السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
[Foto Illustrasi]
Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Samurah ibn Jundab رضي الله عنه merupakan seorang sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang terkemuka, terkenal dengan pengetahuannya yang mendalam tentang hadith, penyertaannya dalam pertempuran dan penaklukan awal Islam, dan peranan pentadbirannya yang kemudiannya dalam perkembangan negara Islam.
Biografi
Asal Usul dan Kehidupan Awal: Samurah ibn Jundab رضي الله عنه berasal dari puak Banu Lay, sebuah bahagian suku Fazara dari Hejaz (Arab barat, berhampiran Madinah). Selepas kematian bapanya, ibunya yang balu berkahwin semula dengan Murayy ibn Sinan, seorang ahli Ansar (penduduk Islam Madinah yang menyokong Nabi). Melalui perkahwinan ini, Samurah menjadi ahli gabungan puak Banu Khudra dari Khazraj.
Sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ: Semasa muda, Samurah ibn Jundab رضي الله عنه menjadi sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Dia berjaya meyakinkan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ untuk membiarkannya berperang dalam Perang Uhud (627 Masihi) walaupun usianya masih muda, dengan menunjukkan kehebatan dan kemahirannya. Dia hadir dalam banyak peristiwa penting lain semasa hayat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.
Kehidupan dan Kematian Kemudian: Selepas kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, Samurah ibn Jundab رضي الله عنه mengambil bahagian dalam penaklukan Islam ke atas Iran Sasanian. Beliau kemudiannya berkhidmat sebagai timbalan gabenor Basra di bawah Ziyad ibn Abihi dan kekal dalam jawatan itu untuk tempoh selepas kewafatan Ziyad, sehingga beliau digantikan oleh Khalifah Mu'awiya I. Beliau meninggal dunia di Basra antara tahun 677 dan 679 Masihi.
Watak
Berilmu: Samurah ibn Jundab رضي الله عنه merupakan seorang perawi hadith (kata-kata dan tradisi Nabi) yang penting, menyampaikan banyak tradisi yang penting kepada perundangan dan amalan Islam. Wasiat terakhirnya kepada anak-anak lelakinya terkenal mengandungi banyak ilmu agama.
Berani dan Berkebolehan: Beliau dikenali kerana keberaniannya, yang ditunjukkan apabila beliau berkeras untuk berperang dalam Perang Uhud semasa muda. Beliau membuktikan dirinya sebagai pemimpin ketenteraan dan pentadbiran yang berkebolehan semasa penaklukan Islam dan zamannya sebagai gabenor di Iraq.
Ketat dalam Pentadbiran: Semasa menjadi gabenor Basra, sumber tradisional mengaitkan beliau dengan hukuman mati berskala besar terhadap Khawarij (sebuah mazhab Islam yang berbeza pendapat) dan orang lain yang disyaki mempunyai pandangan mereka, mencerminkan pendekatan ketatnya dalam menjaga ketenteraman dan ortodoksi.
Alim: Beliau seorang Muslim yang taat yang menekankan kepatuhan kepada tugas-tugas agama. Beliau direkodkan telah menasihati anak-anaknya untuk mentaati Allah, Rasul-Nya, dan kepimpinan Islam berdasarkan perintah ilahi dan kesepakatan masyarakat Islam.
Sumbangan
Perkhidmatan Ketenteraan: Beliau seorang pahlawan yang berani yang berjuang dalam pertempuran utama Islam awal, termasuk Perang Uhud, membantu mempertahankan dan mengembangkan masyarakat Islam.
Tadbir Urus: Beliau memegang jawatan pentadbiran yang penting, termasuk leftenan gabenor Basra, menyumbang kepada kestabilan dan tadbir urus empayar Islam yang berkembang semasa Khilafah Umayyah.
Riwayat Hadis: Sumbangan beliau yang paling berkekalan ialah pemeliharaan dan penyampaian pelbagai hadis daripada Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.. Riwayat-riwayat ini membentuk bahagian penting dalam badan undang-undang dan tradisi Islam, yang berfungsi sebagai sumber panduan untuk umat Islam dari generasi ke generasi.
Pemeliharaan Amalan Islam: Melalui naratif dan ajarannya, beliau membantu memastikan amalan ritual Islam yang betul, seperti waktu solat dan menjawab salam Imam selepas salam.
Legasi Keluarga: Keturunannya termasuk tokoh-tokoh terkenal dalam sejarah Islam, seperti cicitnya Abu Ishaq Ibrahim ibn Habib, seorang ahli astronomi Islam awal dan yang pertama membina astrolab, yang mempamerkan legasi pembelajaran dan sumbangan merentasi generasi.
Samurah ibn Jundab رضي الله عنه (atau Jundub), seorang sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. ialah seorang pahlawan yang berani, seorang gabenor yang berdedikasi, dan seorang perawi Hadis yang penting. Kehidupannya mencerminkan komitmen yang mendalam terhadap Islam dan kerjaya yang penting dalam negara Islam awal.
Biografi
Samurah ibn Jundab رضي الله عنه berasal dari puak Banu Lay dari suku Fazara. Selepas kematian bapanya, ibunya yang balu berkahwin semula dengan Murayy ibn Sinan, seorang ahli Ansar (penyokong Madinah Nabi Muhammad), dan keluarganya menetap di Madinah. Semasa muda, beliau menjadi sahabat Nabi. Pada mulanya beliau dianggap terlalu muda untuk berperang dalam Perang Uhud (627 Masihi) tetapi berjaya meyakinkan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. tentang kehebatannya dan dibenarkan menyertai tentera Islam.
Selepas kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ., Samurah ibn Jundab رضي الله عنه mengambil bahagian dalam penaklukan Islam ke atas Iran Sasanian. Semasa pemerintahan khalifah Umayyah Mu'awiya I, beliau berkhidmat sebagai timbalan gabenor Basra yang dilantik di bawah Ziyad ibn Abihi dari tahun 670–673 Masihi. Selepas kematian Ziyad, Samurah ibn Jundab رضي الله عنه kekal dalam jawatan sebagai gabenor penuh untuk tempoh tertentu sebelum digantikan. Beliau meninggal dunia di Basra antara tahun 677 dan 679 Masihi.
Watak
Samurah dikenali kerana:
Keberanian dan keazaman: Beliau menunjukkan keberaniannya sejak usia muda dengan berkeras untuk berperang dalam Perang Uhud.
Komitmen terhadap keadilan (seperti yang dilihatnya): Semasa menjadi gabenor, beliau dikenali kerana ketegasannya dalam menangani golongan Khawarij, yang diperintahkannya untuk dihukum mati dalam jumlah yang besar di bidang kuasanya.
Semangat kewajipan agama yang kuat: Beliau berdedikasi kepada amalan Islam, termasuk solat dan berkongsi ilmu agama.
Pengetahuan tentang hal ehwal agama: Wasiat terakhirnya kepada anaknya dikatakan mengandungi "banyak ilmu agama".
Beliau menjadi subjek satu insiden terkenal di mana beliau mempunyai sebatang pokok kurma di dusun seorang Ansari dan akan masuk tanpa kebenaran, menyebabkan kesusahan kepada keluarga pemiliknya. Apabila beliau menolak permintaan berulang kali Nabi untuk menjual pokok itu atau masuk dengan sopan, Nabi mengarahkan pokok itu ditebang, dengan menyatakan, "Islam tidak membenarkan sesiapa mengganggu atau mencederakan sesiapa," menekankan kepentingan tidak mencederakan hak orang lain.
Sumbangan
Sumbangan utama beliau termasuk:
Khidmat ketenteraan: Berjuang dalam pertempuran awal Islam yang penting, termasuk Uhud dan penaklukan Iran yang kemudian.
Tadbir Urus: Berkhidmat sebagai gabenor di wilayah Islam baharu yang penting seperti Basra, membantu mengekalkan ketenteraman dan mengembangkan pentadbiran negara Islam.
Riwayat hadis: Samurah ibn Jundab رضي الله عنه merupakan penyampai hadis yang penting, memelihara banyak ucapan dan amalan Nabi Muhammad. Beliau meriwayatkan sejumlah besar hadis, terutamanya mengenai solat, pengebumian, dan mimpi, yang direkodkan dalam koleksi Hadis utama seperti Sahih Bukhari.
Pemeliharaan ilmu: Beliau mewariskan ilmu agama kepada anaknya dan orang lain, menyumbang kepada korpus awal perundangan dan tradisi Islam.
Hadis Diriwayatkan Oleh Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Hadis No: 328
Diriwayatkan/Sahih daripada Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Disenaraikan dalam: Haid
Nabi telah solat jenazah seorang wanita yang meninggal dunia akibat (semasa) bersalin (iaitu kelahiran anak) dan baginda berdiri di tengah-tengah jenazahnya.
Hadis No: 806
Diriwayatkan/Sahih daripada Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Disenaraikan dalam: Ciri-ciri Solat
Nabi biasa menghadap kami setelah selesai solat.
Hadis No: 244
Diriwayatkan/Sahih daripada Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Disenaraikan dalam: Solat Malam (Tahajjud)
Nabi berkata dalam riwayat mimpinya bahawa baginda melihat, "Orang yang kepalanya ditumbuk dengan batu adalah orang yang mempelajari al-Quran tetapi tidak pernah mengamalkannya, dan tidur tanpa menghiraukan solat fardhu."
Hadis No: 415
Diriwayatkan/Sahih daripada Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Disenaraikan dalam: Pengebumian (Al-Janaaiz)
Aku solat jenazah di belakang Nabi untuk seorang wanita yang meninggal dunia semasa melahirkan anak dan baginda berdiri di tengah keranda.
Hadis No: 416
Diriwayatkan/Sahih daripada Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Disenaraikan dalam: Pengebumian (Al-Janaaiz)
Aku solat jenazah di belakang Nabi untuk seorang wanita yang meninggal dunia semasa melahirkan anak dan baginda berdiri di tengah keranda.
Hadis No: 468
Diriwayatkan/Sahih daripada Samurah ibn Jundab رضي الله عنه
Disenaraikan dalam: Pengebumian (Al-Janaaiz)
Setiap kali Nabi selesai solat (subuh), baginda akan menghadap kami dan bertanya, "Siapakah di antara kamu yang bermimpi malam tadi?" Jadi jika sesiapa melihat mimpi, baginda akan menceritakannya. Nabi akan berkata: "Ma sha'a-llah" (Pepatah Arab yang bermaksud secara literal, 'Apa yang Allah kehendaki,' dan ia menunjukkan petanda baik.) Pada suatu hari, baginda bertanya kepada kami sama ada sesiapa antara kami pernah bermimpi. Kami menjawab tidak. Nabi berkata, "Tetapi aku telah bermimpi malam tadi bahawa dua orang lelaki datang kepadaku, memegang tanganku, dan membawaku ke Tanah Suci (Baitulmaqdis). Di sana, aku melihat seorang lelaki duduk dan seorang lagi berdiri dengan cangkuk besi di tangannya menolaknya ke dalam mulut lelaki itu sehingga sampai ke tulang rahang, lalu mengoyakkan satu sisi pipinya, dan kemudian melakukan perkara yang sama dengan sisi yang lain; sementara itu, sisi pertama pipinya kembali normal dan kemudian dia mengulangi pembedahan yang sama sekali lagi.
Aku berkata, 'Apa ini?'" Mereka menyuruh saya teruskan perjalanan dan kami teruskan perjalanan sehingga kami sampai kepada seorang lelaki yang sedang berbaring terlentang, dan seorang lagi lelaki berdiri di sebelah kepalanya sambil membawa batu atau seketul batu, lalu meremukkan kepala lelaki yang sedang berbaring itu dengan batu itu. Setiap kali dia memukulnya, batu itu akan berguling. Lelaki itu pergi untuk mengambilnya dan apabila dia kembali kepadanya, kepala yang remuk itu telah kembali ke keadaan asalnya dan lelaki itu kembali dan memukulnya lagi (dan begitulah seterusnya).
Saya bertanya, 'Siapa ini?' Mereka menyuruh saya teruskan perjalanan; jadi kami teruskan perjalanan dan melalui lubang seperti ketuhar; dengan bahagian atas yang sempit dan bahagian bawah yang lebar, dan api sedang menyala di bawah lubang itu. Setiap kali api itu menyala, orang ramai terangkat sehingga mereka hampir keluar darinya, dan setiap kali api menjadi reda, orang ramai akan terjun ke dalamnya, dan terdapat lelaki dan wanita telanjang di dalamnya. Saya bertanya, 'Siapa ini?' Mereka menyuruh saya teruskan. Jadi kami teruskan perjalanan sehingga kami sampai ke sungai yang penuh darah dan seorang lelaki berada di dalamnya, dan seorang lagi lelaki berdiri di tebingnya dengan batu di hadapannya, menghadap lelaki yang berdiri di sungai itu.
Setiap kali lelaki di sungai itu ingin keluar, lelaki yang seorang lagi melemparkan batu ke dalam mulutnya dan menyebabkannya berundur ke kedudukan asalnya; dan setiap kali dia ingin keluar, lelaki yang seorang lagi akan melemparkan batu ke dalam mulutnya, dan dia akan berundur ke kedudukan asalnya. Aku bertanya, 'Apa ini?' Mereka menyuruh saya meneruskan perjalanan dan kami pun meneruskan perjalanan sehingga kami sampai ke sebuah taman hijau yang subur dengan sebatang pokok besar dan berhampiran akarnya sedang duduk seorang lelaki tua bersama beberapa orang anak. (Saya ternampak) seorang lelaki lain berhampiran pokok itu dengan api di hadapannya dan dia sedang menyalakannya.
Kemudian mereka (iaitu dua orang sahabat saya) menyuruh saya memanjat pokok itu dan menyuruh saya memasuki sebuah rumah, yang lebih baik daripada yang pernah saya lihat. Di dalamnya terdapat beberapa orang tua dan pemuda, wanita dan kanak-kanak. Kemudian mereka membawa saya keluar dari rumah ini dan menyuruh saya memanjat pokok itu dan menyuruh saya memasuki sebuah rumah lain yang lebih baik dan lebih baik (daripada yang pertama) yang mengandungi orang tua dan muda. Saya berkata kepada mereka (iaitu dua orang sahabat saya), 'Kamu telah membuat saya merayau sepanjang malam. Ceritakan kepada saya semua tentang apa yang telah saya lihat.'
Mereka berkata, 'Ya. Adapun orang yang pipinya kamu lihat dikoyakkan, dia adalah seorang pembohong dan dia selalu berbohong, dan orang ramai akan melaporkan kebohongan itu atas kuasanya sehingga ia tersebar ke seluruh dunia. Jadi, dia akan dihukum sedemikian rupa sehingga Hari Kiamat. Orang yang kepalanya kamu lihat dihancurkan adalah orang yang Allah berikan ilmu Al-Quran (iaitu menghafalnya) tetapi dia biasa tidur pada waktu malam (iaitu dia tidak membacanya ketika itu) dan tidak biasa mengamalkannya (iaitu mengikut perintahnya dll.) pada siang hari; dan hukuman ini akan berterusan sehingga Hari Kiamat. Dan orang-orang yang kamu lihat di dalam lubang (seperti ketuhar) adalah penzina (lelaki dan wanita yang melakukan hubungan seks haram). Dan orang-orang yang kamu lihat di sungai.

No comments:
Post a Comment