Thursday, January 16, 2025

Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه


[Photo Illustrasi]

Alha mdulillah, segala puji bagi Allah, selawat dan salam kepada junjungan besar Muhammad Rasulullah, ahli keluarga Rasulullah, sahabat Rasulullah serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Rasulullah.

Beliau ialah Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه , dan nama al-Azwar ialah Malik bin Aus bin Khuzaimah bin Rabi’ah bin Malik. 

(Lihat al-Isti’ab oleh Ibn ‘Abd al-Bar, 1/224) 

Justeru, nama sebenarnya ialah Dhirar Ibn Malikرضي الله عنه. Beliau merupakan seorang pejuang yang gagah dan cekap sejak sebelum memeluk Islam. Beliau dikenali oleh kaumnya sebagai al-Azwar. Beliau juga merupakan saudara daripada pejuang wanita terkenal, iaitu Khaulah binti al-Azwar yang juga sahabat perempuan Rasulullah.

Al-Baghawi berkata: Beliau tinggal di Kufah. Dikatakan bahawa beliau mempunyai seribu ekor unta dan penggembalanya. Lalu kemudian beliau menyerahkan semuanya kepada Allah

(Lihat al-Isabah fi Tamyiz al-Sahabah, 3/482) 

Rasulullah memuji tindakannya dan menyatakan beliau mendapat keuntungan dan sekali-kali tidak rugi.

Dhirar memeluk Islam selepas Peperangan Khandaq. Keluarga Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه termasuk antara yang pertama memeluk Islam dari kaumnya. Dikatakan, beliau dikenali sebagai orang yang amat kaya kerana memiliki seribu unta.

Beliau juga ikut serta dalam beberapa siri peperangan dan operasi serta berada di bawah panglima perang Islam terkenal, iaitu Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه.

Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه juga dikenali sebagai panglima yang berani dan penyair. Beliau terkenal dengan ketangkasan dan kekuatannya semasa berperang. Cukuplah dengan mendengar namanya sahaja, musuh akan merasa takut dan gerun. Rasulullah amat menyayangi Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan percaya kepadanya. Dengan sebab itu, beliau pernah diutus ke sebahagian kabilah-kabilah termasuklah untuk menghentikan serangan daripada Bani Asad.

Antara keberaniannya itu menyebabkan musuh merasa gerun. Beliau sanggup berbai’ah bersama Ikrimah bin Abi Jahal untuk berani mati dalam peperangan.Beliau juga mampu menyerang musuh seorang diri, menekan dan melibas musuh kiri dan kanan tanpa mereka dapat menghentikan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه. Pernah terjadi 30 tentera Rom mengejarnya untuk membunuh. Lantas beliau membuka penyangganya dari dadanya dan membaling penahannya serta bajunya agar ringan pergerakannya sehingga orang Rom menggelarkan beliau syaitan yang telanjang dadanya. Itulah kehebatan beliau. 

Beliau pernah bertarung seorang sama seorang dengan pemimpin Rom, Wardan sehingga akhirnya beliau dapat membunuh Wardan dan membawa kepala Wardan menyebabkan tentera Islam bertakbir. Kemudian datang seorang panglima tentera Rom yang lain untuk membalas dendam atas Wardan. Maka berlakulah pertempuran antara Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan Bolas yang akhirnya pedang Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه terkena pada lehernya. Lalu dia menyeru Khalid untuk membunuhnya, “Hei Khalid, biar kamulah yang bunuh aku. Jangan  dia yang membunuh aku.” Lantas jawab Khalid, bahkan dialah yang membunuh kamu dan membunuh Rom.

Dalam peperangan Yamamah, yang menyaksikan ramai para Sahabat mati syahid, ia adalah salah satu peperangan menentang golongan murtad pada tahun 12H, di bawah kepimpinan Ikrimah bin Abi Jahal. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه menyertainya dan bersungguh-sungguh berperang sehingga kedua betisnya terpotong atau cedera parah, tetapi dia meneruskan peperangan di atas dua lututnya. Itulah Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه.

Dhirarr ibn al-Azwar Al-Asadi (Bahasa Arab: ضرار بن الأزور الأسدي) juga dieja sebagai Diraar atau Dirarr (nama asal Diraar ibn Malik), adalah seorang pahlawan yang mahir sejak sebelum zaman Islam yang mengambil bahagian dalam penaklukan Muslim Awal dan seorang sahabat. daripada nabi Islam Muhammad.Dhiraar dikenali oleh sukunya sebagai al-Azwar.

