Fasih Bicara dan Indah Bahasanya
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. adalah seorang wanita yang fasih bicara dan indah bahasanya. Khaulah binti Malikرضي الله عنه sentiasa dekat dengan Allahﷻ, imannya sentiasa kukuh dan kuat dalam apa jua keadaan genting. Ini telah memberi impak yang besar dalam keteguhannya berhukum kepada peraturan-peraturan Allahﷻ.
Dia selalu bertanya kepada Rasulullahﷺ tentang sesuatu atau perbuatan yang dia tidak ketahui. Beliau tidak segan untuk mengingatkan sesiapa termasuk amirul mukminin, sekiranya menurut kefahamannya hal itu tidak sesuai dengan Islam.
Pada zaman Rasulullahﷺ, Khaulah pernah mengadu kepada Rasulullahﷺ masalah perlakuan suaminya yang menzihar dirinya. Ini bukan kerana dia membenci suaminya tetapi dia ingin mengetahui penjelasan hukum tentang masalah yang dihadapinya.
Dia bimbang dia dan suami tercinta akan melanggar peraturan Allah dan Rasul-Nya. Berkenaan dengan hal ini, turunlah QS Al-Mujadilah ayat 1-4 sebagai jawapan yang amat melegakan hati Khaulah Ayat Al-Quran.Turun untuk Khaulah;
ٱلَّذِينَ يُظَـٰهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَآئِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَـٰتِهِمْ ۖ إِنْ أُمَّهَـٰتُهُمْ إِلَّا ٱلَّـٰٓـِٔى وَلَدْنَهُمْ ۚ وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًۭا مِّنَ ٱلْقَوْلِ وَزُورًۭا ۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌۭ ٢
وَٱلَّذِينَ يُظَـٰهِرُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا۟ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍۢ مِّن قَبْلِ أَن يَتَمَآسَّا ۚ ذَٰلِكُمْ تُوعَظُونَ بِهِۦ ۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌۭ ٣
فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِن قَبْلِ أَن يَتَمَآسَّا ۖ فَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِينًۭا ۚ ذَٰلِكَ لِتُؤْمِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ ۗ وَلِلْكَـٰفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ ٤
Sesungguhnya Allah telah mendengar hujah wanita yang merayu kepadamu ˹Wahai Nabi˺ tentang suaminya, dan memohon kepada Allah. Allah telah mendengar pertukaran kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.Sesiapa di antara kamu yang ˹berdosa˺ menceraikan isteri mereka dengan membandingkannya dengan ibunya ˹hendaklah mengetahui bahawa˺ isteri mereka bukanlah ibu mereka. Tiada seorang pun yang boleh menjadi ibu mereka melainkan orang yang melahirkan mereka. Apa yang mereka perkatakan tentulah keji dan palsu. Padahal sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengampun.Sesiapa yang menceraikan isterinya dengan cara ini, kemudian ˹ingin menarik balik perkataan mereka, hendaklah memerdekakan seorang hamba sebelum mereka bersentuhan. ˹penalti˺ ini bertujuan untuk menghalang anda. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.Tetapi jika suami tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum pasangan itu bersentuhan. Tetapi jika dia tidak mampu untuk berpuasa, maka hendaklah dia memberi makan enam puluh orang miskin. Ini adalah untuk menegaskan kembali keimanan anda kepada Allah dan Rasul-Nya. Inilah batas-batas yang ditetapkan oleh Allah. Dan orang-orang kafir akan mendapat azab yang pedih.
[Surah Al-Mujadilah ayat 1-4 ]
Diceritakan,
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. adalah isteri dari Aus bin Shamit .
Aus Bin Shamit, seorang lelaki tua yang suka mengherdik dan perilakunya kurang baik. Suatu hari, Aus Bin Shamit marah kepada Khaulah lalu berkata, “Ya Khaulah, engkau bagiku seperti punggung ibuku!” Aus Bin Shamit kemudian keluar dan duduk di perhimpunan kaum untuk beberapa lama.
Kemudian
Aus Bin Shamit datang kembali pada Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. dan menginginkan dirinya. Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. berkata kepadanya:
“Jangan engkau lakukan hal itu, Demi Tuhan yang diriku berada dalam kekuasaan-Nya, engkau tidak boleh melakukannya lagi (jimak) denganku kerana engkau telah mengatakan apa yang engkau katakan tadi sehingga Allah dan Rasul-Nya memberi keputusan antara kita.”
Pada zaman jahiliah dahulu, jika seorang suami berkata demikian kepada isterinya maka isterinya pada ketika menjadi haram baginya. Itulah sebabnya,
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. pergi kepada Rasulullahﷺ, dan menceritakan apa yang baru berlaku terhadap dirinya.
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. juga mengadu keburukan akhlak suaminya kepada beliau. Kemudian Rasulullah saw bersabda, “Wahai Khaulah, anak bapa saudaramu itu sudah tua, maka takutlah engkau kepada Allah.”
Lalu dia (Khaulah) berkata, “Demi Zat yang menurunkan kitab kepadamu, dia tidak menyebutkan talak. Ya Allah, sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu beratnya musibah yang menimpaku dan betapa beratnya bagiku berpisah dengan suamiku. Ya Allah, turunkanlah melalui lisan Nabi-Mu keterangan yang dapat menghilangkan kesulitan kami. Sejak kejadian itu, demi Allah, aku terus menunggu sehingga Allah menurunkan ayat al-Quran yang membincangkan masalahku dengan Aus bin Shamit.”
Kemudian Rasulullahﷺ, mengasingkan diri seperti biasa sehingga keluar dengan wajah ceria sambil bersabda, “Ya Khaulah, Allah telah menurunkan ayat al-Quran mengenai masalahmu dengan suamimu.”
Seketika kemudian Rasulullahﷺ, membacakan ayat tersebut kepada Khaulah, “Sesungguhnya Allah telah mendengar ucapan wanita yang mengajukan kritikan kepadamu (Rasulullahﷺ,) tentang suaminya dan mengadukan (halnya) kepada Allah, Dan Allah mendengar percakapan antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, Maha Melihat.[1]”
“Orang-orang di antara kamu yang menzihar isterinya (menganggap isteri sebagai ibunya, padahal) isteri mereka itu bukanlah ibunya. Ibu mereka hanyalah perempuan yang melahirkan mereka. Dan sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan yang mungkar dan dusta. Dan sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun.[2]”
“Dan orang-orang yang menzihar isteri mereka, kemudian hendak menarik kembali apa yang dikatakan, maka (mereka diwajibkan) memerdekakan seorang hamba sebelum kedua suami isteri itu bercampur. Demikianlah apa yang telah diajarkan kepadamu dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.[3]”
“Maka barang siapa yang tidak dapat (memerdekakan hamba), maka (dia wajib) berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum keduanya bercampur. Tetapi barang siapa tidak mampu, maka (wajib) memberi makan enam puluh orang miskin. Demikianlah agar kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Itulah hukum-hukum Allah dan bagi orang-orang yang mengingkarinya akan mendapat azab yang sangat pedih.[4]”
Seterusnya Rasulullahﷺ berkata kepada Khaulah;, “Ya Khaulah, suruhlah suamimu memerdekakan seorang hamba.” Dia menjawab, “Ya Rasulullah, demi Allah, dia tidak mampu untuk memerdekakan hamba.”
Sikap Khaulah Dipuji oleh Rasulullahﷺ
Setelah dibacakan QS Al-Mujadillah kepada Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. , Rasulullahﷺ bersabda: “Suruhlah dia (suaminya) berpuasa dua bulan berturut-turut.”
Khaulah menjawab; “Demi Allah, dia sudah tua dan tidak akan mampu berpuasa dalam waktu dua bulan berturut-turut.”
Lalu Rasulullah bersabda, “Suruhlah dia memberi makan enam puluh orang miskin dengan satu wasaq (enam puluh sha’) kurma.”
Khaulah menjawab, “Ya Rasulullah, dia tidak ada kurma sebanyak itu.”
Kemudian Rasulullahﷺ bersabda: “Saya akan membantu dengan seikat kurma.” Lalu Khaulah menjawab sabda Rasulullahﷺ: “Ya Rasulullah, aku juga akan membantunya dengan seikat kurma.”
Rasulullahﷺ kemudian bersabda: “Benar dan bagus engkau, wahai Khaulah. Pergi dan bersedekahlah untuknya. Kemudian berbuat baiklah terhadap anak bapa saudaramu (suamimu).”
Khaulah segera melaksanakan apa yang diperintahkan dan dipesankan oleh Rasulullahﷺ.
Menasihati Amirul Mukminin
Dalam sebuah riwayat dijelaskan bahawa Umar bin Khathab pada suatu ketika pernah melalui Khaulah. Ketika itu, Umar yang memegang jawatan Khalifah sedang mengadakan ekspedisi wilayah.
Dia berada di atas kenderaan yang dikawal oleh tentera, lalu Khaulah menghentikannya sambil memberi nasihat, “Aku masih ingat, dahulu engkau dipanggil dengan nama Umair. Aku sering melihatmu di pasar Ukadz, bermain dan bergusti bersama dengan kanak-kanak sebaya kamu. Sekarang, engkau berganti nama menjadi Umar. Bahkan, lebih dari itu, engkau kini sudah digelar amirul mukminin. Sungguh indah sebutan nama itu, tetapi apakah engkau tahu maksud di sebalik gelaran tersebut? Ketahuilah wahai Umar, orang yang takut mati tentu tidak akan mensia-siakan hidupnya untuk beramal kebaikan.”
Umar menundukkan kepalanya, mendengar nasihat dari wanita tua tersebut, tidak ubahnya seperti seorang anak kecil yang dengan hormat mendengar di hadapan ibunya. Kemudian pengawal berkata kepada Umar, “Ya Amirul mukminin, adakah engkau berhenti di tempat ini hanya kerana seorang wanita tua?”
Umar bin Khathab sebenarnya merasa tersinggung dengan soalan itu, tetapi ditahan. Kemudian dia bertanya lagi, “Tahukah kalian, siapakah wanita ini? Dia adalah Khaulah binti Malik bin Tsa’labah. Allah telah mendengar perkataan dan mengabulkan doanya dari atas langit ketujuh sana. Apakah wajar, jika Allah saja mahu mendengar perkataannya, sedangkan Umar tidak mahu mendengarnya? Sungguh, adalah bodoh jika perkara itu berlaku.”
Memprotes Penetapan Mahar oleh Umar
Pernah juga terjadi pada zaman khalifah Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه di mana keadaan yang berlaku adalah tingginya mahar yang dituntut oleh wanita daripada lelaki yang ingin mengahwininya.
Ketika itu, untuk kemaslahatan umat Islam, Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه menetapkan sejumlah/jumlah besar mahar tertentu, iaitu tidak boleh melebihi 400 dirham. Mendengar keputusan Khalifah Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه pada ketika itu maka
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. , menilai bahawa apa yang dilakukan oleh Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه ketika itu sudah melanggar tuntunan Allah dan Rasul-Nya. Kemudian dia memprotes atau lebih tepat lagi membetulkan penguasa (muhasabah lil hukkam).
Kemudian dia berkata kepada Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه , “Apa hak engkau, wahai Amirul mukminin, menentukan jumlah mahar bagi wanita sedangkan Allah sahaja tidak pernah membatasi jumlah/besarnya mahar tersebut.” Sambil dia membacakan salah satu ayat al-Quran yang bermaksud, “Dan jika kamu ingin mengganti isterimu dengan isteri yang lain, sedang kamu telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali sedikit pun darinya. Apakah kamu akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan dusta dan dengan (menanggung) dosa yang nyata?”
“Adapun orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, mereka pasti termasuk orang-orang yang paling hina.
[Surah An-Nisa(4): Ayat 20].
Lalu, dia berkata, “Perempuan ini benar dan Umar salah.”
Indahnya Peranan
Inilah contoh yang patut kita contohi sebagai seorang muslim. Ketidakrelaan seorang muslimah jika dia melihat seorang muslim/muslimah yang lain walau siapapun dia, baik orang terdekat dengannya, jiran tetangganya, orang lain, bahkan seorang khalifah (ketua negara) sekalipun; salah dalam bertindak atau menyalahi peraturan Allah dan Rasul-Nya.
Jelas sekali dalam dirinya rasa tanggungjawab sebagai seorang muslimah, baik sebagai isteri mahupun sebahagian daripada keluarga lain atau sebagai sebahagian daripada masyarakat. Sentiasa memastikan agar semuanya berjalan mengikut syariat-Nya.
Ia adalah sinergi peranan yang sangat baik, meletakkan posisinya sesuai dengan apa yang dikehendaki oleh Yang Maha Kuasa.
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. dia seorang wanita yang fasih dan indah perkataannya. Dia selalu berhubungan dengan Allahﷻ. Tidak kehilangan imannya kepada Allahﷻ di saat-saat yang paling sulit. Akan tetapi dia mengadukan ke- pada Allahﷻ dan Rasul-Nya. Kami ketengahkan kisah :
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه.bersama suaminya di hadapan para suami dan isteri ketika terjadi perselisihan, perdebatan, perbantahan dan pertengkaran.
Khaulah binti Malik bin Tsa’labah رضي الله عنه. berkata :”Demi Allahﷻ, begitu aku pergi, turun Al-Qur’an mengenai diriku. Rasulullahﷺ mengalami sesuatu yang biasa dialaminya, kemudian terbebas darinya. Maka beliau bersabda :”Wahai Khaulah, Allahﷻ telah menurunkan wahyu mengenai dirimu dan temanmu.
Diriwayatkan, bahwa Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه berjumpa dengannya di masa khilafahnya, ketika dia sedang menunggang seekor keledai dan orang-orang disekelilingnya. Kemudian Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنه menyuruhnya berhenti dan menasihatinya. Lalu dikatakan kepada Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه . :”Apakah engkau bersikap demikian terhadap perempuan tua ini ?” Saiyiduna Umar bin Khattabرضي الله عنه berkata :”Tahukah kalian, siapa wanita tua ini ?
Dia adalah Khaulah binti Tsa’labahرضي الله عنه. Allahﷻ mendengar perkataannya dari atas tujuh lapis langit. Apakah Tuhan semesta alam mendengar perkataannya, sedangkan Umar tidak mendengarnya ?”
[Husnul Uswah bimaa Tsabata Minallaahiwa Rasuulihi fin Niswah]




No comments:
Post a Comment