Tuesday, March 4, 2025

Hilal Bin Umayyah Alwaqifi

[Foto Illustrasi]


بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 

 اَلْحَمْدُ للّٰهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلَامُ عَلىَ اَشْرَفِ اْللأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِناَ وَمَوْلٰنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ، اَمَّا بَعْدُ.

Siapa Hilal bin Umayyah? Apakah sejarah zaman kanak-kanak dan remajanya? Jika dia masuk Islam, mengaku tauhid, dan percaya kerasulan Nabi Muhammad? Tiada siapa yang tahu.

Hilal bin Umayyahرضي الله عنه adalah salah seorang dari tiga sahabat yang ditinggalkan dari perang Tabuk, yang mengaku dosanya. Taubatnya ditangguhkan selama 50 hari sehingga Allah mengampuninya dengan Surah Taubah ayat 117 – 118. Dua orang lagi ialah Ka'ab bin Malikرضي الله عنه dan Murarah bin Rabiرضي الله عنه '.

لَّقَد تَّابَ ٱللَّهُ عَلَى ٱلنَّبِىِّ وَٱلْمُهَـٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ فِى سَاعَةِ ٱلْعُسْرَةِ مِنۢ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍۢ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّهُۥ بِهِمْ رَءُوفٌۭ رَّحِيمٌۭ ١١٧وَعَلَى ٱلثَّلَـٰثَةِ ٱلَّذِينَ خُلِّفُوا۟ حَتَّىٰٓ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ ٱلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّوٓا۟ أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ ٱللَّهِ إِلَّآ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوٓا۟ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ ١١٨

[Sesungguhnya Allah telah bertaubat kepada Nabi dan orang-orang Muhajirin dan Penolong-penolong yang berdiri mendampinginya di waktu kesusahan setelah hati segolongan dari mereka hampir goyah. Dia kemudian menerima taubat mereka. Sesungguhnya Dia Maha Penyayang lagi Maha Penyayang kepada mereka. Dan ˹Allah juga telah mengasihani ketiga orang yang tinggal di belakang, ˹yang kesalahan mereka menyusahkan mereka˺ hingga bumi, walaupun luasnya, seolah-olah menutupi mereka, dan jiwa mereka dirobek kesakitan. Mereka mengetahui bahawa tiada tempat berlindung daripada Allah melainkan kepada-Nya. Kemudian Dia memberi rahmat kepada mereka, supaya mereka bertaubat. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.]

{Surah Taubah: Ayat 117-118]


Yang jelas beliau adalah salah seorang Muslim yang telah masuk agama Allahﷻ secara sia-sia dan merupakan salah seorang pengikut Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang menemaninya dalam Perang Badar yang terkenal.

Al-Quranul Karim telah mengabadikan namanya di dua tempat. Pertama, apabila Hilal bin Umayyahرضي الله عنه tidak menyertai Perang Tabuk. Kedua, apabila Hilal bin Umayyahرضي الله عنه menuduh isterinya Zina dengan Syarik bin Samha'.

Namun, kenapa dia tidak menyertai Perang Tabuk? Apakah yang menyebabkan beliau tidak ikut serta dalam peperangan yang disertai oleh Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ? Jawapannya ialah apa yang ingin kami jelaskan secara ringkas.

Pada suatu hari, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ memerintahkan para sahabatnya bersiap sedia untuk menyerang kawasan yang diduduki Rom di bumi Syam{Syria}. Pada masa itu, ramai orang hidup dalam kesusahan, dan kemarau mencengkam hampir seluruh penduduk.

Ketika itu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ telah pun bersiap sedia untuk membawa bekal yang diperlukan untuk perjalanan jauh dan udara yang bermusuhan.  Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ juga telah memerintahkan orang-orang kaya supaya menanggung beban saudara-saudara mereka yang kurang bernasib baik dalam menyertai peperangan di jalan Allahﷻ.

Ramai orang kaya tidak teragak-agak melepaskan hartanya untuk menunaikan perintah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ termasuk Saiyyidina Uthman bin Affan رضي الله عنه. yang sumbangannya tidak sedikit, maka Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ mendoakan baginda, "Ya Allah, berkatilah Uthman. Sesungguhnya aku merasa kasihan kepadanya."

Sekumpulan orang Islam miskin dari Ansar dan lain-lain datang kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ untuk meminta mereka menyertai perang dengan mengorbankan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّم. Namun, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ menyatakan dengan sedih,

"Saya tidak boleh menjamin anda."

Mereka pulang dengan kecewa air mata mereka mengalir deras kerana tidak mempunyai bekal yang mampu mereka tanggung.

Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan beberapa orang pengikutnya berangkat ke medan perang Tabuk, manakala sekumpulan orang Islam yang lain masih ragu-ragu dan ketinggalan jauh. Mereka termasuk: Ka'ab bin Malikرضي الله عنه bin Abi Ka'ab daripada Bani Salamah, Murarah bin Rabi'رضي الله عنه daripada Bani Amru bin Aufرضي الله عنه, Abu Khaithamahرضي الله عنه daripada Bani Salim bin Auf, dan Hilal bin اللهرضي اللهر.

Mereka adalah orang Islam yang tidak diragui keislamannya.

Beberapa hari selepas kepergian Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, Abu Khaithamahرضي الله عنه pulang ke rumah untuk bertemu dengan kedua-dua isterinya, ternyata kedua-duanya telah mempersiapkan diri untuk menyambut kedatangannya di dua khemah. Makanan dan minuman kegemarannya turut disediakan di situ.

Setelah dia masuk ke dalam khemahnya dan melihat kedua isterinya dan apa yang telah disediakan untuknya, lalu dia kembali ke pintu khemah dan berkata kepada dirinya sendiri, "Rasulullah ﷻ berada di bawah terik matahari dan menghadap angin padang pasir, sedangkan Abu Khaithamahرضي الله عنه berada di antara dua wanita cantik, di bawah naungan, makan dan minum dengan cukup. Demi Allah ﷻ, aku tidak akan masuk ke khemahmu sebelum Nabi Muhammad SAW. ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ."

Abu Khaithamahرضي الله عنه kemudian memerintahkan kedua isterinya untuk menyediakan bekal untuk perjalanan dan kedua-duanya patuh.

Abu Khaithamahرضي الله عنه menunggang kudanya ke Tabuk dan tiba di sana beberapa ketika selepas Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. tiba di Tabuk.

Dari kejauhan, orang Islam melihat seseorang menunggang kudanya dengan laju menuju ke tempat mereka. Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. kemudian berkata,

"Saya pasti, dia Abu Khaithamah!"

Setelah Abu Khaithamahرضي الله عنه tiba di antara mereka, mereka bersorak gembira dan berkata, "Wahai Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, demi Allah, tidak salah, dia adalah Abu Khaithamah!"

Setelah menambat kudanya, dia mengucapkan salam dan mendekati Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, lalu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ berkata kepadanya, "Wahai Abu Khaimah, benar sekali sikapmu!"

Abu Khaithamahرضي الله عنه memberitahu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ tentang kegelisahan batinnya dari awal hingga akhir, lalu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَمَ اللَّهُ وَمَسْتَلَهِ وَمَسَلَةً diharapkan.

Itulah keazaman dan semangat Abu Khaithamahرضي الله عنه, tetapi mengapa Hilal bin Umayyah رضي الله عنه. tidak melakukan apa yang dilakukan oleh rakannya?

Menurut sejarah dari beberapa sumber yang boleh dipercayai, beliau seorang yang warak dan warak. Abu Khaithamahرضي الله عنه mencintai Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan sentiasa mentaati perintahnya dengan bersungguh-sungguh.

Bolehkah keadaan menghalangnya daripada pergi dan melakukan sesuatu seperti itu?

Menurut sumber sejarah, ketika itu beliau mempunyai harta dan kenderaan, dan beliau tidak mempunyai urusan dan alasan untuk pergi ke Perang Tabuk bersama-sama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.

Selepas Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ kembali dari Perang Tabuk, perintah pertama yang diberikan kepada umat Islam ialah,

"Jangan bercakap dengan tiga orang yang tidak pergi ke Tabuk!"

Mereka ialah Ka'ab bin Malikرضي الله عنه, Murarah ibnur-Rabiرضي الله عنه , dan Hilal bin Umayyah.رضي الله عنه .

Ka'ab bin Malikرضي الله عنه bertanya kepada seseorang, "Adakah orang yang mengalami nasib buruk seperti ini selain aku?"

Dia menjawab, “Ya! Dua orang lain mempunyai alasan yang sama seperti kamu dan dihukum sama seperti kamu juga!”

Ka'ab bin Malik رضي الله عنه bertanya kepadanya, "Siapakah mereka?"

Beliau menjawab, “Murarah ibn-Rabiرضي الله عنه dan Hilal bin Umayyahرضي الله عنه.”

Mereka menyebut nama dua orang soleh yang patut dicontohi. Kini, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ telah melarang semua umat Islam bercakap dengan mereka bertiga.

“Kami dijauhi oleh semua orang dan mereka memulakan kami daripada interaksi harian kami. "Semuanya kini telah berubah sepenuhnya," kata Ka'ab bin Malikرضي الله عنه.

“Kemudian,” katanya lagi, “kami hidup seperti itu selama empat puluh malam. Tiba-tiba datang seorang utusan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ untuk menyampaikan risalah baginda.

"Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ memerintahkan kamu untuk menjauhi isteri kamu!"

Ka'ab bin Malik رضي الله عنه bertanya kepadanya, "Apakah saya akan menceraikannya atau bagaimana?"

Dia menjawab, "Tidak, tetapi jauhilah dia dan jangan dekati dia."

Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ juga menghantar utusan kepada dua sahabatnya yang lain untuk menyampaikan perintah yang serupa.

Mendengar perintah ini, Ka'abرضي الله عنه terus memerintahkan isterinya, "Hendaklah kamu pulang ke rumah keluargamu dahulu sehingga Allahﷻ menentukan hukuman apa lagi yang harus dijatuhkan kepadaku."

Bagaimanakah keadaan رضي الله عنه Hilal bin Umayyah ketika menerima perintah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ?

Isteri Hilal bin Umayyah'sرضي الله عنه datang kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan berkata, "Wahai Rasulullah, sesungguhnya Hilal bin Umayyahرضي الله عنه adalah orang tua dan tidak mempunyai pelayan. Apakah Rasulullah tidak akan mengizinkan aku mengabdi kepadanya?"

Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ' menjawab, "Ya, tetapi dia tidak boleh mendekati kamu."

Isteri Hilal bin Umayyah'sرضي الله عنه berkata lagi, "Demi Allah, ya Rasulullah, dia tidak lagi berhajat kepadaku. Demi Allah, dia sentiasa menangisi dosanya sehingga sekarang, maka aku takut tangisannya akan merosakkan penglihatannya."

Itu adalah air mata keinsafan, air mata penyesalan kerana tidak segera menunaikan perintah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ untuk berperang bersamanya.

Itulah perjuangan yang ikhlas melawan hawa nafsu manusia, yang merasakan adalah salah untuk meninggalkan haknya sendiri, dari hak Rasulnya, dan dari hak Rabbnya.

Di saat cemas itu, datanglah wahyu dari Allah SWT yang mengampuni dosa mereka bertiga kerana sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

“Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ’, orang-orang Muhajirin dan Ansar, yang mengikuti Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَ berbalik kepada golongan yang hampir-hampir berpaling dari hati mereka. maka Allah menerima taubat mereka, sesungguhnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang kepada mereka, dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan taubatnya, sehingga bumi itu menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas, dan merasa sempit pula bagi mereka, dan mereka meyakini bahwa tidak ada tempat lagi bagi mereka selain dari (taubat) Allah tetaplah dalam taubat mereka, sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."

لَّقَد تَّابَ ٱللَّهُ عَلَى ٱلنَّبِىِّ وَٱلْمُهَـٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ فِى سَاعَةِ ٱلْعُسْرَةِ مِنۢ بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍۢ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ ۚ إِنَّهُۥ بِهِمْ رَءُوفٌۭ رَّحِيمٌۭ ١١٧وَعَلَى ٱلثَّلَـٰثَةِ ٱلَّذِينَ خُلِّفُوا۟ حَتَّىٰٓ إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ ٱلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّوٓا۟ أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ ٱللَّهِ إِلَّآ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوٓا۟ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِيمُ ١١٨

[Sesungguhnya Allah telah bertaubat kepada Nabi1 serta orang-orang Muhajirin dan Penolong-penolong yang berdiri di sisinya dalam masa kesusahan setelah hati segolongan dari mereka hampir goyah. Dia kemudian menerima taubat mereka. Sesungguhnya Dia Maha Penyayang lagi Maha Penyayang kepada mereka. Dan ˹Allah juga telah mengasihani ketiga orang yang tinggal di belakang, ˹yang kesalahan mereka menyusahkan mereka˺ hingga bumi, walaupun luasnya, seolah-olah menutupi mereka, dan jiwa mereka dirobek kesakitan. Mereka mengetahui bahawa tiada tempat berlindung daripada Allah melainkan kepada-Nya. Kemudian Dia memberi rahmat kepada mereka, supaya mereka bertaubat. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang.]

{Surah Taubah: Ayat 117-118]

Demikianlah kisah Hilal bin Umayyah رضي الله عنه dan dua sahabatnya yang tertinggal dalam Perang Tabuk, yang membiarkan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ' dan para sahabatnya berperang melawan musuh di masa kemarau panjang, sedang mereka bersenang-senang di Madinah.

Kisah kedua ialah kisah Hilal bin Umayyah رضي الله عنه. Sekembalinya ke rumah selepas Isyak, dia bertemu isterinya dengan seorang lelaki. Dia mendiamkan diri sehingga subuh. Pada sebelah petangnya, beliau pergi menghadap Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ' dan melaporkan kejadian itu, "Ya Rasulullah, semalam saya pulang ke rumah sekitar waktu Isyak, rupa-rupanya saya mendapati seorang lelaki bersama isteri saya di sana. Saya melihatnya dengan mata dan mendengarnya dengan telinga saya."

Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ' sangat sedih mendengar laporan yang disampaikan oleh Hilal bin Umayyah رضي الله عنه . Kaum Ansar berkumpul di sana sini membincangkan apa yang dikatakan oleh Sa'ab bin Ubadahرضي الله عنه. sebelum itu, "Kami diuji dengan apa yang dikatakan oleh Sa'ad bin Ubadahرضي الله عنه."

"Dan, orang-orang yang menuduh perempuan-perempuan yang baik-baik (berzina), kemudian mereka tidak dapat mengemukakan empat orang saksi, kemudian mereka (yang menuduh itu) akan dipukul lapan puluh kali dera dan tidak menerima kesaksian mereka selama-lamanya..."

[Menurut Imam Ahmad bin Hambal dengan sanad dari Ibnu Abbas رضي الله عنه, "Setelah ayat itu diturunkan]

Sa'ad bin Ubadahرضي الله عنه, ketua kaum Ansar, terus bertanya kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ', 'Benarkah ayat itu diturunkan ya Rasulullah?'

Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ' menjawab,

"Wahai Ansar, tidakkah kamu mendengar apa yang ditanya oleh pemimpin kamu?"

Mereka menjawab, 'Wahai Rasulullah, janganlah dia dicela dalam perkara itu. Dia seorang yang cemburu. Demi Allah ﷻ, dia tidak pernah mengahwini seorang wanita melainkan seorang gadis dan dia tidak pernah menceraikan isterinya dan kemudian ada seorang lelaki di antara kami yang mengahwini bekas isterinya kerana terlalu cemburu.'

Sa'ad bin Ubadahرضي الله عنه menjawab sabda Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ', 'Wahai Rasulullah, demi Allah, saya tahu betul bahawa perkataan itu benar-benar benar dan bahawa firman itu diturunkan oleh Allahﷻ, tetapi saya benar-benar tertanya-tanya bagaimana saya boleh melakukan hubungan seks dengan seorang lelaki sebelum saya bersetubuh. dalam empat saksi. Demi Allah ﷻ, saya tidak boleh meninggalkannya sehingga pekerjaan itu selesai."

["Kemudian," kata Imam Ahmad bin Hambal, "tidak lama selepas itu, kejadian seperti yang berlaku di rumah Hilal bin Umayyah رضي الله عنه berlaku."]

Kini, timbul pelbagai persoalan, adakah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ' akan menghukum Hilal bin Umayyah رضي الله عنه dan membatalkan kesaksiannya selama-lamanya?

Hilal bin Umayyah'sرضي الله عنه sendiri berkata, "Demi Allah, saya sangat berharap agar Allahﷻ menyelesaikan masalah saya dengan cara yang terbaik."

Hilal bin Umayyah'sرضي الله عنه berkata kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ', "Ya Rasulullah, aku telah melihat beratnya beban baginda untuk melaksanakan ayat itu dan Allahﷻ lebih mengetahui bahawa aku adalah orang yang jujur."

Bilakah peristiwa ini berlaku? Adakah sebelum Perang Tabuk atau selepas? Siapakah di antara isteri-isterinya yang pernah berzina?

Kemungkinan besar, kejadian ini berlaku sebelum Perang Tabuk kerana Hilal bin Umayyah'sرضي الله عنه sudah tua pada masa Perang Tabuk dan telah kurang bergerak dan tidak mempunyai keinginan untuk wanita, seperti yang dikatakan oleh isteri-isteri baginda kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ'.

Kalau begitu, siapakah di antara isteri-isterinya yang melakukan perbuatan khianat ini?

Hilal bin Umayyah'sرضي الله عنه telah berkahwin dengan Fari'ah binti Malik ibnud-Dakhsyamرضي الله عنه. Ayahnya, Malik ibn-Dakhsyamرضي الله عنه, telah hadir dalam mesyuarat Aqabah, dan turut serta dalam Perang Badar, malah Malik ibn-Dakhsyamرضي الله عنه, adalah orang yang berjaya menawan Suhail bin Amru dalam perang itu, malah Rasulullahصَلَّٰۡلهِ ٱلهله ٱله عنه. وَسَلَّمَ' pernah menghantarnya bersama-sama dengan Ma'an bin Adi untuk membakar Masjid Dhirar.

Malik ibn-Dakhsyamرضي الله عنه terkenal sebagai mujahid di jalan Allah dan juga anggota tentera dakwah.

Persoalannya sekarang, mungkinkah wanita yang dibesarkan dan dibesarkan dalam rumah mujahid seperti Malik ibn-Dakhsyamرضي الله عنه melakukan perbuatan terkutuk itu?

Mungkinkah wanita solehah yang tinggal serumah dengan mukmin yang solehah, yang sentiasa berjuang untuk jihad dan mencari syahadah, melakukan perkara yang tidak baik itu? Kita tidak pasti orang seperti itu akan mencemarkan dirinya dengan perbuatan keji itu.

Jika demikian keadaannya, siapakah di antara isteri-isterinya yang melakukan perbuatan khianat ini?


Asbabun Nuzul - Ayat-ayat Wahyu Berkenaan Hilal bin Ummayah, semoga Allah meridhainya. [ Surah An nur: Ayat: 6-10]
وَٱلَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَٰجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَآءُ إِلَّآ أَنفُسُهُمْ فَشَهَـٰدَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَـٰدَٰتٍۭ بِٱللَّهِ ۙ إِنَّهُۥ لَمِنَ ٱلصَّـٰدِقِينَ ٦
وَٱلْخَـٰمِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ ٱللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ ٱلْكَـٰذِبِينَ ٧
وَيَدْرَؤُا۟ عَنْهَا ٱلْعَذَابَ أَن تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَـٰدَٰتٍۭ بِٱللَّهِ ۙ إِنَّهُۥ لَمِنَ ٱلْكَـٰذِبِينَ ٨
وَٱلْخَـٰمِسَةَ أَنَّ غَضَبَ ٱللَّهِ عَلَيْهَآ إِن كَانَ مِنَ ٱلصَّـٰدِقِينَ ٩
وَلَوْلَا فَضْلُ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُۥ وَأَنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ ١٠


Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina tetapi tidak mempunyai saksi melainkan dirinya sendiri, hendaklah yang menuduh itu bersaksi,1 bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa dia berkata benar dan sumpah yang kelima bahawa Allah akan menghukumnya jika dia berdusta. Agar dia terhindar dari hukuman, dia mesti bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa dia berdusta, dan sumpah kelima bahawa Allah akan murka kepadanya jika dia berkata benar.1˹Kamu pasti menderita,˺ kalau bukan kerana rahmat dan rahmat Allah kepada kamu, dan sekiranya Allah tidak Maha Menerima Taubat.

Butiran Al-Li`an

Ayah ini menawarkan jalan keluar untuk suami. Jika seorang suami telah menuduh isterinya tetapi tidak dapat mengemukakan bukti, dia boleh bersumpah Li`an (sumpah kutukan) seperti yang diperintahkan oleh Allah. Ini bermakna dia membawanya ke hadapan Imam dan menyatakan apa yang dia tuduhkan. Penguasa kemudian memintanya bersumpah empat kali dengan nama Allah di hadapan empat orang saksi

إِنَّهُ لَمِنَ الصَّـدِقِينَ

(bahawa dia adalah salah seorang yang bercakap benar) dalam tuduhannya terhadap perzinaan wanita itu.

وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَـذِبِينَ

(Dan yang kelima; laknat Allah ke atasnya jika dia termasuk orang-orang yang berdusta.) Jika dia berkata demikian, maka dia telah bercerai dengannya dengan perbuatan Li`an ini; dia selama-lamanya dilarang daripadanya dan dia mesti memberikan Mahrnya kepadanya. Hukuman untuk Zina hendaklah dilaksanakan ke atasnya, dan tidak ada yang dapat menghalang hukuman itu melainkan jika dia juga bersumpah laknat (Li`an) dan bersumpah dengan nama Allah empat kali bahawa dia adalah salah seorang daripada mereka yang berdusta, iaitu, dalam apa yang dia tuduhkan;

وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَآ إِن كَانَ مِنَ الصَّـدِقِينَ

Dan yang kelima ialah kemurkaan Allah atasnya jika dia termasuk orang-orang yang benar.

(Dan yang kelima, hendaklah kemurkaan Allah menimpanya jika dia berkata benar.) Allah berfirman:

وَيَدْرَؤُاْ عَنْهَا الْعَذَابَ

Dan mereka akan menjauhkan azab daripadanya

وَيَدْرَؤُاْ عَنْهَا الْعَذَابَ أَن تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَـذِبِينَ - وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَآ إِن كَانَ مِنَ الصَّـدِقِينَ

(Tetapi dia hendaklah mengelakkan hukuman itu) maksudnya, hukuman yang ditetapkan.(sekiranya dia bersaksi empat kali demi Allah, bahawa dia berdusta. Dan yang kelima; hendaklah kemurkaan Allah atasnya jika dia bercakap benar.) Kemurkaan Allah disebut terutamanya dalam kes wanita kerana biasanya, seorang lelaki tidak akan sampai ke tahap mendedahkan isterinya dan menuduhnya Zina melainkan dia berkata benar, dan dia tahu apa yang benar dan dia tahu apa yang sebenarnya. Jadi dalam kesnya, kesaksian yang kelima menyeru agar kemurkaan Allah menimpanya, kerana orang yang dimurkai Allah, adalah orang yang mengetahui kebenaran tetapi menyimpang daripadanya. Kemudian Allah menyebut anugerah dan kebaikan-Nya kepada makhluk-Nya dalam hal Dia telah menetapkan bagi mereka jalan keluar dari kesulitan mereka. Allah berfirman:

وَلَوْلاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ

(Dan sekiranya tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu!) Ertinya, tentulah banyak urusan kamu akan menjadi terlalu berat bagi kamu,

وَأَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ

(Dan bahwasanya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penerima taubat) artinya dari hamba-hamba-Nya, walaupun yang demikian itu terjadi setelah mereka bersumpah.)

حَكِيمٌ

(Maha Bijaksana. ) dalam apa yang diperintahkan dan diperintahkan dan dilarangNya. Terdapat Hadis yang menjelaskan bagaimana kita melaksanakan Ayat ini, mengapa ia diturunkan, dan mengenai siapa di antara para Sahabat itu diturunkan.

Sebab mengapa Ayat Li`an diturunkan

Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Ibn `Abbas berkata: "Apabila Ayah

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَـتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُواْ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلاَ تَقْبَلُواْ 

لَهُمْ شَهَادَةً أَبَداً

(Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang terpelihara kehormatan, dan tidak mendatangkan empat orang saksi, sebatlah mereka dengan lapan puluh kali sebat, dan kafirlah kesaksian mereka selama-lamanya) 24:4 diwahyukan, Sa'd bin `Ubadah ra, ketua kaum Ansar, berkata, `Beginikah ia diturunkan, wahai Rasulullah' Rasulullah ﷺ bersabda:

«يَا مَعْشَرَ الْأَنْصَارِ أَلَا تَسْمَعُونَ مَا يَقُولُ سَيِّدُكُمْ؟»

(Wahai Ansar, adakah kamu mendengar apa yang dikatakan oleh pemimpin kamu) Mereka berkata, `Wahai Rasulullah, janganlah kamu mencelanya, kerana dia adalah seorang yang hasad dengki. Demi Allah, dia tidak pernah mengahwini perempuan yang belum dara, dan dia tidak pernah menceraikan perempuan tetapi tiada seorang pun di antara kami yang berani mengahwininya kerana dia sangat cemburu.' Sa'ad berkata, `Demi Allah, wahai Rasulullah, aku tahu bahawa ayat itu benar dan datang dari Allah, tetapi aku hairan. Sekiranya saya dapati seorang lelaki jahat sedang berbaring dengan isteri saya, adakah saya tidak mengganggunya sehingga saya membawa empat orang saksi, demi Allah, nescaya dia telah selesai apa yang dia lakukan sebelum saya membawa mereka!' Tidak lama kemudian, Hilal bin Umayyah -- salah seorang daripada tiga orang yang telah diterima taubatnya -- pulang dari negerinya pada waktu malam dan mendapati seorang lelaki bersama isterinya. Dia melihat dengan matanya sendiri dan mendengar dengan telinganya sendiri, tetapi dia tidak mengganggunya sehingga pagi. Pada waktu pagi dia pergi kepada Rasulullah ﷺ dan berkata, `Ya Rasulullah, saya datang kepada isteri saya pada waktu malam dan mendapati seorang lelaki bersamanya, dan saya melihat dengan mata kepala saya sendiri dan mendengar dengan telinga saya sendiri.' Rasulullah ﷺ tidak menyukai apa yang dikatakannya dan men jadi sangat kecewa. Orang-orang Ansar berkumpul di sekelilingnya dan berkata, `Kami sedang diuji dengan apa yang dikatakan oleh Sa`d bin Ubadah, dan kini Rasulullah ﷺ akan menghukum Hilal bin Umayyah dan menyatakan kesaksiannya di hadapan manusia sebagai tidak dapat diterima.' Hilal berkata: `Demi Allah, saya berharap agar Allah memberi saya jalan keluar daripada masalah ini.' Hilal berkata, `Ya Rasulullah, saya melihat betapa kecewanya anda dengan apa yang saya katakan, tetapi Allah mengetahui bahawa saya bercakap benar.' Demi Allah, Rasulullah ﷺ ingin menyebatnya, tetapi kemudian Allah menurunkan wahyu kepada Rasul-Nya. Apabila wahyu itu datang kepadanya, mereka mengetahuinya dari perubahan wajahnya, maka mereka meninggalkannya sehingga wahyu itu selesai. Allah menurunkan ayat:

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَّهُمْ شُهَدَآءُ إِلاَّ أَنفُسُهُمْ فَشَهَـدَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَـدَاتٍ بِاللَّهِ

(Dan bagi orang-orang yang menuduh isterinya, tetapi tidak mempunyai saksi melainkan dirinya sendiri, hendaklah kesaksian salah seorang daripada mereka itu empat kesaksian oleh Allah...,) Kemudian turunlah wahyu dan Rasulullah ﷺ bersabda,

«أَبْشِرْ يَا هِلَالُ فَقَدْ جَعَلَ اللهُ لَكَ فَرَجًا وَمَخْرَجًا»

Bergembiralah wahai Hilal, kerana Allah telah menyediakan jalan keluar untukmu.) Hilal berkata, `Aku telah mengharapkan ini daripada Tuhanku, semoga Dia dimuliakan.' Rasulullah ﷺ bersabda:

«أَرْسِلُوا إِلَيْهَا»

(Kirim untuk dia.) Maka mereka menyuruh memanggilnya dan dia datang. Rasulullah ﷺ membacakan ayat ini kepada mereka berdua, dan mengingatkan mereka bahawa azab akhirat lebih pedih daripada azab di dunia. Hilal berkata, `Demi Allah, ya Rasulullah, aku telah berkata benar tentang dia.' Dia berkata, `Dia berbohong.' Rasulullah ﷺ bersabda,

«لَاعِنُوا بَيْنَهُمَا»

(Suruhlah mereka berdua bersumpah Li`an.) Maka diberitahukan kepada Hilal, `Bersaksilah.' Maka empat kali dia bersaksi dengan nama Allah bahawa dia termasuk orang-orang yang benar. Apabila dia sampai kepada persaksian yang kelima, dia diberitahu, `Wahai Hilal, bertaqwalah kepada Allah, kerana azab dunia lebih mudah daripada azab Akhirat, dan ini bermakna bahawa azab itu tidak dapat dielakkan bagimu.' Dia berkata, `Demi Allah, Allah tidak akan menghukumku kerananya, sebagaimana Dia tidak menyebabkan aku disebat kerananya.' Maka dia bersaksi untuk kali kelima bahawa laknat Allah akan menimpanya jika dia berdusta. Kemudian dikatakan kepada isterinya, 'Bersaksilah empat kali demi Allah bahawa dia berdusta.' Dan apabila isterinya mencapai persaksian yang kelima, dia diberitahu, `Bertakwalah kepada Allah, kerana azab dunia lebih mudah daripada azab akhirat, dan ini bermakna bahawa azab itu tidak dapat dielakkan bagimu.' Dia teragak-agak seketika, dan hendak mengakui kesalahannya, lalu dia berkata: `Demi Allah, saya tidak akan mendedahkan kaumku keaiban, dan dia bersumpah kelima bahawa kemurkaan Allah akan menimpanya jika dia berkata benar.' Kemudian Rasulullah ﷺ memisahkan mereka, dan memutuskan bahawa anaknya tidak boleh dinisbahkan kepada mana-mana bapa, dan anak itu tidak boleh dituduh, dan sesiapa yang menuduhnya atau anaknya, akan dikenakan hukuman. Dia juga menetapkan bahawa Hilal tidak diwajibkan untuk menempatkannya atau memberinya makan, kerana mereka belum dipisahkan dengan perceraian, dan juga tidak meninggal dunia dan meninggalkannya sebagai janda. Dia berkata,


«إِنْ جَاءَتْ بِهِ أُصَيْهِبَ (أُرَيْسِحَ) حَمْشَ السَّاقَيْنِ، فَهُوَ لِهِلَالٍ، وَإِنْ

 جَاءَتْ بِهِ أَوْرَقَ جَعَدًا 


جُمَالِيًّا خَدَلَّجَ السَّاقَيْنِ سَابِغَ الْأَلْيَتَيْنِ، فَهُوَ لِلَّذِي رُمِيَتْتِبهِ»

(Jika dia melahirkan anak yang berambut merah (peha kurus) dan kurus kaki, maka dia adalah anak Hilal, tetapi jika dia melahirkan anak yang berambut kerinting dengan kaki yang tebal dan punggung yang montok, maka inilah yang dituduhnya.) Dia kemudian melahirkan seorang anak yang berambut kerinting dengan kaki yang tebal dan pantat Rasulullah SAW,

«لَوْلَا الْأَيْمَانُ لَكَانَ لِي وَلَهَا شَأْنٌ»

(Sekiranya tidak kerana sumpah yang dia bersumpah, saya akan berurusan dengannya.)" `Ikrimah berkata, "Anak itu telah membesar menjadi gabenor Mesir, dan dia diberi nama ibunya dan tidak dinisbahkan kepada mana-mana bapa." Abu Dawud mencatatkan laporan yang serupa tetapi lebih ringkas. Hadith ini telah menguatkan laporan dalam kitab-kitab Sahih dan lain-lain, dengan riwayat yang diriwayatkan daripada Al-Bukhari dan sanad yang lain, dengan riwayat yang diriwayatkan daripada Al-Bukhari. Ibn `Abbas, bahawa Hilal bin Umayyah menuduh isterinya di hadapan Nabi dengan Syarik bin Sahma' Nabi bersabda,

«الْبَيِّنَةَ أَوْحَدٌّ فِي ظَهْرِكَ»

(Bukti atau hukuman di belakangmu.) Dia berkata, "Wahai Rasulullah, jika salah seorang dari kami melihat seorang lelaki bersama isterinya, bagaimana mungkin dia pergi untuk mendapatkan bukti" Nabi bersabda lagi,]

«الْبَيِّنَةَ وَإِلَّاحَدٌّ فِي ظَهْرِكَ»

(Bukti sebaliknya azab di belakang kamu.) Hilal berkata, "Demi Dzat yang mengutus kamu dengan kebenaran! Aku berkata benar dan Allah akan mendedahkan sesuatu yang akan melindungi punggungku dari azab." Lalu Jibril turun dan membawa wahyu,]

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَجَهُمْ

(Dan bagi orang-orang yang menuduh isteri-isteri mereka,) Kemudian dia membaca sehingga dia sampai:]

إِن كَانَ مِنَ الصَّـدِقِينَ

(bahawa dia adalah salah seorang yang berkata benar) 24:6. Apabila wahyu telah selesai, Nabi menyuruh mereka berdua. Hilal datang dan memberikan kesaksiannya, dan Nabi bersabda,]

«إِنَّ اللهَ يَعْلَمُ أَنَّ أَحَدَكُمَا كَاذِبٌ، فَهَلْ مِنْكُمَا تَائِبٌ؟»

(Allah mengetahui bahawa salah seorang daripada kamu berdusta. Adakah salah seorang daripada kamu bertaubat) Kemudian dia berdiri dan memberikan kesaksiannya, dan apabila dia mencapai sumpah yang kelima, mereka menghalangnya dan berkata, "Jika kamu bersumpah pada sumpah yang kelima dan kamu berdusta, pasti laknat Allah tidak dapat dielakkan." Ibn `Abbas berkata, "Dia teragak-agak dan diam sehingga kami menyangka bahawa dia telah berubah fikiran, kemudian dia berkata, 'Saya tidak akan menghina kaumku hari ini', dan dia pergi ke hadapan. Kemudian Rasulullah ﷺ bersabda,


«أَبْصِرُوهَا، فَإِنْ جَاءَتْ بِهِ أَكْحَلَ الْعَيْنَيْنِ سَابِغَ الْأَلْيَتَيْنِ خَدَلَّجَ

 السَّاقَيْنِ، فَهُوَ لِشَرِيكِ ابْنِ 

سَحْمَاءَ»

(Tunggu sampai dia bersalin, dan jika dia melahirkan anak yang matanya seperti diikat dengan ketul dan punggung yang montok dan kaki yang tebal, maka dia adalah anak kepada Syarik bin Sahma'.) Dia melahirkan seorang anak yang sesuai dengan gambaran ini, dan Nabi bersabda,]

«لَوْلَا مَا مَضَى مِنْ كِتَابِ اللهِ لَكَانَ لِي وَ لَهَا شَأْنٌ»

(Jika tidak kerana Kitab Allah, saya akan berurusan dengannya.) Versi ini hanya direkodkan oleh Al-Bukhari, tetapi peristiwa itu telah diriwayatkan dengan sanad tambahan daripada Ibn `Abbas dan lain-lain. Imam Ahmad merakamkan bahawa Sa`id bin Jubayr berkata: Semasa pemerintahan Ibn Az-Zubayr saya ditanya tentang pasangan yang terlibat dalam Li`an, dan sama ada mereka harus dipisahkan, dan saya tidak tahu jawapannya. Saya bangun dan pergi ke rumah Ibn `Umar, dan berkata, "Wahai Abu `Abdur-Rahman, sekiranya pasangan yang meminang Li`an harus dipisahkan?" Dia berkata, "Subhanallah, yang pertama kali bertanya tentang ini adalah si fulan anak fulan. Dia berkata, `Wahai Rasulullah, bagaimana pendapatmu tentang seorang lelaki yang melakukan perbuatan keji terhadap isterinya. sangat serius, dan jika dia mendiamkan diri dia akan mendiamkan diri tentang sesuatu yang sangat serius.' Nabi diam dan tidak menjawabnya kemudian, dia datang kepadanya dan berkata, `Apa yang aku tanyakan kepadamu adalah sesuatu yang dengannya aku sendiri diuji.' Kemudian Allah menurunkan ayat,

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَجَهُمْ


(Dan bagi orang-orang yang menuduh isteri-isteri mereka,) sehingga dia sampai:

أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَآ إِن كَانَ مِنَ الصَّـدِقِينَ

(Bahawa kemurkaan Allah atasnya jika dia berkata benar.) Dia mula menasihati lelaki itu dan mengingatkannya tentang Allah, dan memberitahunya bahawa azab dunia lebih mudah daripada hukuman Akhirat. Lelaki itu berkata: `Demi Dzat yang mengutusmu dengan kebenaran, aku tidak berdusta kepadamu.' Kemudian Nabi berpaling kepada wanita itu dan menasihati wanita itu dan mengingatkannya tentang Allah, dan memberitahunya bahawa azab dunia lebih mudah daripada azab Akhirat. Wanita itu berkata, `Demi Dzat yang mengutus kamu dengan kebenaran, dia berdusta.' Maka Nabi bermula dengan lelaki itu, yang bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa dia adalah salah seorang yang bercakap benar dan bersumpah kelima bahawa laknat Allah akan menimpanya jika dia berdusta. Kemudian dia berpaling kepada wanita itu, yang bersumpah empat kali dengan nama Allah bahawa dia berdusta dan bersumpah kelima bahawa kemurkaan Allah akan menimpanya jika dia berkata benar. Kemudian dia memisahkan mereka." Ia juga direkodkan oleh An-Nasa'i dalam Tafsirnya, dan oleh Al-Bukhari dan Muslim dalam Dua Sahih.

Dan mereka akan menjauhkan azab daripadanya jika dia memberikan empat kesaksian bahawa Allah benar-benar salah seorang pendusta - dan yang kelima ialah kemurkaan Allah atasnya jika dia termasuk orang-orang yang berdusta. Yang benar










Siapakah Hazrat Hilal bin Umayyah itu? Bagaimana sejarah masa kanak-kanak dan masa mudanya? Bila dia masuk Islam, menyatakan kalimat tauhid, dan mempercayai kerasulan Rasulullah SAW? Tak seorang pun yang mengetahuinya.

Hilal bin Umayyah adalah salah satu dari tiga sahabat yang tertinggal dari perang Tabuk, yang mengakui dosa-dosanya. Taubatnya ditunda sampai 50 hari hingga Allah sendiri yang mengampuninya dengan surah Taubah ayat 117 – 118. Dua orang lainnya adalah, Ka’ab bin Malik dan Murarah bin Rabi’.

Yang jelas, dia termasuk kaum Muslimin yang telah memasuki agama Allah SWT secara berpusu-pusu dan termasuk salah seorang pengikut Rasulullah SAW yang ikut mendampinginya dalam Perang Badar yang terkenal itu.

Al-Quranul Karim telah mengabadikan namanya dalam dua tempat. Pertama, ketika dia tidak ikut dalam Perang Tabuk. Kedua, ketika dia menuduh isterinya bermain dengan Syarik bin Samha’.

Namun, mengapa dia tidak ikut Perang Tabuk? Apa yang telah menyebabkannya tidak ikut serta dalam peperangan yang diikuti oleh Rasulullah SAW? Jawapannya itulah yang hendak kami huraikan sekadarnya saja.

Pada suatu hari, Rasulullah SAW memerintahkan kepada para sahabatnya agar bersiap-siap untuk menyerang ke daerah pendudukan Rom di kawasan negeri Syam. Pada waktu itu, banyak orang yang hidup dalam kesusahan, kemarau yang mencekam hampir seluruh penduduk.

Pada waktu itu, Rasulullah SAW sudah bersiap-siap membawa bekal yang diperlukan dalam perjalanan jauh dan udara yang tidak bersahabat itu. Baginda juga sudah memerintahkan kepada orang-orang kaya untuk menanggung beban saudara-saudaranya yang kurang mampu dalam mengikuti perang di jalan Allah itu.

Ramai orang kaya tidak tanggung-tanggung menyerahkan hartanya untuk memenuhi perintah Rasulullah SAW itu, antara lain Hazrat Uthman bin Affan r.a. yang tidak sedikit sumbangannya, sehingga Rasulullah SAW mendoakannya, “Ya Allah, redhailah Uthman. Sesungguhnya aku redha kepadanya.”

Sekumpulan Muslimin yang fakir dari kaum Ansar dan lain-lainnya datang menemui Rasulullah SAW untuk memohon agar dapat ikut berperang atas tanggungan Rasulullah SAW. Namun, Rasulullah SAW menyatakan dengan sedih hati,

“Aku tidak mempunyai kesanggupan untuk menjamin kamu.”

Mereka kembali dengan kecewa sementara itu air matanya berderai dengan deras kerana tidak memiliki bekal yang dapat dinafkahkan oleh mereka.

Rasulullah SAW dan beberapa pengikutnya bertolak menuju medan Perang Tabuk, sedangkan sekumpulan kaum Muslimin lainnya masih dalam keragu-raguan sehingga tertinggal jauh. Mereka itu antara lain: Ka’ab bin Malik bin Abi Ka’ab dari Bani Salamah, Murarah bin Rabi’ dari Bani Amru bin Auf, Abu Khaithamah dari Bani Salim bin Auf, dan Hilal bin Umayyah dari Bani Waqif.

Mereka adalah orang-orang Muslim yang tidak diragukan keIslamannya.

Beberapa hari sesudah kepergian Rasulullah SAW, Hazrat Abu Khaithamah pulang menemui kedua isterinya, ternyata keduanya sudah menyiapkan dirinya masing-masing menyambut kedatangannya dalam dua buah khemah. Makanan dan minuman kesukaannya sudah disiapkan juga di dalamnya.

Sesudah dia memasuki khemahnya dan melihat kedua isterinya serta apa yang telah dipersiapkan untuk dirinya, lalu dia kembali ke pintu khemah seraya berkata kepada dirinya sendiri, “Rasulullah SAW ada di bawah terik matahari dan menghadapi terpaan angin gurun pasir, sedang Hazrat Abu Khaithamah ada di antara dua wanita cantik, di tempat yang teduh, makan dan minumnya tersedia secukupnya. Demi Allah, aku tidak akan memasuki khemah kamu berdua sebelum aku pergi menyusul rombongan Rasulullah SAW.”

Dia lalu memerintahkan kepada kedua isterinya itu untuk menyiapkan bekal perjalanannya dan keduanya pun mematuhinya.

Dia menunggang kudanya menuju Tabuk dan tiba di sana beberapa saat sesudah Rasulullah SAW sampai di Tabuk.

Dari kejauhan, kaum Muslimin melihat seseorang memacu kudanya dengan kecepatan tinggi menuju  tempat mereka. Rasulullah SAW lalu bersabda,

“Aku yakin, dia Abu Khaithamah!”

Setelah dia tiba di tengah-tengah mereka, mereka pun bersorak-sorak dan berkata, “Ya Rasulullah SAW, demi Allah, tak salah lagi, dia Abu Khaithamah!”

Sesudah menambatkan kudanya, dia pun menyampaikan salam dan menghampiri Rasulullah SAW, lalu Rasulullah SAW bersabda kepadanya, “Sikapmu tepat sekali, ya Abu Khaithamah!”

Dia menceritakan pergolakan batinnya dari awal hinga akhir kepada Rasulullah SAW, lalu Rasulullah SAW mendoakannya moga-moga dia sentiasa memperoleh kebajikan yang diharapkan.

Itulah tekad dan semangat Hazrat Abu Khaithamah r.a., tetapi mengapa Hazrat Hilal bin Umayyah r.a. tidak melakukan seperti yang dilakukan kawannya itu?

Menurut riwayat dari beberapa sumber yang dapat dipercayai, dia seorang soleh dan takwa. Dia mencintai Rasulullah SAW dan selalu mentaati perintah-perintah baginda dengan rajin.

Mungkinkah keadaan yang telah menghalang-halanginya pergi dan berbuat serupa itu?

Menurut sumber sejarah, dia pada waktu itu memiliki harta dan kenderaan, dan dia tidak mempunyai urusan dan alasan untuk pergi ke medan Perang Tabuk bersama dengan Rasulullah SAW.

Sesudah Rasulullah SAW kembali dari Perang Tabuk, perintah pertama yang diberikan kepada kaum Muslimin adalah,

“Ketiga orang yang tidak ikut ke Tabuk jangan diajak berbicara!”

Mereka ialah Hazrat Ka’ab bin Malik, Hazrat Murarah ibnur-Rabi, dan Hazrat Hilal bin Umayyah.

Hazrat Ka’ab bin Malik bertanya kepada seseorang, “Apakah ada orang yang bernasib nahas selain aku?”

Dia menjawab, “Ya! Dua orang lainnya yang alasannya serupa denganmu dan dihukum sama denganmu juga!”

Hazrat Ka’ab bertanya kepadanya, “Siapa mereka?”

Dia menjawab, “Murarah ibnur-Rabi dan Hilal bin Umayyah.”

Mereka menyebut nama dua orang soleh yang patut diteladani. Kini, Rasulullah SAW telah melarang semua orang Islam untuk bercakap dengan mereka bertiga.

“Kami dijauhi oleh semua orang dan mereka pun telah memulaukan kami dari pergaulan sehari-hari. Semuanya kini sudah berubah sama sekali,” kata Hazrat Ka’ab.

“Seterusnya,” katanya lagi, “Kami hidup dalam suasana seperti itu selama empat puluh malam. Tiba-tiba ada seorang pesuruh Rasulullah SAW datang menyampaikan pesan baginda.

“Rasulullah SAW memerintahkan kepadamu agar kamu menjauhi isterimu!”

Hazrat Ka’ab bertanya kepadanya, “Apakah aku akan menceraikannya atau bagaimana?”

Dia menjawab, “Tidak, tetapi jauhi dia dan tidak boleh mendekatinya.”

Rasulullah SAW pun mengutus pesuruh kepada kedua kawannya yang lain untuk menyampaikan perintah serupa.

Mendengar perintah itu, Hazrat Ka’ab terus memerintahkan kepada isterinya, “Sebaiknya, kamu pulang ke rumah keluargamu dulu sampai Allah menentukan hukuman apa lagi yang harus dikenakan kepadaku.”

Bagaimana keadaan Hazrat Hilal bin Umayyah ketika menerima perintah Rasulullah SAW itu?

Isterinya datang menemui Rasulullah SAW dan berkata, “Ya Rasulullah SAW, sesungguhnya Hilal bin Umayyah seorang yang sudah berusia lanjut dan tidak mempunyai pembantu. Apakah baginda tidak memperbolehkan aku melayaninya?”

Rasulullah SAW menjawab, “Boleh, tetapi dia tidak boleh mendekatimu.”

 Isteri Umayyah berkata lagi, “Demi Allah, ya Rasulullah SAW, dia tidak berhasrat lagi kepadaku. Demi Allah, dia sentiasa menangisi dosanya itu hingga sekarang sehingga aku khuatir tangisannya akan merosak penglihatannya.”

Itulah air mata taubat, air mata penyesalan kerana tidak segera menunaikan perintah Rasulullah SAW untuk bertolak perang bersamanya.

Itulah pergolakan yang tulus melawan hawa nafsu insani, yang merasa salah melangkah dari hak dirinya, dari hak Rasulnya, dan dari hak Rabb-nya.

Pada saat-saat yang mencemaskan itu turunlah wahyu dari Allah SWT yang mengampuni dosa-dosa mereka bertiga kerana sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

“Sesungguhnya Allah telah menerima taubat Nabi, orang-orang Muhajirin, dan orang-orang Ansar, yang mengikuti Nabi dalam saat-saat sukar, setelah hati segolongan dari mereka hampir berpaling, kemudian Allah menerima taubat mereka itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada mereka. Dan, terhadap ketiga orang yang ditangguhkan (taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas, dan jiwa mereka pun telah terasa menyempit pula bagi mereka, serta mereka meyakini bahawa tiada tempat lagi bagi mereka dari (seksa) Allah, melainkan (kembali) kepada-Nya saja. Allah kemudian menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allahlah Yang Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang.” (at-Taubah: 117-118)

 Itulah kisah Hazrat Hilal bin Umayyah dan kedua kawannya yang ketinggalan dalam Perang Tabuk, yang membiarkan Rasulullah SAW dan para sahabatnya berperang melawan musuh dalam saat-saat kemarau panjang, sedangkan mereka bersenang-senang di Madinah.

Adapun kisah kedua ialah kisah Hazrat Hilal bin Umayyah juga ketika dia pulang ke rumahnya selesai Isyak, dia menemui isterinya bersama seorang lelaki. Dia mendiamkan hal itu sampai subuh. Siang harinya, dia pergi kepada Rasulullah SAW dan melaporkan kejadian tersebut, “Ya Rasulullah SAW, aku pulang ke rumah semalam sekitar waktu Isyak, ternyata aku menemukan seorang lelaki bersama isteriku di sana. Aku melihatnya dengan mata kepalaku dan mendengarnya dengan telingaku ini.”

Rasulullah SAW sedih sekali mendengar laporan yang disampaikan Hazrat Hilal itu. Kaum Ansar berhimpunan-kumpulan di sana-sini memperbincangkan apa yang diucapkan Sa’ab bin Ubadah r.a. sebelum itu, “Kami mendapat ujian dengan apa yang dikatakan Sa’ad bin Ubadah.”

 Menurut Imam Ahmad bin Hambal dengan sanad dari Ibnu Abbas r.a., “Sesudah diturunkan ayat

 “Dan, orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina), kemudian mereka tidak dapat mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) lapan puluh kali dera dan janganlah kamu terima kesaksian mereka selama-lamanya….”

Sa’ad bin Ubadah, pimpinan kaum Ansar, terus bertanya kepada Rasulullah SAW, ‘Benarkah demikian bunyi ayat itu diturunkan, ya Rasulullah SAW?’

Rasulullah SAW menjawab,

“Wahai kaum Ansar, tidakkah kamu mendengar apa yang ditanyakan pemimpin kamu?’

 Mereka menjawab, ‘Ya Rasulullah SAW, janganlah dia dicela dalam masalah itu. Dia seorang pecemburu. Demi Allah, dia tidak pernah mengahwini seorang wanita kecuali seorang gadis dan dia tidak pernah menceraikan isterinya lalu ada seorang lelaki dari kami yang mengahwini bekas isterinya itu kerana cemburunya yang berlebihan.’

Sa’ad menjawab sabda Rasulullah SAW itu, ‘Ya Rasulullah SAW, demi Allah, aku tahu benar bahawa firman itu benar sekali dan firman itu diturunkan oleh Allah SWT, tetapi aku hairan sekali bagaimana mungkin aku akan membiarkan seorang lelaki yang menggauli seorang perempuan tanpa ditindak sebelum aku dapat mendatangkan empat orang saksi mata. Demi Allah, aku tidak dapat membiarkannya sampai selesai pekerjaannya itu.”

“Seterusnya,” ujar Imam Ahmad bin Hambal, “Tidak lama setelah itu berlakulah peristiwa seperti yang berlaku di rumah Hilal bin Umayyah itu.”

Kini, timbul berbagai pertanyaan, apakah Rasulullah SAW akan mendera Hazrat Hilal bin Umayyah dan membatalkan kesaksiannya untuk selama-lamanya?

Hazrat Hilal sendiri berkata, “Demi Allah, aku berharap sekali bahawa Allah SWT akan memecahkan kesku itu dengan sebaik-baik.”

Dia berkata kepada Rasulullah SAW, “Ya Rasulullah SAW, aku sudah melihat beratnya penanggungan Baginda untuk menerapkan ayat itu dan Allah Maha Mengetahui bahawa aku adalah jujur.”

 Bilakah peristiwa itu berlaku? Apakah berlaku sebelum Perang Tabuk atau sesudahnya? Siapakah di antara isteri-isterinya yang telah berbuat serong itu?

Kemungkinan besar, peristiwa itu berlaku sebelum Perang Tabuk kerana Hazrat Hilal bin Umayyah sewaktu berlaku Perang Tabuk sudah tua renta dan sudah kurang banyak bergerak serta sudah tidak berkeinginan terhadap perempuan, seperti yang dikatakan isteri-isterinya kepada Rasulullah SAW.

Kalau demikian keadaannya, siapakah di antara isteri-isterinya yang telah melakukan perbuatan serong itu?

 Hazrat Hilal bin Umayyah r.a. pernah menikah dengan Fari’ah binti Malik ibnud-Dakhsyam. Ayahnya, Malik ibnud-Dakhsyam, pernah hadir dalam pertemuan Aqabah, pernah ikut Perang Badar, malah dialah yang telah berjaya menawan Suhail bin Amru dalam perang itu, malah Rasulullah SAW pernah mengirimnya bersama dengan Ma’an bin Adi untuk membakar Masjid Dhirar.

 Dia terkenal sebagai seorang mujahid di jalan Allah dan juga salah seorang anggota dari perajurit dakwah.

Pertanyaannya kini, apakah mungkin seorang wanita yang dibesarkan dan diasuh di rumah seorang mujahid seperti Malik ibnud-Dakhsyam itu akan melakukan perbuatan terkutuk seperti itu?

Apakah mungkin seorang wanita baik-baik yang hidup serumah dengan seorang Mukmin yan gtakwa, yang sentiasa berjihad dan mencari syahadah, melakukan hal seburuk itu? Kami kurang yakin seorang seperti itu akan mencemari dirinya dengan perbuatan sehina itu.

Kalau istri yang ini tidak mungkin melakukannya, mungkin isterinya yang kedua yang melakukannya?

Menurut sejarah, isterinya yang kedua ialah Malikah binti Abdullah bin Ubay, pemimpin tertinggi kaum Munafik di Madinah.

Ayahnya, Abdullah bin Ubay, pernah menyebarluaskan isu yang menuduh Sayyidatina Aisyah r.a. melakukan perbuatan serong, yang dikenal dengan hadithul ifki. Dengan demikian, dia telah mencemarkan keluarga Rasulullah SAW dan keluarga Hazrat Abu Bakar as-Siddiq r.a., malah dia juga telah mengancam keutuhan rumah tangga Rasulullah SAW.

Ayahnya juga menjaga beberapa hamba dan mereka diperintahkan untuk mencari uang dengan cara menjual dirinya. Ada di antara para hambanya yang setelah masuk Islam hendak bertaubat dari perbuatan jijiknya itu, namun dia memaksanya dengan kekerasan sehingga perempuan itu mengadukan diri kepada Hazrat Abu Bakar r.a. dan dia menyampaikan keluhannya itu kepada Rasulullah SAW, lalu Rasulullah SAW memerintahkan supaya mereka dilindungi.



References:

Ibn Kathir (Abridged)

https://quran.com/24:6/tafsirs/en-tafisr-ibn-kathir

An-Nasa'i in his Tafsir, and by Al-Bukhari and Muslim

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads