Friday, October 24, 2025

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

{Foto Illustrasi]

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

Abu Ayyub Al-Ansariرضي الله عنه 

Khalid ibn Zayd ibn Kulayb dari Bani Najjar merupakan seorang sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang hebat dan rapat. Beliau dikenali sebagai Abu Ayyub (رضي الله عنه  bapa Ayyub) dan menikmati keistimewaan yang diharapkan oleh ramai Ansar di Madinah.

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  merupakan seorang sahabat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ   yang terkenal kerana menjadi tuan rumah kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  di rumahnya di Madinah selepas Hijrah. Satu peristiwa penting dalam hidupnya ialah penyertaannya dalam Pengepungan Constantinople pada usia hampir 80 tahun, di mana beliau meninggal dunia ketika berperang dan dikebumikan di tembok kota atas permintaannya sendiri.

Biografi

Kehidupan awal dan keislaman: 

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dilahirkan di Madinah dan merupakan salah seorang daripada orang tua-tua yang berikrar taat setia kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  di Bai'ah al-Aqaba.

Menjadi Tuan Rumah Nabi: 

Apabila Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berhijrah ke Madinah, untanya berhenti dan duduk di hadapan rumah Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه , dan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tinggal di sana selama tujuh bulan sementara bangunan lain dibina untuknya. Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dihormati kerana penghormatan ini menjadi tuan rumah kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  dan isterinya.

Kerjaya ketenteraan: 

Beliau merupakan seorang pahlawan yang hebat yang menyertai banyak pertempuran Islam sepanjang hayatnya, mempertahankan agama baharu itu walaupun pada usia lanjutnya.

Peristiwa penting seumur hidup

Pengepungan Konstantinople: 

Pada usia tuanya, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  menyertai pengepungan Islam ke atas Konstantinople (Istanbul moden).

Kematian dan pengebumian: Semasa kempen itu, beliau jatuh sakit dan, ketika hampir nazak, beliau meminta agar beliau dibawa ke wilayah musuh dan dikebumikan sedekat mungkin dengan tembok. Permintaannya dipenuhi, dan beliau dikebumikan di tembok Constantinople, di mana sebuah masjid kemudiannya dibina untuk menghormatinya.

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه , yang nama lahirnya ialah Khalid ibn Zayd, merupakan seorang sahabat (Sahaba) Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  yang terkemuka. Beliau merupakan ahli Bani Najjar, sebuah puak daripada suku Khazraj, dan merupakan salah seorang Ansar, "pembantu" dari Madinah yang menyambut Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  selepas penghijrahannya dari Makkah.

Peristiwa Penting dalam Hayatnya;

Menjadi Tuan Rumah kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  di Madinah

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  paling terkenal kerana menjadi tuan rumah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ d di rumahnya selama beberapa bulan selepas Hijrah (penghijrahan) pada tahun 622 Masihi.

Apabila Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tiba di Madinah, ramai penduduk ingin diberi penghormatan untuk menjadi tuan rumah baginda. Walau bagaimanapun, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  memutuskan untuk membiarkan untanya memilih tempat rehat.

Unta itu melutut di luar rumah Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه . Selama tujuh bulan, sehingga Masjid Nabawi dibina, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dan keluarganya melayan Nabi.

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  pada mulanya menawarkan tingkat atas rumah dua tingkatnya kepada Nabi, tetapi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  lebih suka tingkat bawah untuk kemudahan. Atas rasa hormat yang tinggi, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dan isterinya berhati-hati agar tidak membuat bising di atasnya.

Mendirikan Masjid Nabawi

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  memainkan peranan penting dalam pembinaan Masjid Nabawi.

Tanah tempat unta Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  melutut adalah milik dua anak yatim, yang pada mulanya menawarkan tanah itu sebagai hadiah.

Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berkeras untuk membayarnya, dan Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  menyediakan wang untuk tanah tersebut. Ini menjadikannya waqif (pemegang amanah) tanah untuk salah satu tempat suci Islam.

Penglibatan dalam pertempuran;

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dikenali kerana kerjaya ketenteraannya yang cemerlang dan aktif sepanjang hayatnya, menyertai hampir setiap pertempuran besar dari zaman Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  hingga kekhalifahan Mu'awiyah I.

Beliau berjuang bersama Nabi dalam pertempuran seperti Badar, Uhud, dan Khandaq.

Beliau juga menyertai penaklukan Mesir oleh orang Islam.

Walaupun di usia tua, beliau tetap menjadi pahlawan yang tidak kenal lelah untuk agama.

Jabatan Gabenor semasa kekhalifahan Ali ibn Abi Talib

Semasa kekhalifahan Ali, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dilantik sebagai gabenor Madinah. Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  kemudiannya berpihak kepada Ali semasa Fitnah pertama, atau perang saudara Muslim.

Kempen terakhir dan pengebumian di Constantinople

Sebagai seorang lelaki tua, sekitar 80 tahun, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  menyertai tentera Islam dalam kempen menentang Empayar Byzantine.

Dia jatuh sakit semasa Pengepungan Arab Pertama ke atas Constantinople (Istanbul moden).

Sebelum meninggal dunia, dia meminta untuk dikebumikan sedekat mungkin dengan tembok kota. Dia meninggal dunia tidak lama kemudian, dan tentera Islam mengebumikannya di bawah tembok kota seperti yang dimintanya.

Selepas penaklukan Constantinople oleh Uthmaniyyah pada tahun 1453, sebuah masjid dan makam dibina di atas makamnya untuk menghormatinya. Daerah Eyüp di Istanbul dinamakan sempena namanya, dan makamnya kekal sebagai tempat suci.

Apabila Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ , semoga damai dan rahmat Tuhan ke atasnya, tiba di Madinah selepas hijrahnya dari Mekah, baginda disambut dengan penuh semangat oleh Ansar Madinah. Hati mereka terpancar kepadanya dan mata mereka mengikutinya dengan penuh pengabdian dan kasih sayang. Mereka ingin memberikan sambutan yang paling murah hati yang boleh diberikan oleh sesiapa pun.

Nabi pertama kali berhenti di Quba di pinggir Madinah dan tinggal di sana selama beberapa hari. Perkara pertama yang dilakukannya ialah membina sebuah masjid yang digambarkan dalam al-Quran sebagai "masjid yang dibina di atas asas ketakwaan (taqwa)" 

(Surah At-Tawbah 9: 108).

Nabi memasuki Madinah dengan menaiki untanya. Para pemimpin kota berdiri di sepanjang jalannya, masing-masing ingin.



Eloklah kita teroka kisah Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dengan gigihnya Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه dalam keinginan beliau dan cita-cita biliau untuk meninggal di persada berjihad untuk sebarkan Islam.

Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه : Tuan Rumah Terbaik

Khalid ibn Zayd ibn Kulaybرضي الله عنه  dari Bani Najjar merupakan sahabat karib dan agung Rasul kita yang dikasihi (saw). Beliau lebih dikenali sebagai Abu Ayyub (bapa kepada Ayyub) al-Ansari. Daripada semua Ansar (Sahabat Madinah), beliau mempunyai tempat istimewa di hati Nabi (saw).

Apabila Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tiba di Madinah selepas hijrah dari Makkah, baginda disambut di Madinah oleh orang ramai yang mesra. Kaum Ansar Madinah sangat menyayangi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  dan mereka kagum dengan Nabi (saw) ketika baginda tiba dengan untanya. Mereka ingin memberinya layanan yang sebaik mungkin. Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  pertama kali tiba di penempatan Quba, di pinggir Madinah. Baginda tinggal di sana selama beberapa hari. Perkara pertama yang dilakukannya di Quba ialah membina sebuah masjid yang digambarkan oleh Al-Quran sebagai,

Masjid yang dibina di atas asas taqwa (ketakwaan)

Surah at-Tawbah, Ayat 108

Ketika Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  memasuki Madinah dengan menaiki untanya, para ketua dan pemimpin Madinah berdiri di kedua-dua belah jalan, masing-masing ingin mendapat penghormatan untuk menerima kunjungan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  di rumahnya. Seorang demi seorang, setiap ketua berkata, “Tinggallah bersamaku, wahai Rasulallah! Tinggalkan unta itu dan datanglah ke rumahku!” Mendengar ini, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berkata, “Unta itu di bawah perintah.” Orang ramai tidak tahu bahawa unta itu sedang mengikut perintah Allah (swt). Unta itu meneruskan perjalanannya dengan semua mata dan hati tertumpu padanya. Apabila ia melewati sebuah rumah, pemiliknya akan berasa sedih dan kecewa kerana Nabi (saw) tidak akan tinggal bersama mereka. 

Akhirnya, unta itu berhenti di hadapan rumah Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه sangat gembira dan gembira apabila melihat unta itu berhenti di hadapan rumahnya. Dia segera keluar untuk menyambut Nabi (saw) dan membawa barang-barangnya. Bagi Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه , barang-barang Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  kelihatan seperti barang-barang yang paling berharga di seluruh dunia. Rumah Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  mempunyai dua tingkat. Untuk memberi ruang kepada Nabi (saw), baginda mengosongkan tingkat atas rumahnya supaya Nabi (saw) boleh tinggal di sana, namun Rasul kita yang dikasihi (saw) lebih suka tinggal di tingkat bawah. 

Setelah malam tiba, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tertidur dan Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  naik ke tingkat atas. Setelah menutup pintu, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه berpaling kepada isterinya. dan berkata, “Celakalah kita! Apa yang telah kita lakukan? Utusan Allah berada di bawah dan kita lebih tinggi daripadanya! Bolehkah kita berjalan di atas utusan Allah? Adakah kita berada di antara dia dan Wahyu (Wahyu)? Jika ya, kita akan binasa.” Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dan isterinya menjadi sangat risau dan berpindah ke sisi tingkat atas yang bukan di atas Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ .

Keesokan paginya, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  berkata kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ , “Demi Allah, kami tidak tidur sekelip mata pun malam tadi, baik saya mahupun Ummu Ayyub.” “Mengapa tidak, Abu Ayyub?” tanya Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  menjelaskan betapa teruknya perasaan mereka berada di atas sedangkan Nabi berada di bawah mereka dan bagaimana mereka mungkin telah mengganggu Wahyu. “Jangan risau, Abu Ayyub, saya lebih suka tingkat bawah kerana ramai orang yang datang melawat saya.” Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berkata. Jadi, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dengan berat hati bersetuju, sehinggalah sebotol air tumpah di tingkat atas pada malam itu. 

Ummu Ayyub dan Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  membersihkan air dengan selimut yang mereka ada kerana mereka tidak mempunyai tuala. Mereka sangat bimbang air itu akan meresap melalui lantai dan menimpa Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ ). Pada waktu pagi, Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  pergi kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  dan menceritakan kejadian itu lalu berkata, “Aku tidak suka berada di atas kamu.” Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  akhirnya bersetuju dan mereka bertukar lantai. Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tinggal bersama Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  selama hampir 7 bulan sehingga masjid dan rumahnya siap dibina. Masjid itu sedang dibina di tempat unta berhenti, yang kebetulan berada di hadapan rumah Abu Ayyub (ra). Oleh itu, dia menjadi jiran Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه ! Semoga Allah (swt) mengizinkan kita menjadi jiran Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  di Jannah! Ameen.

Ini hanyalah sedikit gambaran tentang kehidupan Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  yang peramah dan hormat. Dia juga seorang pahlawan yang hebat yang menyertai pelbagai kempen ketenteraan. Kempen terakhir dan paling penting yang disertainya ialah pengepungan Konstantinople, yang kini dikenali sebagai Istanbul, Turki. Pada masa pengepungan itu, dia hampir berusia 80 tahun. Namun, dia tidak membiarkan usia menguasainya. Semasa salah satu pertempuran dalam pengepungan itu, dia jatuh sakit tenat dan terpaksa berundur dari pertempuran. Panglima Yazid bertanya kepadanya, "Adakah anda memerlukan apa-apa, Abu Ayyub?” Katanya,

“Sampaikan salam saya kepada tentera Islam dan katakan kepada mereka: “Abu Ayyub menggesa kamu untuk menembusi wilayah musuh sejauh yang kamu boleh, membawanya bersama kamu dan menguburkannya di bawah kaki kamu di tembok Konstantinople.”

Selepas mengucapkan kenyataan terakhir ini, beliau menghembuskan nafas terakhirnya. Tentera Islam telah menyelesaikan tugas Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه  dan menembusi sejauh yang mereka boleh. Seperti yang beliau inginkan, beliau dikebumikan di tembok Konstantinople.

Rumah Abu Ayyub Ansari (رضي الله عنه)

Ini adalah lokasi anggaran, di hadapan Masjid Nabawi, di mana terdapat rumah Abu Ayyub Ansari (رضي الله عنه). Di sinilah Nabi (ﷺ) pada mulanya tinggal selama beberapa bulan semasa hijrah ke Madinah, sementara Masjid Nabawi dan bilik-bilik bersebelahan untuk isteri-isterinya sedang dibina.

Apabila Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ memasuki Madinah, baginda menyuruh orang ramai membiarkan untanya pergi sendiri kerana "unta itu diberi petunjuk oleh Allah." Semua umat Islam berharap baginda akan menginap bersama mereka. Akhirnya unta betina itu melutut, tetapi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tidak turun dari kudanya. Haiwan itu berdiri semula, berjalan ke hadapan untuk beberapa jarak, dan kemudian berpatah balik dan melutut di tempat yang sama seperti sebelumnya. Masjid Nabawi didirikan di tempat ini.

Bersebelahan dengan tempat unta itu berlutut ialah rumah Abu Ayyub Ansari (رضي الله عنه) yang bergegas mengangkat pelana dari unta dan membawanya ke rumahnya. Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berkata dengan nada bergurau, “Seseorang mesti mengikuti pelananya”, lalu pergi bersama Abu Ayyub al-Ansariرضي الله عنه . Asad bin Zurara (رضي الله عنه) memegang tali pengikat, lalu dia dibenarkan menjaga unta itu.

Menurut laporan lain, undian telah dibuat dan undian telah memihak kepada Abu Ayyub Ansari (رضي الله عنه).

Gambar Diatas menunjukan lingkaran oren, lokasi terletak rumah Abu Ayub Al Ansari ra, dimana unta Rasulullah SAW berhenti halaman rumahnya. Maka tinggal-lah Rasulullah SAW selama lebih kurang  7 bulan sebelum membina rumah sendiri berdekatan Masjid Nabi ketika itu.

Rumah Abu Ayyub Ansari bertingkat dua. Apabila diputuskan bahawa Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  akan tinggal di tempat ini, baginda menawarkan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  untuk tinggal di tingkat atas tetapi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  tidak bersetuju dengan cadangan ini, kerana baginda merasakan bahawa orang yang kerap datang berjumpa baginda akan mengganggu keluarganya (Abu Ayyub). Oleh itu, tingkat bawah telah dikosongkan untuk Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ . Abu Ayyub (رضي الله عنه) menghantar makanan kepadanya dua kali sehari dan apa sahaja yang tidak dimakannya akan dikongsi oleh Abu Ayyub dan isterinya. Baginda akan melihat kesan jari Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  pada makanan dan meletakkan jari-jarinya sendiri di tempat yang sama sebagai sumber keberkatan

Kedudukan rumah Abu Ayub Al Ansari , sekitar tahun 1876, sebelum dirobohkan untuk pembesaran Masjid Nabawi di Madinah.

Walaupun Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَtelah tinggal di tingkat bawah mengikut kehendaknya sendiri, adalah sangat tidak tertanggung bagi Abu Ayyub (رضي الله عنه) dan isterinya bahawa mereka harus tinggal di tingkat atas sementaraRasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berada di tingkat bawah. Mereka sangat terganggu kerana berfikir bahawa dengan cara ini mereka menunjukkan rasa tidak hormat kepada Nabi (ﷺ). Pada suatu malam mereka tidak dapat tidur dan menghabiskan sepanjang malam dengan duduk di sudut bumbung. Pada waktu pagi, Abu Ayyub (رضي الله عنه) datang kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan berkata, “Wahai Nabi Allah, kami tidak dapat tidur pada waktu malam tetapi menghabiskan sepanjang malam dengan duduk di sudut bumbung.” Apabila Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ bertanya puncanya, baginda menjawab, “Ibu bapa kami mungkin terkorban untukmu, kami sentiasa berfikir bahawa kami telah melakukan penghinaan kepadamu. Malam tadi perasaan ini memuncak sehingga kami tidak dapat tidur.” Selepas itu, baginda meminta, “Wahai Nabi Allah, kasihanilah kami dan silakan berpindah ke tingkat atas. Kami adalah hambamu dan akan sentiasa berpuas hati di bawah kakimu.” Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ mengabulkan permintaannya dan berpindah ke tingkat atas manakala Abu Ayyub dan isterinya berpindah ke tingkat bawah.

Nama penuh Abu Ayyub Ansari (رضي الله عنه) ialah Khalid ibn Zayd ibn Kulayb. Kuburnya terletak di Istanbul di mana baginda telah diberi penghormatan dengan syahid semasa pengepungan konstantinople pada zaman kekhalifahan Muawiyah (رضي الله عنه) pada tahun 48 Hijrah.

Lagi satu sisi, lokasi rumah Abu Ayub Al Ansari, sekitar 1900M sebelum dirobohkan untuk pembangunan Masjid Nabawi,di Madinah.



Maqam Abu Ayub Al Ansari ra , berdekatan dengan Masjid Ayub Sultan yang hampir dengan tembok Kota Konstantinople. Masjid Sultan Eyüp terletak di daerah Eyüp di Istanbul, di luar tembok kota berhampiran Golden Horn. Bangunan sekarang berasal dari awal abad ke-19. Kompleks masjid ini merangkumi sebuah makam yang menandakan tempat Eyüp (Job) al-Ansari, pembawa panji-panji dan sahabat nabi Muhammad, dikatakan telah dikebumikan.

Pemandangan laluan tinggi yang dahulunya digunakan sebagai pintu masuk sultan ke masjid


Pintu masuk utama ke bahagian dalam masjid


Mereka yang berziarah ke Maqam Abu Ayub Al Ansari ra bolih lah melihat Maqam Abu Ayub Al Ansari, sambil berdoa dan sedeqah fatihah buat Abu Ayub Al Ansari ra. Kita hanya bolih melihat Makam Abu Ayyub al-Ansari (رضي الله عنه) melalui jeriji-jeriji emas di atas.

Makam Abu Ayyub al-Ansari (رضي الله عنه) terletak di daerah Eyüp di Istanbul, Turki, sebagai sebahagian daripada kompleks Masjid Sultan Eyüp. Makamnya, yang pada asalnya ditemui oleh wali Akşemseddin dan kemudiannya dibina semula oleh Sultan Mahmud II, merupakan tapak ziarah yang penting dan secara tradisinya merupakan lokasi pertabalan Sultan Uthmaniyyah.

Maqam Saiyidina Abu Ayub al Ansari 

Lokasi: Makam ini terletak di daerah Eyüp di Istanbul.

Kepentingan: 
Abu Ayyub al-Ansari merupakan sahabat karib Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ . Makamnya menjadi tapak suci selepas penaklukan Constantinople oleh Uthmaniyyah.

Sejarah:
Beliau dikebumikan mengikut wasiatnya semasa pengepungan pertama Konstantinople oleh Muslim, di sebuah tempat di bandar yang kini dikenali sebagai daerah Eyüp.

Bahagian luar makam Abu Ayyub al-Ansari, dilihat dari halaman masjid

Sultan Mehmed Sang Penakluk membina sebuah masjid dan makam di atas makamnya.

Makam ini dibina semula oleh Sultan Mahmud II pada tahun 1882.
Tapak Pertabalan: Kompleks Masjid Eyüp Sultan merupakan tapak di mana setiap Sultan Uthmaniyyah yang baharu disandang dengan Pedang Osman.

Makam Abu Ayyub al-Ansari terletak di dalam kompleks Masjid Eyüp Sultan di daerah Eyüpsultan di Istanbul, Turki. Tapak ini merupakan tempat ziarah yang penting bagi umat Islam, kerana Abu Ayyub al-Ansari merupakan sahabat karib dan pembawa panji-panji Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ .

Melawat makam dan masjid.

Kepentingan: 

Abu Ayyub al-Ansari dipercayai telah meninggal dunia semasa pengepungan Arab pertama di Konstantinople pada abad ke-7 dan dikebumikan berhampiran tembok kota. Selepas penaklukan Constantinople oleh Uthmaniyyah pada tahun 1453, Sultan Mehmed II membina sebuah makam (türbe) dan sebuah masjid untuk menghormatinya di tapak di mana makam itu ditemui.
Air pancut di sudut platform taman[d]

Makam: 

Makam ini terletak di sebelah utara halaman dalam masjid. Ia dihiasi dengan jubin Iznik dan menampilkan skrin perak bergaya Barok di sekeliling sarkofagus.

Serambi dan bahagian hadapan makam

Kompleks masjid: 

Kompleks ini juga merangkumi sebuah masjid besar, yang telah dibina semula dalam gaya Barok pada awal abad ke-19. Semasa era Uthmaniyyah, masjid ini merupakan tapak tradisional untuk upacara pertabalan sultan baharu.

Waktu Operasi: 

Masjid ini dibuka 24 jam sehari. Waktu operasi makam adalah lebih terhad, dan pengunjung harus mengetahui waktu solat apabila masjid ditutup sementara kepada bukan jemaah.

Kod Pakaian: 

Sebagai tapak keagamaan yang dihormati, pengunjung harus berpakaian sopan, menutup lutut dan bahu mereka. Wanita juga dinasihatkan untuk menutup kepala mereka.

Narrated: Abu Ayyub Al-Ansari from Sunan Ibn Majah


Hadis No: 598
Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Ayyub Al-Ansari
Disenaraikan dalam: Bab-bab Berwuduk Kering
bahawa Nabi (saw) bersabda: "Solat lima waktu, dari Jumaat ke Jumaat yang berikutnya, dan menunaikan amanah semuanya adalah kafarat bagi apa-apa (dosa) yang datang di antara keduanya." Aku bertanya: "Apakah itu menunaikan amanah?" Baginda menjawab: Mandi untuk membersihkan diri daripada najis, kerana di bawah setiap rambut terdapat najis." (Hasan)

Hadis No: 318
Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Ayyub Al-Ansari
Disenaraikan dalam: Bab-bab Bersuci dan Sunnahnya
"Rasulullah (saw) melarang orang yang pergi ke Gha'it* untuk menghadap kiblat. Baginda berkata: 'Hadaplah ke arah timur atau barat.'"** (Sahih) *Gha'it merujuk kepada buang air besar, dan kepada lubang tempat seseorang membuang air besar. **Ini khusus terpakai kepada penduduk Madinah kerana kiblat mereka adalah ke arah selatan.

Hadis No: 433
Diriwayatkan/Sahih Abu Ayyub Al-Ansari
Disenaraikan dalam: Bab-bab Bersuci dan Sunnahnya
"Aku melihat Rasulullah (saw) berwuduk dan baginda mengusap janggutnya dengan jari-jarinya." (Sahih)

Hadis No: 1190
Diriwayatkan/Sahih Abu Ayyub Al-Ansari
Disenaraikan dalam: Bab-bab Mendirikan Solat dan Sunnah Mengenainya
bahawa Rasulullah (saw) berkata: "Witir adalah Haqq." Sesiapa yang mahu, hendaklah dia solat Witir dengan lima rakaat, dan sesiapa yang mahu, hendaklah dia solat Witir dengan tiga rakaat, dan sesiapa yang mahu, hendaklah dia solat Witir dengan satu rakaat." (Sahih)




Referensi:

The History of Islam – Akbar Shah Najeebabadi, When the Moon Split – Safiur Rahman Mubarakpuri, Siratun Nabi – Allama Shibli Nomani & Syed Suleman Nadvi


No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads