السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
Abdullah Ibn Umm Maktum رَضِيَ اللهُ عَنْهُ[Gambar Hiasan]
Abdullah Ibn Umm Maktum Diimbas daripada: "Sahabat Nabi", Vol. 1, Oleh: Abdul Wahid Hamid. Abdullah ibn Ummu Maktum adalah sepupu Khadijah binti Khuwailid, Ibu orang-orang Mukmin, semoga Allah meridhainya. Ayahnya ialah Qays ibn Za'id dan ibunya ialah Aatikah binti Abdullah. Dia digelar Ummu Maktum (Ibu Orang Tersembunyi) kerana melahirkan seorang anak yang buta. Abdullah menyaksikan kebangkitan Islam di Makkah. Beliau adalah antara orang pertama yang menerima Islam. Dia hidup melalui penganiayaan umat Islam dan menderita seperti yang dialami oleh para sahabat Nabi yang lain.
Sikapnya, seperti mereka, adalah ketegasan, penentangan yang gigih dan pengorbanan. Baik dedikasi mahupun imannya tidak melemah terhadap keganasan serangan Quraisy. Sebenarnya, semua ini hanya menambah keazamannya untuk berpegang teguh kepada agama Allah dan pengabdiannya kepada rasul-Nya. Abdullah berbakti kepada Nabi yang mulia dan dia begitu bersemangat untuk menghafal al-Quran sehingga dia tidak akan melepaskan peluang untuk mencapai hasrat hatinya. Sesungguhnya, perasaan mendesak dan desakannya kadang-kadang boleh menjengkelkan kerana dia, secara tidak sengaja, cuba memonopoli perhatian Nabi.
Dalam tempoh ini, Nabi saw telah menumpukan perhatian kepada orang-orang terkemuka Quraisy dan sangat ingin mereka menjadi Muslim. Pada suatu hari, beliau bertemu dengan Utbah bin Rabiah dan saudaranya Syaibah, Amr bin Hisyam yang lebih dikenali sebagai Abu Jahal, Umayyah bin Khalaf dan Walid bin Mughirah, bapa kepada Khalid bin Walid yang kemudiannya dikenali sebagai Sayf Allah atau 'pedang Tuhan'. Dia telah mula bercakap dan berunding dengan mereka dan memberitahu mereka tentang Islam. Dia sangat berharap agar mereka membalasnya secara positif dan menerima Islam atau sekurang-kurangnya menghentikan penganiayaan mereka terhadap sahabatnya.
Semasa dia bertunang demikian, Abdullah ibn Ummu Maktum datang dan memintanya membaca ayat al-Quran. "Wahai utusan Allah," katanya, "ajarilah aku dari apa yang telah diajarkan Allah kepadamu." Nabi mengerutkan kening dan berpaling darinya. Dia mengalihkan perhatiannya kepada kumpulan Quraisy yang berprestij, dengan harapan bahawa mereka akan menjadi Muslim dan dengan penerimaan Islam mereka akan membawa kebesaran kepada agama Allah dan menguatkan misinya. Sebaik sahaja dia selesai bercakap dengan mereka dan meninggalkan syarikat mereka, dia tiba-tiba berasa separa buta dan kepalanya mula berdenyut dengan kuat.
Pada ketika ini wahyu berikut datang kepadanya: "Dia mengerutkan kening dan berpaling tatkala orang buta itu menghampirinya! Namun untuk semua yang kamu ketahui, (wahai Muhammad), mungkin dia telah bertumbuh dalam kesucian atau telah diingatkan tentang Kebenaran, dan dibantu oleh peringatan ini. Sekarang adapun orang yang meyakini dirinya berdikari—kepadanya kamu memberikan seluruh perhatianmu, walaupun kamu tidak bertanggung jawab atas kesuciannya. kerinduan dan ketakwaan kepada Allah, kamu mengabaikannya, bahkan ini hanyalah peringatan, maka barangsiapa yang mau mengingat-Nya dalam cahaya ayat-ayat-Nya yang dikurniakan kemuliaan, mulia lagi suci, yang dipegang oleh tangan rasul-rasul, yang mulia dan paling berbudi.
عَبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ ١أَن جَآءَهُ ٱلْأَعْمَىٰ ٢وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُۥ يَزَّكَّىٰٓ ٣أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ ٱلذِّكْرَىٰٓ ٤أَمَّا مَنِ ٱسْتَغْنَىٰ ٥فَأَنتَ لَهُۥ تَصَدَّىٰ ٦وَمَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّىٰ ٧وَأَمَّا مَن جَآءَكَ يَسْعَىٰ ٨وَهُوَ يَخْشَىٰ ٩فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّىٰ ١٠كَلَّآ إِنَّهَا تَذْكِرَةٌۭ ١١فَمَن شَآءَ ذَكَرَهُۥ ١٢فِى صُحُفٍۢ مُّكَرَّمَةٍۢ ١٣مَّرْفُوعَةٍۢ مُّطَهَّرَةٍۭ ١٤بِأَيْدِى سَفَرَةٍۢ ١٥كِرَامٍۭ بَرَرَةٍۢ ١٦
"Ia memasamkan muka dan berpaling,Kerana ia didatangi orang buta.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad) ? Barangkali ia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran ugama yang didapatinya daripadamu)! -Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya.Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran Al-Quran),Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya.Padahal engkau tidak bersalah kalau ia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya).Adapun orang yang segera datang kepadamu,Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah), -Maka engkau berlengah-lengah melayaninyaJanganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi).Maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil peringatan daripadanya.(Ayat-ayat Suci itu tersimpan) dalam naskhah-naskhah yang dimuliakan, -Yang tinggi darjatnya, lagi suci (dari segala gangguan), -(Terpelihara) di tangan malaikat-malaikat yang menyalinnya dari Lauh Mahfuz(Malaikat-malaikat) yang mulia, lagi yang berbakti".
— Abdullah Muhammad Basmeih
(Surah Abasa 80: Ayat 1-16)
Ini adalah enam belas ayat yang diturunkan kepada Nabi yang mulia tentang Abdullah ibn Ummu MaktumÑenam belas ayat yang terus dibacakan dari zaman itu hingga hari ini dan akan terus dibacakan. Sejak hari itu Nabi tidak henti-hentinya bermurah hati kepada Abdullah ibn Ummu Maktum, untuk bertanya kepadanya tentang urusannya, untuk memenuhi keperluannya dan membawanya ke majlisnya setiap kali dia mendekati. Ini tidak pelik. Bukankah dia dicela oleh Tuhan dengan cara yang paling keras atas sebab Abdullah? Malah, pada tahun-tahun kemudiannya, dia sering menyapa Ibn Ummu Maktum dengan kata-kata kerendahan ini: "Selamat datang kepada orang yang kerana Pemeliharaku telah menegurku."
Apabila kaum Quraisy semakin kuat menganiaya Nabi dan orang-orang yang beriman bersamanya, Allah mengizinkan mereka untuk berhijrah. Jawapan Abdullah pantas. Dia ana Mus'ab ibn Umayr adalah sahabat pertama yang sampai ke Madinah. Sebaik sahaja mereka sampai di Yatsrib, dia dan Mus'ab mula berbincang dengan orang ramai, membacakan Al-Quran kepada mereka dan mengajar mereka agama Allah. Apabila Nabi saw; tiba di Madinah, beliau melantik Abdullah dan Bilal ibn Rabah menjadi muadh-dhin bagi kaum Muslimin, mengisytiharkan Keesaan Tuhan lima kali sehari, menyeru manusia kepada amal yang terbaik dan menyeru mereka kepada kejayaan.
Bilal mengumandangkan azan dan Abdullah melafazkan iqamah untuk solat. Kadang-kadang mereka akan membalikkan proses itu. Sepanjang Ramadan, mereka mengamalkan rutin istimewa. Salah seorang dari mereka akan mengumandangkan azan untuk membangunkan orang untuk makan sebelum puasa. Yang lain akan mengumandangkan azan untuk mengumumkan awal fajar dan puasa. Bilallah yang akan membangunkan orang ramai dan Abdullah ibn Ummu Maktum yang akan mengumumkan permulaan fajar. Salah satu tanggungjawab yang ditanggung oleh Nabi kepada Abdullah ibn Ummu Maktum ialah meletakkan baginda bertanggungjawab atas Madinah semasa ketiadaannya. Ini dilakukan lebih dari sepuluh kali, salah satunya adalah ketika beliau berangkat menuju pembebasan Makkah. Sasn selepas perang Badar, Nabi menerima wahyu daripada Tuhan yang mengangkat martabat mujahidin dan mengutamakan mereka daripada qa'idin (mereka yang tidak aktif di rumah).
Ini adalah untuk menggalakkan mujahid lebih jauh dan untuk merangsang qa'id untuk meninggalkan ketidakaktifannya. Wahyu ini memberi kesan mendalam kepada ibn Ummu Maktum. Sungguh menyakitkan baginya untuk dihalang daripada kedudukan yang lebih tinggi dan dia berkata: "Wahai utusan Allah. Jika saya boleh pergi berjihad, saya pasti akan melakukannya." Dia kemudian bersungguh-sungguh meminta Tuhan untuk menurunkan wahyu tentang kes khususnya dan orang-orang sepertinya yang dihalang kerana kecacatan mereka daripada melakukan kempen ketenteraan. Doanya dimakbulkan. Frasa tambahan telah diturunkan kepada Nabi mengecualikan mereka yang kurang upaya daripada import ayat asal. Ayat penuh menjadi:
لَّا يَسْتَوِى ٱلْقَـٰعِدُونَ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُو۟لِى ٱلضَّرَرِ وَٱلْمُجَـٰهِدُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ بِأَمْوَٰلِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ ٱللَّهُ ٱلْمُجَـٰهِدِينَ بِأَمْوَٰلِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى ٱلْقَـٰعِدِينَ دَرَجَةًۭ ۚ وَكُلًّۭا وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ ٱللَّهُ ٱلْمُجَـٰهِدِينَ عَلَى ٱلْقَـٰعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًۭا ٩٥"Tidak sama orang-orang yang tetap duduk di antara orang-orang mukmin kecuali orang-orang yang cacat dan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka ...."
(Surah an-Nisaa, 4: Ayat 95)
Walaupun dikecualikan daripada jihad, jiwa Abdullah ibn Ummu Maktum enggan berpuas hati dengan tinggal di kalangan mereka yang tinggal di rumah ketika ekspedisi sedang berlangsung. Jiwa-jiwa yang hebat tidak berpuas hati dengan terus terlepas daripada urusan-urusan masa yang hebat. Dia memutuskan bahawa tiada kempen harus memintasnya. Dia menetapkan peranan untuk dirinya sendiri di medan pertempuran. Dia akan berkata: "Letakkan saya di antara dua baris dan berikan saya panji. Saya akan membawanya untuk anda dan melindunginya, kerana saya buta dan tidak dapat melarikan diri." Pada tahun keempat belas selepas hijrah, Umar bertekad untuk melancarkan serangan besar terhadap Persia untuk menjatuhkan negara mereka dan membuka jalan bagi pasukan Muslim. Maka dia menulis kepada gabenor-gabenornya: "Hantarkan sesiapa sahaja dengan senjata atau kuda atau yang boleh menawarkan apa-apa bentuk bantuan kepada saya. Dan segeralah."
Kerumunan umat Islam dari setiap arah menyahut seruan Umar dan berkumpul di Madinah. Di antara semua ini adalah mujahid buta, Abdullah ibn Ummu Maktum. Umar melantik Sa'd ibn Abi Waqqas sebagai komandan tentera, memberi arahan dan mengucapkan selamat tinggal. Apabila tentera tiba di Qadisiyyah, Abdullah ibn Ummu Maktum adalah terkemuka, memakai baju besi dan bersedia sepenuhnya. Dia telah berikrar untuk membawa dan melindungi taraf umat Islam atau dibunuh dalam proses itu. Pasukan bertemu dan terlibat dalam pertempuran selama tiga hari. Pertempuran adalah antara yang paling sengit dan getir dalam sejarah penaklukan umat Islam.
Pada hari ketiga, umat Islam mencapai kemenangan besar apabila salah satu empayar terbesar di dunia runtuh dan salah satu takhta yang paling selamat jatuh. Taraf Tauhid dinaikkan di negeri musyrik. Harga kemenangan yang jelas ini ialah ratusan orang yang mati syahid. Di antara mereka ialah Abdullah ibn Ummu Maktum. Dia ditemui mati di medan perang sambil menggenggam bendera umat Islam.
Hadiths riwayat Abdullah ibn Ummu Maktumرَضِيَ اللهُ عَنْهُ
Abdullah ibn Umm Maktum (RA) ialah sahabat Nabi Muhammad SAW yang buta sejak lahir. Walaupun beliau tidak meriwayatkan hadis dengan banyaknya seperti beberapa sahabat lain, terdapat beberapa riwayat yang berkaitan dengan beliau, terutamanya yang menekankan betapa pentingnya solat berjemaah di masjid.
Berikut adalah beberapa hadis dan peristiwa penting yang berkaitan dengan Abdullah ibn Umm Maktum:
1. Keuzuran untuk solat berjemaah
Hadis ini menunjukkan kegigihan beliau untuk hadir ke masjid, dan ketegasan Nabi SAW tentang kepentingan solat berjemaah bagi setiap orang Islam yang dapat mendengarkan azan.
Matan hadis (ringkasan):
Abdullah ibn Umm Maktum datang kepada Nabi SAW dan berkata: "Ya Rasulullah, saya seorang yang buta, rumah saya jauh, dan saya tidak ada orang untuk memimpin saya ke masjid. Adakah terdapat kelonggaran bagi saya untuk tidak hadir solat berjemaah?".
Jawapan Nabi SAW:
Nabi SAW bertanya: "Adakah kamu mendengar azan?" Beliau menjawab: "Ya." Nabi SAW kemudian berkata: "Kalau begitu, aku tidak menemui adanya kelonggaran bagimu".
Pengajaran dari hadis:
Hadis ini menunjukkan komitmen tinggi untuk sahabat terhadap ibadah, walaupun mempunyai kekurangan fizikal. Walaupun hadis ini diriwayatkan melalui perantaraan Abdullah ibn Umm Maktum, ia sering kali dirujuk untuk menegaskan kewajipan solat berjemaah di masjid.
2. Ayat Al-Quran (Surah Abasa) yang turun berkaitan dengannya
Satu peristiwa terkenal yang melibatkan Abdullah ibn Umm Maktum ialah ketika Nabi SAW menegurnya secara tidak sengaja, yang kemudiannya membawa kepada penurunan beberapa ayat dalam Surah 'Abasa.
Matan peristiwa:
Ketika di Mekah, Nabi SAW sedang berdakwah kepada para pembesar Quraisy yang diharapkan akan memeluk Islam.
Abdullah ibn Umm Maktum datang kepada baginda untuk bertanyakan soalan-soalan agama, namun terganggu oleh kehadiran pembesar-pembesar tersebut.
Nabi SAW kurang mengendahkannya dan berkerut muka. Lalu turunlah firman Allah SWT: “Dia (Muhammad) bermasam muka dan berpaling, kerana telah datang kepadanya seorang yang buta...” (Surah Abasa: 1-2).
Pengajaran dari peristiwa:
Kejadian ini menunjukkan bahawa Islam meletakkan semua manusia pada kedudukan yang sama di hadapan Allah SWT, tanpa mengira status sosial atau keadaan fizikal.
3. Pengecualian dari jihad
Dalam Surah An-Nisa (4:95), Allah SWT memuliakan orang yang berjuang di jalan-Nya berbanding orang yang hanya duduk di rumah. Ayat ini pada mulanya diturunkan tanpa pengecualian, tetapi selepas Abdullah ibn Umm Maktum menyatakan hasratnya untuk berjuang meskipun dalam keadaan buta, Allah SWT menurunkan wahyu semula dengan pengecualian bagi mereka yang mempunyai keuzuran.
Matan peristiwa:
Ayat awal Surah An-Nisa, ayat 95, tidak membezakan antara orang yang berjuang dan orang yang tidak.
Ketika Nabi SAW sedang membaca ayat ini, Abdullah ibn Umm Maktum datang dan berkata: "Ya Rasulullah, jika saya mampu, saya akan turut serta dalam jihad".
Kemudian, Nabi SAW menerima wahyu yang baharu yang menambah perkataan "kecuali orang-orang yang mempunyai keuzuran".
Pengajaran dari peristiwa:
Ini membuktikan semangat jihad beliau yang tinggi dan bagaimana Allah memuliakan niatnya, sekaligus menunjukkan bahawa Islam mengambil kira keadaan fizikal umatnya.
Kedudukan beliau dalam Islam
Walaupun hadis riwayatnya terfokus pada peristiwa tertentu, kedudukan Abdullah ibn Umm Maktum sebagai seorang sahabat yang istimewa tidak dapat dinafikan. Beliau juga pernah dilantik oleh Nabi SAW sebagai muazzin dan pemangku jawatan khalifah di Madinah ketika baginda keluar berperang. Semangatnya dalam beribadah dan jihad menjadi inspirasi bagi umat Islam.
Referensi
Hayyatus Sahabab - Ibnu Kathir
Scanned from: "Companions of The Prophet", Vol.1, By: Abdul Wahid Hamid.




No comments:
Post a Comment