Dhiraar digeruni oleh tentera Byzantine dan diberi jolokan The Barechested Warrior atau The Barechested Champion kerana kecenderungannya untuk berperang tanpa baju besi atau pakaian atas. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه kebanyakannya terkenal kerana membunuh tiga dozen komander dan juara musuh dalam Pertempuran Ajnadayn, menghalang pengunduran musuh dalam Pertempuran Yarmouk, dan membunuh lebih daripada seratus askar seorang diri dalam pengepungan Oxyrhynchus Bahnasa.

Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه adalah ahli unit elit berkuda Rasyidin dan juga pakar duel Tentera Rasyidin yang kebanyakannya beroperasi di bawah jeneral terkenal Khalid ibn al-Walid, yang memberi kepercayaan kepadanya dalam pelbagai tugas semasa perang Ridda, penaklukan Muslim Levant, Parsi, Utara Afrika dan penaklukan Islam ke atas Mesir. Ahli sejarah bersetuju Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه meninggal dunia akibat Wabak Amwas semasa peringkat akhir kempen Levant. Ulama dan penulis sejarah Islam menghormati Dhiraar kerana statusnya sebagai Sahabat Muhammad dan semasa era moden keturunannya yang dikenali sebagai suku Dharri tersebar kebanyakannya di Iraq.

Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه tergolong dalam suku Arab Bani Asad. Anak kepada salah seorang ketuanya, dikenali sebagai al-Azwar Malik, keturunan generasi keenam Asad ibn Khuzaymah, nenek moyang suku Asad yang berasal dari generasi ketujuh dari Adnan. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه menjadi Muslim selepas Perang Parit , kerana dia dihantar bersama Tulayha ibn Khuwailid oleh puak Asad dan kemudian mendesak mereka untuk memeluk Islam selepas lawatannya kepada nabi saw. Islam. Keluarga Dhiraar adalah antara yang pertama memeluk Islam. Muhammad mengingatkan bahawa orang Islam dibenarkan memiliki harta yang diperolehnya sebelum dia memeluk Islam. Dirakamkan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dikenali sebagai orang yang sangat kaya kerana dikatakan memiliki seribu ekor unta .

Semasa tempoh awal Perang Ridda, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه adalah seorang pemungut cukai, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه adalah salah seorang puak Arab dari Asad yang tetap setia dan berikrar taat setia kepada kerajaan Islam di Madinah, ketika dia berjanji setia kepada khalifah yang baru dilantik, Abu Bakar ,Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه menunjukkan kesetiaannya dengan memberi amaran dan menghukum kelakuan orang-orang yang memberontak terhadap khalifah. Kemudian, beliau mengambil bahagian sebagai pengintai untuk pasukan berkuda elit Rasyidin, yang diketuai oleh jeneral Khalid ibn al-Walid. Dhiraar telah dihantar untuk memadamkan pemberontakan ini. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه telah dihantar oleh Khalid untuk memimpin detasmen yang terdiri daripada pejuang Banu Tamim untuk berhadapan dengan Malik ibn Nuwayrah, ketua Bani Yarbu', sebuah puak Bani Tamim, atas tuduhan murtad.Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه menyertai Pertempuran Yamama, di mana dia bersaksi bahawa sekitar 7,000 pengikut Musaylima terbunuh di medan perang, dataran Aqraba, manakala 7,000 yang lain terbunuh di dalam kubu mereka, di sebuah taman yang dipanggil "Taman kematian"

Penaklukan Iraq

Kempen daripada Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه

Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه mengambil bahagian dalam penaklukan Islam pertama Persia di bawah Khalid ibn al-Walid, yang berlaku serta-merta selepas perang Ridda. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه memainkan peranan penting dalam pertempuran Walaja kerana dia ditugaskan sebagai salah seorang daripada dua komander berkuda yang ditugaskan untuk memimpin detasmen pasukan berkuda Rasyidin untuk menyerang tentera Sassanid yang sedang mara dari belakang dan memerangkap mereka dengan strategi manuver dua kali ganda yang direka oleh Khalid.

Pada tahun 12 Hijr semasa perang Hira, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan Ayas ibn Qubaisah telah ditugaskan untuk menundukkan kubu al-Qasr al-Abyad di mana beliau meminta kubu itu menyerah.Walau bagaimanapun, garison kubu menentang dan melemparkan askar Rasyidin di bawah Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dengan "penggelek seramik silinder".Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه sebagai tindak balas mengarahkan tenteranya untuk menyiram tembok kubu dengan anak panah, dan terus menyerbu penduduk di luar kubu, sebelum mereka menceroboh bahagian dalam dan menawan rumah dan biara di dalam al-Qasr al-Abyad. Ini menyebabkan penduduk segera menyerah diri kepada Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنهr.

Kemudian, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه telah direkodkan bersama Dhiraar ibn al-Khattab, Al-Muthanna ibn Haritha, dan Dhiraar ibn al-Muqarrin untuk dilantik sebagai suku komander garrison Rasyidin di al-Sib. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan yang lain melancarkan serangan yang menembusi kawasan yang sampai ke tebing sungai Tigris.

Penaklukan Levant

Perang Arab-Byzantine

Tentera Rasyidin meninggalkan ibu kota Madinah mungkin pada musim luruh 633 atau pada awal 634. Mereka mula-mula bertempur dan mengalahkan Byzantine di Dathin pada 4 Februari; selepas itu, Maharaja Heraclius, kemudian ditempatkan di Emesa (sekarang Homs, Syria), mempunyai bala bantuan dihantar ke selatan untuk melindungi Caesarea Maritima. Sebagai reaksi yang mungkin, komander Khalid ibn al-Walid telah diperintahkan untuk membantu Abu Ubayda ibn al-Jarrah di Syria.[rujukan?] Pada suatu ketika sebelum Pengepungan kota Emesa, seorang komander Byzantine dari Baalbek bernama Harbees bertembung dengan pasukan rondaan Rashidun. yang dipimpin oleh Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه, Amr bin Ma'adi Yakrib, Abdul Rahman bin Abi Bakr, Rabia bin Amr, Malik Al-Ashtar. Pasukan Harbees dengan pantas dirobohkan oleh tentera Rasyidin Amr, yang menyebabkan kota Emesa ditawan dalam masa yang singkat kerana tiada lagi pertahanan yang mencukupi. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan Amr kemudian meneruskan dengan mengetuai lebih 5,000 tentera berkuda menyertai Maysarah ibn Masruq untuk mengepung Homs.

Pertempuran Ajnadayn

Menurut George Nafziger, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه mencapai beberapa kejayaan yang mengagumkan semasa Pertempuran Ajnadayn, di mana dia dilaporkan telah membunuh beberapa juara Byzantine termasuk dua gabenor wilayah. Pada satu ketika, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dengan tergesa-gesa berhadapan dengan Khalid dan bertanya:

"Mengapa kita menunggu sedangkan Allah Yang Maha Tinggi berada di pihak kita? Demi Allah, musuh kita akan mengira bahawa kita takut kepada mereka. Perintahkan serangan, dan kami akan menyerang bersama kamu."

Waqidi mencatatkan satu lagi peristiwa di mana Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه bertanding melawan Vahan. Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه membuka dan membuang baju besi dan pakaian atasnya semasa pertarungan, dengan itu terus bertelanjang dada. Dalam pertarungan yang sangat sengit, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه akhirnya menusuk Vahan melalui dada, membunuhnya. Dia kemudian meneruskan, menyerbu melalui barisan Byzantine dan membunuh sekurang-kurangnya tiga dozen askar Byzantine sahaja, menurut saksi. Kematian komander Byzantine menyemai kekacauan dan kehilangan semangat di kalangan barisan Byzantine, yang digunakan Khalid untuk kelebihan strategiknya.

Pertempuran selanjutnya di Levant

Selepas kekalahan Ghassanid bersekutu Byzantine menjelang 24 April, pasukan Khalid dapat memasuki Bosra, Syria hampir tanpa bertanding. Dhiraar pernah ditawan oleh tentera Byzantine semasa Pertempuran Eagle Pass, yang berlaku semasa pengepungan Damsyik.Tidak lama kemudian, dia diselamatkan oleh pasukan yang diketuai oleh kakaknya, Khawlah ibnt al-Azwar. Kemudian ketika Dhiraar mengambil bahagian dalam Pengepungan Damsyik.[28] Kemudian pada tahun yang sama, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه telah dilantik oleh Khalid sebagai komander pasukan berkuda semasa pertempuran Fahl.

Semasa pengepungan al-Rastan, tercatat bahawa panglima tertinggi Rasyidin, Abu Ubaidah, menggunakan rancangan tertentu yang membolehkan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan kira-kira 20 pahlawan yang termasuk Al-Musayyab bin Najba, Dhul-Kalaa Al-Himyari, Amr bin Ma ;di Yakrib Al-Zubaidi, Hasyim bin Utba, Qays bin Makshuh, Abd Al-Rahman bin Abi Bakr Al-Siddiq, Malik bin Al-Ashtar, dan lain-lain untuk memasuki kota, dan menyebabkan rusuhan di dalam yang menyebabkan seluruh kota menjadi kacau, dan membuka pintu dari dalam untuk membolehkan pasukan Muslim yang menunggu di luar untuk mengalahkan pertahanan, sekali gus membolehkan bandar itu ditawan walaupun ia mempunyai pertahanan kubu yang sangat kuat.

Perang Yarmuk
Dalam perang Yarmouk, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه diletakkan di sayap kiri yang diperintah oleh Yazid ibn Abi Sufyan, mengetuai skuadron peribadinya di antara sedozen skuadron sayap kiri yang lain. Dhiraar berkhidmat sebahagian besarnya semasa pertempuran ini dalam unit pasukan berkuda elit yang dipanggil Pengawal Bergerak, yang secara khusus ditugaskan untuk menutup jurang antara barisan Muslim untuk mengelakkan penembusan musuh. Dicatat bahawa dalam satu pertembungan tertentu, ketika barisan umat Islam jatuh ke belakang dalam serangan Byzantine, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه kemudian berkumpul bersama Ikrimah ibn Abi Jahal, berdiri teguh dengan 400 orang yang memegang barisan terpencil dan berjaya mempertahankan kedudukan Muslim sehingga orang Islam yang melarikan diri. barisan kembali ke medan perang dan mengukuhkan kedudukan semula. Keadaan ini telah diterangkan dalam sejarah Tabari yang komprehensif di mana Ikrimah direkodkan sebagai berkata:
"Adakah aku akan memerangi Rasulullah di setiap tempat, tetapi hari ini melarikan diri daripada kamu?! Siapakah yang akan bersumpah (untuk berperang) sampai mati?!"
Al-Harith bin Hisyam dan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنهr kedua-duanya bersumpah bersama 400 orang lelaki dan kesatria yang terkenal. Mereka bergaduh di hadapan khemah perintah Khalid sehingga kesemua mereka cacat akibat luka. Ramai daripada mereka meninggal dunia selepas pertembungan akibat kecederaan parah termasuk Ikrimah, Walaupun beberapa seperti Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dapat pulih.

Pada hari terakhir pertempuran, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه memainkan peranan penting apabila Khalid menugaskan beliau untuk menawan sebuah jambatan di Ayn al-Dhakar untuk selamat menyeberangi gaung dalam jurang Wadi-ur-Ruqqad dengan 500 tentera pada malam kelima. hari. Beliau kemudiannya diperintahkan oleh Khalid untuk mengadakan serangan hendap di sana untuk menghapuskan tentera Byzantine yang telah dikalahkan dan yang berniat untuk menggunakan jambatan ini sebagai cara untuk berundur, Keesokan harinya, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه bergerak dengan 500 tentera berkuda di sekitar sayap utara Byzantine dan menawan jambatan itu. Rancangan itu berjaya apabila Byzantine berundur ke laluan ini, di mana Dhiraar telah menunggu mereka di Jambatan Wadi ar-Raqqad. Byzantine telah dikelilingi dari semua pihak sekarang. Ada yang jatuh ke dalam jurang yang dalam dari cerun yang curam, yang lain cuba melarikan diri di perairan, hanya untuk dihancurkan di atas batu di bawah dan sekali lagi yang lain terbunuh dalam penerbangan mereka.

Perang Qadisiyyah

Kemudian, Khalifah Umar mengarahkan sebahagian daripada tentera Rasyidin dari Yarmouk untuk dipindahkan ke Iraq sebagai bala bantuan untuk membantu Sa'd ibn Abi Waqqas dalam Perang al-Qādisiyyah menentang Empayar Sassanid dan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dikira di antara mereka. Pada peringkat ini, Ya'qubi telah mencatatkan, bahawa, bersama Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه, Amr ibn Ma'adi Yakrib, Tulayha, dan Kurt ibn Jammah al-Abdi telah menemui mayat Rostam farrokhzad, panglima tertinggi tentera Sassanid. semasa pertempuran ini. Kematian Rostam mengejutkan seluruh Sassanid, yang mendorong Sa'd untuk mengarahkan serangan am kepada semua tentera Islam.

Penaklukan Afrika

Kemudian, Menurut Waqidi, semasa penaklukan Muslim Mesir, Dhiraar menyertai kempen di bawah Miqdad ibn Aswad dan menenangkan beberapa kawasan di wilayah al-Gharbia, bermula dari Kafr Tanah (kawasan di Gabenor Dakahlia moden), dan Tenis. Kemudian Miqdad meneruskan perarakannya dengan mengetuai empat puluh orang penunggang kuda termasuk Dhiraar. Kemudian ketika mereka sampai di Damietta, Miqdad mendapati kota itu dibentengi oleh seorang lelaki bernama al-Hammuk, bapa saudara Al-Muqawqis. 

Al-Hammuk membentengi kota dan menutup pintu-pintunya, ketika Miqdad mengepung kota itu. Ketika Damietta menundukkan, Miqdad dilantik untuk mentadbir kota itu ,Kemudian, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه disebut sekali lagi terlibat dalam kempen Muslim ke Bahnasa. Amr ibn al-Aas menghantar Dhiraar dan tentera Islam di bawah perintahnya untuk bertemu dengan kumpulan pembantu Kristian Sudan di Beja. Sebelum pertempuran, tentera Rasyidin berkhemah di sebuah tempat yang dipanggil Dashur. 

Benjamin Hendrickx melaporkan bahawa orang Kristian Afrika telah mengumpulkan kira-kira 20,000 korps symmachoi Sudan,  1,300 gajah menaiki pemanah, dan unit anti tentera berkuda bernama al-Quwwad yang bersenjatakan kayu besi,yang diketuai oleh seorang Patrician bernama Batlus. Sementara itu, al-Maqqari malah menyatakan 50,000 tentera Kristian pakatan Kristian Sudan Byzantine dalam "Pertempuran Darishkur". catatan al-Maqrizi menyatakan dalam konflik ini, Dhiraar bersama-sama dengan Miqdad ibn Aswad, Zubayr ibn al-Awwam, dan Uqba ibn Amir masing-masing memimpin pasukan berkuda Islam menghadapi kor Gajah yang diketuai oleh komander eksarchate Byzantine bernama Batlus. 

Pasukan berkuda Rasyidin yang bersenjatakan tombak dinyalakan dalam api yang dihujungnya direndam dalam tumbuhan Santonin dan Sulfur yang digunakan mendorong gajah-gajah melarikan diri dalam ketakutan, ketakutan dengan tombak yang menyala.[ manakala penunggang gajah itu digulingkan dari belakang gajah dan dihempap ​​di bawah kaki di atas tanah. Sementara itu, pahlawan al-Quwwad yang menggunakan tongkat besi telah dihalau oleh tentera berkuda Rasyidin yang menggunakan senjata rantai yang dirampas untuk melucutkan senjata kakitangan kor al-Quwwad dari Byzantine.

Pengepungan bandar Bahnasa

Selepas kemenangan di Darishkur, tentera Sudan Byzantine melarikan diri ke bandar Bahnasa dan mengunci pintu, yang kemudian diikuti oleh orang Islam mengepung bandar itu, kerana musuh telah diperkuatkan dengan ketibaan 50,000 menurut laporan al-Maqqari. Pengepungan itu berlarutan selama berbulan-bulan, sehingga Khalid ibn al Walid memerintahkan Zubayr ibn al-Awwam, Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dan komandan lain untuk memperhebatkan pengepungan dan menugaskan mereka untuk memimpin sekitar 10,000 Sahabat Nabi, dengan 70 di antaranya adalah veteran perang. Badar.

Mereka mengepung kota itu selama 4 bulan ketika Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه memimpin 200 orang penunggang kuda, sementara Zubayr ibn Al-Awwam memimpin 300 orang penunggang kuda, manakala panglima-panglima lain seperti Miqdad, Abdullah ibn Umar dan Uqba ibn Amir al-Juhani memimpin jumlah yang sama dengan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dengan setiap komando 200 orang. penunggang kuda. Byzantine dan sekutu Copt mereka menghujani tentera Rasyidin dengan anak panah dan batu, sehingga Rasyidin mengatasi pembela, kerana Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه, yang pertama muncul, keluar dari pertempuran dengan seluruh tubuhnya berlumuran darah, sambil mengaku dia secara peribadi membunuh sekitar 160 Byzantine askar semasa pertempuran. Tentera Islam berjaya menceroboh pintu gerbang dan menyerbu kota dan memaksa menyerah kepada penduduk. Menurut kronik, pengepungan Bahnasa sangat sengit sehingga dalam pertempuran ini sahaja, 5,000 Sahabat nabi (Sahabah). ) telah terkorban semasa pertempuran ini, kerana beribu-ribu makam mereka masih dapat dilihat pada zaman moden.

[Maqam Dhirar bin AlAzwar yang terletak di TransJordan, Jordan]

Kontravesi Kematian Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه

Berlaku perselisihan pandangan tentang kematian Dirar bin al-Azwarرضي الله عنه.

Ibn ‘Abd al-Bar berkata: “Dhirar telah meninggal dunia pada hari Ajnadain, pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakarرضي الله عنه.”

Yang lain berkata: “Dhirar bin al-Azwar telah meninggal dunia pada zaman pemerintahan Khalifah Umar al-Khattab رضي الله عنه di Kufah.”

Al-Waqidi berkata: “Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه telah berjihad pada perang al-Yamamah sehingga dua kakinya terputus, lalu dia mula merangkak di atas lututnya dan berperang, dengan kuda menginjak-injaknya, sehingga kematian mengalahkannya.” Dikatakan, walaupun begitu, beliau tidak mati ketika itu, bahkan dapat terus hidup.

Beliau antara sahabat yang telah berbai’ah untuk mati dalam peperangan Yamamah ketika mana Ikrimah bin Abi Jahal berkata: “Siapa yang sanggup berbai’ah untuk mati.” Maka Dhirar  lah orang pertama yang berbai’ah.

Dikatakan: “Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه tinggal di Yamamah dalam keadaan cedera, dan kemudian meninggal dunia sehari sebelum Khalid berangkat pergi.”

Dia berkata: “Ini lebih thabit di sisiku daripada yang lain.” 

(Lihat al-Isti’ab fi Ma’rifah al-Ashab oleh Ibn ‘Abd al-Bar, 1/225)

Ibn al-Athir menyebut bahawa Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه ikut serta dalam peperangan Yarmuk pada tahun ke-13 H. 

(Lihat Usd al-Ghabah, 1/531)

Diterima secara meluas oleh konsensus ahli sejarah bahawa Dhiraar meninggal dunia di Syria dari Wabak Emmaus, wabak yang membunuh ramai Sahabat Muhammad yang lain, termasuk Abu Ubaidah ibn al-Jarrah. Tahun kematiannya dipercayai 18 Hijrah/640 Masihi[54] dan tempat peristirahatan terakhirnya adalah di Syria. Makam yang dipercayai milik Dhiraar terletak di bandar Deir Alla di Lembah Jordan Tengah, barat laut Jordan. Ia adalah masjid moden, halaman yang luas, dan taman yang dihiasi dengan pokok-pokok.
Namun, kisah lain tentang kematian Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنهr wujud. Sebagai contoh, Ibn 'Abd al-Barr berkata dia gugur dalam Perang Ajnadayn. Ini bertentangan dengan laporan al-Waqidi yang mengatakan dia gugur dalam Perang Yamamah. Juga, dilaporkan oleh Ibn Hajjar bahawa selepas Dhiraar membunuh Malik ibn Nuwayrah dan berzina dengan seorang budak perempuan yang diambil dari kempen, Jeneral Khalid telah diperintahkan oleh Khalifah Umar untuk menghukum matinya kerana kejahatannya. Walau bagaimanapun, sebelum Khalid menerima perintah untuk melaksanakan Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه, dia sudah pun mati. Terdapat beberapa kontroversi mengenai terjemahan teks, yang menyukarkan untuk membezakan sama ada Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه meninggal dunia pada masa itu atau tidak (tanpa mengira punca), seperti yang direkodkan oleh Bayhaqi.
Sebaliknya, al-Tabari menjelaskan dalam bukunya berkenaan laporan bercanggah di mana terdapat dua versi kematiannya. yang pertama ialah Dhiraar dikatakan terbunuh dalam perang Ajnadayn, manakala yang lain mengatakan dia telah gugur dalam perang Yamama bahawa Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه telah muncul dalam perang Yarmouk. Ya'qubi bahkan menulis bahawa dia hidup cukup lama untuk menyaksikan Perang Qadisiyah dan bersama-sama dengan Tulayha, Amru ibn Ma'adi Yakrib dan Kurt ibn Jammah al-Abdi, dia menemui mayat Rostam Farrokhzād. Setelah berkata demikian, riwayat Ya'qubi dilanda kesangsian kerana simpati Syi'ahnya yang berlebihan.
Ibn Hajar al-Asqalani mencatatkan dalam karyanya Fath al-Bari tentang tafsir Muhammad al-Bukhari bahawa kelemahan sanad riwayat kematian Dhiraar di Yamamah. Ibn Hajar selanjutnya menduga bahawa terdapat dua orang yang berbeza dipanggil Dhiraar. Yang pertama ialah Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنه dari suku Asad dan yang lain bernama Dhiraar ibn al-Khattab. Oleh itu, beberapa penulis sejarah seperti Abd al-Barr membuat kesilapan dengan mengenal pasti dua orang yang berbeza itu sebagai satu. Walaupun kekeliruan jelas di sini, penulis sejarah yang lebih tua seperti Abu Ismail al-Azdi dan Sayf ibn Umar sedar akan kewujudan dua Dhiraar yang berbeza tetapi mereka juga mencatatkan bahawa kedua-dua Dhiraar al-Azwar dan Dhiraar ibn al-Khattab hadir dalam Kempen Syria, khususnya pada Pertempuran Yarmouk, dengan itu menolak dakwaan al-Barr dan al-Waqidi. Mashhoor bin Hassan Al Salman [ar], pakar Hadis Jordan dan murid Muhammad Nasiruddin al-Albani, telah memberi amaran dalam bukunya terhadap tradisi yang mengarang daripada Waqidi mengenai kematian Dhiraar dalam peperangan Yamama sebagai riwayat yang tidak sahih. Sementara itu, Mahmud Shakir juga mencatatkan kedua-dua Dhiraar ibn al Azwar dan Dhiraar ibn al Khattab telah hidup cukup lama melalui peperangan Yamama dan menghadiri perang Qadisiyyah.

Legasi

Sebagai Sahabi, Dhiraar meriwayatkan hadis daripada Muhammad diterima sebagai Hadis. Hadis tertentu mengenai pemerahan susu disampaikan oleh Dhirrar daripada pihak berkuasa Hanad as-Sirri [ar], murid Sulaiman al-Aʽmash.Dhiraar juga meriwayatkan hadis secara langsung daripada Muhammad mengenai kekayaan dan harta benda dalam pandangan Islam, yang direkodkan dalam Al-Mustadrak ala al-Sahihayn yang ditulis oleh Al-Hakim al-Nishapuri.

Masjid Dirar ibn al-Azwar dibina dalam peringatannya yang terletak di bahagian utara Lembah Jordan bersebelahan dengan makam Abu Ubaidah ibn al-Jarrah, di kawasan yang menyaksikan pertempuran pertama antara orang Islam dan Empayar Byzantine.

Pedang yang kononnya milik Dhiraar kini disimpan di Muzium Istana Topkapı, Turki.

Al-Zarrar MBT yang digunakan oleh Tentera Pakistan dinamakan sempena penghormatannya.

Tentera Udara Pakistan No. 27 Serangan Taktikal Sqn juga telah menggunakan Al-Zarrar sebagai Tanda Panggilan mereka, dan lakaran lakaran pahlawannya sebagai lambang Skuadron mereka.

Sosio-Politik

Terdapat rekod mengenai kajian pensejarahan era moden mengenai penaklukan al-Bahnasa, seperti yang dikatakan oleh pengkaji sejarah Sudan bahawa kronik lama dari Sejarah tradisional penaklukan Bahnasa, menyokong riwayat al-Maqrizi tentang latar belakang pencerobohan Arab ini ke Sudan., walaupun MacMichaels meraguinya. Namun begitu, al Dukhayli menyebut terdapat beberapa puisi pertempuran mengenai pertempuran Darishkur yang didakwa dibacakan oleh beberapa pemimpin Islam semasa peperangan, seperti Dhiraar, Zubayr ibn al-Awwam, al-Qa'qa' ibn Amr al-Tamimi, dan lain-lain. Sementara itu, penggalian zaman moden dan pasukan penyelidik arkeologi dari kementerian Mesir juga meletakkan kepentingan kepada makam orang Islam yang gugur semasa pertempuran, dan kononnya perkhemahan tentera Rasyidin semasa kempen, di mana Dhiraar telah mengambil bahagian. Dhiraar adalah penyair yang fasih yang mengaitkan banyak riwayat puisinya untuk menyemarakkan ekspresinya terhadap Jihad dan pendirian Islam.Ia dikaji sebagai warisan sejarah Iraq.

Puak Dharri atau juga dikenali sebagai Zarari adalah suku Arab pada zaman moden Iraq yang didakwa dikesan keturunan mereka sebagai keturunan Dhiraar ibn al-Azwar

Dalam budaya popular

Beberapa filem abad ke-20 yang dibuat tentang penaklukan Muslim termasuk Dhiraar sebagai salah seorang pelakon:

Pelakon Syria Ahmed Slan memainkan watak Dhiraar ibn al-Azwar dalam musim pertama siri Khalid ibn al-Walid, diarahkan oleh Jordan Mohammed Azizia.rujukan?

Pelakon Mesir Abdullah Ghaith memainkan peranan dalam siri Under the Shade of Swords [sumber yang lebih baik diperlukan] oleh pengarah Mesir Saeed Al-Rashidi.

Konklusi Kematian

Dapatan kami menunjukkan, ketika menziarahi maqam Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنهr di Jordan, dengan sebab Ta’un Amawas pada tahun 18 H dan dikebumikan di Ghur al-Urdun dan perkampungan tersebut diberi nama dengan sempenanya.

Kami akhiri dengan doa:

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ

Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu.”

Nota - Nota

 Dhirar bin al-Azwarرضي الله عنهr nasab penuh nisba ialah Malik bin Aws Jadhimah bin Rabia bin Malik bin Sha'labah bin Asad bin Khuzaymah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudar bin Nizar bin Maad bin Adnan al-Asadi.(Bahasa Arab: ضرار بن الأوزور وهه جذيمة بن ربيعة بن مالك بن ثعلبة بن أسد بن دودان بن أسد بن خزيمة بن مدركة بن إلياس بن مضر بن نمع، الأسدي)

 Baghawi menyampaikan sanad naratif yang panjang yang datang dari Dhiraar sendiri yang direkodkan oleh Al-Tabarani. namun Ibn Hajar al-Asqalani menolak kesahihan dialog yang terkandung dalam riwayat tersebut, walaupun beliau tidak mengkritik berhubung kes pemilikan Dhiraar terhadap seribu ekor unta yang berlatar belakangkan riwayat dialog tersebut.

Blankinship tidak begitu pasti tentang maksud sebenar tentang bahan yang digunakan oleh pembela kota untuk mempertahankan diri terhadap Dhiraar, kecuali hanya bergantung pada tafsiran terjemahan asal sahaja.

Rakaman dialog ini tidak diterima umum kerana hanya terdapat dalam catatan Al-Waqidi yang telah dikritik oleh ramai ulama dari segi bidang periwayatan Hadis.

Beberapa ulasan mengkritik kesahihan penyelamatan Khawlah kerana ia direkodkan tanpa petikan yang diluluskan oleh ulama zaman itu dan hanya oleh al-Waqidi, yang telah dikritik oleh Ahmad ibn Hanbal, al-Shafi'i, al-Bukhari dan lain-lain sebagai tidak boleh dipercayai.

 Rekod kompilasi tentang penaklukan Sudan dan Mesir selatan telah disusun dalam Futuhat Bahnasa dan rekod al-Maqrizi.

 Symmachos ialah pengganti pasukan bantuan Foederati dalam empayar Rom yang wujud sekitar 400-650 AD. Dalam kes ini, mereka terdiri daripada unit tambahan asli Sudan hitam dari Byzantine.

Versi pertama menceritakan pengepungan Bahnasa diketuai oleh Khalid ibn al-Walid, yang juga membawa bekas Sassanid Marzban dan 2,000 tentera mualaf Parsinya dalam kempen ini. Marzban Parsi mencadangkan kepada Khalid untuk membentuk skuad bunuh diri yang akan membawa kotak kayu yang diisi dengan campuran sulfur dan minyak dan meletakkannya di pintu pagar, menyalakannya dan meletupkan pintu (atau meleburkan pintu besi, mengikut terjemahan asal) , membenarkan tentera Islam memasuki kota.

 Versi kedua ialah tentera Islam yang dipimpin oleh Qays ibn Harith tanpa banyak perincian bagaimana orang Islam berjaya menundukkan kota itu. Walau bagaimanapun, sumber ini menyebut bahawa nama Qays ibn Harith digunakan buat sementara waktu untuk menamakan semula Oxyrhynchus sementara untuk menghormati perbuatannya dalam kempen ini, sebelum dinamakan semula menjadi al-Bahnasa.

 Kesangsian terhadap karya-karya Ya'qubi wujud kerana dia dituduh sebagai fahaman Syiah.

Wallis Budge, pengarang The English Sudan, its History and Monuments, Memetik Burckhardt bahawa riwayat ketibaan tentera Bedja seramai 50,000 telah dibuktikan oleh rangkaian perawi berantai yang disahkan dengan baik dari akaun tradisional itu sendiri.

 MacMichaels, pengarang History of the Arabs in Sudan, meragui konflik besar ini berlaku kerana dia berpendapat bahawa hubungan pertama antara Sudan dengan Muslim Arab tidak mungkin berlaku seawal ini, sebelum Abdullah ibn Sa'd menghubungi Sudan pada 641, selepas penangkapan. Aswan Walau bagaimanapun, Hendricxk menyebut bahawa J. Jarry, dan Vasilios Christides memihak kepada Futuh Bahnasa dan berhujah ia mempunyai kedudukan fakta yang kukuh, walaupun sumber berkorelasi lain mencampurkan beberapa fakta sejarah dengan beberapa mitos daripada Ode Antarah ibn Shaddad.




Allah

Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

Allah

Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads