Friday, November 7, 2025

Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم


[Foto Illustrasi]

Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ )

Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ ) merupakan seorang sahabat   Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang dikenali sebagai perawi hadis yang boleh dipercayai dan seorang Muslim yang taat yang menuntut ilmu secara langsung daripada sahabat kanan, seperti Sayyidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه). Walaupun biografi terperinci tentang keseluruhan kisah hidupnya terhad dalam sumber yang disediakan, sumbangan dan keperibadiannya jelas melalui riwayat yang dikaitkan dengannya.

Butiran khusus tentang kehidupan awal atau asal usul Nazzal bin Sabrah tidak dihuraikan secara meluas dalam sumber tersebut. Kehadiran sejarah utamanya berpunca daripada peranannya selepas kewafatan Nabi, di mana beliau merupakan tokoh yang berwibawa dalam menyampaikan amalan dan ucapan agama yang penting. Beliau merupakan seorang Tabi'i (pengganti) yang meriwayatkan daripada sahabat, terutamanya daripada Khalifah keempat,Sayyidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه ) Ini menunjukkan beliau merupakan ahli generasi selepas sahabat, walaupun beliau mungkin telah bertemu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ semasa hayatnya sebagai seorang pemuda.

Watak

Watak Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ  ditunjukkan melalui tindakan dan interaksinya seperti yang dipelihara dalam tradisi Islam:

Keinginan untuk Ilmu: Beliau berminat untuk mempelajari dan memahami amalan  Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan umat Islam awal, seperti yang dilihat dalam pemerhatiannya yang berdedikasi terhadap tindakan Sayyidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه)..

Kebolehpercayaan (Thiqah): Riwayatnya diterima dan direkodkan dalam koleksi Hadis yang sahih seperti Sunan An-Nasai, yang menandakan kebolehpercayaan dan integritinya sebagai perawi.

Ketaatan dan Penghormatan: Beliau menunjukkan rasa hormat yang tinggi terhadap para sahabat senior, seperti Sayyidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه)., memerhatikan tindakan mereka untuk memastikan beliau mengikuti Sunnah yang benar.

Ketakwaan: Komitmennya terhadap amalan agama yang betul jelas daripada tumpuannya terhadap perkara seperti bersuci (Wudu) dan solat.

Sumbangan

Sumbangan utamanya kepada Islam ialah:

Riwayat Hadis: Sumbangannya yang paling penting ialah pemeliharaan dan penyampaian beberapa Hadis penting, terutamanya mengenai amalan Nabi mengenai bersuci (Wudu) dan minum air sambil berdiri.

Satu riwayat terkenal daripadanya menggambarkan beliau menyaksikan Ali berwudu dengan cara tertentu dan kemudian minum air yang tinggal sambil berdiri. Ali kemudian menjelaskan bahawa orang ramai tidak menyukai tindakan ini, tetapi dia melihat  Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَmelakukannya, menjelaskan keharusannya dan menunjukkan bahawa ia bukanlah Hadats (najis besar). Riwayat ini merupakan sumber penting untuk keputusan perundangan Islam mengenai perkara ini.

Pemeliharaan Sunnah: Dengan memerhati dan menyampaikan tindakan para sahabat senior yang rapat dengan  Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dengan tepat, Nazzal bin Sabrah membantu memastikan aplikasi praktikal Sunnah dipelihara untuk generasi Muslim akan datang.

Menegakkan Amalan Ortodoks: Tindakan dan riwayatnya membantu menjelaskan amalan yang disalahertikan dan memastikan masyarakat mengikuti contoh Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  yang betul, menghapuskan sebarang salah tanggapan atau inovasi yang berpotensi.

Secara ringkasnya, legasi Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ ) terletak pada peranannya sebagai penghubung penting dalam rantaian penyebaran Hadis, yang merangkumi dedikasi dan sifat amanah mereka yang memelihara ajaran Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.

Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ ) adalah seorang sahabat (Sahabi) Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ  yang terkenal dengan peranannya sebagai perawi hadis yang boleh dipercayai, membantu memelihara kata-kata dan amalan Nabi untuk generasi akan datang.

Biografi

Persahabatan:Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ ) adalah seorang sahabat yang meluangkan masa bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ dan meriwayatkan hadis daripadanya, serta daripada sahabat kanan lain seperti Sayyidina Ali ibn Abi Talib(رضي الله عنه .

Peranan selepas Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ: Beliau adalah antara sahabat yang tersebar ke seluruh dunia selepas kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَi untuk mengajar dan menyebarkan Islam.

Riwayat: Riwayatnya direkodkan dalam koleksi hadis yang sahih, seperti Sunan An-Nasai. Satu hadis penting yang beliau riwayatkan menggambarkan melihat Sayyidina  Ali ibn Abi Talib(رضي الله عنه  berwuduk dan kemudian minum air yang tinggal sambil berdiri, menjelaskan bahawa beliau telah melihat Nabi melakukan perkara yang sama, yang menunjukkan ia adalah amalan yang dibenarkan.

Watak

Walaupun butiran khusus tentang watak peribadinya tidak didokumentasikan secara meluas selain peranannya sebagai perawi, statusnya sebagai seorang Sahabi menunjukkan bahawa beliau memiliki sifat-sifat mulia umum yang dikongsi oleh para sahabat, termasuk:

Ketakwaan dan Ketaatan: Seperti sahabat lain, beliau sangat komited terhadap agamanya, seperti yang dibuktikan oleh usahanya untuk memelihara dan menyampaikan ilmu agama.

Kepercayaan (Amanah): Riwayatnya yang diterima dalam koleksi Hadis yang sahih menunjukkan bahawa beliau dianggap sebagai sumber maklumat yang sangat dipercayai dan boleh dipercayai oleh para sarjana Islam dan generasi berikutnya.

Keinginan untuk Ilmu: Beliau mendedikasikan dirinya untuk belajar daripada Nabi dan sahabat lain, mengorbankan keselesaan peribadi untuk memperoleh ilmu dan mengamalkan Deen (agama).

Hadis Pilihan Yang Di Riwayatkan olih Nazzal bin Sabrah (رَحِمَهَا ٱللَّٰهُ 

Sumbangan utamanya kepada Islam ialah:

Hadis NarraSi: Beliau memainkan peranan penting dalam pemeliharaan dan penyampaian Sunnah Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ (ajaran dan amalan) dengan meriwayatkan Hadis. Ilmu yang terpelihara ini sangat penting dalam perkembangan hukum dan amalan Islam.

Penyebaran Islam: Beliau membantu menyebarkan ajaran Islam ke wilayah baharu selepas kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ , menyumbang kepada pengembangan dan pendidikan masyarakat Islam awal.

Legasi beliau adalah seorang pelajar dan guru Islam yang berdedikasi, yang penyampaian ilmunya yang teliti memastikan kesinambungan bimbingan Nabi.

Diriwayatkan oleh: Al-Nazzal bin Sabrah Daripada Sunan An-Nasai

Hadis No: 130

Diriwayatkan/Autoriti Al-Nazzal bin Sabrah

Tersenarai dalam: Kitab Bersuci

"Aku melihat Ali (semoga Allah meridhainya) solat Zuhur, kemudian dia duduk untuk memenuhi keperluan orang ramai, dan apabila tiba waktu Asar, sebuah bekas air dibawa kepadanya. Dia mengambil segenggam air itu dan menyapu muka, lengan bawah, kepala dan kakinya dengannya, kemudian dia mengambil sisa air itu dan minum sambil berdiri. Dia berkata: 'Orang ramai tidak menyukai ini, tetapi aku melihat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ melakukannya. Inilah wudhu bagi orang yang tidak berhadats." (Sahih)

Riyad as-Salihin 767 (Buku 2, Hadis 41) #37256

وعن النزال بن سبرة رضى الله عنه قال‏:‏ أتى علي رضى الله عنه باب الرحبة فشرب قائماً، وقال‏:‏ إني رأيت علسون رأيتموني فعلت‏.‏((‏رواه البخارى‏)‏)‏

Minum Air sambil Berdiri

RUMUSAN: Ali bin Abu Talib melihat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ meminum air dalam keadaan berdiri dan melaporkannya kepada orang lain.

An-Nazzal bin Sabrah (Semoga Allah meredhainya) melaporkan: 'Ali bin Abu Talib (Semoga Allah meredhainya) tiba di Bab Ar-Rahbah (di Kufah) dan minum air sambil berdiri. Kemudian dia berkata: "Aku melihat Rasulullah ﷺ melakukan apa yang kamu lihat aku lakukan". Al-Bukhari.

PENGAJARAN RINGKAS:

Minum air sambil berdiri apabila perlu

PENJELASAN:

Hadis ini adalah tentang Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ minum air sambil berdiri. Ia diriwayatkan oleh An-Nazzal bin Sabrah yang melihat Ali bin Abu Talib melakukan perkara yang sama. Tindakan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ meminum air sambil berdiri adalah contoh untuk kita ikuti kerana ia menunjukkan kepada kita bahawa kita tidak seharusnya membuang masa dan tenaga untuk perkara yang tidak perlu. Kita harus menggunakan masa kita dengan bijak dan melakukan sesuatu dengan cepat supaya kita dapat menyelesaikan lebih banyak perkara dalam masa yang lebih singkat. Hadis ini juga mengajar kita untuk berhati-hati dengan tindakan kita dan bagaimana ia mempengaruhi orang lain di sekeliling kita. Kita harus sentiasa berusaha untuk melakukan apa yang betul dan menjadi contoh kepada orang di sekeliling kita supaya mereka juga dapat mendapat manfaat daripada perbuatan baik kita.



referensei:
In-book reference,
Vol. 7, Book 69, Hadith 519
Book 74, Hadith 41

USC-MSA web (English) reference

http://Sahih al-Bukhari 5615










 

No comments:

Post a Comment

Samurah ibn Jundab رضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads