السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
Dalam perjalanan pulang, Ummu Anmar menoleh kepada budak itu dan berkata:
"Siapa nama awak, nak?''
"Khabbah."
"Dan siapa nama bapa kamu'?''
"Al-Aratt."
"Awak datang dari mana?"
"Dari Najd."
"Kalau begitu kamu orang Arab!"
"Ya, dari Bani Tamim."
"Maka bagaimanakah kamu sampai ke tangan para pedagang budak di Mekah?"
"Salah satu puak Arab menyerbu wilayah kami. Mereka mengambil ternakan kami dan menawan wanita dan kanak-kanak. Saya antara pemuda yang ditangkap. Saya berpindah dari satu tangan ke tangan yang lain sehingga saya berakhir di Makkah. . ."
Ummu Anmar menempatkan pemuda itu sebagai pelatih kepada salah seorang tukang besi di Makkah untuk mempelajari seni membuat pedang. Belia belajar dengan cepat dan tidak lama kemudian menjadi pakar dalam profesion itu. Apabila dia cukup kuat, Ummu Anmaar menubuhkan sebuah bengkel untuknya dengan semua peralatan dan peralatan yang diperlukan untuk membuat pedang. Tidak lama kemudian beliau cukup terkenal di Makkah kerana ketukangannya yang sangat baik. Orang ramai juga suka berurusan dengannya kerana kejujuran dan integritinya. Ummu Anmar memperoleh banyak keuntungan melaluinya dan mengeksploitasi bakatnya sepenuhnya.
Di sebalik usia mudanya, Khabbab mempamerkan kecerdasan dan kebijaksanaan yang unik. Selalunya, apabila dia telah selesai bekerja dan ditinggalkan sendirian, dia akan merenung sedalam-dalamnya tentang keadaan masyarakat Arab yang terpalit dengan rasuah. Dia terkejut dengan pengembaraan tanpa tujuan, kejahilan dan kezaliman yang dilihatnya. Dia adalah salah seorang mangsa kezaliman ini dan dia akan berkata kepada dirinya sendiri:
"Selepas malam kegelapan ini, pasti ada fajar." Dan dia berharap bahawa dia akan hidup cukup lama untuk melihat kegelapan hilang dengan cahaya yang stabil dan kecerahan cahaya baru.
Khabbab bin Arattرضي الله عنه tidak perlu menunggu lama. Dia mendapat keistimewaan berada di Makkah apabila sinar pertama cahaya Islam menembusi kota itu. Ia terpancar dari bibir Muhammad Rasulullahﷺ ketika dia mengumumkan bahawa tidak ada yang layak disembah atau dipuja melainkan Pencipta dan Pemelihara alam semesta. Dia menyeru agar ketidakadilan dan penindasan dihentikan dan dengan tajam mengkritik amalan orang kaya dalam mengumpul harta dengan mengorbankan orang miskin dan orang buangan. Beliau mengecam keistimewaan dan sikap bangsawan dan menyeru kepada satu susunan baharu berdasarkan penghormatan terhadap maruah manusia dan belas kasihan kepada golongan yang kurang bernasib baik termasuk anak yatim, musafir dan golongan yang memerlukan.
Bagi Khabbab bin Arattرضي الله عنه, ajaran Muhammad Rasulullahﷺ adalah seperti cahaya yang berkuasa menghilangkan kegelapan kejahilan. Dia pergi dan mendengar ajaran ini terus daripadanya. Tanpa ragu-ragu dia menghulurkan tangannya kepada Muhammad Rasulullahﷺ sebagai taat setia dan bersaksi bahawa "Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya." Beliau adalah antara sepuluh orang pertama yang menerima Islam.
"Kami telah mendengar berita daripada kamu yang kami tidak percayai."
"Apa itu?" tanya Khabbab.
"Kami telah diberitahu bahawa kamu telah meninggalkan agama kamu dan bahawa kamu kini mengikut lelaki itu dari Bani Ha shim."
"Saya tidak meninggalkan agama saya" jawab Khabbab bin Arattرضي الله عنه tenang. "Aku hanya beriman kepada Tuhan Yang Maha Esa yang tiada sekutu bagimu. Aku menolak berhala-berhala kamu dan aku percaya bahawa Muhammad Rasulullahﷺ adalah hamba Allah dan pesuruh-Nya."
Tidak lama selepas Khabbab bin Arattرضي الله عنه mengucapkan kata-kata ini, Sibaa dan kumpulannya menyerangnya. Mereka memukulnya dengan penumbuk dan dengan jeruji besi dan mereka menendangnya sehingga dia jatuh pengsan ke tanah, dengan darah mengalir dari luka yang dia terima.
Berita tentang apa yang berlaku antara Khabbab bin Arattرضي الله عنه dan hamba simpanannya tersebar ke seluruh Mekah seperti api yang menyala-nyala. Orang ramai hairan dengan keberanian Khabbab bin Arattرضي الله عنه. Mereka belum lagi mendengar tentang sesiapa yang mengikuti Muhammad dan yang berani mengumumkan fakta itu dengan sejujur-jujurnya dan keyakinan yang menyimpang.
Urusan Khabbab bin Arattرضي الله عنه menggoncang para pemimpin Quraisy. Mereka tidak menyangka bahawa seorang tukang besi, seperti milik Ummu Anmaar dan yang tidak mempunyai kaum di Makkah untuk melindunginya dan tidak ada asabiyyah yang menghalangnya daripada kecederaan, akan cukup berani untuk keluar dari kekuasaannya, mencela tuhan-tuhannya dan menolak agama nenek moyangnya. Mereka sedar bahawa ini hanyalah permulaan. . .
Orang Quraisy tidak salah dalam jangkaan mereka. Keberanian Khabbab bin Arattرضي الله عنه menarik perhatian ramai kawannya dan mendorong mereka untuk mengumumkan penerimaan Islam. Satu demi satu, mereka mula mengumumkan berita kebenaran secara terbuka.
Di kawasan Masjidil Haram, dekat Kabah, para pemimpin Quraisy berkumpul untuk membincangkan masalah Muhammad. Antaranya ialah Abu Sufyan ibn Harb, al Walid ibn al-Mughira dan Abu Jahal ibn Hisham. Mereka menyatakan bahawa Muhammad Rasulullahﷺ semakin kuat dan pengikutnya semakin bertambah dari hari ke hari, sememangnya jam demi jam. Bagi mereka ini adalah seperti penyakit yang dahsyat dan mereka memutuskan untuk menghentikannya sebelum ia tidak terkawal. Mereka memutuskan bahawa setiap puak harus menangkap mana-mana pengikut Muhammad Rasulullahﷺ di kalangan mereka dan menghukumnya sehingga dia sama ada menarik balik imannya atau mati.
Pada Sibaa ibn Abd al-Uzza dan kaumnya jatuh tugas menghukum Khabbab bin Arattرضي الله عنه lebih jauh lagi. Selalunya mereka mula membawanya ke semua kawasan lapang di bandar ketika matahari berada di puncaknya dan tanahnya panas terik. Mereka akan menanggalkan pakaiannya dan mengenakannya dengan baju besi dan membaringkannya di atas tanah. Dalam keadaan panas yang teruk kulitnya akan hangus dan badan yang terkena akan menjadi lengai. Apabila nampaknya semua kekuatan telah membiarkan dia, mereka akan datang dan mencabarnya:
"Apa yang kamu katakan tentang Muhammad'?"
"Dia adalah hamba Allah dan rasul-Nya. Dia datang dengan agama petunjuk dan kebenaran, untuk membawa kita dari kegelapan kepada cahaya."
Mereka akan menjadi lebih marah dan memperhebatkan pukulan mereka. Mereka bertanya tentang al-Laat dan al-Uzza dan beliau menjawab dengan tegas:
"Dua berhala, pekak dan bisu, yang tidak boleh mendatangkan mudarat dan tidak mendatangkan manfaat..."
Ini membuat mereka lebih marah dan mereka akan mengambil batu panas yang besar dan meletakkannya di belakangnya. Kesakitan dan keperitan Khabbab akan menjadi perit tetapi dia tidak berputus asa.
Kezaliman Ummu Anmar terhadap Khabbab bin Arattرضي الله عنه tidak kurang daripada abangnya. Suatu ketika dia melihat Muhammad Rasulullahﷺ bercakap dengan Khabbab bin Arattرضي الله عنه di bengkelnya dan dia menjadi sangat marah. Setiap hari selepas itu, selama beberapa hari, dia pergi ke bengkel Khabbab bin Arattرضي الله عنه dan menghukumnya dengan meletakkan setrika merah panas dari relau di atas kepalanya. Keperitannya tidak tertanggung dan dia sering pengsan.
Khabbab bin Arattرضي الله عنه menderita lama dan satu-satunya jalan untuknya adalah berdoa. Dia berdoa untuk hukuman Ummu Anmar dan saudara lelakinya. Pembebasan baginda dari kesakitan dan penderitaan hanya datang apabila Muhammad Rasulullahﷺ. memberi kebenaran kepada para sahabatnya untuk berhijrah ke Madinah. Ummu Anmar ketika itu tidak dapat menghalangnya daripada pergi. Dia sendiri ditimpa penyakit yang dahsyat yang tidak pernah didengari oleh sesiapa pun sebelum ini. Dia berkelakuan seolah-olah dia telah mengalami serangan gila. Sakit kepala yang dia alami adalah sangat menyakitkan saraf. Anak-anaknya mencari ke mana-mana untuk mendapatkan bantuan perubatan sehingga akhirnya mereka diberitahu bahawa satu-satunya ubat adalah dengan membakar kepalanya. Ini telah dilakukan. Rawatan itu, dengan seterika panas, lebih dahsyat daripada semua sakit kepala yang dialaminya.
Di Madinah, di kalangan Ansar yang pemurah dan peramah,Khabbab bin Arattرضي الله عنه mengalami keadaan yang tenang dan tenang yang tidak diketahuinya sejak sekian lama. Dia sangat gembira berada di dekat Nabi saw, tanpa ada yang mengganggunya atau mengganggu kebahagiaannya.
Dia berperang bersama Nabi yang mulia dalam perang Badar. Dia menyertai perang Uhud di mana dia merasa puas melihat Sibaa ibn Abd al-Uzza menemui ajalnya di tangan Hamza ibn Abd al-Muttalib, bapa saudara Nabi.
Khabbab hidup cukup lama untuk menyaksikan perkembangan besar Islam di bawah empat Khulafaa arRasyidin--Abu Bakarرضي الله عنه, Umaرضي الله عنهr, Uthmanرضي الله عنه dan Alرضي الله عنهi. Beliau pernah menziarahi Umarرضي الله عنه pada zaman khalifahnya. Umarرضي الله عنه berdiri - dia sedang dalam mesyuarat - dan memberi salam kepada Khabbab bin Arattرضي الله عنه dengan kata-kata:
"Tiada sesiapa yang lebih layak daripada kamu untuk berada dalam perhimpunan ini selain Bilal." Dia bertanya kepada Khabbab bin Arattرضي الله عنه tentang penyeksaan dan penganiayaan yang dia terima dari tangan orang musyrik. Khabbab bin Arattرضي الله عنه menyifatkan perkara ini secara terperinci memandangkan ia masih sangat jelas dalam fikirannya. Dia kemudiannya mendedahkan punggungnya dan Umar pun terkejut dengan apa yang dilihatnya.
Pada fasa terakhir hidupnya, Khabbab bin Arattرضي الله عنه dikurniakan kekayaan yang tidak pernah diimpikannya sebelum ini. Dia, bagaimanapun, terkenal dengan kemurahan hatinya. Bahkan dikatakan bahawa dia meletakkan dirhamnya dan orang-orang yang menjamu selera di bahagian rumahnya yang diketahui oleh orang-orang fakir dan miskin. Dia tidak menjamin wang ini dalam apa cara sekalipun dan mereka yang memerlukan akan datang dan mengambil apa yang mereka perlukan tanpa meminta sebarang kebenaran atau bertanya apa-apa soalan.
Walaupun begitu, dia sentiasa takut akan pertanggungjawabannya kepada Tuhan atas cara dia melupuskan kekayaan ini. Sekumpulan sahabat menceritakan bahawa mereka melawat Khabbab bin Arattرضي الله عنه ketika dia sakit dan dia berkata:
"Di tempat ini terdapat lapan puluh ribu dirham. Demi Allah, saya tidak pernah menjaminnya dengan cara apapun dan saya tidak menghalang sesiapa yang memerlukan daripadanya."
Dia menangis dan mereka bertanya mengapa dia menangis.
"Saya menangis," katanya, "kerana sahabat saya telah meninggal dunia dan mereka tidak memperoleh pahala seperti itu di dunia ini. Saya telah hidup dan telah memperolehi harta ini dan saya takut bahawa ini akan menjadi satu-satunya ganjaran atas amalan saya."
Tidak lama selepas dia meninggal dunia. Khalifah Ali bin Abu Talib رضي الله عنه berdiri di depan kuburnya dan berkata:
"Semoga Allah merahmati Khabbab bin Arattرضي الله عنه. Dia menerima Islam dengan sepenuh hati. Dia hijrah dengan redha. Dia hidup sebagai mujahid dan Allah tidak akan menahan pahala orang yang berbuat baik."
Khabbab ibn al-Aratt adalah salah seorang yang paling awal memeluk Islam dan mengalami penganiayaan kejam kerana kepercayaannya. Hadis-hadis beliau yang paling menonjol menggambarkan kesusahan yang amat berat yang dihadapi oleh umat Islam pertama dan mengingatkan orang-orang yang beriman supaya tetap tabah dan sabar. Riwayat-riwayat ini direkodkan dalam koleksi seperti Sahih al-Bukhari.
Hadis tentang penganiayaan dan kesabaran;
Ini adalah hadis yang paling terkenal yang diriwayatkan oleh Khabbab, yang memperincikan aduan umat Islam awal kepada Nabi Muhammad dan jawapannya yang seterusnya.
Konteks: Semasa mengalami siksaan yang teruk dari Quraisy pagan, Khabbab dan para sahabat yang lain mendekati Nabi ﷺ, yang sedang berehat di bawah naungan Kaabah.
Aduannya: Khabbab bertanya, "Apakah kamu tidak akan meminta pertolongan untuk kami? Apakah kamu tidak akan berdoa kepada Allah untuk kami?".
Jawapan Nabi: Muka Nabi merah padam perasaan. Dia mengingatkan mereka tentang penderitaan yang lebih besar yang ditanggung oleh orang-orang yang beriman pada masa lalu, dengan berkata, "Di antara umat-umat sebelum kamu, seorang lelaki akan dirampas dan akan digali parit untuknya, dan dia akan dimasukkan ke dalamnya. Kemudian, gergaji akan dibawa dan diletakkan di atas kepalanya untuk membelahnya menjadi dua bahagian. Dan dagingnya akan tercabut dari tulangnya dengan ikat besi untuknya".
Nubuatan: Nabi ﷺ kemudian menjanjikan kejayaan Islam yang muktamad, dengan menyatakan bahawa seorang musafir dari Yaman ke Hadhramaut tidak akan takut kepada sesiapa pun kecuali kepada Allah. Dia menyimpulkan dengan menegur para sahabat kerana ketidaksabaran mereka.
Hadis tentang memohon kematian kepada Allah
Selepas hidup susah dan tabah, Khabbab ditimpa penyakit serius di kemudian hari.
Konteks: Khabbab telah menjalani prosedur perubatan yang menyakitkan yang melibatkan kauterisasi. Sekumpulan sahabat menziarahinya ketika dia menderita.
Riwayatnya: Khabbab berkata, "Seandainya Rasulullah ﷺ tidak melarang kami berdoa kepada Allah untuk kematian, nescaya aku akan memohonnya". Riwayat ini, yang direkodkan dalam Sahih al-Bukhari, menonjolkan kesakitan yang mendalam Khabbab sambil menegaskan kepatuhannya kepada ajaran Nabi.
Hadis tentang harta dan pahala dunia
Hadis ini menggambarkan kerendahan hati dan keprihatinan Khabbab yang mendalam terhadap ganjarannya di akhirat.
Konteks: Kemudian dalam hidupnya, pada masa Khalifah 'Ali ibn Abi Talib, Khabbab telah memperoleh kekayaan yang banyak dari hartanya di Kufah.
Riwayatnya: Dia teringat bahawa sahabat awalnya telah meninggal dunia sebelum mendapat banyak pahala dunia. Dia khuatir hartanya sendiri adalah tanda pahalanya telah diberikan dalam hidup ini. Sambil menangis, dia berkata, "Aku menangis kerana sahabat kami telah meninggal dunia dan mereka tidak mendapat sedikitpun pahala mereka di dunia ini, dan aku telah hidup dan memperoleh ini. Dan aku takut ini semua adalah untuk amalanku".
Kemurahan hatinya: Walaupun ketakutannya, Khabbab sangat pemurah, meninggalkan lapan puluh ribu dirham di tempat yang tidak selamat untuk diambil oleh orang miskin.
Hadis tentang penghujat Al-Aas ibn Wa'il
Hadis ini menceritakan perselisihan hutang dengan seorang musyrik pada zaman awal di Mekah.
Konteks: Sebelum hijrahnya ke Madinah, Khabbab bekerja sebagai tukang besi dan telah membuat pedang untuk Al-Aas ibn Wa'il. Apabila Khabbab pergi untuk mengambil bayarannya, Al-Aas enggan membayarnya melainkan dia meninggalkan Islam.
Pertemuan: Apabila Khabbab enggan, Al-Aas dengan ejekan memberitahunya bahawa dia akan mempunyai banyak harta dan anak untuk membalasnya selepas dia dibangkitkan. Akibatnya, Allah menurunkan ayat-ayat Al-Quran ;
أَفَرَءَيْتَ ٱلَّذِى كَفَرَ بِـَٔايَـٰتِنَا وَقَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًۭا وَوَلَدًا ٧٧أَطَّلَعَ ٱلْغَيْبَ أَمِ ٱتَّخَذَ عِندَ ٱلرَّحْمَـٰنِ عَهْدًۭا ٧٨كَلَّا ۚ سَنَكْتُبُ مَا يَقُولُ وَنَمُدُّ لَهُۥ مِنَ ٱلْعَذَابِ مَدًّۭا ٧٩وَنَرِثُهُۥ مَا يَقُولُ وَيَأْتِينَا فَرْدًۭا ٨٠
Maka tidakkah engkau merasa hairan memikirkan (wahai Muhammad), akan orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami serta ia berkata: "Demi sesungguhnya aku akan diberikan harta kekayaan dan anak-pinak pada hari akhirat?"Adakah ia telah mengetahui akan perkara yang ghaib, atau adakah ia telah membuat perjanjian dengan (Allah) Ar-Rahman mengenainya?Tidak sekali-kali! Kami akan menulis apa yang dikatakannya, dan Kami akan tambahi baginya dari azab seksa, berganda-ganda.Dan Kami akan warisi (harta benda dan anak-pinak) yang dikatakannya itu, dan ia akan datang kepada kami dengan seorang diri.
— Abdullah Muhammad Basmeih
(Surah Maryam, 19:77–80)
yang mengutuk keangkuhan dan janji orang-orang kafir terhadap kekayaan masa depan.




No comments:
Post a Comment