Thursday, January 23, 2025

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه.

 


Fasih Bicara dan Indah Bahasanya

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. adalah seorang wanita yang fasih bicara dan indah bahasanya. Khaulah binti Malikرضي الله عنه  sentiasa dekat dengan Allah, imannya sentiasa kukuh dan kuat dalam apa jua keadaan genting. Ini telah memberi impak yang besar dalam keteguhannya berhukum kepada peraturan-peraturan Allah.

Dia selalu bertanya kepada  Rasulullah tentang sesuatu atau perbuatan yang dia tidak ketahui. Beliau tidak segan untuk mengingatkan sesiapa termasuk amirul mukminin, sekiranya menurut kefahamannya hal itu tidak sesuai dengan Islam.

Pada zaman  Rasulullah, Khaulah pernah mengadu kepada  Rasulullah masalah perlakuan suaminya yang menzihar dirinya. Ini bukan kerana dia membenci suaminya tetapi dia ingin mengetahui penjelasan hukum tentang masalah yang dihadapinya.

Dia bimbang dia dan suami tercinta akan melanggar peraturan Allah dan Rasul-Nya. Berkenaan dengan hal ini, turunlah QS Al-Mujadilah ayat 1-4 sebagai jawapan yang amat melegakan hati Khaulah Ayat Al-Quran.Turun untuk Khaulah;


قَدْ سَمِعَ ٱللَّهُ قَوْلَ ٱلَّتِى تُجَـٰدِلُكَ فِى زَوْجِهَا وَتَشْتَكِىٓ إِلَى ٱللَّهِ وَٱللَّهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَآ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌۢ بَصِيرٌ ١

ٱلَّذِينَ يُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَآئِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمْ ۖ إِنْ أُمَّهَـٰتُهُمْ إِلَّا ٱلَّـٰٓـِٔى وَلَدْنَهُمْ ۚ وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًۭا مِّنَ ٱلْقَوْلِ وَزُورًۭا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌۭ ٢

وَٱلَّذِينَ يُظَـٰهِرُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا۟ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍۢ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَآسَّا ۚ ذَٰلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِۦ ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌۭ ٣

فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَآسَّا ۖ فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًۭا ۚ ذَٰلِكَ لِتُؤْمِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ ۗ وَلِلْكَـٰفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ٤

Sesungguhnya Allah telah mendengar hujah wanita yang merayu kepadamu ˹Wahai Nabi˺ tentang suaminya, dan memohon kepada Allah. Allah telah mendengar pertukaran kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.Sesiapa di antara kamu yang ˹berdosa˺ menceraikan isteri mereka dengan membandingkannya dengan ibunya ˹hendaklah mengetahui bahawa˺ isteri mereka bukanlah ibu mereka. Tiada seorang pun yang boleh menjadi ibu mereka melainkan orang yang melahirkan mereka. Apa yang mereka perkatakan tentulah keji dan palsu. Padahal sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengampun.Sesiapa yang menceraikan isterinya dengan cara ini, kemudian ˹ingin menarik balik perkataan mereka, hendaklah memerdekakan seorang hamba sebelum mereka bersentuhan. ˹penalti˺ ini bertujuan untuk menghalang anda. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.Tetapi jika suami tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum pasangan itu bersentuhan. Tetapi jika dia tidak mampu untuk berpuasa, maka hendaklah dia memberi makan enam puluh orang miskin. Ini adalah untuk menegaskan kembali keimanan anda kepada Allah dan Rasul-Nya. Inilah batas-batas yang ditetapkan oleh Allah. Dan orang-orang kafir akan mendapat azab yang pedih.

 [Surah  Al-Mujadilah ayat 1-4 ]

Diceritakan, 

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنهadalah isteri dari Aus bin Shamit .

Aus Bin Shamit, seorang lelaki tua yang suka mengherdik dan perilakunya kurang baik. Suatu hari, Aus Bin Shamit marah kepada Khaulah lalu berkata, “Ya Khaulah, engkau bagiku seperti punggung ibuku!” Aus Bin Shamit kemudian keluar dan duduk di perhimpunan kaum untuk beberapa lama.

Kemudian 

Aus Bin Shamit datang kembali pada  Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنهdan menginginkan dirinya. Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. berkata kepadanya:

“Jangan engkau lakukan hal itu, Demi Tuhan yang diriku berada dalam kekuasaan-Nya, engkau tidak boleh melakukannya lagi (jimak) denganku kerana engkau telah mengatakan apa yang engkau katakan tadi sehingga Allah dan Rasul-Nya memberi keputusan antara kita.”

Pada zaman jahiliah dahulu, jika seorang suami berkata demikian kepada isterinya maka isterinya pada ketika menjadi haram baginya. Itulah sebabnya, 

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه pergi kepada Rasulullah, dan menceritakan apa yang baru berlaku terhadap dirinya.

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنهjuga mengadu keburukan akhlak suaminya kepada beliau. Kemudian Rasulullah saw bersabda, “Wahai Khaulah, anak bapa saudaramu itu sudah tua, maka takutlah engkau kepada Allah.”

Lalu dia (Khaulah) berkata, “Demi Zat yang menurunkan kitab kepadamu, dia tidak menyebutkan talak. Ya Allah, sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu beratnya musibah yang menimpaku dan betapa beratnya bagiku berpisah dengan suamiku. Ya Allah, turunkanlah melalui lisan Nabi-Mu keterangan yang dapat menghilangkan kesulitan kami. Sejak kejadian itu, demi Allah, aku terus menunggu sehingga Allah menurunkan ayat al-Quran yang membincangkan masalahku dengan Aus bin Shamit.”

Kemudian Rasulullah, mengasingkan diri seperti biasa sehingga keluar dengan wajah ceria sambil bersabda, “Ya Khaulah, Allah telah menurunkan ayat al-Quran mengenai masalahmu dengan suamimu.”

Seketika kemudian Rasulullah, membacakan ayat tersebut kepada Khaulah, “Sesungguhnya Allah telah mendengar ucapan wanita yang mengajukan kritikan kepadamu (Rasulullah,) tentang suaminya dan mengadukan (halnya) kepada Allah, Dan Allah mendengar percakapan antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, Maha Melihat.[1]

“Orang-orang di antara kamu yang menzihar isterinya (menganggap isteri sebagai ibunya, padahal) isteri mereka itu bukanlah ibunya. Ibu mereka hanyalah perempuan yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan yang mungkar dan dusta. Dan sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.[2]

“Dan orang-orang yang menzihar isteri mereka, kemudian hendak menarik kembali apa yang dikatakan, maka (mereka diwajibkan) memerdekakan seorang hamba sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah apa yang telah diajarkan kepadamu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.[3]

“Maka barang siapa yang tidak dapat (memerdekakan hamba), maka (dia wajib) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Tetapi barang siapa tidak mampu, maka (wajib) memberi makan enam puluh orang miskin. Demikianlah agar kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Itulah hukum-hukum Allah dan bagi orang-orang yang mengingkarinya akan mendapat azab yang sangat pedih.[4]” 

Seterusnya Rasulullah berkata kepada Khaulah;, “Ya Khaulah, suruhlah suamimu memerdekakan seorang hamba.” Dia menjawab, “Ya Rasulullah, demi Allah, dia tidak mampu untuk memerdekakan hamba.”

Sikap Khaulah Dipuji oleh Rasulullah

Setelah dibacakan QS Al-Mujadillah kepada  Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنهRasulullah bersabda: “Suruhlah dia (suaminya) berpuasa dua bulan berturut-turut.” 

Khaulah menjawab; “Demi Allah, dia sudah tua dan tidak akan mampu berpuasa dalam waktu dua bulan berturut-turut.” 

Lalu Rasulullah bersabda, “Suruhlah dia memberi makan enam puluh orang miskin dengan satu wasaq (enam puluh sha’) kurma.” 

Khaulah  menjawab, “Ya Rasulullah, dia tidak ada kurma sebanyak itu.”

Kemudian Rasulullah bersabda:  “Saya akan membantu dengan seikat kurma.” Lalu Khaulah menjawab sabda Rasulullah: “Ya Rasulullah, aku juga akan membantunya dengan seikat kurma.”

Rasulullah kemudian bersabda: “Benar dan bagus engkau, wahai Khaulah. Pergi dan bersedekahlah untuknya. Kemudian berbuat baiklah terhadap anak bapa saudaramu (suamimu).” 

Khaulah segera melaksanakan apa yang diperintahkan dan dipesankan oleh Rasulullah.

Menasihati Amirul Mukminin

Dalam sebuah riwayat dijelaskan bahawa Umar bin Khathab pada suatu ketika pernah melalui Khaulah. Ketika itu, Umar yang memegang jawatan Khalifah sedang mengadakan ekspedisi wilayah.

Dia berada di atas kenderaan yang dikawal oleh tentera, lalu Khaulah menghentikannya sambil memberi nasihat, “Aku masih ingat, dahulu engkau dipanggil dengan nama Umair. Aku sering melihatmu di pasar Ukadz, bermain dan bergusti bersama dengan kanak-kanak sebaya kamu. Sekarang, engkau berganti nama menjadi Umar. Bahkan, lebih dari itu, engkau kini sudah digelar amirul mukminin. Sungguh indah sebutan nama itu, tetapi apakah engkau tahu maksud di sebalik gelaran tersebut? Ketahuilah wahai Umar, orang yang takut mati tentu tidak akan mensia-siakan hidupnya untuk beramal kebaikan.”

Umar menundukkan kepalanya, mendengar nasihat dari wanita tua tersebut, tidak ubahnya seperti seorang anak kecil yang dengan hormat mendengar di hadapan ibunya. Kemudian pengawal berkata kepada Umar, “Ya Amirul mukminin, adakah engkau berhenti di tempat ini hanya kerana seorang wanita tua?”

Umar bin Khathab sebenarnya merasa tersinggung dengan soalan itu, tetapi ditahan. Kemudian dia bertanya lagi, “Tahukah kalian, siapakah wanita ini? Dia adalah Khaulah binti Malik bin Tsa’labah. Allah telah mendengar perkataan dan mengabulkan doanya dari atas langit ketujuh sana. Apakah wajar, jika Allah saja mahu mendengar perkataannya, sedangkan Umar tidak mahu mendengarnya? Sungguh, adalah bodoh jika perkara itu berlaku.”

Memprotes Penetapan Mahar oleh Umar

Pernah juga terjadi pada zaman khalifah Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه  di mana keadaan yang berlaku adalah tingginya mahar yang dituntut oleh wanita daripada lelaki yang ingin mengahwininya.

Ketika itu, untuk kemaslahatan umat Islam, Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه menetapkan sejumlah/jumlah besar mahar tertentu, iaitu tidak boleh melebihi 400 dirham. Mendengar keputusan Khalifah Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه pada ketika itu maka 

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنهmenilai bahawa apa yang dilakukan oleh Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه ketika itu sudah melanggar tuntunan Allah dan Rasul-Nya. Kemudian dia memprotes atau lebih tepat lagi membetulkan penguasa (muhasabah lil hukkam).

Kemudian dia berkata kepada Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه , “Apa hak engkau, wahai Amirul mukminin, menentukan jumlah mahar bagi wanita sedangkan Allah sahaja tidak pernah membatasi jumlah/besarnya mahar tersebut.” Sambil dia membacakan salah satu ayat al-Quran yang bermaksud, “Dan jika kamu ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain, sedang kamu telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali sedikit pun darinya. Apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan dusta dan dengan (menanggung) dosa yang nyata?” 

إِنَّ ٱلَّذِينَ يُحَآدُّونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ أُو۟لَـٰٓئِكَ فِى ٱلْأَذَلِّينَ ٢٠

“Adapun orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, mereka pasti termasuk orang-orang yang paling hina.

[Surah An-Nisa(4): Ayat 20].


Mendengar apa yang dikatakan oleh  Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه, Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه  segera menyedari kesilapannya. 

Lalu, dia berkata, “Perempuan ini benar dan Umar salah.”

Indahnya Peranan

Inilah contoh yang patut kita contohi sebagai seorang muslim. Ketidakrelaan seorang muslimah jika dia melihat seorang muslim/muslimah yang lain walau siapapun dia, baik orang terdekat dengannya, jiran tetangganya, orang lain, bahkan seorang khalifah (ketua negara) sekalipun; salah dalam bertindak atau menyalahi peraturan Allah dan Rasul-Nya.

Jelas sekali dalam dirinya rasa tanggungjawab sebagai seorang muslimah, baik sebagai isteri mahupun sebahagian daripada keluarga lain atau sebagai sebahagian daripada masyarakat. Sentiasa memastikan agar semuanya berjalan mengikut syariat-Nya.

Ia adalah sinergi peranan yang sangat baik, meletakkan posisinya sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh Yang Maha Kuasa. 

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. dia seorang wanita yang fasih dan indah perkataannya. Dia selalu berhubungan dengan Allah. Tidak kehilangan imannya kepada Allah di saat-saat yang paling sulit. Akan tetapi dia mengadukan ke- pada Allah dan Rasul-Nya. Kami ketengahkan kisah :

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه.bersama suaminya di hadapan para suami dan isteri ketika terjadi perselisihan, perdebatan, perbantahan dan pertengkaran.

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنهberkata :”Demi Allah, mengenai aku dan Aus bin Shamit, Allah menurunkan awal surah Al Mujaadilah. Dia berkata : “Ketika itu aku sedang berada di dekatnya. Dia adalah orang tua yang buruk kelakuannya dan sudah jemu.” Khaulah berkata :”Pada suatu hari dia masuk kepadaku, lalu aku membantahnya karena sesuatu hal sehingga dia marah dan berkata :”Engkau terhadapku seperti punggung ibuku.” Kemudian dia keluar, lalu duduk di tempat pertemuan kaumnya sesaat, setelah itu dia masuk dan menginginkan diriku. Maka aku katakan : Sekali-kali jangan. Demi Allah yang menguasai nyawaku, jangan lolos kepadaku sementara engkau telah mengatakan apa yang engkau katakan, hingga Allah dan Rasul-Nya memberi keputusan tentang kita.”

Khaulah berkata : “Dia memaksaku, namun aku menolak. Aku berhasil mengalahkannya, sebagaimana halnya wanita yang berhasil mengalahkan laki-laki tua, maka aku berhasil menyingkirkannya dariku. Kemudian aku keluar menemui Rasulullah, lalu duduk di hadapan beliau dan aku ceritakan kepada beliau perlakuan sang suami terhadap diriku. Aku adukan kepada beliau perlakuan buruk yang aku terima dari suamiku.” Khaulah berkata :”Rasulullah hanya bersabda :”Wahai, Khaulah, putera pamanmu seorang tua yang sudah lanjut usianya, maka takutlah engkau kepada  Allahﷻ.   

Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه berkata :”Demi Allah, begitu aku pergi, turun Al-Qur’an mengenai diriku. Rasulullah mengalami sesuatu yang biasa dialaminya, kemudian terbebas darinya. Maka beliau bersabda :”Wahai Khaulah, Allah telah menurunkan wahyu mengenai dirimu dan temanmu.

Kemudian beliau membacakan surah Al Mujaadilah :
“Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan wanita yang memajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya dan mengadukan (halnya) kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah lagi Maha Melihat. Orang-orang yang menzihar isterinya di antara kamu, (menganggap isterinya sebagai ibunya, padahal) tiadalah isteri mereka itu ibu mereka. Ibu-ibu mereka tidak lain hanyalah wanita yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka sungguh-sungguh mengucapkan suatu perkataan yang mungkar dan dusta. Dan sesungguhnya Allahﷻ.

Orang-orang yang menzihar isteri mereka, kemudian mereka hendak menarik kembali apa yang mereka ucapkan, mereka (wajib atasnya) memerde kakan seorang budak sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah yang diajarkan kepada kamu, dan Allah apa yang kamu kerja-kan:

Barangsiapa yang tidak mendapatkan (budak), maka (wajib atasnya) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Maka siapa yang tidak kuasa (wajiblah atasnya) memberi makan enam puluh orang miskin.Demikianlah supaya kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan itulah hukum-hukum Allha; bagi orang kafir ada siksaan yang sangat pedih.”
[Rujuk  Ayat Di Atas Al Mujadila : Ayat 1-4]

Khaulah berkata :”Kemudian Rasulullah bersabda : Suruhlah dia membebaskan seorang budak. Maka aku katakan : Demi Allah, wahaiRasulullah, dia tidak punya budak untuk dibebaskan. Rasulullahbersabda : Suruhlah dia berpuasa dua bulan berturut-turut. Maka aku katakan : Demi Allah, sesungguhnya dia seorang tua renta yang tidak berdaya. Rasulullahﷺ bersabda : 

Suruhlah dia memberi makan orang miskin sebanyak 60 sha’ kurma. Maka aku katakan : Wahai, Rasulullah, dia tidak mempunyai makanan sebanyak itu. Maka Rasulullah bersabda : Kami akan membantumu dengan serangkaikurma. Maka aku katakan : Wahai Rasulullah, aku akan membantunya dengan serangkai kurma lagi. Kemudian Rasulullah bersabda : Engkau berbuat benar dan baik. Pergilah dan sedekahkan kurma itu baginya, kemudian perlakukan putera pamanmu dengan baik. Maka aku pun melakukannya.”
[“Al-Ishaabah, juz 8, halaman 618-620]

Inilah dia, Khaulah. Di dalam kisahnya terdapat pelajaran tentang kerukunan hidup suami isteri dan keikutsertaan dalam memperbaiki perpecahan dan pemeliharaan hubungan kerabat serta ketuaan usia antara suami isteri.

Diriwayatkan, bahwa Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه berjumpa dengannya di masa khilafahnya, ketika dia sedang menunggang seekor keledai dan orang-orang disekelilingnya. Kemudian Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنه menyuruhnya berhenti dan menasihatinya. Lalu dikatakan kepada Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه . :”Apakah engkau bersikap demikian terhadap perempuan tua ini ?” Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه berkata :”Tahukah kalian, siapa wanita tua ini ? 

Dia adalah Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنهAllah mendengar perkataannya dari atas tujuh lapis langit. Apakah Tuhan semesta alam mendengar perkataannya, sedangkan Umar tidak mendengarnya ?” 

[Husnul Uswah bimaa Tsabata Minallaahiwa Rasuulihi fin Niswah]

Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنه tidak mengandalkan kekerasan dan tidak berpikir mengenai kejahatan, karena itu bukan akhlaq Islam. Akan tetapi dia mencari penyelesaian di sisi Allah dan Rasul-nya, dan mengadukan perkaranya kepada Allah yang menciptakannya, agar menghilangkan kesusahannya dan memberi kemudahan sesudah kesulitan. Jika Anda ingin mendengarnya ketika menyampaikan keluhan kepada Rasulullah, maka marilah kita baca hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Al-Hakim, dan disahihkannya, dan Baihaqi serta lainnya dari ‘Aisyah r.a., dia berkata :

“Maha Suci Allahﷻ,  Allah yang pendengaran-Nya mendengar segala sesuatu. Sungguh aku mendengar perkataan Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنه dan sebagiannya tidak dapat ku dengar ketika dia mengadukan suaminya kepada Rasulullah dan berkata : 

"Wahai Rasulullah, dia menghabiskan masa mudaku dan aku banyak melahirkan anak untuknya. Setelah usiaku menjadi tua dan aku berhenti melahirkan, dia melakukan zihar terhadapku:

Ya, Allah, aku mengeluh kepada-Mu.” 

Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنه berkata :
”Begitu aku pergi, Jibril a.s. turun membawa ayat-ayat ini.” 
[Surah Al-Mujaadilah]

Rasulullah telah berwasiat agar memperlakukan para wanita dengan baik dan beliau adalah teladan tertinggi dalam memperlakukan isteri-isterinya. Rasulullah bersabda mengenai hal itu : “Tidaklah orang Mu’min mendapat faedah sesudah taqwa kepada Allah yang lebih baik daripada isteri yang sholeh. Jika dia menyuruhnya, maka sang isteri menaatinya. Jika dia memandang kepadanya,sang isteri menyenangkannya. Jika dia bersumpah kepadanya, maka sang isteri melakukannya. Jika dia tidak ada di rumah, sang isteri memelihara harta dan kehormatan suaminya.” Rasulullah bersabada :

 “Orang Mu’min yang paling sempurna imannya ialah yang terbaik akhlaqnya, dan sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap isterinya.” 
[“Kanzul ‘Ummaal (9/258-261)]

Rasulullah juga bersabda dalam akhir sebuah khotbahnya :”Perlakukan para wanita dengan baik.” Dari Amru Ibnul Ahwash di sebuah hadits panjang dalam menceritakan haji Wada’, dari Rasulullah, beliau bersabda :”Perlakukan- lah para isteri dengan baik, karena mereka adalah tawanan pada kalian. Kalian tidak berkuasa sedikit pun atas mereka selain itu, kecuali jika mereka melakukan perbuatan keji. Jika mereka melakukannya, maka jauhilah mereka dengan pukukan yang tidak menyakitkannya.

Jika mereka taat kepada kalian, maka janganlah mencari jalan untuk menyakiti hati mereka. Ketahuilah, bahwa kamu mempunyai hak pada isteri- isterimu dan isteri-isterimu mempunyai hak kepada kalian. Adapun hak kalian pada isteri-isterimu, maka mereka tidak boleh mengizinkan orang-orang yang tidak kalian sukai menginjak tempat tidurnya dan tidak boleh mengizinkan orang-orang yang tidak kamu sukai memasuki rumah-rumah kalian. Ketahuilah, sesungguhnya hak mereka pada kalian adalah kalian beri pakaian dan makanan yang baik kepada mereka.” 
(HR. Tirmidzi dan disahihkannya)







No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads