Wednesday, October 22, 2025

Ummu Hani (Fakhitah binti Abi Talib)رضي الله عنها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Gambar Hiasan]

Ummu Haniرضي الله عنها

Ummu Haniرضي الله عنها  (nama sebenarnya Fakhitah binti Abi Talib) adalah sepupu dan sahabat Rasulullah. Biografinya termasuk ikatan keluarga yang kuat, perkahwinannya, dan peranan pentingnya dalam penaklukan Makkah di mana dia melindungi saudara-mara dan Rasulullah tinggal di rumahnya. Dia kekal sebagai penyokong setia Rasulullah, terkenal menolak lamaran perkahwinannya kerana bimbangkan anak-anaknya dan tugasnya, keputusan yang dia hormati.

Biografi dan kisah Ummu Haniرضي الله عنها 

Keluarga dan kehidupan awal: Ummu Haniرضي الله عنها  adalah anak perempuan Abu Talib, yang membesarkan Rasulullah, menjadikannya sepupunya. Dia adalah saudara perempuan Ali in Abi Talibرضي الله عنه dan Ja'far ibn Abi Talibرضي الله عنه.

Perkahwinan dan keinsafan: Dia berkahwin dengan Hubayrah bin Amr dan keluarga mereka tinggal di Makkah. Semasa dia memeluk Islam selepas penaklukan Makkah pada tahun 8 Hijrah, suaminya melarikan diri, dan dia kemudiannya berpisah dengannya.

Peranan dalam penaklukan Makkah:

Rasulullah tinggal di rumahnya pada hari penaklukan Makkah.

Dia memberikan keselamatan kepada seorang lelaki dari kerabatnya yang musyrik, dan Rasulullah membenarkan perlindungannya dengan berkata, "Kami melindungi orang yang kamu lindungi".

Hubungan dengan Rasulullah:

Ummu Haniرضي الله عنها  mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan Rasulullah sejak kecil.

Rasulullah melamarnya, tetapi dia menolak dengan sopan, menjelaskan bahawa dia terlalu tua dan tidak dapat memenuhi haknya sambil menjaga anak-anak yatimnya. Rasulullah menghormati keputusannya.

Kehidupan dan kematian kemudian:

Dia hidup lama dan hidup lebih lama daripada abangnya Ali.

Beliau wafat pada masa khalifah Muawiyah.

Rasulullah menasihatinya tentang ibadah yang boleh dia lakukan sambil duduk, termasuk membaca Subhaanallaah, Alhamdulillah, Allahu Akbar, dan Laa Ilaaha Illallaah.

Ummu Haniرضي الله عنها , nama sebenarnya Fakhitah binti Abi Talib, adalah sepupu dan sahabat Muhammad Rasulullah. Dibesarkan dalam rumah tangga yang sama, dia mempunyai ikatan yang kuat dengan Rasulullah dan adik lelakinya, Ali in Abi Talibرضي الله عنه . Dia adalah seorang wanita yang mempunyai watak teladan dan perawi penting Hadis.

Kehidupan awal dan keluarga

Keluarga: Ummu Haniرضي الله عنها  adalah anak perempuan Abu Talib, bapa saudara Rasulullah, dan Fatimah binti Asadرضي الله عنها. Adik-beradiknya termasuk Ali in Abi Talibرضي الله عنه , Jafar, dan Aqilرضي الله عنه .

Asuhan: Dia dibesarkan bersama Muhammad Rasulullah dalam rumah tangga Abu Talib. Apabila dia mencapai usia yang boleh berkahwin, seorang bangsawan Quraisy bernama Hubayrah ibn Wahb al-Makhzumi melamarnya. Ayahnya menerima, walaupun Rasulullah sendiri juga berminat untuk mengahwininya.

Cerita dia

Penangguhan masuk Islam: Disebabkan perkahwinannya dengan Hubayrah yang musyrik, Ummu Haniرضي الله عنها tidak memeluk Islam pada zaman awalnya, walaupun kesetiaannya kepada Rasulullah sentiasa terserlah. Imannya dimeterai selepas penaklukan Makkah pada tahun 8 Hijrah.

Tindakan berlindung: Semasa penaklukan Makkah, Ummu Haniرضي الله عنها memberi perlindungan kepada dua orang saudara suaminya yang takut akan azab. Saudaranya Ali in Abi Talibرضي الله عنهberniat untuk mengejar mereka, tetapi dia meminta campur tangan Rasulullah. MuhammadRasulullahﷺ menghormati ikrar perlindungannya, dengan menyatakan, "Kami telah memberikan keselamatan kepada sesiapa yang kamu berikan keselamatan, Ummu Haniرضي الله عنها'".

Penolakan perkahwinan: Berikutan pengislamannya, perkahwinan Ummu Hani dengan Hubayrah telah ditamatkan kerana dia enggan menerima Islam dan melarikan diri ke Najran. Walaupun Rasulullah kemudiannya melamarnya, dia dengan hormat menolak. Dia menjelaskan bahawa dengan anak-anak kecil dari perkahwinannya yang terdahulu, dia bimbang dia tidak dapat menunaikan kewajipannya kepada Rasulullah dan keluarganya. Mengagumi kebijaksanaan dan dedikasinya kepada anak-anaknya, Rasulullah menghormati keputusannya.

Mengisahkan Perjalanan Malam (Al-Isra'): Sebuah kisah penting yang diceritakannya melibatkan Perjalanan Malam Nabi. Walaupun diterima secara meluas perjalanan bermula di Kaabah, riwayat yang paling boleh dipercayai menunjukkan Rasulullah tinggal di rumah Ummu Haniرضي الله عنها selepas perjalanan, memberitahunya apa yang telah berlaku. Apabila dia bimbang Quraisy akan membahayakannya, Rasulullah berkeras untuk memberitahu orang ramai apa yang telah berlaku.

Kehidupan dan warisan kemudian: Ummu Hani' hidup panjang, menjadi ulama dan perawi Hadis yang disegani. Dia menceritakan kira-kira 46 hadis daripada Rasulullah. Pada tahun-tahun kemudiannya, apabila dia merasa terlalu lemah untuk melakukan ibadat fizikal yang meluas, Rasulullah memberinya amalan yang kuat namun mudah: membaca frasa zikir tertentu (tasbih) 100 kali setiap satu. Beliau wafat pada masa khalifah Muawiyah I.




Marilah kita susuli dengan lebih dalam tentang kisah sahabiah.

Ummu Haniرضي الله عنها binti Abi Talib

Kita kini mendalami kehidupan seorang wanita mulia Hashimi, Qurashi yang santun. Terkenal dengan nama panggilannya, Ummu Haniرضي الله عنها’ sehingga terdapat perbezaan pendapat mengenai nama kelahirannya. Ada yang mengatakan Fatimah, yang lain mengatakan Hind manakala kebanyakannya memilih Fakhitah. Beliau adalah saudara perempuan kepada ‘Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه dan Saiyidina Jafar al Tayyarرضي الله عنه dan dilahirkan oleh Fatimah binti al Asad radiya Llahu ‘anha. Dia dilahirkan di Makkah lima puluh tahun sebelum hijrah dan kerana itu beberapa tahun lebih muda daripada Rasulullah. Dia seorang wanita yang berwatak teladan dan bertutur kata yang fasih. Dia dibesarkan di rumah Abu Talib bersama Rasulullah yang telah diambil oleh bapa saudaranya selepas kematian datuknya. Apabila dia mencapai usia yang boleh berkahwin, Hubayrah ibn Wahb al Makhzumi, seorang bangsawan Quraisy meminangnya untuk dikahwinkan oleh bapanya Abu Talib.

Apabila Rasulullah diutuskan dengan risalah Islam suaminya tidak menerima Islam dan tetap di atas kepercayaan syirik yang menyebabkan Ummu Haniرضي الله عنها’ tidak menerima syahadat pada masa itu. Dia bagaimanapun akan sangat menghormati dan memuliakan Rasulullah dan baginda akan sering mengunjunginya di rumahnya, terutama selepas kematian bapa saudaranya Abu Talib dan isterinya Khadijah radiya Llahu ‘anha. Allah subhanahu wa ta ‘ala telah merancang untuk memberikan penghormatan yang tiada tandingannya dengan memulakan perjalanan Mi’raj di rumahnya. Perjalanan dari Makkah ke Bayt al Maqdis dan dari sana ke langit bermula bagi Rasulullah semasa baginda berada di rumah Ummu Haniرضي الله عنها’. Dia berkata:


ما أسري برسول الله ﷺ إلا من بيتي نام عندي تلك الليلة بعد ما صلى العشاء الآخرة

Rasulullah dibawa dalam perjalanan ke Bayt al Maqdis dan seterusnya dari rumahku. Dia tidur di rumah saya pada malam itu selepas solat ‘Isya.[1]

Mi’raj akan sentiasa diingati bersama Ummu Haniرضي الله عنها’ sebagai sebahagian daripada kejadian itu. Apabila Rasulullah bangun keesokan harinya dengan maksud memberitahu orang Quraisy perjalanannya ke syurga, dia memegang pakaiannya, merayu kepadanya untuk tidak melakukannya, kerana dia tahu bahawa mereka pasti akan menolak dan mengejeknya. Walau bagaimanapun, Rasulullah tonggak kekuatan dan kesabaran keluar dan melakukan tepat seperti yang beliau maksudkan.[2]

Satu lagi malam kejadian hebat dihabiskan di rumahnya. Rasulullah pergi ke Taif menyeru rakyat dan pembesarnya kepada agama Islam, hanya ditolak, didustakan, dihalau dan diserang oleh landak kota yang merejamnya hingga kakinya yang dirahmati berdarah dan tersumbat kasutnya. Beliau kembali dari sana dalam keadaan terluka dan sakit, bersedih atas keengganan mereka kepada agama Allah subhanahu wa ta ‘ala dan pergi ke rumah Ummu Haniرضي الله عنها’ di mana beliau bermalam.

Masanya untuk menerima akidah itu datang pada hari Makkah ditakluki oleh tentera Islam. Suaminya mendengar tentang tentera yang mendekat, melarikan diri dari bandar dan menetap di Najran tidak menerima Islam. Dia tinggal di belakang dan masuk ke dalam lipatan Islam bersama anak-anaknya. Ketika tentera Muslimin berbaris di Makkah, dalam kemegahan dan kemuliaan yang dikurniakan Allah subhanahu wa ta ‘ala kepada mereka, Rasulullah memaafkan sekumpulan orang yang menentang dan menyiksa baginda dan para Sahabatnya sambil berkata kepada mereka:


اذهبوا فانتم الطلقاء

Pergi, kerana kamu bebas.

Baginda, walau bagaimanapun, memerintahkan beberapa penindas yang paling besar untuk dibunuh pada hari yang sama walaupun mereka didapati berada di bawah kain Ka'bah. Pada hari yang ditakdirkan itu, Ummu Haniرضي الله عنها’  datang kepada Rasulullah ketika Baginda sedang mandi, apabila Baginda melihatnya mendekat baginda sangat gembira dan menyambutnya, selepas itu menunaikan solat lapan rakaat. Dia kemudian mengalihkan perhatiannya kepadanya. Dia berkata kepadanya bahawa dia telah memberi dua ahli keluarganya yang musyrik satu ikrar keselamatan. Rasulullah bersabda:


قد اجرنا من اجرت يا ام هانئ

Kami telah memberikan keselamatan kepada sesiapa yang kamu berikan keselamatan Ummu Hani’.[3]


Dalam riwayat lain, perkataan berikut digunakan:

امنا من امنت

Kami memberi perlindungan kepada sesiapa yang kamu beri perlindungan.[4]

Saudaranya, Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه  berniat untuk membunuh dua orang ini, namun, dia menghalang aksesnya dan menyeru Rasulullah yang memberi mereka perlindungan atas panggilannya. Ini adalah hak seorang muslimah, dia boleh memberi perlindungan kepada sesiapa yang dia kehendaki. Ibn al Mundhir berkata, "Terdapat konsensus bahawa perlindungan seorang wanita diterima. Hanya Ibn Majishun yang menentang arus perdana dan berkata ia tidak dibenarkan."[5]

Seperti hukum Islam, apabila pasangan menjadi Islam dan yang lain tetap menyembah berhala, perkahwinan mereka ditamatkan. Begitu juga halnya Ummu Haniرضي الله عنها, dia menerima Islam, namun suaminya enggan menerima, sebaliknya melarikan diri ke Najran seperti yang disebutkan. Oleh itu, perkahwinan mereka ditamatkan. Melihat keadaan sekeliling apparnya Dalam kehidupan yang sunyi sekarang, Rasulullah berniat untuk meminangnya dan memenuhi keperluannya, namun baginda meminta maaf dengan berkata, “Saya sudah lanjut usia dan mempunyai keluarga untuk diuruskan.”

Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam menerima alasannya dan berkomentar:


خير نساء ركبن الإبل صالح نساء قريش أحناه على ولد في صغره وأرعاه على زوج في ذات يده

Sebaik-baik wanita di antara penunggang unta adalah wanita solehah Quraisy. Mereka adalah wanita yang paling baik hati kepada anak-anak mereka semasa kecil dan menjaga harta pasangan mereka.[6]


Riwayat ini merujuk kepada kelebihan wanita Quraisy berbanding wanita Arab yang lain[7] kerana dua sebab:

Kasih sayang dan belas kasihan mereka terhadap anak-anak mereka tiada tandingannya. Mereka bahkan akan melepaskan cadangan yang baik yang akan memberi mereka penghormatan untuk tinggal bersama anak-anak yatim mereka dan memenuhi keperluan mereka.
Pertimbangan mereka terhadap pasangan mereka dan menjaga hartanya, tidak mensia-siakannya.
Soalan saya kepada adik yang dihormati dan ibu tercinta, adakah anda tidak ingin menjadi wanita terbaik? Wanita mana yang tidak mahu penghormatan ini? Ikuti jejak langkah wanita Quraisy dan Ummu Haniرضي الله عنها dalam kasih sayang mereka kepada anak-anak dan pertimbangan pasangan mereka. Inilah ajaran agama kita. Ia menuntut belas kasihan daripada seorang ibu kepada anak-anaknya dan untuk dia berkorban untuk anak-anaknya dalam membesarkan mereka menjadi pembawa bendera ummah. Penyair telah merangkum ini dalam kata-kata berikut:

أكبادنا تمشي على الأرض

وإنما أولادنا بيننا
لامتنعت عـيني عن الغمض
لو هبت الريح على بعضهم 

Anak-anak kita adalah kepingan hati kita; berjalan di bumi ini

Jika angin bertiup sedikit; mata saya enggan tidur bimbang


Hujan cinta ini benar untuk seorang wanita Islam berbanding wanita barat klasik yang telah disedut ke dalam kehidupan material, menghabiskan hari-harinya di tempat kerja meninggalkan anak itu untuk dibesarkan oleh pengganti yang kehilangan kerohanian.

Ketika saya membaca biografi Ummu Haniرضي الله عنها, rambutku berdiri tegak, dia menolak lamaran dari sebaik-baik ciptaan dan menyalurkan peluang untuk mendapat gelaran Ummu al Mu’minin (Ibu orang Mukmin) untuk mengabdikan dirinya sepenuhnya kepada anak-anaknya. Dia menyibukkan dirinya dengan beribadah kepada Tuhannya dan membesarkan anak-anaknya dalam suasana Islam yang soleh. Anaknya, Ja’dah ibn Hubayrah, naik menjadi gabenor Khurasan pada zaman Saiyidina Ali in Abi Talibرضي الله عنه . Beliau adalah seorang perawi hadith dan menceritakan empat puluh enam riwayat daripada Rasulullah. Dia meninggalkan tempat tinggal dunia ini pada tahun ke-40 selepas hijrah. Semoga Allah subhanahu wa ta ‘ala meredhainya.

Hadiths Narrated by Ummu Haniرضي الله عنها,

Hadis Riwayat Ummu Haniرضي الله عنها,

Ummu Hani', nama sebenarnya Fakhitah binti Abi Talib, adalah sepupu dan sahabat Nabi Muhammad. Dibesarkan dalam rumah tangga yang sama, dia mempunyai ikatan yang kuat dengan Nabi dan adik lelakinya, Ali bin Abi Talib. Dia adalah seorang wanita yang mempunyai watak teladan dan perawi penting Hadis.

Kehidupan awal dan keluarga.

Keluarga: 

Ummu Hani' adalah anak perempuan Abu Talib, bapa saudara Nabi, dan Fatimah binti Asad. Adik-beradiknya termasuk Ali bin Abi Talib, Jafar, dan Aqil.

Asuhan: 

Dia dibesarkan bersama Muhammad dalam rumah tangga Abu Talib. Apabila dia mencapai usia yang boleh berkahwin, seorang bangsawan Quraisy bernama Hubayrah ibn Wahb al-Makhzumi melamarnya. Ayahnya menerima, walaupun Nabi sendiri juga berminat untuk mengahwininya.

Cerita dia

Penangguhan masuk Islam: 

Disebabkan perkahwinannya dengan Hubayrah yang musyrik, Ummu Hani' tidak memeluk Islam pada zaman awalnya, walaupun kesetiaannya kepada Nabi sentiasa terserlah. Imannya dimeterai selepas penaklukan Mekah pada tahun 8 Hijrah.

Tindakan berlindung: 

Semasa penaklukan Mekah, Ummu Hani' memberi perlindungan kepada dua orang saudara suaminya yang takut akan azab. Saudaranya Ali berniat untuk mengejar mereka, tetapi dia meminta campur tangan Nabi. Nabi Muhammad menghormati ikrar perlindungannya, dengan menyatakan, "Kami telah memberikan keselamatan kepada sesiapa yang kamu berikan keselamatan, Ummu Hani'".

Penolakan perkahwinan: 

Berikutan pengislamannya, perkahwinan Ummu Hani dengan Hubayrah telah ditamatkan kerana dia enggan menerima Islam dan melarikan diri ke Najran. Walaupun Nabi kemudiannya melamarnya, dia dengan hormat menolak. Dia menjelaskan bahawa dengan anak-anak kecil dari perkahwinannya yang terdahulu, dia bimbang dia tidak dapat menunaikan kewajipannya kepada Nabi dan keluarganya. Mengagumi kebijaksanaan dan dedikasinya kepada anak-anaknya, Nabi menghormati keputusannya.

Mengisahkan Perjalanan Malam (Al-Isra'): 

Sebuah kisah penting yang diceritakannya melibatkan Perjalanan Malam Nabi. Walaupun diterima secara meluas perjalanan bermula di Kaabah, riwayat yang paling boleh dipercayai menunjukkan Nabi tinggal di rumah Ummu Hani selepas perjalanan, memberitahunya apa yang telah berlaku. Apabila dia bimbang Quraisy akan membahayakannya, Nabi berkeras untuk memberitahu orang ramai apa yang telah berlaku.

Kehidupan dan warisan kemudian: 

Ummu Hani' hidup panjang, menjadi ulama dan perawi Hadis yang disegani. Dia menceritakan kira-kira 46 hadis daripada Nabi. Pada tahun-tahun kemudiannya, apabila dia merasa terlalu lemah untuk melakukan ibadat fizikal yang meluas, Nabi memberinya amalan yang kuat namun mudah: membaca frasa zikir tertentu (tasbih) 100 kali setiap satu. Beliau wafat pada masa khalifah Muawiyah I.Ummu Hani binti Abi Talib (w. 50 Hijrah), sepupu dan sahabat Nabi Muhammad, meriwayatkan sejumlah hadis (hadith) yang penting. 

Riwayatnya banyak terdapat dalam koleksi Bukhari dan Muslim, meliputi aspek utama amalan Islam dan peristiwa sejarah Ummu Hani binti Abi Talib (w. 50 Hijrah), sepupu dan sahabat Nabi Muhammad, meriwayatkan sejumlah hadis (hadith) yang penting. Riwayatnya banyak ditemui dalam koleksi Bukhari dan Muslim, meliputi aspek utama amalan Islam dan peristiwa sejarah.Pada Penaklukan Mekah (8 Hijrah).

Pada hari Makkah ditaklukkan, Ummu Hani menceritakan peristiwa berikut: Mandi Rasulullah: 

Dia mendapati Nabi Muhammad sedang mandi, dengan anak perempuannya Fatimah memberinya privasi. Solat Dhuha: Selepas mandi, Nabi solat lapan rakaat (\(rak^{\) solat sunat pilihan. Ini menetapkan amalan dan bilangan kitaran untuk solat Duha pilihan. Hak wanita untuk memberi perlindungan: Riwayatnya adalah asas kepada ketetapan hukum Islam bahawa ikrar perlindungan wanita Islam adalah mengikat seluruh masyarakat Islam. Ini berlaku selepas saudara lelakinya Ali ibn Abi Talib berniat untuk membunuh dua lelaki dari Quraisy, yang telah diberikan suaka oleh Ummu Hani. Nabi masuk campur seraya berkata, "Kami memberi suaka kepada orang yang engkau beri suaka, wahai Ummu Hani".

Petikan Sahih Muslim dan Bukhari ini menyajikan hadis yang diriwayatkan oleh Ummu Hani binti Abi Talib:

Pada Perjalanan Malam (Al-Isra') Umm Hani ialah perawi penting dalam Perjalanan Malam (Al-Isra'), menceritakan bahawa Nabi Muhammad dibawa untuk perjalanan ajaib semasa baginda berada di rumahnya di Mekah. Riwayatnya menyatakan bahawa selepas Nabi solat isya (\(isha\)) dan tertidur, baginda bangun untuk memberitahunya tentang pelayaran malamnya yang ajaib ke Baitulmaqdis. Akaun ini disebut dalam pelbagai sumber Islam klasik.Berzikir kepada Allah (berzikir).

Pada usia tuanya, Ummu Hani mendekati Nabi Muhammad, memberitahunya dia telah menjadi terlalu lemah untuk melakukan ibadah tertentu. Nabi menasihatinya tentang bentuk zikir yang sederhana tetapi kuat (\(zikir\)): Mengucapkan "\(AllahuAkbar\)" (Tuhan Maha Besar) seratus kali. Mengucapkan "\(Alhamdulillah\)" (Segala puji bagi Tuhan) seratus kali. Mengucapkan "\(SubhanAllah\)" (Maha Suci Tuhan) seratus kali.Dia mengajarnya bahawa pahala untuk frasa ini lebih besar daripada melakukan banyak tindakan jihad, sedekah, atau memerdekakan hamba.

Atas keberkatan makanan dan ternakan;

Cuka: Pada suatu ketika, Nabi bertanya kepada Ummu Hani sama ada dia mempunyai makanan. Dia menjawab bahawa dia hanya mempunyai roti kering dan cuka. Nabi menjawab bahawa rumah tangga yang mempunyai cuka tidaklah miskin.

Kambing biri-biri: 

Nabi menasihati Ummu Hani untuk memelihara kambing biri-biri, memberitahunya bahawa "di dalamnya terdapat keberkatan" dan seekor biri-biri keluar pada waktu pagi dengan berkat dan pulang pada waktu petang dengan berkat.

Pada puasa pilihan;

Ummu Hani meriwayatkan bahawa Nabi menziarahinya ketika dia sedang berpuasa pilihan. Apabila dia menawarinya minum, dia meminumnya. Nabi menjelaskan bahawa seseorang yang berpuasa pilihan mempunyai pilihan untuk meneruskan puasa atau berbuka.


Hadiths Pilihan Yang Sanad nya ada Ummu Hani sebagai perawinya;

Nombor Hadis: 353
Daripada: Sahih Bukhari. Bab 8, Solat (Solat)
Diriwayatkan/Autoriti Abu Murra
(hamba Um Hani yang dimerdekakan) Um Hani, anak perempuan Abi Talib berkata, "Aku pergi menemui Rasulullah (SAW) pada tahun penaklukan Mekah dan mendapati dia sedang mandi dan anak perempuannya Fatima sedang menyaringnya. Aku memberi salam kepadanya. Dia bertanya, 'Siapa dia?' Saya menjawab, 'Saya Um Hani binti Abi Talib.' Dia berkata, 'Selamat datang wahai Um Hani.' Apabila dia selesai mandi dia berdiri dan solat lapan rakaat sambil memakai satu pakaian yang dililitkan pada tubuhnya dan apabila dia selesai aku berkata, 'Wahai Rasul Allah telah memberitahuku bahawa dia akan membunuh orang yang aku beri perlindungan dan orang itu adalah anak Hubaira.' Nabi berkata, 'Kami menaungi orang yang kamu naungi.' "Um Hani menambah, "Dan itu sebelum zuhur (Duha)."

Hadis No: 272
Daripada: Sahih Bukhari. Bab 21, Solat Malam (Tahajjud)
Diriwayatkan/Autoriti Abdur Rahman bin Abi Laila
Hanya Um Hani yang menceritakan kepadaku bahawa dia pernah melihat Nabi menunaikan solat Dhuha. Dia berkata, "Pada hari penaklukan Mekah, Nabi masuk ke rumahku, mandi dan mengerjakan lapan rakaat (solat Dhuha. Aku belum pernah melihat Nabi melakukan solat yang ringan seperti itu tetapi baginda melakukan rukuk dan sujud dengan sempurna.
Nombor Hadis: 353
Daripada: Sahih Bukhari. Bab 8, Solat (Solat)
Diriwayatkan/Autoriti Abu Murra
(hamba Um Hani yang dimerdekakan) Um Hani, anak perempuan Abi Talib berkata, "Aku pergi menemui Rasulullah (SAW) pada tahun penaklukan Mekah dan mendapati dia sedang mandi dan anak perempuannya Fatima sedang menyaringnya. Aku memberi salam kepadanya. Dia bertanya, 'Siapa dia?' Saya menjawab, 'Saya Um Hani binti Abi Talib.' Dia berkata, 'Selamat datang wahai Um Hani.' Apabila dia selesai mandi dia berdiri dan solat lapan rakaat sambil memakai satu pakaian yang dililitkan pada tubuhnya dan apabila dia selesai aku berkata, 'Wahai Rasul Allah telah memberitahuku bahawa dia akan membunuh orang yang aku beri perlindungan dan orang itu adalah anak Hubaira.' Nabi berkata, 'Kami menaungi orang yang kamu naungi.' "Um Hani menambah, "Dan itu sebelum zuhur (Duha)."
Hadis No: 31
Dari: Muwatta Imam Malik. Bab 9, Mengqasarkan Solat
Diriwayatkan/Penguasa
Yahya menceritakan kepadaku dari Malik dari Abu'n Nadr, mawla Umar bin Ubaidullah, bahwa Abu Murra, mawla Aqil bin Abi Talib, memberitahunya bahwa dia telah mendengar Ummu Hani binti Abi Talib berkata, "Aku pergi menemui Rasulullah, semoga Allah memberkatinya dan memberinya kedamaian, pada tahun penaklukan, dan mendapati dia sedang menyamarkan anak perempuannya, Faghtimall, bersama Faghtima. kepadanya, 'Salam sejahtera ke atas kamu' dan dia berkata, 'Siapa itu?' Aku menjawab, 'Umm Hani binti Abi Talib,' dan dia berkata, 'Selamat datang, Ummu Hani!' Apabila dia telah selesai mandi, dia berdiri dan solat lapan rakaat, menutup dirinya dengan satu pakaian, dan kemudian saya pergi, 'Rasulullah, anak ibuku, AIi, berkata bahawa dia bertekad untuk membunuh fulan, anak Hubayra, seorang lelaki yang telah aku letakkan di bawah perlindunganku.' Rasulullah s.a.w. bersabda, 'Kami memberi perlindungan kepada sesiapa yang telah engkau beri perlindungan, Ummu Hani.' “ Ummu Hani menceritakan kejadian ini berlaku pada waktu pagi.
Nombor Hadis: 278
Daripada: Sahih Bukhari. Bab 5, Mandi (Ghusl)
Diriwayatkan/Autoriti Um Hani binti Abi Talib
Saya pergi menemui Rasulullah pada tahun penaklukan Mekah dan mendapati beliau sedang mandi ketika Fatimah sedang menyaringnya. Nabi bertanya, "Siapa dia?" Saya menjawab, "Saya Um-Hani."
Laporkan Kesilapan | pautan kekal
Nombor Hadis: 3631
Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 35, Buku Pakaian
Diriwayatkan/Autoriti Mujahid
“Umm Hani berkata: ‘Ketika Rasulullah (saw) masuk ke Makkah baginda mempunyai empat kepang.’”
Laporkan Kesilapan | pautan kekal
Nombor Hadis: 1379
Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 7, Bab Mendirikan Solat dan Sunnah Mengenainya
Diriwayatkan/Authority Abdullah bin Harith
"Semasa kekhalifahan Uthman, ketika orang ramai hadir beramai-ramai, saya bertanya tentang solat Dhuha, dan saya tidak dapati sesiapa yang dapat memberitahu saya bahawa dia, maksudnya Nabi (saw) telah solat, selain daripada Ummu Hani'. Dia memberitahu saya bahawa dia telah solat dengan lapan rakaat." Sahih.
Hadis No: 30
Dari: Muwatta Imam Malik. Bab 9, Mengqasarkan Solat
Diriwayatkan/Penguasa
Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada Musa bin Maysara daripada Abu Murra, mawla Aqil bin Abi Talib, bahawa Ummu Hani binti Abi Talib memberitahunya bahawa pada tahun penaklukan Rasulullah s.a.w, solat lapan rakaat, menutupi dirinya dengan satu pakaian.
Laporkan Kesilapan | pautan kekal
Nombor Hadis: 614
Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 3, Bab-bab Berwuduk Kering
Diriwayatkan/Autoriti Abdullah bin Harith bin Nawfal
"Saya bertanya sama ada Rasulullah (saw) solat sunat ketika dalam perjalanan, tetapi saya tidak menemui sesiapa yang memberitahu saya sehingga Ummu Hani' binti Abu Talib memberitahu saya bahawa dia telah datang pada tahun Penaklukan (Mekah). Baginda memerintahkan supaya tabir diletakkan, dan itu dilakukan, dan dia mandi, kemudian dia solat sunat lapan rakaat (satuan)." (Sahih)
Hadis No: 207
Daripada: Sahih Bukhari. Bab 20, Mengqasarkan Solat (At-Taqseer)
Diriwayatkan/Autoriti Ibnu Abu Laila
Hanya Um Hani yang memberitahu kami bahawa dia telah melihat Nabi (s.a.w) menunaikan solat Dhuha. Dia berkata, "Pada hari penaklukan Mekah, Nabi mandi di rumahku dan mengerjakan lapan rakaat. Aku tidak pernah melihatnya mengerjakan solat yang ringan seperti itu tetapi dia melakukan sujud dan rukuk yang sempurna. Diriwayatkan daripada 'Abdullah bin Amir bahawa ayahnya telah memberitahunya bahawa dia telah melihat Nabi (s.a.w) sedang solat Nawafil pada malam hari di mana-mana arah perjalanan, menghadap ke arah belakang gunungnya.
Laporkan Kesilapan | pautan kekal
Hadis No: 138
Dari: Muwatta Imam Malik. Bab 20, Haji
Diriwayatkan/Penguasa
Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada Yazid ibn Abdullah ibn al-Hadi daripada Abu Murra, mawla Ummu Hani, saudara perempuan Aqil ibn Abi Talib, bahawa Abdullah ibn Amr ibn al-As memberitahunya bahawa dia telah melawat bapanya Amr ibn al-As dan mendapati dia sedang makan. Ayahnya telah mengajaknya makan, dan apabila dia menjawab bahawa dia sedang berpuasa, ayahnya berkata, "Ini adalah hari-hari di mana Rasulullah s.a.w melarang kami berpuasa, dan Hadis No: 138
Dari: Muwatta Imam Malik. Bab 20, Haji
Diriwayatkan/Penguasa
Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada Yazid ibn Abdullah ibn al-Hadi daripada Abu Murra, mawla Ummu Hani, saudara perempuan Aqil ibn Abi Talib, bahawa Abdullah ibn Amr ibn al-As memberitahunya bahawa dia telah melawat bapanya Amr ibn al-As dan mendapati dia sedang makan. Ayahnya telah mengajaknya makan, dan apabila dia menjawab bahawa dia sedang berpuasa, ayahnya berkata, "Inilah hari-hari di mana Rasulullah s.a.w melarang kami berpuasa, dan menyuruh kami berbuka padanya." Malik berkata, “Hari-hari ini adalah hari-hari tasyrik.








Referensi:

[1] Sirah Ibn Hisham, jld. 2 pg. 272. Riwayat ini nampaknya kurang kerana solat pada masa itu tidak diwajibkan.

[2] Ibid.

[3] Sahih al Bukhari, 350; Sahih Muslim, 336.

[4] Abu Dawud, 2763. Penulis tidak mengulas mengenainya. Jami’ al Tirmidhi, 1597. Pengarang telah membawa riwayat ini dalam bentuk yang ringkas dan telah membuktikan kesahihannya. Musnad Imam Ahmed, 26936. Shu’ayb al Arnawut telah mengulas bahawa sanadnya adalah sahih mengikut syarat Imam Muslim dan di tempat lain, 26951 beliau telah mengulas bahawa ia adalah sahih mengikut syarat kedua-dua Imam Muslim dan Imam Bukhari rahimahu Llah. Al Albani telah menganggapnya sahih selain perkataan, "Kami memberi perlindungan." Lihat al Silsilah al Sahihah, 2049.

[5] Kitab al Ijma’, hlm. 62.

[6] Sahih al Bukhari, 3251; Sahih Muslim, 2527. Riwayat Abu Hurairah radiya Llahu ‘anhu.

[7] Ibn Hajar telah menulis di dalam Fath al Bari, wanita yang menunggang unta di sini merujuk kepada orang Arab kerana mereka adalah kebiasaan ini. Dan mereka sebagai undang-undang am lebih baik daripada yang lain oleh itu wanita mereka akan menikmati keistimewaan yang sama.










No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads