Thursday, February 13, 2025

Asma’ bintu Yazidرضي الله عنه



Sirah sahabat  istimewa ini adalah milik salah seorang wanita suci dan menjadi contoh ideal dalam iman, ilmu dan kesabarannya.  Beliau memeluk Islam bersama para wanita yang terdahulu beriman kepada Allah dan RasulNya, dari kalangan Anshar melalui sentuhan dakwah Mushab bin Umair, bermula di perkampungan Anshar yang paling baik, Bani Abdul Ashal, iaitu perkampungan seorang sahabat, Saad bin Muadz رضي الله عنه yang keislamannya menjadi barakah bagi kaumnya.  Diriwayatkan bahawa pada petang hari beliau memeluk Islam, tiada seorang lelaki atau wanita pun di tengah-tengah Bani Abdul Ashyal melainkan telah menjadi muslim dan muslimat.

Ibnu Hajar memperkenalkan shahabiyah ini dengan ungkapan yang baik dengan berkata,” Dialah Asma’ bintu Yazidرضي الله عنه bin As-Sakan bin Rafi’ bin Imru’ul-Qais Al-Anshariyyah Al-Ausiyah.  Beliau biasa dikenali dengan sebutan Ummu Salamahرضي الله عنه dan terkadang Ummu Amirرضي الله عنه, termasuk wanita yang berbaiat dan mujahidah, yang hidup pada permulaan Islam di Madinah, beroleh keuntungan menjadi sahabat Rasulullah dan memperolehi keredhaan Allah dan RasulNya.”

Asma’ bintu Yazidرضي الله عنه termasuk di antara wanita yang terawal menerima Islam di kalangan kaum Ansar.  Amr bin Qatadah رضي الله عنه berkata, “Wanita yang pertama kali berbaiat kepada Rasulullah ialah Ummu Saad bin Muadz, Kabsyah binti Rafi’, Ummu Amir bintu Yazidرضي الله عنه bin As-Sakan dan Hawa’ binti Yazid bin As-Sakan” 

Shahabiyah ini memiliki keutamaan dari segi ketajaman akal, agama yang teguh, keberanian, ketegaran, kesabaran dan termasuk di antara wanita yang meriwayatkan hadith Nabawi yang mulia.

KELEBIHAN-KELEBIHAN ASMA’ BINTU YAZIDرضي الله عنه 

Shahabiyah yang mulia ini memperolehi kesaksian kefasihan dari para sahabat.  Beliau dikenali sebagai wanita yang memiliki kehebatan hujjah dan daya pikat di dalam ucapan-ucapan beliau.  Kelebihan ini ditambah lagi dengan keilmuannya terhadap isi kandungan Al-Qur'anul Karim dan hadith Nabawi.  Atas sebab itulah, beliau memperoleh gelaran istimewa di kalangan para wanita kaum Ansar sebagai Khatibatun- Nisa’ (juru bicara kaum wanita).  Beliaulah yang menjadi utusan para wanita untuk menemui Rasulullah.  Beliau juga berbaiat kepada Baginda, mendengar sendiri hadith nabawi dan menyampaikan ilmu-ilmu yang diperolehnya dari Rasulullah melalui ucapan-ucapannya yang berkesan kerana kecerdasannya, keelokan bahasa dan susunan kata-katanya.  Para penulis biografi srikandi ini meriwayatkan ucapan-ucapan Asma’ yang mengagumkan, menyentuh perasaan, memukau dan mencetuskan kesedaran kepada orang-orang yang mendengarnya.

Asma’ juga dikenali sebagai salah seorang sahabiyah yang paling mendalam ilmu dan agamanya.  Hal ini diakui oleh Ibnu Abdil-Barr Rahimahullah yang menyebutkan, “Dia (Asma’) termasuk wanita yang paling cerdas akalnya dan kuat agamanya”[1].  Dua kelebihan ini, akal dan agama, menjadikan beliau termasuk wanita yang bijaksana di madrasah nubuwwah serta menjadi rujukan di kalangan wanita Ansar.  Beliau terkenal sebagai seorang murid yang sentiasa bersungguh-sungguh mendapatkan penjelasan hukum-hukum dalam urusan agama, sehinggakan beliau tidak pernah merasa malu untuk bertanya soalan kepada Rasulullah.  

Salah satu pertanyaan Asma ini diriwayatkan oleh Al-Akhthib Al-Baghdady Rahimahullah, yang menceritakan, “Asma’ bintu Yazid bertanya kepada Rasulullah cara untuk mandi junub selesai haid.  Maka baginda menjawab, ‘Hendaklah engkau mengambil daum sidrah yang direndam air, lalu engkau membasuh kepala dan engkau dapat menggosoknya dengan gosokan yang keras sehingga air mengenai seluruh bahagian dari kepala sehingga ke seluruh badan.  Kemudian, hendaklah engkau mengambil cebisan kain yang diberi minyak wangi, lalu engkau bersuci dengannya’.  Asma’ kemudian bertanya lagi, ‘Bagaimana caraku bersuci dengannya?’.  Rasulullahﷺ kemudian bersabda, ‘SubhanaLlah! Yang penting engkau bersuci’. Umm Mukminin Sayiddah Aisyah رضي الله عنه meninsyaratkan engkau harus mencari bekas-bekas darah’ [2]

Di atas kesungguhan yang ditunjukkan oleh Asma’ ini, Ummul Mukminin Aisyah رضي الله عنه memberikan pujian kepada para wanita Ansar, dengan berkata, “Sebaik-baik wanita adalah wanita Ansar, yang tidak terhalang oleh rasa malu untuk menanyakan masalah agama dan memahaminya”

ASMA’ DAN HUKUM AL-QURAN

Shahabiyah yang mulia ini memiliki sejarah yang tersendiri yang diselitkan di dalam isi Al-Quran.  Abu Daud, Ibnu Hatim dan Al-Baihaqi meriwayatkan di dalam sunannya dari Asma’ binti Yazid dengan berkata,”Aku ditalak pada zaman Rasulullah, yang pada ketika itu belum ada lagi ketetapan iddah bagi wanita yang ditalak. Maka, ketika itulah Allah menurunkan ayat iddah kerana talak;

وَٱلْمُطَلَّقَـٰتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَـٰثَةَ قُرُوٓءٍۢ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَن يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِىٓ أَرْحَامِهِنَّ إِن كُنَّ يُؤْمِنَّ بِٱللَّهِ وَٱلْيَوْمِ ٱلْـَٔاخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِى ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوٓا۟ إِصْلَـٰحًۭا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ ٱلَّذِى عَلَيْهِنَّ بِٱلْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌۭ ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ٢٢٨

"Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin) selama tiga kali suci (dari haid). Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

(Al-Baqarah:228)

Inilah merupakan ayat pertama yang turun tentang iddah bagi wanita yang ditalak” [3] 

Ini merupakan kemuliaan yang diberikan oleh Allah kepada wanita secara umum, dan bagi Asma’ secara khusus.

ASMA’ DAN HADIS NABAWI

Di antara kelebihan utama Asma’ bintu Yazid ialah hafalan dan pemahamannya tentang hadis-hadis Nabawi serta periwayatannya.  Beliau meriwayatkan 81 hadis dari Rasulullah,  yang diriwayatkan oleh Abu Daud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah.  Adapun yang meriwayatkan darinya ialah maulanya Muhaji bin Abu Muslim, Ayahr bin Hausyab, anak saudaranya, Mahmud bin Amr Al-Anshary dan lain-lain.

Ini menjadikan Asma’ sebagai antara wanita muslimah yang paling banyak meriwayatkan hadis Rasulullah, setelah Aisyah dan Ummu Salamah radiallahu anhuma.

ASMA’ DAN PERJALANAN JIHADNYA

Keluarga As-Sakan memiliki sejarah gemilang sebagai kelompok syuhada’ yang menorehkan tinta emas di medan Uhud. Ayah Asma’ adalah Yazid bin As-Sakan Al-Anshary, yang gugur syahid bersama anaknya, Amir bin Yazid.  Bapa saudara Asma’, Ziyad bin As-Sakan Al-Anshary, adalah salah seorang pahlawan penunggang kuda yang menjual dirinya bagi Allah dan RasulNya sehingga beliau turut sama gugur di dalam Perang Uhud.

Asma’ bintu Yazid sendiri pernah bergabung bersama pasukan kaum Muslimin semasa Perang Khandaq di mana beliau berperanan mengirimkan makanan kepada Rasulullah.  Beliau juga pergi bersama ke Hudaibiyah dan terlibat di dalam Baiat Ar-Ridhwan, selain turut serta di dalam Perang Khaibar.

Pada tahun ke-13 Hijrah, Asma’ berperanan besar di dalam Perang Yarmuk dengan menyediakan logistik bagi pasukan tentera muslimin, memberikan minuman kepada para parajurit yang kehausan dan mengubati tentera yang terluka.  Ibnu Katsir menyebutkan peranan para wanita di dalam perang tersebut, dengan berkata, “  Para wanita muslimah pada hari itu telah berjaya membunuh sejumlah musuh dari kalangan tentera Rom.  Mereka juga memukul dengan kayu  dan membaling batu kepada para tentera kaum muslimin yang berniat untuk lari dari medan perang. [4]

Salah seorang dari pahlawan wanita yang terjun ke medan tempur ketika itu ialah Asma’ Radiallahu anha.  Beliau Berjaya membunuh sembilan orang tentera musuh dengan menggunakan tiang penyanggah khemah. [5]

UCAPAN KHATIBATUN NISA’ DAN HIKMAHNYA KEPADA PARA MUSLIMAT HARI INI

Salah satu ucapan Asma’ bintu Yazid yang paling utama terkandung di dalam pertemuan beliau dengan Rasulullah ketika Baginda sedang bersama dengan beberapa orang sahabat,

Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku adalah utusan bagi seluruh wanita muslimah di belakangku, seluruhnya mengatakan sebagaimana yang aku katakan dan seluruhnya berpendapat sesuai dengan pendapatku.  Sesungguhnya Allah Taala mengutusmu bagi seluruh lelaki dan wanita, kemudian kami beriman kepadamu dan membai`atmu.  Adapun kami para wanita terkurung dan terbatas gerak langkah kami.  Kami menjadi penjaga rumah tangga kaum lelaki, dan kami adalah tempat memenuhi syahwat mereka, kamilah yang mengandung anak-anak mereka, akan tetapi kaum lelaki mendapat keutamaan melebihi kami dengan solat jumaat, menghantar jenazah dan berjihad.  Apabila mereka keluar untuk berjihad kamilah yang menjaga harta mereka, yang mendidik anak-anak mereka, maka apakah kami juga mendapat pahala sebagaimana yang mereka dapat dengan amalan mereka?

Mendengarkan pertanyaan tersebut, Rasulullah menoleh kepada para sahabat dan bersabda : “Pernahkah kalian mendengar pertanyaan seorang wanita tentang Deen yang lebih baik dari apa yang dia tanyakan?”.  Para sahabat menjawab,“Benar, kami belum pernah mendengarnya ya Rasulullah!.”Kemudian Rasulullah bersabda: “Kembalilah wahai Asma` dan beritahukanlah kepada para wanita yang berada di belakangmu bahawa perlakuan baik salah seorang diantara mereka kepada suaminya, dan meminta keredhaan suaminya, mengikuti (patuh terhadap) apa yang disuruhnya (selagi tidak melanggar syara’), itu semua setimpal dengan seluruh amal yang kamu sebutkan yang dikerjakan oleh kaum lelaki”. Maka kembalilah Asma` sambil bertahlil dan bertakbir kerana gembira dengan apa disabdakan Rasulullah.

Sesungguhnya, ada pengajaran besar dari protes Asma’ binti Yazid dan kaum muslimah ketika itu. Ternyata, apa yang diproteskan oleh mereka, bukanlah untuk mendapatkan kalung 24 karat seberat 2 kg. Bukan untuk mendapatkan posisi sebagai pemerintah tertinggi di dalam daulah ketika itu.  Bukan untuk meminta mereka untuk keluar bekerja dan mengambil posisi sebagai ketua keluarga.  Bukan untuk meletakkan hukum-hakam Islam di kandang pesalah dengan tuduhan meremehkan dan menghinakan perempuan.  Sebaliknya, yang mereka tanyakan sebenarnya semata-mata adalah persamaan untuk mendapatkan pahala, meraih posisi muttaqin dan menjalankan syariat  Sangat hebat bukan?!  Cuba bandingkan pula dengan apa yang diperjuangkan oleh para pejuang feminisme yang kononnya lebih peka dan arif tentang masalah-masalah wanita di dalam Islam.  Ibarat langit dengan bumi!

Semoga Allah meredhai Asma’ bintu Yazid yang cerdas, perawi hadis, mujahidah mukminah yang solehah dan mulia.  Semoga Allah mengurniakan rahmat kebijaksanaan dan keikhlasan yang tinggi kepada para du’at agar dengan itu mampu mencontohi perjuangan generasi muslimah terdahulu.


Hadith  2 Pilihan Riwayat    Asma’ Binti Yazidرضي الله عنه 

Nombor Hadis: 1589
Diriwayatkan/Penguasa Asma binti Yazid
Disenaraikan dalam: Bab Mengenai Pengebumian
"Apabila Ibrahim, putera Rasulullah (saw), meninggal dunia, Rasulullah (saw) menangis. Orang yang menghiburkannya, sama ada Abu Bakar atau Umar, berkata kepadanya: 'Engkau adalah sebaik-baik orang yang mengagungkan Allah dengan apa yang sepatutnya.' Rasulullah s.a.w. bersabda: "Mata menangis dan hati berduka, tetapi kami tidak mengatakan sesuatu yang dimurkai Tuhan jika tidak kerana kematian itu pasti akan datang kepada semua, dan yang terakhir itu pasti akan menyertai yang pertama, nescaya kami lebih banyak daripada kami, sesungguhnya kami berdukacita kepadamu.'" Hasan.
Nombor Hadis: 3298
Diriwayatkan/Penguasa Asma binti Yazid
Disenaraikan dalam: Bab Makanan
"Beberapa makanan telah dibawa kepada Nabi (saw) dan ia ditawarkan kepada kami. Kami berkata: 'Kami tidak mempunyai selera untuk itu.' Beliau bersabda: 'Janganlah kamu menggabungkan rasa lapar dan dusta.'"
Nombor Hadis: 3701
Diriwayatkan/Penguasa Asma binti Yazid
Disenaraikan dalam: Bab Etiket
"Rasulullah SAW melewati kami di antara (sekumpulan) wanita, lalu beliau mengucapkan salam kepada kami."
Nombor Hadis: 3855
Diriwayatkan/Penguasa Asma binti Yazid
Disenaraikan dalam: Bab-bab tentang Doa
bahawa Rasulullah (saw) bersabda: "Nama Allah yang Maha Agung ada dalam dua ayat ini: Dan Ilah kamu ialah Ilah yang Esa (Tuhan - Allah), La Ilaha Illa Huwa (tidak ada yang berhak disembah melainkan Dia), Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.' Dan pada permulaan surah Ali 'Imran."
Nombor Hadis: 4119
Diriwayatkan/Penguasa Asma binti Yazid
Disenaraikan dalam: Bab Zuhud (Zuhd)
bahawa dia mendengar Rasulullah (saw) berkata: "Mahukah aku beritahu kamu tentang orang yang terbaik di antara kamu?" Mereka berkata: "Ya, wahai Rasulullah." Baginda bersabda: "Sebaik-baik kamu ialah orang yang apabila dilihat, ingatlah Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Agung".

Nombor Hadis: 2438
Diriwayatkan/Autoriti Asma bin Yazid
Disenaraikan dalam: Bab Gadaian
Nabi (saw) wafat ketika baju besinya digadaikan kepada seorang Yahudi untuk dimakan.






Rujukan

(Ad-Durrul-Manstur, 8/143; Ath-Thabaqat, 8/12).

[1] (Al-Isti’ab, 4/233)

[2](Al-Asma’ Al-Mubhamah fil-Anba’ Al-Muhkamah, hal. 68)

[3](Tahdzibut-Tahdzib, 12/339; Siyar Alamin Nubala, 2/297; Alamun Nisa’)

[4](Al-Bidayah wa Nihayah, 7/13; Tarikh Ath-Thabary 2/335)

[5](Al-Ishabah, 4/229; Majma’ Az-Azzawaid, 9/260; Syiar Alamin Nubala’, 2/297)




Author:


Allah

Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

Allah

Allah

 Rasulullah

Rasulullah

Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه

Saiyidina Umar Ibn Khattab رضي الله عنه

Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه

Saiyidina Ali bin Abu Talib رضي الله عنه

رضي الله عنه


 

 

 

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads