Wednesday, November 5, 2025

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Photo Illustration]

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه 

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه (nama penuh Uqbah ibn Amr al-Ansari al-Badri) merupakan seorang sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang terkemuka dari Madinah, yang dikenali kerana penyertaannya dalam semua peperangan besar, pengetahuannya yang mendalam tentang Al-Quran dan Sunnah, dan ketakwaannya.

Perincian dan Kisah Utama:

Bai'ah Aqabah: Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه hadir di Bai'ah Aqabah kedua di Makkah, di mana beliau adalah antara mereka yang berikrar untuk melindungi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dengan mengorbankan nyawa mereka.

Gelaran "al-Badri": Beliau dikenali sebagai "al-Badri" kerana beliau hadir di Perang Badar, peperangan besar pertama Islam, dan menyertainya dengan penuh kepahlawanan.

Penglibatan Ketenteraan: Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه mengambil bahagian dalam semua peperangan bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ , termasuk Uhud, Khandaq, dan Tabuk.

Ilmu dan Ketakwaan: Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه sangat dihormati kerana pengetahuannya tentang Al-Quran dan hukum Islam (Fiqh), dengan majoriti mazhab Hanafi berdasarkan tafsirannya. Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  mengesyorkan mempelajari Al-Quran daripadanya.

Riwayat Hadis: Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه merupakan seorang perawi hadis yang penting, dengan 102 riwayat yang dikaitkan dengannya. Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه dikenali kerana sangat berhati-hati dalam meriwayatkan hadis, kerana bimbang dia mungkin salah mengaitkan sesuatu dengan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ .

Kerendahan Hati dan Kehidupan Sederhana: Walaupun statusnya yang tinggi di kalangan para sahabat, beliau mengekalkan gaya hidup yang rendah hati dan menafikan diri.

Hadis tentang Malu: Satu hadis terkenal yang beliau riwayatkan ialah: "Salah satu kenyataan yang sampai kepada kita daripada para nabi terdahulu adalah seperti berikut: Lakukan apa sahaja yang kamu mahu jika kamu tidak berasa malu".

Pengajaran tentang Kerendahan Hati dan Keadilan: Dalam satu kejadian, beliau sedang memukul hambanya dengan cemeti apabila dia terdengar suara di belakangnya yang mengingatkannya tentang kuasa Allah ke atasnya. Apabila dia berpaling dan melihat itu adalah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ , beliau segera membebaskan hamba itu kerana kagum dan bersumpah untuk tidak memukul hamba lagi.

Kehidupan Kemudian: Semasa Khilafah Umar ibn al-Khattabرضي الله عنهAbu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه dilantik sebagai pendakwah, bendahari, dan majistret (qadi) di Kufah.

Kematian: Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه wafat di Madinah sekitar tahun 32 Hijrah (653 Masihi) dan dikebumikan di tanah perkuburan Jannatul Baqi.

Kehidupan Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه dikenang kerana ketaatannya terhadap agama, keberanian dalam peperangan, pengetahuannya yang mendalam tentang ajaran Islam, dan komitmennya terhadap keadilan dan perilaku beretika.

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنهi berasal dari Madinah. Beliau adalah antara mereka yang hadir dalam Bai’ah Aqabah dan berjanji bahawa mereka akan melindungi Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  dengan mengorbankan nyawa mereka. Beliau mengambil bahagian dalam semua pertempuran bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ . Beliau berjuang dengan gagah berani. [1]

Tidak banyak maklumat tentang kehidupan Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه. Beliau telah membantu kita untuk mendapatkan banyak hadith. Beliau meriwayatkan 102 hadith. Dua daripada hadith tersebut adalah seperti berikut:

“Seseorang datang kepada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  dan berkata, ‘Unta saya mati. Adakah anda akan mencarikan saya seekor unta?’ Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ berkata, ‘Saya tidak mempunyai unta.’ Seseorang yang berada di sana berkata, ‘Wahai Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ ! Biar saya bawa dia kepada seseorang yang akan memberinya seekor haiwan untuk ditunggangi.’ Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  berkata, ‘Sesiapa yang membolehkan sesuatu perbuatan baik dilakukan akan menerima ganjaran yang sama banyaknya dengan orang yang melakukan perbuatan baik itu.’”[2]

“Salah satu kenyataan yang sampai kepada kita daripada para nabi terdahulu adalah seperti berikut: Lakukan apa sahaja yang anda inginkan jika anda tidak berasa malu.”[

Namanya adalah Uqbah bin Amr bin Tsa’labah. Kun-yahnya Abu Mas’ud al-Badri. Dengan kun-yah inilah ia lebih dikenali. Gelaran al-Badri adalah gelar terhormat. Mengapa? Kerana diperuntukkan kepada mereka yang turut serta dalam Perang Badar. Yang Allah Ta’ala berfirman tentang mereka:

اعمَلُوا ما شِئْتُمْ فقَدْ غَفَرْتُ لَكُمْ

“Lakukanlah apapun yang kalian suka. Sungguh Aku telah mengampuni kalian.” [HR. al-Bukhari dalam Shahihnya No.4890].

Menurut Kebanyakan sejarawan, gelaran al-Badri pada Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه berbeza. Dia tak hadir di medan Badr. Tapi sebenarnya dia tinggal di Badr. Karena itu dia digelari al-Badri. Artinya seorang yang tinggal di Badr. Walaupun tak menyandang status sebagai peserta Perang Badr, Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه mempunyai keutamaan yang tak kalah hebat. Ia turut hadir di Perjanjian Aqobah II. Ia orang termuda yang hadir di sana. Tak serta dalam Perang Badr, Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنهtak ketinggalan dalam Perang Uhud dan perang-perang lain.

Pendapat lain mengatakan, dia turut serta dalam Perang Badr. Kerana itu, digelari al-Badri. Al-Imam al-Bukhari meriwayatkan sebuah kisah bahawa Umar bin Abdul Aziz menyampaikan suatu hadits: al-Mughirah bin Syu’bah pernah mengakhirkan pengerjaan shalat asar. Saat itu ia menjabat sebagai Gubernur Kufah. Lalu Abu Mas’ud Uqbah bin Amr al-Anshari, kakek dari Zaid bin Hasan, dan Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه ini turut serta dalam Perang Badar, ia berkata, “Sungguh aku tahu Jibril turun lalu mengerjakan shalat. lalu Rasulullah mengerjakan shalat lima waktu. Beliau bersabda, ‘Seperti inilah aku diperintahkan’. [Shahih al-Bukhari, 3785].

Oleh sebab itu, Imam al-Bukhari memasukkan beliau sebagai peserta Perang Badar. Demikian juga Imam Muslim, beliau berkata, "Dia (Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه) turut serta Perang Badr. Dan al-Hakim berkata, "Dia (Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه) peserta Perang Badr."

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه tinggal di Kufah. Ia termasuk orang yang berpihak kepada Khalifah Sayyidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه  semasa berlaku pertikaian. Dan Khalifah Sayyidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه mengangkatnya sebagai penggantinya memerintah sementara Kufah, saat Khalifah Sayyidina Ali Ibn Abu Talibرضي الله عنه berangkat menuju Shiffin.

Bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ .

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه berkata, “Aku pernah memukul seorang budak milikku dengan cambuk. Lalu aku mendengar orang di belakangku berkata, ‘Ketauhilah Abu Mas’ud’! Aku tidak tahu kalau suara itu sebagai bentuk kemarahan. Saat ia mendekat. Ternyata itu adalah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ . Beliau berkata, ‘Ketauhilah Abu Mas’ud! Ketauhilah Abu Mas’ud ia berkata lagi, Lalu aku berkata lagi kepada Abu Mas’ud! ‘Ketauhilah Abu Mas’ud bahawa Allah lebih mampu lagi bertindak atas dirimu melebihi kekuasaanmu atas budak laki-laki ini’, ‘Setelah ini, aku tidak akan memukul budak lagi selama-lamanya’.”

Bersama Para Sahabat

Abu Wa-il menceritakan, "Abu Musa al-Asy'ariرضي الله عنه  dan Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه datang menemui Ammar. Ammar telah membuat orang-orang lari dari agama. Keduanya berkata, 'Sejak engkau memeluk Islam, kami tidak pernah melihat sesuatu yang lebih kami baik daripada sikapmu yang tergesa-gesa dalam permasalahan ini'. Ammar santai menjawab, 'Sejak kalian berdua memeluk Islam, aku tidak pernah melihat sesuatu yang lebih baik daripada kami berdua. memberi pakaian kepada mereka. Lalu mereka keluar untuk solat Jumaat.

Para sahabat mempunyai perbezaan ijtihad dalam menyikapi sesuatu. Perbezaan dalam permasalahan yang furu’ seperti ini berlaku di tengah-tengah mereka. Namun mereka tetap baik hati. Dikritik pun mereka tetap memberi hadiah.

Hammam bin al-Harits berkata, "Hudzaifah shalat mengimami kami. Ia shalat di tempat yang tinggi. Dan sujud di tempat tersebut. Lalu  Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه menariknya. Hudzaifah menurutinya. Saat selesai shalat,  Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه berkata, 'Bukankah kita dilarang melakukan ini'? Hudzaifah menjawab, 'Kau juga telah melihat kalau aku menurutimu'."

Menunjukkan sikap para sahabat yang cepat sekali kembali pada kebenaran. Menerima nasihat. Dan tidak merasa malu dan gengsi ketika dinasihati. Walaupun di hadapan orang banyak.

Bersama Para Tabi’in

 Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه juga mengajri para tabi’in tentang shalat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam,

ا حُسَيْنٌ عَنْ زَائِدَةَ عَنْ عَطَاءٍ عَنْ سَالِمٍ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عُقْبَةَ بْرَنِ عَمَ

أَلَا أُصَلِّي لَكُمْ كَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي فَقُلْنَا بَلَى فَقَامَ فَلَمَّا رَكَضَ رَاحَتَيْهِ عَلَى رُكْبَتَيْهِ وَجَعَلَ أَصَابِعَهُ مِنْ وَرَاءِ رُكْبَتَيْهِ وَجَافَى إِى طَيْتَ كُلُّ شَيْءٍ مِنْهُ ثُمَّ رَفَعَ رأسه فقام حتى استوى كل شيء منه ثم سجد فجافى إبطيه حرتى اسجد شَيْءٍ مِنْهُ ثُمَّ قَعَدَ حَتَّى اسْتَقَرَّ كُلُّ شَيْءٍ مِنْهُ ثُمَّ سَجَدَ حَتَّى اسْتَقَرَّ كُلُّ شَيْءٍ مِنْهُ ثُمَّ سَجَدَ حَتَّى اسْتَقُرَّ مِنْهُ ثُمَّ صَنَعَ كَذَلِكَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ ثُمَّ قَالَ هَكَذَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلِّ وَهَكَذَا كَانَ يُصَلِّي بِنَا

Dari ‘Atha dari Salim Abu Abdulah dari ‘Uqbah bin ‘Amr (Abu Mas’ud al-Badri) dia berkata; “Maukah kalian aku ajari cara shalat yang pernah kulih at dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam”? Kami menjawab, “Tentu.” Lalu ia berdiri. Ketika hendak ruku’, ia meletakkan kedua telapak tangannya pada dua lututnya dengan merenggangkan jari-jarinya di kedua lututnya. la renggangkan kedua sikunya menjauh dari kedua sisi perutnya. Kemudian mengangkat kepala, dan berdiri lagi hingga lurus semuanya. Kemudian ia sujud, lalu merenggangkan kedua sikunya menjauhi kedua sisi perutnya. Lalu ia duduk hingga tenang, kemudian sujud lagi hingga tenang. la melakukan semua itu dalam empat rakaat, kemudian berkata, “Beginilah aku melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan shalat dan begitulah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melakukan shalat. bersama kami.” [HR. An-Nasai 1027].

Basyir bin Amr berkata, "Kami berkata pada  Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه, 'Berilah nasihat'? Ia berkata, 'Tetaplah menjaga persatuan. Kerana Allah tidak akan mempersatukan umat ini di atas kesesatan. Lakukan itu hingga orang yang baik berehat (diwafatkan) atau istirahat dari orang fajir (orang fajirnya yang mati)."

Meriwayatkan Hadits

Di antara hadits yang diriwayatkan oleh Abu Mas’ud Uqbah bin Amr al-Badri رضي الله عنه adalah:

Pertama:

إنَّ ممَّا أدْرَكَ النَّاسُ مِن كَلامِ النُّبُوَّةِ، إذا لَمْ تَسْتَحْيِ فافْعَلْ ما شِئْتَ.

“Sesungguhnya termasuk yang diketahui manusia daripada ucapan kenabian terdahulu: Apabila kamu tidak tahu malu maka lakukanlah semaumu.” [HR. al-Bukhari 3483].

Malu adalah rasa bimbang seseorang terhadap sesuatu yang buruk. Sehingga ia tinggalkan. Akhlak malu ini diajarkan sejak dulu. Aman tepuji yang merupakan ajaran semua Nabi. Setiap Nabi memotivasi umatnya untuk mempunyai rasa malu. Walaupun kita tahu syariat seorang Nabi menghapuskan hukum syariat Nabi sebelumnya. Namun akhlak malu senantiasa terus diajarkan. Tentu ini menunjukkan betapa utamanya malu dan betapa memerlukannya manusia terhadap sifat ini.

Kedua:

يَؤُمُّ القَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ لِكِتَابِ اللهِ، فإن كَانُوا في القِرَاءَةِ سَوَاءً، فأعْلَمُهُمْ بالسُّنَّةِ، فإنْ كَانُوا في السُّنَّةِ سَوَاءً، سَوَاءً، هِجْرَةً، فإنْ كَانُوا في الهِجْرَةِ سَوَاءً، فأقْدَمُهُمْ سِلْمًا، وَلَا يَؤُمَّنَّ الرَّجُلُ الرَّجُلُ الرَّجُلُ الرَّجُلُ الرَّجُلَ وَلَا يَقْعُدْ في بَيْتِهِ علَى تَكْرِمَتِهِ إلَّا بإذْنِهِ.

"Yang menjadi imam adalah seseorang yang paling hafal Alquran. Kalau hafalannya sama, maka yang paling berilmu tentang sunnah. Kalau sama juga dalam hal ini, yang paling dulu hijrah. Kalau sama juga dalam hijrah, mana yang lebih memeluk Islam. Janganlah seseorang menjadi imam di tempat kekuasaan orang lain. Dan jangan duduk di rumah seseorang di tempat kehormatannya, kecuali dengan izin orang tersebut." [HR. Muslim, 673].

Inilah kriteria-kriteria siapakah yang lebih layak untuk dijadikan imam di tengah masa hadapan.

Dan masih ada hadits-hadits lain yang diriwayatkan Abu Mas’ud Uqbah bin Amr al-Badriرضي الله عنه,.

Wafatnya

Sejarawan berbeza pendapat tentang tahun wafatnya Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه,. Ada yang mengatakan tahun 40 H. Dan ada juga yang diterima setelah tahun 40 H. Kerana Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه, sempat menjumpai kepemimpinan al-Mughirah bin Syu’bah di Kufah. Dan itu berlaku selepas tahun 40 H.

Ada yang berpendapat ia wafat di Kufah. Ada pula yang menyatakan di Madinah.








Referensi:

Buku Rujukan Penulisan:

Asadul Ghabah, Shahih al-Bukhari, Tahdzib at-Tahdzib, Shahih Muslim, al-Mustadrak, Musnad asy-Syafi’I, Mushannaf Ibnu Abi Syaibah, ath-Thabaqat al-Kubra, al-Mu’jam al-Kabir, Mukhtashar Irwa’ al-Ghalil, Sunan ad-Darimi an-Siyarbala, dll.




No comments:

Post a Comment

Abu Mas'ud al-Badriرضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads