Peperangan Yamamah

Peperangan  Yamamah;


Pertempuran Yamamah pada 636 CE adalah pertempuran penentu selama enam hari antara Empayar Byzantine dan Khalifah Rasyidin, yang dipimpin oleh Khalid ibn al-Walid. Tentera Islam yang lebih kecil, walaupun kalah bilangan, mengalahkan pasukan Byzantine yang lebih besar melalui taktik ketenteraan yang unggul, membawa kepada berakhirnya pemerintahan Byzantine di Syria dan menandakan detik penting dalam pengembangan Islam awal.

Konflik
Tarikh: 15–20 Ogos 636 CE
Lokasi: Berhampiran Sungai Yarmouk, yang bersempadan dengan Syria dan Jordan zaman moden

Pejuang: Pasukan Khalifah Rasyidin menghadapi Empayar Byzantine
Komandan: Tentera Islam dipimpin oleh Khalid ibn al-Walid, manakala pasukan Byzantine dipimpin oleh Vahan

Kemajuan pertempuran
Hari permulaan: Tentera Byzantine, yang jauh lebih besar, memulakan pertempuran. Empat hari pertama menyaksikan penglibatan yang sengit dan tidak meyakinkan.

Taktik Byzantine: Byzantine cuba menggunakan keunggulan angka mereka untuk mencari kelemahan dalam barisan Muslim. Tentera mereka adalah pasukan berbilang etnik dengan pasukan berkuda yang berat, tetapi pasukan berkuda mereka tersebar di hadapan.

Ketahanan Muslim: Walaupun tekanan awal dan beberapa pengunduran, pasukan Muslim bertahan, dibantu oleh semangat yang kuat dan taktik pertahanan yang berkesan.

Gerakan tegas Khalid: Pada hari terakhir, Khalid ibn al-Walid melancarkan serangan terkoordinasi. Dia menggunakan pasukan berkudanya dalam serangan tegas yang menembusi barisan Byzantine.

Kekalahan: Serangan itu menyebabkan tentera Byzantine tumbang dan melarikan diri. Pasukan berkuda Khalid memutuskan laluan melarikan diri, dan ramai tentera Byzantine terbunuh ketika mereka cuba menyeberangi Sungai Yarmouk atau melarikan diri melalui gaung berdekatan.

Akibat kemenangan

Berakhirnya pemerintahan Byzantine: Kekalahan itu memusnahkan Empayar Byzantine, menamatkan pemerintahannya selama berabad-abad di Syria dan kawasan sekitarnya.

Pengembangan Islam: 

Kemenangan itu merupakan titik perubahan penting yang menjamin Levant untuk Kekhalifahan Rasyidin dan membolehkan pengembangan pesat Islam ke wilayah yang sebelum ini dikuasai oleh Empayar Rom yang dikristiankan.
Pertempuran Yarmouk adalah konflik enam hari yang menentukan pada Ogos 636 CE, di mana tentera Khalifah Rasyidin yang lebih kecil dan bersatu yang diketuai oleh Khalid ibn al-Walid dengan tegas mengalahkan pasukan Byzantine yang lebih besar dan berbilang etnik. Pertempuran berlaku berhampiran Sungai Yarmouk, di sepanjang sempadan zaman moden Syria, Jordan, dan Israel. Kemenangan umat Islam yang menakjubkan ini menamatkan pemerintahan Rom berabad-abad di Syria dan menandakan titik perubahan besar dalam penaklukan Islam awal.

Latar belakang pertempuran;

Konflik muncul dari landskap geopolitik pada awal abad ke-7:
Empayar yang lesu: Empayar Byzantine (Rom) dan Empayar Sassanian (Parsi) telah berperang dalam peperangan yang berlarutan dan dahsyat dari 602 hingga 628 CE. Kedua-dua empayar telah letih dari segi ekonomi dan ketenteraan, menyebabkan mereka terdedah kepada ancaman baru
.
Kebangkitan Khilafah Rasyidin: 

Selepas kewafatan Nabi Muhammad pada 632 M, Khilafah Rasyidin mula berkembang keluar dari Semenanjung Arab di bawah Khalifah Abu Bakar. Perluasan ini membawa mereka ke dalam konflik langsung dengan wilayah Byzantine di Levant.

Kemajuan Muslim: 

Pasukan Khalifah, yang dipimpin oleh jeneral Khalid ibn al-Walid, dengan cepat menawan kota-kota seperti Damsyik dan Emesa (Homs) di Syria. Sebagai tindak balas, Maharaja Byzantine Heraclius mengumpulkan tentera serangan balas yang besar untuk menuntut semula wilayahnya yang hilang.
Tentera Byzantine yang tegang: Pasukan Byzantine, yang diperintah oleh jeneral Armenia Vahan, adalah kumpulan berbilang etnik Yunani, Slav, Armenia, dan Arab Kristian. Persaingan dalaman, ketidakpercayaan antara komander, dan ketegangan logistik mewujudkan perpecahan dan menurunkan semangat. Tentera Islam, sebaliknya, sangat berdisiplin dan didorong oleh kepercayaan yang bersatu.

Peristiwa penting dalam pertempuran enam hari;

Atas nasihat Khalid ibn al-Walid, tentera Islam berundur ke kedudukan yang boleh dipertahankan di dataran Sungai Yarmouk, yang bersempadan dengan jurang yang dalam di sisinya.

Hari 1 (15 Ogos): Pertempuran dibuka dengan pertarungan tradisional antara juara dari kedua-dua tentera, dengan pejuang Islam dilaporkan memenangi kebanyakan pertunangan dan merosakkan semangat Byzantine. Vahan kemudian melancarkan serangan infantri tentatif, yang berjaya dipatahkan.

Hari 2 (16 Ogos): Tentera Byzantine menyerang pada waktu subuh, dengan harapan dapat mengejutkan umat Islam semasa solat subuh mereka. Khalid, menjangkakan langkah ini, telah bersedia untuk serangan itu. Walaupun sayap Byzantine pada mulanya menolak tentera Islam ke belakang, wanita Islam di kem memalukan lelaki yang berundur dan membantu mengubah keadaan. Khalid kemudian menggunakan pasukan berkuda pengawal bergeraknya untuk menopang bahagian sayap yang lemah dan menghalau orang Byzantine kembali ke kedudukan permulaan mereka.

Hari 3 (17 Ogos): Vahan sekali lagi memberi tumpuan untuk menekan sayap kanan Muslim. Pasukan berkuda Khalid dengan pantas mengukuhkan sayap yang terancam dan membalas, sekali lagi menstabilkan barisan menjelang senja.

Hari 4 (18 Ogos): Pemanah Byzantine melancarkan rentetan anak panah "Hari Mata Yang Hilang" tertumpu, menyebabkan banyak korban jiwa ke atas tentera Islam. Walaupun satu rejimen Islam, yang diketuai oleh Ikrimah bin Abi Jahal, telah musnah semasa membuat liputan untuk pengunduran Islam, pasukan berkuda bergerak Khalid menyelamatkan hari itu dengan satu lagi serangan balas yang tepat pada masanya.

Hari 5 (19 Ogos): Khalid menolak tawaran Byzantine untuk gencatan senjata. Dia menilai tentera lawannya keletihan dan hilang semangat selepas empat hari pertempuran sengit. Khalid mula bersiap sedia untuk serangan besar.

Hari 6 (20 Ogos): Sebelum subuh, Khalid menghantar unit tentera berkuda untuk menawan jambatan Rom yang penting di atas gaung, memotong laluan utama tentera Byzantine melarikan diri. Dia kemudian melancarkan serangan berskala penuh, menggunakan pasukan berkudanya yang sangat bergerak untuk mengatasi pasukan Byzantine. Ketika infantri Byzantine panik dan berundur ke arah jambatan yang terhalang, ramai yang terbunuh dalam pembunuhan beramai-ramai yang diikuti.

Akibat daripada pertempuran;

Kemenangan yang menentukan: Khilafah Rasyidin mencapai kemenangan yang menakjubkan menentang musuh yang unggul dari segi angka. Strategi mahir Khalid ibn al-Walid mengukuhkan reputasinya sebagai salah seorang ahli taktik tentera terhebat dalam sejarah.

Kejatuhan kuasa Byzantine di Levant: 

Kekalahan Byzantine membawa kepada penaklukan pantas Syria, Palestin, dan Mesir oleh tentera Islam pada tahun-tahun berikutnya. Maharaja Heraclius, apabila mendengar berita itu, dikatakan telah mengucapkan selamat tinggal terakhir kepada Syria, yang selama-lamanya tewas kepada Empayar Rom.

Permulaan pengembangan Islam: 

Kemenangan di Yarmouk terbukti menjadi titik perubahan kritikal yang membuka pintu air bagi pengembangan Islam di seluruh Timur Tengah dan Afrika Utara.

Membentuk semula rantau: 

Pertempuran itu telah mengubah landskap geopolitik dan keagamaan Timur Dekat secara tidak dapat ditarik balik, memulakan perjuangan berabad-abad antara tamadun Islam dan Kristian.

Peperangan Yamamah berlaku pada zaman kekhalifahan Abu Bakar (ra) untuk menghapuskan ancaman Musaylamah al-Kaddhab. Ketika mereka sedang menunggu sokongan Khalid bin Waleed (ra), Abu Bakar memerintahkan tentera di bawah Ikrimah (ra) untuk tidak melibatkan tentera Musaylamah berhampiran Yamamah. Tentera Musaylmah terdiri daripada orang-orang dari suku Bani Hanifah, yang terkenal sebagai suku yang sangat kuat. Itulah sebabnya umat Islam perlu mengumpulkan sokongan sebanyak mungkin. Namun, Ikrimah tidak dapat menahan dirinya dan menyerang, hanya untuk dikalahkan oleh Musaylamah.

Shurahbil (ra) selepas itu membawa tenteranya menyokong dan sama-sama diberitahu oleh Abu Bakar untuk tidak terlibat sehingga Khalid datang. Namun, godaan yang sama datang kepadanya dan dia mengarahkan tenteranya untuk menyerang, hanya untuk dikalahkan oleh Musaylamah juga. Apabila Khalid bin Waleed dan 14,000 orangnya tiba, dia menemui orang-orang Syurahbil yang dipukul dan menegurnya kerana menyerang sebelum waktunya.

Kini tentera Musaylamah bertambah yakin setelah mengalahkan dua tentera Islam. Walau bagaimanapun, ramai daripada 40,000 lelaki Musaylamah tidak berjuang kerana keyakinan iman, sebaliknya kerana kesetiaan suku. Ramai daripada mereka sebenarnya meragui Musaylamah

Pada mulanya pertempuran itu bergoyang satu arah dan kemudian yang lain, berakhir dengan orang Islam berundur dan orang murtad mengejar dengan cepat. Golongan murtad mula menjarah kem-kem Muslim, memberi masa kepada umat Islam untuk berkumpul semula. Mereka menyerang semula dan berjaya menolak musuh ke belakang.

Khalid bin Waleed melangkah untuk pertarungan dan dia menyingkirkan pencabar satu demi satu. Dia kemudian mencadangkan untuk mengadakan perbincangan dengan Musaylamah yang keluar dikelilingi oleh sekumpulan lelaki. Khalid bin Waleed adalah seorang jeneral hebat yang sering menggunakan perang psikologi untuk kelebihannya di medan perang. Dia menarik Musaylamah keluar dan menunggu peluang terbaik untuk menyerang. Apabila dia bergerak ke hadapan untuk menyerang, Musaylamah berpaling dan melarikan diri. Ini melemahkan semangat anak buahnya dan orang Islam mula menjerit "Allahu Akbar!"

Orang-orang Islam menyerang dengan kekuatan penuh dan menyebabkan orang-orang murtad melarikan diri dan berkubu di dalam istana. Orang-orang murtad dengan marah bertanya kepada Musaylamah di mana kemenangan itu dan di manakah mukjizat yang dijanjikannya kepada mereka. Beliau menjawab: "Berjuanglah untuk mempertahankan kehormatan dan keturunanmu. Adapun agama, tidak ada agama." Temboknya tidak dapat ditembusi dan umat Islam buntu bagaimana untuk menamatkannya.

Kemudian seorang teman lama yang terkenal sangat mencabar dan berani mengusulkan sesuatu. Namanya ialah Bara ibn Malik (ra). Dia menyuruh rakan-rakannya untuk melemparkannya ke atas tembok dan sekali lagi dia akan melonggarkan pintu dan membiarkan orang Islam masuk. Pada mulanya Khalid enggan membenarkan perkara ini tetapi akhirnya rancangan itu diterima. Dia tercampak ke atas dinding dan dalam beberapa keajaiban dia berjaya melonggarkan bolt ke pintu pagar. Orang-orang Islam mencurah-curah melalui pintu yang sempit.

Ramai yang mengetahui kisah Wahshi, budak Habsyah yang diberi kebebasan oleh Hind ibn Utbah selepas membunuh bapa saudara Rasulullah (saws), Hamza (ra), pada Perang Uhud. Dia seorang ahli tombak dan mengamalkan kaedah ini dengan sempurna dengan harapan untuk mencapai kebebasannya. Dalam peperangan ini, Wahshi (ra) adalah orang yang berjaya memukul Musaylamah dengan menusuk perutnya dengan tombak. Dia merenyuk ke hadapan dan Abu Dujanah (ra) menghabisinya. Di sinilah Wahshi mengatakan ungkapannya yang terkenal: "Sebelum Islam saya membunuh orang yang terbaik, dan selepas Islam saya membunuh orang yang paling jahat."

Ramai sahabat dan huffaz yang hebat (mereka yang menghafal seluruh Al-Quran dengan hati) telah tewas berjuang dengan berani pada hari itu. Di antara mereka termasuk Thabit bin Qais (ra), jurucakap Quraisy, dan Zayd bin al-Khattab (ra), saudara tiri Umar (ra). Umar pernah berkata bahawa saudaranya memukulnya dalam dua perkara - masuk Islam dan mati syahid. Kerana kehilangan begitu ramai huffaz, ini mendorong Abu Bakar untuk mula menyusun al-Quran dalam bentuk bertulis untuk pemeliharaannya.

Peperangan Yamamah [Gambar Hiasan]

Versi seterusnya

Pertempuran Yamama telah berlaku pada Disember 632 sebagai sebahagian daripada Perang Ridda menentang pemberontakan dalam Kekhalifahan Rasyidin di wilayah Al-Yamama (di Arab Saudi masa kini) antara pasukan Hazrat Abu Bakar رضي الله عنه dan Musaylimah pendusta.

Permulaan Perang Ridda

Selepas kewafatan Hazrat Nabi Muhammad صلى الله عليه و سلم, banyak kabilah Arab memberontak terhadap Negara Madinah.

Khalifah Abu Bakar رضي الله عنه menganjurkan 11 kor untuk menangani pemberontak.

Abu Bakar رضي الله عنه melantik Hazrat Ikrimah رضي الله عنه sebagai komander salah satu kor.

Ikrimah رضي الله عنه memerintahkan untuk maju dan menghubungi pasukan Musaylimah di Yamamah, tetapi tidak terlibat dalam pertempuran dengannya.

Ikrimah رضي الله عنه mempunyai kekuatan yang tidak mencukupi untuk menyerang musuh yang lebih ramai.

Khalid ibn al-Walid رضي الله عنه telah dipilih untuk memerintah pasukan yang menentang Musaylima selepas dia berurusan dengan murtad yang lebih kecil.

Abu Bakar رضي الله عنه niat dalam memberi Hazrat Ikri mah رضي الله عنه misi ini adalah untuk mengikat Musaylimah di Yamamah.

Dengan Ikrimah رضي الله عنه di kaki langit, Musaylimah akan tetap mengharapkan serangan dan dengan itu tidak dapat meninggalkan pangkalannya.

Dengan Musaylimah yang begitu komited,  Khalid رضي الله عنه akan bebas untuk berurusan dengan pemberontak Arab Utara-Tengah tanpa campur tangan daripada Yamamah.

Ikrimah رضي الله عنه maju bersama pasukannya dan mendirikan kemah di suatu tempat di wilayah Yamamah.

Peperangan Yamamah,  {Gambar Hiasan]

Persediaan

Apabila Ikrimah رضي الله عنه menerima laporan tentang kekalahan Tulayha oleh Khalid رضي الله عنه, dia mula tidak sabar untuk berperang.

Ikrimah رضي الله عنه adalah seorang yang tidak gentar dan seorang jeneral yang kuat, tetapi dia tidak mempunyai رضي الله عنه رضي الله عنه yang dingin dan kesabaran Khalid – sifat-sifat yang membezakan komander yang berani daripada yaKhalid Ibn Walid رضي الله عنه.ng terburu-buru.

Khalifah memanggil Khalid Ibn Walid رضي الله عنه.dan memberinya misi untuk memusnahkan pasukan Musaylimah di Yamamah.

Sebagai tambahan kepada kor besarnya sendiri, Khalid Ibn Walid رضي الله عنه. akan mempunyai di bawah komandonya kor Shurahbil رضي الله عنه.

Khalid Ibn Walid رضي الله عنه.menunggang kuda ke Butah di mana pasukan tuanya menantinya.

Sementara itu, Khalifah menulis surat kepada Shurahbil رضي الله عنه untuk bekerja di bawah perintah Khalid Ibn Walid رضي الله عنه.

Beberapa hari sebelum kedatangan Hazrat Khalid رضي الله عنه Shurahbil telah menyerah kepada godaan yang sama seperti Hazrat Ikrimah رضي الله عنه; dia telah maju dan bertembung dengan Musaylimah, tetapi telah dikalahkan.

Hazrat Khalid رضي الله عنه mendapat berita bahawa Musaylimah telah berkhemah di dataran Aqraba dengan tentera seramai 40,000 orang pahlawan.

Dua tindakan yang berjaya yang mereka perjuangkan terhadap Hazrat Ikrimah رضي الله عنه dan Hazrat Shurahbil رضي الله عنه telah meningkatkan keyakinan mereka terhadap diri mereka dan mencipta aura kebal di sekeliling Musaylimah.

Serangan umat Islam

Atas perintah Hazrat Khalid رضي الله عنه, umat Islam maju. Mereka melancarkan beberapa siri serangan di seluruh bahagian hadapan mereka. Pembunuhan beramai-ramai yang paling mengerikan berlaku di selokan di mana darah manusia mengalir dalam anak sungai ke wadi.

Akibatnya, selokan ini dikenali sebagai Gulley of Blood-Shueib-ud-Dam, dan ia masih dikenali dengan nama itu.

Tetapi pertempuran itu tergantung pada keseimbangan. Apabila tempoh pertempuran pertama tamat, para pahlawan bersara untuk berehat.

Fasa pertempuran seterusnya - yang dikenali sebagai serangan kedua umat Islam - diselubungi dengan legenda tetapi dari mitos sahaja kita boleh menentukan bahawa kuasa murtad sebahagian besarnya hancur.

Fasa Terakhir Pertempuran

Hanya kira-kira seperempat tentera Musaylimah yang kekal dalam bentuk pertempuran, dan bahagian ini bergegas ke taman berdinding manakala Muhakim (panglima sayap kanan) menutup pengundurannya dengan pengawal belakang yang kecil.

Tidak lama kemudian orang Islam tiba di taman berdinding, di mana lebih sedikit 7,000 pemberontak, Musaylimah di antara mereka, telah berlindung.

Pemberontak telah menutup pintu pagar. Orang-orang Islam tidak sabar-sabar untuk masuk ke taman dan menyelesaikan pekerjaan itu.

Tidak lama kemudian seorang tentera Islam Hazrat Al-Bara’ ibn Malik رضي الله عنه meminta rakan-rakannya untuk membenarkan dia memanjat tembok supaya dia boleh membuka pintu pagar dengan membunuh pengawal di situ.

Askar itu melompat masuk ke taman dan membuka pintu pagar. Orang Islam memasuki taman dan fasa terakhir Perang Yamamah telah bermula.

Taman Kematian

Pemberontak berundur ke belakang ketika orang Islam mencurah-curah ke dalam taman. Pergaduhan menjadi lebih ganas.

Musaylimah masih berjuang: dia tidak berniat untuk menyerah. Apabila bahagian hadapan bergerak lebih dekat kepadanya, dia menyertai pertempuran.

Fasa terakhir pertempuran kini memasuki kemuncaknya.

Tentera Islam menekan pemberontak di mana-mana. Musaylimah menjadi sasaran Hazrat Wahshi ibn Harb رضي الله عنه (lelaki yang sama yang membunuh Hazrat Hamza رضي الله عنه, bapa saudara Hazrat Nabi Muhammad صلى الله عليه و سلم, dalam Perang Uhud).

Dia melemparkan lembing yang sama yang digunakannya untuk membunuh Hazrat Hamza ibn ‘Abd al-Muttalib رضي الله عنه dan memukul perut Musaylimah; detik berikutnya Abu Dujana memenggal kepala Musaylimah.

Berita kematian Musaylimah membawa kekalahan pasukannya. Taman di mana fasa terakhir pertempuran ini berlaku dikenali sebagai "Taman Kematian", kerana kira-kira 7,000 pemberontak di dalamnya telah disembelih.

Kesudahannya

Pemberontakan dalam Khilafah Rasyidin telah dihancurkan.

Kesan

Pertempuran itu memainkan peranan utama dalam memotivasikan Hazrat Abu Bakar رضي الله عنه untuk menyempurnakan penyusunan al-Quran.

Semasa hayat Hazrat Nabi Muhammad صلى الله عليه و سلم, banyak bahagian al-Quran bertulis yang tersebar di kalangan para sahabatnya, disimpan sebagai milik peribadi.

Walau bagaimanapun, lebih daripada 70 huffaz (umat Islam yang telah menghafal al-Quran) telah syahid di Yamama.

Akibatnya, atas desakan pengganti masa depannya Hazrat Umar رضي الله عنه , Hazrat Abu Bakr رضي الله عنه memerintahkan pengumpulan semua kepingan yang masih hidup (sama ada pada papirus, pokok palma, kuneiform dll) Al-Quran menjadi satu salinan.



Rujukan

The Battle of TyARMOUK – Laman Web Nabi Kerahiman

Battle of the  yARMOUK  – Historica

Pertempuran Ketiga dalam Sejarah Islam – Pertempuran Parit – IslamicFinder

Anda juga boleh membaca tentang Perang Uhud: Ujian bagi Orang-orang Beriman.

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads