Sirah sahabat istimewa ini adalah milik salah seorang wanita suci dan menjadi contoh ideal dalam iman, ilmu dan kesabarannya. Beliau memeluk Islam bersama para wanita yang terdahulu beriman kepada Allahﷻ dan RasulNya, dari kalangan Anshar melalui sentuhan dakwah Mushab bin Umair, bermula di perkampungan Anshar yang paling baik, Bani Abdul Ashal, iaitu perkampungan seorang sahabat, Saad bin Muadz رضي الله عنه yang keislamannya menjadi barakah bagi kaumnya. Diriwayatkan bahawa pada petang hari beliau memeluk Islam, tiada seorang lelaki atau wanita pun di tengah-tengah Bani Abdul Ashyal melainkan telah menjadi muslim dan muslimat.
Ibnu Hajar memperkenalkan shahabiyah ini dengan ungkapan yang baik dengan berkata,” Dialah Asma’ bintu Yazidرضي الله عنه bin As-Sakan bin Rafi’ bin Imru’ul-Qais Al-Anshariyyah Al-Ausiyah. Beliau biasa dikenali dengan sebutan Ummu Salamahرضي الله عنه dan terkadang Ummu Amirرضي الله عنه, termasuk wanita yang berbaiat dan mujahidah, yang hidup pada permulaan Islam di Madinah, beroleh keuntungan menjadi sahabat Rasulullahﷺ dan memperolehi keredhaan Allahﷻ dan RasulNya.”
Asma’ bintu Yazidرضي الله عنه termasuk di antara wanita yang terawal menerima Islam di kalangan kaum Ansar. Amr bin Qatadah رضي الله عنه berkata, “Wanita yang pertama kali berbaiat kepada Rasulullahﷺ ialah Ummu Saad bin Muadz, Kabsyah binti Rafi’, Ummu Amir bintu Yazidرضي الله عنه bin As-Sakan dan Hawa’ binti Yazid bin As-Sakan”
Shahabiyah ini memiliki keutamaan dari segi ketajaman akal, agama yang teguh, keberanian, ketegaran, kesabaran dan termasuk di antara wanita yang meriwayatkan hadith Nabawi yang mulia.
KELEBIHAN-KELEBIHAN ASMA’ BINTU YAZIDرضي الله عنه
Shahabiyah yang mulia ini memperolehi kesaksian kefasihan dari para sahabat. Beliau dikenali sebagai wanita yang memiliki kehebatan hujjah dan daya pikat di dalam ucapan-ucapan beliau. Kelebihan ini ditambah lagi dengan keilmuannya terhadap isi kandungan Al-Qur'anul Karim dan hadith Nabawi. Atas sebab itulah, beliau memperoleh gelaran istimewa di kalangan para wanita kaum Ansar sebagai Khatibatun- Nisa’ (juru bicara kaum wanita). Beliaulah yang menjadi utusan para wanita untuk menemui Rasulullahﷺ. Beliau juga berbaiat kepada Baginda, mendengar sendiri hadith nabawi dan menyampaikan ilmu-ilmu yang diperolehnya dari Rasulullahﷺ melalui ucapan-ucapannya yang berkesan kerana kecerdasannya, keelokan bahasa dan susunan kata-katanya. Para penulis biografi srikandi ini meriwayatkan ucapan-ucapan Asma’ yang mengagumkan, menyentuh perasaan, memukau dan mencetuskan kesedaran kepada orang-orang yang mendengarnya.
Asma’ juga dikenali sebagai salah seorang sahabiyah yang paling mendalam ilmu dan agamanya. Hal ini diakui oleh Ibnu Abdil-Barr Rahimahullah yang menyebutkan, “Dia (Asma’) termasuk wanita yang paling cerdas akalnya dan kuat agamanya”[1]. Dua kelebihan ini, akal dan agama, menjadikan beliau termasuk wanita yang bijaksana di madrasah nubuwwah serta menjadi rujukan di kalangan wanita Ansar. Beliau terkenal sebagai seorang murid yang sentiasa bersungguh-sungguh mendapatkan penjelasan hukum-hukum dalam urusan agama, sehinggakan beliau tidak pernah merasa malu untuk bertanya soalan kepada Rasulullahﷺ.
Salah satu pertanyaan Asma ini diriwayatkan oleh Al-Akhthib Al-Baghdady Rahimahullah, yang menceritakan, “Asma’ bintu Yazid bertanya kepada Rasulullahﷺ cara untuk mandi junub selesai haid. Maka baginda menjawab, ‘Hendaklah engkau mengambil daum sidrah yang direndam air, lalu engkau membasuh kepala dan engkau dapat menggosoknya dengan gosokan yang keras sehingga air mengenai seluruh bahagian dari kepala sehingga ke seluruh badan. Kemudian, hendaklah engkau mengambil cebisan kain yang diberi minyak wangi, lalu engkau bersuci dengannya’. Asma’ kemudian bertanya lagi, ‘Bagaimana caraku bersuci dengannya?’. Rasulullahﷺ kemudian bersabda, ‘SubhanaLlah! Yang penting engkau bersuci’. Umm Mukminin Sayiddah Aisyah رضي الله عنه meninsyaratkan engkau harus mencari bekas-bekas darah’ [2]
Di atas kesungguhan yang ditunjukkan oleh Asma’ ini, Ummul Mukminin Aisyah رضي الله عنه memberikan pujian kepada para wanita Ansar, dengan berkata, “Sebaik-baik wanita adalah wanita Ansar, yang tidak terhalang oleh rasa malu untuk menanyakan masalah agama dan memahaminya”
ASMA’ DAN HUKUM AL-QURAN
Shahabiyah yang mulia ini memiliki sejarah yang tersendiri yang diselitkan di dalam isi Al-Quran. Abu Daud, Ibnu Hatim dan Al-Baihaqi meriwayatkan di dalam sunannya dari Asma’ binti Yazid dengan berkata,”Aku ditalak pada zaman Rasulullahﷺ, yang pada ketika itu belum ada lagi ketetapan iddah bagi wanita yang ditalak. Maka, ketika itulah Allahﷻ menurunkan ayat iddah kerana talak;
وَٱلْمُطَلَّقَـٰتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَـٰثَةَ قُرُوٓءٍۢ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِىٓ أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْـَٔاخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِى ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوٓا۟ إِصْلَـٰحًۭا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ ٱلَّذِى عَلَيْهِنَّ بِٱلْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌۭ ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٢٢٨
"Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
(Al-Baqarah:228)
Ini merupakan kemuliaan yang diberikan oleh Allahﷻ kepada wanita secara umum, dan bagi Asma’ secara khusus.
ASMA’ DAN HADIS NABAWI
Di antara kelebihan utama Asma’ bintu Yazid ialah hafalan dan pemahamannya tentang hadis-hadis Nabawi serta periwayatannya. Beliau meriwayatkan 81 hadis dari Rasulullahﷺ, yang diriwayatkan oleh Abu Daud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah. Adapun yang meriwayatkan darinya ialah maulanya Muhaji bin Abu Muslim, Ayahr bin Hausyab, anak saudaranya, Mahmud bin Amr Al-Anshary dan lain-lain.
Ini menjadikan Asma’ sebagai antara wanita muslimah yang paling banyak meriwayatkan hadis Rasulullahﷺ, setelah Aisyah dan Ummu Salamah radiallahu anhuma.
ASMA’ DAN PERJALANAN JIHADNYA
Keluarga As-Sakan memiliki sejarah gemilang sebagai kelompok syuhada’ yang menorehkan tinta emas di medan Uhud. Ayah Asma’ adalah Yazid bin As-Sakan Al-Anshary, yang gugur syahid bersama anaknya, Amir bin Yazid. Bapa saudara Asma’, Ziyad bin As-Sakan Al-Anshary, adalah salah seorang pahlawan penunggang kuda yang menjual dirinya bagi Allahﷻ dan RasulNya sehingga beliau turut sama gugur di dalam Perang Uhud.
Asma’ bintu Yazid sendiri pernah bergabung bersama pasukan kaum Muslimin semasa Perang Khandaq di mana beliau berperanan mengirimkan makanan kepada Rasulullahﷺ. Beliau juga pergi bersama ke Hudaibiyah dan terlibat di dalam Baiat Ar-Ridhwan, selain turut serta di dalam Perang Khaibar.
Pada tahun ke-13 Hijrah, Asma’ berperanan besar di dalam Perang Yarmuk dengan menyediakan logistik bagi pasukan tentera muslimin, memberikan minuman kepada para parajurit yang kehausan dan mengubati tentera yang terluka. Ibnu Katsir menyebutkan peranan para wanita di dalam perang tersebut, dengan berkata, “ Para wanita muslimah pada hari itu telah berjaya membunuh sejumlah musuh dari kalangan tentera Rom. Mereka juga memukul dengan kayu dan membaling batu kepada para tentera kaum muslimin yang berniat untuk lari dari medan perang. [4]
Salah seorang dari pahlawan wanita yang terjun ke medan tempur ketika itu ialah Asma’ Radiallahu anha. Beliau Berjaya membunuh sembilan orang tentera musuh dengan menggunakan tiang penyanggah khemah. [5]
UCAPAN KHATIBATUN NISA’ DAN HIKMAHNYA KEPADA PARA MUSLIMAT HARI INI
Salah satu ucapan Asma’ bintu Yazid yang paling utama terkandung di dalam pertemuan beliau dengan Rasulullahﷺ ketika Baginda sedang bersama dengan beberapa orang sahabat,
“Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku adalah utusan bagi seluruh wanita muslimah di belakangku, seluruhnya mengatakan sebagaimana yang aku katakan dan seluruhnya berpendapat sesuai dengan pendapatku. Sesungguhnya Allah Taala mengutusmu bagi seluruh lelaki dan wanita, kemudian kami beriman kepadamu dan membai`atmu. Adapun kami para wanita terkurung dan terbatas gerak langkah kami. Kami menjadi penjaga rumah tangga kaum lelaki, dan kami adalah tempat memenuhi syahwat mereka, kamilah yang mengandung anak-anak mereka, akan tetapi kaum lelaki mendapat keutamaan melebihi kami dengan solat jumaat, menghantar jenazah dan berjihad. Apabila mereka keluar untuk berjihad kamilah yang menjaga harta mereka, yang mendidik anak-anak mereka, maka apakah kami juga mendapat pahala sebagaimana yang mereka dapat dengan amalan mereka?”
Mendengarkan pertanyaan tersebut, Rasulullahﷺ menoleh kepada para sahabat dan bersabda : “Pernahkah kalian mendengar pertanyaan seorang wanita tentang Deen yang lebih baik dari apa yang dia tanyakan?”. Para sahabat menjawab,“Benar, kami belum pernah mendengarnya ya Rasulullah!.”Kemudian Rasulullahﷺ bersabda: “Kembalilah wahai Asma` dan beritahukanlah kepada para wanita yang berada di belakangmu bahawa perlakuan baik salah seorang diantara mereka kepada suaminya, dan meminta keredhaan suaminya, mengikuti (patuh terhadap) apa yang disuruhnya (selagi tidak melanggar syara’), itu semua setimpal dengan seluruh amal yang kamu sebutkan yang dikerjakan oleh kaum lelaki”. Maka kembalilah Asma` sambil bertahlil dan bertakbir kerana gembira dengan apa disabdakan Rasulullahﷺ.
Sesungguhnya, ada pengajaran besar dari protes Asma’ binti Yazid dan kaum muslimah ketika itu. Ternyata, apa yang diproteskan oleh mereka, bukanlah untuk mendapatkan kalung 24 karat seberat 2 kg. Bukan untuk mendapatkan posisi sebagai pemerintah tertinggi di dalam daulah ketika itu. Bukan untuk meminta mereka untuk keluar bekerja dan mengambil posisi sebagai ketua keluarga. Bukan untuk meletakkan hukum-hakam Islam di kandang pesalah dengan tuduhan meremehkan dan menghinakan perempuan. Sebaliknya, yang mereka tanyakan sebenarnya semata-mata adalah persamaan untuk mendapatkan pahala, meraih posisi muttaqin dan menjalankan syariat Sangat hebat bukan?! Cuba bandingkan pula dengan apa yang diperjuangkan oleh para pejuang feminisme yang kononnya lebih peka dan arif tentang masalah-masalah wanita di dalam Islam. Ibarat langit dengan bumi!
Semoga Allahﷻ meredhai Asma’ bintu Yazid yang cerdas, perawi hadis, mujahidah mukminah yang solehah dan mulia. Semoga Allahﷻ mengurniakan rahmat kebijaksanaan dan keikhlasan yang tinggi kepada para du’at agar dengan itu mampu mencontohi perjuangan generasi muslimah terdahulu.
Hadith 2 Pilihan Riwayat Asma’ Binti Yazidرضي الله عنه
Rujukan
(Ad-Durrul-Manstur, 8/143; Ath-Thabaqat, 8/12).
[1] (Al-Isti’ab, 4/233)
[2](Al-Asma’ Al-Mubhamah fil-Anba’ Al-Muhkamah, hal. 68)
[3](Tahdzibut-Tahdzib, 12/339; Siyar Alamin Nubala, 2/297; Alamun Nisa’)
[4](Al-Bidayah wa Nihayah, 7/13; Tarikh Ath-Thabary 2/335)
[5](Al-Ishabah, 4/229; Majma’ Az-Azzawaid, 9/260; Syiar Alamin Nubala’, 2/297)
Author:
Allahﷻ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
Allahﷻ
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه
Saiyidina Umar Ibn Khattab رضي الله عنه
Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه
Saiyidina Ali bin Abu Talib رضي الله عنه
رضي الله عنه



No comments:
Post a Comment