Saturday, October 18, 2025

Khallad Bin Rafe Zurqi رضي الله عنه


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Gambar Illustrasi]

Khallad Bin Rafe Zurqiرضي الله عنه

Ada seorang Sahabat Rasulullah, namanya Khallad Bin Rafe Zurqiرضي الله عنه. Beliau adalah dari kalangan Ansar [penduduk Madinah] dan orang-orang yang beruntung yang menyertai Perang Uhud dan Badar. Allah SWT mengurniakan banyak anak kepadanya. Dia dan saudaranya pergi untuk mengambil bahagian dalam perang Badar, dan apabila mereka sampai ke tempat yang bernama Bareed, unta mereka menyerah dan duduk.

Setelah itu, Khallad Bin Rafe Zurqiرضي الله عنه berdoa, ‘Ya Allah kami bernazar kepada-Mu bahawa jika Engkau mengembalikan kami ke Madinah, kami akan mengorbankan unta ini.’ Ketika itu, Rasulullah sedang lewat, dan ketika mengetahui tentang unta, beliau berdoa untuk binatang tersebut dan mencampurkan air liurnya dengan sedikit air. Air ini dituangkan ke dalam mulut unta dan kemudian beberapa di lehernya, bahunya, bonggolnya, punggungnya dan ekornya. Kemudian Rasulullah berdoa, ‘Ya Allah, permudahkan untuk Rafeرضي الله عنه dan Khalladرضي الله عنه untuk menaikinya dan sampai ke destinasi mereka.’ Kemudian Rasulullah saw pergi.

Khallad Bin Rafe Zurqiرضي الله عنه berkata bahawa kami mengejar Rasulullah di Mansaf, sementara unta kami berada di hadapan kafilah. Ketika Rasulullah melihat kami, beliau tersenyum. (Disebabkan oleh doa Rasulullah, kelemahan unta telah hilang sepenuhnya.) Kami meneruskan perjalanan sehingga kami tiba di Badar.

Sekembalinya dari Badar, ketika kami tiba di Musalla, unta itu kembali duduk, lalu saudaraku menyembelihnya dan membagikan dagingnya, yang kami sedekahkan.” Mereka telah bersumpah bahawa apabila mereka sampai ke tempat tertentu, mereka akan menyembelihnya, maka mereka bertindak sesuai.

Berbalik kepada Khallad Bin Rafe Zurqiرضي الله عنه  , ada kisah sahabat ini berkaitan hadiths Rasulullah yang amat terkenal berkaitan tatacara melakukan solat yang betul atau kesempurnaan ibadat solat:

Bagaimana ada satu lagi versi tentang perihal melakukan solat tanpa "Tu'maninah".

Tidak, para sahabat Muhammad tidak solat tanpa tuma'ninah (ketenangan dalam solat), kerana ia dianggap sebagai syarat asas untuk solat yang sah. Terdapat hadis yang terkenal di mana Nabi Muhammad mengarahkan seorang lelaki untuk mengulangi solatnya beberapa kali kerana dia solat terlalu cepat dan tanpa tuma'ninah, menunjukkan kepentingannya.

Apa itu tuma'ninah? Tuma'ninah merujuk kepada keadaan tenang dan tenang semasa solat, memastikan setiap postur (seperti rukuk dan sujud) dipegang dalam tempoh yang mencukupi dan sesuai.

Ajaran Nabi Muhammad: Nabi Muhammad secara terang-terangan mengajar bahawa solat tanpa tuma'ninah tidak diterima. Dalam kejadian yang terkenal, dia memberitahu seorang lelaki, "Kembali dan solat, kerana kamu belum solat," selepas lelaki itu berdoa terlalu cepat.

Kepentingan untuk semua: Ajaran ini menekankan bahawa melakukan tindakan fizikal solat adalah tidak mencukupi; solat juga mesti dilakukan dengan ketenangan dan tumpuan rohani dan jasmani yang betul, satu standard yang akan diikuti oleh semua sahabat.

Berdasarkan hadis "orang yang sembahyang buruk," seorang sahabat Nabi Muhammad pernah sembahyang tanpa tuma'ninah (ketenangan dan ketenangan). Nabi menyuruh sahabat itu mengulangi solatnya tiga kali kerana solat awalnya tidak sah akibat pergerakannya yang tergesa-gesa.

Sahabat itu, yang namanya disebut sebagai Khallad bin Rafi' dalam beberapa riwayat, tidak memahami kesalahannya dan meminta Nabi untuk mengajarnya.

Petunjuk Nabi

Nabi Muhammad kemudiannya memberi arahan langkah demi langkah kepada sahabat tentang cara melaksanakan solat dengan betul, menekankan kepentingan tuma'ninah. Beliau menjelaskan bahawa solat yang sah memerlukan perkara berikut:

Selepas takbir hendaklah membaca Al-Quran.

Kemudian rukuklah (ruku') hingga kamu merasa tenang.

Bangunlah dari rukuk hingga berdiri tegak.

Selepas itu, prostat dengan tenang sehingga anda berasa selesa.

Kemudian, duduk dengan tenang sehingga anda berasa selesa.

Ulangi proses ini untuk keseluruhan solat.

Kepentingan peristiwa itu

Kisah ini adalah pengajaran penting dalam Islam yang menonjolkan perkara berikut:

Tuma'ninah adalah rukun solat: Penolakan Nabi terhadap solat sahabat menunjukkan bahawa gerakan tergesa-gesa tanpa ketenangan membatalkan solat (solat).

Kaedah pengajaran Nabi: Pendekatan Nabi yang lemah lembut dan sabar menegur sahabat menunjukkan cara yang betul untuk guru dan pemimpin membimbing mereka yang jahil dalam hal agama.

Akibat kejahilan: Walaupun sahabat tidak dihukum kerana kejahilannya, solatnya dianggap tidak sah. Ini mengajar bahawa walaupun tanpa niat yang salah, pelaksanaan ibadah yang betul adalah perlu untuk diterima.

Hadith Tentang Kesempurnaan Solat:

Hadits Tentang Orang Yang Salah Shalatnya;

Solat adalah ibadah dengan peraturan. Tiada sesiapa pun dibenarkan mencipta cara solat mereka sendiri, tetapi umat Islam harus mencontohi tatacara solat yang ditunjukkan oleh Rasulullah dalam beberapa hadis. Berdoa tanpa teladan Rasulullah boleh membatalkan solat, termasuk kurang ketenangan atau ketenangan dalam melakukan gerakan solat. Hadis berikut menerangkan tentang seseorang yang sedang solat, tetapi Rasulullah menyuruhnya untuk mengulangi solat, menandakan solatnya tidak sah.

عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَدَخَلَ رَجُلٌ فَصَلَّى فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَرَدَّ وَقَالَ ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ فَرَجَعَ يُصَلِّي كَمَا صَلَّى ثُمَّ جَاءَ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ ثَلَاثًا فَقَالَ وَالَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا أُحْسِنُ غَيْرَهُ فَعَلِّمْنِي فَقَالَ إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلَاةِ فَكَبِّرْ ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنْ الْقُرْآنِ ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَعْدِلَ قَائِمًا ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا وَافْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلَاتِكَ كُلِّهَا

Dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah masuk ke dalam masjid, kemudian seorang lelaki masuk ke dalam masjid dan solat. Kemudian ucapkan salam kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Dia menjawab dan berkata kepadanya, “Kembalilah dan ulangi solatmu kerana kamu belum solat!” Maka orang itu mengulangi solatnya sebagaimana yang dilakukannya kali pertama. Kemudian dia datang kepada Rasulullah dan memberi salam. Tetapi Dia berkata lagi: "Kembalilah dan ulangi solatmu kerana kamu belum solat!" Dia memerintahkan lelaki ini tiga kali sehingga akhirnya lelaki itu berkata, "Demi Dzat yang mengutus kamu dengan kebenaran, saya tidak dapat melakukan yang lebih baik daripada itu. Maka ajarlah saya!" Kemudian beliau bersabda: “Jika kamu berdiri untuk solat maka mulakanlah dengan takbir, kemudian bacalah apa yang mudah bagimu dari Al-Quran kemudian rukuklah kamu hingga kamu benar-benar rukuk dengan thuma’ninah (tenang), kemudian bangkitlah (dari rukuk) hingga kamu berdiri tegak, kemudian sujudlah kamu hingga kamu benar-benar rukuk dengan thuma’ninah, kemudian angkatlah (kepalamu) untuk duduk sehingga kamu benar-benar duduk dengan thuma’atnina itu (maka kerjakanlah itu sepanjang solatmu itu) (maka lakukanlah itu di sepanjang jalan itu) 

[HR. Bukhari (793), Muslim (397)]

Hadis Al-Musi'u Salatuh

Hadis yang mulia ini disebut oleh ulama sebagai Al-Musi'u Salatuh, atau hadis seseorang yang melakukan kesalahan dalam shalatnya. Hadis ini menjadi penanda aras bagi ulama tentang perkara yang wajib dan yang tidak. Ia merujuk kepada Rasulullah menjelaskan dan mengajar orang yang meminta maklumat tentang fardu solat. Oleh itu, apa-apa yang tidak disebutkan dalam hadis ini adalah dikira pilihan, seperti yang akan dijelaskan kemudian, insya-Allah.

Pengertian Hadis Secara Umum

Secara global, hadis ini menjelaskan bahawa Rasulullah masuk ke dalam masjid. Kemudian masuklah seorang dari kalangan sahabat yang namanya Khallad Bin Rafe Zurqiرضي الله عنه. Sahabat ini solat dengan solat yang tidak sempurna. Baik dari segi pergerakan mahupun bacaan. Setelah selesai solat, dia datang kepada Rasulullah dan memberi salam. Rasulullah menjawab salam orang itu lalu Rasulullah bersabda: "Kembalilah ke tempatmu dan solatlah kerana sesungguhnya kamu belum solat." Lelaki itu kembali dan menunaikan solat kedua sebagaimana dia melakukan solat pertama. Kemudian dia datang lagi kepada Rasulullahﷺ, dan Rasulullah bersabda: "Kembalilah dan solat kerana sesungguhnya kamu belum solat."

3 kali dia cakap macam tu. Orang itu kemudian bersumpah dengan berkata, "Demi Dzat yang telah mengutus kamu dengan kebenaran, saya tidak dapat berdoa lebih baik daripada apa yang telah saya lakukan, maka ajarlah saya tata cara solat." Apabila seseorang itu sangat memerlukan ilmu dan jiwanya sangat menginginkannya serta hatinya bersedia menerima nasihat setelah dia berdoa berulang kali, Rasulullah bersabda kepadanya: “Jika kamu berdiri untuk solat, mulakan dengan takbir, kemudian bacalah apa yang mudah bagimu dari Al-Quran kemudian rukuk sehingga kamu benar-benar rukuk dengan thuma’ninah (tenang), kemudian kamu berdiri hingga tegak, kemudian kamu benar-benar berdiri (dari rukuk), kemudian kamu berdiri hingga tegak. thuma'ninah, kemudian angkatlah (kepalamu) untuk duduk sehingga kamu benar-benar duduk dengan thuma'ninah maka lakukanlah demikian dalam semua solat (rakaat).

Perselisihan Ulama

Mazhab Hanafi berpendapat bahawa solat seseorang itu sah jika mereka membaca sesuatu daripada al-Quran, walaupun hanya mampu membaca Surah Al-Fatihah. Mereka berhujah ini dengan firman Allah,

فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ

"Maka bacalah apa yang mudah bagimu dari Al-Quran." [Surah Al-Muzammil: 20]


Mereka juga memetik hadis yang diriwayatkan oleh Rasulullah yang diterjemahkan sebagai "Bacalah apa yang mudah bagimu daripada al-Quran."


Jumhur ulama berpendapat bahawa solat tanpa membaca Surah Al-Fatihah adalah tidak sah bagi orang yang mampu membacanya. Mereka berhujah untuk ini dengan merujuk kepada sabda Rasulullah:

لَا صَلَاةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ

"Tidak sah solat orang yang tidak membaca surah Al-Fatihah." 

[Riwayat Bukhari (756) dan Muslim (394)]


Oleh itu, ia membayangkan bahawa tidak ada solat. Ungkapan "tidak hadir" dalam hukum Islam bermaksud tidak sah. Ini adalah asal usul istilah "diabaikan." Terdapat banyak sebab batalnya solat tanpa membaca Surah Al-Fatihah. Jadi, bagaimana dengan ayat di atas, Surah Al-Muzzammil, ayat 120 al-Quran? Mereka menjawab, "Ayat ini datang untuk menerangkan bacaan Al-Quran ketika solat malam."


Maksudnya, "Bacalah apa yang mudah daripada Al-Quran selepas membaca Surah Al-Fatihah tanpa sebarang bantahan."

وَافْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلَاتِكَ كُلِّهَا

Ibn Hammam berkata bahawa Rasulullah telah mengatakan penjelasan ini kepada seseorang yang solatnya tidak betul, maka ia berlaku untuk semua solat.

ﺻَﻠُّﻮﺍ ﻛَﻤَﺎ ﺭَﺃَﻳﺘُﻤُﻨِﻲ ﺃُﺻَﻠِّﻲ

Sebahagian ulama berpendapat wajib membaca Al-Fatihah hanya pada rakaat pertama, manakala jumhur ulama berpendapat wajib membaca Al-Fatihah pada setiap rakaat. Hal ini ditunjukkan oleh sabda Rasulullahﷺ:

“Shalatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku shalat.” 

(HR. Al-Bukhari no. 628, 7246 dan Muslim no. 1533)


Dan ini menunjukkan wajib.

Adakah Tuma'ninah Wajib?

Kemudian para ulama berselisih pendapat tentang kewajipan tuma'ninah apabila i'tidal berdiri tegak selepas bangkit dari rukuk dan sujud.

Mazhab Hanafiah berpendapat tidak wajib manakala jumhur ulama pula berpendapat wajib. Dalil mereka adalah Hadis Sahih di atas dan hadis al Baro' Bin Azib:

رَمَقْتُ الصَّلَاةَ مَعَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَجَدْتُ قِيَامَهُ فَرَكْعَتَهُ فَاعْتِدَالَهُ بَعْدَ رُكُوعِهِ فَسَجْدَتَهُ فَجَلْسَتَهُ بَيْنَ السَّجْدَتَيْنِ فَسَجْدَتَهُ فَجَلْسَتَهُ مَا بَيْنَ التَّسْلِيمِ وَالِانْصِرَافِ قَرِيبًا مِنْ السَّوَاء

"Aku melihat solat bersama Rasulullah, kemudian aku dapati berdirinya, rukuknya, i'tidalnya selepas rukuk, sujudnya, duduknya di antara dua sujud, sujudnya, dan duduknya di antara dua salam, dan keluarnya (dari solat) semuanya hampir sama." 

[HR. Bukhari dan Muslim]

Mazhab Hanafiyah tidak mempunyai dalil untuk pendapat mereka dan tidak ada sanggahan yang betul dan sahih terhadap hujah jumhur ulama yang sah dan jelas.


Faedah Hadis;

Solat yang dilakukan tanpa ketenangan adalah tidak sah, dan solat itu mesti diulang.

Wajib membaca Takbiratul Ihram dengan membaca "Allahu Akbar." Ini kerana Takbiratul Ihram adalah rukun solat, dan solat tidak sah tanpanya.

Wajib membaca surah-surah al-Quran yang mudah terutama Surah Al-Fatihah. Tidak ada solat bagi orang yang tidak membaca Surah Al-Fatihah.

Wajib rukuk dan bangkit dari rukuk, sujud dua kali, dan duduk antara dua sujud. Ini semua adalah rukun, dan solat tidak sah tanpanya.

Tuma'ninah (tenang dalam solat) adalah wajib dalam melaksanakan rukun-rukun tersebut, dan solat tidak dikira batal tanpanya.

Tertib dalam solat adalah wajib, maksudnya rukun-rukun ini mesti dilakukan secara berurutan dan tidak terkeluar dari urutan. Jika tidak berurutan, maka solatnya tidak sah.

Rukun-rukun ini juga dilakukan pada rakaat kedua. Kecuali Takbiratul Ihram kerana Takbiratul Ihram hanya dilakukan pada rakaat pertama.

Indahnya akhlak dan kebijaksanaan Rasulullah dalam kaedah pengajaran.

Disyariatkan mengulangi salam kepada orang yang keluar dari majelis dan kemudian kembali ke majelis.

Disyariatkan menjawab salam dan mengulangi balasan salam jika salam itu diucapkan beberapa kali.




Rujukan

  1. Shahih Bukhari
  2. Shahih Muslim
  3. Taisirul Allam Syarh Umdatil Ahkam
  4. Syarah Umdatil Ahkam Lisy Syaikh Utsaimin






Author:

رضي الله عنه

الْجَلِيل

 Rasulullah

Rasulullah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه 

Saiyidina Abu Bakr As Sidique   رضي الله عنه 

Saiyidina Umar Ibn Al Khattab  رضي الله عنه 

Saiyidina Uthman Ibn Affan  رضي الله عنه 

Saiyidina Abdullah Ibn Abas  رضي الله عنه 

Saiyidina Abas  Ibn Abd  Mutaalib رضي الله عنه 

رحمة الله

 Allah

  Rasulullahﷺ

Allahﷻ

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ

AllahAllah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ


عَلَيْهِ ٱلسَّلَامُ

رضي الله عنه

الْجَلِيل


 Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ

Rasulullah

صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه 

Saiyidina Abu Bakr As Sidique   رضي الله عنه 

Saiyidina Umar Ibn Al Khattab  رضي الله عنه 

Saiyidina Uthman Ibn Affan  رضي الله عنه 

رحمة الله

 Allah

سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ

تَبَارَكَ وَتَعَالَىٰ

عَزَّ وَجَلَّ

جَلَّ جَلَالُهُ

  Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ

Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ

صلى الله عليه وعلى آله وصحبه

رضي الله عنه 

اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ

AllahAllah

Prophet Muhammad Rasulullahﷺ

رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ

رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ

رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ عَلَيْهِ

رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ عَلَيْهِ

Allah

Allah

 Rasulullah

Rasulullah

رضي الله عنه

Allah




Allah

 Rasulullah

Rasulullah

Khalifah Saiyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه

Saiyidina Umar Ibn Khattab رضي الله عنه

Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه

Saiyidina Ali bin Abu Talib رضي الله عنه

Nasybah  Binti Ka'ab رضي الله عنه



Author:

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads