Friday, October 17, 2025

Abbad Ibn Bishrرضي الله عنه


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Photo Illustrasi Sahaja]

Abbad Ibn Bisyrرضي الله عنه

Ia adalah tahun keempat selepas Hijrah. Kota Nabi [Madinah] masih terancam dari dalam dan luar. Dari dalam. suku Yahudi yang berpengaruh. Bani anNadir. melanggar perjanjian mereka dengan Rasulullah dan membuat rancangan untuk membunuhnya. Untuk ini, mereka dibuang dari bandar. Ini adalah pada bulan Safar.

Dua bulan kesunyian yang tidak menentu berlalu. Kemudian Rasulullah menerima berita bahawa kabilah-kabilah dari Najd yang jauh sedang merancang untuk menyerang. Untuk mendahului mereka. Rasulullah mengumpulkan pasukan lebih dari empat ratus orang. dan meninggalkan salah seorang sahabatnya Uthman ibn Affanرضي الله عنه. menjaga kota, berangkat ke timur. Di antara pasukan ini ialah pemuda Madinah, Abbad ibn Bishrرضي الله عنه.

Setibanya di Najd, Rasulullah mendapati kediaman puak-puak yang bermusuhan anehnya sepi dari manusia. Hanya wanita yang kira-kira. Lelaki itu telah dibawa ke bukit. Sebahagian daripada mereka berkumpul semula dan bersedia untuk bertempur. Tibalah waktu solat asar. Rasulullah khuatir puak yang bermusuhan akan menyerang mereka semasa solat. Dia mengatur orang-orang Islam dalam barisan dan membahagikan mereka kepada dua kumpulan dan menunaikan solat sebagai Solat al-Khawf (Solat Semas Perang). Dengan satu kumpulan dia melakukan satu rakaat manakala kumpulan yang lain berjaga-jaga. Untuk rakaat kedua kumpulan bertukar tempat. Setiap kumpulan menyempurnakan solatnya dengan satu rakaat setelah Rasulullah selesai...

Apabila melihat barisan orang Islam yang berdisiplin, kaum yang bermusuhan menjadi gelisah dan takut. Rasulullah telah membuat kehadirannya dirasai dan sesuatu misinya kini diketahui secara langsung di dataran tinggi tengah Arab di mana baginda berangkat dengan aman.

Dalam perjalanan pulang, Rasulullah berkhemah di sebuah lembah selama satu malam. Sebaik sahaja kaum Muslimin menyelesaikan tunggangan unta mereka, Rasulullah bertanya: "Siapakah yang akan menjadi penjaga kami malam ini?" “Kami, wahai Rasulullah,” kata Abbad ibn Bishrرضي الله عنه dan Ammar ibn Yasirرضي الله عنه yang kedua-duanya telah dijodohkan sebagai ‘saudara’ oleh Nabi ketika tiba di Madinah selepas Hijrah.

Abbadرضي الله عنه dan Ammarرضي الله عنه pergi ke mulut lembah untuk menjalankan tugas. Abbadرضي الله عنه melihat bahawa "abangnya" keletihan dan bertanya kepadanya: "Bahagian mana pada malam yang anda ingin tidur, yang pertama atau yang kedua?" "Saya akan tidur semasa bahagian pertama," kata Ammarرضي الله عنه yang tidak lama kemudian tidur lena agak hampir dengan Abbadرضي الله عنه.

Malam itu cerah, tenang dan damai. Bintang-bintang, pepohonan, dan batu-batu semuanya kelihatan merayakan dalam diam memuji Tuhan mereka. Abbadرضي الله عنه berasa tenang. Tiada pergerakan, tiada tanda mengancam. Mengapa tidak meluangkan masa dalam ibadah (ibadah) dan membaca al-Quran? Betapa menggembirakan jika menggabungkan pelaksanaan Solat dengan bacaan Al-Quran yang sangat digemarinya.

Malah Abbadرضي الله عنه terpesona dengan al-Quran sejak pertama kali mendengarnya dibacakan oleh suara lembut dan indah Musab ibn Umayrرضي الله عنه. Itu sebelum Hijrah ketika Abbadرضي الله عنه baru berusia lima belas tahun. Al-Quran telah mendapat tempat yang istimewa di dalam hatinya dan siang dan malam selepas itu dia akan kedengaran mengulangi firman Tuhan yang mulia sehingga dikenali di kalangan para sahabat Rasulullah sebagai "sahabat al-Quran".

Pada larut malam, Rasulullah pernah berdiri untuk menunaikan Solat Tahajjud di rumah Aishahرضي الله عنه yang bersebelahan dengan masjid. Dia mendengar suara membaca al-Quran, suci dan manis serta segar seperti ketika malaikat Jibril menurunkan kata-kata itu kepadanya. Dia bertanya: "Aishah, adakah itu suara Abbad ibn Bisyr?" “Ya, wahai Rasulullah,” jawab Aishahرضي الله عنه. "Ya Tuhan, ampunilah dia," doa Rasulullah kerana cinta kepadanya.

Maka dalam keheningan malam, di muara lembah di Najd, Abbadرضي الله عنه berdiri dan menghadap kiblat. Mengangkat tangannya sebagai penyerahan kepada Tuhan, dia masuk ke dalam keadaan Solat. Menghabiskan bab pembukaan wajib Al-Quran, dia mula membaca Surah al-Kahfi dengan suaranya yang manis dan menawan. Surah al-Kahfi adalah surah yang panjang seratus sepuluh ayat yang sebahagiannya berkaitan dengan keutamaan iman, kebenaran dan kesabaran dan dengan relativiti masa.

Sementara dia begitu asyik membaca dan merenungkan firman ilahi, kata-kata pencerahan dan kebijaksanaan abadi, seorang asing mengintai di pinggir lembah untuk mencari Rasulullah dan pengikutnya. Dia adalah salah seorang yang telah merancang untuk menyerang Rasulullah tetapi telah melarikan diri ke pergunungan apabila mendekati orang Islam. Isterinya yang ditinggalkannya di kampung telah dijadikan tebusan oleh salah seorang Muslim. Apabila dia akhirnya mendapati bahawa isterinya telah tiada, dia bersumpah dengan al-Lat dan al-Uzzah bahawa dia akan mengejar Muhammad dan para sahabatnya dan bahawa dia tidak akan kembali melainkan dia telah mengambil darah.

Dari jauh, lelaki itu melihat sosok Abbadرضي الله عنه berbayang di mulut lembah dan dia tahu bahawa Rasulullah dan pengikutnya pasti berada di dalam lembah. Diam-diam dia menarik busurnya dan melepaskan anak panah. Tidak silap ia membenamkan dirinya dalam daging Abbadرضي الله عنه.

Dengan tenang, Abbadرضي الله عنه mengeluarkan anak panah dari badannya dan meneruskan bacaannya, masih khusyuk dalam solatnya. The penyerang menembak anak panah kedua dan ketiga yang kedua-duanya juga menemui tanda mereka. Abbadرضي الله عنه menarik satu dan kemudian yang lain. Dia menghabiskan bacaannya, membuat ruku dan kemudian sujud. Dalam keadaan lemah dan kesakitan, dia menghulurkan tangan kanannya ketika masih dalam sujud dan menggoncang teman tidurnya. Ammarرضي الله عنه tersedar. Secara senyap, Abbadرضي الله عنه meneruskan Solat hingga ke penghujungnya dan kemudian berkata: "Bangun dan berjaga-jaga di tempatku. Aku telah terluka."

Ammarرضي الله عنه melompat dan mula menjerit. Melihat mereka berdua penyerang itu melarikan diri ke dalam kegelapan. Ammarرضي الله عنه menoleh ke arah Abbadرضي الله عنه ketika dia berbaring di tanah, darah mengalir dari lukanya.

"Ya Subhanallah (Maha Suci Tuhan)! Mengapa kamu tidak membangunkanku ketika kamu terkena panah pertama?" "Saya berada di tengah-tengah membaca ayat-ayat al-Quran yang memenuhi jiwa saya dengan rasa kagum dan saya tidak mahu memendekkan bacaannya.  Rasulullah telah memerintahkan saya untuk menghafal surah ini. Pasti kematian lebih saya sukai daripada membaca surah ini dihentikan."

Pengabdian Abbadرضي الله عنه kepada al-Quran adalah tanda pengabdian dan cintanya yang mendalam kepada Tuhan, Nabi-Nya dan agama-Nya. Sifat-sifat yang dikenalinya ialah sentiasa menyelami ibadah, keberanian kepahlawanannya dan kemurahan hatinya di jalan Tuhan. Pada masa pengorbanan dan kematian, dia akan sentiasa berada di barisan hadapan. Apabila tiba masanya untuk menerima bahagian pahalanya, dia hanya akan ditemui selepas banyak usaha dan kesukaran. Dia sentiasa amanah dalam berurusan dengan harta orang Islam. Ini disedari olih semua sahabat. Aishah, isteri  Rasulullah, pernah berkata: "Ada tiga orang di kalangan Ansar yang tidak ada seorang pun yang boleh mengatasi kebajikan: Sad ibn Muadhرضي الله عنه, Usayd ibn Khudayrرضي الله عنه dan Abbad ibn Bishrرضي الله عنه."

Abbadرضي الله عنه meninggal dunia sebagai seorang shahid (syahid) dalam perang Yamamah. Sejurus sebelum pertempuran dia mempunyai gambaran yang kuat tentang kematian dan kesyahidan. Dia menyedari bahawa terdapat kurangnya rasa saling percaya di kalangan Muhajirin dan Ansar. Dia sedih dan kecewa. Dia menyedari bahawa tidak akan ada kejayaan bagi umat Islam dalam pertempuran yang dahsyat ini melainkan Muhajirin dan Ansar dikelompokkan dalam rejimen yang berasingan supaya dapat dilihat dengan jelas siapa yang benar-benar memikul tanggungjawab mereka dan siapa yang benar-benar Pada waktu pagi ketika pertempuran bermula, Abbad ibn Bisyr رضي الله عنهberdiri di atas bukit dan berteriak:

"Wahai Ansar, bezakanlah dirimu di antara manusia. Hancurkanlah sarungmu. Dan janganlah kamu meninggalkan Islam." Abbadرضي الله عنه menggangu kaum Ansar sehingga kira-kira empat ratus orang berkumpul mengelilinginya di hadapannya ialah Thabit ibn Qaysرضي الله عنه, al-Baraa ibn Malikرضي الله عنه dan Abu Dujanahرضي الله عنه, penjaga pedang  Rasulullah. Dengan kekuatan ini, Abbadرضي الله عنه melancarkan serangan ke dalam barisan musuh yang menumpulkan tujahan mereka dan memandu.mereka kembali ke "taman kematian".

Abbad Bin Bisyr ra, antara sahabat yang bagus bacaan-nya.[Photo Illustrasi Sahaja]

Di dinding taman ini, Abbad ibn Bishrرضي الله عنه jatuh. Begitu banyak lukanya, dia hampir tidak dapat dikenali. Dia telah hidup, berjuang dan mati sebagai seorang yang beriman.

Abbad ibn Bishrرضي الله عنه , yang meninggal dunia semasa perang Yamamah pada tahun kesebelas selepas Hijrah [hijrah ke Madinah]. Gelaran Abbad ibn Bishrرضي الله عنه  ialah Abu Bishr dan Abu Rabi. Dia termasuk dalam suku Bani Abd-ul-Ash’al. Dia hanya mempunyai seorang anak perempuan, yang juga meninggal dunia. Di Madinah, beliau menerima Islam di tangan Mus’ab bin ‘Umair, sebelum Sa’d bin Mu’adhرضي الله عنه dan Usaid bin ‘Uzairرضي الله عنه. Pada masa membentuk ikatan persaudaraan di Madinah, Rasulullah, membentuk ikatan persaudaraan antara baginda dan Abu Hudhaifa bin Uqbaرضي الله عنه.

Abbad ibn Bishrرضي الله عنه  turut serta dalam peperangan Badar, Uhud, Khandaq dan semua peperangan lain bersama Rasulullah,. Dia adalah di antara para sahabat yang diutus oleh Rasulullah,untuk membunuh Ka’b bin Ashraf, seorang pemimpin Yahudi, yang merupakan pengkhianat, bersalah dalam pengkhianatan dan mahir dalam seni rancangan rahsia dan konspirasi.

Apabila berita tentang hukuman mati Ka'b diketahui, gegaran melanda kota itu, dan orang-orang Yahudi sangat marah. Keesokan harinya, pada keesokan harinya, satu delegasi orang Yahudi menghadap Rasulullah, dan mengadu bahawa pemimpin mereka, Ka‘b bin Ashraf, telah dibunuh dengan cara begini dan begitu. Rasulullah, mendengar komen mereka dan berkata, ‘Adakah kamu juga sedar akan kejahatan yang dilakukan oleh Ka‘b?’ Kemudian, Rasulullah, secara ringkas mengingatkan mereka tentang semua rancangan jahat yang telah dilakukan oleh Ka‘b, iaitu, melanggar perjanjian, menghasut peperangan, menghasut, menggunakan bahasa kotor, dan konspirasi assa.

Selepas ini, Rasulullah, berkata, ‘Sekurang-kurangnya mulai dari sini dan seterusnya, anda akan berbuat baik untuk hidup dalam kedamaian dan keharmonian, dan tidak menanam benih permusuhan, kekerasan, dan kekacauan.’ Oleh itu, dengan persetujuan orang-orang Yahudi, perjanjian baru dibuat, dan orang-orang Yahudi berjanji sekali lagi untuk hidup dengan orang-orang Islam dalam keadaan aman dan harmoni, dan menjauhi keganasan dan kekacauan.

Walaupun hukuman mati adalah Ka'b bin Ashraf adalah benar-benar wajar dan dia layak menerima hukuman ini. Walau bagaimanapun, ia juga harus dijelaskan bahawa pada masa kini, pelampau dan kerajaan menyalahtafsirkan kejadian sebegitu dan percaya bahawa adalah wajar untuk menghukum mati [orang] dengan cara ini. Pertama sekali, gangguan tidak disebarkan seperti yang dilakukan ketika itu. Orang-orang yang dihukum mati itu bukanlah dari kalangan mereka yang menyebarkan kekacauan. Kedua, pada kesempatan itu, hanya penjenayah yang dihukum, bukan keluarganya atau orang lain. Apabila orang-orang ini menghukum mati [orang lain], mereka membunuh orang yang tidak bersalah, wanita, dan kanak-kanak dan menyebabkan ramai yang lain cacat dan kurang upaya. Namun begitu, mengikut peraturan dan undang-undang hari ini, ini tidak dibenarkan.

Walau bagaimanapun, bentuk hukuman ini adalah terpakai dan wajib pada masa itu dan ia telah ditetapkan oleh kerajaan. Rasulullah, melantik Abbad ibn Bishrرضي الله عنه  sebagai pengumpul harta rampasan perang Hunain. Rasulullah, melantiknya sebagai penyelia keselamatan di sekeliling Rasulullah, semasa perang Tabuk. Dia dikira antara sahabat yang cemerlang. ‘Aisyah telah meriwayatkan bahawa terdapat tiga orang dari kalangan Ansar], di atas mereka tidak ada sahabat Ansari lain yang boleh didahulukan. Kesemua mereka adalah dari suku Bani ‘Abd-ul-Ash’al, dan mereka adalah Sa’d bin Mu’adh, Usaid bin Uzair, dan Abbad ibn Bishrرضي الله عنه Abbad ibn Bishr رضي الله عنه  telah syahid semasa perang Yamamah pada usia 45 tahun. Aisha (ra) menceritakan, “Rasulullah menunaikan solat Tahajjud di rumahku, dan kemudian baginda mendengar suara Abbad yang sedang solat di Masjid.

Abbad ibn Bishr رضي الله عنه juga termasuk dalam kalangan sahabat yang musafir pada zaman Sulah Hudaibiya. Terdapat satu peristiwa dari perang Zaatul Riqaa ketika Abbad ibn Bishr رضي الله عنه sedang menunaikan solat malam, ketika berkhemah di medan perang. Musuh melihatnya dan meletakkan anak panah di busurnya dan melepaskannya yang menembusi tubuh Abbad ibn Bishr رضي الله عنهAbbad ibn Bishr رضي الله عنه sedang mengerjakan solat pada masa itu. Dia mengeluarkan anak panah itu dan membuangnya dan terus berdoa.

Dia memukul Abbad ibn Bishr رضي الله عنه dengan anak panah lagi tetapi Abbad ibn Bishr رضي الله عنه mengeluarkannya dan terus berdoa. Namun, apabila dia memukul Abbad ibn Bishr رضي الله عنه dengan anak panah untuk kali ketiga, ‘Ibad kehilangan banyak darah. ‘Ibad menyelesaikan solatnya dan membangunkan Ammar bin Yassir. Apabila Ammar bin Yassirرضي الله عنه  melihat keadaan Abbad ibn Bishr رضي الله عنه, dia bertanya, "Mengapa kamu tidak membangunkan saya sebelum ini?" Abbad ibn Bishr رضي الله عنه menjawab dengan berkata, "Saya membaca Surah Kahaf semasa solat dan saya tidak mahu memotongnya." Begitulah standar ibadah orang-orang ini.

Abu Sa'eed Khudhriرضي الله عنه  meriwayatkan: "Saya mendengar Abbad ibn Bishr رضي الله عنه berkata 'Wahai Abu Sa'eed! Saya melihat dalam mimpi malam tadi bahawa langit dibuka untuk saya dan ditutup tertutup. Insya-Allah, saya akan mati syahid.' Saya berkata: 'Demi Allah! Anda telah menyaksikan sesuatu yang sangat baik.'" Abbad ibn Bishr رضي الله عنه telah syahid pada hari itu.

Semoga Tuhan Yang Maha Kuasa terus meninggikan kedudukan bintang-bintang yang bersinar ini dan membolehkan kita memahami cinta sejati kepada Rasulullah.



Hadiths Riwayat Abbad ibn Bishr رضي الله عنه

Abbad ibn Bishr رضي الله عنه meriwayatkan banyak hadith, tetapi tiada senarai khusus yang tersedia dalam talian. Beliau terkenal dalam koleksi hadith kerana ketakwaannya, keilmuannya, dan peristiwa masyhur di mana dia terkena tiga anak panah ketika solat tanpa melanggar solat. Dia dianggap sebagai perawi banyak hadith, walaupun bilangan yang tepat tidak dinyatakan.

Riwayat yang terkenal: Sebuah kisah yang terkenal mengaitkan hadis dengan pengalamannya, di mana dia berjaga-jaga pada waktu malam dan terlalu khusyuk dalam solatnya sehingga dia tidak segera bertindak balas apabila terkena panah.

Sahabat Nabi: Dia dianggap sebagai salah seorang sahabat Nabi Muhammad (saw) dan riwayatnya terdapat dalam kedua-dua Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

Sumber hadith: Anda boleh menemui hadith yang diriwayatkan oleh Abbad ibn Bishr dalam koleksi hadith, tetapi senarai lengkap semua riwayatnya tidak mudah diakses dalam talian.

Abbad ibn Bishr (radiyallahu 'anhu) bukanlah seorang perawi hadith yang terkemuka, tetapi beberapa orang dinisbahkan kepadanya. Beliau terkenal dengan kesalehannya, kecintaan yang mendalam terhadap al-Quran, dan keberaniannya dalam peperangan. Dia bukan di kalangan para sahabat, seperti Abu Hurairah atau Anas ibn Malik, yang terkenal meriwayatkan ribuan hadis.Hadis-hadis yang diriwayatkan oleh Abbad ibn Bishr Berikut adalah contoh-contoh hadith yang diriwayatkan atau melibatkan Abbad ibn Bishr: Hubungan orang Ansar dengan Nabi ﷺ: Abbad ibn Bishr melaporkan bahawa Nabi ﷺ pernah berucap kepada orang Ansar, dengan berkata, "Wahai Ansar, kamu adalah pakaian dalamanku (\(Syi`aar\)". 

Rasulullah ﷺ bersabda kepada kaum Ansar, "Saya redha bahawa saya tidak akan menanggung sebarang kesusahan daripada kamu".Rahmat Ilahi untuk seorang hamba yang taat: Aisyah (radiyallahu 'anha) meriwayatkan bahawa semasa Nabi ﷺ berada di rumahnya, baginda mendengar Abbad berdoa di masjid. Dia mengenali suaranya dan berkata, "Wahai Aisha! Adakah ini suara Abbad?" Apabila dia mengesahkannya, Nabi ﷺ berdoa, "Ya Allah! Kasihanilah Abbad!".Bimbingan oleh cahaya ilahi: 

Sebuah hadis di Riyad as-Salihin menceritakan bahawa pada suatu malam yang gelap, Usaid bin Hudair dan Abbad ibn Bisyr berada bersama Rasulullah ﷺ. Apabila mereka pergi, mereka dipandu oleh cahaya yang bersinar di antara mereka sehingga mereka sampai ke destinasi mereka. Kisah ini, walaupun sering dikaitkan dengan tindakan Usaid dan Abbad, dilaporkan oleh orang lain.

Peristiwa mengenai haid: 

Dalam satu riwayat, Abbad ibn Bishr dan Usaid ibn Hudair mendekati Nabi ﷺ setelah mendengar bahawa orang-orang Yahudi menentang orang Islam kerana memperlakukan wanita yang sedang haid secara berbeza. Nabi ﷺ menjelaskan perkara itu, menjelaskan bahawa segala-galanya kecuali persetubuhan adalah dibenarkan. 


Nombor Hadis: 836

Daripada: Sahih Bukhari. Bab 50, Saksi

Diriwayatkan / Autoriti Aisyah

Nabi (SAW) mendengar seorang lelaki (membaca Al-Quran) di Masjid, dan dia berkata, "Semoga Allah melimpahkan Rahmat-Nya kepadanya. Tidak syak lagi, dia membuat saya mengingati ayat-ayat begini-begini dari Surah ini-ini yang saya lepaskan (dari ingatan saya). Diriwayatkan daripada Aisyah: Nabi (SAW) telah menunaikan solat Tahajjud di rumahku, dan kemudian beliau mendengar suara Aisha dan Aisha di dalam masjid! Adakah ini suara Abbad?" Saya berkata, "Ya." Dia berkata, "Ya Allah! Kasihanilah Abbad!"

Nombor Hadis: 369

Daripada: Sunan An-Nasai. Bab 3, Kitab Haid dan Istihadah

Diriwayatkan / Autoriti Anas

"Apabila salah seorang wanita mereka didatangi haid, orang-orang Yahudi tidak akan makan dan minum bersama mereka, atau bergaul dengan mereka di rumah mereka. Mereka (para Sahabat) bertanya kepada Nabi Allah (saw) tentang hal itu, dan Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Mulia, menurunkan ayat: Mereka bertanya kepadamu tentang haidh. Katakanlah: "Itu adalah Adha (sesuatu yang berbahaya bagi mereka) [2:22] Maka Rasulullah saw. (wanita-wanita haid) dan bergaul dengan mereka di rumah-rumah mereka, dan melakukan segala sesuatu dengan mereka kecuali persetubuhan. Orang-orang Yahudi berkata: 'Rasulullah (saw) tidak meninggalkan sesuatu pun dari urusan kami melainkan dia menentangnya.' Usaid bin Hudair dan 'Abbad bin Bisyr pergi dan memberitahu Rasulullah (saw) dan mereka berkata: 'Apakah kami harus menyetubuhi mereka ketika mereka sedang haid?' Ungkapan Rasulullah (saw) sangat berubah sehingga kami menyangka bahawa baginda murka kepada mereka, lalu mereka pergi. Kemudian Rasulullah s.a.w. menerima hadiah susu, lalu beliau mengutus seseorang untuk membawa mereka kembali dan beliau memberi mereka minum, sehingga kami mengetahui bahawa beliau tidak murka kepada mereka." (Sahih)

Nombor Hadis: 592

Daripada: Sahih Muslim. Bab 3, Kitab Haid (Kitab Al-Haid)

Diriwayatkan/Penguasa Thabit

Di antara orang-orang Yahudi, apabila seorang perempuan didatangi haid, mereka tidak makan bersama-sama dengannya, dan tidak pula mereka tinggal bersama mereka di rumah mereka; maka para Sahabat Rasulullah saw bertanya kepada Rasul saw, dan Allah Ta'ala menurunkan wahyu: "Dan mereka bertanya kepadamu tentang haidh; katakanlah ia adalah kotoran, maka jauhilah wanita ketika haidh" hingga akhir (Qur'an, ii. 222). Rasulullah s.a.w bersabda: Lakukan segala-galanya kecuali jimak. Orang-orang Yahudi mendengar tentang itu dan berkata: Orang ini tidak mahu meninggalkan apa-apa yang kami lakukan tanpa menentang kami di dalamnya. Usaid b. Hudair dan Abbad b. Bisyr datang dan berkata: Wahai Rasulullah, orang Yahudi berkata begini dan begitu. Oleh itu, kita tidak sepatutnya mempunyai sebarang hubungan dengan mereka (seperti yang dilakukan oleh orang Yahudi). Wajah Rasulullah saw mengalami perubahan yang sedemikian rupa sehingga kami sangka baginda marah kepada mereka, tetapi apabila mereka keluar, mereka kebetulan menerima hadiah susu yang dihantar kepada Rasulullah saw. Dia (Nabi) memanggil mereka dan memberi mereka minum, dengan itu mereka tahu bahawa dia tidak marah kepada mereka.

Nombor Hadis: 592

Daripada: Sahih Muslim. Bab 3, Kitab Haid (Kitab Al-Haid)

Diriwayatkan/Penguasa Thabit

Di antara orang-orang Yahudi, apabila seorang perempuan didatangi haid, mereka tidak makan bersama-sama dengannya, dan tidak pula mereka tinggal bersama mereka di rumah mereka; maka para Sahabat Rasulullah saw bertanya kepada Rasul saw, dan Allah Ta'ala menurunkan wahyu: "Dan mereka bertanya kepadamu tentang haidh; katakanlah ia adalah kotoran, maka jauhilah wanita ketika haidh" hingga akhir (Qur'an, ii. 222). Rasulullah s.a.w bersabda: Lakukan segala-galanya kecuali jimak. Orang-orang Yahudi mendengar tentang itu dan berkata: Orang ini tidak mahu meninggalkan apa-apa yang kami lakukan tanpa menentang kami di dalamnya. Usaid b. Hudair dan Abbad b. Bisyr datang dan berkata: Wahai Rasulullah, orang Yahudi berkata begini dan begitu. Oleh itu, kita tidak sepatutnya mempunyai sebarang hubungan dengan mereka (seperti yang dilakukan oleh orang Yahudi). Wajah Rasulullah saw mengalami perubahan yang sedemikian rupa sehingga kami sangka baginda marah kepada mereka, tetapi apabila mereka keluar, mereka kebetulan menerima hadiah susu yang dihantar kepada Rasulullah saw. Dia (Nabi) memanggil mereka dan memberi mereka minum, dengan itu mereka tahu bahawa dia tidak marah kepada mereka.






Referensi:

Hayyatus Sahabah - Ibn Kathir,

https://ahadith.co.uk/searchresults.phppage=3&q=hadiths+by+abbad+ibn+bisri+ra





No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads