السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
[Foto Ilustrasi]
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه merupakan seorang sahabat Muhammad Rasulullahﷺ yang sangat dihormati, terkenal dengan pengetahuannya yang mendalam tentang hukum Islam, keperibadian yang luar biasa, dan sumbangan penting kepada masyarakat Islam awal. Beliau dipuji oleh Muhammad Rasulullahﷺ sebagai yang paling berpengetahuan di kalangan pengikutnya mengenai perkara yang dibenarkan dan dilarang (halal dan haram).
Kisah dan biografi
Kehidupan awal dan keislaman:
Dilahirkan di Madinah sekitar tahun 603 Masihi, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه merupakan seorang ahli muda, bijak, dan berkarisma dalam suku Bani Khazraj.
Beliau memeluk Islam pada usia muda, belajar tentang agama daripada Mus'ab ibn Umayrرضي الله عنه , yang dihantar oleh Muhammad Rasulullahﷺ ke Madinah sebelum hijrah.
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه merupakan salah seorang daripada 72 orang Madinah yang mengembara ke Makkah dan menyertai Bai'ah Aqabah Kedua. Pada usia 17 tahun, beliau berikrar untuk menyokong dan melindungi Muhammad Rasulullahﷺ.
Sekembalinya ke Madinah, beliau menyertai kumpulan yang secara aktif memusnahkan berhala di bandar itu, satu tindakan yang membawa kepada keislaman seorang pemimpin terkemuka, Amr ibn al-Jumuh.
Hubungan dengan Muhammad Rasulullahﷺ:
Selepas hijrah Muhammad Rasulullahﷺ ke Madinah, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه meluangkan sebanyak mungkin masa bersamanya, mendedikasikan dirinya untuk mempelajari al-Quran dan hukum-hukum Islam.
Muhammad Rasulullahﷺ menjunjung tinggi Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dan memuji ilmu dan keperibadiannya dalam banyak kesempatan. Beliau dilaporkan berkata bahawa Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه akan "memimpin para ulama ke Syurga".
Kemurahan hati dan ketakwaan:
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dikenali kerana kemurahan hatinya yang luar biasa, sering memberikan hartanya kepada mereka yang memerlukan.
Beliau menjalani kehidupan yang saleh dan zuhud. Di ranjang kematiannya, beliau dikatakan telah menyatakan bahawa hidupnya tidak dihabiskan untuk mencari harta duniawi tetapi sebaliknya dikhususkan untuk ilmu dan iman.
Kehidupan dan kematian kemudian:
Selepas kewafatan Muhammad Rasulullahﷺ, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه kembali ke Madinah tetapi tidak lama kemudian berpindah ke Syria untuk menyertai penaklukan.
Beliau kemudiannya menetap di Palestin, di mana beliau meninggal dunia secara tragis semasa Wabak Amwas pada tahun 639 Masihi pada usia muda 38 tahun.
Keunikan sebagai sahabat
Pakar fiqh dan ilmu:
Muhammad Rasulullahﷺ memuji Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه sebagai orang yang paling berpengetahuan dalam hal ehwal halal dan haram dalam kalangan masyarakatnya.
Beliau juga merupakan salah seorang daripada enam orang yang menyelesaikan pengumpulan al-Quran semasa hayat Muhammad Rasulullahﷺ.
Reputasi kepakarannya telah mendorong khalifah kedua, Umar ibn al-Khattab, untuk mengarahkan orang ramai merujuk Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه bagi mendapatkan keputusan Islam.
Kebijaksanaan dalam perundangan:
Sebelum dihantar ke Yaman, Muhammad Rasulullahﷺ bertanya kepada Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه bagaimana beliau akan menjatuhkan hukuman terhadap isu-isu. Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه menjelaskan prosesnya, yang menjadi prinsip asas perundangan Islam:
Rujuk al-Quran.
Jika jawapannya tiada dalam al-Quran, rujuk Sunnah Nabi.
Jika masih tidak ditemui, gunakan penaakulannya sendiri (ijtihad).
Muhammad Rasulullahﷺ gembira dengan respons ini dan dikatakan telah menepuk dada Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه sebagai tanda persetujuan.
Seorang guru dan mubaligh:
Disebabkan oleh pengetahuan dan kefasihannya, Muhammad Rasulullahﷺ mempercayakan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dengan beberapa misi pengajaran yang penting.
Beliau dihantar sebagai mubaligh dan gabenor ke Yaman untuk mendidik penduduknya tentang Islam, mengutip zakat, dan berkhidmat sebagai hakim.
Selepas pembebasan Makkah, beliau dihantar ke sana untuk mengajar mualaf baru tentang agama.
Semasa pemerintahan Khalifah Saiyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه , beliau adalah seorang guru di Syria, menasihati dan mendidik penduduk di sana.
Sumbangan kepada misi Muhammad Rasulullahﷺ;
Menyebarkan Islam melalui ilmu dan pendidikan:
Sumbangan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه yang paling penting ialah keupayaannya untuk menggunakan pengetahuannya yang luas untuk mengajar dan menyebarkan Islam secara berkesan. Metodologinya yang jelas dan langkah demi langkah untuk mengajar mualaf, bermula dengan kesaksian iman sebelum beralih kepada solat dan sedekah, merupakan aplikasi langsung arahan Muhammad Rasulullahﷺ.
Kepimpinan dan tadbir urus yang teladan:
Sebagai gabenor Yaman, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه menunjukkan kepimpinan yang teladan yang membawa kepada perkembangan komuniti Islam yang stabil. Integritinya terserlah sepenuhnya apabila beliau melaporkan kepada Khalifah Saiyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه , bahawa beliau tidak dapat menemui orang miskin yang layak di Yaman untuk menerima zakat yang dikutip, menunjukkan kesejahteraan ekonomi masyarakat.
Mengkodifikasi pemikiran perundangan Islam:
Perundangan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه di Yaman mewujudkan kaedah yang praktikal dan sistematik untuk menghasilkan keputusan Islam. Penggunaan ijtihad (penaakulan peribadi) beliau selepas merujuk kepada Al-Quran dan Sunnah menjadi pendekatan standard dalam pemikiran perundangan Islam.
Memelihara Al-Quran:
Peranannya sebagai salah seorang daripada enam penyusun Al-Quran semasa hayat Muhammad Rasulullahﷺ merupakan langkah penting dalam memastikan pemeliharaan teks Islam yang paling suci.
Orang Yang Paling Arif tentang Halal dan Haram
Di antara tujuh puluh orang delegasi kaum Ansar yang mengangkat sumpah setia kepada Muhammad Rasulullahﷺ dalam Perjanjian Kedua 'Aqabah, duduklah seorang pemuda dengan wajah yang cerah, mata yang anggun, dan senyuman yang berseri-seri. Apabila diam, dia menarik perhatian dengan kedamaian dan kekhusyukannya yang mendalam. Sebaliknya, apabila dia bercakap, dia memukau kaumnya. Pemuda ini ialah Mu'adh Ibn Jabal (Semoga Allah meridhainya).
Dia tergolong dalam golongan Ansar, dan dia adalah antara orang yang beriman yang paling terkemuka yang memberikan sumpah setia kedua kepada Muhammad Rasulullahﷺ. Sememangnya, seorang lelaki yang mempunyai keutamaan, keimanan, dan keyakinan sedemikian tidak akan terlepas daripada peperangan atau ekspedisi dunia. Kualiti tertingginya ialah pengetahuannya tentang fiqh (perundangan) - aspek praktikal mesej Muhammad. Dia mencapai puncak dalam ilmu dan fiqh, sehingga membuat Muhammad Rasulullahﷺ berkata, "Orang yang paling arif dalam halal dan haram dalam umatku ialah Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه."
Beliau menyerupai 'Khalifah Saiyidina Umar ibn Al Khattabرضي الله عنه , dalam hal pencerahan, keberanian, dan kepintarannya. Ketika Muhammad Rasulullahﷺ mengutusnya ke Yaman, baginda bertanya kepadanya, "Bagaimanakah kamu akan memberikan penghakiman atau menyelesaikan perselisihan?" Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه menjawab; "Saya akan merujuk kepada Al-Quran." Nabi kemudian bertanya, "Apa yang akan kamu lakukan jika kamu tidak menemui fatwa yang kamu cari dalam Al-Quran?"
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه menjawab, "Saya akan merujuk kepada Sunnah Nabi." Nabi bertanya, "Tetapi apa yang akan kamu lakukan jika kamu tidak menemui fatwa walaupun dalam Sunnah?" Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dengan mudah menjawab, "Saya akan menjadi hakim antara manusia dengan menggunakan penaakulan perundangan (ijtihad) dengan sebaik mungkin." Kini, komitmen teguh Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه terhadap Kitab Allah dan Sunnah Nabi tidak bermakna dia menutup fikirannya terhadap fakta-fakta tersembunyi atau samar-samar yang tidak terkira banyaknya dan tidak berkesudahan yang menunggu seseorang untuk mengungkap dan mengadili.
Mungkin kebolehan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dalam penaakulan perundangan dan penggunaan kecerdasannya yang berani membolehkannya menguasai fiqh, mengatasi semua ulama lain. Muhammad Rasulullahﷺ dengan wajar menggambarkan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه sebagai "orang yang paling alim dalam halal dan haram dalam umatku."
Sejarah menggambarkannya sebagai seorang yang mempunyai minda yang sangat tercerahkan, tegas, dan tegas. Contohnya, 'Aizul Allah Ibn 'Abd Allahرضي الله عنه menceritakan bahawa pada suatu hari dia memasuki masjid bersama para Sahabat Muhammad Rasulullahﷺ pada awal kekhalifahan 'Umar. Kemudian dia duduk di antara lebih daripada tiga puluh orang lelaki. Mari kita dengarkan beliau menceritakan kisahnya: "Saya duduk bersama sekumpulan lebih daripada tiga puluh orang lelaki. Mereka sedang mengingati satu hadith Muhammad Rasulullahﷺ.
Di gelanggang ini duduk seorang pemuda berkulit gelap dan berkulit gelap yang mempunyai suara yang merdu dan wajah yang berseri-seri. Setiap kali mereka bertengkar tentang makna tersembunyi atau samar-samar dalam hadith tersebut, mereka segera meminta arahan atau penghakiman undang-undangnya. Beliau jarang, jika pernah, bercakap melainkan ditanya. Apabila mesyuarat mereka selesai, saya menghampirinya dan bertanya kepadanya, "Siapakah kamu, wahai Hamba Allah?" Beliau menjawab, "Saya Mu'adh Ibn Jabal." Jadi saya serta-merta berasa rapat dengannya.
Juga, Shahr Ibn Hawshab berkata, "Setiap kali Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه hadir ketika para Sahabat Muhammad Rasulullahﷺ mengadakan mesyuarat, mereka memandangnya dengan hormat."
'Umar Ibn Al-Khattaab, Amirul Mukminin, sering berunding dengannya. Nampaknya Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه mempunyai minda yang sangat berdisiplin dan logik yang menawan dan meyakinkan yang bergerak dengan aman dan berpengetahuan. Apabila kita melihat latar belakang sejarahnya, kita akan sentiasa melihat Dia sentiasa menjadi tumpuan perhatian. Dia sentiasa duduk di sana dikelilingi oleh orang ramai. Dia sentiasa berdiam diri secara rahsia yang hanya dipecahkan apabila orang ramai ingin mendengar penghakimannya dan apabila mereka berbalah. Apabila dia bercakap, dia kelihatan, seperti yang digambarkan oleh salah seorang sezamannya, "seolah-olah cahaya dan mutiara memancar dari mulutnya dan bukannya ucapan." Dia mencapai darjat ilmu dan penghormatan yang tinggi ketika Muhammad Rasulullahﷺ masih hidup dan mengekalkannya selepas kematiannya, walaupun masih muda, kerana Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه meninggal dunia semasa kekhalifahan 'Umar pada usia tiga puluh tiga tahun.
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه seorang yang pemurah, murah hati, berbudi bahasa, dan baik hati. Jika sesiapa meminta wang daripadanya, dia akan dengan senang hati dan dengan senang hati memberikannya kepadanya. Kemurahan hatinya membuatkan dia membelanjakan semua wangnya untuk sedekah dan bantuan. Apabila Muhammad Rasulullahﷺ meninggal dunia, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه masih berada di Yaman, di mana Muhammad Rasulullahﷺ telah mengutusnya dengan tugas mengajar umat Islam agama dan fiqh mereka.
Apabila Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه kembali dari Yaman semasa kekhalifahan Saiyidina Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه , Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه dimaklumkan bahawa Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه menjadi kaya, dan dia mencadangkan kepada Saiyidina Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه agar masyarakat itu mendapat separuh daripada kekayaan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه. "Umar tidak membuang masa banyak sambil bergegas ke rumah Mu'adh dan memberitahunya tentang apa yang telah dipersetujui olehnya dan Saiyidina Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه .
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه adalah seorang yang jujur dan boleh dipercayai. Hakikat bahawa dia telah mengaut keuntungan besar tidak menjadikannya terdedah kepada syak wasangka atau dosa; oleh itu, dia menolak cadangan "Umar dan menyangkal pandangannya. Akhirnya, 'Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه meninggalkannya. Keesokan harinya, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه bergegas menuju ke rumah 'Umar dan sebaik sahaja dia melihat ke arahnya, dia memeluknya.
Air matanyamengalir sambil berkata, "Malam tadi, aku bermimpi bahawa aku sedang menyeberangi air yang dalam. Aku hampir lemas jika bukan kerana pertolonganmu, wahai Umar." Selepas itu, mereka berdua pergi menghadap Saiyidina Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه di mana Mu'adz memintanya untuk mengambil separuh wangnya, tetapi Saiyidina Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه berkata, "Tidak, aku tidak akan mengambil apa-apa daripadamu." "Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه melirik Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dan berkata, "Sekarang ia halal dan diberkati."
Pertama, Saiyidina Abu Bakar As Sidiqueرضي الله عنه yang soleh tidak akan mengambil satu sen pun daripada Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنهmelainkan dia benar-benar yakin bahawa dia telah memperolehnya dengan cara halal yang sah. Kedua, Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه tidak cuba menuduh atau menaruh syak wasangka terhadap Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه. Akhirnya, ini melambangkan era cita-cita yang dipenuhi dengan orang-orang yang sentiasa bersaing untuk mendaki ke puncak kesempurnaan yang dibenarkan kepada manusia. Oleh itu, sebahagian daripada mereka terbang ke langit dengan amal soleh mereka. Ada yang terkedepan dan selebihnya mengikuti jalan tengah. Namun, semuanya adalah pengembara dalam kafilah kebaikan.
Selepas beberapa ketika, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه berhijrah ke Syria, di mana dia tinggal di kalangan penduduknya dan ekspatriat sebagai guru dan ahli fiqh. Apabila Saiyidina Abu 'Ubaidah ibn Jarrah رضي الله عنه, gabenor Syria dan rakan karib Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه, meninggal dunia, Amirul Mukminin 'Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه menugaskan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه untuk menggantikan tempatnya sebagai pemerintah. Hanya beberapa bulan berlalu selepas beliau mengambil alih tampuk pemerintahan apabila beliau meninggal dunia, dalam keadaan rendah diri dan bertaubat kepada Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ. 'Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه (Semoga Allah redha kepadanya) pernah berkata, "Jika aku memberikan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه penggantian dan Allah bertanya kepadaku, 'Mengapa kamu menjadikannya penggantimu?' Aku akan menjawab dengan senang hati, 'Aku mendengar Muhammad Rasulullahﷺ berkata bahawa apabila orang yang berilmu berdiri di hadapan Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنهakan berada di antara mereka.'"
Penggantian yang dimaksudkan oleh 'Umar di sini bukan sekadar ke atas sebuah negara atau jawatan gabenor tetapi ke atas semua tanah Islam. Apabila 'Saiyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه ditanya sebelum kematiannya, "Jika kamu memilih penggantimu sekarang, kami akan memberikan kesetiaan kami kepadanya," dia menjawab, "Jika Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه masih hidup dan aku menjadikannya penggantiku untuk menjadi khalifah, maka aku meninggal dunia dan bertemu dengan Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ yang bertanya kepadaku, 'Siapa yang kamu tetapkan untuk memerintah umat Muhammad?'" Aku akan menjawab, 'Aku menugaskan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه untuk memerintahnya setelah aku mendengar Muhammad Rasulullahﷺ mengatakan Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه adalah Imam bagi mereka yang mengetahui tentang Hari Kiamat.'"
Muhammad Rasulullahﷺ berkata pada suatu hari, "Wahai Mu'adh, demi Allah, aku sangat mencintaimu, jadi jangan lupa membaca selepas setiap solat, 'Ya Allah, bantulah aku dalam mengingati-Mu, dalam bersyukur kepada-Mu, dan dalam beribadat kepada-Mu dengan benar.'"
Sesungguhnya, Muhammad Rasulullahﷺ berdoa kepada Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ agar membantunya mengingati-Nya. Muhammad Rasulullahﷺ gigih menekankan fakta agung ini yang memberitahu manusia bahawa kuasa adalah milik Allah, Dia berkuasa atas segala sesuatu, dan tiada kuasa atau kekuatan kecuali dengan izin-Nya, kerana Dia Maha Tinggi dan Maha Agung.
Sudah tentu, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه telah mempelajari dan memahami sepenuhnya fakta ini. Dia berusaha sedaya upaya untuk menghargai dan menerapkan asas asas ini dalam hidupnya sejak saat itu.
Pada suatu hari, Muhammad Rasulullahﷺ bertemu dengannya lalu bertanya, "Apa khabar pagi ini, Mu'adz?" Dia menjawab, "Pagi ini aku bangun sebagai seorang mukmin sejati." Muhammad Rasulullahﷺ berkata, "Setiap kebenaran mempunyai manifestasinya, jadi apakah manifestasi kepercayaanmu yang sebenar?" Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dengan mudah menjawab, "Aku tidak pernah bangun tanpa percaya bahawa aku mungkin mati sebelum malam. Aku tidak pernah tidur tanpa percaya bahawa aku mungkin mati sebelum pagi dan tidak pernah melangkah tanpa percaya bahawa aku mungkin mati sebelum melangkah ke pagi yang seterusnya. Aku selalu melihat setiap umat tunduk berlutut dan setiap umat dipanggil untuk mencatat amal perbuatannya.
Aku selalu melihat penghuni Syurga, di mana terdapat kesenangan yang kekal, dan penghuni Neraka, di mana mereka berada dalam seksaan yang menghinakan." Muhammad Rasulullahﷺ berkata, "Sekarang kamu tahu, jadi berpeganglah pada kebenaran selama kamu hidup." Sesungguhnya Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه telah menyerahkan dirinya dan takdirnya kepada Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ, kerana Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ adalah satu-satunya yang penting baginya. Ibn Mas'udرضي الله عنه menggambarkannya sebagai "seorang umat, seorang pemimpin yang mempunyai semua sifat yang baik dan soleh, taat kepada Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ dan hanifan, yang tidak menyembah selain Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ. Kami pernah menyamakannya dengan Ibrahim (Abraham) (AS)."
Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه menganjurkan ilmu dan mengingati Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ. Selain itu, beliau mengajak manusia untuk mencari ilmu yang bermanfaat dan benar dengan berkata, "Aku memberi amaran kepada kamu terhadap penyelewengan orang bijak pandai. Kamu akan mengetahui kebenaran apabila kamu melihatnya, kerana ia mempunyai cahaya yang tersendiri!" Dia percaya bahawa ibadah adalah tujuan dan cara untuk mencapai keadilan. Pada suatu hari seorang Muslim bertanya kepadanya, "Ajarlah aku." Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه bertanya kepadanya, "Adakah kamu akan taat kepadaku jika aku mengajarmu?" Lelaki itu menjawab, "Aku tidak akan menderhakaimu dalam apa pun." Dia berkata kemudian, "Berpuasalah, kemudian berbukalah. Solatlah pada waktu malam tetapi kamu mesti tidur.
Usahakan apa yang halal dan apa yang menjadi hakmu dan janganlah berdosa. Matilah sebagai seorang Muslim sejati. Akhir sekali, aku memberi amaran kepada kamu terhadap doa orang yang telah dianiaya atau dizalimi." Dia percaya bahawa pendidikan bermaksud pengetahuan dan amalan; oleh itu, dia berkata, "Pelajari apa sahaja yang kamu pelajari ingin belajar, namun Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ tidak akan menjadikan pembelajaranmu berbaloi melainkan kamu mengamalkan apa yang telah kamu pelajari." Dia percaya bahawa kepercayaan dan mengingati Allah bermaksud mengingati kebesaran-Nya yang berterusan dan panggilan diri sendiri yang berterusan untuk mempertanggungjawabkan perbuatan sebelum Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ berbuat demikian.
Al-Aswad Ibn Hilaal melaporkan. Semasa kami berjalan bersama Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه pada suatu hari, dia berkata, "Marilah kita duduk sebentar untuk bertafakur kepada Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ."
Mungkin sebab di sebalik kesunyiannya yang tersembunyi adalah kerana meditasi dan renungannya yang tidak henti-henti.
Begitu juga, dia pernah memberitahu Muhammad Rasulullahﷺ bahawa dia tidak pernah mengambil langkah tanpa percaya bahawa dia mungkin mati sebelum mengambil langkah seterusnya adalah disebabkan oleh keasyikan dia dalam mengingati Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ dan dalam mempertanggungjawabkan dirinya atas perbuatannya.
Pada akhirnya, kematian memanggil Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه. Sudah tiba masanya untuk bertemu Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ. Apabila rasa mabuk kematian menjalar ke atas seseorang, bawah sedarnya mengambil kendali dan menggerakkan lidah - jika mampu - untuk mendedahkan realiti seluruh manusia dalam kata-kata ringkas yang meringkaskan kisah hidupnya. Pada saat-saat yang diberkati itu, Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه dengan samar-samar mengucapkan kata-kata yang hebat kata-kata yang mendedahkan seorang mukmin yang agung, kerana dia mendongak ke langit dan dengan rendah hati berdoa kepada Allah Yang Maha Pemurah, seraya berkata, "Ya Allah, aku dahulu takut kepada-Mu tetapi sekarang aku memohon kepada-Mu. Ya Allah, Engkau tahu bahawa aku tidak mengabdikan hidupku untuk mengembara di negeri-negeri atau untuk mencari wang atau harta benda, tetapi sebaliknya aku mengabdikannya untuk ilmu, iman dan ketaatan, meskipun panas terik atau kesusahan."
Dia menghulurkan tangannya seolah-olah sedang menggoncang maut dan koma. Kata-kata terakhirnya ialah, "Wahai Maut, selamat datang! Engkau kekasih yang telah lama dinanti-nantikan."
Akhirnya Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه naik ke Syurga Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ
ا
Hadith Riwayat Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه
Sahabat yang mulia, Mu'adh ibn Jabal (radhiyallahu 'anhu) adalah salah seorang ulama dan imam besar di kalangan para sahabat. Beliau meriwayatkan banyak hadis daripada Nabi (sallallahu 'alaihi wasallam), termasuk yang berikut:
Hadis tentang Keutamaan Zikir, Syukur, dan Ibadah yang Baik
Berdasarkan Mu'adh ibn Jabal (radhiyallahu 'anhu), beliau berkata: Rasulullah (sallallahu 'alaihi wasallam) memegang tanganku pada suatu hari dan berkata, "Wahai Mu'adh, demi Allah, aku mencintaimu, demi Allah, aku mencintaimu." Kemudian dia berkata kepadanya, "Aku menasihatimu, wahai Mu'adz, janganlah sekali-kali mengabaikan ucapan selepas setiap solat: 'Ya Tuhan, bantulah aku untuk mengingati-Mu, bersyukur kepada-Mu, dan beribadah kepada-Mu dengan cara yang terbaik.'"
Hadis tentang Hak Tuhan ke atas Hamba-Nya
Daripada Mu'adz ibn Jabal (semoga Tuhan meridhainya), dia berkata: Aku menunggang di belakang Nabi (saw) di atas seekor keldai, lalu baginda berkata, "Wahai Mu'adz, tahukah kamu apa hak Tuhan ke atas hamba-Nya, dan apa hak hamba ke atas Tuhan?" Aku berkata, "Tuhan dan Rasul-Nya yang paling mengetahui." Baginda berkata, "Hak Tuhan ke atas hamba-Nya ialah mereka menyembah-Nya dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa-apa, dan hak hamba ke atas Tuhan ialah Dia tidak menghukum orang yang tidak menyekutukan-Nya dengan apa-apa." Maka aku berkata, "Wahai Rasulullah, tidakkah aku patut memberi khabar gembira ini kepada manusia?" Baginda berkata, "Janganlah berikan khabar gembira ini kepada mereka, nanti mereka leka."
Hadis Kepala, Tiang, dan Puncak Perkara
Daripada Mu’adh bin Jabal (semoga Allah meridhainya), yang berkata: Aku berkata, “Wahai Rasulullah, beritahu aku tentang amalan yang akan memasukkan aku ke dalam Syurga dan menjauhkan aku daripada Neraka.” Baginda berkata, “Engkau telah bertanya tentang perkara yang besar, dan ia mudah bagi sesiapa yang Allah mudahkan: Sembahlah Allah dan janganlah menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun, dirikanlah solat, tunaikan zakat, puasa Ramadan, dan tunaikan Haji.” Kemudian baginda berkata, “Mahukah aku membimbingmu ke pintu-pintu kebaikan? Puasa adalah perisai, sedekah memadamkan dosa seperti air memadamkan api, dan solat seseorang di tengah malam.” Kemudian baginda membaca: “Lambung mereka meninggalkan tempat tidur mereka” (As-Sajdah 16) sehingga dia sampai kepada “mereka melakukannya” (As-Sajdah 17). Kemudian baginda berkata, “Mahukah aku memberitahumu tentang punca perkara, tiangnya, dan puncaknya?” Aku berkata, “Ya, wahai Rasulullah.” Baginda berkata, “Pokok perkara itu adalah Islam, tiangnya adalah solat, dan puncaknya adalah jihad.” Kemudian baginda berkata, “Mahukah aku beritahukan kepadamu intipati semua itu?” Aku berkata, “Ya, wahai Rasulullah.” Maka baginda memegang lidahnya dan berkata, “Tahanlah ini.” Aku berkata, “Wahai Nabi Allah…”
Diriwayatkan oleh: Muadh bin Jabal Daripada hadis Imam Nawawi 40
Hadis No: 29
Riwayat/Autoriti Muadh bin Jabal
Tersenarai dalam: Hadis An-Nawawi 40
yang berkata: Aku berkata: “Wahai Rasulullah, beritahu aku tentang satu amalan yang akan memasukkan aku ke dalam Syurga dan akan menjauhkan aku daripada api Neraka.” Baginda menjawab: "Engkau telah bertanya kepadaku tentang satu perkara besar, namun ia mudah bagi sesiapa yang Allah SWT memudahkannya. Hendaklah kamu menyembah Allah, tidak menyekutukan-Nya dengan apa-apa, hendaklah kamu mendirikan solat, hendaklah kamu menunaikan zakat, hendaklah kamu berpuasa di bulan Ramadan, dan hendaklah kamu menunaikan haji ke Baitullah." Kemudian baginda berkata: "Mahukah aku tunjukkan kepadamu pintu-pintu kebaikan? Puasa [yang] adalah perisai, sedekah [yang] memadamkan dosa seperti air memadamkan api; dan solat seorang lelaki di tengah malam." Kemudian baginda membaca: “Orang-orang yang meninggalkan tempat tidur mereka untuk berdoa kepada Tuhan mereka dengan rasa takut dan harap, dan menafkahkan sebahagian daripada apa yang telah Kami berikan kepada mereka. Tiada seorang pun yang mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka sebagai kegembiraan, sebagai balasan atas apa yang mereka lakukan.” (Al-Quran, ayat) Kemudian baginda berkata: “Mahukah aku beritahu kamu tentang puncak perkara, tiangnya, dan bahagian atasnya?” Aku berkata: “Ya, wahai Rasulullah.” Baginda berkata: “Pucuk perkara itu ialah Islam; tiangnya ialah solat; dan bahagian atasnya ialah jihad.” Kemudian baginda berkata: “Mahukah aku beritahu kamu tentang kawalan semua itu?” Aku berkata: “Ya, wahai Rasulullah”, lalu baginda memegang lidahnya dan berkata: “Tahanlah ini.” Aku berkata: “Wahai Nabi Allah, adakah apa yang kami katakan akan dituduh terhadap kami?” Baginda berkata: “Semoga ibumu kehilanganmu, wahai Muadh! Adakah apa-apa yang boleh menjatuhkan orang di muka mereka - atau baginda berkata di hidung mereka ke dalam neraka selain daripada gurauan lidah mereka?” Diriwayatkan oleh Al-Tirmidzi, yang mengatakan bahawa ia adalah hadith yang baik dan benar.
Muhammad himself praised the knowledge of Mu'adh. It was narrated from 'Anas ibn Malik (أنس بن مالك) that the Messenger of Allah said: '
The most knowledgeable of what is lawful [halāl] and unlawful [harām] is Mu'adh ibn JalalIslamiat for students Islam Beliefs and Practices
رضي الله عنها
Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ
Rasulullahﷺ
صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ
Prophet Muhammad Rasulullahﷺ
Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه
Saiyidina Abu Bakr As Sidique رضي الله عنه
Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه
Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه
رحمة الله
Allahﷻ
سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ
تَبَارَكَ وَتَعَالَىٰ
عَزَّ وَجَلَّ
جَلَّ جَلَالُهُ
Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ
Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ
صلى الله عليه وعلى آله وصحبه
رضي الله عنه
اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
ﷻ
AllahﷻAllahﷻ
Prophet Muhammad Rasulullahﷺ
رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ
رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ
رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ عَلَيْهِ
رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ عَلَيْهِ
رضي الله عنه
الْجَلِيل
ﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Prophet Muhammad Rasulullahﷺ
Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه
Saiyidina Abu Bakr As Sidique رضي الله عنه
Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه
Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه
Saiyidina Abdullah Ibn Abas رضي الله عنه
Saiyidina Abas Ibn Abd Mutaalib رضي الله عنه
رحمة الله
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
صلى الله عليه وعلى آله وصحبه
رضي الله عنه
اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
ﷻ
AllahﷻAllahﷻ
Prophet Muhammad Rasulullahﷺ
رضي الله عنه
الْجَلِيل
ﷻ
Rasulullahﷺ
Rasulullahﷺ
Prophet Muhammad Rasulullahﷺ
Saiyidina Ali Ibn Abu Talib رضي الله عنه
Saiyidina Abu Bakr As Sidique رضي الله عنه
Saiyidina Umar Ibn Al Khattab رضي الله عنه
Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه
Saiyidina Abdullah Ibn Abas رضي الله عنه
Saiyidina Abas Ibn Abd Mutaalib رضي الله عنه
رحمة الله
Allahﷻ
Rasulullahﷺ
Allahﷻ
صلى الله عليه وعلى آله وصحبه
رضي الله عنه


No comments:
Post a Comment