السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Foto Illustrasi] Abu Musa al-Asy'aari رضي الله عنه |
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه (Abdullah ibn Qays) adalah seorang sahabat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang terkenal, terkenal dengan bacaan Al-Quran, kepimpinan, dan ilmunya yang indah. Dia masuk Islam di Yaman setelah mendengar tentang Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ pergi ke Makkah untuk menemuinya, dan kembali kepada kaumnya untuk menyebarkan iman. Beliau kemudiannya menjadi gabenor di Yaman, Basra, dan Kufah, berkhidmat dengan cemerlang dalam kempen ketenteraan, dan bertindak sebagai penimbang tara semasa Fitna Pertama.
Cerita dan biografi:
Pengislaman awal:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah seorang remaja di Yaman yang mendengar tentang Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan pergi ke Mekah untuk menemuinya. Dia memeluk Islam dan diarahkan oleh Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَuntuk kembali ke Yaman untuk mengajar kaumnya.
Menyebarkan Islam:
Baginda berjaya mengislamkan keluarga dan sukunya dan tinggal bersama mereka sehingga mereka dapat berhijrah ke Madinah.
Perkhidmatan ketenteraan:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه menyertai beberapa kempen ketenteraan di bawah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَdan terkenal dengan keberanian dan kepimpinannya.
Gabenor:
Beliau dilantik sebagai gabenor oleh Khalifah Umar ibn al-Khattab رضي الله عنه dan Uthman ibn Affanرضي الله عنه dan terkenal dengan pentadbirannya yang adil dan saksama di Basra dan Kufah.
Timbangtara dan penglibatan politik:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه kemudiannya berkhidmat sebagai penimbang tara antara Ali dan Muawiyah semasa Fitnah Pertama. Keikhlasannya mungkin telah dieksploitasi oleh Amr ibn al-Asرضي الله عنه, yang merumitkan konflik.
Warisan keilmuan:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه terkenal sebagai pembaca al-Quran dan ahli fiqh yang terkenal, dan beliau meriwayatkan banyak hadith (perkataan dan perbuatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ).
'Abdullah ibn Qays, lebih dikenali sebagai Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah seorang sahabat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang terkenal, dihormati kerana bacaan al-Quran yang indah, pengetahuan yang mendalam tentang undang-undang Islam, dan perkhidmatan yang berdedikasi sebagai gabenor dan komander tentera. Kehidupannya menunjukkan ketakwaan, kerendahan hati, dan komitmen yang teguh kepada Islam.
Kehidupan awal dan masuk Islam;
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه dilahirkan di Yaman dan tergolong dalam suku Asy'ari. Semasa remaja, dia mendengar laporan daripada pedagang tentang Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ di Makkah. Didorong oleh rasa ingin tahu, dia mengembara dari Yaman ke Mekah untuk menyiasat agama baru itu.
Apabila bertemu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, beliau segera yakin dengan risalahnya dan memeluk Islam.
Nabi kemudian mengarahkan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه untuk kembali ke Yaman dan mengajar kaumnya tentang Islam, menyuruh mereka untuk menyertainya nanti di Madinah.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه berjaya mengislamkan keluarganya dan ramai ahli puaknya. Selepas lebih daripada satu dekad, dia memimpin lebih 50 orang mualaf ke Madinah untuk bersatu semula dengan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ sejurus selepas Perang Khaybar pada 628 CE.
Dipuji oleh Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ;
Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ menjunjung tinggi Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه dan kaumnya, sering memuji mereka kerana sifat lembut dan belas kasihan mereka. Dia terkenal berkata, "Asy'ari adalah dari saya, dan saya dari mereka," apabila merujuk kepada tabiat murah hati mereka mengumpulkan makanan mereka semasa ekspedisi dan berkongsi sama rata.
Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ pun menyerlahkan suara Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه yang merdu sambil berkata, "Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه sesungguhnya telah diberikan salah satu seruling kaum Daud". Ini merujuk kepada nada yang indah ketika dia membaca al-Quran. Khalifah Umar juga sering memintanya membaca, dengan berkata, "Ingatkan kami kepada Tuhan kami, wahai Abu Musa".
Peranan sebagai pemimpin dan gabenor
Selepas kematian Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه memainkan peranan penting dalam pentadbiran dan ketenteraan dalam Khalifah awal.
Di Yaman: Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ sebelum ini telah melantik Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه sebagai gabenor di bahagian Yaman. Pada masa Khalifah Abu Bakarرضي الله عنه , beliau membantu membendung gerakan murtad di sana.
Di Basra: Semasa kekhalifahan Saiyidina Umarرضي الله عنه , beliau menjadi gabenor Basra di Iraq moden. Di sana, beliau memulakan kerja-kerja awam utama, seperti membina terusan, dan terkenal dengan pentadbirannya yang adil dan saksama. Beliau juga menekankan ajaran agama Al-Quran dan Hadis.
Panglima Tentera:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه terbukti menjadi komander tentera yang berkebolehan, memimpin pasukan Muslim dalam penaklukan Parsi semasa khalifah Umarرضي الله عنه dan Uthmanرضي الله عنه , termasuk Pertempuran Tustar yang menentukan.
Timbang Tara di Siffin;
Peranan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه yang paling dipertikaikan berlaku semasa Fitna Pertama (Perang Saudara Muslim), yang memecahbelahkan masyarakat selepas pembunuhan Khalifah Uthmanرضي الله عنه . Beliau paling diingati kerana peranannya dalam timbang tara yang berlaku selepas Perang Siffin antara pasukan Saiyidina Ali bin Abi Talibرضي الله عنه dan Mu'awiyah bin Abi Sufyan رضي الله عنه .
Sebagai gabenor Kufah yang sedang bersidang, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه pada mulanya menggesa berkecuali dan menasihati agar tidak menyertai perang saudara.
Apabila Imam Ali dan Mu'awiyah bersetuju untuk timbang tara, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه dipilih sebagai penimbang tara di pihak Ali, manakala 'Amr ibn al-'As mewakili Mu'awiyah.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه , yang terkenal dengan keikhlasannya, telah dikalahkan oleh 'Amr yang cerdik dalam politik. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه secara terbuka mengumumkan keputusannya untuk memecat Ali dan Mu'awiyah, tetapi 'Amr kemudian mengkhianati perjanjian itu dengan hanya memecat Ali dan mengesahkan Muawiyah.
Merasa tertipu, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه menarik diri dari kehidupan awam dan berpindah ke Makkah, di mana dia tinggal sepanjang hayatnya.
Legasi dan hari terakhir;
Walaupun terdapat kontroversi mengenai timbang tara, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه Warisan adalah salah satu sahabat yang sangat berilmu dan soleh.
Biasiswa: Beliau adalah seorang ahli fiqh yang disegani (faqih) dan ulama al-Quran, dan terlibat dalam penyusunan teks al-Quran.
Dedikasi kepada Al-Quran:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah seorang guru Al-Quran yang berdedikasi dan menghabiskan banyak masanya untuk membaca dan merenungkannya. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه masyhur berkata, "Ikutilah Al-Quran dan janganlah engkau ingin Al-Quran mengikutimu".
Kerendahan Hati dan Ketakwaan:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه terkenal dengan kerendahan hati dan dedikasinya dalam beribadah. Walaupun dalam cuaca panas terik, dia akan berpuasa sambil berkata dia berharap kehausan tengah hari akan menghilangkan dahaganya pada hari kiamat.
Kematian:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه meninggal dunia antara 662 dan 672 CE berhampiran Masjidil Haram di Mekah, pada usia yang lebih kurang sama dengan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, 63 tahun.
Selain diatas berupa ringkasan riwayat Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه kita membaca lagi dengan lebih dalam tentang beliau:
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه , yang nama sebenarnya "Abdullah bin Qays" berasal dari Yaman. Ketika dia berada di Yaman, dia mendengar bahawa nabi terakhir muncul dan dia berhijrah dari Makkah ke Madinah; dia menjadi seorang Muslim tanpa segan silu. Dia sedaya upaya menyebarkan Islam di Yaman. Seiring berjalannya waktu, jumlah umat Islam di Yaman bertambah. Suku-suku itu menganjurkan kafilah hijrah ke Makkah.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه membuat persiapan untuk berhijrah ke Madinah bersama sekumpulan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه dari kabilahnya. Beliau menceritakan kejadian ini sebagai berikut:
"Ketika kami, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه , berada di Yaman, kami mendengar bahawa Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ diutus sebagai nabi dan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه berhijrah ke Madinah. Kami (saya dan saudara-saudara saya Abu Burda dan Abu Ruhm) berangkat dari Yaman sebagai 53 orang untuk pergi kepada Rasulullah sebagai berhijrah. Kami menaiki kapal. Namun, disebabkan keadaan cuaca yang buruk, kapal kami membawa kami ke negeri raja Abyssinia." [1]
Di Habsyah, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه bertemu dengan Hz. Jafar dan umat Islam lain yang terpaksa berhijrah ke Habsyah kerana seksaan yang tidak tertanggung dan pedih terhadap kaum musyrikin di Makkah. Setelah beberapa lama tinggal di Habsyah, mereka berhijrah ke Madinah.
Sementara itu, kaum Muslimin semakin kuat dan memperoleh beberapa kemenangan dalam peperangan yang mereka lakukan terhadap kaum musyrikin dan Yahudi. Apabila para penghijrah yang datang dari Habsyah tiba di Madinah, mereka mengetahui bahawa orang Islam telah pergi ke Istana Khaibar, yang dimiliki oleh orang Yahudi, untuk menaklukinya. Mereka sangat ingin berjihad. Oleh itu, mereka tidak mahu kehilangan masa; mereka berangkat ke Khaybar tanpa tinggal di Madinah. Namun, apabila mereka tiba di sana, mereka melihat Khaybar telah ditakluki.
Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ sangat gembira kerana mereka telah kembali. Dia mengalu-alukan pendatang dari Habsyah dan memberi mereka bahagian dari rampasan rampasan seolah-olah mereka telah mengambil bahagian dalam peperangan. [2]
Tentera yang menang sedang pulang dari Khaybar. Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ berada di atas tunggangannya, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه menunggang kuda. Suatu ketika, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ bersabda kepadanya:
"Wahai Abdullah! Mahukah aku beritahu kamu sepatah perkataan dari khazanah Syurga?"
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه , "Ibu dan ayahku dikorbankan untukmu! Beritahu aku, ya Rasulullah!" Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ bersabda, “Katakanlah, ‘La hawla wala quwwata illa billah’.” [3]
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه menetap di Madinah. Suatu ketika, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ menyampaikan kabar gembira kepada mereka:
"Wahai penumpang kapal! Anda pasti mempunyai dua thawab hijrah." [4]
Tidak ada kata-kata yang lebih menggembirakan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه daripada pernyataan Nabi yang diberkati ini. Itu bukan satu-satunya sebab kebahagiaan mereka. Apabila Nabi berkata, "Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah dari saya dan saya dari mereka" [5], kebahagiaan mereka bertambah.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه juga turut serta dalam Perang Tabuk, Penaklukan Makkah dan Perang Hunayn. Diperhatikan beberapa orang Hawazin yang dikalahkan oleh mujahid berkumpul di Lembah Awtas. Nabi memberikan panji kepada Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه dan menghantarnya bersama beberapa mujahid melawan musuh yang berkumpul di sana. Musuh yang ditempatkan di Awtas mula mempertahankan diri.
Abu Amirرضي الله عنه , komander, menewaskan ramai orang dari Hawazin dalam pergaduhan satu lawan satu. Apabila pertempuran dengan lembing bermula, Abu Amirرضي الله عنه cedera. Dia memberikan panji kepada Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه dan melantiknya sebagai panglima.
Apabila Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه menjadi panglima, dia berjuang dengan bersungguh-sungguh dan berjaya mencerai-beraikan pasukan musuh. Dia juga membunuh musyrikin yang mencederakan Abu Amirرضي الله عنه . Ketika orang-orang musyrik lari, dia pergi menemui Abu Amirرضي الله عنه . Anak panah yang mengenainya masih mengenainya. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه mengeluarkannya atas permintaan Abu Amirرضي الله عنه . Darah mula memancut dari tempat dia mengeluarkan anak panah itu. Abu Amir رضي الله عنه menyedari bahawa dia akan syahid. Dia berkata,
“Sampaikan salamku kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan katakan kepadanya bahawa aku menghendaki doanya.”
Selepas beberapa ketika, dia meninggal dunia akibat kesan luka.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه pergi menemui Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ untuk memberitahunya tentang apa yang telah berlaku. Rasulullah sedang berbaring di atas kereta yang terbuat dari tali. Terdapat kesan tali di belakang dan sisinya. Apabila Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه memberitahunya bahawa sepupunya Abu Amir telah meninggal dunia, dia bangun dan berwudhu. Dia mengangkat tangannya dan berdoa seperti berikut: "Ya Tuhan! Ampunilah Abu Amir." Apabila Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه meminta Nabi untuk mendoakannya juga, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ berdoa seperti berikut:
"Ya Allah! Ampunilah dosa-dosa Abdullah bin Qays [Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه ]. Berikanlah dia darjat yang diterima pada hari kiamat." [6]
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه berkhidmat kepada Nabi sepanjang hayatnya. Dia mengikuti cahaya yang diberkati itu seperti bayang-bayang. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه mempunyai tempat tersendiri di mata Nabi. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه terkenal dengan julukannya "sahabat Nabi". Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ kadang-kadang memberi khabar gembira kepadanya kerana pengorbanan, keazaman, kemahuan dan kesungguhan dalam ilm dan ibadah untuk mendorongnya. Salah satu berita gembira itu adalah seperti berikut:
Pada suatu petang, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه pergi ke masjid untuk menunaikan solat malam bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Namun, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ datang lebih lewat daripada biasa. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه menunggu sehingga Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ datang. Selepas mengimami solat malam untuk orang-orang yang menunggu, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَmemberi mereka berita gembira berikut:
"Jangan tergesa-gesa untuk pergi. Saya gembira
berita untuk kamu. Adalah suatu anugerah Allah kepadamu bahwa tidak ada seorang pun kecuali kamu yang mengerjakan shalat pada waktu ini.” [7]
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه melihat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ selepas Penaklukan Khaybar tetapi baginda tidak pernah meninggalkan baginda selepas itu kecuali untuk keperluan hakikinya. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه ingin belajar sesuatu daripada Nabi setiap kali baginda mendengarnya.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه yang merupakan burung bulbul al-Quran, menggunakan semua peluang untuk mempelajari al-Quran. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه cuba membaca firman Allah dengan cara yang terbaik. Beliau adalah salah seorang sahabat yang menghiasi Al-Quran dengan suara mereka. Suatu ketika, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ melengkapinya seperti berikut ketika dia membaca Al-Quran:
"Anda telah memberikan salah satu lagu Nabi Dawud." [8]
Seperti yang diketahui, Nabi Dawud membaca Zabur dengan sangat indah.
Banyak puak mendapat penghormatan dengan Islam pada tahun ke-9 Hijrah. Banyak wilayah di bawah pemerintahan Islam. Ia adalah perlu untuk mengajar Islam kepada orang-orang di wilayah tersebut. Untuk tujuan ini, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ menghantar gabenor ke semua kota di mana Islam menjadi dominan pada bulan Muharram tahun ke-9 Hijrah. Salah seorang Sahabat yang beliau lantik seperti itu ialah Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه . Nabi mengutusnya sebagai gabenor ke wilayah Zabid, Aden dan Sahil. Kewajipan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه ialah mengajar manusia tentang tugas agama mereka, menjalankan urusan pentadbiran dan cuba menyelesaikan masalah yang berlaku di antara manusia berdasarkan ketetapan Islam. Ketika Nabi melihat Muadz bin Jabalرضي الله عنه dan Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه , baginda memberi nasihat kepada mereka:
"Permudahkan, bukan susah. Sampaikan berita gembira; jangan buat orang benci."[9]
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه pergi ke Makkah pada tahun ke-10 hijrah dan bercakap dengan Rasulullah semasa haji perpisahan.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه , yang tinggal di Madinah pada zaman Khalifah Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه , menyertai tentera mujahid yang bersedia untuk menakluki Iraq di bawah pimpinan Sa’ad bin Abi Waqqasرضي الله عنه . Dia menjadi sangat berjaya di sana. Sa’ad bin Abi Waqqasرضي الله عنه memberinya tugas untuk menaklukkan Nusaybin dan Harran.Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنهmenakluki Nusaybin dan Harran. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه lah yang membolehkan bumi Iran termasuk kota Isfahan dan Khuzistan ditakluki.
Apabila penaklukan Iraq selesai, Saiyidina Umar Ibn Al Khatabرضي الله عنه melantiknya sebagai gabenor Basra. Beliau menulis surat berikut kepada penduduk Basra:
“Aku mengutus Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه kepadamu sebagai gabenor supaya dia mengambil hak yang lemah dari yang kuat, berjuang melawan musuhmu bersamamu dan memastikan hukum dan ketertiban di negerimu.”
Apabila Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه pergi ke Basra, dia menyatakan tugasnya yang paling penting dengan berkata, “Saiyidina Umar Ibn Al Khatabرضي الله عنه, pemimpin orang-orang mukmin, mengutus saya ke sini untuk mengajarkan kepada kamu kitab Allah dan Sunnah Nabi.” [10]
Ketika Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه tinggal di Basra, dia menghabiskan seluruh waktunya untuk mengajar Al-Quran. Sekali, Hz. Umar bertanya kepada Anas bin Malik, yang datang dari Basra, apa yang sedang dilakukan oleh Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه . Anas bin Malik رضي الله عنه memberitahu bahawa dia sibuk mengajar orang ramai tentang al-Quran. [11]
Umar menulis surat berikut kepada gabenornya: "Hantarkan kepada saya senarai orang yang boleh membaca al-Quran di bandar anda. Saya akan menghantar mereka ke tempat lain untuk mengajar al-Quran." Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه ternyata menjadi gabenor yang mengajar kebanyakan orang Al-Quran. Jumlah orang Islam yang diajarnya Al-Quran adalah lebih daripada 300 orang.
Di satu pihak, Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه mengajar penduduk Basra al-Quran dan As-Sunnah; sebaliknya, dia berdakwah kepada mereka. Dakwahnya sangat mempengaruhi orang ramai. Mereka yang mendengarnya tidak dapat menahan air mata.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه juga bekerja untuk memperbaiki kota Basra. Berdasarkan susunan Hz. Umar, dia telah membuat terusan untuk membawa air minuman kepada penduduk Basra. Terusan ini dinamakan "Terusan Abu Musa". Sebelum terusan dibuat, orang ramai membawa air dari jarak enam batu. Semua orang mendapat manfaat daripada terusan itu. Setiap rumah mula menggunakan air ini. [12]
Selepas bekerja sebagai gabenor Basra untuk seketika, beliau dilantik sebagai gabenor Kufah atas permintaan penduduk Kufah.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه mengikuti Sunnah dengan teliti. Petunjuk dan model terbaik baginya adalah kehidupan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Dia mencontohi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dalam segala perkataan dan perbuatannya. Dia menganggap Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ sebagai model baginda walaupun dalam isu-isu remeh. "Saya mengikuti jejak Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan cuba melakukan apa sahaja yang beliau lakukan." [13] Kenyataan di atas menyatakan pegangannya kepada Sunnah. Kejadian di bawah adalah contoh yang sangat baik:
Sekali, anaknya bersin. Dia tidak mengatakan "Yarhamukallah." Orang lain bersin. Dia berkata "Yarhamukallah" kepadanya. Apabila ditanya tentang sebabnya, dia berkata,
“ Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ bersabda, ‘Jika seseorang bersin lalu mengucapkan ‘Alhamdulillah’, katakanlah ‘Yarhamukallah’, Jika dia tidak mengucapkan ‘Alhamdulillah’, maka jangan ucapkan ‘Yarhamukallah’.” [14]
Sekali Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه pergi melawat Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه , Khalifah. Dia meminta izin untuk masuk ke hadapannya. Apabila dia tidak menerima jawapan, dia kembali. Apabila Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه nampak dia balik, dia tanya sebab. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه memberikan jawapan berikut:
"Saya meminta izin kepada kamu tiga kali tetapi kamu tidak memberi izin. Kemudian, saya kembali. Kerana, saya mendengar
Rasulullah bersabda, ‘Apabila kamu hendak masuk ke suatu tempat, mintalah izin tiga kali. Jika kamu tidak diberi izin, hendaklah kamu kembali.’”[15]
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah seorang yang sangat suci dan suci; dia berusaha menjauhi segala macam maksiat. Ketakwaan dan kebajikan diperhatikan dalam semua perbuatannya. Perasaan yang menetap di hatinya ialah "takut kepada Allah". Dia sangat belas kasihan. Dia banyak memikirkan akhirat dan banyak mengingati kematian. Kerana, tidak ada pendakwah yang lebih berkesan daripada kematian.
Suatu ketika,Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه berkata kepada Anas bin Malik, "Wahai Anas! Betapa ketinggalannya umat hari ini berkaitan dengan akhirat! Mereka sama sekali tidak memikirkan tentang akhirat." Anas bin Malikرضي الله عنه berkata, "Keinginan hawa nafsu mereka dan syaitan membawa mereka kepada kelalaian dan tidur ini." Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه berkata,
"Tidak. Dunia telah diperlihatkan kepada mereka lebih awal dan akhirat ditutup. Jika mereka melihat akhirat sebagaimana mereka melihat dunia, mereka tidak akan memalingkan muka mereka dari akhirat dan mereka tidak akan terlalu mencintai dunia." [16]
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah antara ulama para sahabat. Nabi mengizinkan beliau mengeluarkan fatwa. Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah salah seorang dari empat sahabat yang mengeluarkan fatwa pada masa khalifah Umar Ibnu Al Khattabرضي الله عنه . Saiyidina Ali ibn Abu Talib رضي الله عنه memuji Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه sebagai berikut: "Orang ini ilm dari kepala hingga kaki." Namun, dia sangat merendah diri. Tujuan beliau dalam mempelajari ilmu ialah "perkenan Allah"; oleh itu, dia akan berkata, "Saya tidak tahu" mengenai sesuatu yang dia tidak tahu. Jika dia mendengar fatwa yang lebih sesuai daripadanya, dia akan menerima kebenaran dengan berkata, "Ini betul."
Salah satu ciri Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه yang paling berharga ialah pergantungannya kepada Allah. Tiada bahaya akan menakutkannya; tiada kesusahan atau kesukaran membuatnya risau. Dia akan menunjukkan persetujuan terhadap apa sahaja yang berlaku kepadanya dan akan memikirkan hasil yang baik di sebalik tabir qadar.
Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه adalah antara sahabat yang maju dalam ilmu hadis. Dia meriwayatkan 360 hadis daripada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Hadis-hadis tersebut terdapat dalam kitab Bukhari, Muslim, Musnad dan kitab-kitab hadis yang lain. Dua daripadanya adalah seperti berikut:
"Sesungguhnya perumpamaan teman yang baik dan teman yang buruk adalah seperti penjual kasturi dan tukang besi. Penjual kasturi akan memberikan kepadamu minyak wangi, kamu akan membelinya, atau kamu akan melihat bau yang harum. Adapun tukang besi, dia akan membakar pakaianmu atau kamu akan melihat bau busuk."[17]
Hadis lain adalah seperti berikut:
“ Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ menjalin jari-jari baginda seraya bersabda, ‘Sesungguhnya orang-orang mukmin itu seperti sebuah bangunan, tiap-tiap bahagian saling menguatkan, saling berpegang teguh.’” [18]
Apabila Abu Musa al-Asy'ari رضي الله عنه hampir mati, dia meminta beberapa orang muda untuk menggali kubur untuknya. Setelah mereka menggali kubur dan kembali, beliau mengucapkan kata-kata teladan berikut:
"Saya bersumpah dengan Allah bahawa tidak lama lagi ia akan sampai kepada salah satu daripada dua kesimpulan. Sama ada kubur saya akan mengembang untuk membentuk sudut yang membentang sehingga 40 ela lebar, dan kemudian pintu ke Syurga akan terbuka untuk mendedahkan rumah saya, keluarga, stesen, rahmat dan kehormatan yang Allah telah sediakan untuk saya. Dan kemudian saya akan mengetahui jalan saya ke tempat tinggal saya di dalamnya lebih baik daripada saya mengetahui jalan menuju ke syurga ini; dan saya akan mencium bau dunia ini; dan saya akan mencium bau syurga di dunia ini;
2) Atau jika aku seorang yang jahat – insya Allah, kuburku akan menjadi lebih kecil daripada semak-semak tombak, dan kemudian pintu ke neraka akan terbuka untuk mendedahkan rantaiku, belenggu dan seperti penjara yang dikhaskan untuk orang-orang yang tinggal di Neraka, dan aku akan lebih mengetahui jalan ke tempat dudukku di sana pada hari ini ke tempat kediamanku. lebih-lebih lagi aku akan mencium bau terkutuk dari racun-racunnya dan aku akan merasakan besarnya nyala apinya hingga hari kiamat." [19]
Abu Musa al-Asy'aari رضي الله عنه meninggal dunia di Makkah ketika berumur 63 tahun.Kematian: Beliau meninggal dunia sekitar tahun 662 CE.
Semoga Allah meredhainya!
Referensi:
[1]Bukhari, Maghazi: 40.
[2]Tabaqat, 2: 108.
[3]Bukhari, Daawat: 15.
[4]ibid., Maghazi: 40.
[5]Muslim, Fadailus-Sahaba: 167.
[6]ibid., 165.
[7]Bukhari, Salah: 134.
[8]Muslim, Misafirin: 235; Fathur-Rabbani, 22: 400.
[9]Musnad, 4: 417.
[10]Hayatus-Sahaba, 2: 165.
[11]Tabaqat, 2: 345.
[12]Ömer Rıza Doğrul, Asr-ı Saadet, 4: 373.
[13]Musnad, 4: 419.
[14]ibid., 4: 418.
[15]ibid., 4: 418.
[16] Hayatus-Sahaba, 3: 431-432.
[17]Bukhari, Salah: 88; Muslim, Birr: 65.
[18]Bukhari, Dhabaih: 3
[19]Tabari, Imam (1993). History of al-Tabari Vol 16. New York: State University of New York Press. ISBN 0-7914-0851-
[20]Alal, Dr Khalid Kabir (2002). The Arbitration Issue In The Battle Of Siffin Between Truths And Untruths (in Arabic) (1st ed.). Algeria: Balagh., page 10.
[21]Ibn Kathir, Al-Bidaya wa'l-Nihaya, vol. 8, p.
[22] Muhammad Ibn Saad, IV/I, p
[23] A. Jeffery, Materials for the History of the Text of the Quran, Leiden, pp. 209-11, Leiden 1937

No comments:
Post a Comment