Sunday, October 26, 2025

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Foto Illustrasi]

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه 

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه  merupakan seorang sahabat Muhammad Rasulullah yang setia, terkenal dengan keimanan dan keberaniannya yang luar biasa, terutamanya semasa syahid. Kisahnya ditandai dengan penangkapannya oleh Quraisy sebagai balas dendam atas Perang Badar, pemberian anggur yang ajaib semasa baginda ditawan, doanya yang fasih sebelum hukuman mati, dan kesan mendalam syahidnya terhadap orang yang melihat, termasuk bakal khalifah. Keunikannya terletak pada komitmennya yang teguh terhadap Islam, walaupun ketika menghadapi penyeksaan yang kejam, dan "perkara pertama" yang diwakili oleh kisahnya dalam sejarah Islam awal, seperti menjadi sahabat pertama yang disalib kerana keimanannya.

Biografi dan kisah

Kehidupan awal dan keinsafan: 

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه berasal dari suku Aws di Madinah dan memeluk Islam sejak awal, menjadi pengikut setia Nabi.

Penangkapan: 

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه adalah sebahagian daripada misi untuk mengumpulkan maklumat tentang Quraisy, tetapi kumpulannya diserang hendap. Dia ditangkap dan dijual kepada anak-anak lelaki Al-Harith ibn Amir, yang telah dibunuhnya dalam Perang Badar.

Kesyahidan: 

Orang Quraisy memutuskan untuk menghukum matinya bagi membalas dendam atas kekalahan mereka di Badar. Dia diseksa sebelum disalib, tetapi dia tetap teguh dalam imannya.

Hubungan kenabian: 

Sebelum kematiannya, dia berdoa, dan dilaporkan bahawa  Rasulullah di Madinah menitiskan air mata setelah mendengar salam Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه kepadanya dan berita kesyahidannya.

Perwatakan dan keunikan

Iman yang tidak tergoyahkan: 

Imannya tetap kuat meskipun diseksa dengan tidak dapat dibayangkan. Dia meminta untuk berdoa dua rakaat sebelum hukuman matinya dan membacakan bait-bait puisi yang menyatakan penyerahannya kepada kehendak Tuhan.

"Pertama" dalam Islam: 

Kisahnya merangkumi beberapa "pertama" untuk seorang sahabat Nabi, seperti menjadi orang pertama yang disalib kerana imannya.

Bekalan ajaib: 

Semasa menjadi tahanan, dia secara ajaib dilihat makan anggur di luar musim, yang dia kaitkan dengan rahmat Allah.

Ketenangan batin: 

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه menunjukkan kesabaran dan ketenangan yang luar biasa, bahkan meyakinkan anak perempuan penawannya, yang menyatakan ketakutan terhadap anaknya. Penculik itu juga memerhatikan wajah Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه yang berseri-seri, melihatnya seperti malaikat.

Lafaz yang fasih: 

Lafaz al-Qurannya begitu indah sehingga wanita-wanita akan berkumpul untuk mendengarnya.

Impak yang berkekalan: 

Kisahnya sangat mempengaruhi mereka yang menyaksikannya, malah menyebabkan bakal gabenor Muslim, Sa'id ibn Amir, pengsan setiap kali dia teringat akan kekejaman penyeksaan itu. Abu Sufyan, musuh Islam, begitu kagum dengan kasih sayang pengikutnya terhadapnya sehingga dia mengakui kesetiaan mendalam mereka terhadap  Rasulullah.

Kisah Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه merupakan bukti kukuh kekuatan iman dalam menghadapi kesukaran yang melampau.

Hidup dan kematiannya menonjolkan ketabahan, etika, dan keikhlasan umat Islam awal.

Kisahnya juga menunjukkan kasih sayang dan hubungan yang mendalam antara para sahabat dan  Rasulullah.

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه merupakan seorang sahabat  Rasulullah  yang dihormati, yang terkenal dengan iman, keberanian, dan ketabahannya yang teguh dalam menghadapi penganiayaan yang kejam. Kisahnya, terutamanya kesyahidannya semasa Ekspedisi al-Raji, merupakan salah satu episod paling menyakitkan namun memberi inspirasi dalam sejarah awal Islam.

Kisah dan biografi

Daripada pahlawan Ansar kepada tawanan

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه berasal dari suku Aws dari Ansar (penduduk Madinah yang menjadi tuan rumah Nabi).

Beliau merupakan seorang veteran Perang Badar, di mana beliau membunuh al-Harith ibn 'Amir, seorang pemimpin Quraisy. Tindakan ini kemudiannya menyebabkan keluarga al-Harith membalas dendam.

Pada tahun ke-4 Hijrah, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه merupakan sebahagian daripada sekumpulan sepuluh orang Islam yang dihantar untuk mengajar Islam kepada suku Adal dan al-Qarah, berhampiran Makkah.

Misi itu merupakan perangkap yang dirancang oleh suku Bani Lahyan, yang menyerang hendap kumpulan itu di al-Raji. Selepas pertempuran sengit, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dan dua orang sahabat lain telah ditangkap dan dijual kepada Quraisy di Makkah.

Penjara dan rezeki syurgawi

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dipenjarakan di rumah keluarga al-Harith, yang telah membelinya untuk dihukum mati. Semasa menunggu takdirnya, dia melakukan banyak keajaiban.

Anak perempuan al-Harith, yang ditugaskan untuk menjaganya, melaporkan bahawa dia pernah melihatnya memakan seikat besar anggur, walaupun bukan musim anggur di Makkah. Apabila ditanya, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه menjelaskan bahawa ia adalah "daripada Rahmat Ilahi Allah SWT," mengingatkan kisah Maryam (AS).

Wanita ini begitu tersentuh dengan ketakwaannya sehingga dia kemudian teringat, "Aku tidak pernah melihat seorang tahanan yang lebih baik daripada Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه".

Detik syahid

Selepas bulan-bulan suci berlalu, orang Quraisy membawa Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه ke al-Tan'im, di luar Makkah, untuk menyalibnya. Orang ramai yang ramai, termasuk wanita dan kanak-kanak, berkumpul untuk menyaksikan hukuman mati tersebut.

Sebelum hukuman matinya, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه meminta untuk solat dua rakaat (unit solat). Dia berdoa dengan cepat, kemudian menjelaskan bahawa dia pasti akan berdoa lebih lama jika bukan kerana takut penculiknya akan menyangka dia takut akan kematian. Ini mewujudkan preseden bagi umat Islam yang menghadapi hukuman mati.

Semasa di kayu salib, para penyeksanya bertanya sama ada dia lebih suka  Rasulullah berada di dalam dirinya.renda. Dengan darahnya yang mengalir, Khubaib dengan berani mengisytiharkan, "Demi Tuhan, aku tidak mahu selamat dan terjamin di kalangan keluargaku sementara duri pun melukai  Rasulullah".

Kata-kata terakhirnya adalah doa yang tulus ikhlas kepada Allah untuk menyampaikan salamnya kepada Rasulullah, yang dijawab oleh Rasulullah di Madinah, "Dan semoga kesejahteraan dilimpahkan kepadamu, wahai Khubaib!". Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه kemudian dibunuh dengan kejam, menjadi Muslim pertama yang disalib.

Watak dan keunikan

Keimanan dan keberanian yang teguh: 

Ciri khas Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه adalah keyakinannya yang utuh dan menyeluruh terhadap imannya. Dia menanggung seksaan yang mengerikan tanpa goyah dan menghadapi kematian dengan tekad yang tenang. Kata-kata terakhirnya yang terkenal, "Aku tidak peduli bagaimana aku dibunuh, asalkan aku mati sebagai Muslim," melambangkan keteguhannya.

Cinta yang mendalam kepada Rasulullah

Saat-saat terakhirnya menunjukkan cintanya yang mendalam kepada  Muhammad Rasulullah. Penolakannya untuk menerima kebebasan dengan mengorbankan Rasulullah yang dicederakan, walaupun oleh duri, menunjukkan kedalaman pengabdiannya.

Ketakwaan dan kebenaran: 

Sebelum penangkapannya, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dikenali sebagai seorang yang alim yang kerap beribadat dan berdoa pada waktu malam. Walaupun dalam kurungan, dia digambarkan berpuasa dan sentiasa berdoa.

Tawanan mukjizat: 

Pemberian anggur yang ajaib di luar musim semasa pemenjaraannya menunjukkan status kerohanian yang tinggi dan rahmat Allah kepadanya.

Kemuliaan dalam menghadapi kematian: 

Apabila dia berpeluang untuk membalas dendam terhadap anak kecil penculiknya dengan pisau cukur, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه menolak, menegakkan standard moral Islam yang tinggi walaupun dalam menghadapi kematian yang biadab.

Penubuhan tradisi: 

Tindakannya berdoa dua rakaat sebelum hukuman mati menetapkan preseden bagi umat Islam dalam kurungan yang akan dihukum mati, memastikan bahawa walaupun dalam menghadapi kematian, tumpuan seseorang haruslah pada ibadah mereka.

Dan sekarang, buka jalan untuk wira ini. Datang lebih dekat dari semua arah, dari mana-mana sahaja. Datanglah dengan apa jua cara yang anda boleh dan berusaha sedaya upaya, datanglah dengan cepat dan tunduk. Dekati untuk diajar pengajaran pengorbanan, pengajaran yang tiada tandingan. Kamu akan berkata, Bukankah semua kisah yang telah kamu ceritakan sebelum ini merupakan pengajaran tentang pengorbanan yang tiada tandingan?

Sesungguhnya, ia adalah pengajaran tentang keagungan yang tiada tandingan. Tiada apa pun yang dapat menyamainya. Walau bagaimanapun, kamu kini berada di hadapan seorang guru baharu yang menggambarkan seni pengorbanan, seorang tokoh yang, jika kamu terlepas bertemu dengannya, maka kamu telah terlepas banyak perkara, malah sangat banyak perkara. Marilah kepada kami, semua orang yang beriman di setiap bangsa dan negara. Marilah kepada kami, para pencinta keagungan dalam setiap zaman dan zaman. Dan kamu juga, yang memikul beban ilusi yang berat dan kamu yang kepercayaannya terhadap akidah dan agama adalah salah satu daripada kepalsuan dan kesilapan. Marilah dengan ilusi kamu. Mari dan lihat bagaimana agama Allah membina manusia. Mari dan lihat betapa mulianya, betapa kuatnya, betapa teguhnya, betapa tekadnya, betapa berkorbannya, betapa setianya!

Sebagai kesimpulan, betapa luar biasa dan menakjubkannya kebesaran yang telah diberikan oleh kepercayaan kepada kebenaran kepada pengikutnya yang ikhlas.

Bolehkah kamu melihat tubuh yang disalibkan? Itulah pengajaran kita hari ini - kepada seluruh manusia! Sesungguhnya, jasad yang disalib di hadapan anda adalah subjek kami, pengajaran kami, guru kami. Namanya Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه. Ingatlah nama ini dengan baik!

Ingatlah, nyanyikanlah, ia adalah satu penghormatan bagi sesiapa sahaja yang menganut agama apa pun, mazhab apa pun, kumpulan etnik apa pun dan tinggal di mana-mana. Dia berasal dari suku Aws dari Al-Madinah. Dia berasal dari An'ar.

Sejak hari Hijrah Nabi ke Al-Madinah dan sejak hari kepercayaannya kepada Allah, Tuhan Semesta Alam, dia sering mengunjungi Rasulullah.

Jiwa, semangat, dan hati nuraninya suci, dan kepercayaannya teguh. Dia digambarkan oleh Hassaan Ibn Thaabitرضي الله عنه., penyair Islam: "Dia kelihatan seperti helang di kalangan Anaar. Allah mengurniakannya akhlak yang mulia dan akhlak yang baik."

Apabila panji-panji Perang Badar diangkat, dia berada di sana, seorang pahlawan yang berani dan pejuang yang berani. Antara orang musyrik yang dibunuhnya dengan pedangnya semasa pertempuran itu ialah Al-Haarith Ibn 'Aamir Ibn Nawfal.

Selepas pertempuran tamat dan saki-baki Quraisy yang kalah telah kembali ke Makkah, anak-anak lelaki Al-Haarith mengetahui bahawa bapa mereka telah terbunuh. Mereka menghafal nama pembunuhnya dengan baik: Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه.

Umat Islam kembali dari Badar ke Madinah dan terus membina komuniti baharu mereka. Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه adalah seorang ahli ibadah sejati, seorang yang alim, membawa sifat seorang ahli ibadah dan aspirasi rindu seorang ahli ibadah. Di sana, baginda beralih kepada ibadah dengan semangat seorang pencinta yang ghairah, berdoa pada waktu malam, berpuasa pada siang hari, memuliakan Allah, Tuhan Semesta Alam.

Pada suatu hari, Rasulullah ingin mengetahui rahsia orang Quraisy supaya dapat menyedari sepenuhnya sasaran pergerakan mereka dan sebarang persediaan untuk pertempuran baharu. Oleh itu, baginda memilih sepuluh orang sahabatnya, antaranya ialah Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه, dan 'Aasim Ibn Tsabit sebagai ketua.

Ekspedisi itu berangkat menuju ke destinasinya sehingga mereka sampai ke tempat antara 'Asafan dan Makkah. Berita tentang mereka sampai ke kawasan Hudhail.dipanggil Bani Hayaan. Mereka bergegas ke arah mereka dengan 100 orang lembing mereka yang paling mahir. Mereka berangkat untuk mengejar dan mengikuti jejak mereka.

Mereka hampir kehilangan mereka jika tidak kerana salah seorang daripada mereka menemui beberapa lubang kurma yang dibuang di atas pasir. Dia mengambilnya dan, dengan kemahiran luar biasa yang terkenal dengan orang Arab, meliriknya, kemudian menjerit dengan kuat supaya yang lain dapat mendengarnya, "Itu adalah lubang kurma dari Yathrib". Mari kita ikuti mereka dan mereka pasti akan membimbing kita." Mereka mengikuti lubang kurma yang dibuang sehingga mereka dapat melihat di kejauhan apa yang mereka cari.

'Aasim, ketua ekspedisi itu, merasakan bahawa mereka sedang dikejar, jadi dia mengarahkan rakan-rakannya untuk mendaki puncak gunung yang tinggi. 100 orang pemberani tombak itu menghampiri dan mengepung kaki gunung dan mengepung mereka sepenuhnya.

Mereka meminta mereka untuk menyerahkan diri setelah berjanji untuk tidak menyakiti mereka. Sepuluh orang itu berpaling kepada ketua mereka, 'Aasim Ibn Thaabit Al-Ansaariy (رضي الله عنه.,), dan menunggu arahannya. Dia kemudian berkata, "Bagiku, demi Allah, aku tidak akan pernah membiarkan diriku jatuh ke dalam perlindungan orang musyrik." Semoga Allah memberitahu Rasulullah tentang kita."

Para pelempar tombak kemudian mula melontarkan tombak mereka ke arah mereka. Ketua mereka 'Aasim cedera dan mati syahid. Dengan cara yang sama, tujuh orang lain cedera dan mati syahid.

Selebihnya kemudian dipanggil dan dijanjikan bahawa mereka akan selamat jika mereka turun. Ketiga-tiga mereka turun, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dan dua orang sahabatnya. Para pelempar tombak menghampiri Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dan sahabatnya, Zaid Ibn Ad-Dithinnahرضي الله عنه.,, dan mengikat mereka. Pelempar tombak ketiga mereka menyedari permulaan penipuan mereka, jadi dia memutuskan untuk mati di sana di mana 'Aasim dan sahabatnya telah jatuh. Dia mati di tempat yang dia inginkan.

Begitulah bagaimana sebahagian daripada orang-orang yang paling hebat, paling setia, paling setia kepada Allah dan Rasulullah, dan paling ikhlas beriman meninggal dunia. Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dan Zaid Ibn Ad-Dithinnahرضي الله عنه., cuba melepaskan diri mereka, tetapi mereka diikat dengan sangat ketat dan ketat.

Para pelempar tombak yang menipu membawa mereka ke Khubaib Ibn 'Adiy رضي الله عنهakkah di mana mereka menjual mereka kepada orang-orang musyrik. Nama Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه sampai ke telinga semua orang. Anak-anak lelaki Al-Harits Ibn 'Amir, yang telah terbunuh di Badar, mengingati namanya dengan baik dan terharu dengan rasa dendam dan kebencian. Mereka bergegas untuk membelinya. Kebanyakan penduduk Makkah, yang telah kehilangan bapa dan pemimpin mereka dalam Perang Badar, berlumba-lumba untuk membelinya untuk membalas dendam. Mereka saling berpesan untuk membalas dendam terhadapnya dan mula menyediakannya untuk takdir bagi memuaskan keinginan mereka untuk membalas dendam, bukan ditujukan kepadanya, tetapi kepada semua umat Islam.

Beberapa orang lain telah mengambil sahabat Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنهZaid Ibn Ad-Dithinnahرضي الله عنه., dan mula menyeksanya dengan teruk.

Khubaib menyerahkan hatinya, seluruh hidupnya, dan takdirnya kepada Allah, Tuhan Semesta Alam. Dia berpaling kepada ibadah kepada-Nya dengan jiwa yang teguh, tenang dan tidak gentar, disertai dengan ketenangan ilahi. Malah batu gunung yang keras dan kukuh serta ketakutan itu sendiri mungkin cair dan lenyap begitu sahaja kerananya.

Allah bersamanya, dan dia bersama Allah. Tangan Allah berada di atasnya, dan dia hampir dapat merasakan jari-jari-Nya di dalam dadanya.

Pada suatu hari, salah seorang anak perempuan Al-Haarith masuk ke rumah Al-Haarith dan dia ditawan. Dia segera bergegas keluar, memanggil orang ramai untuk melihat sesuatu yang luar biasa! "Demi Allah, aku melihatnya memegang seikat anggur yang besar, memakannya sambil dirantai dengan rantai besi - pada masa itu tiada satu pun anggur di Makkah. Aku tidak dapat menganggapnya kecuali sebagai rahmat daripada Allah!"

Sesungguhnya, ia adalah rahmat yang diberikan oleh Allah kepada hamba-Nya yang soleh, seperti yang Dia berikan kepada Maryam (Maryam, ibu Yesus) anak perempuan Imraan sebelum ini: 

Setiap kali Zakariya memasuki tempat suci [mihrabnya], dia mendapati Maryam dipenuhi dengan rezeki, dia berkata, "Wahai Maryam dari mana kamu mendapat ini?" 

Dia berkata;

فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٖ وَأَنۢبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنٗا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّاۖ كُلَّمَا

 دَخَلَ عَلَيۡهَا زَكَرِيَّا ٱلۡمِحۡرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزۡقٗاۖ قَالَ يَٰمَرۡيَمُ أَنَّىٰ لَكِ
 هَٰذَاۖ قَالَتۡ هُوَ مِنۡ عِندِ ٱللَّهِۖ إِنَّ ٱللَّهَ يَرۡزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيۡرِ حِسَابٍ ٣٧

 "Ia dari ALLAH, sesungguhnya ALLAH memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki tanpa batas" 

 (Surah Ali Imran/3: Ayat  37).

Orang-orang musyrik membawa berita kematian sahabatnya Zaid Ibn Ad-Dithinnahرضي الله عنه. Mereka berharap dengan itu dapat menenangkannya. Walau bagaimanapun, mereka tidak tahu bahawa Allah Yang Maha Penyayang telah menjemputnya ke dalam keramahan-Nya, memberkatinya dengan ketenangan dan rahmat ilahi.

Mereka bertekad untuk berunding dengannya mengenai kepercayaannya, berjanji untuk menyelamatkan nyawanya jika dia tidak percaya kepada Rasulullah dan Tuhannya, tetapi mereka seperti kanak-kanak yang cuba menangkap bayangan itu hanya dengan panah.

Sesungguhnya, kepercayaan Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه seperti matahari dalam kekuatan, nyalaan api, cahaya, dan jangkauannya yang luas. Dia menerangi mereka yang mencari cahaya dan menghangatkan mereka yang mencari kehangatan, tetapi orang yang mendekatinya untuk mencabarnya akan dibakar dan dimusnahkan.

Apabila mereka hilang harapan untuk mencapai keinginan mereka, mereka membawa wira itu untuk menghadapi takdirnya. Mereka membawanya ke tempat yang dipanggil At-Tan'iim, di mana dia akan dibunuh.

Sebaik sahaja mereka sampai di tempat ini, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه meminta mereka untuk membenarkannya solat dua rajah. Mereka membenarkannya dengan harapan dia akan memutuskan untuk mengumumkan penyerahan diri dan ketidakpercayaannya kepada Allah, Rasul-Nya dan agama-Nya.

Dengan khusyuk, tenang dan rendah hati, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه solat dua rakaat. Dia merasakan kemanisan iman dalam jiwanya, sehingga dia berharap dapat terus solat dan solat. Namun, dia berpaling ke arah pembunuhnya dan berkata kepada mereka, "Demi Allah, jika bukan kerana kamu semua berfikir bahawa aku takut mati, nescaya aku akan terus solat." Kemudian dia mengangkat tangannya ke langit dan berkata, "Ya Allah! Hitunglah mereka satu persatu dan kemudian binasakan mereka semua!" Kemudian dia memerhatikan wajah mereka dengan teliti dan mula menyanyi:

Apabila aku syahid sebagai seorang Muslim,

Aku tidak peduli dengan cara apa aku menerima kematianku

Demi Allah.

Jika Dia menghendaki,

Dia akan memberkati anggota badan yang dipotong.

Mungkin ini adalah kali pertama dalam sejarah Arab untuk menyalibkan seorang lelaki kemudian membunuhnya di kayu salib. Mereka telah menyediakan salib besar dari batang pokok kurma di mana mereka memasang Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه, anggota badannya diikat erat. Orang-orang musyrik berkumpul dengan kegembiraan yang jelas melihat penderitaannya sementara para pelempar tombak menyediakan lembing mereka.

Semua kekejaman itu sengaja dilakukan secara perlahan-lahan di hadapan wira yang disalib. Dia tidak menutup matanya, dan ketenangan yang menakjubkan terpancar dari wajahnya. Kemudian tombak mula bertempur dan pedang mengoyakkan dagingnya menjadi kepingan.

Salah seorang pemimpin Quraisy menghampirinya sambil berkata, "Adakah kamu mahu Rasulullah  berada di tempat kamu dan kamu sihat dan aman di kalangan kaum kerabat kamu?"

Barulah Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه meletup seperti ribut petir, menjerit kepada pembunuhnya, "Demi Allah, aku tidak mahu berada di kalangan saudara-mara dan anak-anakku menikmati semua kesihatan dan kesejahteraan dunia sementara duri kecil menyakiti Rasulullah ."

Itu adalah kata-kata hebat yang sama yang diucapkan oleh Zaid Ibn Ad-Dithinnah ketika dia dibunuh! Kata-kata kuat yang menakjubkan dan mempesonakan yang sama yang diucapkan oleh Zaid sehari sebelumnya yang diucapkan oleh Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه. Ketika itu, Abu Sufyaan, yang belum memeluk Islam, terpaksa menggelengkan kepalanya dan berkata dengan terkejut, "Demi Allah! Aku tidak pernah melihat sesiapa pun mencintai orang lain sepertimana sahabat Muhammad mencintai Muhammad."

Kata-kata Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه begitu provokatif sehingga tombak dan pedang mula mengoyakkan mayat wira itu berkeping-keping, menyerangnya dengan penuh kegilaan dan kekejaman.

Tidak jauh dari tempat kejadian, burung-burung dan burung helang terbang seolah-olah menunggu tukang sembelih menamatkan tugas mereka dan meninggalkan tempat itu supaya mereka dapat mendekati mayat yang baru mati itu untuk menikmati hidangan yang lazat. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian mereka saling memanggil dan berkumpul, dan paruh mereka bergerak seolah-olah berbisik dan bercakap.

Tiba-tiba mereka terbang di langit, jauh, jauh sekali. Mereka menghidu secara naluri bau seorang lelaki yang soleh dan bertaubat yang merebak dari mayatnya yang disalib, jadi mereka malu untuk mendekatinya atau menyakitinya. Kawanan burung terbang pergi, adil dan suci, ke angkasa lepas yang luas.

Sekumpulan musyrik yang jahat itu kembali ke sarang mereka di Makkah sementara mayat syuhada itu tinggal di sana, dijaga oleh sekumpulan lembing Quraisy.


Ya, sahabat Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه telah disalib, dan Masjid Aisyah terletak di kawasan Tan'im. Kedua-dua tempat ini dihubungkan melalui lokasi ini.

Penyaliban Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه

Seperti yang telah diriwayatkan oleh Hassan Ibn Tsabitرضي الله عنه

Hassan Ibn Tsabitرضي الله عنه, seorang penyair Islam, berkata tentangnya: “Dia kelihatan seperti helang di kalangan Ansar. Allah (swt) mengurniakannya akhlak yang mulia dan akhlak yang baik.”

Dia ialah Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه , salah seorang sahabat Nabi (sa) dari suku Aws di Madinah. Dia mencintai Rasulullah dan mentaatinya.

Semasa perang Badar, dia membunuh orang Makkah Al-Harith Ibn Amir Ibn Nawfal. Sejak itu, anak-anak Al-Harith bersumpah untuk membalas dendam.

Suatu ketika, Rasulullah  menghantar sekumpulan sepuluh orang Islam di bawah pimpinan Asim Ibn Thabit رضي الله عنه untuk mempelajari tentang rancangan Makkah. Apabila mereka sampai di Hada, sebuah puak yang dipanggil Bani Lihyan mengetahui tentang mereka lalu menghantar seratus orang untuk menyerang mereka.

Apabila musuh menghampiri, Asimرضي الله عنه dan rakan-rakannya mendaki sebuah gunung. Apabila mereka mengepung pangkalannya, Asimرضي الله عنه enggan menyerah kalah dan syahid bersama enam orang yang lain.

Tiga orang yang tinggal, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه , Zaid Ibn Ad-Dithinnah رضي الله عنه, dan seorang lagi rakannya, turun, apabila dijanjikan keselamatan. Tetapi musuh mengingkari janji mereka dan mula mengikat Khubaib رضي الله عنه  dan Ad-Dithinnah رضي الله عنه. Yang ketiga enggan diikat dan dibunuh.

Khubaib dan Ad-Dithinnah (rta) dibawa ke Makkah. Ad-Dithinnah رضي الله عنه dipenjarakan, diseksa dan kemudian dibunuh.

Apabila Khubaib رضي الله عنه merasakan penculiknya akan membunuhnya, dia meminjam pisau cukur daripada anak perempuan Al-Harith رضي الله عنهuntuk mencukur bulu kemaluannya, yang merupakan salah satu amalan Sunnah yang diajarkan oleh Rasulullah kepada sahabat-sahabatnya. Suatu ketika, anak lelakinya berjalan menuju Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dan dia melaporkan: “Aku melihatnya meletakkan anakku di atas pahanya dan pisau cukur itu berada di tangannya. Aku sangat takut sehingga Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه menyedari kegelisahan di wajahku lalu berkata: ‘Adakah kamu takut aku akan membunuhnya? Tidak, aku tidak akan pernah berbuat demikian.’ Demi Allahﷻ aku tidak pernah melihat tahanan yang lebih baik daripada Khubaib.” (Bukhari)

Pada suatu hari, dia pergi ke rumah Al-Harith, di mana Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه ditahan dan berkata: “Demi Allahﷻ, pada suatu hari aku melihatnya makan seikat anggur di tangannya, sementara dia dirantai dengan besi, dan pada masa itu tiada buah di Mekah. Ia adalah satu nikmat yang Allahﷻ berikan kepada Khubaib.” (Bukhari)

Akhirnya, mereka membawanya ke At-Tan’iim untuk dibunuh.

Di sini, dia solat dua rakaat dan berkata kepada orang kafir: “Demi Allahﷻ, jika bukan kerana kamu berfikir bahawa aku takut mati, pasti aku akan terus solat.” Kemudian, dia mengangkat tangannya ke langit dan berkata: “YaAllahﷻ Kiralah mereka satu persatu dan kemudian binasakan mereka semua!”

Kemudian baginda membaca: “Aku syahid sebagai seorang Muslim, janganlah pedulikan bagaimana aku dibunuh di jalan Allahﷻ, kerana pembunuhanku adalah demi Allahﷻ, dan jika Allahﷻ menghendaki, Dia akan memberkati bahagian tubuh yang koyak.” (Bukhari)

Selepas mengikatnya pada kayu salib, pemimpin itu bertanya kepadanya: “Adakah kamu mahu Rasulullah  berada di tempatmu, dan kamu sihat dan aman di kalangan kaum kerabatmu?”

Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنهmenjerit: “Demi Allahﷻ aku tidak mahu berada di kalangan saudara-mara dan anak-anakku menikmati semua kesihatan dan kesejahteraan dunia, sementara duri kecil pun menyakiti Rasulullah .”

Kemudian, anak lelaki Al-Harith membunuhnya. Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dengan itu menetapkan amalan bagi umat Islam untuk solat dua rakaat sebelum dihukum mati. Rasulullah  menunjukkan kepada kita bahawa masa-masa sukar boleh diubah menjadi peluang keemasan, jika kita teguh dalam iman dan sempurna dalam tindakan kita.

Peristiwa: Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه adalah salah seorang sahabat Rasulullah yang terawal. Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه telah ditangkap oleh puak Quraisy semasa Ekspedisi Al Raji dan dibawa ke Mekah.

Lokasi: Kaum Quraisy membawa Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه ke kawasan Tan'im, di luar tempat suci Makkah, di mana beliau disalib.

Saat-saat terakhir: Sebelum hukuman matinya, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه dikabulkan permintaan terakhirnya untuk menunaikan solat dua rakaat. Rasulullah menetapkan ini sebagai tradisi untuk umat Islam yang menghadapi nasib yang sama.

Masjid Aisyah di Tan'im

Lokasi: Masjid Saidatuna Aisyahرضي الله عنه ialah sebuah masjid yang terletak di Tan'im, kira-kira 7.5 kilometer dari Kaabah di Makkah.

Kepentingan sejarah: Masjid ini dinamakan sempena Aisyah, isteri Rasulullah. Semasa Haji Wada'ah, Saidatuna Aisyahرضي الله عنه  berihram untuk umrahnya dari tempat ini, atas arahan Rasulullah.

Kegunaan moden: Hari ini, Masjid Aisyah berfungsi sebagai miqat untuk jemaah yang menetap di Makkah yang ingin menunaikan umrah. Ia merupakan lokasi yang popular dan mudah untuk memulakan ritual suci.

Ketika mereka mengangkat Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه ke atas kayu salib dan mengikatnya dengan kuat, Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه memalingkan wajahnya ke langit sambil berdoa kepada Tuhannya yang Maha Pemurah, "Ya Allah! Kami telah memenuhi tugas Rasulullah . Beritahukanlah kepadanya pada awal pagi tentang apa yang sedang berlaku. Allah telah mengabulkan doanya. Semasa berada di Madinah, Rasulullah  berasa sangat yakin bahawa para sahabatnya sedang menghadapi dugaan yang berat, dan baginda hampir dapat melihat mayat salah seorang daripada mereka yang disalib.

Segera Rasulullah  memanggil Al-Miqdaad Ibn "Amrرضي الله عنه dan Az-Zubair Ibn Awaamرضي الله عنه . Mereka menunggang kuda mereka dan berangkat melintasi tanah dengan cepat. Allah membimbing mereka ke destinasi yang mereka inginkan. Mereka menurunkan mayat Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه ke tempat yang bersih dan menunggu untuk melindunginya di bawah tanahnya yang lembap.

Tiada siapa yang tahu sehingga hari ini di mana kubur Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه terletak. Mungkin itu lebih baik dan lebih dihormati baginya supaya dia kekal dalam ingatan sejarah dan dalam hati nurani kehidupan sebagai seorang wira, seorang wira di kayu salib.

Durood Of  Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله;

SAHABI HAZRAT KHUBAIB IBN ADIY IBN HATIM {RA}• MARTYR ON CROSS•

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim (بسم الله الرحمن الرحيم)

La ilaha illallah Muhammadur RasulAllah

Sallallahu Allaiyi Wasallam

Darood-e-Ibrahimi

الَّھُمَّ صَلی علی مُحَمَّدٍ وَعَلی آلِ مُحَمَّدٍ كَمَ صَلَّيتَ عَلی ِبْرَاخِيمَ وَعَلی علِ اِبْرَاخِيمَ Aِنَّكَ َحَمِيدُ مَجِيد

اَلَّھُمَّ بَارِك عَلی مُحَمَّدٍ وَّعَلی آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكتَ عَلی اِبرَا ھِيمَ وَعَلی آلِ اِبرَاخِيمَ اِنّكَ حَمِيدُ مَّجِيد

Allahumma Sal'lee 'Ala Muhammadiu

Wa 'Ala Alee Muhammadin

Kama Sal'lay'ta 'Ala Ibrahima

Wa 'Ala Alee Ibrahima,

Innaka Hammidum Majeed.

Allahumma Ba'rik 'Ala Muhammadiu

Wa 'Ala Alee Muhammadin

Kama Ba'rak'ta 'Ala Ibrahima

Wa 'Ala Alee Ibrahima,

Innaka Hammidum Majeed.


HADIS-HADIS YANG DIRIWAYATKAN OLEH Khubaib Ibn 'Adiyرضي الله عنه

Khubaib ibn 'Adiy (RA) bukanlah seorang perawi hadis, tetapi sebaliknya dikenali kerana kesyahidannya. Kisahnya diriwayatkan oleh orang lain, terutamanya dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim, sebagai catatan tentang keimanannya yang teguh.

Poin-poin penting daripada riwayat mengenai Khubaib:

Ekspedisi Raji: Khubaib adalah sebahagian daripada delegasi umat Islam yang dihantar untuk mengajar orang ramai tentang Islam di wilayah Raji. Kumpulan itu dikhianati oleh puak-puak tempatan dan diserang hendap.

Penangkapan dan pemenjaraan: Khubaib telah ditangkap dan dijual kepada puak Quraisy di Mekah, puak yang sama yang membunuh penculiknya dalam Perang Badar. Dia ditahan di penjara dan dilaporkan bahawa pengawalnya menyaksikan keajaiban, seperti sekumpulan anggur muncul di hadapannya walaupun bukan musimnya.

Solat Akhir: Sebelum hukuman matinya, Khubaib meminta untuk menunaikan dua rakaat solat, mewujudkan satu contoh yang diikuti oleh umat Islam yang dihukum mati.

Syahid: Khubaib dihukum mati dengan cara disalib. Apabila ditanya sama ada beliau lebih suka Nabi Muhammad (saw) menggantikan tempatnya, beliau dengan terkenal menjawab, "Demi Allah, saya tidak mahu berada di kalangan saudara-mara dan anak-anak saya menikmati semua kesihatan dan kesejahteraan dunia, sementara duri kecil pun menyakitkan Nabi".

Bacaan puitis dan doa yang dibacakan oleh Khubaib pada masa hukuman matinya adalah antara bahagian paling ampuh dalam cerita ini, seperti yang dilaporkan dalam naratif tentangnya:

"Apabila saya syahid di jalan Islam sebagai seorang Muslim, saya tidak peduli sisi mana saya jatuh selepas syahid; semua ini adalah demi Tuhan; dan jika Tuhan saya menghendaki, Dia akan memberkati setiap anggota badan saya yang terputus".

Dia juga berdoa untuk kemusnahan para penculiknya





Like Our Page: Yes Peer Sayyad Zahid Ali Shah Qadri


Selected Video About Khubayb Ibn Adiy RA.























AllahAllah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ

رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ

رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ عَلَيْهِ

رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ عَلَيْهِ


رضي الله عنه

الْجَلِيل

 Rasulullah

Rasulullah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه 

Saiyidina Abu Bakr As Sidique   رضي الله عنه 

Saiyidina Umar Ibn Al Khattab  رضي الله عنه 

Saiyidina Uthman Ibn Affan  رضي الله عنه 

Saiyidina Abdullah Ibn Abas  رضي الله عنه 

Saiyidina Abas  Ibn Abd  Mutaalib رضي الله عنه 

رحمة الله

 Allah

  Rasulullahﷺ

Allahﷻ

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ

AllahAllah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

رضي الله عنه

الْجَلِيل

 Rasulullah

Rasulullah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه 

Saiyidina Abu Bakr As Sidique   رضي الله عنه 

Saiyidina Umar Ibn Al Khattab  رضي الله عنه 

Saiyidina Uthman Ibn Affan  رضي الله عنه 

Saiyidina Abdullah Ibn Abas  رضي الله عنه 

Saiyidina Abas  Ibn Abd  Mutaalib رضي الله عنه 

رحمة الله

 Allah

  Rasulullahﷺ

Allahﷻ

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ

AllahAllah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ


الْجَلِيل

 Rasulullah

Rasulullah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه 

Saiyidina Abu Bakr As Sidiqu

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads