Thursday, October 23, 2025

Hudhaifah Ibn Al-Yaman حذيفة بن اليمان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Foto Illustrasi]

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه 

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه adalah seorang sahabat mulia yang lahir di Makkah, tinggal di Madinah, dan meninggal dunia pada tahun 36 Hijrah di Madain.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه adalah sahabat setia Nabi Muhammad, yang dikenali sebagai "penyimpan rahsia" kerana diamanahkan dengan nama-nama orang munafik. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه adalah seorang askar yang berani yang mengambil bahagian dalam semua kecuali satu daripada penglibatan ketenteraan Nabi dan terkenal dengan tumpuannya pada peristiwa rohani dan masa depan, tidak seperti kebanyakan sahabat yang menumpukan pada perbuatan baik semasa. Kesetiaan dan kecerdasannya menyebabkan Nabi mempercayainya dengan maklumat sensitif, dan Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه tetap menjadi orang kepercayaan yang dipercayai sepanjang hidupnya.

Biografi dan Cerita;

Kehidupan awal: Dilahirkan di Makkah, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه berpindah ke Madinah dan merupakan seorang yang awal memeluk Islam. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dikaitkan dengan suku Bani Abs dan bapanya ialah Al-Yaman.

Kesetiaan dan keberanian: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه sentiasa bersemangat untuk berada di sisi Rasulullah dan menyertai banyak peperangan, termasuk Perang Uhud bersama bapanya.

Perang Uhud: Semasa Perang Uhud, bapanya secara tidak sengaja dibunuh oleh tentera Islam yang tidak mengenalinya dalam gelap. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memaafkan mereka dan menunjukkan kematangan dan ketakwaan yang tinggi.

"Penyimpan Rahsia": Nabi Muhammad menitahkan Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه rahsia nama-nama orang munafik di Madinah. Ini adalah tanggungjawab yang berat, kerana hanya sedikit orang yang mengetahui maklumat ini.

Orang-orang munafik: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menyimpan rahsia sepanjang hayatnya, dan apabila Khalifah kedua, Umar, pernah bertanya kepadanya sama ada dia seorang munafik, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menyimpan rahsia itu dan tidak mendedahkan nama Umar.

Kehidupan dan kematian kemudian: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dikebumikan di Mada'in selepas kematiannya sama ada pada 36 atau 37 Hijrah (656-657 CE). Dia meninggal dunia atas sebab semula jadi dan dihormati kerana kebijaksanaan dan ketakwaannya, kehadirannya di pengebumian menunjukkan kepada orang lain sama ada untuk mendoakan si mati.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه (meninggal 656 M) adalah seorang sahabat Nabi Muhammad yang terkenal, terkenal dengan kecerdasannya, boleh dipercayai, dan sebagai penyimpan senarai rahsia Nabi tentang orang-orang munafik. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه adalah seorang askar yang berani dan pemimpin tentera yang memainkan peranan penting dalam penaklukan Islam awal.

Kehidupan awal dan masuk Islam

Latar belakang keluarga: Ayah Hudhaifah, Husayl (dikenali sebagai al-Yaman), berasal dari suku 'Abs di Makkah. Selepas membunuh seseorang, dia melarikan diri dan menetap di Yatsrib (Madinah), di mana dia berkahwin dengan seorang wanita dari suku Bani Abdul-Ashhal. Hudzaifah dilahirkan dan dibesarkan di Yathrib, memberinya hubungan dengan kedua-dua kota.

Pengislaman sebelum Hijrah: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dan bapanya menerima Islam sebelum Nabi Muhammad berhijrah ke Madinah. Mereka adalah antara orang mualaf yang terawal dan bertemu Nabi hanya selepas baginda tiba di Madinah. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه sangat ingin bertemu dengan Nabi, dan rasa cintanya kepada Baginda bertambah dengan setiap kisah yang didengarinya.

Ikrar kesetiaan: Apabila mereka akhirnya bertemu dengan Nabi, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dan bapanya menegaskan komitmen mereka kepada Islam dan menyatakan keinginan mereka untuk sentiasa bersama baginda.

Peranan ketenteraan dan diplomatikL


Perang Badar: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dan bapanya dalam perjalanan untuk menyertai Nabi dalam Perang Badar tetapi telah ditangkap oleh musyrikin Quraisy. Mereka dibebaskan hanya selepas berjanji untuk tidak berperang bersama Muhammad. Apabila mereka sampai di Madinah, Nabi menasihati mereka untuk menunaikan janji mereka dan meminta pertolongan Allah terhadap musuh-musuh mereka, dengan itu mereka tidak menyertai Badar.


Perang Uhud: Semasa peperangan ini, bapa Hudhaifah secara tidak sengaja dibunuh oleh tentera Islam yang tidak mengenalinya. Walaupun sangat sedih, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menunjukkan keimanan yang tinggi dan memaafkan lelaki itu, dengan berkata, "Semoga Allah mengampuni kamu, dan Dia adalah Maha Penyayang di antara para penyayang".


Pertempuran Parit: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه telah diamanahkan dengan misi perisikan yang berbahaya dan kritikal semasa Pertempuran Parit. Nabi menghantarnya untuk menyusup ke kem musuh dan mengumpul maklumat. Walaupun mempunyai peluang untuk membunuh pemimpin musuh, Abu Sufyan, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memilih untuk mengikuti arahan Nabi dengan tegas, menunjukkan disiplin dan kesetiaannya.

Perintah tentera: Selepas kewafatan Nabi, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menjadi panglima tentera semasa penaklukan Islam, khususnya di Iraq. Beliau memimpin penaklukan Hamadan, al-Rayy, dan ad-Daynawar.

Pertempuran Nihawand (641 AD): Ini adalah salah satu pencapaian ketenteraannya yang paling penting. Sebagai komandan kedua, dia mengambil alih kuasa selepas panglima, Nu'man ibn Maqran, syahid. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه secara strategik menyembunyikan kematian komander untuk mengelakkan kemerosotan moral dan memimpin tentera Islam mencapai kemenangan yang menentukan menentang tentera Parsi, walaupun jumlahnya sangat banyak.

Penyimpan rahsia

Nama-nama orang munafik: Nabi Muhammad, mempercayai kepintaran Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, kepandaian, dan kebijaksanaan, menceritakan kepadanya nama-nama semua orang munafik di Madinah. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menjaga rahsia ini dengan teliti, dan orang-orang munafik takut didedahkan olehnya.

Ujian Umar: Selepas kewafatan Nabi, Khalifah Umar ibn al-Khattab akan memerhati jika Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menghadiri solat jenazah seseorang. Jika Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memilih untuk tidak hadir, Umar juga akan menahan diri daripada mendoakan si mati, kerana dia tahu ia menunjukkan orang itu adalah seorang yang munafik.

Warisan amanah: Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه tidak pernah mendedahkan nama-nama itu, walaupun kepada Umar, dan membawa rahsia itu bersamanya ke kuburnya.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه (meninggal dunia 656) (juga ditulis sebagai Hudhaifah atau Huthaifa) adalah sahabat karib nabi Islam Muhammad dan salah seorang yang paling awal memeluk Islam. Beliau mengaitkan sejumlah besar hadith, khususnya yang berkaitan dengan eskatologi. Dia direkodkan berkata "[Muhammad] memberitahu saya semua yang akan berlaku dari sekarang hingga hari kiamat'.

Ayahnya, al-Yaman berasal dari suku Banu Abs Makkah tetapi setelah membunuh seseorang dia meninggalkan Mekah menuju Yathrib, bersekutu dengan suku Banu al-Ash-hal tempat dia menikah. Sekatan untuk kembali ke Mekah akhirnya ditarik balik dan dia membahagikan masanya antara Mekah dan kediaman pilihannya di Yathrib.

Ini adalah bagaimana Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه berasal dari Makkah tetapi dibesarkan oleh Yathribi. Sebelum hijrah, delegasi dari suku Abs, termasuk al-Yaman, mengumumkan penerimaan Islam mereka. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dibesarkan dalam keluarga Islam dan diajar oleh ibu bapanya yang merupakan antara orang Islam pertama di Yatsrib. Hudzaifah sangat rindu untuk bertemu Muhammad dan sejak kecil dia mengikuti apa sahaja berita yang ada mengenainya.

Dia akhirnya pergi ke Makkah di mana dia bertemu Muhammad dan bertanya sama ada dia seorang muhajir atau Ansari. Muhammad berkata kepadanya "Jika anda mahu anda boleh menganggap diri anda dalam kalangan muhajirin, atau jika anda mahu anda boleh menganggap diri anda salah seorang daripada Ansar. Pilih mana yang lebih anda sayangi" Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menjawab "Baiklah, saya seorang Ansari. Wahai Rasulullah".

Tahun-tahun awal di Madinah

Di Madinah Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menjadi akrab dengan Muhammad, mengambil bahagian dalam semua penglibatan tentera kecuali Badar. Beliau turut serta dalam perang Uhud bersama ayahnya. Sebelum pertempuran, Muhammad meninggalkan al-Yaman, bapa Hudzaifah, dan Thabit ibn Waqsh bersama-sama bukan pejuang yang lain kerana mereka berdua sudah cukup tua. Ketika pertempuran semakin sengit, al-Yaman dan rakannya memutuskan bahawa walaupun usia mereka sudah lanjut, mereka tidak mahu melepaskan peluang untuk mengambil bahagian.

Mereka segera bersiap sedia untuk berperang dan tidak lama kemudian mereka berada di tengah-tengah pertempuran. Thabit bin Waqsh terbunuh di tangan orang musyrikin. Bapa Hudzaifah, bagaimanapun telah diserang oleh beberapa orang Islam yang tidak mengenalinya. Ketika mereka menyerangnya, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه berseru: "Ayahku! Ayahku! Ini ayahku!" Tiada siapa yang mendengarnya dan al-Yaman telah dibunuh dalam kesesatan. Dalam kesedihan, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memberitahu pembunuh bapanya: "Semoga Allah mengampuni kamu kerana Dia adalah Maha Penyayang di antara mereka yang menunjukkan belas kasihan."

Muhammad mahu diyah (pampasan) dibayar kepada Hudzaifah atas kematian bapanya tetapi Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه berkata: "Dia hanya mencari syahadah dan dia mencapainya. Ya Tuhan, saksikan bahawa saya mendermakan pampasan untuknya kepada orang Islam."

Golongan Munafik

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه mempunyai tiga sifat yang sangat menarik perhatian Muhammad; kecerdasannya yang unik, kepandaian yang cepat, dan kebolehannya untuk menyimpan rahsia walaupun di bawah soalan yang berterusan. Polisi Muhammad yang terkenal ialah menggunakan kekuatan istimewa setiap sahabat, dengan berhati-hati memilih lelaki yang sesuai untuk tugas yang betul. Masalah utama yang dihadapi oleh umat Islam adalah orang-orang munafik yang secara dangkal menerima Islam dan pada masa yang sama merancang menentang masyarakat Islam.

Kerana keupayaan Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه untuk menyimpan rahsia, Muhammad memberitahunya nama-nama orang munafik, amanah yang tidak diberikan kepada orang lain. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه ditugaskan untuk memerhatikan pergerakan mereka dan mengikuti aktiviti mereka.

Orang-orang munafik, kerana kerahsiaan dan pengetahuan mereka yang mendalam tentang perkembangan dan rancangan umat Islam, memberikan ancaman yang lebih besar kepada masyarakat daripada musuh luar. Sejak saat ini, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه digelar Penyimpan Rahsia Rasulullah, tetap setia pada janji kerahsiaannya.

Selepas kematian Muhammad, Khalifah sering meminta nasihatnya mengenai aktiviti mereka tetapi dia tetap menutup mulut. Umar, semasa Khilafahnya hanya dapat mengetahui secara tidak langsung siapakah orang munafik itu dengan memantau kehadiran Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه pada solat jenazah selepas kematian seorang Muslim.

Jika Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه tidak hadir Umar menahan diri daripada menunaikan solat jenazah untuk orang itu. Suatu ketika Umar bertanya kepada Hudzaifah jika ada gabenornya yang munafiq. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memberitahunya bahawa ada seorang tetapi enggan memberitahu siapa. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه kemudian berkata bahawa sejurus selepas perbualan mereka Umar menolak orang itu seolah-olah dia telah diberi petunjuk kepadanya.

Pertempuran Parit

Maklumat lanjut: Battle of the Ditch

Umat ​​Islam meneruskan pengepungan mereka selama beberapa hari dan semakin letih. Ali bin Abi Talib dan Az-Zubair bin ‘Awwam meneruskan dengan ‘Ali bersumpah bahawa dia tidak akan berhenti sehingga dia menyerbu pasukan mereka atau mati syahid seperti Hamzah.

Muhammad pula meminta salah seorang penyairnya, Hasam bin Thabit untuk mendera mereka dengan syairnya. Ini disebutkan dalam kumpulan hadis Sunni:

“Kalahkan mereka (dengan syair kamu), dan Jibril bersama kamu (iaitu, menyokong kamu).” (Melalui kumpulan perawi yang lain) Al-Bara bin Azib berkata, "Pada hari Quraiza (pengepungan), Rasul Allah berkata kepada Hassan bin Thabit, 'Kalahkan mereka (dengan syair-syair kamu), dan Jibril adalah dengan kamu (iaitu menyokong kamu).’ ” Sahih al-Bukhari, 5:59:449 ”

Sifat istimewa Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه telah digunakan oleh Muhammad pada pelbagai masa, termasuk peperangan Parit. Umat ​​Islam pada ketika itu telah dikelilingi oleh musuh dan mengalami kesusahan yang teruk.

Orang Quraisy dan sekutu mereka tidak lebih baik. Angin kencang menterbalikkan khemah mereka, memadamkan api mereka dan membaling muka mereka dengan pasir dan debu. Pada peringkat konfrontasi ini Muhammad menghantar Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه ke tengah-tengah kedudukan musuh untuk membawanya maklumat tentang keadaan dan semangat mereka sebelum memutuskan langkah seterusnya. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menceritakan apa yang berlaku dalam misi ini:

"Malam itu, Abu Sufyan dan orang-orangnya berada di hadapan kami. Kaum Yahudi Bani Quraiza berada di belakang kami dan kami takut kepada mereka kerana isteri dan anak-anak kami. Sebelumnya tidak pernah ada malam yang lebih gelap dan angin yang begitu kencang, tidak ada yang dapat melihat jari-jarinya dan hembusan angin seperti bunyi guruh. Orang-orang munafik mula meminta izin kepada Muhamad, wahai rumah. musuh.’

Sesiapa yang meminta izin Muhammad untuk pergi dibenarkan dan ramai yang menyelinap pergi sehingga kami ditinggalkan dengan kira-kira tiga ratus orang. Muhammad kemudian memulakan pusingan pemeriksaan melepasi kami satu demi satu sehingga dia sampai kepada saya. Saya tidak mempunyai apa-apa untuk melindungi saya daripada kesejukan kecuali selimut kepunyaan isteri saya yang hampir tidak sampai ke lutut saya.

Dia mendekati saya ketika saya berbaring membongkok di atas tanah dan bertanya ‘Siapa ini?’ Jawab ‘Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه. 'Hudhayfah?' dia menyoal ketika saya meringkuk lebih dekat ke tanah terlalu takut untuk berdiri kerana kelaparan dan kesejukan yang amat sangat. ‘Ya, wahai Rasulullah,’ jawabku. ‘Sesuatu sedang berlaku di kalangan pasukan Abu Sufyan.

Menyusup ke perkhemahan mereka dan membawa saya berita tentang apa yang berlaku,' dia mengarahkan. Saya berangkat. Pada masa itu saya adalah orang yang paling takut dan berasa sangat sejuk. Muhammad berdoa ‘Ya Tuhan, lindungi dia dari depan dan dari belakang, dari kanan dan dari kirinya, dari atas dan dari bawah.’ Demi Allah, sejurus Muhammad selesai berdoa agar Allah menghilangkan dari perutku semua ketakutan dan dari tubuhku kesejukan.

Ketika saya berpaling untuk pergi, Muhammad memanggil saya kembali dan berkata ‘Hudhaifah, jangan sekali-kali melakukan apa-apa di kalangan pasukan yang menentang sehingga kamu.’ Saya terus berjalan, beringsut-ingsut di bawah kegelapan sehingga saya menembusi kem musyrikin dan menjadi seperti salah seorang daripada mereka. Tidak lama selepas itu, Abu Sufyan bangun dan berkata kepada anak buahnya: ‘Wahai orang Quraisy, aku akan membuat kenyataan kepada kamu yang aku takut akan sampai kepada Muhammad.

Oleh itu, hendaklah setiap lelaki di antara kamu melihat dan memastikan siapa yang duduk di sebelahnya…’ Mendengar ini, saya segera menggenggam tangan lelaki di sebelah saya dan bertanya, ‘Siapakah kamu?’ (meletakkan dia untuk bertahan dan membersihkan diri). “Abu Sufyan melanjutkan: ‘Wahai orang Quraisy, kamu tidak berada di tempat yang aman, kuda dan unta kami telah binasa.

Bani Quraizah telah meninggalkan kami dan kami mendapat berita yang tidak menyenangkan tentang mereka. Kami ditimpa angin sejuk ini. Api kami tidak menyala dan khemah kami yang tercabut tidak memberikan perlindungan. Jadi bergeraklah. Untuk diri saya sendiri, saya pergi.’ Dia pergi ke untanya, melepaskan talinya dan menaikinya. Dia memukulnya dan ia berdiri tegak. Seandainya Rasulullah tidak menyuruhku berbuat apa-apa sehingga aku kembali kepadanya, nescaya aku akan membunuh Abu Sufyan di sana-sini dengan anak panah. “

Falsafah

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه merasakan sumber kebaikan dalam kehidupan mudah dikenali bagi mereka yang menginginkan kebaikan tetapi kejahatan adalah menipu dan sering sukar untuk dilihat. Dia memberi amaran kepada manusia supaya berjuang melawan kejahatan dengan hati, tangan dan lidah mereka. Mereka yang menentang kejahatan hanya dengan hati dan lidah, dan bukan tangan, dia menganggap telah meninggalkan sebahagian daripada kebenaran.

Mereka yang membenci kejahatan hanya di dalam hati mereka tetapi tidak memeranginya dengan lidah dan tangan mereka meninggalkan dua bahagian kebenaran dan mereka yang tidak membenci mahupun menentang kejahatan dengan hati, lidah atau tangan mereka dianggapnya sebagai hidup secara fizikal tetapi mati secara moral.

Berbicara tentang hati, baginda pernah bersabda: "Hati itu ada empat jenis. Hati yang terbungkus atau berlubang. Iaitu hati orang kafir atau kufur kufur. Hati yang dibentuk berlapis-lapis. Iaitu hati orang munafiq atau munafik. Hati yang terbuka dan telanjang dan di atasnya ada cahaya yang terang benderang atau cahaya mukmin.

Akhirnya ada hati yang di dalamnya terdapat kemunafikan dan keimanan. Iman adalah seperti pokok yang tumbuh subur dengan air yang baik dan kemunafikan adalah seperti bisul yang tumbuh subur pada nanah dan darah. Mana yang lebih subur, sama ada pohon iman atau nanah kemunafikan, dapat menguasai hati.”

Pengalaman Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dengan kemunafikan dan usahanya untuk memeranginya memberi sentuhan ketajaman dan keterukan pada lidahnya. Dia sendiri menyedari hal ini dan mengakuinya dengan keberanian yang mulia: “Aku pergi kepada [Muhammad] dan berkata: ‘Wahai Rasulullah, aku mempunyai lidah yang tajam dan menyayat hatiku. y keluarga dan saya khuatir perkara ini akan membawa saya ke neraka.’ Dan [Muhammad], berkata kepadaku: ‘Di manakah kedudukanmu dalam istighfar – memohon ampun kepada Allah? Saya memohon ampun kepada Allah seratus kali dalam sehari. “

Pada zaman Khalifah Umar

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه adalah salah seorang komander tentera terulung dalam perluasan ke Iraq, membezakan dirinya di Hamadan, ar-Rayy, ad-Daynawar, dan pada pertempuran terkenal Nihawand pada Disember 641. Untuk pertemuan di Nihawand melawan pasukan Parsi, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه diletakkan di bawah pimpinan oleh Umar ke atas orang Islam yang berjumlah kira-kira tiga puluh ribu orang. Pasukan Parsi melebihi mereka dengan lima berbanding satu iaitu kira-kira seratus lima puluh ribu yang kuat.

Komander pertama tentera Islam, an-Numan ibn Maqran, gugur di awal pertempuran, dan Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, segera mengambil alih, mengarahkan supaya kematian para panglima tidak disiarkan. Di bawah pimpinan Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, umat Islam memenangi kemenangan yang menentukan walaupun menghadapi rintangan yang besar. Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه juga mengambil bahagian dalam kemaraan pelbagai serampang ke Armenia, memimpin satu lajur ke pergunungan Al-Lan pada tahun 644.

Hudzaifah dijadikan gabenor Kufah dan Ctesiphon (al-Madain). Apabila berita pelantikannya sampai di Ctesiphon, orang ramai pergi menemui sahabat terkenal ini yang peranannya yang besar dalam penaklukan Parsi sudah menjadi legenda. Semasa mereka menunggu, seorang lelaki kurus mendekati keldai sedang makan sebuku roti. Apabila penunggang itu berada di tengah-tengah mereka, mereka menyedari bahawa dia adalah Hudzaifah, gabenor yang mereka tunggu.

Mereka tidak dapat menahan rasa terkejut kerana terbiasa dengan kemegahan dan keagungan pemerintah Parsi. Hudzaifah melihat mereka mengharapkan dia bercakap dan dia akhirnya berkata: "Berhati-hatilah dengan tempat fitnah dan tipu daya." “Dan apakah,” mereka bertanya, “tempat tipu muslihat?” Baginda menjawab: “Pintu penguasa tempat beberapa orang pergi dan cuba membuat pemerintah atau gabenor mempercayai kebohongan dan memujinya kerana sifat yang tidak dimilikinya.”.

Musuh Kemunafikan, Kawan Kejujuran

Penduduk Madaa`in keluar beramai-ramai untuk menyambut gabenor baru mereka yang dipilih oleh Khalifah `Umar mereka (semoga Allah meridhainya). Mereka keluar didahului oleh minat mereka terhadap Sahabat yang anggun itu. Mereka telah banyak mendengar tentang kelakuannya yang baik, ketakwaannya, dan lebih-lebih lagi tentang pencapaian besarnya dalam penaklukan Iraq.

Sementara mereka menunggu perarakan yang akan datang, mereka melihat di hadapan mereka seorang yang bercahaya menunggang keledai dengan pelana tua. Lelaki itu menunggang dengan kaki tergantung dan memegang sebuku roti dan sedikit garam di tangannya, dan makan dan mengunyah makanannya. Apabila dia datang di tengah-tengah orang ramai dan mereka mendapati dia adalah Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, gabenor yang diharapkan, mereka hampir hilang akal! Tetapi mengapa kejutan? Siapa yang mereka jangkakan pilihan `Umar? Malah, mereka tidak boleh dipersalahkan. Negara mereka tidak terbiasa sejak zaman Parsi atau sebelum ini mempunyai pemerintah dengan gaya yang begitu anggun.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه dikepung dan disambut oleh ramai orang. Apabila dia melihat bahawa mereka sedang menatapnya seolah-olah mengharapkan ucapan, dia memandang mereka dengan teliti dan berkata, "Berhati-hatilah terhadap hasutan!" Mereka bertanya, “Apakah hasutan itu, wahai Abu Abd Allah?” "Pintu para penguasa," katanya. `Apabila salah seorang di antara kamu diterima menghadap penguasa atau gabenor dan secara dusta bersetuju dengan apa yang dikatakannya dan memujinya atas apa yang tidak dilakukannya."

Ia adalah permulaan yang indah, sama seperti ia mengejutkan. Orang ramai segera teringat apa yang mereka dengar tentang gabenor baru mereka dan bahawa dia tidak membenci apa-apa di seluruh dunia seperti dia membenci dan mencemuh kemunafikan. Permulaan sedemikian adalah ungkapan yang paling benar mengenai watak gabenor baru dan caranya memerintah dan memerintah.

Hakikatnya, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه adalah seorang lelaki yang hidup dengan ciri unik yang membenci kemunafikan dan mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk mengesannya di tempat-tempat yang jauh dan tersembunyi. Dia dan saudaranya Safwaan datang kepada Nabi (SAW) ditemani ayah mereka dan semua memeluk Islam.

Dia menambahkan lagi ketajaman dan menggilap sifat-sifatnya sejak dia memeluk agama yang kuat, bersih, berani, dan lurus yang menghina pengecut, kemunafikan, dan kebohongan. Lebih-lebih lagi, dia belajar adabnya dari tangan Rasulullah (SAW) yang secerah cahaya pagi yang mulia.

Tidak ada yang tersembunyi dalam hidupnya mahupun dalam dirinya. Dia benar dan boleh dipercayai. Dia menyukai orang-orang yang kuat dalam kebenaran dan membenci orang-orang yang tidak jujur, iaitu orang-orang munafik dan penipu. Oleh itu, tidak ada alam di mana bakatnya dapat berkembang dan berkembang lebih daripada yang dilakukan di bawah bimbingan iman di tangan Rasul dan di kalangan generasi Sahabat yang agung itu.

Sesungguhnya, bakatnya berkembang dan berkembang, dan dia pakar dalam membaca wajah dan menyelidiki ke dalam diri batin. Sekali pandang dia boleh membaca wajah dengan mudah dan mengetahui rahsia lubuk yang tersembunyi dan misteri dalaman yang tersembunyi. Dia mencapai whkerana dia ingin berada di alam itu sehinggakan Khalifah `Umar yang berilham, berakal, dan bijak bertanyakan pendapat dan pandangan Hudzaifah dalam memilih dan mengenali lelaki.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memiliki kebijaksanaan yang menyedarkannya bahawa kebaikan di dunia ini jelas bagi sesiapa yang mencarinya, dan kejahatan itu adalah perkara yang terselindung dan tersembunyi. Oleh itu, orang yang berakal hendaklah bijaksana dalam mengkaji kejahatan dalam bentuk yang tersembunyi dan nyata.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه karena itu menumpukan waktunya untuk mempelajari kejahatan dan pelaku kejahatan, serta kemunafikan dan munafik. Dia meriwayatkan: Orang-orang pernah bertanya kepada Nabi Allah (SAW) tentang kebaikan, tetapi aku pernah bertanya kepadanya tentang kejahatan, kerana takut ia akan menimpaku. Aku berkata, “Wahai Rasulullah, kami berada di zaman jahiliyah dan kesusahan, lalu Allah memberikan kami kebaikan ini.

Adakah selepas kebaikan ini akan ada kejahatan?” Dia berkata, “Ya.” Saya berkata, "Dan selepas kejahatan ini, adakah kebaikan?" Dia berkata, "Ya tetapi ia akan dicemari dengan kejahatan (harfiah, asap)." Saya bertanya, "Apakah kejahatan ini?" Beliau berkata, “Akan ada beberapa orang yang akan memimpin (orang) mengikut prinsip selain daripada tradisi saya.

Anda akan melihat tindakan mereka dan tidak menyetujui mereka.” Aku berkata, “Adakah akan ada keburukan sesudah kebaikan itu?” Baginda bersabda, “Benar, akan ada segolongan orang yang mengajak kepada pintu-pintu neraka, dan barangsiapa yang menerima seruannya akan dilemparkan ke dalamnya (oleh mereka).” Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Terangkan orang-orang itu kepada kami.”

Dia berkata, "Mereka akan menjadi milik kita dan bercakap dalam bahasa kita." Saya bertanya, "Apa yang anda perintahkan kepada saya jika perkara seperti itu berlaku dalam hidup saya?" Baginda bersabda, “Berpegang teguhlah kepada kumpulan orang Islam dan ketua mereka.” Saya bertanya, "Jika tidak ada satu kumpulan (umat Islam) mahupun ketua, apakah yang harus saya lakukan?" Baginda bersabda, “Jauhilah semua mazhab yang berlainan itu, walaupun kamu terpaksa memakan akar pohon, sehingga kamu bertemu Allah ketika kamu masih dalam keadaan itu.”

Perhatikan sabdanya, “Dulu orang bertanya kepada Nabi Allah (SAW) tentang kebaikan, tetapi aku pernah bertanya kepadanya tentang kejahatan, kerana takut ia menimpaku.” Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه hidup terbuka dan berwawasan tentang godaan dan jalan-jalan kejahatan supaya dia dapat menghindarinya dan memberi amaran kepada manusia tentangnya. Ini memberinya wawasan tentang dunia, pengalaman dengan manusia, dan pengetahuan tentang masa. Dia akan merenung perkara-perkara dalam fikirannya seperti yang dilakukan oleh ahli falsafah dan dengan pertimbangan yang baik dari orang yang bijak.

Dia berkata (semoga Allah meridhainya): "Allah Yang Maha Kuasa telah mengutus Muhammad (SAW) untuk menyeru manusia dari kesesatan ke jalan yang benar, dan dari kekufuran kepada kepercayaan kepada Allah. Ada yang menyahut seruannya dengan mengikuti jalan yang benar. Yang mati dibangkitkan hidup dan yang hidup mati kerana kejahatan mereka. Apabila masa kenabian telah berakhir. Kemudian muncullah khalifah yang sama.

Ada orang-orang yang mengingkari dengan hati, tangan, dan lidah mereka, dan yang menjawab jalan keadilan. Ada orang yang mengingkari dengan hati dan lidahnya tetapi tidak menggunakan tangan. Oleh itu mereka meninggalkan kawasan keadilan. Ada juga yang mengingkari dengan hati, tidak menggunakan tangan atau lidah. Oleh itu mereka meninggalkan dua bidang keadilan. Ada orang-orang yang tidak mengingkari, tidak dengan hati mereka, mahupun dengan tangan atau lidah mereka, dan mereka adalah orang-orang yang mati dalam hidup!

Dia bercakap tentang hati dan kehidupan petunjuk atau kesesatan menurut hati. Baginda bersabda: Ada empat jenis hati: hati yang terkunci, iaitu hati orang kafir; hati yang berganda, iaitu hati orang munafik; hati yang bersih penuh cahaya, iaitu hati orang yang beriman; dan hati yang penuh dengan kemunafikan dan keimanan. Imannya seperti pokok yang dibekalkan dengan air yang baik, tetapi seperti kemunafikan kerana ia seperti ulser yang dipenuhi nanah dan darah. Mana yang dibuat akan menang.

Pengalaman Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه tentang kejahatan dan kegigihannya dalam menentang dan mencabarnya menajamkan lidah dan perkataannya. Dia sendiri memberitahu kami tentang hal ini dalam sebuah hadis yang mulia: Saya mendekati Nabi (SAW) dan berkata,

“Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku mempunyai lidah yang keji terhadap kaumku, dan aku khawatir ia akan membawaku ke dalam api neraka.” Nabi (SAW) berkata kepada saya, "Apakah kamu memohon ampun kepada Allah? Saya bertaubat kepada Allah seratus kali sehari."

Itulah Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, musuh kemunafikan dan sahabat kejujuran. Bagi lelaki seperti ini, imannya harus kuat dan kesetiaannya kuat. Itulah cara Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, berkenaan dengan iman dan kesetiaan. Dia menyaksikan ayahnya meninggal dalam keadaan Islam dalam perang Uhud, dibunuh secara sesat oleh tangan Muslim, mengira dia sebagai salah seorang kafir.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه sedang melihat sekeliling apabila secara kebetulan dia melihat pedang mengenainya, lalu dia memanggil penyerangnya, "Ayahku! Ayahku! Dia ayahku!" Tetapi sudah terlambat. Apabila kaum Muslimin mendengar tentang kejadian ini mereka berdukacita, tetapi Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه memandang mereka dengan belas kasihan dan memaafkan mereka.ness dan berkata, "Semoga Allah mengampuni kamu. Dia adalah Maha Penyayang." Dia kemudian maju dengan pedangnya ke arah pertempuran, melakukan yang terbaik dan melaksanakan tugasnya.

Apabila pertempuran berakhir dan Nabi (SAW) mendengar berita itu, baginda memerintahkan agar wang darah dibayar untuk kematian ayah Huzaifah, Husail ibn Jaabir (semoga Allah meridhainya). Hudzaifah enggan mengambil wang itu dan memberikannya sebagai sedekah kepada umat Islam, satu tindakan yang membuatkan Rasulullah (SAW) lebih mencintai dan menghargainya.

Iman dan kesetiaan Hudzaifah enggan mengakui ketidakmampuan dan kelemahan, atau bahkan mustahil. Dalam Perang Al-Khandaq dan selepas kegagalan orang-orang kafir Quraisy dan sekutu Yahudi mereka, Nabi (SAW) ingin mengetahui perkembangan terkini di kem musuh.

Malam itu gelap dan menakutkan, dan ribut melanda seolah-olah ingin mencabut gunung-gunung yang kukuh di padang pasir. Keseluruhan keadaan yang termasuk pengepungan, kedegilan dan ketabahan membawa ketakutan dan kebimbangan. Selain itu, kelaparan telah mencapai tahap yang tinggi di kalangan para Sahabat Nabi. Oleh itu, siapa yang akan mempunyai kekuatan untuk pergi di tengah-tengah bahaya gelap kem musuh dan menembusinya untuk mengumpulkan risikan dan berita?

Rasulullah (SAW) adalah orang yang memilihnya dari kalangan para sahabatnya sebagai orang yang melakukan tugas yang sukar itu. Siapa hero itu? Ia adalah Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه. Nabi (SAW) bertanya kepadanya dan dia menurut.

Dia mengakui dengan berterus-terang dalam menceritakan kejadian itu bahawa dia tidak mempunyai pilihan selain mematuhi, sekali gus membayangkan bahawa dia takut misi yang diberikan kepadanya. Dia takut akan akibatnya. Ketakutannya adalah kerana melaksanakan misi ini di bawah tekanan kelaparan, cuaca sejuk, dan keletihan yang melampau yang disebabkan oleh pengepungan oleh orang-orang kafir yang telah berlangsung selama sebulan atau lebih.

Apa yang berlaku kepada Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه pada malam itu sungguh menakjubkan. Dia menempuh jarak antara dua tentera dan menembusi kem musuh Quraisy di sekelilingnya. Angin kencang telah memadamkan api kem, jadi tempat itu diselubungi kegelapan. Hudhaifah mengambil tempatnya di tengah-tengah barisan pejuang. Pemimpin Quraisy, Abu Sufyan, takut kegelapan akan mengejutkan mereka dengan peninjau dari kem Muslim. Dia berdiri untuk memberi amaran kepada tenteranya, dan Huzaifah mendengar suaranya yang lantang berkata, “Wahai orang Quraisy, setiap kamu hendaklah mengetahui siapa yang duduk di sebelahnya dan hendaklah mengetahui namanya.” Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه melaporkan, "Saya bergegas ke tangan lelaki di sebelah saya, dan berkata kepadanya, Siapakah kamu? Dia berkata, 'Orang ini dan ini!'"

Oleh itu, dia selamat berada bersama tentera dengan aman! Abu Sufyan meneruskan ceramahnya kepada tentera, berkata,

"Wahai orang-orang Quraisy, demi Allah, kamu tidak berada di tempat untuk menetap. Kuda dan unta telah letih. Bani Quraidah telah mengingkari kami dan kami mengetahui tentang mereka apa yang kami benci, dan kami menderita angin yang kencang seperti yang kamu lihat. Tidak ada makanan yang dapat dimasak, tidak ada api yang dapat menyala untuk kami, dan tidak ada bangunan yang dapat menahan. Kamu harus pergi." Dia kemudian menaiki untanya dan mula bergerak, diikuti oleh para pejuang.

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه berkata, “Tetapi atas janji yang aku berikan kepada Rasulullah (SAW), yang memintaku untuk tidak melakukan apa-apa sehingga aku kembali kepadanya, aku akan membunuhnya dengan anak panah.” Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه kemudian kembali kepada Rasulullah (SAW) dan memberinya maklumat dan berita gembira. Sesiapa yang melihat Hudzaifah dan mempertimbangkan cara pemikirannya, falsafahnya, dan pengabdiannya kepada ilmu tidak dapat mengharapkan kepahlawanan daripadanya di medan perang. Namun begitu, Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه bercanggah dengan semua jangkaan.

Lelaki yang dahulunya menyembah Allah dalam kesendirian, seorang yang bertafakur, tidak lama kemudian dia membawa pedangnya dan bertemu dengan tentera pagan jahiliah, dia mendedahkan seorang jenius yang menarik perhatian. Cukuplah untuk mengetahui bahawa dia adalah salah seorang daripada tiga atau lima orang yang mempunyai keistimewaan besar untuk menyerang semua bandar Iraq. Di Hamdaan, Ar-Raiy Ad-Dainawar, penaklukan dicapai melaluinya.

Dalam Perang Nahaawand yang besar, di mana Persia mengumpulkan kira-kira 150,000 pejuang, Khalifah `Umar, Amirul Mukminin, memilih untuk memimpin tentera Islam An Nu’maan lbn Muqrin, kemudian menulis kepada Hudzaifah untuk berbaris kepadanya mengetuai tentera dari Kufah.

`Umar menghantar suratnya kepada para pejuang, berkata, "Apabila orang Islam berkumpul, hendaklah setiap panglima memimpin pasukannya, dan hendaklah An-Nu'maan ibn Muqrin menjadi panglima bagi semua tentera. Jika An-Nu'man mati syahid, hendaklah Hudzaifah menjadi ketua. Jika dia syahid, biarkan Ab Jarir Ibn ."

Dengan cara ini, Amirul Mukminin terus memilih ketua-ketua pertempuran sehingga dia menamakan tujuh daripada mereka. Kemudian kedua tentera itu bertemu.

Orang Parsi adalah 150,000, manakala orang Islam hanya 30,000. Pertempuran yang melebihi semua yang lain bermula. Ia adalah yang paling sengit dalam sejarah, dari segi keganasan dan kepahlawanan. Pemimpin tentera Islam, An-Nu’maan Ibn Muqrin gugur dalam pertempuran dan syahid, tetapi sebelum panji-panji umat Islam jatuh ke tanah, le baru ader menangkapnya dengan tangan kanannya, dan dengan itu dia memimpin angin kemenangan dengan semangat dan herosim yang hebat. Pemimpin ini tidak lain adalah Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه.

Sejurus itu dia memegang panji dan memilih untuk tidak mengumumkan berita kematian An-Nu’man sehingga pertempuran selesai. Dia memanggil Na`iim lbn Muqrin untuk menggantikan saudaranya untuk menghormatinya.

Bagaimana dia mencapai semua ini dalam masa yang singkat, di tengah-tengah pertempuran yang hebat, adalah melalui intuisinya yang cerah. Kemudian dia berpaling seperti angin ribut yang kencang ke arah barisan Parsi sambil menjerit, "Allahu akbar! Allah Maha Besar! Janji-Nya ditepati! Allahuakbar! Dia memimpin tentera-Nya menuju kemenangan!" Kemudian dia memalingkan kepala kudanya ke arah para pejuang tenteranya dan menyeru, "Wahai pengikut Muhammad (SAW), inilah Taman Allah yang sedia untuk menerima kamu, jangan biarkan mereka menunggu lama. Ayuh, wahai orang-orang Perang Badar, Wahai para pahlawan Perang Al-Khandaq, Uhud, dan Tabuuk!"

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menyimpan semua keghairahan dan minat pertempuran, jika tidak lebih. Pertempuran berakhir dengan kekalahan besar untuk Persia, kekalahan yang tidak dapat ditandingi!

Itulah geniusnya dalam kebijaksanaan apabila dia kekal di dalam biliknya dan genius dalam pertempuran ketika dia berdiri di medan perang. Dia juga seorang yang genius dalam setiap misi yang diberikan kepadanya dan setiap nasihat meminta daripadanya.

Apabila Sa’d lbn Abi Waqqaas dan orang-orang Islam yang bersamanya berpindah dari Madaa’in ke Kufah dan menetap di sana setelah bencana besar yang menimpa orang-orang Arab Muslim akibat iklim Madaa’in, `Umar menulis kepada Sa’d untuk segera pergi setelah tempat yang paling sesuai untuk orang Islam untuk ditempatkan semula ditemui. Siapa yang dilantik, untuk memilih tapak dan tempat? Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه, ditemani oleh Salmaan Ibn Ziyaad yang mencari tempat yang sesuai untuk umat Islam.

Apabila mereka sampai ke tanah Kufah, ia adalah tanah yang tandus, berpasir, penuh dengan kerikil, tetapi Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه menghidu angin kesembuhan dan kesihatan. Dia berkata kepada sahabatnya, "Tempat ini, insya Allah." Begitulah rancangan Kufah, dan tangan-tangan pembinaan mengubahnya menjadi sebuah kota berpenghuni. Sebaik sahaja orang-orang Islam berhijrah ke sana, sakit mereka sembuh, lemah mereka menjadi kuat, dan urat-urat mereka dipenuhi dengan nadi kesihatan.

Hudhaifah sangat bijak dan mempunyai pelbagai pengalaman;

Beliau selalu berkata kepada kaum Muslimin, "Yang terbaik kamu bukanlah mereka yang melalaikan dunia ini untuk akhir, bukan juga mereka yang melalaikan yang terakhir untuk dunia ini. Yang terbaik adalah mereka yang mengambil dari ini dan itu."

Pada suatu hari pada tahun 36 Hijriyah, beliau dipanggil menemui Tuhannya. Semasa dia bersiap untuk perjalanan terakhir, beberapa orang sahabatnya datang menemuinya. Dia bertanya kepada mereka, "Adakah kamu membawa kain kafan bersama kamu?" Mereka berkata, “Ya.” Dia berkata, "Tunjukkan kepada saya." Apabila dia melihatnya, dia mendapati ia baru dan terlalu lama. Senyuman sinis terakhir dilukis di bibirnya, dan dia berkata, "Ini bukan kain kafan untuk saya. Dua lilitan putih tanpa baju sudah memadai untuk saya. Saya tidak akan ditinggalkan dalam kubur untuk masa yang lama, tetapi akan ditawarkan tempat yang lebih baik atau lebih buruk!"

Dia kemudian merungut beberapa perkataan yang, apabila mereka mendengarnya, mereka melihat yang berikut: "Selamat datang wahai kematian! Hal yang disayangi datang selepas kerinduan. Orang yang bertaubat kini tidak berjaya."

Salah satu jiwa manusia yang terbaik diangkat kepada Allah, seorang yang paling bertakwa, menerangi, dan merendah diri.


Beliau meninggal dunia di Madain, Parsi (kini Iraq) pada tahun 36 Hijriah, 40 hari selepas kematian Uthman. Sebelum wafat, baginda meminta disediakan 2 kain kafan. Maqam nya di Madain,Iraq.

Kematian

Hudzaifah ibn al-Yaman رضي الله عنه meninggal dunia di Al-Mada'in pada 656 M, hanya empat puluh hari selepas pembunuhan Khalifah Uthman.



Referensi:

InstagramFlipboarhuzaifah

wajibad.wordpress.com/2014/01/04/hudhaifah-ibn-al-yammaan

The Narration of Hudhayfah ibn al Yaman". Archived from the original on 11 May 2020. Retrieved 11 May 2020.

 Tabari, Imam (1993). History of al-Tabari. New York Press. ISBN 0-7914-0851-5.

document/295856152/Hudhayfah-Ibn-Al-yaman







No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads