanian Marthad ditunjukkan apabila dia ditugaskan oleh Nabi (ﷺ) untuk menyelamatkan tawanan Muslim dari Makkah dan membawa mereka ke Madinah.
Insiden dengan Anaq: Semasa salah satu misi ini, pada malam yang diterangi bulan, Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه) berada di Makkah apabila Anaq ternampak bayangnya di tepi dinding. Mengenalinya, dia menawarkan untuk bermalam bersamanya, tetapi dia menolak, memberitahunya bahawa Allah telah mengharamkan hubungan haram. Ini menyebabkan dia mendedahkan kehadirannya kepada penduduk Makkah.
Pelarian ajaib: Lapan lelaki mengejar Marthad, mengejarnya ke Gunung Khandamah. Dia bersembunyi di dalam sebuah gua, dan walaupun mereka berdiri betul-betul di atasnya, Allah membutakan mereka daripada kehadirannya. Salah seorang daripada lelaki itu malah terkencing, dan beberapa titisan jatuh ke atas kepala Marthad, tetapi dia tetap tidak kelihatan. Mukjizat itu membolehkannya melarikan diri bersama banduan itu dan menyelesaikan misinya dengan jayanya.
Keunikan wataknya;
Kisah Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه) mengetengahkan beberapa sifat unik dan teladan yang menunjukkan transformasinya melalui Islam:
Komitmen yang teguh: Walaupun mempunyai keterikatan emosi yang kuat dengan Anaq, pengabdiannya kepada Allah dan Nabi (ﷺ) menjadi keutamaan sebaik sahaja hidayah ilahi diturunkan. Ini menggambarkan perubahan keutamaan yang mendalam, daripada memenuhi keinginannya sendiri kepada tunduk kepada kehendak Tuhan.
Keberanian dan keberanian: Dia menjalankan misi berbahaya untuk menyelamatkan sesama Muslim dari wilayah musuh di Makkah, mengetahui risiko yang besar yang terlibat. Pelariannya dari Mekah adalah bukti keberaniannya dan perlindungan ilahi yang diterimanya.
Wadah wahyu: Permintaannya untuk berkahwin dengan Anaq mendorong turunnya ayat Al-Quran (24:3), menjadikan kisahnya sebagai pengajaran kekal bagi semua umat Islam mengenai keharaman perkahwinan dengan penzina. Perjuangan peribadinya menjadi sumber panduan abadi bagi seluruh masyarakat Islam.
Ketabahan di bawah tekanan: Ketika berhadapan dengan bekas kenalannya dan penduduk Mekah yang bermusuhan, dia tetap teguh dalam imannya. Dia dengan tegas menolak rayuan Anaq dan tidak goyah walaupun menghadapi maut di tangan pengejarnya.
Kepercayaan sepenuhnya kepada Allah: Pelarian ajaibnya menunjukkan kebergantungannya yang mendalam kepada Allah untuk perlindungan, kualiti yang diberi ganjaran dengan campur tangan ilahi secara langsung.
Hanya satu lagi versi tentang Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه)
Seorang Sahabat Badri Nabi Muhammad SAW
Baru-baru ini, saya telah menggambarkan beberapa Sahabat Nabi SAW, yang mengambil bahagian dalam Perang Badar. Sebahagian daripada mereka telah digambarkan dengan baik dalam sejarah manakala ramai yang hanya mendapat rujukan ringkas. Walau bagaimanapun, mereka semua mempunyai kedudukan yang tinggi kerana telah mengambil bahagian dalam Perang Badar. Oleh itu, mereka harus disebut, walaupun hanya dalam beberapa baris. Ramai sahabat yang akan saya sebutkan hari ini hanya akan digambarkan secara ringkas.
Terdapat Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه). Beliau meninggal dunia pada bulan Safar [bulan kedua kalendar lunar] pada tahun ketiga Hijrah. Beliau adalah seorang sahabat yang menyertai Perang Badar. Beliau adalah sekutu Saiyidina Hamzah bin Abd-il-Muttalib (رضي الله عنه). Beliau menyertai Perang Uhud bersama bapanya. Beliau menerima Islam pada peringkat awal dan berhijrah ke Madinah sebelum Perang Badar. Nabi (saw) menjalin ikatan persaudaraan antara beliau dan Aus bin Samit (رضي الله عنه). Pada hari [Perang] Badar, dia tiba dengan menunggang kuda bernama Sabal. Ibn Ishaq telah menulis bahawa Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه), semoga Allah meridhainya, adalah pemimpin kumpulan tentera yang dihantar oleh Nabi (saw) kepada Raji'. Peristiwa ini berlaku pada bulan Safar pada tahun ketiga Hijrah. Menurut sesetengah pihak, 'Asim bin Thabit (رضي الله عنه) adalah pemimpin kumpulan itu.
Peristiwa kesyahidannya adalah seperti berikut. Bani 'Azl dan Qaarah berpura-pura telah memeluk Islam dan meminta Nabi (saw) untuk menghantar beberapa guru kepada mereka untuk memberi mereka pendidikan agama. Setelah itu, Nabi (saw) menghantar sekumpulan orang kepada mereka. Terdapat perbezaan pendapat mengenai perkara ini dalam riwayat sama ada ia dihantar dalam kepimpinan Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه). , semoga Allah meridhainya, atau Asim ibn Tasbit (رضي الله عنه). Orang-orang ini baru sahaja sampai di tempat Raji’, apabila Bani Huzail menghampiri mereka dengan pedang kosong dan berkata bahawa mereka tidak mahu membunuh mereka. Sebaliknya, mereka ingin menerima tebusan daripada penduduk Makkah dan akan berjanji untuk melindungi nyawa mereka. Setelah itu, Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه), Khalid dan ‘Asim, semoga Allah meridhai mereka, berkata bahawa mereka tidak mempercayai janji mereka. Oleh itu, ketiga-tiga mereka mengorbankan nyawa mereka untuk melawan mereka.
Al-Quran
Abdullah b. ‘Amr menceritakan: Ada seorang lelaki bernama Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه) yang biasa mengangkut tahanan dari Makkah sehingga dia membawa mereka ke Madinah. Ada seorang pelacur di Makkah bernama ‘Anâq yang merupakan sahabatnya. Dia pernah berjanji kepada seorang lelaki dari kalangan tawanan Makkah bahawa dia akan mengangkutnya.
(Dia terus menceritakan): Aku datang untuk duduk di bawah naungan beberapa dinding di Makkah pada malam yang diterangi cahaya bulan. ‘Anâq kemudian datang dan melihat bentuk bayang-bayangku di sebelah dinding. Apabila dia mendekatiku, dia mengenalinya dan berkata, “Marthad?” Aku berkata: “Marthad.” Dia berkata: “Selamat datang! Mari bermalam bersama kami malam ini!” Saya berkata: “Allah mengharamkan zina.” Dia kemudian berkata: “Wahai orang-orang di dalam khemah! Lelaki ini mengangkut tawanan kamu!”
Lapan orang lelaki kemudian mengejar saya, jadi saya mendaki Gunung Khandamah dan berakhir di sebuah gua. Saya memasukinya, dan mereka datang sehingga mereka berdiri di atas kepala saya dan membuang air kecil. Air kencing itu hinggap di kepala saya, tetapi Allah membutakan pandangan mereka. Kemudian mereka kembali, dan saya kembali kepada rakan saya dan mengangkutnya.
Dia seorang lelaki yang berat. Apabila saya sampai di rumput idhkhir, saya membuka belenggunya dan mula membawanya. Dia meletihkan saya sehingga saya sampai ke Madinah. Saya datang kepada Rasulullah (saw) dan berkata: “Ya Rasulullah, bolehkah saya berkahwin dengan ‘Anâq?” Rasulullah (saw) berhenti dan tidak menjawab saya langsung. Kemudian turunlah:
Orang yang berzina tidak berkahwin kecuali dengan [wanita] yang berzina atau musyrik, dan tiada seorang pun yang berkahwin dengannya kecuali dengan orang yang berzina atau musyrik, dan itu telah diharamkan bagi orang-orang yang beriman. [24:2]
Rasulullah (saw) berkata: “Wahai Marthad, orang yang berzina hanya boleh berkahwin dengan wanita yang berzina atau wanita musyrik, dan hanya orang yang berzina atau lelaki musyrik yang boleh berkahwin dengan wanita yang berzina. Oleh itu, janganlah kamu berkahwin dengannya.”
[Bunyi: Diriwayatkan oleh Abu Dawud (2051), dan at-Tirmidzi (3177) dalam lafaz ini, dan an-Nasa’i (3228), dan al-Hâkim '
ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا
زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ
ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ
وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ
عَلَى ٱلْمُؤْمِنِينَ (٣)
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwinorang-orang yang
beriman. melainkan dengan perempuan yang
berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya)
tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki
musyrik. Dan perkahwinan yang demikian
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwinorang-orang yang
beriman. melainkan dengan perempuan yang
berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya)
tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki
musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada (3)
[Surah An
Nur : Ayat 3]
Hadis Daripada Marthad ibn Abi Marthad al-Ghanawi (رضي الله عنه)
28826
Jami at-Tirmidhi 3177 (Buku 47, Hadis 229) #28826
RINGKASAN: Hadis ini berkaitan dengan seorang lelaki bernama Marthad,
yang sedang mengangkut tawanan dari Makkah ke Madinah. Dia didatangi oleh
seorang wanita pelacur bernama 'Anaq, tetapi dia menolak tawarannya dan
sebaliknya mengikuti ajaran Allah.
RINGKASAN: Hadis ini berkaitan dengan seorang lelaki bernam
حَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ،
حَدَّثَنَا رَوْحُ بْنُ عُبَادَةَ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ الأَخْنَسِ،
أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ شُعَيْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، قَالَ كَانَ
رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ مَرْثَدُ بْنُ أَبِي مَرْثَدٍ وَكَانَ رَجُلاً يَحْمِلُ
الأَسْرَى مِنْ مَكَّةَ حَتَّى يَأْتِيَ بِهِمُ الْمَدِينَةَ قَالَ وَكَانَتِ
امْرَأَةٌ بَغِيٌّ بِمَكَّةَ يُقَالُ لَهَا عَنَاقُ وَكَانَتْ صَدِيقَةً لَهُ
وَإِنَّهُ كَانَ وَعَدَ رَجُلاً مِنْ أُسَارَى مَكَّةَ يَحْمِلُهُ قَالَ فَجِئْتُ
حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى ظِلِّ حَائِطٍ مِنْ حَوَائِطِ مَكَّةَ فِي لَيْلَةٍ
مُقْمِرَةٍ . قَالَ فَجَاءَتْ عَنَاقُ فَأَبْصَرَتْ سَوَادَ ظِلِّي بِجَنْبِ
الْحَائِطِ فَلَمَّا انْتَهَتْ إِلَىَّ عَرَفَتْهُ فَقَالَتْ مَرْثَدُ فَقُلْتُ
مَرْثَدُ . فَقَالَتْ مَرْحَبًا وَأَهْلاً هَلُمَّ فَبِتْ عِنْدَنَا اللَّيْلَةَ
. قَالَ قُلْتُ يَا عَنَاقُ حَرَّمَ اللَّهُ الزِّنَا . قَالَتْ يَا أَهْلَ
الْخِيَامِ هَذَا الرَّجُلُ يَحْمِلُ أَسْرَاكُمْ . قَالَ فَتَبِعَنِي
ثَمَانِيَةٌ وَسَلَكْتُ الْخَنْدَمَةَ فَانْتَهَيْتُ إِلَى كَهْفٍ أَوْ غَارٍ
فَدَخَلْتُ فَجَاءُوا حَتَّى قَامُوا عَلَى رَأْسِي فَبَالُوا فَطَلَّ بَوْلُهُمْ
عَلَى رَأْسِي وَأَعْمَاهُمُ اللَّهُ عَنِّي . قَالَ ثُمَّ رَجَعُوا وَرَجَعْتُ
إِلَى صَاحِبِي فَحَمَلْتُهُ وَكَانَ رَجُلاً ثَقِيلاً حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى
الإِذْخِرِ فَفَكَكْتُ عَنْهُ كَبْلَهُ فَجَعَلْتُ أَحْمِلُهُ وَيُعِينُنِي حَتَّى
قَدِمْتُ الْمَدِينَةَ فَأَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ فَقُلْتُ يَا
رَسُولَ اللَّهِ أَنْكِحُ عَنَاقًا مَرَّتَيْنِ فَأَمْسَكَ رَسُولُ
اللَّهِ ﷺ وَلَمْ يَرُدَّ عَلَىَّ شَيْئًا حَتَّى نَزَلَتِ :
(الزَّانِي لاَ يَنْكِحُ إِلاَّ زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لاَ
يَنْكِحُهَا إِلاَّ زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
) فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ " يَا مَرْثَدُ الزَّانِي لاَ
يَنْكِحُ إِلاَّ زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لاَ يَنْكِحُهَا إِلاَّ
زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ فَلاَ تَنْكِحْهَا " . قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا
حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لاَ نَعْرِفُهُ إِلاَّ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ
Diriwayatkan oleh 'Amr bin Syu'aib: daripada bapanya, daripada datuknya,
yang berkata "Ada seorang lelaki bernama Marthad bin Abi Marthad, dan dia
seorang lelaki yang akan membawa tawanan dari Makkah ke Madinah". Dia
berkata: "Dan ada seorang wanita pelacur di Makkah bernama 'An'aq, yang
merupakan sahabatnya. Dia telah berjanji kepada seorang lelaki dari tawanan
Makkah bahawa dia akan mengangkutnya, dan dia berkata: 'Maka aku datang
sehingga aku sampai ke salah satu tembok Makkah pada malam yang diterangi bulan'.
Dia berkata "'An'aq datang dan dia melihat kegelapan bayanganku di sebelah
tembok. Apabila dia sampai kepadaku, dia mengenaliku dan berkata:
"Marthad?" Maka aku menjawab: "(Ya, begitulah) Marthad".
Dia berkata: "Selamat datang, datang dan bermalamlah bersama kami".
Aku berkata: "Wahai 'An'aq! Allah telah mengharamkan hubungan seks
haram". Maka dia berkata: "Wahai ahli khemah! Itulah lelaki yang
membawa tawanan kamu pergi!" Dia berkata: "Lapan orang mengikutiku,
dan aku melalui laluan Al-Khandamah. Aku berhenti di sebuah gua dan
memasukinya. Mereka datang sehingga mereka berdiri di atas kepalaku, dan mereka
mula membuang air kecil, air kencing mereka jatuh ke atas kepalaku. Namun Allah
menjadikan mereka tidak dapat melihatku. Dia berkata: 'Kemudian aku kembali.
Aku kembali kepada temanku untuk mengangkutnya - dan dia seorang yang berat -
sehingga aku sampai di Al-Idhkkir. Di sana aku membuka belenggunya untuk
memudahkannya dibawa, kerana dia meletihkanku, sehingga aku tiba di Al-Madinah.
Aku pergi kepada Rasulullah ﷺ dan aku berkata, "Ya
Rasulullah! Bolehkah aku berkahwin dengan 'Anaq? Aku berkata demikian, dua kali
tetapi Rasulullah ﷺ diam, dan dia tidak menjawabku
sama sekali sehingga (yang berikut) diturunkan: Orang Zani tidak berkahwin
melainkan dengan orang Zaniyah atau orang Musyrikin; dan orang Zaniyah, tiada
yang berkahwin dengannya melainkan dengan orang Zaniyah atau orang Musyrikin
(24:3). "Jadi janganlah kamu berkahwin dengannya.
PENGAJARAN RINGKAS:
Ikuti ajaran Allah; Hormati hukum agama; Tegakkan nilai-nilai moral;
Lakukan apa yang betul walaupun terdapat godaan.
PENJELASAN:
Hadis ini mengisahkan tentang seorang lelaki bernama Marthad yang sedang
mengangkut tawanan dari Makkah ke Madinah. Dalam perjalanannya, dia bertemu
dengan seorang wanita pelacur bernama 'Anaq yang memintanya untuk bermalam
bersamanya. Walau bagaimanapun, Marthad menolak tawarannya dan sebaliknya
mengikuti ajaran Allah yang melarang hubungan seksual haram antara orang yang
belum berkahwin. Oleh itu, apabila dia sampai di Madinah dan bertanya kepada
Nabi Muhammad jika dia boleh berkahwin dengan 'Anaq, Nabi Muhammad tetap diam
sehingga Tuhan mewahyukan bahawa adalah dilarang bagi orang yang belum
berkahwin untuk berkahwin dengan orang lain yang juga belum berkahwin. Hadis
ini mengajar kita bahawa kita harus sentiasa mengikuti ajaran Tuhan walaupun
dalam situasi yang sukar dan tidak menyerah kepada godaan atau keinginan yang
dilarang oleh-Nya kerana ia hanya akan menyesatkan
kita dalam hidup
References
(Sira Al-Sahaba, Shah Muin-ul-din Ahmad Nadwi,
Vol. 2, pt. 2, p. 555, Dar-ul-Isha’at, Karachi)
(At-Tabaqat
Al-Kubra, Vol. 3, p. 35, Abu Marsad,
Da-ul-Kutub Al-Ilmiyyah, 1990, Beirut), (Usdul Ghaaba, Vol. 5, p.
133, Marsad bin Abi Marsad, Dar-ul-Kutub-ul-Ilmiyyah, Beirut)
No comments:
Post a Comment