Thursday, January 2, 2025

Abu Juhaifah رضي الله عنه,



Abu Juhaifah رضي الله عنه, nama sebenarnya Wahab bin Abdullahرضي الله عنه berkata, “Rasulullah mempersaudarakan antara  Salman Al farisiرضي الله عنه dengan Abu Darda’رضي الله عنه,

 Salman Al farisiرضي الله عنه melawat Abu Darda’رضي الله عنه, dan dia melihat Ummu Darda’ (isteri Abu Darda’) berpakaian selekeh. Dia bertanya: Mengapa puan? Ummu Darda’ menjawab: Saudara kamu Abu Darda’رضي الله عنه, ’ itu tidak mahukan dunia lagi.

Kemudian Abu Darda’ datang lalu menyediakan makanan untuk  Salman Al farisiرضي الله عنه.Abu Darda’رضي الله عنه, ’ berkata kepadanya: Makanlah, saya puasa.  Salman Al farisiرضي الله عنه berkata: Saya tidak makan sehinggalah saudara makan. Abu Darda’رضي الله عنه, ’ pun makan.

Apabila tiba waktu malam, Abu Darda’رضي الله عنه,  hendak bangun. Salman berkata kepadanya: Tidurlah. Abu Darda’رضي الله عنه, ’ pun tidur semula. Kemudian Abu Darda’رضي الله عنه, ’ hendak bangun lagi.  Salman Al farisiرضي الله عنه berkata kepadanya: Tidurlah. Abu Darda’رضي الله عنه, ’ pun tidur semula.

Rasulullah bersabda: “Agama Islam mudah. Sesiapa yang menyusahkan agama, dia pasti kalah. Oleh itu, saudara bersederhanalah, buatlah yang paling hampir jika tidak mampu buat yang paling sempurna, berilah berita gembira dan mintalah pertolongan  Allahﷻ dengan beribadat waktu pagi, petang dan akhir waktu malam.” (Riwayat Bukhari)

Apabila tiba waktu penghujung malam,  Salman Al farisiرضي الله عنه berkata kepada Abu Darda’رضي الله عنه, ’: Bangunlah sekarang. Mereka berdua bersembahyang jemaah bersama.

Kemudian  Salman Al farisiرضي الله عنه berkata kepadanya: Saudara ada tanggungjawab kepada Tuhan yang mesti saudara tunaikan, saudara ada tanggungjawab kepada diri saudara yang mesti saudara tunaikan, dan saudara ada tanggungjawab kepada keluarga saudara yang mesti saudara tunaikan. Oleh itu, saudara tunaikanlah tanggungjawab kepada setiap yang berhak itu.

Kemudian  Salman Al farisiرضي الله عنه datang berjumpa Rasulullah dan memberitahu baginda apa yang berlaku. Rasulullahﷺ berkata: Salman betul.” (Riwayat Bukhari)

Agama Islam mudah
Abu Hurairahرضي الله عنه, berkata, Rasulullah bersabda: “Agama Islam mudah. Sesiapa yang menyusahkan agama, dia pasti kalah. Oleh itu, saudara bersederhanalah, buatlah yang paling hampir jika tidak mampu buat yang paling sempurna, berilah berita gembira dan mintalah pertolongan Allah dengan beribadat waktu pagi, petang dan akhir waktu malam.” (Riwayat Bukhari)

Perselisihan yang berlaku disebabkan wujud kumpulan yang cenderung menekan pihak lain yang tidak sefahaman dengan mereka dalam ibadat sedangkan umat Islam dinasihatkan supaya bersederhana dalam melakukan ibadat mengikut kemampuan diri.

 Allahﷻ berfirman yang bermaksud: 


شَهْرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِىٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلْقُرْءَانُ هُدًۭى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَـٰتٍۢ مِّنَ

 ٱلْهُدَىٰ وَٱلْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا

 أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍۢ فَعِدَّةٌۭ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ

 ٱلْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا۟ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ١٨٥

[Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.]

 Abdullah Muhammad Basmeih.” 

(Surah al-Baqarah, ayat 185) 

Abu Juhaifahرضي الله عنه, ialah Wahab bin Abdullah dan dikatakan juga wahab bin Wahab Al-Suwai Al-Kufi, beliau meriwayatkan sebanyak 45 buah hadis. Saiyidina Ali bin Abi Thalib رضي الله عنه  amat memuliakan Abu Juhaifahرضي الله عنه dengan memanggilnya “Wahab yang melakukan kebaikan” dan “Wahabullah” kerana beliau terlalu percaya kepadanya. Abu Juhaifahرضي الله عنه juga merupakan orang yang menubuhkan baitulmal di Kufah. Ketika Rasulullah wafat beliau masih kanak-kanak lagi dan beliau meninggal dunia pada tahun 72 Hijrah.

Dari Abu Juhaifahرضي الله عنه yaitu Wahab bin Abdullah رضي الله عنه, katanya: “Nabi shalallahu alaihi wasalam mempersaudarakan antara Salman Al farisiرضي الله عنه dan Abu Darda رضي الله عنه’ -maksudnya keduanya disuruh berjanji untuk berlaku sebagai saudara.”  Salman Al farisiرضي الله عنه  pada suatu ketika berziarah ke Abu Darda رضي الله عنه’, ia melihat Ummud Darda’ -istri Abu Darda رضي الله عنه’- mengenakan pakaian yang serba kusut -yakni tidak berhias sama sekali,  Salman Al farisiرضي الله عنه  bertanya padanya: “Mengapa saudari berkeadaan sedemikian ini?” Wanita itu menjawab: “Saudaramu yaitu Abu Darda رضي الله عنه’ itu sudah tidak ada hajatnya lagi pada keduniaan -maksudnya: Sudah meninggalkan keduniaan, baik terhadap wanita atau lain-lain.” Dalam riwayat Addaraquthni lafaz Fiddunyaa, diganti dengan lafaz Fi nisaid dunyaa, artinya tidak ada hajatnya lagi pada kaum wanita di dunia ini.

 Sementara itu dalam riwayat Ibnu Khuzaimah ditambah pula dengan kata-kata "Yashuumun nahaar wa yaquumullail," artinya: Ia berpuasa pada siang harinya dan terus shalat pada malam harinya.” Abu Darda رضي الله عنه’ lalu datang, kemudian ia membuatkan makanan untuk  Salman Al farisiرضي الله عنه . Setelah selesai Abuddarda’ berkata kepada  Salman Al farisiرضي الله عنه : “Makanlah, karena saya berpuasa.”  Salman Al farisiرضي الله عنه  menjawab: “Saya tidak akan suka makan, sehingga engkaupun suka pula makan.” Abu Darda رضي الله عنه’ lalu makan. Setelah malam tiba, Abu Darda رضي الله عنه’ mulai bangun.  Salman Al farisiرضي الله عنه  berkata kepadanya: “Tidurlah!” Ia tidur lagi. Tidak lama kemudian bangun lagi dan  Salman Al farisiرضي الله عنه  berkata pula: “Tidurlah!” Kemudian setelah tiba akhir malam, Salman lalu berkata pada Abu darda رضي الله عنه’: “Bangunlah sekarang!” Keduanya terus bershalat.

 Selanjutnya Salman Al farisiرضي الله عنه  lalu berkata: “Sesungguhnya untuk Tuhanmu itu ada hak atas dirimu, untuk dirimu sendiri juga ada hak atasmu, untuk keluargamupun ada hak atasmu. Maka berikanlah kepada setiap yang berhak itu akan haknya masing-masing.” Abu Darda رضي الله عنه’ -paginya- mendatangi  Rasulullah kemudian menyebutkan peristiwa semalam itu, lalu  Rasulullah bersabda: “Salman benar ucapannya.” (Riwayat Bukhari)

 Perawi kali ini adalah

Abu Juhaifahرضي الله عنه yang memiliki nama asli Wahb bin Jabir atau Wahb bin Wahb atau selain dua nama tersebut. Saiyidina Ali bin Abi Thalib رضي الله عنه sangat mempercayai Abu Juhaifahرضي الله عنه sehingga dia mengangkat Abu Juhaifah menjadi Juru kunci Baitul Maal di Kota Kufah, dan ‘ Saiyidina Ali bin Abi Thalib رضي الله عنه menjulukinya sebagai ‘Wahb Al-Khayr’ (Wahb yang memiliki banyak kebaikan).

Abu Juhaifahرضي الله عنه termasuk dari golongan sahabat-sahabat senior, bahkan dalam suatu riwayat disaat  Rasulullah wafat, Abu Juhaifahرضي الله عنه belum baligh. Namun beliau sudah berkesempatan untuk meriwayatkan hadis secara langsung dari  Rasulullah seperti hadits,

“Adapun saya tidak makan dalam keadaan bersandar” Al-Hadits

 Beliau wafat di Kota Kufah pada tahun 72 H/64 H


Hadis-Hadis Pilihan Riwayat Abu Juhaifah (Wahab) bi Abdullah0

Hadis Sahih Muslim Jilid 1. 
Hadis Nombor 0454.
Dari Abu Juhaifah, dari ayahnya, dia berkata: "Aku datang kepada Nabi saw di Mekah, ketika itu baginda berada di Abtah, berjubah merah dari kulit. Tiba-tiba Bilal datang membawa air wuduk untuknya dari selebihnya ada seseorang yang dan hanya ada percikan seakan-akan betis Nabi masih putih aku mengikuti pergerakan Bilal ke kanan ke kiri berkata "Hayya 'alah falah". Kemudian, Bilal memasak sebatang kayu berujung besi, lalu Nabi s.a.w. datang ke hadapan untuk mengimami dua rakaat setiap satu ketika Nabi sedang solat, seekor keldai dan seekor Anjing melintas di belakang tongkat itu, tetapi Nabi tidak menghalangnya dalam perjalanan itu, Nabi sentiasa solat dua rakaat sehingga dia pulang ke Madinah.

Nombor Hadis: 879
Daripada: Sunan Ibn Majah. Bab 7, Bab Mendirikan Solat dan Sunnah Mengenainya
Diriwayatkan/Penguasa Abu Umar
"Saya mendengar Abu Juhaifah berkata: Nasib baik telah disebut di hadapan Rasulullah (saw) ketika beliau sedang mengerjakan solat. Seorang lelaki berkata: 'Rezeki si fulan adalah pada kuda.' Seorang lelaki lain berkata: 'Rezeki si fulan ada pada unta.' Seorang lelaki lain berkata: 'Rezeki si fulan ada pada kambing biri-biri.' Seorang lagi berkata: 'Rezeki si fulan ada pada hamba.' Ketika Rasulullah (saw) menyelesaikan solatnya, baginda mengangkat kepalanya pada akhir rakaat terakhir dan berkata: 'Allahumma Rabbana lakal-hamd mil' as-samawati wa mil' al-ard wa mil 'ma shi' ta min shai'in ba'du. Allahumma la mani' lima a'taita wa la mu'ti lima mana'ta, wa la yanfa'u dhal-jaddi minkal-jadd (Allah mendengar orang yang memuji-Nya. Ya Allah! Wahai Tuhan kami! Bagi-Mu segala pujian sepenuh langit, sepenuh bumi dan sekehendak-Mu sesudah itu. Ya Allah, tidak ada yang dapat menahan apa yang Engkau berikan, dan tidak ada yang dapat memberikan apa yang Engkau tahan, dan keberuntungan orang yang beruntung adalah sia-sia terhadap Engkau).' Rasulullah (saw) memanjangkan perkataan Jadd (rezeki) supaya mereka tahu bahawa ia tidak seperti yang mereka katakan." (Daif)
Diriwayatkan: Abu Juhaifa Dari Sahih Bukhari


Hadis No: 187
Diriwayatkan/Autoriti Abu Juhaifa
Disenaraikan dalam: Wuduk (Wudu')
Rasulullah datang kepada kami pada waktu tengah hari dan dibawakan kepadanya air untuk berwuduk. Selepas dia berwuduk, air yang tinggal diambil oleh orang ramai dan mereka mula mengoleskan badan mereka dengannya (sebagai sesuatu yang diberkati). Nabi mengerjakan dua rakaat solat Zuhur dan kemudian dua rakaat solat 'Ashar manakala 'Anza (tongkat berkepala lembing) berada di hadapannya (sebagai Sutra). Abu Musa berkata: Nabi meminta sebuah gelas berisi air lalu membasuh kedua tangan dan mukanya di dalamnya kemudian menyuapkan seteguk air ke dalam gelas tersebut dan berkata kepada kami berdua (Abu Musa dan Bilal), “Minumlah dari gelas itu dan tuangkan sedikit airnya ke muka dan dada kamu."

Hadis No: 373
Diriwayatkan/Autoriti Abu Juhaifa
Disenaraikan dalam: Solat (Solat)
Saya melihat Rasulullah di dalam khemah kulit merah dan saya melihat Bilal mengambil air yang tinggal yang telah digunakan oleh Nabi berwuduk. Saya melihat orang ramai mengambil air yang telah digunakan itu dengan tidak sabar dan sesiapa yang mendapat sebahagian daripadanya menggosoknya pada badannya dan mereka yang tidak mendapat apa-apa mengambil lembapan dari tangan orang lain. Kemudian aku melihat Bilal membawa 'Anza (tongkat berkepala tombak) yang dia tanam di dalam tanah. Nabi keluar dengan memakai jubah merahnya, dan mengimami orang ramai dalam solat dan menawarkan dua rakaat (menghadap ke Kaabah) mengambil 'Anza sebagai Sutra untuk solatnya. Aku melihat manusia dan binatang melintas di hadapannya di seberang 'Anza.

Hadis No: 480
Diriwayatkan/Autoriti Abu Juhaifa
Disenaraikan dalam: Keutamaan Dewan Solat (Sutra Musalla)
Rasulullah keluar pada tengah hari dan menunaikan solat dua rakaat Zuhur dan Asar di Al-Batha dan sebuah 'Anza telah ditanam di hadapannya (sebagai Sutra). Baginda berwuduk dan orang ramai mengambil air yang tertinggal selepas wuduknya dan menggosok-gosok badan mereka dengannya.

Hadis No: 189
Diriwayatkan/Autoriti Abu Juhaifa
Tersenarai dalam: Puasa
Nabi (SAW) menjalinkan tali persaudaraan antara Salman dan Abu Darda. Salman telah melawat Abu Ad-Darda dan mendapati Um Ad-Darda berpakaian lusuh dan bertanya kepadanya mengapa dia berada dalam keadaan itu. Dia menjawab, "Saudaramu Abu Ad-Darda tidak tertarik dengan (kemewahan) dunia ini." Sementara itu Abu Darda datang dan menyediakan hidangan untuk Salman. Salman meminta Abu Ad-Darda untuk makan (bersamanya), tetapi Abu Ad-Darda berkata, "Saya sedang berpuasa." Salman berkata, "Saya tidak akan makan melainkan kamu makan." Maka, Abu Ad-Darda makan (bersama Salman). Apabila telah malam dan (sebahagian daripada malam berlalu), Abu Ad-Darda bangun (untuk menunaikan solat malam), tetapi Salman menyuruhnya tidur dan Abu Ad-Darda tidur. Selepas beberapa ketika Abu Darda bangun semula tetapi Salman menyuruhnya tidur. Ketika itu adalah jam-jam terakhir pada malam itu, Salman menyuruhnya bangun kemudian, dan kedua-duanya menunaikan solat. Salman berkata kepada Abu Ad-Darda, "Tuhanmu mempunyai hak atasmu, jiwamu mempunyai hak atasmu, dan keluargamu mempunyai hak atasmu, maka hendaklah kamu memberikan hak kepada semua orang yang berhak atasmu." Abu Ad-Darda datang kepada Nabi dan menceritakan seluruh kisah. Nabi berkata, "Salman telah berkata benar."



Pelajaran yang dapat kita ambil dari Perawi Hadis:
1. Belajarlah sedini mungkin
2. Jangan menunda-nunda kebaikan

 masuk dalam hadits “Dipersaudarakan..”

Al-Muakho yang dimaksud ada dua macam:
1. Memberikan hak untuk saling mewarisi satu sama lain. Dan hal ini terjadi ketika Kaum Muhajirin datang ke Kota Madinah, dan hal ini bersifat sementara sampai kaum Muhajirin dapat hidup normal di Madinah.
2. Tiak dapat/masuk dalam warisan.

 “Salman bertanya pada Ummu Darda”

Abu Darda sudah tidak berhasrat terhadap dunia, dan perihal ini sering terjadi pada orang yang salah kaprah tentang zuhud. Padahal sebenarnya zuhud adalah meninggalkan sesuatu yang tidak bermanfaat bagi akhirat. Zuhud tidak berkaitan dengan kekayaan atau kemiskinan.

 Sisi pendalilan:

1. Seorang Muslim di Haramkan untuk melampaui batas kemampuan meski dalam ibadah, apalagi perihal duniawi
2. Islam sangat memperhatikan hak-hak

 Pelajaran:

1. Sunnah berziarah sesama muslim
2. Boleh berbicara dengan non-mahram ketika memiliki hajat yang mendesak
3. Saling menasehati dalam kebaikan
4. Keutamaan salat diakhir malam
5. Disunnahkan bagi isteri untuk mempercantik diri
6. Isteri memiliki hak yang harus dipenuhi suami
7. Boleh membatalkan puasa sunnah



No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads