Tuesday, March 4, 2025

Sumayra bint Qays رضي الله عنه

[Gambar Illustrasi ]

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 

 اَلْحَمْدُ للّٰهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلَامُ عَلىَ اَشْرَفِ اْللأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِناَ وَمَوْلٰنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ، اَمَّا بَعْدُ.

Khabar sedih Nabi saw telah syahid semasa Perang Uhud.?

Ayah Sumayra binti Qays, suami, saudara lelaki, dan anak lelaki juga turut serta dalam Perang Uhud. Namun, Sumayra binti Qays (semoga Allah meridhainya) lebih tertanya-tanya tentang Nabi (صلى الله عليه وسلم) daripada keluarganya. Ketika Sumayra binti Qays (semoga Allah meridhainya) tiba di Uhud, dia melihat mayat ayah, suami, saudara lelakinya dan anaknya berkeping-keping. Kesemua mereka telah syahid. Para Sahabat menyampaikan ucapan takziah kepada Sumayra binti Qays dan memintanya untuk bersabar. Namun, Sumayra binti Qays (semoga Allah meridhainya) bertanya tentang Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) dengan tegas, “Bagaimanakah Rasulullah (صلى الله عليه وسلم)? Apa yang dia buat?” Mereka berkata, "Alhamdulillah, dia baik-baik saja. Namun, Sumayra binti Qays tidak mempercayai mereka. Sumayra binti Qays ingin berjumpa dengan Nabi صلى الله عليه وسلم. Mereka memberitahunya di mana dia berada. Sumayra binti Qays (semoga Allah meridhainya) berlari ke arah sana. Apabila dia melihat Rasulullahصلى الله عليه وسلم masih hidup, dia berkata, dengan sabar dan bertawakal kepada Allahصلى الله عليه وسلم,

“Wahai Rasulullahﷺ! Semoga mak dan ayah saya terkorban untuk awak! Semua kemalangan adalah baik untuk saya kerana awak masih hidup."

Sumayra binti Qays رضي الله عنه percaya bahawa dia akan dapat melihat ayah, abang, dan suaminya di akhirat kelak. Kerana, mereka mendapat darjat yang tinggi dengan menjadi syahid di jalan Allahﷻ. Tidak perlu berasa kasihan kepada mereka. Malah, dia juga akan melihat Rasulullah ﷺ di akhirat jika baginda telah syahid tetapi Sumayra binti Qays رضي الله عنه ingin melihatnya semula di dunia dan mempelajari lebih banyak perkara daripadanya.

Sebaliknya, Islam akan terus menerangi hati. Orang lain akan menggantikan mereka. Namun, jika Rasulullah ﷺ telah dicederakan, apakah yang akan terjadi kepada umat Islam? Itulah sebabnya dia tertanya-tanya tentang kesihatan Rasulullahﷺ. Mereka menyukai Rasulullah ﷺ seperti itu. Rahsia ini menaikkan mereka dan menjadikan mereka terlalu tinggi untuk dicapai.[1]

Sekumpulan wanita dari suku Ghifar mendekati Nabi Muhammad Rasulullah ﷺ untuk meminta izin baginda untuk merawat yang cedera semasa perang Khaibar. Rasulullah ﷺ mengalu-alukan permintaan mereka, mengizinkan mereka, dengan menyatakan, "Demi rahmat Allah."

Bersama kumpulan wanita ini adalah seorang gadis muda bernama Sumayra binti Qays رضي الله عنه. Dia berkongsi dengan kami bahagian ceritanya sendiri.

“Kemudian kami berangkat bersamanya. Saya adalah seorang gadis muda. Rasulullah ﷺ menyuruhku duduk di atas unta betinanya di belakang bagasi. Saya melihat beg itu telah mendapat kesan darah daripada saya. Itulah kali pertama saya datang haid. Kemudian saya duduk di hadapan unta [untuk menyembunyikannya] dan saya malu. Apabila Rasulullah ﷺ melihat apa yang berlaku kepadaku dan kesan darah, Baginda bersabda, “Mungkin kamu mengalami pendarahan haid?” Saya berkata, "Ya." Dia berkata, “Perhatikanlah dirimu sendiri. Kemudian, ambil satu bekas air, kemudian masukkan garam ke dalamnya, kemudian basuh bahagian beg yang terkena, kemudian kembali." Saya berbuat demikian. Ketika Allahﷻ mengizinkan Khaybar yang ditaklukkan untuk kita, Rasulullahﷺ mengambil kalung yang kamu lihat di leherku ini dan memberikannya kepadaku dan meletakkannya di leherku dengan tangannya sendiri. Demi Allah ﷻ, ia tidak akan berpisah dariku.” Sumayra binti Qays رضي الله عنه memakai kalung itu sepanjang hidupnya dan menetapkan bahawa dia harus dikebumikan dengannya. [2]

Marilah kita mengambil sedikit pengajaran daripada riwayat yang luar biasa ini. Daripadanya, kita boleh mengambil iktibar tentang perspektif dan sikap proaktif para sahabat wanita Rasulullahﷺ ini. Daripadanya, kita juga boleh mengambil pengajaran yang luar biasa dalam kesatria dan interaksi indah antara Rasulullahﷺ dan wanita dalam masyarakatnya.

Mari kita mulakan dengan mempertimbangkan perspektif wanita yang datang untuk menawarkan kemahiran mereka kepada Rasulullahﷺ. Mereka tidak berkata, “Ada apa dengan Islam? Mengapa wanita tidak diwajibkan untuk berperang dalam pertempuran ini sama seperti lelaki?!”

Wanita-wanita ini memahami kebijaksanaan Allahﷻ (Maha Suci Dia) dalam setiap peraturan dan keadaan. Mereka tahu mereka boleh mengambil bahagian dan diberi ganjaran jika mereka berbuat demikian (seperti Nusayba binti Kab yang secara peribadi membela Rasulullahﷺ dalam Perang Uhud), tetapi tidak diberi mandat untuk berbuat demikian. Mereka menyedari bahawa terdapat rahmat dalam kewajipan yang dicabut dan mereka adalah orang-orang yang menyedari hikmah pada hakikat bahawa terdapat perbezaan dalam kewajipan.

Namun begitu, hanya kerana mereka tidak diberi mandat untuk mengambil bahagian dalam pertempuran tidak menghalang mereka daripada melakukan bahagian mereka, dalam apa jua cara yang mereka rasa ia boleh menjadi yang paling berkesan. Mereka tidak duduk mengeluh atau menunggu untuk ditanya; mereka hanya melakukannya. Mungkin kita boleh mengambil contoh mereka sebagai wanita Islam dalam masyarakat kita sendiri.

Berapa ramai di antara kita yang mengadu tentang bahagian surau lelaki yang jauh lebih besar dari segi saiz atau kebersihan? Berapa ramai di antara kita berasa kecewa yang luar biasa apabila kita tidak dapat mendengar doa kerana kanak-kanak kecil menjerit di sekeliling kita atau kerana mikrofon berhenti berfungsi? Kami mempunyai isu ketara untuk diadukan, tidak syak lagi. Namun, apa yang kita lakukan, sebagai wanita, dengan cara yang kita sudah ada? Apa yang kita lakukan dalam keadaan kita sekarang?

Adakah kita bercakap sepanjang khutbah (khutbah Jumaat) sedangkan kita tahu kita sepatutnya berdiam diri dan mendengar dengan penuh perhatian? Apabila dua daripada kita tidak boleh berdoa, adakah kita bercakap semasa orang lain sedang berdoa dan berpotensi mengganggu mereka yang bergelut untuk menumpukan perhatian pada solat mereka? Adakah kita menjaga anak kita sendiri atau membantu saudara perempuan lain menjaga anak mereka? Adakah kita membawa masuk makanan untuk diri sendiri atau anak-anak kita dan meninggalkan serbuk dan minuman yang tumpah di atas permaidani sembahyang yang pernah bersih, walaupun terdapat tanda-tanda khusus yang meminta semua makanan kekal di luar? Adakah kita membuang kasut di hadapan rak kasut dan bukannya di rak kasut dan mewujudkan kemungkinan tersumbat untuk warga emas dan bahaya sekiranya berlaku kecemasan?

Apa yang kita lakukan dengan apa yang kita ada, dengan mengambil kira situasi yang kita hadapi? Lihatlah wanita-wanita ini. Mereka secara proaktif mengambil kedudukan kepimpinan dalam menawarkan untuk membantu dalam pertempuran dan berkhidmat kepada masyarakat. Bagaimanakah kita juga boleh belajar mengikuti teladan mereka dalam kehidupan kita sendiri?

Di sisi lain, wanita dalam contoh ini juga tidak berkata, "Kami hanya akan duduk-duduk dan apabila Putera Muslim datang, maka kami akan terlibat dan berusaha untuk menjadi Muslimah yang lebih baik." Ini mungkin kelihatan tidak masuk akal, tetapi berapa ramai di antara kita yang pernah mendengar atau berkata kenyataan seperti, "Saya mahu berkahwin kerana kemudian suami saya akan membangunkan saya untuk qiyam (solat larut malam) dan Subuh!" Walau bagaimanapun, selalunya, kita yang mengatakan perkara seperti ini tidak melakukan tindakan itu sendiri.

Berkahwin tidak akan menyelesaikan ketidakupayaan kita untuk bangun Subuh atau bangun untuk Qiyam. Kita perlu membangunkan diri kita sendiri tanpa mengharapkan perkahwinan entah bagaimana ajaib mengubah hidup kita. Perkahwinan boleh menjadi alat yang hebat untuk memperbaiki diri dan boleh membantu kita berubah menjadi lebih baik, dengan kehendak Allahﷻ. Perkahwinan adalah antara nikmat terbesar yang Allahﷻ dapat kurniakan kepada seseorang; dan penciptaan keluarga, dan menjaga keluarga itu, adalah antara ibadah yang paling agung. Tetapi jika kita tidak bekerja secara peribadi sekarang, bagaimana kita boleh menjangkakan bahawa ia akan menjadi lebih mudah dengan bagasi tambahan individu lain yang juga tidak sempurna?

Apa yang kita lihat dalam contoh wanita-wanita ini semasa awal Islam ialah mereka mengambil tindakan dan berusaha untuk memberi manfaat kepada masyarakat melalui kerja mereka kerana Allahﷻ. Wanita ini melihat situasi peribadi mereka, mempertimbangkan set kemahiran peribadi mereka, dan menyedari bahawa mereka boleh menggunakan kemahiran yang mereka ada, pada masa mereka diperlukan, untuk memberi manfaat kepada masyarakat mereka secara proaktif. Mereka tidak memikirkan bagaimana mereka boleh dilihat atau membuat alasan berterusan mengapa orang lain perlu melakukannya. Bagaimana juga, kita boleh mengikuti teladan mereka?

Sekarang mari kita lihat interaksi wanita-wanita ini dengan Rasulullahﷺ dan kelakuannya terhadap mereka. Pertama, mari kita bahas tentang kehebatan Rasulullahﷺ yang luar biasa. Sebagai "Al-Qur'an yang berjalan," Rasulullahﷺ mempunyai sikap yang luar biasa sehingga wanita tahu mereka boleh dengan mudah mendekatinya dan menawarkan perkhidmatan mereka kepada masyarakat. Hubungan yang dibina oleh Rasulullah ﷺ dengan wanita dalam komunitinya adalah satu kepercayaan, pemberdayaan, maruah, dan penghargaan. Ini jelas, khususnya, dengan cara beliau, Rasulullahﷺ mengubah salah satu detik yang paling memalukan Sumayra binti Qays رضي الله عنه, gadis muda itu, yang pernah dapat dibayangkan menjadi salah satu detik paling indah dalam hidupnya.

Apabila Rasulullah ﷺ melihat darahnya, Baginda tidak memalukannya dan berteriak, “Astaghfirillah! (Saya berlindung kepada Allahﷻ!) Saudari! Haram! Sekarang anda adalah fitna (percubaan)!” Nasihat pertamanya kepadanya tidak terdiri daripada mengarahkan dia meninggalkan kehadirannya kerana dia adalah seorang wanita muda yang bertanggungjawab. Sebaliknya, Rasulullahﷺ mengajarnya bersuci pada saat itu. Rasulullahﷺ menunjukkan kemudahan dan sifat semulajadinya pada saat itu. Rasulullahﷺ memberinya kalung, yang Rasulullahﷺ secara peribadi meletakkan padanya dengan tangan-tangan yang diberkati, dan membantunya merasa terhormat dan istimewa pada saat itu.

Berapa ramai wanita muda yang kita kenali yang sedang bergelut dengan harga diri mereka? Apakah yang kita lakukan, sebagai sebuah komuniti, untuk membantu membinanya dan bukannya meruntuhkannya? Berapa ramai wanita muda yang telah kita beritahu, “Tutup,” kerana mereka adalah godaan kepada lelaki? Daripada mengaitkan hijab (kesederhanaan) dengan mencintai Allahﷻ), kami sering mengaitkannya dengan melindungi lelaki daripada wanita dalam masyarakat Islam. Berapa ramai lelaki telah membuat komen seperti, "Fitna baru sahaja masuk," tanpa menyedari akibat yang menyakitkan pada jiwa seorang wanita apabila satu-satunya kerangka rujukan yang diberikan oleh abang Islamnya untuknya ialah dia tergoda?

Semua pengalaman ini berlaku kepada saya secara peribadi dalam masyarakat Islam dan juga kepada ramai wanita yang saya kenali. Metodologi di mana wanita dibuat untuk merasakan bahawa mereka adalah fitna muktamad secara psikologi merosakkan pemahaman wanita tentang Islam dan harga diri mereka. Ia melumpuhkan hubungan semula jadi, normatif di mana lelaki dan wanita bekerja bersama untuk faedah masyarakat dan memaksa lelaki dan wanita takut berada di sekeliling satu sama lain dengan cara yang tidak wajar. Ini bukan dari Rasulullah ﷺ.

Kita ambil contoh Rasulullah ﷺ bahawa baginda membiarkan orang hidup selesa di sekelilingnya sehingga walaupun sesuatu boleh berubah menjadi pengalaman yang paling memalukan yang pernah dibayangkan oleh seorang wanita, gadis itu, pada saat itu, memperoleh ilmu, mendekatkan diri kepada Allahﷻ, dan cinta untuk bersama Rasulullahﷺ di Akhirat. Dalam komuniti kita juga, kita perlu menilai semula cara lelaki dan wanita berinteraksi dan retorik yang kita gunakan untuk menggambarkan wanita.

Mari kita lihat retorik Rasulullah ﷺ apabila Baginda ditanya oleh wanita jika mereka boleh mengambil bahagian. Dalam interaksinya dengan mereka, dia secara lisan menggalakkan mereka. Dia tidak berkata, "Tidak. Lelaki itu mungkin terganggu oleh kamu dan tergoda untuk meninggalkan medan perang.” Sebaliknya, dia secara khusus memberi mereka berkat Tuhan.

Kita perlu mula benar-benar mencontohi watak luar biasa Rasulullah ﷺ yang tidak membayangkan bahawa Sumayra binti Qays رضي الله عنه dan wanita yang bersamanya akan menyebabkan huru-hara di medan perang jika mereka hadir. Rasulullahﷺ mengetahui masyarakatnya; dia telah membangunkan lelaki dan wanita dalam komunitinya. Wanita dalam komunitinya mengikuti teladannya; mereka berasa selesa dan yakin mendekatinya (selawat dan salam sejahtera).

Ini adalah jenis persaudaraan dan persaudaraan yang penuh hormat yang perlu kita wujudkan dalam kerja, perkahwinan, dan kehidupan Islam kita.  Contoh mereka mengajar bahawa lelaki dan wanita mempunyai sesuatu untuk disumbangkan dan kita perlu menyokong sumbangan satu sama lain apabila digunakan untuk faedah masyarakat. Allah (swt) memberitahu kita dalam surat at-Taubah:

وَٱلْمُؤْمِنُونَ وَٱلْمُؤْمِنَـٰتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍۢ ۚ يَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤْتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓ ۚ أُو۟لَـٰٓئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ ٱللَّهُ ۗ إِنَّ ٱللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌۭ ٧١

“Orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan mukmin adalah sekutu bagi sebagian yang lain. Mereka menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu-Allah akan mengasihani mereka. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

(Surah Tawbah : Ayat 9:71)

Rasulullahﷺ mengajar kita bagaimana untuk mencapai hubungan masyarakat yang semula jadi, sihat, seimbang dan bermanfaat. Rasulullahﷺ mengajar kita bagaimana untuk mengajar manusia tentang Allah (swt) dengan belas kasihan, rendah hati dan rasa hormat. Berapa ramai lagi ahli komuniti kita yang akan hilang sebelum kita mengikuti teladannya?

Penceritaan di atas penuh dengan pengajaran buat kita sebagai masyarakat di Barat khususnya. Mengubah cabaran kepada peluang adalah metodologi Rasulullahﷺ. Wanita dalam contoh ini diberi kuasa untuk mengambil tindakan kerana guru yang membina mereka dan mengajar mereka berbuat demikian. Inilah Islam; cara hidup yang membebaskan, memberi manfaat kepada masyarakat, dan revolusioner yang boleh mengubah pengalaman yang paling memalukan kepada ingatan terindah, yang dihargai seumur hidup.

Jika ini Islam, jika ini agama kita, bilakah kita akan mengamalkannya? Bilakah kita akan mencontohi para sahabat wanita Rasulullahﷺ ini dalam sikap dan kehidupan kita sendiri? Dan yang lebih mendesak, bukankah sudah tiba masanya kecantikan Rasulullah ﷺ mula menyentuh mereka dalam komuniti kita sendiri melalui kebaikan tindakan kita sendiri?




Rujukan 

[1] Hilya, 2: 71.

[2}((Nadwi, M. K. 2007. Al-Muhadithaat: The Women Scholars in Islam. London and Oxford: Interface Publications, pp. 59))

Proactive Women and the Prophet ﷺ

by Maryam Amirebrahim
July 17, 2012





No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads