Friday, October 25, 2024

Abu Suraiya Saburah ibn Ma'bad ibn 'Ausaja al-Juhani,رضي الله عنه

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

 

[Gambar Illustrasi Sahaja]

Abu Suraiya Sabrah رضي الله عنه ibn Ma'bad ibn 'Ausaja al-Juhani, atau Sabrah ibn Ma'bad al-Juhani (Bahasa Arab: سبرة بن معبد) adalah salah seorang sahabat Rasulullah. Transliterasi lain bagi namanya termasuk Abu Rabi' al-Madani رضي الله عنه dan Sabura al-Juhanniرضي الله عنه .

Beliau berasal dari suku Juhaynah yang terletak di sekitar kota Madinah,. Suku Juhainah masih mendiami kawasan sekitar kota Madinah sehingga kini. Beliau mempunyai seorang anak bernama Rabi bin Sabra.

Beliau tinggal di Madinah, menyertai Perang Parit, dan meninggal dunia semasa pemerintahan Mu'awiyah.

Beliau adalah sumber hadis Sabra yang meriwayatkan tentang larangan Mut'ah.

Mereka yang tetap berpegang teguh pada Islam di Hijaz dan di Jazirah Arab ialah Suku Juhaynah.

Di antara mereka yang tetap teguh dalam Islam di Hijaz semasa Fitnah Murtad ialah penduduk Makkah, Thaqif, dan Madinah. Fakta ini dipersetujui oleh semua ahli sejarah. Mereka adalah sokongan dan bantuan, selepas Allahﷻ, kepada negara Islam dalam menindas Fitnah yang timbul disebabkan oleh murtad dari beberapa puak seperti Asad, Dhubyan, dan Ghatfan. Suku-suku yang tinggal di antara Makkah, Madinah, dan Taif tetap teguh dengan keislaman mereka. Suku Muzaynah, Ghifar, Juhaynah, Balii, sebahagian daripada Ashja', Aslam, Thaqif[1], 'Abs, sebahagian daripada Bani Sulaym, Tay', Hudhayl, Ahl al Sarah, Bajilah, dan Khath'am tetap teguh pada pendirian mereka. Islam.

 Sesungguhnya Rasulullah mengutus Ka’b bin Malik al Ansari رضي الله عنه kepada Aslam, Ghifar, Muzaynah, dan Juhaynah. Apabila mereka menerima berita tentang wafatnya Rasulullah, mereka membayar zakat mereka kepada Khalifahnya, Abu Bakar al Siddiq رضي الله عنهyang menggunakannya untuk memerangi orang-orang murtad. Perkara yang sama dilakukan oleh Bani Kalb dan Ashja’; Bani Kalb menghantar zakat mereka kepada Khalifah Abu Bakar رضي الله عنه bersama dengan pemimpin zakat mereka, Bishr ibn Sufyan al Ka'bi, dan Ashja' menghantar zakat mereka dengan Mas'ud ibn Rukhaylah al Ashja'i, yang digunakan dalam memerangi orang murtad.

Khalifah Abu Bakar رضي الله عنه mengirim pesan kepada orang-orang di sekelilingnya termasuk Aslam, Ghifar, Muzaynah, Ashja', Juhaynah, dan Ka'b, memerintahkan mereka untuk memerangi orang-orang murtad, dan mereka menjawabnya hingga Madinah dipenuhi dengan mereka. Mereka mempunyai kuda dan unta yang mereka letakkan di bawah pimpinan Khalifah Abu Bakar رضي الله عنه.

Untuk menjelaskan banyaknya lelaki dari puak-puak ini dan besarnya sokongan mereka kepada Khalifah ialah Juhaynah sahaja membawa kepada Khalifah empat ratus orang lelakinya bersama-sama binatang dan kuda tunggangan, seperti yang dilaporkan dalam riwayat daripada Saburah al Juhaniرضي الله عنه . ‘Amr ibn Murrah al Juhaniرضي الله عنه membawa seratus ekor unta untuk membantu orang Islam, yang Khalifah Abu Bakar رضي الله عنه dibagikan kepada orang ramai.

Malah Asad dan Ghatfan tidak semuanya bersama Tulayhah al Asadi dalam kemurtadannya, tetapi sekumpulan daripada mereka tetap teguh dalam Islam seperti yang dilaporkan oleh al Kala’i, Ibn A’tham, dan al Waqidi. Dirar ibn al Azwar memainkan peranan aktif dalam hal ini; dia menulis surat kepada orang-orang soleh Bani Asad, mengajak mereka untuk menganut Islam, dan yang terakhir dari mereka yang dia tulis adalah Ja’unah ibn Marthad al Asadi.

Hadis diriwayatkan

Sabrah al-Juhani رضي الله عنه meriwayatkan: Aku mengahwini seorang wanita dari Banu' Āmir dengan perkahwinan Mut'ah semasa hayat Rasulullah dengan dua burd merah (jubah). Kemudian, Rasulullah melarang kami dari Mut'ah..

Hadis No 1406

Shahih Muslim:

Komentator:

Ulasan : Islam telah menetapkan sistem perkahwinan Shar‘i pada standard yang paling adil untuk memelihara keturunan dan kehormatan, dan ia telah melarang semua cara menikmati wanita yang tersebar luas di Jahiliyyah dan yang tidak melindungi hak mereka. Ia mula menggubal undang-undang itu secara beransur-ansur supaya orang ramai dapat menerimanya dengan betul.

Dalam Hadis ini, Sabrah ibn Ma‘bad al-Juhani (semoga Allah meridhainya) menceritakan bahawa dia mengahwini wanita dengan nikah Mut‘ah semasa hayat Rasulullah. Mut‘ah ialah salah satu jenis perkahwinan di mana seorang lelaki menikmati seorang wanita sebagai balasan kepada pampasan yang dipersetujui oleh mereka dan untuk tempoh tertentu, dan perkahwinan itu berakhir dengan berlalunya tempoh tersebut. Sabrah (semoga Allah meridhainya) memberitahu bahawa dia berkahwin dengan seorang wanita dari Bani ‘Āmir dengan perkahwinan Mut‘ah dan memberinya dua Burd merah, merujuk kepada mas kahwinnya.

Burd: pakaian berbelang dibuka dari hadapan dan diletakkan di bahu seperti jubah, namun ia lebih kecil daripadanya. Seseorang boleh membungkusnya pada dirinya sendiri atau membiarkannya digantung. Kemudian, Rasulullah melarang umat Islam dari nikah mut‘ah. Versi lain oleh Muslim menunjukkan bahawa Nabi saw melarangnya pada tahun Penaklukan Makkah.

Perkahwinan Mut'ah telah diketahui pada peringkat awal Islam, dan Rasulullah tidak melarang mereka daripadanya semasa dalam perjalanan, memandangkan mereka memerlukannya. Namun, baginda melarang mereka daripadanya semasa tinggal dan tinggal di negara mereka. Hukum nikah mut'ah melalui berbagai fasa, sebagaimana Rasulullah melarang mereka darinya lebih dari sekali. Kemudian, beliau memerintahkan mereka untuk mengerjakannya pada berbagai waktu hingga beliau mengharamkannya selama-lamanya.

Nikah Mut'ah.

Melarang nikah mut'ah telah dilaporkan dalam banyak riwayat, yang menunjukkan bahawa larangan itu adalah semasa Penaklukan Makkah, dan ini adalah pendapat yang paling masyhur, atau semasa perang Autās, atau perang Khaibar, atau semasa Rasulullah. hari-hari terakhir dalam haji perpisahan. Ia adalah larangan yang kekal, bukan yang sementara, justeru tidak memberi ruang kepada sebarang perbezaan pendapat di kalangan fuqaha dan ulama terkemuka ummah. Hanya sebahagian Syiah yang berbeza pendapat, dan pendapat mereka tidak dikira..

Ar-Rabi‘ ibn Sabrahرضي الله عنه meriwayatkan bahawa ayahnya ikut berperang bersama Rasulullah saw semasa penaklukan Makkah. Dia berkata: Kami tinggal di dalamnya selama lima belas; tiga puluh termasuk siang dan malam. Rasulullah mengizinkan kami untuk menikahi wanita secara mut'ah. Seorang lelaki dari kaum saya dan saya keluar. Saya mengatasi dia dalam kecantikan, dan dia hampir kepada keburukan. Setiap daripada kami mempunyai Burd (jubah). Burd saya adalah lama, manakala Burd sepupu saya adalah baru dan segar. Apabila kami tiba di selatan Makkah - atau utaranya - kami bertemu dengan seorang gadis seperti unta betina berleher panjang yang pintar.

Kami berkata: "Adakah kamu bersetuju bahawa salah seorang daripada kami melangsungkan perkahwinan Mut‘ah dengan kamu?" Dia berkata: "Apa yang akan kamu berikan?" Setiap daripada kami membentangkan Burdnya, dan dia mula memandang ke arah dua lelaki itu dan teman saya melihat dia memandang sebelahnya. Dia berkata: "Burd ini sudah lama, dan Burd saya baru dan segar." Dia berkata: "Burd ini tidak buruk," tiga kali atau dua kali. Kemudian, aku bernikah dengan Mut‘ah, dan aku tidak keluar daripadanya sehinggalah Rasulullah melarangnya. [Dalam versi]: Dia menambah: Dia berkata: Adakah ini sah? Dan dia berkata: Burd ini sudah usang dan usang..

Ulasan: Islam telah menetapkan sistem perkahwinan Syariah mengenai kaedah terbaik untuk memelihara keturunan dan kehormatan, dan ia telah melarang cara menikmati wanita, yang lazim pada zaman Jahiliyyah dan tidak melindungi hak mereka. Ia digubal secara beransur-ansur supaya orang ramai boleh menerimanya dengan betul dan tidak berpaling sekaligus.

Dalam Hadith ini, Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه menceritakan bahawa dia menyertai peperangan bersama Rasulullah dalam Penaklukan Makkah, pada tahun 8 Hijrah, dan mereka tinggal di sana selama lima belas malam bersama-sama dengan lima belas hari. Oleh itu, jumlah malam dan hari adalah tiga puluh. Rasulullah mengizinkan mereka untuk berkahwin secara Mut'ah dengan wanita sebagai balasan untuk pampasan yang mereka setujui untuk tempoh tertentu, dan akan berakhir dengan berlalunya tarikh ini. masa. 

Maka, Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه keluar bersama seorang lelaki dari kaumnya, yang merupakan sepupunya, sebagaimana yang akan disebutkan dalam riwayat ini. Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه lebih tampan daripadanya, dan lelaki yang lain itu hampir kepada keburukan, iaitu rupa yang tidak menyenangkan dan rupa yang buruk. Setiap daripada mereka mempunyai Burd yang ingin diberikan kepada wanita yang akan dinikahinya oleh Mut‘ah. Burd: pakaian berbelang dibuka dari hadapan dan diletakkan di bahu seperti jubah, namun ia lebih kecil daripadanya.

Seseorang boleh membungkusnya pada dirinya sendiri atau membiarkannya digantung. Pakaian Sabrah (semoga Allah meridhainya) adalah usang dan usang, sedangkan Burd sepupunya adalah baru. Mereka terus mencari sehingga sampai ke selatan Makkah atau utaranya. Di sana, mereka terserempak dengan seorang gadis seperti "unta muda berleher panjang yang pintar", iaitu, dia mempunyai leher yang panjang, lurus dan susuk tubuh yang cantik. Mereka menghadirkan diri kepadanya supaya dia boleh memilih salah seorang daripada mereka untuk mengahwininya dengan Mut'ah. Dalam versi lain, dia bertanya kepada mereka: "Adakah ini sah?" Dia maksudkan kesahihan perkahwinan seperti ini sama ada halal dan dibenarkan untuk menikmati seorang wanita untuk jangka masa tertentu! Dia menjawabnya dengan mengiyakan, seperti yang diriwayatkan dalam Mustakhraj Abu ‘Awānah. 

Dia bertanya kepada mereka: Apakah yang akan kamu tawarkan sebagai balasan untuk perkahwinan ini? Kemudian, masing-masing membentangkan Burdnya. Dia mula memandang kedua-dua lelaki itu dan membandingkan antara mereka. Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه berkata: Dan sahabatku memandangnya sedang dia memandang sebelahnya. Apabila dia melihatnya dalam keadaan ini, dia berkata: Burd ini sudah tua, dan Burd saya adalah baru dan segar, berusaha untuk menariknya kepada dirinya sendiri dan menjauhkannya daripada Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه. Dan dalam versi, dia berkata: "Burd ini sudah lama dan usang." Dia berkata: Burd lelaki muda ini tidak buruk - tiga atau dua kali - seolah-olah dia sedang mempertimbangkan semula perkara itu dan berfikir untuk memilih yang lebih muda daripada dua lelaki itu, tidak kira betapa baiknya Burd itu.

Dia memilih Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه, dan dia menikahinya dengan Mut‘ah. Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه memberitahu bahawa dia tidak meninggalkannya sehinggalah Rasulullah mengisytiharkan perkahwinan Mut‘ah haram. Dalam versi lain oleh Muslim: "Saya tinggal bersamanya selama tiga. Kemudian, Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang mempunyai salah seorang daripada wanita-wanita ini yang dia bernikah dengan Mut'ah hendaklah membiarkan dia pergi."

Hadis menunjukkan bahawa nikah mut‘ah dilarang selama-lamanya setelah dibolehkan.

Ia mengesahkan kewujudan pemansuhan dalam Sunnah..

Hadis 73

Sabrah ibn Ma'bad رضي الله عنه, ia berkata: Rasulullah bersabda, “Hendaklah salah seorang di antara kamu yang sedang solat meletakkan sutrah di hadapannya walaupun itu adalah anak panah.” - Al-Haakim

 (والله أعلمُ بالـصـواب)



No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads