Thursday, January 23, 2025

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه

 



Muslimah yang Berbaiat Dua Kali kepada Rasulullahﷺ. [Mubayi’atal-Baiatain]

Ummu  Mundzir binti Qais رضي الله عنه

Ketika keimanan telah tertanam kuat dalam sanubari, maka bongkahan  hambatan yang menghalangi jernih dan sucinya kebenaran tidak mampu  membendungnya. Saat debu-debu Makkah masih sombong menghambat  dakwah, Allah menyiapkan kota lain untuk menerima dan kelak di sanalah  negara Islam pertama ditegakkan, yakni Madinah al-Munawarah. Di antara penduduk Madinah yang menyambut seruan Rasulullahﷺ ialah Ummu  Mundzir binti Qais رضي الله عنه, salah seorang sahabiyah yang menorehkan catatan  sejarah yang sangat indah.

Mengenal Sekilas Sosok Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه,, Namanya ialah Salma binti Qais bin Amr bin Ubaid رضي الله عنه,  terkenal dengan sebutan Ummul Mundzir. 

Dia salah seorang makcik Rasulullah ﷺ  dari pihak ayah. Memiliki saudara bernama Sulaith bin Qais. Sulaith bin  Qais رضي الله عنه turut serta dalam perang Badar, perang Uhud, perang Khandaq,  dan peperangan lain bersama Rasulullah ﷺ.

Ummul Munzir Salma Bint Qays رَضِیَ الـلّٰـهُ عَنْهَا dimuliakan dengan menjadi ibu saudara sebelah ibu Rasulullah ﷺ.  Sudah menjadi kebiasaan di kalangan orang Arab untuk ibu saudara sebelah ibu bapa dan datuk juga dirujuk sebagai "makcik sebelah ibu", itulah sebabnya dia adalah ibu saudara sebelah ibu Rasulullah ﷺ dari sebelah datuk sebelah bapa baginda.

Ayahnya bernama Qays Bin ‘Amr dan ibunya bernama Rughaybah binti Zuraarah. Beberapa ahli sejarah telah menyebut Rughaybah dengan 'زا', maka mereka menyebutnya sebagai Zughaybah Bint Zuraarah.  Dia telah berkahwin dengan Sayyiduna Qays Bin Sa’sa’ah رَضِىَ الـلّٰـهُ عَـنْهُ. Gelarannya berasal dari hubungannya dengan anaknya Munzir [Ummul Munzir]. Dia lebih terkenal dengan ini daripada namanya. Abangnya adalah seorang sahabat yang terkenal: Sayyiduna Sulayt Bin Qays رَضِىَ الـلّٰـهُ عَـنْهُ.

Beliau menyertai semua ghazawaat bersama Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم, termasuk perang Badar, Uhud dan Khandaq. Dia, bersama dua saudara perempuannya—Sayyidatuna Ummu Sulaym dan Sayyidatuna Umayrah رَضِیَ الـلّٰـهُ عَنْهُّنَّ—menyertai Bay’ah al-Ridhwan. Ini adalah ikrar yang diikrarkan kepada Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم pada peristiwa Perjanjian al-Hudaybiyyah. Al-Quran menyatakan bahawa Allah redha kepada orang-orang yang mengambil bahagian dalam baiah ini. Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم bersabda: ‘Tidak akan masuk neraka seorang pun dari orang-orang yang berbai’at di bawah pohon itu اِنْ شَــآءَالـلّٰـه.’

Kerana Sayyidatuna Ummu Munzir رَضِیَ الـلّٰـهُ عَنْهَا telah menerima Islam sejak awal, oleh itu dia dikurniakan peluang untuk berdoa ke arah kedua-dua kiblat: Bayt al-Maqdas dan Kaabah.

Dia suka mengajar tentang Islam. Peristiwa berikut menggambarkan cinta dan minatnya terhadap ilmu Islam. Ketika dia dan wanita-wanita Anshar yang lain berbai'at kepada Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم, di samping perkara-perkara lain, baginda berjanji kepada mereka bahawa mereka tidak akan menipu suami mereka. Sayyidatuna Ummu Munzir رَضِیَ الـلّٰـهُ عَنْهَا meminta seorang wanita lain untuk bertanya kepada Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم apa yang dia maksudkan dengan ini, lalu baginda menjawab: ‘Tidak memberikan harta kepada suaminya secara rahsia].

Perhatikan bahawa Nabi صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَاٰلِهٖ وَسَلَّم mengambil baiah daripada wanita tanpa sebarang sentuhan fizikal. Sayyidatuna Aisha رَضِیَ الـلّٰـهُ عَنْهَا menyatakan: ‘Aku bersumpah demi Allah, tangannya tidak menyentuh tangan wanita lain pada masa menerima bai’ah. Dia hanya akan menerima ikrar mereka melalui ucapan. Sulaith bin Qais رضي الله عنه merupakan pahlawan perang Jisr di bawah pimpinan  Abu Ubaidah رضي الله عنه. Perang Jisr ialah perang yang terjadi di sebuah jambatan.  Dalam perang tersebut, Sulaith bin Qais رضي الله عنه gugur sebagai seorang syahid  pada tahun 14 Hijriah.

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, termasuk salah seorang wanita yang  pertama memeluk Islam dan turut serta dalam dua baiat yang penuh berkah di  hadapan Rasulullah ﷺ sehingga Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, diberi  gelaran Mubayi’atal-Baiatain yang bermaksud orang yang berbaiat dua kali. Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, dikenal sebagai seorang yang berakhlak  mulia, rajin beribadah, gigih untuk terus meningkatkan ilmu, rajin membaca al- Quran, menghafal hadis, dan tidak pernah lelah menyampaikan dakwah Islam.

Sungguh, Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, menjalani agama ini dengan ikhlas  sepenuh jiwa raga. Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, juga termasuk salah  seorang sahabiyah yang solat bersama Rasulullah ﷺ menghadap dua kiblat.

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, Berbaiat Dua Kali kepada Rasulullahﷺ

Setelah Baitul Aqabah pertama, Rasulullahﷺ mengutus Mus'ab bin Umayr رضي الله عنه, sebagai dai pertama ke Madinah Al-Munawwarah. Di antara berkah dakwah Mus'ab bin Umayr رضي الله عنه,. ialah keislaman Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه,. Maka, dia menjadi antara kaum wanita yang lebih dahulu masuk Islam dan termasuk di antara mereka yang disebutkan Allah dalam firman-Nya:


وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلْأَوَّلُونَ مِنَ ٱلْمُهَـٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحْسَـٰنٍۢ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّـٰتٍۢ تَجْرِى تَحْتَهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًۭا ۚ ذَٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ ١٠٠

Dan orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama (masuk Islam) di antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada AllahAllah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang agung.” 

[Surah At-Taubah (9): 100]


Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, mengisahkan bagaimana dia berbaiat kepada kepada Rasulullahﷺ, “Aku menemui Nabi ﷺ bersama wanita-wanita Ansar untuk berbaiat. Di antara syarat yang diajukan bagind dalam baiat tersebut ialah: Tidak boleh mempersekutukan Allah dengan sesuatu apa pun, tidak boleh mencuri, tidak boleh berzina, tidak boleh membunuh anak-anak kami sendiri, tidak boleh membuat tuduhan palsu, dan tidak boleh menderhakai Rasulullah ﷺ dalam kebaikan; Selain itu Rasulullahﷺ juga berkata, ‘Dan tidak boleh menipu suami sendiri.’”

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, melanjutkan, “Kami menerima syarat-syarat tersebut dan berbaiat kepada Rasulullah Muhammad ﷺ Kemudian kami pulang, di tengah perjalanan aku berkata kepada salah seorang wanita yang ikut berbaiat, ‘Kembalilah kepada Rasulullah ﷺ, apa yang dimaksudkan dengan menipu suami sendiri?’ Wanita itu bertanya kepada Rasulullahﷺ, maka Rasulullah ﷺ menjawab, ‘Maksudnya, kamu mengambil hartanya, lalu kamu berikan kepada orang lain yang kamu sukai.’”

Inilah baiat Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, kepada Rasulullah ﷺ untuk kali pertama. Untuk kali kedua, Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, berbaiat kepada Rasulullahﷺ agar mendapatkan keredhaan dari Allah di bawah pohon, yang lebih dikenali dengan Baiat Ridwan, yang terjadi pada 6 Hijriah.

Ketika Rasulullahﷺ merancang untuk melaksanakan umrah ke Makkah, kaum Quraisy berusaha menghalangi sehingga terjadi ketegangan. Untuk meredakan ketegangan ini Rasulullahﷺ mengirimkan Saiyidina Uthman bin Affanرضي الله عنه, sebagai duta Rasulullahﷺ untuk menjelaskan kepada kaum Quraisy bahawa tujuan Rasulullahﷺ dan kaum muslimin ialah untuk melaksanakan umrah bukan untuk berperang.

Tokoh-tokoh Quraisy bermusyawarah untuk menentukan sikap mereka sehingga untuk beberapa waktu Saiyidina Uthman bin Affanرضي الله عنهtinggal di Makkah menunggu keputusan mereka yang akan disampaikan kepada Rasulullahﷺ.

Sementara itu, muncul khabar di tengah kaum muslimin bahawa Uthman bin Affan telah terbunuh, maka Rasulullah ﷺ menyeru kepada kaum muslimin untuk berbaiat selari dengan perintah Allah, Rasulullahﷺ memegang tangannya sendiri dan berkata, “Tangan ini mewakili Uthman.”

Setelah baiat dilangsungkan, Saiyidina Uthman bin Affanرضي الله عنه datang dan langsung berbaiat kepada Rasulullahﷺ. Salah seorang wanita yang menyegerakan perintah ini iaitu Baiat Ridwan ialah Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه,. Dia menyambut perkataan Rasulullahﷺ bersama sekelompok sahabiyah lain yang rela mati.

Dengan sikapnya tersebut, dia mendapatkan berita gembira berupa syurga yang telah disabdakan Rasulullah ﷺ “Tidak akan masuk neraka orang yang mengikat baiat di bawah pohon ini.” 

[HR Bukhari].

Kedudukan Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, di Sisi Rasulullah ﷺ

Pengkhianatan kaum Yahudi Bani Quraizhah terhadap perjanjian damai dengan kaum muslimin begitu menyakitkan. Bagaimana tidak? Ketika perang Khandaq terjadi, Bani Quraizah yang memiliki perjanjian damai dengan kaum muslimin sepaptutnya turut menjaga kota Madinah yang dikepung. Akan tetapi, Bani Quraizah malah melakukan pengkhianatan dan bergabung dengan pasukan pakatan pimpinan Quraisy.

Keadaan kaum muslimin saat itu benar-benar kritikal, maka setelah perang Khandaq selesai dan kaum muslim diberi kemenangan oleh Allah, Rasulullahﷺ melanjutkan perjuangannya, memberi pelajaran kepada Bani Quraizah. Setibanya di perkampungan Bani Quraizah, pasukan kaum muslimin melakukan pengepungan dan melakukan sekatan terhadap kelompok Yahudi itu.

Menurut pendapat yang kuat, pengepungan berlangsung selama 25 hari. Pengepungan itu sangat memberi kesan bagi Yahudi Bani Quraizah. Akhirnya mereka menyerah dan bersedia menerima hukuman dari Rasulullah ﷺ.

Oleh yang demikian, Rasulullah ﷺ melimpahkan penentuan jenis hukuman yang akan dijatuhkan bagi Bani Quraizah kepada Sa’ad bin Mu’adz RA. Sa’ad merupakan salah seorang tokoh dari Bani Aus. Bani Aus dahulunya merupakan sekutu Bani Quraizah. Kemudian Sa’ad mengatakan, “Hukum yang saya tetapkan ialah pasukan mereka dibunuh, kaum wanita dan anak ditawan.”

Ketika kaum muslimin sedang melaksanakan hukuman yang telah diputuskan oleh Saad bin Muadz, terdapat seorang Yahudi Bani Quraizah bernama Rifa’ah yang ketika beliau masih di penjara menulis surat kepada Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, yang berisi:

“Mohonlah kepada Rasulullah agar membebaskanku, bagaimanapun aku menghormatimu dan keluargamu, dan engkau sendiri masih tergolong ibunya.” Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, kelihatan gelisah, dan hal itu diketahui oleh Rasulullah. Maka Rasulullah berkata, “Ada apa denganmu wahai Ummu Mundzir?”

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, menjawab, “Biarlah ayah dan ibuku menjadi tebusanmu, wahai Rasulullah, sesungguhnya Rifa’af bin Samau’al sangat dekat dengan kami, dia sering berkunjung ke rumah kami, dan sangat besar jasanya kepada kami, maka jika engkau berkenan, hibahkanlah Rifa’ah kepada kami. Dia berjanji akan melakukan solat dan makan daging unta.”

Kemudian Rasulullahﷺ menyerahkan Rifa’ah kepada Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, seraya bersabda, “Jika dia mahu melakukan solat, maka itu lebih baik bagi dirinya. Jika dia tetap kukuh pada agamanya, maka hal itu lebih teruk bagi dirinya.” Akhirnya Rifa’ah pun masuk Islam.

Dia berkesempatan mendampingi Rasulullah ﷺ dan meriwayatkan hadis. Rifa’ah merupakan pakcik Ummul Mukminin, Shafiyyah binti Huyaiy.

Demikianlah Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, memiliki kedudukan di sisi Rasulullahﷺ. Sungguh Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, merupakan salah seorang di antara para sahabiyah yang mengisi lembar-lembar perjalanan hidupnya dengan Islam dan untuk Islam.

Bergegas menjalankan apa yang diperintahkan Allah dan Rasulullah ﷺ. Selalu berakhlak mulia, rajin beribadah, gigih menuntut ilmu dan meningkatkannya hari demi hari, rajin membaca al-Quran dan menghafal hadis Rasulullah ﷺ.

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, termasuk salah seorang perawi hadis wanita. Di antara yang meriwayatkan hadis dari Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, ialah Ummu Sulaim bin Ayyub bin Hakam, Ayyub bin Abdurrahman, dan Ya’qub bin Abu Ya’qub Al-Madani.

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, merupakan seorang wanita pejuang, dia tidak pernah lelah menyampaikan dakwah Islam. Sungguh Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, menjalani agama ini dengan sepenuh jiwa raga sehingga dia mendapatkan kedudukan yang terhormat di sisi Rasulullah ﷺ.

Semoga kita boleh belajar dari kisah hidup Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, ini dan menjadikan lembaran kehidupan kita berjalan sesuai dengan ketentuan hukum-hukum Allah.  Wallahu’alam.


Mubayi’atal-Baiatain

Wanita yang solat dengan mengadap 2 kiblat dan ikut serta dalam 2 baiah”

Iman bukanlah persoalan kecil dalam kehidupan seorang muslim. Malahan memerlukan pengorbanan jiwa dan raga. Ketika awal kebangkitan Islam , bilangan orang-orang yang memiliki Iman adalah sangat sedikit. Begitu juga yang tercatat dalam lembaran sejarah bahawa seorang wanita yang merupakan ibu saudara kepada Nabi junjungan kita iaitu Rasulullah dari sebelah bapa nabi sendiri telah melakar sejarah.

Beliau adalah Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه,Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه, ini adalah wanita yang dianugerahkan oleh Allah untuk  berbaiah sebanyak dua kali dan pernah solat dengan menghadap dua kiblat.

 Keistimewaan Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه,

Antara keistimewaan yang telah Allah anugerahkan kepadanya adalah melalui ahli keluarganya sendiri. Adik beradiknya iaitu Ummu Sulaim binti Qais  dan Umairah binti Qais adalah termasuk di antara orang-orang Madinah yang pertama memeluk Islam dan 2 kali berbaiah kepada Rasulullah.

Begitu juga dengan adik beradik lelakinya ,Sulaith bin Qais yang merupakan seorang yang dermawan dan juga merupakan pahlawan yang berani,malahan mendapat pendidikan awal dengan Rasulullah dan menyertai beberapa peperangan iaitu Badar, Uhud , Khandaq dan peperangan lain.

Juga turut serta dalam perang Al-Jisr di bawah pimpinan Abu Ubaidah dan telah gugur syahid dalam perang yang berlaku pada tahun 14Hijrah itu.

Antara peristiwa penting yang pernah berlaku adalah bagaimana beliau mendapat penghormatan dari  Rasulullah kerana baginda kerap menziarahinya serta memakan makanan yang dihidangkan. Bahkan makanan tersebut penuh berkah.

Peristiwa Keislamannya 

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه terbuka hatinya untuk memeluk Islam setelah mendengar sendiri nasihat  yang disampaikan dengan penuh hikmah  oleh Duta Pertama yang diutuskan oleh Rasulullah ke bumi Madinah. Duta tersebut adalah Musab bin Umair r.a  yang ketika itu memberikan peringatan yang meresap masuk ke jiwa-jiwa mereka yang telah dipilih oleh Allah untuk menerimanya sehingga Allah menyebut peristiwa yang berlaku ini dalam surah at-taubah ayat 100 : 

وَٱلسَّـٰبِقُونَ ٱلْأَوَّلُونَ مِنَ ٱلْمُهَـٰجِرِينَ وَٱلْأَنصَارِ وَٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحْسَـٰنٍۢ رَّضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا۟ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّـٰتٍۢ تَجْرِى تَحْتَهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ خَـٰلِدِينَ فِيهَآ أَبَدًۭا ۚ ذَٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ ١٠٠

“ Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama (masuk islam) di antara orang-orang muhajirin dan ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya.Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya.Itulah kemenangan yang besar

( Surah At-Taubah :100)

 Baiah kepada nabi dalam Baiah Aqabah

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه dan wanita lain bersegera bertemu dengan Rasulullah untuk berbaiah dan menerima syarat baiah tersebut. Beliau menceritakan antara syaratnya ialah tidak boleh mempersekutukan Allah , tidak boleh mencuri,tidak boleh berzina,tidak boleh membunuh anak-anak sendiri,tidak boleh membuat tuduhan palsu dan tidak boleh mendurhakai Rasulullah dalam kebaikan dan tidak boleh menipu suami sendiri.

Semua syarat tersebut diterima oleh mereka dan selepas berbaiah mereka semua pulang. Dalam perjalanan pulang Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه meminta kepada salah seorang wanita yang turut serta dalam baiah tersebut agar kembali semula bertemu Rasulullah untuk bertanyakan apakah maksud menipu suami sendiri.

Lalu wanita tersebut bertemu dengan Rasulullah dan baginda menjawab : “maksudnya kamu mengambil hartanya lalu kamu berikan kepada orang lain dengan pilih kasih” . Di sini terserlah bahawa beliau sangat mengambil berat mengenai isi kandungan perjanjian tersebut dengan segera mengemukakan persoalan yang berlegar di fikirannya untuk mengetahui jawapan yang tepat.

 Baiah kali ke dua dalam Baiah Ridwan

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنهjuga berbaiah di bawah pokok sepertimana yang lain. Baiah ini berlaku selepas Rasulullah dan ahli rombongannya yang datang dari Madinah menuju ke Makkah terhalang  untuk melakukan umrah disana. Semua yang berbaiah disana mendapat redha Allah dan diharamkan tubuh mereka daripada api neraka.

 Contoh Terpuji

Beliau sangat bersemangat untuk mempelajari pelbagai ilmu samada dari segi akhlak, perilaku, ibadah dan muamalat. Sangat rajin membaca Al-Quran dan menghafal sunnah nabi saw. Termasuk wanita yang istimewa kerana pernah bersolat bersama nabi dengan menghadap dua kiblat. Contoh terpuji inilah seharusnya dijadikan ikutan oleh wanita pada masa kini dengan mempelajari pelbagai ilmu yang bermanfaat

Peranan mulia Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه dalam peperangan Bani Quraizah.

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه sendiri melihat bagaimana  kaum muslimin sedang melaksanakan hukuman terhadap Bani Quraizah yang telah diputuskan oleh Saad bin Muadz رضي الله عنه. Seorang daripada kaum kerabatnya yang baik terhadap Ummul Mundzir رضي الله عنه dan Sulaith bin Qais رضي الله عنه serta keluarga mereka iaitu Rifaah bin Samaual Al-Qurazhi رضي الله عنه telah ditahan dipenjara.

Rifaah telah menulis surat kepadanya agar membebaskannya ketika itu. Akhirnya dia bebas dengan jaminan dari Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه kepada Rasulullah setelah baginda sendiri  melihat bagaimana Rifaah sangat menghormati dan patuh kepada Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه.

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه menyatakan kepada baginda bahawa Rifaah ini akan solat dan akan makan daging unta yang bermaksud akan memeluk islam. Lalu baginda menjawab sekiranya dia benar-benar solat itu adalah baik bagi dirinya.Tetapi jika sebaliknya maka ia buruk buat dirinya.

Pengakhiran orang-orang yang bertaqwa

Ummu Mundzir binti Qais رضي الله عنه wanita yang sanggup bersusah payah  mengharungi pelbagai ujian dalam mengejar redha Allah dan Rasulnya. Beliau juga banyak meriwayatkan dan menghafaz hadith Rasulullah. Antara yang meriwayatkan darinya adalah Ummu Sulaith bin Ayyub bin Al-Hakamرضي الله عنه, Ayyub bin Abdurrahmanرضي الله عنه dan Ya’kub bin Abu Ya’kub Al-Madanرضي الله عنهi.

إِنَّ ٱلْمُتَّقِينَ فِى جَنَّـٰتٍۢ وَنَهَرٍۢ ٥٤

فِى مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍۢ مُّقْتَدِرٍۭ ٥٥

“ Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa itu di dalam taman-taman syurga dan sungai. Di tempat yang disenangi di sisi Tuhan yang berkuasa 

(Surah Al-Qamar : ayat 54-55)


Kisah bagaimana generasi terdahulu sanggup bersusah payah dalam mencapai matlamat yang diimpikan dalam menegakkan Islam di dalam diri , keluarga dan juga masyarakat ini boleh dijadikan contoh tauladan kepada semua. Begitu juga dengan keadaan persekitaran serta pengaruh baik antara ahli keluarga , jiran tetangga serta sahabat handai juga mampu menguatkan lagi jatidiri agar mencintai Islam serta beramal dengannya.


Haddiths Yang Di Riwayyatkan Olih Ummu Mundzir binti Qais  Al Ansyariyyah رضي الله عنه 



3856- عن أم المنذر بنت قيس الأنصارية، قالت: دخل علي رسول الله صلى الله عليه وسلم ومعه علي عليه السلام، وعلي ناقه ولنا دوالي معلقة، فقام رسول الله صلى الله عليه وسلم يأكل منها وقام علي ليأكل، فطفق رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لعلي: «مه إنك ناقه» حتى كف علي عليه السلام، قالت: وصنعت شعيرا وسلقا، فجئت به، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم «يا علي أصب من هذا فهو أنفع لك» قال أبو داود: «قال هارون العدوية»

شرح الحديث


ترجمة الحديث باللغة الانجليزية

Narrated Umm al-Mundhar bint Qays al-Ansariyyah: The Messenger of Allah (ﷺ) came to visit me, accompanied by Ali who was convalescing. We had some ripe dates hung up. The Messenger of Allah (ﷺ) got up and began to eat from them. Ali also got up to eat, but the Messenger of Allah (ﷺ) said repeatedly to Ali: Stop, Ali, for you are convalescing, and Ali stopped. She said: I then prepared some barley and beer-root and brought it. The Messenger of Allah (ﷺ) then said: Take some of this, Ali, for it will be more beneficial for you. AbuDawud said: The narrator Harun said: al-Adawiyyah (i.e. Umm al-Mundhar)

Al-Albani saidHadith Hasan


ترجمة الحديث باللغة الأوردية

ام منذر بنت قیس انصاریہ رضی اللہ عنہا کہتی ہیں کہ میرے پاس رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم تشریف لائے، آپ کے ساتھ علی رضی اللہ عنہ تھے، ان پر کمزوری طاری تھی ہمارے پاس کھجور کے خوشے لٹک رہے تھے، رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کھڑے ہو کر انہیں کھانے لگے، علی رضی اللہ عنہ بھی کھانے کے لیے کھڑے ہوئے تو آپ نے علی رضی اللہ عنہ سے فرمایا: ٹھہرو ( تم نہ کھاؤ ) کیونکہ تم ابھی کمزور ہو یہاں تک کہ علی رضی اللہ عنہ رک گئے، میں نے جو اور چقندر پکایا تھا تو اسے لے کر میں آپ کے پاس آئی تو آپ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: علی! اس میں سے کھاؤ یہ تمہارے لیے مفید ہے ۔ ابوداؤد کہتے ہیں: ہارون کی روایت میں «انصاریہ» کے بجائے«عدویہ» ہے۔



ترجمة الحديث باللغة الإندونيسية

Telah menceritakan kepada kami [Harun bin Abdullah] telah menceritakan kepada kami [Abu Daud] dan [Abu 'Amir] hadits ini adalah lafazh Abu 'Amir, dari [Fulaih bin Sulaiman] dari [Ayyub bin Abdurrahman bin Sha'sha'ah Al Anshari] dari [Ya'qub bin Abu Ya'qub] dari [Ummu Al Mundzir binti Qais Al Anshariyyah] ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menemuiku bersama Ali radliallahu 'anhu, sementara Ali yang sedang sakit. Saat itu kami memiliki buah kurma yang tergantung, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam lalu berdiri dan makan sebagian darinya. Ketika Ali berdiri untuk makan, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata kepada Ali: "Tahanlah, sesungguhnya engkau baru saja sembuh dari sakit!" Hingga Ali menahan diri." Ummu Al Mundzir berkata, "Aku lalu masak gandum dan rebusan sayur. Setelah itu aku membawanya dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pun berkata: "Wahai Ali, makanlah dari makanan ini, makanan tersebut lebih bermanfaat bagimu." Abu Daud berkata, "Harun berkata, "Ia adalah Ummu Al Mundzir Al Anshariyyah Al 'Adawiyyah


Hadith No: 3328
From: Sunan Ibn Majah. Chapter 32, The Chapters on Food
Narrated/Authority of Ubaidullah bin Abu Rafi

his grandmother Salma, that the Prophet (saw) said: "A house in which there ar .no dates is like a house in which there is no food."
Hadith No: 425
From: Sahih Bukhari. Chapter 23, Funerals (Al-Janaaiz)
Narrated/Authority of Aisha

When the Prophet became ill, some of his wives talked about a church which they had seen in Ethiopia and it was called Mariya. Um, Salma and Um Habiba had been to Ethiopia, and both of them narrated its (the Church's) beauty and the pictures it contained. The Prophet raised his head and said, "Those are the people who, whenever a pious man dies amongst them, make a place of worship at his grave and then they make those pictures in it. Those are the worst creatures in the Sight of Allah."


إسناده
حسن.
فليح بن سليمان مختلف فيه.
فقد احتج به الشيخان، وقال عنه الدارقطني مرة: ثقة، وقال مرة: لا بأس به، وقال ابن حبان في "مشاهير علماء الأمصار": من متقني أهل المدينة، وقال الساجي: إنه يهم وان كان من أهل الصدق- قلنا: وأي ثقة لم يقع له وهم- وقال ابن عدي بعد أن سبر أحاديثه: ولفليح أحاديث صالحة يرويها عن نافع عن ابن عمر نسخة .
ويروي عن سائر الشيوخ من أهل المدينة، مثل أبي النضر وغيره أحاديث مستقيمة وغرائب، وقد اعتمده البخاري في "صحيحه" وروى عنه زيد بن أبي أنيسة، وهو عندي لا بأس به.
وقال الحافظ الذهبي في "تذكرة الحفاظ": وكان صادقا عالما صاحب حديث .
قال: وحديثه في رتبة الحسن.
وقال في "الميزان": أحد العلماء الكبار، احتجا به في "الصحيحين".
وقد صحح أحاديثه الإمام عبد الحق الإشبيلي على اطراد كما قال ابن القطان الفاسي في "الوهم والإيهام" ٤/ ٣٨.
وصحح له الترمذي تارة وحسن له أخرى.
وصحح له الحافظ العراقي في "تخريج أحاديث الإحياء" إسناد حديث: "من تعلم علما مما يبتغى به وجه الله"، وهو الحديث السالف عند المصنف برقم (٣٦٦٤)، وحسن له البزار إسناد حديث عنده برقم (٣٤٣).
لكن ضعفه يحيى بن معين وأبو زرعة والنسائي وأبو داود، وتبعهم ابن القطان الفاسي.
وقد تتبعنا أحاديثه في "مسند أحمد"، فإذا هي تزيد على مئة حديث، وقد توبع عليها كلها خلا ستة أحاديث، أخرج البخاري في "صحيحه" أربعة أحاديث منها، والحديثان الباقيان، صحح أحدهما الحافظ العراقي في "تخريج أحاديث الاحياء"، وسكت عنه عبد الحق الإشبيلي مصححا له، وهو حديث: "من تعلم علما مما يبتغى به وجه الله .
"، والحديث الآخر في "المسند" (١١٦٢٨)، وصححه ابن حبان (٣٠٠٦)، والحاكم ١/ ٣٥٧، وسكت عنه الذهبي، وقال الهيثمي في "مجمع الزوائد" ٣/ ٢٦: رواه أحمد، ورجاله ثقات.
وكنا قد ضعفنا إسناد هذا الحديث في "المسند"، و"سنن ابن ماجه"، و"سنن الترمذي" فيستدرك من هنا.
أبو عامر: هو عبد الملك بن عمرو العقدي، وأبو داود: هو سليمان بن داود الطيالسي.
وأخرجه ابن ماجه (٣٤٤٢)، والترمذي (٢١٥٦) من طريق أبي عامر وأبي داود، وابن ماجه (٤٤٢٣) من طريق يونس بن محمد، ثلاثتهم عن فليح بن سليمان، بهذا الإسناد.
وأخرجه الترمذي (٢١٥٥) من طريق يونس بن محمد، عن.
فليح، عن عثمان بن عبد الرحمن، عن يعقوب بن أبي يعقوب، به.
وقال الترمذي: حديث حسن غريب، لا نعرفه إلا من حديث فليح.
وهو في "مسند أحمد" (٢٧٠٥١).
ناقة، أي: قريب العهد بالمرض.
والدوالي: جمع دالية، وهي العذق من البسر يعلق فإذا أرطب أكل.

 

 Referensi

Hayyatus Sahabah-Ibnu Kathir

 Nisaa` min ‘Ashri An-Nubuwwah, Syaikh Ahmad Khalil Jam’ah.

[1] al-Mu’jam al-Kabeer, vol. 24, p. 297, Hadith 753

[2] Asd Al-Ghaabah, vol. 7, p. 165

[3] al-Tabaqat Ibn Saad, vol. 3, p. 388

[4] al-Tabaqat li Ibn Saad, vol. 8, p. 310

[5] al-Isabah, vol. 8, p. 185

[6] al-Tabaqat li Ibn Saad, vol. 8, p. 310

[7] al-Tabaqat li Ibn Saad, vol. 3, p. 388

[8] Tabaqat Kabeer, vol. 10, p. 393

[9] [Kanz-ul-Iman (translation of Quran)] (Part. 26, Surah al-Fath, verse 18)

[10] Muslim, p. 1041, Hadith 6404

[11] Mu’jam al-Kabeer, vol. 24, p. 296

[12] Musnad Ahmad, vol. 10, p. 323, Hadith 27203

[13] al-Bukhari, vol. 3, p. 350, Hadith 4891

[14] Mirah al-Manajeeh, vol. 5, p. 620







































No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه,

ٱلزَّانِى لَا يَنكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَٱلزَّانِيَةُ لَا يَنكِحُهَآ إِلّ ا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى ٱلْ...

Most Reads