![]() |
| [Bani Shaiba gatekeeper, c.1880] |
Syaibah bin Uthman melakukan yang terbaik untuk membalas dendam ayahnya. Dia membuat beberapa rancangan dan mencari beberapa helah. Keserakahannya hanya dapat diredakan jika Rasulullah dibunuh. Dia memutuskan untuk melakukannya. Dia merasakan kegelisahan kerana tidak dapat berbuat apa-apa pada Perang Uhud.
Semasa Perang Hunayn, umat Islam mengalami masa yang sukar. Syaibah bin Uthman, yang sedang mencari seseorang dengan penuh semangat, akhirnya menemui Safwan. Ayah Safwan, Umayya, juga telah terbunuh dalam Perang Badar. Mereka berkumpul dan membuat rancangan. Menurut rancangan mereka, mereka akan menyerang Rasulullah ﷺ jika umat Islam dikalahkan dalam peperangan itu.
Pertempuran sangat sengit. Syaibah bin Uthman berulang kali berkata, "Saya akan membalas dendam kepada Muhammad hari ini." Dia juga memerhati Rasulullah ﷺ dan mencari peluang untuk membunuhnya. Apabila dia melihat Rasulullahﷺh turun dari baghalnya, dia mengeluarkan pedangnya dari sarungnya dan maju ke arah Rasulullahﷺ. Apabila dia melihat Saiyidina Abbas Ibn Abu Talibرضي الله عنه, dia menyerah. Kemudian, dia ingin mendekati Rasulullah ﷺ dari sebelah kiri. Dia melihat Abu Sufyan bin Harits, sepupu Nabi. Dia mencari peluang. Apabila dia melihat Rasulullah ﷺ sendirian, dia mendekati dari belakang dengan senyap. Dia baru sahaja hendak menghunuskan pedangnya kepada Rasulullah ﷺ apabila kilat seperti nyala api muncul. Dia takut api akan membakarnya dan tidak dapat berbuat apa-apa.
Syaibah bin Uthman menceritakan apa yang berlaku di sana seperti berikut:
“Saya menyerang hendap untuk membunuh Rasulullah ﷺ. Saya mengangkat pedang saya; baru sahaja saya hendak memukulnya, sesuatu datang ke arah saya. Ia menutupi hati saya dan tidak boleh menggunakan pedang saya. Saya sedar bahawa mustahil untuk membunuhnya.”
Rasulullah ﷺ menoleh ke arahnya, tersenyum, dan berkata, 'Wahai Syaibah! Datang dekat dengan saya."
Shayba bin Uthman, yang berani membunuh Rasulullahﷺ seminit yang lalu, kini menggigil ketakutan. Hatinya berdebar-debar ketakutan; dia berasa terlalu lemah untuk berjalan. Kemudian, dia menarik diri dan mendekati Rasulullah ﷺ. Rasulullahﷺ meletakkan tangannya yang diberkati di dada Syaibah dan berdoa seperti berikut: “Ya Allah! Tolong selamatkan Syaibah dari kejahatan syaitan!”
Dengan doa ini, perasaan syirik dan dendam dalam hati Syaibah digantikan oleh cahaya hidayah. Syaibah yang musyrik digantikan oleh Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه.
Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه menggambarkan saat bahagia itu, yang merupakan peristiwa penting dalam hidupnya untuk kebahagiaan abadinya seperti berikut:
“Demi Allah, ketika Rasulullah ﷺ meletakkan tangannya di dadaku, tidak ada orang yang lebih aku cintai daripadanya di dunia.”
Rasulullahﷺ menyebabkan revolusi mendadak seperti itu kadang-kadang dengan pandangan, kadang-kadang dengan senyuman, dan kadang-kadang dengan sentuhan; dia mengubah tanah menjadi emas dan arang batu menjadi berlian. Kebenaran suci ini dinyatakan seperti berikut dalam buku "Sözler":
Syaibah bin Uthman menceritakan apa yang berlaku di sana seperti berikut:
“Saya menyerang hendap untuk membunuh Rasulullahﷺ. Saya mengangkat pedang saya; baru sahaja saya hendak memukulnya, sesuatu datang ke arah saya. Ia menutupi hati saya dan tidak boleh menggunakan pedang saya. Saya sedar bahawa mustahil untuk membunuhnya.”
Rasulullah ﷺ menoleh ke arahnya, tersenyum, dan berkata, 'Wahai Syaibah! Datang dekat dengan saya."
Shayba bin Uthman, yang berani membunuh Rasulullahﷺ seminit yang lalu, kini menggigil ketakutan. Hatinya berdebar-debar ketakutan; dia berasa terlalu lemah untuk berjalan. Kemudian, dia menarik diri dan mendekati Rasulullah ﷺ. Rasulullahﷺ meletakkan tangannya yang diberkati di dada Syaibah dan berdoa seperti berikut: “Ya Allah! Tolong selamatkan Syaibah dari kejahatan syaitan!”
Dengan doa ini, perasaan syirik dan dendam dalam hati Syaibah digantikan oleh cahaya hidayah. Syaibah yang musyrik digantikan oleh Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه.
Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه menggambarkan saat bahagia itu, yang merupakan peristiwa penting dalam hidupnya untuk kebahagiaan abadinya seperti berikut:
“Demi Allah, ketika Rasulullah ﷺ meletakkan tangannya di dadaku, tidak ada orang yang lebih aku cintai daripadanya di dunia.”
Rasulullahﷺ menyebabkan revolusi mendadak seperti itu kadang-kadang dengan pandangan, kadang-kadang dengan senyuman, dan kadang-kadang dengan sentuhan; dia mengubah tanah menjadi emas dan arang batu menjadi berlian. Kebenaran suci ini dinyatakan seperti berikut dalam buku "Sözler":
“Kadang-kadang satu pandangan mengubah arang batu menjadi berlian. Kadangkala sentuhan mengubah batu menjadi eliksir. Sekilas pandang Rasulullah ﷺ dalam sekejap mengubah seorang perantau yang jahil menjadi seorang yang berilmu. Jika mahu contoh, 'Umar sebelum Islam, dan 'Saiyidina Umar Al Khattab رضي الله عنه selepas Islam. Bandingkan dua: biji, dan pokok. Ia serta-merta menghasilkan buah, yang kelihatan seperti Muhammad Rasulullahﷺ, cahaya kenabian. Tiba-tiba dia mengubah sifat orang Arab yang seperti arang batu menjadi berlian, dengan akhlak mereka hitam seperti serbuk mesiu, semuanya menjadi cahaya yang bercahaya.”
Sejak Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه menjadi orang yang beriman, dia telah memerangi orang-orang musyrik. Rasulullah ﷺ bersabda, “Wahai Syaibah! Perangilah orang-orang kafir!” Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه maju dengan pedangnya dan terjun ke dalam suku Hawazin, yang telah diperjuangkannya. Dia bertarung dengan penuh semangat dan keterujaan sehinggakan tiada siapa dapat menghalangnya. Sejak itu, dia berjuang untuk melindungi Rasulullah.[Muhammad Rasulullahﷺ]
Oleh kerana Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه menerangkan detik itu seperti berikut:
“Saya berperang di hadapan Rasulullah ﷺ dengan pedang saya. Demi Allah, aku ingin melindunginya dengan mengorbankan jiwaku. Sekiranya ayah saya masih hidup dan datang di hadapan saya, saya akan membunuhnya dengan pedang saya juga."
Sungguh suatu kepercayaan itu! Ia memberikan perasaan kepada Syaibah bahawa dia ingin membunuh bapanya yang musyrik, setelah beriman, untuk Rasulullah ﷺ, yang ingin dibunuhnya untuk membalas dendam sedikit masa dahulu.
Mencapai cinta Rasulullah ﷺ adalah sesuatu yang tidak akan diperdagangkan oleh Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه untuk dunia. Ketamakan mereka yang dahsyat untuk membalas dendam dalam dirinya telah berubah menjadi cinta untuk berkhidmat kepada Islam. Dia berasa kasihan apabila teringat keadaannya di Zaman Jahiliah dan meminta Rasulullah ﷺ mendoakan baginda: “Wahai Rasulullah! Mohonlah ampun kepada Allah untukku.” Rasulullah ﷺ mendoakannya dan memberinya berita gembira berikut: "Islam menghapuskan kesalahan dan dosa-dosa seseorang yang terdahulu apabila dia menjadi seorang Muslim."
Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه kemudiannya dikenali sebagai “Hajib al-Kaabah” kerana dia diberikan kunci Kaabah. Dia menjadi penjaga Kaabah. Dia diberi tugas suci ini oleh Nabi.
Ibunya adalah saudara perempuan Saiyidina Mus’ab bin Umayrرضي الله عنه Sahabat yang agung. Saiyidina Mus’ab bin Umayrرضي الله عنه berkhidmat untuk Islam sehingga beliau meninggal dunia; begitu juga Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه berkhidmat untuk Islam dan berjuang di jalan Islam sehingga beliau meninggal dunia pada tahun ke-59 Hijrah, mengikut jalan bapa saudara sebelah ibunya.
Mencapai cinta Rasulullah ﷺ adalah sesuatu yang tidak akan diperdagangkan oleh Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه untuk dunia. Ketamakan mereka yang dahsyat untuk membalas dendam dalam dirinya telah berubah menjadi cinta untuk berkhidmat kepada Islam. Dia berasa kasihan apabila teringat keadaannya di Zaman Jahiliah dan meminta Rasulullah ﷺ mendoakan baginda: “Wahai Rasulullah! Mohonlah ampun kepada Allah untukku.” Rasulullah ﷺ mendoakannya dan memberinya berita gembira berikut: "Islam menghapuskan kesalahan dan dosa-dosa seseorang yang terdahulu apabila dia menjadi seorang Muslim."
Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه kemudiannya dikenali sebagai “Hajib al-Kaabah” kerana dia diberikan kunci Kaabah. Dia menjadi penjaga Kaabah. Dia diberi tugas suci ini oleh Nabi.
Ibunya adalah saudara perempuan Saiyidina Mus’ab bin Umayrرضي الله عنه Sahabat yang agung. Saiyidina Mus’ab bin Umayrرضي الله عنه berkhidmat untuk Islam sehingga beliau meninggal dunia; begitu juga Syaibah bin Uthmanرضي الله عنه berkhidmat untuk Islam dan berjuang di jalan Islam sehingga beliau meninggal dunia pada tahun ke-59 Hijrah, mengikut jalan bapa saudara sebelah ibunya.
Kunci dan Kunci Kaabah;
![]() |
| [Kunci Pintu Kaabah] |
Penjaga Ka’bah terdahulu.
Nabi Ibrahim (عليه السلام) mempercayakan penjagaan Ka’bah kepada anaknya Nabi Ismail (عليه السلام). Ia kemudiannya diwariskan kepada anak-anaknya.
Perwalian kemudiannya diambil alih oleh kabilah Jurham dan kemudian oleh kabilah Khuza’a.
![]() |
| [Anak Kunci Pintu Kaabah] |
Qusay bin Kilab mewariskan tradisi tersebut kepada anaknya Abd Munaf. Walau bagaimanapun, sejurus sebelum kematiannya, beliau telah memindahkan penjagaan Ka'bah kepada anak sulungnya Abd al-Dar sebagai cara untuk menghormatinya.
Ia kemudian berpindah dari orang ke orang sehinggalah kunci itu dimiliki oleh Uthman bin Talha pada masa penaklukan Islam di Makkah.
Nabi (ﷺ) meminta kunci Kaabah pada penaklukan Makkah
Nabi (ﷺ) dan para Sahabat memasuki Mekah dengan kemenangan pada tahun 630 M (8 Hijrah). Apabila memasuki Masjidil Haram, Nabi (ﷺ) pergi ke Ka’bah tetapi mendapati ia terkunci. Uthman bin Talha, yang pada masa itu bukan seorang Muslim, telah menguncinya dan menyembunyikan dirinya di atas bumbung Kaabah.
Ali (رضي الله عنه) telah diarahkan oleh Nabi (ﷺ) untuk pergi mencarinya dan mengambil kuncinya. Dia menjejakinya, merampas kunci darinya dan membuka pintu Ka’bah. Nabi (ﷺ) masuk ke dalam dan menunaikan solat dua rakaat.
![]() |
| [Alat2 Kunci/Pembuka] |
Nabi (ﷺ) dan para Sahabat memasuki Mekah dengan kemenangan pada tahun 630 M (8 Hijrah). Apabila memasuki Masjidil Haram, Nabi (ﷺ) pergi ke Ka’bah tetapi mendapati ia terkunci. Uthman bin Talha, yang pada masa itu bukan seorang Muslim, telah menguncinya dan menyembunyikan dirinya di atas bumbung Kaabah.
Ali (رضي الله عنه) telah diarahkan oleh Nabi (ﷺ) untuk pergi mencarinya dan mengambil kuncinya. Dia menjejakinya, merampas kunci darinya dan membuka pintu Ka’bah. Nabi (ﷺ) masuk ke dalam dan menunaikan solat dua rakaat.
Satu ayat Al-Quran diturunkan
Atas hal ini, Allah (ﷻ) menurunkan ayat Al-Quran melalui malaikat Jibrail (عليه السلام):
Allah memerintahkan kamu untuk mengembalikan amanah kepada yang menjadi miliknya.”
Quran (4:58)
Nabi (ﷺ) segera memahami maksudnya. Dia bangun, memberikan kunci kepada Ali (رضي الله عنه) dan menyuruhnya mengembalikannya kepada Uthman bin Talha.
Ali (رضي الله عنه) pergi kepada Uthman bin Talha dan mengembalikan kunci itu, memohon maaf atas cara yang kasar yang telah diambilnya daripadanya. Uthman bin Talha terkejut dengan isyarat itu dan bertanya sebabnya. Apabila diberitahu bahawa ayat Al-Quran telah diturunkan kepada Nabi (ﷺ) tentang mengembalikan amanah ini, Uthman bin Talha menerima Islam.
![]() |
| [Sarong Menyimpan Kunci] |
Nabi (ﷺ) memanggil Uthman bin Thalhah (رضي الله عنه) dan berkata kepadanya, “Kunci itu akan tetap padamu dan tidak seorang pun kecuali seorang yang zalim yang akan mengambilnya darimu.”
Selepas Uthman bin Talha (رضي الله عنه) meninggal dunia, sepupunya Syaibah menerima kunci dan pusaka ini kekal di kalangan keturunannya. Keturunannya masih hidup hingga ke hari ini dan mereka biasa dikenali sebagai orang Syaibi. Lafaz Hadis memberitahu kita bahawa keluarga Uthman bin Talha (رضي الله عنه) akan kekal sehingga Hari Qiyamah dan mereka akan sentiasa mengekalkan kehormatan memiliki kunci.
Pernyataan Nabi (ﷺ) di atas adalah luar biasa kerana walaupun banyak raja yang berkuasa telah memerintah sepanjang zaman, Allah sentiasa memelihara kehormatan besar ini di kalangan keluarga Syaibah. Ini akan berterusan dan tiada siapa yang akan dapat merampas kehormatan daripada mereka. Hari ini kunci masih dalam simpanan mereka. Foto di atas menunjukkan kunci pintu Ka’bah (bawah), kunci pintu taubat di dalam Ka’bah (kiri atas) dan kunci Maqam Ibrahim (kanan atas).
‘Sadin’ (Penjaga) terbaru dari keluarga Uthman bin Talha (رضي الله عنه)
Syaikh Abdul-Aziz al-Shaybi adalah sadin Ka'bah selama 18 tahun, sehingga beliau meninggal dunia pada tahun 2010.
Arwah saudaranya, Syaikh Abdul Qader al-Shaybi menjadi sadin baru. Beliau meninggal dunia pada tahun 2015.
Dr Saleh Bin Taha Al-Shaibi, ahli tertua keluarga Syaibah, adalah penjaga Ka'bah yang baru. Beliau adalah pengganti ke-109 Uthman bin Talha (رضي الله عنه).[Dr Saleh Bin Taha Al-Shaibi, ahli tertua keluarga Syaibah, adalah penjaga Ka'bah yang baru sehingga hari ini. Beliau adalah pengganti ke-109 Uthman bin Talha (رضي الله عنه).,Selepas kewafatan Syeikh Abdul Qadir, Dr. Saleh bin Zain Al-Abidin Al-Shaibi, ahli tertua keluarga Shaibi menjadi penjaga baru kunci Kaabah sehingga kematiannya pada 22 Jun 2024.]
![]() |
| Syeikh Abdul Wahhab bin Zain Al-Abidin Al-Shaibi adalah penjaga kunci Kaabah sekarang. |
Kunci Kaabah diturunkan kepada ahli tertua suku Bani Shaybah. Kuncinya diperbuat daripada logam, bersalut nikel dengan emas 18 karat, dan mempunyai kantung dengan sulaman hijau. Ia telah diubah dan dikembangkan beberapa kali sepanjang abad.
Penjaga Kaabah, juga dikenali sebagai sadin, bertanggungjawab terhadap urusan Kaabah, termasuk membuka dan menutupnya, mencucinya, mewangikannya, dan menukar penutupnya. Sadin juga menyambut pengunjung Kaabah semasa upacara pembersihan.
Kunci dan kunci Ka’bah telah berubah berkali-kali dalam sejarah
Kedua-dua kunci dan kunci Ka'bah telah diubah berkali-kali dalam sejarah oleh penguasa yang berbeza apabila keperluan itu timbul. Kunci di bawah telah disumbangkan oleh Mamluk Sultan Sha’ban II pada abad ke-14. Ia dipamerkan di Muzium Kesenian Islam di Kaherah.
Sekitar 50 kunci bersejarah disimpan di Istana Topkapi di Istanbul, Turki.
______________________________
[1]Sirah, 4: 87.
[2]Sözler (Words), p. 662-663.
[3]Sirah, 2: 300.
[4]Usdu'l-Ghaba, 3: 7-8; Isaba, 2: 1







No comments:
Post a Comment