Wednesday, October 29, 2025

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه [Malay]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Foto Illustrasi]

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه 

Pembunuh Ka'ab al Ashraf - Pengkhianat Yahudi)

Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه merupakan seorang sahabat Rasulullah صَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang terkemuka dan berani, dikenali kerana keberanian, integriti yang teguh, dan pendirian berprinsipnya pada zaman awal Islam. Sumbangan Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه merangkumi peranan ketenteraan, pentadbiran, dan penyiasatan, dan beliau dikenang kerana keteguhannya dalam kekal neutral semasa konflik Islam kemudian.

Profil sahabat

Latar Belakang: Seorang ahli puak Bani Haritha dari suku kaum Aws Madinah, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه adalah antara Ansar (penduduk Madinah yang pertama memeluk Islam). Kemudian Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه dijodohkan dengan Abu Ubaydah al-Jarrah sebagai saudara seagama.

Nama Panggilan: Beliau dikenali sebagai "Kesatria Nabi Allah" kerana kesetiaan dan kemahirannya yang hebat dalam peperangan.Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه.

(Pembunuh Ka'ab Ashraf - Pengkhianat Yahudi)

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه. atau Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه. Ansari (Lahir:589- Meninggal dunia: 666) adalah seorang Sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه. adalah antara yang pertama di Yathrib (Madinah Al Munawarrah) menjadi Muslim dan merupakan halif atau sekutu suku Aus di Madinah, menunjukkan dia bukan seorang Arab. Dia menjadi Muslim di tangan Musab ibn Umair رضي الله عنه., sebelum Usaid ibn Hudair رضي الله عنه. dan Sad ibn Muadh رضي الله عنه. yang merupakan orang yang berpengaruh di Madinah Al Munawarrah.

Perihalan fizikal: Dia digambarkan sebagai seorang lelaki yang tinggi dan tegap, menjulang tinggi daripada orang sezamannya, dan terkenal sebagai seorang yang serius dan pendiam.

Pengislaman awal: Beliau memeluk Islam sebelum Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ hijrah (Hijrah) ke Madinah, dipengaruhi oleh usaha dakwah Mus'ab ibn Umayrرضي الله عنه .

Integriti dan prinsip

Keperibadian Muhammad ibn Maslamah ditakrifkan oleh kepatuhannya yang kuat terhadap prinsip-prinsip Islam dan integritinya yang teguh. Ini terbukti dalam sifat amanahnya yang konsisten, tetapi yang paling terkenal ialah keengganannya untuk mengambil bahagian dalam konflik sivil Islam yang menyusuli kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.

Penggenapan nubuatan: Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ pernah memberinya sebilah pedang dan bernubuat, "Selagi kamu memerangi orang-orang musyrik, kamu harus terus memerangi mereka dengan pedang ini. Namun, apabila tiba masanya apabila orang Islam mula berperang antara satu sama lain, kamu harus mematahkan pedang ini dan tinggal di rumah...".

Kekal neutral: Selepas kesyahidan Khalifah Uthman ibn Affan, apabila perang saudara (Fitnah Pertama) meletus, Muhammad ibn Maslamah menggenapi ramalan ini. Muhammad ibn Maslamah mematahkan pedang besinya, membina pedang kayu yang tidak membawa maut, dan meletakkannya di dalam sarungnya, berundur daripada konflik.

Menekankan ketakwaan mengatasi kedudukan: Integritinya juga terserlah dalam kehidupan profesionalnya. Di bawah khalifah Sayyidina Umar ibn al-Khattab, beliau dihantar untuk menyiasat aduan terhadap gabenor. Dalam satu kejadian, beliau memalukan seorang panglima terkenal, Sa'd ibn Abi Waqqas, dengan membakar istananya kerana tuduhan pemborosan, menunjukkan komitmennya terhadap keadilan mengatasi hubungan peribadi.

Sumbangan kepada Islam

Sumbangan ketenteraan:

Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه menyertai semua pertempuran besar bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ', kecuali ekspedisi Tabuk, di mana beliau dilantik sebagai timbalan gabenor Madinah.

Misi ketenteraan Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه termasuk berhadapan dengan puak Yahudi Banu Nadir dan mengambil bahagian dalam pembunuhan penyair Yahudi Ka'b ibn al-Ashraf.

Sumbangan pentadbiran:

Beliau merupakan seorang pentadbir yang sangat dipercayai dan bijaksana. Khalifah Umar melantiknya untuk berkhidmat sebagai ombudsman, yang ditugaskan untuk menyiasat aduan terhadap pegawai di wilayah-wilayah. Peranan ini mewujudkan sistem akauntabiliti dan pengawasan.

Kemudian, beliau mengambil bahagian dalam penaklukan Islam ke atas Mesir di bawah Khalifah Uthman.

Perlindungan Madinah: Beliau berkhidmat sebagai penjaga dan pelindung Madinah semasa ketiadaan Nabi.

Kematian

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه meninggal dunia di Madinah pada 46 AH (c. 666 CE), pada usia 77 tahun, selepas setia berkhidmat kepada Islam dan menjunjung arahan terakhir Nabi mengenai perang saudara Muslim.

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه adalah sahabat terhormat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ', yang terkenal dengan integriti yang tinggi, keberanian, dan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi. Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه digelar sebagai "Ksatria Nabi Allah".

Profil

Latar Belakang: Seorang mualaf awal kepada Islam di Madinah, Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه (c. 588 atau 591–663 atau 666) adalah sekutu (halif) suku Aws. Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه memeluk Islam melalui kerja dakwah Mus'ab ibn Umayrرضي الله عنه, bahkan sebelum ini.adalah beberapa tokoh yang paling berpengaruh di Madinah.

Gambaran fizikal: Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه digambarkan sebagai seorang lelaki yang tinggi fizikal, besar, dan tegap dengan kepala botak dan kulit gelap.

Keperibadian: Dia terkenal sebagai seorang yang pendiam dan serius yang jarang berkata-kata, dan dia tidak pernah mengeluh apabila diberi tugasan yang sukar.

Ikhwan: Selepas Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ berhijrah ke Madinah, baginda menggandingkan Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه dengan sahabat yang mulia Abu Ubaidah ibn al-Jarrahرضي الله عنه (Antara Muhajirin dan Muhajirin) (pembantu Madinah).

Integriti

Kejujuran dan kepercayaan Muhammad ibn Maslamah adalah sesuatu yang legenda, satu sifat yang mendorong para khalifah untuk mempercayakan beliau dengan perkara-perkara yang sangat sensitif.

Penyiasat Umar: Khalifah kedua, Umar ibn al-Khattab, bergantung pada Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه sebagai ejen peribadinya untuk menyelia tingkah laku gabenornya di seluruh negara Islam.

Menguatkuasakan akauntabiliti: Dalam satu contoh, Khalifah Sayyidina Umar ibn al-Khattab رضي الله عنه menghantarnya untuk menyiasat aduan terhadap gabenor Kufah, Sa'd ibn Abi Waqqas (رضي الله عنه). Apabila dia mendapati bahawa gabenor mempunyai pintu gerbang yang terkunci di kubunya, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه membakarnya secara terbuka untuk menunjukkan bahawa rumah pemimpin itu harus dibuka kepada orang ramai. Penakluk terkenal, Sa'd, tidak membantah, menerima mesej yang kuat itu.

Menyiasat aduan: Beliau akan mengadakan pendengaran awam untuk mengumpulkan maklumat tentang salah laku pentadbiran. Selepas menyiasat aduan terhadap Sa'd, beliau membawa gabenor dan penuduhnya kembali kepada Khalifah Sayyidina Umar ibn al-Khattab رضي الله عنه.

Menghormati arahan Nabi: Satu contoh integriti yang mendalam ialah keengganannya untuk berperang dalam perang saudara susulan pembunuhan khalifah ketiga, Saiyyidina Uthman ibn Affanرضي الله عنه. Beliau teringat arahan Nabi: "Apabila kamu melihat orang Islam berhadapan antara satu sama lain, bawalah ke Uhud dan pukullah sehingga ia patah. Kemudian duduklah di rumah kamu sehingga ia habis". Beliau secara terbuka mematahkan pedang yang diberikan oleh Nabi kepadanya dan membuat yang baharu daripada kayu untuk mengelakkan penyertaan, simbol kuat pendirian pasifisnya.

Sumbangan kepada Islam

Sumbangan Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه terdiri daripada tindakan ketenteraan yang berani hinggalah kepada perkhidmatan pentadbiran yang penting.

Sumbangan ketenteraan: Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه menyertai hampir semua kempen ketenteraan Nabi, menjadikannya gelaran "Kesatria Nabi Allah". Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه hadir dalam pertempuran besar seperti Badar dan Uhud.

Pembunuhan Ka'b ibn al-Ashraf: Beliau mengetuai misi untuk membunuh ketua Yahudi Ka'b ibn al-Ashraf, yang telah melanggar Perlembagaan Madinah dan menghasut permusuhan terhadap umat Islam.

Khidmat pentadbiran: Sebagai pemeriksa Umar, beliau membantu meminta gabenor dan pegawai lain bertanggungjawab terhadap piawaian keadilan dan ketakwaan yang tinggi yang ditetapkan oleh khalifah.

Peranan semasa perang saudara: Semasa perang saudara pertama, keputusan awamnya untuk tidak berperang berfungsi sebagai peringatan yang kuat tentang hasrat Nabi dan menonjolkan pendirian berprinsipnya menentang keganasan Muslim-terhadap-Muslim.

Hubungan dengan Nabi Muhammad

Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه ialah seorang sahabat Nabi Muhammad yang sangat dipercayai dan setia.

Mualaf awal: Sebagai salah seorang mualaf pertama di Madinah, beliau merupakan penyokong penting pada tahun-tahun awal Islam, sebelum ketibaan Nabi.

Kepercayaan yang mendalam: Nabi mempercayakan kepadanya misi-misi yang rumit dan mencabar yang memerlukan keberanian dan kebijaksanaan, seperti pembunuhan Ka'b ibn al-Ashraf dan pengusiran puak Yahudi Bani Nadir dari Madinah.

Pelantikan sebagai timbalan: Semasa Ekspedisi Tabuk, Nabi melantiknya sebagai timbalan gabenor Madinah, satu petunjuk kedudukan dan kebolehpercayaannya yang tinggi.

Saksi terhadap hadis: Ibn Maslamah merupakan saksi kepada beberapa keputusan dan hadis Nabi dan kemudiannya memberi keterangan kepada mereka untuk para khalifah, membuktikan kebolehpercayaannya dalam hal-hal hukum agama.

Berkulit hitam, tinggi, dan tegap, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه menjulang tinggi mengatasi sezamannya. Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه adalah seorang gergasi di kalangan sahabat Nabi, seorang gergasi dalam tubuh dan gergasi dalam perbuatan.

Secara ketara, beliau telah dipanggil Muhammad sebelum beliau menjadi seorang Muslim. Nampaknya namanya sendiri merupakan petunjuk kepada fakta bahawa beliau adalah antara orang Yathrib yang pertama menjadi seorang Muslim dan mengikuti ajaran Nabi yang agung. (Nama Muhammad hampir tidak dikenali pada masa itu tetapi memandangkan Nabi menggalakkan umat Islam untuk menamakan diri mereka sempena namanya, ia telah menjadi salah satu nama yang paling banyak digunakan di dunia.)

Muhammad ibn Maslamah (a.s.) ialah seorang halif atau sekutu suku kaum Aws di Madinah, menunjukkan bahawa beliau sendiri bukan orang Arab. Beliau menjadi seorang Muslim di tangan Musab ibn Umayr (a.s.), mubaligh pertama yang dihantar oleh Nabi Muhammad.ophet dari Makkah ke Madinah. Muhammad ibn Maslamah menerima Islam sebelum orang-orang seperti Usayd ibn Hudayr dan Sad ibn Muadh datang ke Madinah.

Apabila Nabi Muhammad SAW datang ke Madinah, baginda menggunakan kaedah unik untuk memperkukuhkan ikatan persaudaraan antara Muhajirin dan Ansar. Baginda menggandingkan setiap Muhajirin dengan salah seorang Ansar. Pengaturan ini juga membantu memenuhi keperluan segera Muhajirin untuk tempat tinggal dan makanan serta mewujudkan komuniti orang yang beriman yang bersepadu.

Nabi Muhammad SAW merupakan seorang pemerhati perangai dan perangai yang tajam dan prihatin untuk bersaudara dengan orang yang mempunyai sikap dan citarasa yang sama. Baginda bersaudara dengan Muhammad ibn Maslamah dan Abu Ubaydah ibn al-Jarrah. Seperti Abu Ubaydah, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه seorang yang pendiam dan termenung serta mempunyai rasa kepercayaan dan ketaatan yang kuat. Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه juga berani dan teguh dalam tindakan. Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه ialah seorang penunggang kuda yang terkemuka yang melakukan kepahlawanan dan pengorbanan dalam berkhidmat untuk Islam.

Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه mengambil bahagian dalam semua pertempuran ketenteraan Nabi kecuali ekspedisi ke Tabuk. Pada kesempatan itu, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه dan Ali ditugaskan untuk memimpin tentera yang ditinggalkan untuk melindungi Madinah. Kemudian dalam kehidupannya, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه sering menceritakan babak-babak pertempuran ini kepada sepuluh anaknya.

Terdapat banyak contoh dalam kehidupan Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه yang menunjukkan betapa beliau seorang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai. Sebelum bermulanya pertempuran di Perang Uhud, Nabi dan pasukan Muslim yang berjumlah kira-kira tujuh ratus orang bermalam di sebuah perkhemahan terbuka. Baginda menempatkan lima puluh orang di bawah pimpinan Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه dan mempercayakan tugas meronda perkhemahan itu sepanjang malam. Semasa pertempuran itu sendiri, selepas kekalahan teruk kaum Muslimin oleh Quraisy, di mana kira-kira tujuh puluh orang Muslim kehilangan nyawa dan ramai yang melarikan diri ke setiap arah, sekumpulan kecil orang beriman dengan berani mempertahankan Nabi sehingga gelombang pertempuran berubah. Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه adalah antara mereka.

Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه pantas menyahut seruan tindakan. Baginda pernah berdiri mendengar Nabi ketika baginda berucap kepada kaum Muslimin tentang rancangan beberapa pemimpin Yahudi di rantau ini.

Pada awal kunjungannya di Madinah, Nabi telah membuat perjanjian dengan orang Yahudi di kota itu, yang sebahagiannya menyatakan:

"Orang Yahudi yang melekatkan diri mereka pada negara kita akan dilindungi daripada segala penghinaan dan gangguan. Mereka akan mempunyai hak yang sama seperti rakyat kita sendiri untuk membantu kita... Mereka akan menyertai umat Islam dalam mempertahankan Madinah daripada semua musuh... Mereka tidak akan mengisytiharkan perang mahupun memasuki perjanjian atau persetujuan terhadap umat Islam."

Para pemimpin Yahudi telah melanggar perjanjian ini dengan menggalakkan Quraisy dan suku-suku di sekitar Madinah dalam rancangan mereka menentang negara. Mereka juga bertekad untuk mewujudkan perpecahan di kalangan penduduk Madinah bagi melemahkan pengaruh Islam.

Selepas kemenangan besar umat Islam ke atas Quraisy dalam Perang Badar, salah satu daripada tiga kumpulan Yahudi utama di Madinah, Bani Qaynuqa sangat marah dan memberikan cabaran yang merajuk kepada Nabi. Mereka berkata:

"Wahai Muhammad! Kamu benar-benar berfikir bahawa kami seperti kaummu (kaum Quraisy)? Janganlah terpedaya. Kamu berhadapan dengan orang yang tidak tahu berperang, dan kamu mengambil peluang untuk mengalahkan mereka. Jika kamu berperang melawan kami, kamu pasti tahu bahawa kami adalah manusia."

Oleh itu, mereka menolak persetujuan mereka dengan Nabi dan memberikan cabaran terbuka untuk berperang. Walau bagaimanapun, kaum Qaynuqa adalah tukang emas yang menguasai pasar di Madinah. Mereka bergantung pada sekutu mereka, Khazraj, untuk membantu mereka dalam perang yang mereka isytiharkan. Kaum Khazraj menolak. Nabi mengepung tempat tinggal Bani Qaynuqa yang berlangsung selama lima belas malam. Qaynuqa yang lemah semangat akhirnya memutuskan untuk menyerah kalah dan meminta Nabi untuk keluar dari Madinah.

Nabi membenarkan mereka pergi dan kaum itu - lelaki, wanita dan kanak-kanak - tidak cedera. Mereka terpaksa meninggalkan senjata dan peralatan tukang emas mereka. Mereka menetap di Adhraat di Syria.

Pemergian Qaynuqa tidak menamatkan perasaan permusuhan Yahudi terhadap Nabi walaupun perjanjian tidak agresif masih berkuat kuasa. Salah seorang daripada mereka yang dipenuhi kebencian terhadap Nabi dan umat Islam dan yang secara terbuka melepaskan kemarahannya ialah Kab ibn al-Ashraf.

Bapa Kab sebenarnya seorang Arab yang telah melarikan diri ke Madinah selepas melakukan jenayah. Dia menjadi sekutu Bani Nadir, satu lagi kumpulan Yahudi penting, dan berkahwin dengan seorang wanita Yahudi bernama Aqilah binti Abu-l Haqiq. Dia adalah ibu Kab.

Kab ialah seorang yang tinggi lampai dan kelihatan mengagumkan. Dia seorang penyair terkenal dan merupakan salah seorang lelaki terkaya di kalangan orang Yahudi. Dia tinggal di sebuah istana di pinggir MAdinah di mana beliau mempunyai kebun kurma yang luas. Beliau dianggap sebagai pemimpin Yahudi yang penting di seluruh Hijaz. Beliau menyediakan sokongan dan penajaan kepada ramai rabbi Yahudi.

Kab secara terbuka memusuhi Islam. Beliau mengejek Nabi, mencemarkan reputasi wanita Muslim, dan menghasut puak-puak di dalam dan sekitar Madinah menentang Nabi dan Islam. Beliau amat tertekan apabila mendengar berita kemenangan Muslim di Badar. Apabila beliau melihat tentera yang kembali bersama tawanan perang Quraisy, beliau berasa geram dan marah. Beliau kemudiannya mengambil tanggungjawab untuk melakukan perjalanan jauh ke Mekah bagi meluahkan kesedihannya dan menghasut Quraisy untuk membalas dendam selanjutnya. Beliau juga pergi ke kawasan lain, dari puak ke puak, mendesak orang ramai untuk mengangkat senjata menentang Nabi. Berita tentang aktivitinya sampai kepada Nabi, semoga damai dilimpahkan kepadanya, yang berdoa: "Ya Tuhan, singkirkan aku daripada anak Ashfar, sesuka hati-Mu."

Kab telah menjadi bahaya sebenar kepada keadaan keamanan dan kepercayaan bersama yang sedang diusahakan oleh Nabi di Madinah.

Kab kembali ke Madinah dan meneruskan serangan lisannya terhadap Nabi dan penderaannya terhadap wanita Muslim. Dia enggan, selepas amaran daripada Nabi, untuk menghentikan kempen kotor dan tipu daya jahatnya. Dia bertekad untuk mencetuskan pemberontakan terhadap Nabi dan umat Islam di Madinah. Dengan semua tindakan ini, Kab secara terbuka mengisytiharkan perang terhadap Nabi. Dia berbahaya dan musuh awam kepada negara Islam yang baru lahir. Nabi agak jengkel dengannya dan berkata kepada umat Islam: "Siapa yang akan berurusan dengan Kab ibn al-Ashraf? Dia telah menyinggung perasaan Tuhan dan Rasul-Nya."


[Muhammad Ibn Masalamah - Mengetuai Kumpulan Untuk membunuh Ka'ab Al Asraf Yang Sangat Benci Dengan Islam]

"Aku akan menguruskannya untukmu, wahai Rasulullah," kata Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه dengan sukarela.

Walau bagaimanapun, ini bukanlah tugas yang mudah. ​​Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه, menurut satu laporan, pulang ke rumah dan tinggal selama tiga hari tanpa makan atau minum, hanya memikirkan apa yang perlu dilakukannya. Nabi mendengar tentang hal ini, memanggilnya, dan bertanya mengapa dia tidak makan atau minum. Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه menjawab: "Wahai Rasulullah, aku telah memberimu janji, tetapi aku tidak tahu sama ada aku boleh melaksanakannya atau tidak." "Tugasmu hanyalah berusaha sedaya upayamu," jawab Nabi.

Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه kemudian pergi kepada beberapa sahabat Nabi yang lain dan memberitahu mereka apa yang telah dilakukannya. Mereka termasuk Abu Nailah, saudara angkat Kab ibn al-Ahsraf. Mereka bersetuju untuk membantunya, dan dia merangka rancangan untuk melaksanakan misi tersebut. Mereka kembali kepada Nabi untuk mendapatkan persetujuannya kerana rancangan itu melibatkan pemikat Kab dari kediaman kubunya melalui beberapa penipuan. Nabi memberikan persetujuannya atas prinsip bahawa perang melibatkan penipuan.

Kedua-dua Muhammad ibn Maslamah, yang sebenarnya anak saudara Kab melalui anak angkat, dan Abu Nailah kemudian pergi ke kediaman Kab. Muhammad ibn Maslamah, adalah orang pertama yang berkata: "Lelaki ini (bermaksud Nabi, semoga damai dilimpahkan kepadanya) telah meminta sedekah (cukai amal) kepada kami dan kami tidak dapat mencari makanan untuk dimakan. Dia menindas kami dengan hukum dan larangannya dan saya fikir saya boleh datang kepada anda untuk meminta pinjaman."

"Demi Tuhan, saya jauh lebih tidak berpuas hati dengannya," akui Kab. "Kami telah mengikutinya, tetapi kami tidak mahu meninggalkannya sehingga kami melihat bagaimana keseluruhan urusan ini akan berakhir. Kami ingin anda meminjamkan kami satu atau dua wasaq emas," sambung Muhammad ibn Maslamah.

"Bukankah sudah tiba masanya kamu menyedari kepalsuan yang kamu terima daripadanya?" tanya Kab sambil berjanji untuk memberi mereka pinjaman. "Namun," katanya, "kamu mesti menyediakan cagaran (untuk pinjaman itu)."

"Cagaran apa yang kamu mahukan?" tanya mereka. "Berikan aku isteri-isteri kamu sebagai cagaran," cadangnya. "Bagaimana kami boleh memberikan isteri-isteri kami sebagai cagaran," bantah mereka, "sedangkan kamu orang Arab yang paling kacak?"

"Kalau begitu, berikan aku anak-anak kamu sebagai cagaran," cadang Kab. "Bagaimana kami boleh memberikan kamu anak-anak kami sebagai cagaran sedangkan salah seorang daripada mereka kemudiannya akan diejek dengan dipanggil tebusan untuk satu atau dua wasaq emas. Ini akan menjadi satu keaiban kepada kami. Tetapi kami boleh memberikan kamu (cara) perlindungan kami (bermaksud senjata) kerana kamu tahu bahawa kami memerlukannya."

Kab bersetuju dengan cadangan yang mereka buat untuk menghilangkan fikirannya daripada sebarang tanggapan bahawa mereka telah datang bersenjata. Mereka berjanji untuk kembali kepadanya sekali lagi untuk membawa senjata.

Sementara itu, Abu Nailah juga datang kepada Kab dan berkata, "Celakalah kamu, Ibn Ashraf. Aku datang kepadamu dengan niat untuk memberitahumu sesuatu, dan kamu tidak menggalakkanku." Kab memintanya untuk meneruskan, dan Abu Nailah berkata: "Kedatangan lelaki ini kepada kami telah menjadi sumber penderitaan kepada adat resam Arab kami. Dengan satu tembakan, dia telah memutuskan hubungan kami dan meninggalkan keluarga yang kelaparan dan dalam kesusahan. Kami dan keluarga kami sedang bergelut." Kab menjawab: "Aku, Ibn al-Ashraf, demi Tuhan, aku telah memberitahumu, wahai anak Salamah, bahawa perkara ini akan berakhir seperti yang aku ramalkan." Abu Nailah menjawab: "Aku berharap kamu dapat menjual makanan kepada kami dan kami akan memberimu apa sahaja bentuk jaminan dan kepercayaan yang diperlukan. Berbuat baiklah kepada kami. Aku mempunyai rakan-rakan yang berkongsi pandanganku tentang hal ini, dan aku ingin membawa mereka kepadamu supaya kamu dapat menjual makanan kepada mereka dan melayan mereka dengan baik. Kami akan datang kepadamu dan menjanjikan perisai dan senjata kami kepadamu sebagai jaminan." "Terdapat kesetiaan dan niat baik dalam senjata," kata Kab.

Dengan ini, mereka pergi, berjanji untuk kembali dan membawa jaminan yang diperlukan untuk pinjaman tersebut. Mereka kembali kepada Nabi dan melaporkan kepadanya apa yang telah berlaku. Malam itu, Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه, Abu Nailahرضي الله عنه, Abbad ibn Bisnrرضي الله عنه, Al-Harith ibn Awsرضي الله عنه, dan Abu Abasah ibn Jabrرضي الله عنه semuanya berangkat ke rumah Kab. Nabi pergi bersama mereka untuk jarak yang pendek dan berpisah dengan kata-kata:

"Pergilah dengan nama Tuhan." Dan dia berdoa: "Ya Tuhan, bantulah mereka." Nabi pulang ke rumah. Ia adalah malam yang diterangi bulan pada bulan Rabiul Awal pada tahun ketiga hijrah.

Muhammad ibn Maslamah dan empat orang yang bersamanya sampai di rumah Kab. Mereka memanggilnya. Sebaik sahaja dia bangun dari katil, isterinya memegangnya dan memberi amaran, "Kamu seorang yang sedang berperang. Orang yang sedang berperang tidak akan mati pada waktu seperti ini." "Hanya anak saudaraku Muhammad ibn Maslamah dan abang angkatku, Abu Nailah..." Ka'ab turun dengan pedangnya yang terhunus. Dia sangat berbau wangi kasturi.

"Aku belum pernah menghidu bau yang begitu menyenangkan seperti hari ini," sapa Muhammad ibn Maslamah. "Biar aku hidu kepalamu." Ka'ab bersetuju, dan ketika Muhammad ibn Maslamah membongkok, dia memegang kepala Ka'ab dengan kuat dan menyeru yang lain untuk menjatuhkan musuh Tuhan.

(Butiran kejadian ini agak berbeza. Beberapa laporan menyatakan bahawa Abu Nailah رضي الله عنه-lah yang memberi arahan untuk membunuh Ka'ab, dan ini dilakukan selepas Ka'ab keluar dari rumahnya dan berjalan bersama mereka untuk beberapa lama.)

Penyingkiran Ka'ab ibn al-Ashraf menimbulkan ketakutan di hati mereka, dan terdapat ramai di antara mereka di Madinah, yang merancang dan berkomplot menentang Nabi. Permusuhan terbuka seperti Ka'ab berkurangan untuk seketika tetapi pastinya tidak berhenti.

Pada awal tahun keempat hijrah, Nabi pergi ke puak Yahudi Bani Nadir di pinggir Madinah untuk meminta bantuan mereka dalam sesuatu perkara. Semasa berada di antara mereka, baginda mendapati bahawa mereka merancang untuk membunuhnya pada masa itu juga. Baginda terpaksa mengambil tindakan tegas. Bani Nadir telah bertindak keterlaluan. Dengan serta-merta, Nabi kembali ke pusat bandar. Dia memanggil Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه., dan mengutusnya untuk memberitahu Bani Nadir bahawa mereka perlu meninggalkan Madinah dalam tempoh sepuluh hari kerana kelakuan khianat mereka dan sesiapa sahaja daripada mereka yang dilihat selepas itu di bandar itu akan kehilangan nyawanya.

Kita boleh bayangkan Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه. Bercakap dengan Bani Nadir. Tubuhnya yang tinggi lampai dan suaranya yang lantang dan jelas bergabung untuk memberitahu Bani Nadir bahawa Nabi memaksudkan setiap perkataan yang diucapkannya dan mereka perlu menanggung akibat daripada perbuatan khianat mereka. Hakikat bahawa Nabi memilih Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه. kerana tugas itu merupakan penghormatan kepada kesetiaan, keberanian, dan ketegasannya.

Butiran lanjut tentang pengusiran Bani Nadir dari Madinah tidak menjadi perhatian kita di sini: rancangan mereka untuk menentang Nabi dengan bantuan luar; pengepungan Nabi ke atas daerah mereka dan akhirnya penyerahan diri dan pemindahan mereka terutamanya ke Khaybar di utara. Walau bagaimanapun, dua orang daripada Bani Nadir telah memeluk Islam - Yamin ibn Umayr dan Abu Sad ibn Wahb. Semua ini berlaku tepat setahun selepas penyingkiran Kab ibn al-Ashraf.

Kedua-dua semasa zaman Nabi dan selepasnya, Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه., dikenali kerana melaksanakan apa-apa tugasan yang diterimanya tepat seperti yang diperintahkan, tidak melakukan lebih dan tidak kurang daripada yang diminta. Sifat-sifat inilah yang membuatkan Umar memilihnya sebagai salah seorang menterinya dan sebagai rakan dan pembimbing yang dipercayai.

Apabila Amr ibn al-Aasرضي الله عنه, Sayyidina Umar Ibnu Al Khattab رضي الله عنه meminta bantuan semasa ekspedisinya ke Mesir. Sayyidina Umar Ibnu Al Khattab رضي الله عنه menghantar empat detasmen yang masing-masing terdiri daripada seribu orang. Mengetuai detasmen ini ialah Muhammad ibn Maslamah رضي الله عنه. , az-Zubayr ibn aI-Awwamرضي الله عنه., Ubadah ibn as-Samitرضي الله عنه., and al-Miqdad ibn al-Aswadرضي الله عنه.. Kepada Amr رضي الله عنه Umar, Sayyidina ضيه الله عنه Umar, Sayyidina ضيه عنه. Maslamahرضي الله عنهr, menghantar mesej dengan berkata, "Izinkan saya mengingatkan anda bahawa saya mengutus Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنهr kepada anda untuk membantu anda membahagikan harta anda. Terimalah dia dan maafkan segala kekerasannya terhadap anda."

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه pergi ke Amr di Fustat (dekat Kaherah sekarang).. Dia duduk di mejanya tetapi tidak menyentuh makanan. Amr bertanya kepadanya, "Adakah Umar menghalang kamu daripada merasa makananku?" "Tidak," jawab ibn Muhammad ibn Maslamah, "dia tidak menghalang aku daripada menikmati makananmu, tetapi dia juga tidak memerintahkan aku untuk memakannya." Kemudian dia meletakkan sepotong roti di atas meja dan memakannya bersama garam. Amr menjadi marah dan berkata, "Semoga Tuhan mengakhiri masa kita bekerja untuk Sayyidina Umar ibn al-Khattabرضي الله عنه! Aku telah menyaksikan suatu masa ketika al-Khattab dan anaknya Umarرضي الله عنه berkeliaran memakai pakaian yang tidak dapat menutupi mereka dengan betul, sementara Al-Aas ibn Wail (bapa Amr) memakai broked yang dilapisi emas..."

"Adapun ayahmu dan ayah Umarرضي الله عنه, mereka berada di neraka," balas Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه, kerana mereka tidak menerima Islam. "Bagi kamu, jika Umar tidak memberi kamu temujanji, kamu pasti berpuas hati dengan apa yang kamu dapat daripada ambing mereka," sambung Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه, jelas sekali melunturkan fikiran Amr tentang sebarang tanggapan yang mungkin dia ada untuk kelihatan lebih unggul kerana dia adalah gabenor Mesir.

"Perhimpunan mesti dijalankan sebagai satu bentuk kepercayaan," kata Amr dalam usaha untuk meredakan keadaan, dan Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه menjawab: "Oh ya, selagi Umar masih hidup." Dia ingin menekankan kepada orang ramai keadilan Sayyidina Umar ibn al-Khattabرضي الله عنه dan ajaran Islam yang egalitarian. Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه adalah satu-satunya momok yang benar-benar menentang semua tingkah laku yang sombong dan angkuh.

Pada masa yang lain dan di hujung negara Islam yang lain di bawah khalifahnya, Sayyidina Umar ibn al-Khattabرضي الله عنه mendengar bahawa Sad ibn Abi Waqqasرضي الله عنه yang terkenal sedang membina sebuah istana di Kufah. Umar menghantar Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه untuk menangani keadaan tersebut. Apabila tiba di Kufah, Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه segera membakar istana itu. Seseorang tidak tahu apakah orang ramai lebih terkejut dengan arahan Sayyidina Umar ibn al-Khat tabرضي الله عنه atau dengan penghinaan Sad ibn Abi Waqqasرضي الله عنه, pejuang terkenal, penakluk di Qadisiyyah, dan orang yang dipuji oleh Nabi sendiri atas pengorbanannya di Uhud.

Sad tidak berkata sepatah kata pun. Ini semua adalah sebahagian daripada proses kritikan diri dan pembetulan yang hebat, yang membantu menyebarkan dan menegakkan Islam di atas asas keadilan dan ketakwaan.

Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه berkhidmat dengan setia kepada pengganti Umar, Saiyyidina Uthman ibn Affanرضي الله عنه. Namun, apabila yang terakhir terbunuh dan perang saudara meletus di kalangan umat Islam, Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه tidak turut serta. Pedang, yang selalu digunakannya dan yang diberikan kepadanya oleh Rasulullah ﷺ sendiri, sengaja dipatahkannya. Pada zaman Rasulullahﷺt, baginda dikenali sebagai "Kesatria Rasulullahﷺ". Dengan enggan menggunakan pedang terhadap umat Islam, baginda mengekalkan reputasi ini tanpa henti.

Seterusnya, baginda membuat pedang daripada kayu dan membentuknya dengan baik. Baginda meletakkannya di dalam sarung dan menggantungnya di dalam rumahnya. Apabila ditanya mengenainya, baginda berkata: "Saya hanya menggantungnya di sana untuk menakutkan orang ramai." Muhammad ibn Maslamahرضي الله عنه meninggal dunia di Madinah pada bulan Safar tahun 46 Hijrah. Baginda berumur tujuh puluh tujuh tahun.

Pembunuhan Ka'b bin al-Ashraf - Menghapuskan Penghasut Anti-Negara Islam - Ka'b bin Al-Ashraf Dibunuh
Pembunuhan Ka'b bin al-Ashraf adalah pembunuhan yang dilakukan oleh umat Islam atas arahan Nabi Muhammad pada tahun 624 Masihi. Seorang penyair kaya dan berpengaruh dari suku Banu Nadir Yahudi di Madinah, Ka'b dibunuh kerana tindakannya yang bermusuhan terhadap masyarakat Islam, termasuk mengarang puisi yang menghina tentang wanita Islam dan menghasut perang terhadap umat Islam selepas kemenangan mereka dalam Perang Badar.
Latar Belakang dan Motivasi
Puisi yang Menghina: Selepas Perang Badar, Ka'b pergi ke Mekah dan menggunakan puisinya untuk meratapi orang-orang kafir Mekah yang terbunuh dalam pertempuran dan untuk mengejek wanita Islam. Dia menyebarkan ayat-ayat provokatif ini ke seluruh rantau ini.
Menghasut perang: Ka'b secara aktif berusaha untuk membuat suku-suku Arab menentang umat Islam, menggunakan status dan bakat puitisnya untuk membangkitkan kebencian dan menghimpunkan sokongan untuk membalas dendam terhadap mereka.
Pelanggaran perjanjian: Tindakan ini merupakan pelanggaran jelas terhadap Perlembagaan Madinah, perjanjian yang telah ditandatangani oleh suku Ka'b. Ia melarang pakatan dengan musuh Muhammad dan menggalakkan keamanan dan keselamatan di kalangan penduduk Madinah.
Plot pembunuhan: Beberapa sumber juga melaporkan bahawa Ka'b menganjurkan plot pembunuhan terhadap Nabi Muhammad sendiri, walaupun ini digagalkan apabila umat Islam mengetahuinya.
Seruan Nabi: Marah dengan tindakan Ka'b, Nabi Muhammad bertanya kepada para sahabatnya, "Siapa yang sanggup berurusan dengan Ka'b bin Al-Ashraf?".
Sukarelawan: Seorang sahabat bernama Muhammad ibn Maslamah menawarkan diri untuk misi tersebut. Dia meminta kebenaran daripada Nabi untuk memperdaya Ka'b bagi menariknya keluar dari kubunya, yang mana Nabi bersetuju.
Penipuan itu: Ibnu Maslamah, ditemani oleh abang angkat Ka'b dan yang lain, menghampiri Ka'b, mendakwa mereka kecewa dengan Muhammad dan memerlukan pinjaman. Ini mendapat keyakinan Ka'b.
Pembunuhan: Kumpulan itu bertemu Ka'b sekali lagi pada waktu malam. Selepas muslihat yang melibatkan permintaan untuk menghidu rambut wangi Ka'b, mereka menangkap dan membunuhnya.
Kesannya: Lelaki-lelaki itu kembali kepada Nabi untuk melaporkan bahawa misi itu telah selesai. Apabila komuniti Yahudi berhadapan dengan Muhammad pada hari berikutnya

Sesetengah pengkritik moden menganggapnya sebagai pembunuhan di luar bidang kuasa, memandangkan penipuan dan kekurangan perbicaraan.
Penyokong berpendapat bahawa tindakan Ka'b merupakan hasutan, pengkhianatan, dan hasutan terhadap keganasan semasa perang, mewajarkan hukuman mati yang dikenakan oleh pemimpin negara Madinah.

Sesetengah sarjana menyatakan percanggahan dalam laporan sejarah dan mencadangkan bahawa motivasi politik mungkin telah mempengaruhi naratif tersebut.

Pembunuhan Ka'ab Bin Ashraf

Penumpang fitnah tidak kurang berbahayanya daripada mereka yang menghunus pedang untuk melawan umat Islam, kerana jika bukan kerana pendorong ini, fitnah tidak akan pernah timbul. Inilah sebabnya mengapa Rasulullah sallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) mengejar dan membunuh mereka untuk menindas godaan dan membolehkan kebenaran. Sebahagian daripada mereka terbunuh selepas perang Badar, termasuk;

Lelaki Yahudi itu, Abu 'Afak: Dia seorang lelaki tua dari Bani 'Amr bin 'Awf, seorang Yahudi yang akan menghasut orang ramai menentang Nabi sallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan mengarang puisi untuk tujuan ini. Rasulullah shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) berkata: “Siapakah yang akan menyingkirkan aku daripada orang jahat ini?” Saalim bin ‘Umayr, semoga Allah meridhainya, pergi mencarinya dan membunuhnya.

Peristiwa utama dalam penghapusan penghasut anti-Negara Islam di antara Perang Badar dan Uhud ialah pembunuhan Ka‘b bin Al-Ashraf.

Inilah Kota Ka'ab Ibn Ashraf, Ketua Yahudi yang menentang Rasulullah SAW, Kubu ini masih tersisa dengan longgokan batu batan. Juga ini Kubu Ka'ab Ibn Ashraf.

Pembunuhan Ka'b bin Al-Ashraf: Keturunan Ka'b dikesan kembali kepada Bani Nabhaan, sebuah mazhab Tayyi'. Pada era pra-Islam, bapanya membunuh seseorang lalu dia melarikan diri ke Madinah dan bersekutu dengan orang Yahudi Bani An-Nadheer. Dia berkahwin dengan 'Aqeelah binti Abi Al-Huqayq dan mendapatkan Ka'b daripadanya. Ka'b, seorang penyair, menentang Islam. Marah dengan kemenangan umat Islam ke atas Quraisy di Badar, dia pergi ke Mekah, mengejek Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan mendesak Quraisy untuk membalas dendam atas orang-orang yang terbunuh yang diratapi dan diratapi dalam puisinya. Dia juga menyeru mereka untuk memusnahkan Rasulullah shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan umat Islam.

Dia terus menghina Nabi Shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dalam puisinya, menggalakkan Quraisy untuk memerangi umat Islam dan dengan niat jahat menyasarkan Rasulullah Shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya). Suatu ketika Abu Sufyan, yang masih musyrik pada masa itu, bertanya kepadanya sama ada agama orang musyrik atau agama Muhammad Shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan pengikutnya lebih dicintai oleh Allah SWT. Ka'b menjawab bahawa orang musyrik mengikuti cara yang lebih bercahaya. Dia kemudian pergi, setelah membentuk pendapat umum orang musyrik tentang memerangi Rasulullah Shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan menyatakan permusuhannya serta mencaci Rasulullah Shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya). Ketika dia tiba di Madinah, dia secara terbuka memprovokasi Nabi Shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan mula menghinanya. Dia cukup sombong sehingga mengarang puisi asmara tentang Umm Al-Fadhl binti Al-Harits, semoga Allah meridhainya, isteri Al-‘Abbas, semoga Allah meridhainya, yang merupakan bapa saudara Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan baginda).

Hasan bin Thaabit, semoga Allah meridhainya, menjawab

Rasulullah shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meridhainya) akan mendesak Hassan, semoga Allah meridhainya, untuk menjawab Ka‘b bin Al-Ashraf dan akan memberitahunya tentang keberadaan Ka‘b di Makkah. Ketika Ka'b tinggal di rumah Al-Muttalib bin Abi Wadaa'ah bin Dhumayrah As-Sahmi dan isterinya 'Aatikah binti Aseed bin Abi Al-'Is, Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah memuliakan sebutan-Nya) memberitahu Hassaan bin Tsaabit, semoga Allah meredainya, yang mengarang puisi yang menyindir tuan rumah Ka'b kerana menerimanya di rumah mereka. Apabila berita puisi Hassaan sampai kepada 'Aatikah binti Aseed, dia melemparkan bagasi Ka'b dan berkata kepada suaminya, "Apa kaitan kita dengan Yahudi ini? Tidakkah kamu melihat apa yang Hassaan lakukan kepada kita"?

Ka'b kemudian berpindah ke rumah lain, tetapi setiap kali itu, Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah memuliakan sebutan-Nya) akan memberitahu Hassan, semoga Allah meridhainya, di mana Ka'b berada, dan Hassan akan mengkritik tuan rumah dalam puisinya dan mereka akan mengusir Ka'b sehingga setiap rumah telah mengusir Ka'b dan dia kembali ke Madinah untuk menghadapi azab yang tidak dapat dielakkan dan hukuman yang sewajarnya.

Oleh itu, perang propaganda yang dilancarkan oleh Hassaan bin Thaabit, semoga Allah meridhainya, terhadap Ka'b mencapai matlamatnya.

Ka'b bin Al-Ashraf menerima hukumannya

Orang Yahudi itu, Ka'b bin Al-Ashraf, telah melakukan banyak jenayah dan tindakan khianat dan penderaan terhadap Rasulullah shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah memuliakan sebutan-Nya) dan terhadap lelaki dan wanita Muslim. Setiap jenayah ini sendiri merupakan pelanggaran perjanjian antara umat Islam dan Yahudi dan dengan itu memerlukan hukuman mati, jadi apakah hukuman yang sepatutnya dikenakan jika semua jenayah ini dilakukan oleh seorang sahaja: Yahudi yang jahat ini?

Penghinaan terhadap Nabi, sallaahu ‘alayhi wa sallam, dalam puisinya, simpati yang ditunjukkannya terhadap musuh-musuh umat Islam, ratapan pahlawan mereka yang terkorban dan hasutannya terhadap umat Islam, semuanya bermakna bahawa Ka‘b bin Al-Ashraf telah melanggar perjanjian dan berperang dengan umat Islam. Oleh itu, penumpahan darahnya menjadi sah. Oleh itu, Nabi sallallaahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) memerintahkan agar dia dibunuh. Berikut adalah butirannya seperti yang diriwayatkan oleh Jaabir bin ‘Abdullah, semoga Allah meridhainya dan bapanya:

Nabi sallallaahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) berkata: “Siapakah yang sanggup membunuh Ka‘b bin Al-Ashraf yang telah menyinggung perasaan Allah dan Rasul-Nya?” Muhammad bin Maslamah bangun dan berkata, “Wahai Rasulullah, adakah anda mahu saya membunuhnya?” Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan beliau) berkata: “Ya.” Ibnu Maslamah berkata, “Kalau begitu, izinkan saya mengatakan sesuatu [yang palsu] [iaitu untuk menipu Ka’ab].” Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan beliau) berkata: “Katakanlah..”

Kemudian saya Ibnu Maslamah pergi kepada Ka'b dan berkata, "Lelaki itu [Muhammad shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya)] meminta sedekah [zakat] daripada kami, dan ini telah menyebabkan kami menghadapi masalah. Oleh itu, aku datang untuk meminjam daripadamu." Maka Ka'b berkata, "Demi Allah, kamu akan dikeringkan olehnya!" Ibnu Maslamah berkata, "Baiklah, kerana kami telah mengikutinya, kami tidak mahu meninggalkannya sehingga kami melihat apa yang akan terjadi kepadanya. Kami mahu kamu meminjamkan kami satu atau dua Wasq [satu Wasq bersamaan dengan hampir 150 kg] makanan." Ka'b berkata, "Ya, [aku akan meminjamkannya kepadamu], tetapi kamu harus menggadaikan sesuatu kepadaku." Ibnu Maslamah dan sahabatnya berkata, "Apa yang kamu mahukan?" Ka'b menjawab, "Gadaikan wanita-wanita kamu kepadaku." Mereka berkata, "Bagaimana kami boleh menggadaikan wanita-wanita kami kepadamu, sedangkan kamu adalah orang Arab yang paling tampan?" Ka'b berkata, "Kalau begitu, gadaikan anak-anak lelaki kamu kepadaku." Mereka berkata, “Bagaimana kami boleh menggadaikan anak-anak lelaki kami kepada kamu, kemudian mereka akan malu kerana telah digadaikan untuk satu atau dua waq makanan. Kami akan menggadaikan senjata kami kepada kamu.”

Inilah juga Kota Ka'ab Ibn Ashraf, Ketua Yahudi yang menentang Rasulullah SAW, Kubu ini masih tersisa dengan longgokan batu batan. Juga ini Kubu Ka'ab Ibn Ashraf.

Muhammad bin Maslamah berjanji kepada Ka'b bahawa mereka akan kembali kepadanya. Dia datang kepada Ka'b pada waktu malam bersama abang angkat Ka'b, Abu Naa'ilah. Ka'b menjemput mereka untuk masuk ke dalam kubu, lalu dia turun kepada mereka. Isterinya bertanya kepadanya, "Ke mana kamu pergi pada waktu ini?" Ka'b menjawab, "Hanya Muhammad bin Maslamah dan abangku Abu Naa'ilah." Isterinya berkata, "Aku terdengar suara seperti darah menitis darinya." Ka'b berkata, "Mereka tidak lain hanyalah abangku Muhammad bin Maslamah dan abang angkatku Abu Naa'ilah."

Muhammad bin Maslamah sebenarnya telah membawa dua orang lelaki lain bersamanya dan berkata kepada mereka, "Apabila Ka'b datang, aku akan mengatakan sesuatu tentang rambutnya dan kemudian menciumnya; apabila kamu melihat bahawa aku telah memegang kepalanya, pukullah dia."

Ka'b bin Al-Ashraf turun kepada mereka dengan berpakaian, menyebarkan minyak wangi. Muhammad bin Maslamah berkata, "Bolehkah kamu benarkan aku mencium kepalamu?" Ka'b berkata, "Ya." Ibnu Maslamah menghidunya dan membuat para sahabatnya juga menghidunya. Kemudian dia bertanya kepada Ka'b lagi, "Bolehkah kamu membiarkan aku [menghidu kepalamu]?" Ka'b berkata, "Ya." Ketika Ibnu Maslamah menangkapnya dengan kuat, dia berkata [kepada para sahabatnya], "Bunuh dia!" Lalu mereka membunuhnya dan pergi kepada Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) dan memberitahunya. [Al-Bukhari]

Menurut As-Sirah An-Nabawiyyah oleh Ibnu Hisham, semoga Allah merahmatinya, Muhammad bin Maslamah, semoga Allah meridhainya, tinggal selama tiga hari tanpa makan atau minum kecuali sedikit, cukup untuk dirinya tetap hidup, sebagai persiapan untuk tugas membunuh Ka'b bin Al-Asyraf. Ketika Nabi shallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) diberitahu tentang hal ini, dia bertanya kepadanya mengapa dia tidak makan atau minum. Muhammad bin Maslamah, semoga Allah meridhainya, berkata bahawa ia disebabkan oleh kebimbangan yang dirasainya kerana berjanji kepada Nabi sallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) untuk melaksanakan tugas itu sambil tidak pasti sama ada baginda benar-benar boleh melakukannya. