![]() |
| {Gambar Illustrasi Sahaja] |
Rasulullahﷺ kehilangan ayahnya sebelum dia dilahirkan dan ibunya ketika dia berumur enam tahun. Rasulullahﷺ membesar sebagai anak yatim piatu. Walau bagaimanapun, beberapa wanita menjaganya menunjukkan kepadanya belas kasihan seorang ibu. Mereka melakukan yang terbaik agar tidak membuatkan dia berasa seperti anak tiada ibu.
Salah seorang wanita itu ialah Ummu Ayman رضي الله عنه. Nama sebenar wanita Islam yang hebat ini, yang Rasulullahﷺ anggap sebagai daripada Ahl al-Bayt dan memujinya dengan mengatakan “ibuku selepas ibuku”[1] ialah “Baraka binti Thalaba”, atau lebih dikenali dengan Ummu Ayman رضي الله عنه. berkhidmat di rumah Rasulullahﷺ selama bertahun-tahun. Dia tinggal di rumah yang sama selepas kematian Abdullah, bapa Rasulullahﷺ. Selepas itu, dia membantu kedua-dua Aminah, ibu Rasulullahﷺ, dan Rasulullahﷺ sendiri.
Ketika Rasulullahﷺ berumur enam tahun, Aminah pergi ke Madinah bersama Ummu Ayman. Niatnya menziarahi sanak saudara dan kubur suaminya Abdullah ibn Abdul Muthalib di sana. Mereka tinggal di Madinah selama sebulan.
“Suatu hari, dua ulama Yahudi datang kepada saya dan berkata, ‘Bawalah kami Ahmad.’ Saya pulang ke rumah dan membawanya. Mereka memeriksanya dengan teliti. Mereka berkata, ‘Anak ini adalah seorang nabi. Di sinilah tempat dia akan berhijrah. Akan ada peperangan besar di negeri ini.’”[2]
Ummu Ayman رضي الله عنه. berasa takut selepas ceramah mereka. Dia bimbang mereka akan mencederakan "anak kesayangannya". Ummu Ayman رضي الله عنه cuba untuk tidak meninggalkan Rasulullahﷺ sendirian untuk melindunginya daripada sebarang bahaya.Akhirnya, tiba masanya untuk pulang ke Makkah. Ummu Ayman رضي الله عنه. gembira mendengar nya. Dia berasa lega kerana orang Yahudi tidak akan dapat membahayakan Rasulullahﷺ selepas mereka berangkat.
Kafilah tiga orang ini meninggalkan Madinah. Mereka mula menuju ke Makkah. Mereka sedang dalam perjalanan dengan gembira. Namun, sesuatu yang tidak dijangka berlaku selepas beberapa ketika. ibu Rasulullahﷺ, Aminah jatuh sakit secara tiba-tiba. Dia sedar bahawa dia akan mati kerana penyakit ini. Dia memandang wajah Rasulullahﷺ dan teringat mimpi yang dilihatnya. ibu Rasulullahﷺ, Aminah berkata;
"Jika benar apa yang aku lihat dalam tidurku ini, nescaya kamu akan diutuskan oleh Allahﷻ sebagai nabi kepada seluruh manusia untuk memberitahu mereka perkara dan perbuatan yang dibenarkan dan dilarang. Kamu akan menetapkan Islam, agama nenek moyang kamu, Ibrahim. Allahﷻ akan melindungi kamu daripada berhala dan penyembahan berhala yang telah wujud sejak sekian lama.
Ummu Ayman رضي الله عنه. menanggung beban yang berat. Dia mahu menangis teresak-esak tetapi dia tidak melakukannya kerana dia fikir Rasulullahﷺ akan berasa sedih. Ummu Ayman رضي الله عنه. menahan diri. Ummu Ayman رضي الله عنه. memutuskan untuk tidak membuatnya merasa kekurangan ibunya. Dia akan bertindak dengan cara yang banyak berkorban. Ummu Ayman رضي الله عنه. memeluk nya seperti anaknya sendiri. Kemudian, dia menghiburkannya seperti berikut:
“Jangan bersedih. Wahai Muhammad! jangan menangis. Kita harus berserah kepada qadar ilahi. Allah memiliki jiwa dan harta kita. Mereka telah diamanahkan kepada kami. Dia mengambil kembali apa yang Dia amanahkan kepada kita sebagaimana yang Dia kehendaki.”
Ada air mata di mata Rasulullahﷺ. Dia ditinggalkan sebagai anak yatim dan tiada ibu. Dia tidak melihat wajah ayahnya walaupun sekali. Dia tidak akan dapat melihat wajah ibunya selepas itu. Rasulullahﷺ bercakap seperti berikut sambil menangis:
“Saya tahu. Saya sentiasa berserah kepada ketentuanNya. Namun, wajah ibu adalah wajah yang tidak dapat dilupakan. Saya berasa sedih kerana saya tidak akan melihat wajah itu lagi.”
Walau bagaimanapun, dia menahan dirinya untuk terus bersedih dan bersama-sama tidak lama lagi. Rasulullahﷺ mahu menunaikan kewajipan terakhirnya untuk ibunya. Rasulullahﷺ berkata kepada pengasuhnya seolah-olah dia sudah dewasa,
“Ayuh! Dia menyerahkan jiwanya kepada pemiliknya. Mari kita masukkan mayatnya ke dalam tanah supaya dia dapat berehat.”
Selepas beberapa ketika, mereka mengebumikan ibu yang paling mulia dan paling bertuah bersama-sama.
Kewajipan membawa Rasulullahﷺ ke Makkah kini menjadi tanggungjawab Ummu Ayman رضي الله عنه. Dia meletakkan Rasulullahﷺ di atas unta. Mereka berangkat bersama-sama. Setelah menempuh perjalanan yang melelahkan selama lima hari, mereka sampai ke Makkah. Ummu Ayman رضي الله عنه memberikan nya kepada Abdul Muttalib, datuknya, sambil menangis. Namun, dia melayani Rasulullahﷺ baik ketika Rasulullahﷺ bersama datuknya dan selepas kewafatan datukunya. Begitu juga ketika Rasulullahﷺ berada di bawah perlindungan Abu Talib, bapa saudara Rasulullahﷺ. Ummu Ayman رضي الله عنه tetap juga mengasuh Rasulullahﷺ.
Dia menganggapnya sebagai penghormatan besar untuknya.
Banyak tahun berlalu. Rasulullahﷺ berumur 25 tahun. Semua orang menyayanginya dan memanggilnya "Muhammad al-Amin". Dia berkahwin dengan Umm Khadijah binti رضي الله عنه , yang merupakan janda 15 tahun lebih tua daripadanya tetapi merupakan wanita yang paling mulia di Makkah. Umm Khadijah binti رضي الله عنه sangat kaya. Dia menyerahkan semua hartanya kepada suami tercinta.
Rasulullahﷺ tidak melupakan pengasuhnya- Ummu Ayman رضي الله عنه. yang menyayanginya dengan belas kasihan seorang ibu dan yang berkorban untuknya seperti seorang ibu. Rasulullahﷺ membantu pengasuhnya dari segi kewangan dan menunjukkan rasa hormatnya seperti seorang anak lelaki yang menghormati ibunya. Dia juga membantu pengasuhnya untuk berkahwin. Dia mengawinkannya dengan Ubayd bin Zayd.
Apabila Rasulullahﷺ berumur 40 tahun, Allahﷻ memilih dan melantiknya sebagai nabi. Ummu Ayman رضي الله عنه., yang menjaganya dengan setia sejak dia masih bayi, menduga dia akan menjadi orang penting. Kerana, dia memerhatikan beberapa kejadian indah bermula dari kelahirannya. Oleh itu, dia tidak pernah meninggalkannya sendirian. Apabila Rasulullahﷺ mula menyeru orang kepada Islam, Rasulullahﷺ tidak meninggalkannya sendirian. Ummu Ayman رضي الله عنه. percaya kepadanya tanpa teragak-agak; maka, Ummu Ayman رضي الله عنه. menggembirakan Rasulullahﷺ.
Dalam tempoh itu, untuk menjadi seorang Muslim bermakna menerima terlebih dahulu untuk menjalani penyeksaan yang luar biasa. Ummu Ayman رضي الله عنه., mengalami siksaan yang pedih itu. Bagaimanapun, dia tidak membuat sebarang konsesi tentang kepercayaannya kerana dia menganggap mati dengan cara ini sebagai penghormatan. Apabila penyeksaan menjadi tidak tertanggung, dia berhijrah ke Habsyah dan kemudian ke Madinah. Oleh itu, dia menerima ganjaran “penghijrahan berganda”.[3]
Ummu Aiman رضي الله عنه., tidak meninggalkan Rasulullahﷺ sendirian di Madinah seperti di Makkah. Dia selalu melayannya.
Pengasuh Rasulullahﷺ senantiasa bertawakal kepada Allahﷻ. Dia tidak putus harapan kepada Allahﷻ walaupun dalam situasi yang paling sukar. Ummu Ayman رضي الله عنه., percaya bahawa Dia akan menolongnya. Ummu Ayman رضي الله عنه. kadang-kadang menerima ganjaran penyerahan dan kepercayaan ini terlebih dahulu.
Semasa dia berhijrah, dia berhenti berhampiran Rawha untuk malam itu. Dia sangat dahaga. Dia tidak mempunyai walaupun setitik air. Dia tidak panik kerana dia pasti percaya bahawa Tuhannya, yang sangat penyayang, melihatnya dan mengetahui keadaannya. Dia tahu bahawa dia tidak akan berasa dahaga dan keletihan. Hakikatnya, pertolongan Allahﷻ tidak berlengah-lengah. Ummu Ayman رضي الله عنه. melihat baldi tergantung di langit diikat dengan tali putih. Dia berdiri dengan bersyukur kepada Allahﷻ dan pergi ke baldi. Ia penuh dengan air yang jernih dan sejuk. Dia menghilangkan dahaganya. Dia berasa lega. Semasa menceritakan kejadian ini, Ummu Ayman رضي الله عنه. berkata,
“Saya tidak pernah berasa dahaga selepas itu.”[4]
Satu lagi ciri Ummu Ayman رضي الله عنه. ialah dia seorang mujahid Islam yang tidak gentar. Ummu Ayman رضي الله عنه. tidak teragak-agak untuk mempertaruhkan nyawanya demi Islam. Semasa Perang Uhud, para mujahid telah bercerai-berai dan beberapa orang Sahabat pulang ke Madinah semasa peperangan itu sedang berlangsung. Ummu Ayman رضي الله عنه. berasa sangat menyesal apabila melihat perkara ini. Dia merasa terganggu apabila mereka panik dan meninggalkan Rasulullahﷺ di medan perang menghadapi musuh. Dia menjerit kepada salah seorang yang meninggalkan medan perang seperti berikut:
"Ada distaff di sini. Ambil ini dan putar bulu. Berikan saya pedang anda. Aku akan pergi ke Uhud bersama para wanita dan berperang.”
Apabila dia mendengar bahawa dia baik-baik saja, dia berasa lega. Dia menjaga mujahid yang cedera bersama wanita lain. Ummu Aiman رضي الله عنه.memberi air kepada para mujahid.[5]
Seperti semua Sahabat, Ummu Aiman رضي الله عنه. sangat mencintai Rasulullahﷺ. Dia mempunyai kepercayaan yang boleh membuat dia mengorbankan hidupnya untuk Rasulullahﷺ.
Dia sentiasa ingin melihat Rasulullahﷺ gembira; dia tidak dapat menanggungnya apabila dia sedih. Dia bergembira dengan Rasulullahﷺ dan merasa kasihan dengan Rasulullahﷺ. Suatu ketika, Rasulullahﷺ membawa seorang kanak-kanak yang sakit di pangkuannya. Kanak-kanak itu merintih kerana sakit Rasulullahﷺ menangis kerana belas kasihannya. Apabila Ummu Ayman رضي الله عنه. melihat bahawa Rasulullahﷺ menangis, dia pun turut menangis. Rasulullahﷺ bertanya,:
“Mengapa kamu menangis sedangkan aku di sini?” Ummu Ayman رضي الله عنه menyatakan cintanya kepadanya seperti berikut:
“Bagaimana saya tidak boleh menangis sedangkan Rasulullahﷺ menangis?”[6]Ummu Ayman رضي الله عنه menjalani kehidupan yang bahagia bersama suaminya Ubayd bin Zaydرضي الله عنه . Ubayd bin Zaydرضي الله عنه turut serta dalam Perang Hunain. Dia berjuang di sana dengan gagah berani dan menjadi syahid. Ummu Aiman رضي الله عنه tidak kehilangan keteguhan nya apabila mendengar suaminya meninggal dunia. Dia menganggapnya sebagai penghormatan besar untuk menjadi isteri seorang syahid. Dia menunjukkan kesabaran atas musibah ini di jalan Allahﷻ.
Rasulullahﷺ tidak meninggalkan pengasuhnya yang mengorbankan diri, Ummu Ayman, yang memperlakukannya seolah-olah dia adalah ibunya, yang bersabar dengan segala macam masalah, musibah dan penderitaan demi kepercayaannya dan yang menjalani siksaan untuknya, seorang diri.Suatu ketika, beliau berkata kepada para sahabatnya sebagai berikut “Barangsiapa yang ingin menikahi wanita surga, maka hendaklah ia menikahi Ummu Ayman رضي الله عنه .” Oleh itu, dia menunjukkan bahawa dia adalah wanita Syurga. Apabila Ummu Aiman mendengar sabda Rasulullahﷺ tentangnya, dia sangat gembira. Mungkinkah ada kebahagiaan yang lebih besar daripada ini untuk seorang Muslim? Ummu Ayman رضي الله عنه menjalani kehidupan yang bahagia bersama suaminya Ubayd bin Zaid رضي الله عنه.
Ubayd bin Zaid رضي الله عنه.turut serta dalam Perang Hunain. Dia berjuang di sana dengan gagah berani dan menjadi syahid. Ummu Ayman tidak kehilangan keteguhannya apabila mendengar suaminya meninggal dunia. Dia menganggapnya sebagai penghormatan besar untuk menjadi isteri seorang syahid. Dia menunjukkan kesabaran atas musibah ini di jalan Allahﷻ.Rasulullahﷺ tidak
meninggalkan pengasuhnya yang mengorbankan diri, Ummu Ayman رضي الله عنه, yang
memperlakukannya seolah-olah dia adalah ibunya, yang bersabar dengan segala
macam masalah, musibah dan penderitaan demi kepercayaannya dan yang menjalani
siksaan untuknya, seorang diri. Suatu ketika, beliau berkata kepada para
sahabatnya sebagai berikut: “Barangsiapa yang ingin menikahi wanita surga, maka
hendaklah ia menikahi Ummu Aiman رضي الله عنه.” Oleh itu, dia menunjukkan bahawa dia adalah
wanita Syurga. Apabila Ummu Ayman رضي الله عنه mendengar sabda Rasulullahﷺ tentangnya,
dia sangat gembira. Mungkinkah ada kebahagiaan yang lebih besar daripada ini
untuk seorang Muslim?
Orang pertama yang menyahut seruan Rasulullahﷺ ialah anak angkatnya Zaid bin Haritha رضي الله عنه. Zaid bin Haritha رضي الله عنه adalah seorang sahabat muda. Zaid bin Haritha رضي الله عنه ingin mengahwini seorang wanita tua seperti Ummu Aiman hanya untuk menggembirakan Rasulullahﷺ. Zaid bin Haritha رضي الله عنه lebih mengutamakan keizinan Rasulullahﷺ daripada kesenangan duniawi. Selepas itu, Rasulullahﷺ mengawinkan Sahabat agung ini dengan pengasuhnya. Panglima besar Islam, Usamah bin Zaid رضي الله عنه yang merupakan Sahabat yang hebat seperti bapanya, dilahirkan daripada perkahwinan ini.[7]
Ummu Ayman رضي الله عنه mempunyai tempat yang berbeza di mata Nabi. Dia kadang-kadang membuat jenaka untuk menggembirakannya. Namun, Nabi berkata benar walaupun baginda bergurau. Dia menggembirakan penerimanya tanpa menyinggung perasaan mereka. Sekali, Ummu Ayman رضي الله عنه mendatangi Rasulullahﷺ dan berkata kepadanya, “Apakah kamu akan mencarikan aku binatang untuk ditunggangi?” Rasulullahﷺ bersabda, “Aku akan memberikan kepadamu keturunan seekor unta betina untuk ditunggangi.” Ummu Ayman رضي الله عنه tidak memahami gurauan Rasulullahﷺ dan berkata, “Wahai Rasulullah, anak unta betina tidak akan dapat menggendongku. Saya tidak mahu anak unta." Nabi mengulangi sabdanya: "Aku akan memberikan kepadamu keturunan unta betina untuk ditunggangi!"[8]Maka, Nabi berkata benar walaupun dia bergurau. Bukankah unta muda dilahirkan dari unta betina?
Ummu Aiman رضي الله عنه dekat dengan Nabi ketika beliau wafat. Dia tidak dapat menahan menangis. Mereka bertanya kepadanya, "Mengapa kamu menangis begitu banyak?" Dia berkata, "Saya menangis kerana wahyu telah berakhir."
Selepas Rasulullahﷺ, Saiyidina Abu Bakr As Sidique رضي الله عنه , Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه menunjukkan rasa hormat yang selayaknya wanita ini kepadanya. Kerana, orang-orang yang dihargai oleh Rasulullahﷺ adalah berharga di mata para Sahabat juga. Oleh itu, mereka melawatnya dari semasa ke semasa dan memenuhi keperluannya. Dan dia berdoa untuk mereka.[9]
Ummu Ayman رضي الله عنه yang menjadi sangat tua, meninggal dunia pada tahun-tahun pertama kekhalifahan Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه . Satu hadis yang diriwayatkan oleh beliau adalah seperti berikut:
“Janganlah kamu meninggalkan solat fardhu dengan sengaja. Seseorang yang meninggalkan solat dengan sengaja maka terhalang perlindungan Allah dan Rasul-Nya.”
Rujukan
[1] al-Isaba, 4: 432; Tabaqat, 8: 223.
[2] Tabaqat, 1: 116.
[3] Usdu'l-Ghaba, 5: 408.
[4] Tabaqat, 8: 224; Hayatu’s-Sahaba, 3: 459; al-Isaba, 4: 432.
[5] Tabaqat, 8: 225.
[6] Tajrid Translation, 4: 381.
[7] al-Isaba, 4: 432; Tabaqat, 8: 224.
[8] Tabaqat, 8: 224.
[9] Muslim, Fadailu’s-Sahaba: 103.
[10] Musnad, 6: 421.




No comments:
Post a Comment