Friday, January 3, 2025

Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, {Al Tayyar)





Kamu Menyerupai Nabimu 

dalam 

Penampilan dan Tingkah Laku Anda

Di masa lampau yang luas dalam sejarah Islam yang agung, seorang tokoh yang pengabdian dan keberaniannya bergema sepanjang abad adalah Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, semoga Allah  سبحانه وتعالى meridhainya. Dilahirkan dalam keluarga Bani Hasyim yang dihormati dari suku Quraisy, dia adalah abang kepada Ali bin Abi Talib (RA), semoga Allah  سبحانه وتعالى memuliakan wajahnya, dan sepupu rapat Rasulullah صلى الله عليه وآله.

Perjalanan keimanan Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, bermula pada zaman awal Islam di Makkah, di mana dia memeluk risalah tauhid dan menerima Rasulullah صلى الله عليه وآله sebagai utusan Allah  سبحانه وتعالى yang terakhir. Keyakinannya membawanya untuk mengharungi ujian dan kesusahan yang dihadapi oleh umat Islam awal di Makkah, mengukuhkan kedudukannya di kalangan pelopor agama. Apabila penganiayaan oleh orang Quraisy semakin hebat, Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, adalah antara kumpulan pertama orang Islam yang berhijrah ke Habsyah, yang kini dikenali sebagai Habsyah. Di sana, di bawah Raja Negus Kristian yang adil, masyarakat Islam kecil mendapat perlindungan. Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,, kerana kefasihannya dan pegangan teguh ajaran Islam, dipilih untuk bercakap bagi pihak orang Islam, berjaya mendapat penghormatan dan perlindungan raja.

Sekembalinya ke Madinah beberapa tahun kemudian, Ja'far kembali berhubung dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله dan masyarakat Islam yang semakin berkembang. Kebijaksanaan dan keberaniannya diiktiraf, dan tidak lama kemudian dia menjadi penasihat yang dipercayai. Sifat-sifat ini amat ketara pada Pertempuran Mu’tah pada 629 AD. Pertempuran itu, yang berlaku di Jordan masa kini, menandakan konfrontasi pertama antara pasukan Islam yang semakin meningkat dan Empayar Byzantine. Dalam konflik yang penting ini, Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, dilantik sebagai salah seorang daripada tiga panglima.

Menunjukkan keberanian dan ketabahan yang tidak putus-putus,


[Setelah kedua belah tangan Saiyiduna Jaafar Ibn Abi Talib ra, putus beliau terus memeluk panji perang, dengan tidakmembiarkan nya jatuh ketanah, lalu di ambil alih olih Saiyiduna Abdullah ibn Rawaahah ra. meneruskan perjuang. Sebagaimana yang disabdakan Rasulullah, tangan yang putus akan diganti dengan sayap umpama burung]



Menjulang panji-panji Islam sehingga kesyahidannya, berjuang tanpa henti menentang tentera Byzantine. Rasulullah صلى الله عليه وآله secara anumerta menganugerahkan kepadanya gelaran "Ja'far al-Tayyar" (Ja'far, selebaran) sebagai bukti kepahlawanannya, setelah melihatnya dalam penglihatan dengan dua sayap di syurga, mengimbangi kehilangan kedua tangannya dalam pertempuran.

Hari ini, Maqam  di Jordan berdiri sebagai bukti monumental pengorbanan dan keimanannya yang tidak berbelah bahagi. Terletak di tengah-tengah landskap Jordan yang damai, tapak ini menawarkan bukan sahaja kepentingan sejarah dan rohani tetapi juga peluang untuk pelawat untuk berhubung dengan tradisi keberanian dan kesyahidan Islam yang dihormati masa. Lawatan ke tapak suci ini membentuk bahagian penting dalam lawatan Islam, menawarkan jemaah haji dari seluruh dunia peluang untuk memberi penghormatan, merenung pengorbanan yang dilakukan oleh para Sahabat, dan mendapatkan inspirasi daripada kisah-kisah ketahanan dan pengabdian mereka. 

Perjalanan ke tempat peristirahatan seorang sahabat mulia Rasulullah صلى الله عليه وآله ini bukan sekadar perjalanan fizikal, tetapi pelayaran rohani yang menghidupkan semula cahaya Iman dalam hati orang-orang yang beriman, mengingatkan mereka tentang akar keimanan mereka yang mendalam.

Perhatikan masa mudanya yang megah dan semangat yang mekar, kesabaran, belas kasihan, ketakwaan, kesederhanaan, dan ketakwaan. Perhatikan keberanian, kemurahan hati, kesucian, kesucian, kejujuran, dan kebolehpercayaannya. Perhatikan sifat, kemuliaan, dan kebesarannya. Jangan biarkan fakta bahawa semua sifat unggul ini terdapat pada seorang lelaki mengejutkan anda, kerana anda sedang melihat seorang lelaki yang menyerupai Nabi dalam rupa dan tingkah lakunya. Nabi memberinya julukan "Bapa Orang Miskin" dan agnomen "Si Bersayap Dua". Anda akan bertemu dengan burung pipit syurga yang sedang berkicau, Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,, salah seorang Muslim yang hebat yang banyak menyumbang dalam membentuk hati nurani kehidupan.

Dia memeluk Islam dan dinaikkan ke kedudukan yang tinggi di kalangan orang-orang yang beriman awal. Pada hari yang sama, isterinya, Asmaa' Binti 'Umais, menyerahkan dirinya kepada Islam. Mereka mengalami penderaan dan penindasan, yang mereka hadapi dengan berani dan gembira. Ketika Rasulullah صلى الله عليه وآله menasihati para sahabatnya untuk berhijrah ke Habsyah, Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, dan isterinya adalah antara orang-orang yang mengikuti nasihatnya. Di sana, mereka menetap selama beberapa tahun, di mana mereka mempunyai tiga orang anak: Muhammad, 'Abd Allah dan 'Awf.


Di Habsyah, Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, adalah Sahabat fasih yang menang di jalan Allah  سبحانه وتعالى dan Rasul-Nya, kerana di antara rahmat Allah  سبحانه وتعالى yang dianugerahkan kepadanya adalah hatinya yang mulia, fikiran yang waspada, semangat yang bijak, dan tutur kata yang lancar. Pertempuran Mu'tah, di mana dia mati syahid, adalah pencapaiannya yang paling agung, mulia dan abadi. Namun Hari Al-Mujaawarah, yang dia laksanakan sebelum An-Najaashii di Habsyah, tidak kurang dalam kemegahan, kemuliaan dan rahmat. Malah, ia adalah pertempuran kata-kata tunggal dan pemandangan yang mengagumkan.Kini, penghijrahan Muslim ke Habsyah tidak menjadikan ketakutan kaum Quraisy meredakan atau mengurangkan dendam dan dendam mereka terhadap kaum Muslimin. Sebaliknya, orang Quraisy takut kalau-kalau orang Islam mendapat momentum di sana dan bertambah bilangan dan kuasa. 

Jika itu tidak berlaku, kesombongan dan keangkuhan Quraisy tidak dapat menerima hakikat bahawa pelarian tersebut telah melarikan diri dari kezaliman dan kekejaman mereka dan telah menetap di negara lain yang dilihat oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله sebagai tanah yang menjanjikan bagi Islam. Oleh itu, pemimpin Quraisy memutuskan untuk menghantar perwakilan ke An-Najaashii dengan hadiah yang mahal dan harapan bahawa dia akan mengusir pelarian tersebut dari negaranya. Dua perwakilan yang dipilih ialah "Abd Allah Ibn Abi RabiTah dan 'Amr Ibn Al-Aaa sebelum mereka memeluk Islam.

An-Najashii, atau Negus, maharaja Abyssinia, adalah seorang mukmin yang tercerahkan. Jauh di dalam dia memeluk agama Kristian yang rasional dan tulen, tanpa penyelewengan, fanatik, dan pemikiran sempit. Dia terkenal dan sangat dikagumi kerana keadilannya. Oleh itu, Rasulullah صلى الله عليه وآله memilih negaranya untuk penghijrahan para Sahabat. Sekarang, orang Quraisy takut kalau-kalau mereka tidak dapat meyakinkannya tentang pandangan mereka. Oleh itu, dua delegasi mereka membawa banyak hadiah mahal untuk para uskup dan uskup agung gereja dan dinasihatkan untuk tidak bertemu An-Najashii sehingga mereka memberikan hadiah tersebut kepada para uskup dan meyakinkan mereka tentang pandangan mereka supaya mereka menyokong mereka sebelum An- Najashii.

[ Kawasan ini menjadi medan pertempuran menentang tentera Rom dan suku Ghassan Arab, Tentera Islam di pimpin Saiyidina Zaid bin Haritshah ra, Saiyiduna Jaafar ibn Abu Talib ra dsn Saiyiduna Abdullah bin Rawahah.]

Sebaik sahaja kedua-dua perwakilan itu tiba di Abyssinia, mereka bertemu dengan para pemimpin rohani dan melimpahkan hadiah kepada mereka. Kemudian mereka menghantar hadiah kepada An-Najashii. Selepas itu, mereka mula menghasut paderi dan uskup menentang pendatang Islam dan meminta mereka menyokong mereka dalam rayuan mereka kepada An-Najaashii untuk mengusir mereka. Satu hari telah ditetapkan untuk umat Islam bertemu An-Najashii dan menghadapi, di hadapan matanya, musuh-musuh mereka yang dengki dan nakal.

Pada hari yang ditetapkan, An-Najashii duduk di atas takhta dengan martabat yang mengagumkan, dikelilingi oleh para uskup dan pengikutnya. Tepat di hadapannya di dalam dewan yang luas duduk para pendatang Islam, diselubungi oleh ketenangan, ketenangan, dan rahmat Allah  سبحانه وتعالى yang telah diturunkan kepada mereka. Kedua-dua perwakilan Quraisy berdiri untuk mengulangi tuduhan mereka yang telah mereka kemukakan di hadapan An-Najashii dalam pertemuan peribadi betul-betul di hadapan hadirin yang ramai ini.

Mereka berkata, "Yang Mulia, sesungguhnya tuanku mengetahui bahawa sekumpulan orang bodoh telah berpaling tadah dan telah mengambil suaka di negeri tuanku. Mereka tidak memeluk agama tuanku, tetapi mengada-adakan agama mereka sendiri yang tidak kami ketahui. Kami adalah orang-orang yang tinggi. pangkat yang bersaudara dengan bapa-bapa, bapa saudara, dan suku mereka, supaya kamu menyerahkan orang-orang murtad yang celaka itu kepada kami."An-Najashii berkata kepada kaum Muslimin, "Apakah agama yang menyebabkan kamu meninggalkan agama kaummu dan menolak untuk memeluk agama kami?" Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, berdiri untuk melaksanakan tugas yang telah dipilihnya melalui perundingan bersama sejurus sebelum mesyuarat ini. 

[Juga kawasan dan lapangan medan perperangan Mu'tah, pertempura antara 100,000 tenteramusuh dan 3000 tentera Islam. Setelah  gugur 3 Panglima Islam Saiyidina Zaid bin Haritshah ra/ Saiyidina Jaafar ibn Abu Talib ra dan Abdullah bin Rawahah ra - pimpinan diambil alih olih Saiyidina Khalid Ibn Walid ra dan memenangi Perperangan Mu'tah] - Lapangan yang bersebelahan atau berdekatan dengan Universit Mu'tah, Jordan,

Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, berdiri dengan perlahan dan anggun, memandang dengan penuh penghargaan kepada raja yang ramah itu dan berkata, "Wahai Yang Mulia, kami dahulu adalah orang-orang yang jahil, kami menyembah berhala, memakan bangkai, melakukan dosa besar, memutuskan hubungan keluarga, dan Bertindak mengikut undang-undang rimba dahulu kami percaya bahawa kelangsungan hidup hanyalah untuk yang terbaik sehinggalah Allah  سبحانه وتعالى mengutus dari kalangan kami seorang Rasulullah صلى الله عليه وآله yang terkenal dengan keturunannya yang mulia, jujur, amanah, dan kesucian Dia mengajak kita untuk menyembah Allah  سبحانه وتعالى sahaja dan menjauhkan diri daripada menyembah batu dan berhala hubungan kekeluargaan yang utuh, berbuat baik kepada tetangga, dan menjauhi yang dilarang, Dia juga memerintahkan kami untuk tidak melakukan kejahatan, dan tidak berkata-kata dusta. dan tidak memakan harta anak yatim, dan tidak pula menuduh wanita-wanita yang suci melakukan kezaliman tanpa bukti dan saksi.

Maka, kami beriman kepadanya dan kepada risalah Allah  سبحانه وتعالى kepadanya. Kami menyembah Allah  سبحانه وتعالى sahaja. Kami menolak apa yang kami persekutukan dengan Dia sebagai sekutu-sekutu-Nya. Kami menghalalkan yang halal dan mengharamkan yang haram. Akibatnya, kami diganggu dan didera oleh kaum kami, yang cuba memalingkan kami dari apa yang diturunkan Allah  سبحانه وتعالى kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله supaya kami kembali kepada penyembahan berhala dan perbuatan keji dan haram yang kami lakukan. Kami ditindas, didera dan ditindas dengan cara yang menghalang kami daripada beribadah kepada Allah. Mereka juga cuba memaksa kami untuk murtad. Oleh itu, kami melarikan diri ke negara anda dan meminta suaka untuk melarikan diri dari penindasan dan kezaliman."

Apabila Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, menghabiskan kata-kata mulianya yang terang seperti siang hari, An-Najashii dicengkam oleh belas kasihan dan rahmat. Dia berkata kepada Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,, "Adakah kamu mempunyai kitab yang kamu tuliskan perkataan Nabi kamu?" Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, menjawab, "Ya." An-Najaashii memerintahkan, "Bacalah dengan kuat." Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, membaca beberapa ayat dari Surat Maryam dengan suara yang perlahan, manis, lembut, dan menawan sehingga membuat An-Najashii dan semua uskupnya menangis.Apabila dia menyeka air matanya dia dengan pantas berkata kepada perwakilan Quraisy, "Kata-kata ini, tentang apa yang telah turun kepada 'Isa (Yesus), datang dari sumber yang sama seperti 'Isa. Kamu adalah orang-orang merdeka di negeri yang bebas. Ya Allah, aku sekali-kali tidak akan menyerahkan Engkau kepada mereka."



Mesyuarat telah tamat. Allah  سبحانه وتعالى telah menolong kaum Muslimin dan meneguhkan kaki mereka; sedangkan perwakilan Quraisy telah dikalahkan. Namun 'Amr Ibn Al-'Aas adalah seorang yang bijak, licik yang tidak boleh menerima kekalahan mahupun putus asa dengan mudah. Oleh itu, sebaik sahaja dia pulang ke kediaman mereka, dia duduk memusingkan perkara itu dalam fikirannya. Kemudian dia berkata kepada rakan seperjuangannya, "Demi Allah, saya akan pergi ke An-Najashii esok dan saya akan mencabut kaum Muslimin dari negeri ini untuk selama-lamanya." Kawannya menjawab, "Engkau tidak boleh berbuat demikian, kerana walaupun mereka tidak taat, mereka masih bersaudara dengan kita." 'Amr berkata, "Demi Allah, saya akan memberitahu An-Najashii bahawa mereka mendakwa bahawa 'Isa Ibn Maryam adalah seorang hamba seperti hamba-hamba Allah  سبحانه وتعالى yang lain." 

Oleh itu, sarang itu telah dipintal oleh perwakilan yang cerdik itu sehingga membawa umat Islam tanpa disedari terus ke dalam perangkap. Kaum Muslimin dihadapkan dengan ketat, kerana jika mereka mengatakan bahawa 'Isa adalah hamba Allah, mereka akan menghasut raja dan uskup menentang mereka, dan jika mereka mengingkari fakta bahawa dia adalah manusia, maka mereka akan berpaling dari agama mereka.Pada hari berikutnya, 'Amr bergegas menemui raja dan berkata, "Yang Mulia, orang-orang Islam itu mengucapkan kata-kata yang mengerikan terhadap 'Isa." Pada masa yang sama, para uskup berasa gelisah dengan hukuman yang singkat tetapi membawa maut ini. Mereka meminta umat Islam sekali lagi menemui raja untuk menjelaskan pendirian agama mereka mengenai 'Isa.

Apabila orang Islam mengetahui tentang rancangan baru itu, mereka membincangkan kemungkinan, kemudian bersetuju untuk tidak mengatakan apa-apa selain kebenaran seperti yang disabdakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وآله, tanpa mengira akibatnya. Sekali lagi, hadirin diadakan dan An-Najaashii memulakannya dengan bertanya kepada Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,, "Apakah yang dikatakan agama kamu tentang 'Isa?" Ja'far, berdiri sekali lagi seperti rumah api yang berkilauan dan berkata, "Kami mengatakan apa yang telah turun kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله: dia adalah hamba Allah, Rasul, firman-Nya yang dianugerahkan-Nya, dan roh yang diciptakan oleh-Nya." An-Najashii berteriak bersetuju dan berkata bahawa kata-kata yang sama telah diucapkan oleh ''Isa untuk menggambarkan dirinya, tetapi barisan para uskup meraung tidak bersetuju. 

[Kawasan Mazar Al Jundub, terletaknya dua Maqam - Saiyidina Zaid bin Haritshah ra dan Saiyidina  Jaafar ibn Abu Talib ra, Maqam Abdullah bin Rawahah terletak berdekatan diluar Mazar - gambar ini ialah maqam Saiyidina Jaafar At Tayyar]

Namun begitu, An-Najashii yang tercerahkan dan percaya mengisytiharkan, "Kamu bebas pergi sekarang. Tanahku adalah tempat perlindungan kamu. Sesiapa yang berani menganiaya atau menganiaya kamu dalam apa cara sekalipun akan dihukum berat." Dia berkata kepada pengikutnya dan menunjuk ke arah delegasi Quraisy dengan mengisytiharkan, "Kembalikan hadiah mereka, kerana saya tidak mahu mereka. Demi Allah, Allah  سبحانه وتعالى tidak mengambil rasuah daripada saya apabila Dia memulihkan kerajaan saya; oleh itu, saya tidak akan disogok. terhadap Dia!"Selepas perwakilan Quraisy telah mendapat kehinaan, mereka kembali ke Makkah.

Orang Islam yang diketuai oleh Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, meneruskan kehidupan mereka yang selamat di Habsyah. Mereka menetap di "tanah yang paling mesra orang yang paling ramah" sehingga Allah mengizinkan mereka untuk kembali kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله, yang sedang merayakan bersama orang Islam penaklukan Khaibar ketika Ja'afar dan seluruh penghijrah ke Habsyah. tiba. Hati Rasulullah صلى الله عليه وآله dipenuhi dengan kegembiraan, kegembiraan, dan optimisme.

[Maqam Saiyiduna Zaid bin Harithshah ra, yang terletak didalam Mazar Al Jundub]

Rasulullah صلى الله عليه وآله memeluknya dan berkata, "Saya tidak tahu mana yang membuat saya lebih gembira, penaklukan Khaibar atau kedatangan Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,." Rasulullah صلى الله عليه وآله dan para sahabatnya pergi ke Makkah untuk menunaikan umrah bagi menggantikan umrah yang tertinggal. Kemudian mereka kembali ke Al-Madinah. Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, sangat gembira dengan berita yang didengarinya mengenai kepahlawanan dan kegagahan saudara-saudaranya yang beriman yang telah berjuang berdampingan dengan Rasulullah صلى الله عليه وآله dalam Perang Badar, Uhud dan lain-lain. Matanya berlinang air mata melihat para Sahabat yang telah menepati perjanjian mereka dengan Allah  سبحانه وتعالى dan telah menunaikan kewajipan mereka sebagai syuhada yang taat. Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, mendambakan Syurga lebih daripada segalanya di dunia. 

Dia menunggu dengan tidak sabar saat yang mulia di mana dia akan memenangi syahid.Perang Mu'tah, seperti yang telah kami sebutkan, sudah dekat. Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, menyedari bahawa pertempuran ini adalah peluang seumur hidupnya untuk sama ada mencapai kemenangan yang mulia bagi agama Allah atau memenangi syahid di jalan Allah  سبحانه وتعالى Oleh itu, dia memohon kepada Rasulullah صلى الله عليه وآله untuk membiarkan dia berperang dalam peperangan ini. Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, tahu tanpa ragu-ragu bahawa pertempuran ini bukanlah sebuah perkelahan atau peperangan yang terhad, tetapi sebaliknya merupakan perang penting yang belum pernah terjadi sebelumnya, kerana ia menentang tentera sebuah empayar yang luas dan kuat yang melebihi orang Arab dan Muslim dalam jumlah, peralatan, kepakaran, dan kewangan. Dia ingin mempunyai peranan di dalamnya.

[Maqam Saiyiduna Abdulah bin Rawahah ra, yang berasingan dari Mazar Al Jundub. Terletak hanya 200 kaki dari Al Jundub.]

Oleh itu, dia adalah yang kedua daripada tiga komander. Kedua-dua tentera bertemu dalam pertempuran pada hari yang menyedihkan. Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, akan dimaafkan jika dia telah dicengkam oleh ketakutan apabila dia melihat 200,000 pahlawan. Sebaliknya, dia dicengkam oleh keagungan yang meluap-luap, kerana dia merasa didesak oleh kesombongan seorang mukmin yang mulia dan keyakinan diri pahlawan untuk berperang dengan rakan sebayanya.Sekali lagi, hampir tidak pernah panji itu menyentuh pasir ketika ia tergelincir dari tangan kanan Zaid Ibn Haarithah, apabila Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, melesat dan mengambilnya dan menembusi barisan musuh dengan ketakutan yang luar biasa. 
[ Maqam Saiyiduna Abdullah ibn Rawahah ra]

Ia adalah keberanian seorang lelaki yang tidak terlalu mendambakan kemenangan seperti mati syahid. Apabila pahlawan Rom mendekatinya dalam gerakan mengelilingi, kudanya menyekat pergerakannya, jadi dia turun dan menusukkan pedangnya ke musuhnya. Kemudian dia melihat salah seorang daripada mereka menghampiri kudanya untuk menaikinya. Dia tidak mahu orang kafir yang najis ini berada di belakang kudanya, jadi dia menusukkan pedangnya ke dalamnya dan membunuhnya.

Dia segera menerobos pahlawan Rom yang dikelilingi seperti taufan dan membacakan baris puisi ini:

Betapa indahnya Syurga.

Saya dapat melihatnya menghampiri dengan minumannya yang manis dan sejuk.

Masa untuk penghukuman orang Rom semakin hampir.

Orang-orang kafir itu tidak mempunyai pertalian darah dengan kita.



Saya mesti melawan orang Rom setiap kali saya melihat salah seorang Pahlawan mereka.Askar Rom terpegun dengan pahlawan ini yang berperang seperti tentera berperisai lengkap. Dibingungkan oleh keberanian beliau, mereka . mendekatinya dengan cara yang tidak meninggalkannya untuk melarikan diri, kerana mereka bertekad untuk membunuhnya.

Serta-merta, mereka menyerang dengan pedang mereka dan memotong tangan kanannya. Pantas dia menangkap piawai itu dengan tangan kirinya sebelum sampai ke tanah. Apabila mereka memotong tangan kirinya, dia menangkap standard itu dengan lengan atasnya. Pada masa ini, satu-satunya perkara yang benar-benar penting baginya ialah tidak membiarkan taraf Rasulullah صلى الله عليه وآله menyentuh tanah selagi baginda masih hidup. Walaupun tubuh murninya dilanggar, lengan atasnya masih memeluk standard. Bunyi kibarannya seolah-olah telah memanggil 'Abd Allah Ibn Rawahah, yang melesat dengan pantas dan mencengkamnya kemudian berlari ke arah takdirnya yang agung!

Maka,Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, meninggal dunia dalam keadaan terhormat. Dia bertemu Allah  سبحانه وتعالى, diselubungi dengan pengorbanan diri dan kepahlawanan.Apabila Allah Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Mengetahui, mengilhamkan Nabi-Nya Rasulullah صلى الله عليه وآله dengan hasil peperangan dan kesyahidan Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,, air matanya mengalir ketika dia meletakkan rohnya di tangan Allah  سبحانه وتعالى. Kemudian dia pergi ke rumah arwah sepupunya dan menelefon anak-anaknya. Dia memeluk dan mencium mereka sambil air matanya mengalir. Kemudian dia kembali ke pertemuannya dengan dikelilingi oleh para Sahabat. Hassan Ibn Thabit, penyair Islam, meratapi kematian Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه, dan para sahabatnya dengan berkata:

Pada waktu subuh seorang lelaki yang mempunyai 

sifat yang dirahmati dan berwajah anggun.

Memerintahkan orang-orang mukmin supaya mati.

Wajahnya cerah seperti bulan.

Dia adalah seorang yang sombong yang berasal dari Al Hashim.

Dia seorang yang gagah berani bergegas menolong orang yang tertindas.

Dia berperang sehingga syahid

Dan balasannya ialah syurga yang terdapat taman-taman yang menghijau.

Ja'far setia dan taat kepada Muhammad.

Jika Islam kehilangan salah seorang daripada Al-Haashim,

Masih ada orang yang mulia dan soleh di antara mereka


Siapakah sokongan dan kebanggaan Islam. Selepas Hassan selesai membacakan syairnya, Ka' to Ibn Maalik membaca:

Saya berasa sedih dengan kumpulan itu

Yang gugur berturut-turut dalam Perang Mu'tah.

Mereka berusaha dan bertarung dengan hebat dan tidak berpaling ke belakang.

Allah menurunkan rahmat-Nya kepada mereka

Kerana mereka adalah lelaki yang soleh dan setia.

Allah menjadikan hujan lebat membasahi tulang mereka.

Mereka berdiri teguh sebelum mati di Mu'tah

dalam ketaatan kepada Allah

Dan kerana takut akan azab-Nya.

Mereka dipandu oleh bendera Ja'far. Dia adalah Komander yang terbaik.

Dia menerobos barisan musuh dan dipukul jatuh

Disebabkan pergaduhan yang sengit dan kejam.

Serta-merta, bulan terang menjadi gelap


Dan matahari gerhana untuk meratapi kematiannya.Pada akhirnya, semua orang miskin menangis dengan sedih atas kehilangan bapa mereka, kerana Ja'afar (semoga Allah meridhainya) adalah "bapa orang miskin". Abu Hurairah berkata, "Orang yang paling pemurah terhadap orang miskin ialah Ja’afar ibn Abi Talib رضي الله عنه,." Sesungguhnya, apabila dia hampir mati, dia ingin menjadi syahid yang paling dermawan, mengingkari diri dan berbakti. 'Abd Allah Ibn 'Umar berkata, "Saya bersama Ja'far dalam Perang Mu'tah dan kami melihat sekeliling mencarinya. Kami mendapati musuh telah menyemburkan badannya dengan lebih daripada sembilan puluh tikaman dan pukulan!"

Tetapi pembunuh itu tidak mencalarkan semangat kebalnya. Tidak, pedang dan lembing mereka adalah jambatan yang dilalui oleh syahid yang mulia ini untuk dekat dengan Allah  سبحانه وتعالى. Dia dinaikkan ke tempat yang tinggi di syurga. Tubuhnya yang lusuh ditutupi dengan pingat perang, iaitu luka. Sekarang, mari kita dengar apa yang Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم katakan tentang beliau: "Saya telah melihatnya di Syurga. Kepala dan sayapnya - lengan atasnya - berlumuran darah!"



No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads