Thursday, October 24, 2024

Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه bin Dhamdham bin Zaid bin Haram

[Gambar Illustrasi Sahaja]

Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه bin Dhamdham bin Zaid bin Haram bin Jundub bin ‘Amir bin Ghanm bin ‘Adi bin al-Najjar. Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه ialah bapa saudara kepada Anas bin Malik رضي الله عنه Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه juga salah seorang yang menyertai peperangan Uhud dan syahid dalam peperangan tersebut. 

Tambahan lagi, beliau termasuk dalam kalangan orang-orang yang beriman, yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allahﷻ  (untuk berjuang membela Islam). Di antara mereka yang meriwayatkan hadith daripadanya ialah Sa‘ad bin Muaz رضي الله عنه   dan Anas bin Malik رضي الله عنه .

 Syurga Di Kaki Uhud 

Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  adalah seorang Ansar. Daripada keturunan an-Najjar. Saudaranya adalah Malik, bapa kepada Anas bin Malikرضي الله عنه yang terkenal sebagai khadam kesayangan Rasulullah.

Walaupun Islam seawal peristiwa hijrah, Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه tidak ikut serta dalam perang Badar. Setelah tentera Islam berangkat ke medan perang, barulah dirinya menyesal. Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  menyalahkan dirinya dengan bermonolog:
“Celakalah dirimu wahai Anas! Pada peperangan pertama kau dah tak bersama 
Rasulullah?! Adakah kau yakin umur ini panjang untuk bersama peperangan seterusnya? Masih adakah perang yang lebih besar ganjarannya daripada Badar?”

Dalam kekesalan, Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  berikrar:
“Demi Allah! Jika ada lagi peluang bersama 
Rasulullah menghadapi musyrikin selepas ini, akan aku buktikan kepada Allahﷻ apa yang akan aku lakukan..”

Tidak lama selepas itu, tibalah pula seruan Uhud. Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  tidak melepaskan peluang lagi. Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  mara bersama Rasulullah dan para sahabat ke medan Uhud, membuktikan apa yang dijanjikan.

Berbeza dengan Badar, perang ini menyajikan ujian besar buat kaum muslimin. Kesilapan barisan pemanah mengakibatkan musuh pantas mengatur serangan balas dari belakang. Kaum musyrikin berjaya naik ke bukit Rummah, tempat pasukan pemanah diposisikan. Mereka memecahkan benteng pertahanan tentera Islam, lalu menerobos hingga ke pos utama tempat Rasulullah berada.

Umat Islam yang berada di bawah sangat terkejut apabila melihat situasi ini. Apa yang paling mereka risaukan adalah keselamatan Rasulullah. Tentera musuh begitu ramai di atas, dan tentera Islam di bawah tidak berdaya mendaki kembali kerana bukit Rumah sudah ditawan musyrikin.

Rasulullah memang sasaran utama musyrikin. Rasulullah dibaling batu, jatuh ke lubang, cedera mukanya, luka di bibirnya, patah giginya, dan darah mengalir bercucuran.

Para sahabat cuba mempertahankan Rasulullah. Dibentuk satu bulatan, diletakkan Rasulullah di tengah dan mereka menadah belakang tubuh bagi menyelamatkan Rasulullah.

Pada waktu ini juga, dengan pantas tersebar berita bahawa Rasulullah telah pun syahid. Keadaan menyebabkan umat Islam hilang semangat, dan sebahagian mula menyerah kalah. Mereka berpusing lari dari medan perang, kerana menganggap tiada apa lagi yang perlu diperjuangkan.

Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  memerhatikan keadaan ini dengan seribu kesesalan. Beliau sedih dengan sikap orang Islam. Teriak beliau:
“Kalau Rasulullah telah mati, apa guna lagi kita bertahan untuk hidup.”

Beliau pergi mendapatkan Saiyidina Umar Al Khattabرضي الله عنه .
“Bagaimanakah keadaan Rasulullah?”

Jawap Saiyidina Umar Al Khattabرضي الله عنه :
“Aku tidak nampak apa, selain merasakan dia telah mati.”

Mendengar jawapan Saiyidina Umar Al Khattabرضي الله عنه  , Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  membalas:

“Kalau Muhammad telah mati, maka sesungguhnya Allah Maha Hidup, tidak sekali-kali mati.”

Beliau terus mengeluarkan pedang dari sarung, dan mematahkan sarung tersebut tanda tidak akan menyimpannya lagi. Lalu beliau terus meluru ke arah musuh, maju tanpa berundur, berani tanpa gerun.

Sedang beliau meluru, ternampak Saad bin Muaz رضي الله عنه  berdekatan dengannya. Dia berteriak pada Saad:

“Syurga wahai Saad! Syurga!”

“Demi tuhan an-Nadhr, sungguh aku mencium bau syurga di kaki bukit Uhud!” Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  meninggalkan kata-kata terakhir kepada Saadرضي الله عنه  dan terus berlalu ke depan. Kelibat Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  hilang dalam kawanan tentera musuh Saadرضي الله عنه  cuba mengekori, namun tidak termampu.

Apabila perang berakhir, didapati Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  telah gugur syahid di kaki bukit Uhud. Badannya terdapat lebih dari 80 kesan libasan pedang, tusukan panah dan tikaman tombak. Jasadnya juga amat mengerikan, disiat-siat, dipotong anggota dan dikorek sana dan sini. Awalnya tiada siapa mengenali jasad tersebut, hinggalah ia disahkan oleh saudaranya Ummu Harithah, yang mengenali jari-jari Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  yang masih tinggal.

Allah muliakan Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه . Kematiannya menyebabkan diturunkan satu ayat, yang akan terus dibaca sehingga hari kiamat:

مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌۭ صَدَقُوا۟ مَا عَـٰهَدُوا۟ ٱللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُۥ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا۟ تَبْدِيلًۭا ٢٣

Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang telah selesai menunaikan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan ada di antara mereka yang masih menunggu giliran. Mereka tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.
[Al-Ahzab:23]

Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  mengajar umat niat sebenar perjuangan Islam. Bukan kerana manusia, bukan kerana pemimpin tetapi hanya kerana Allah. Manusia akan pergi bila-bila masa sahaja, sedangkan Allah sentiasa Ada setiap masa. Tidak ada manusia yang dijamin istiqamah selagi belum menghembuskan nafas terakhir, sedang Allah akan tetap bersama agamaNya.

Berjuanglah kerana Allah, bukan kerana manusia.

Diriwayatkan daripada Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه, katanya:

غَابَ عَمِّي أَنَسُ بْنُ النَّضْرِ عَنْ قِتَالِ بَدْرٍ، فَقَالَ: «يَا رَسُولَ اللَّهِ غِبْتُ عَنْ أَوَّلِ قِتَالٍ قَاتَلْتَ الْمُشْرِكِينَ، لَئِنِ اللَّهُ أَشْهَدَنِي قِتَالَ الْمُشْرِكِينَ لَيَرَيَنَّ اللَّهُ مَا أَصْنَعُ»، فَلَمَّا كَانَ يَوْمُ أُحُدٍ، وَانْكَشَفَ الْمُسْلِمُونَ، قَالَ: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِمَّا صَنَعَ هَؤُلاَءِ – يَعْنِي أَصْحَابَهُ – وَأَبْرَأُ إِلَيْكَ مِمَّا صَنَعَ هَؤُلاَءِ، – يَعْنِي المُشْرِكِينَ – ثُمَّ تَقَدَّمَ»، فَاسْتَقْبَلَهُ سَعْدُ بْنُ مُعَاذٍ، فَقَالَ: «يَا سَعْدُ بْنَ مُعَاذٍ، الجَنَّةَ وَرَبِّ النَّضْرِ إِنِّي أَجِدُ رِيحَهَا مِنْ دُونِ أُحُدٍ»، قَالَ سَعْدٌ: فَمَا اسْتَطَعْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا صَنَعَ، قَالَ أَنَسٌ: فَوَجَدْنَا بِهِ بِضْعًا وَثَمَانِينَ ضَرْبَةً بِالسَّيْفِ أَوْ طَعْنَةً بِرُمْحٍ، أَوْ رَمْيَةً بِسَهْمٍ وَوَجَدْنَاهُ قَدْ قُتِلَ وَقَدْ مَثَّلَ  بِهِ الْمُشْرِكُونَ، فَمَا عَرَفَهُ أَحَدٌ إِلَّا أُخْتُهُ بِبَنَانِهِ قَالَ أَنَسٌ: ” كُنَّا نُرَى أَوْ نَظُنُّ أَنَّ هَذِهِ الآيَةَ نَزَلَتْ فِيهِ وَفِي أَشْبَاهِهِ: {مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ} [الأحزاب: 23] إِلَى آخِرِ الآيَةِ

Maksudnya: “Bapa saudaraku (Anas bin al-Nadhr) tidak mengikuti perang Badar. Maka beliau (Anas bin al-Nadhr) berkata: “Wahai Rasulullah! Aku tidak sempat mengikutimu pada peperangan pertama menghadapi kaum Musyrikin. Seandainya Allah memberi kesempatan untuk aku menyertai peperangan melawan kaum Musyrikin nescaya pasti Allah akan melihat apa yang akan aku lakukan.” Ketika perang Uhud, kaum muslimin bertempiaran. Beliau (Anas bin al-Nadhr) berkata: “Ya Allah, aku memohon ampun atas apa yang yang dilakukan oleh mereka itu – yakni para sahabatnya – dan aku berlepas diri kepada-Mu daripada apa yang dilakukan oleh mereka itu – yakni kaum Musyrikin – .“ Kemudian dia maju. Setelah itu, Sa’ad bin Mu‘az bertemu dengannya, lalu (Anas bin al-Nadhr) berkata: “Wahai Sa‘ad! Aku inginkan syurga, demi Allah, aku benar-benar dapat mencium baunya dari arah bukit Uhud.” Sa‘ad berkata: “Aku tidak mampu, wahai Rasulullah, untuk melakukan seperti yang beliau lakukan.” Anas bin Malik (perawi) berkata: “Kami dapati pada dirinya ada lebih daripada 80 tetakan pedang, tusukan lembing, atau panahan anak panah. Kami dapati beliau telah disyahidkan dan dipotong-potong oleh kaum Musyrikin. Tidak ada seorang pun yang mengenalinya kecuali saudara perempuannya melalui jari-jemarinya.” Anas berkata: “Kami menganggap – atau menyangka — bahawa ayat ini turun mengenai dirinya,  dan orang-orang lain yang sepertinya: “مِنَ المُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ”(Maksudnya:  dalam kalangan orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah.)[Surah al-Ahzab : 23] hingga akhir ayat.”

Riwayat al-Bukhari (2805) dan Muslim (1903)


Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin dalam syarahnya menyebut, lafaz “aku benar-benar dapat mencium baunya dari arah bukit Uhud” merupakan ciuman bau yang hakiki, bukannya sekadar khayalan ataupun angan-angan. Ini merupakan karamah bagi Anas bin al-Nadhr رضي الله عنه  kerana beliau boleh mencium bau syurga sebelum beliau syahid. 

(Lihat Syarh Riyadh al-Solihin, 2/110).

 (Lihat Ma‘rifah al-Sahabah, 1/230)

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads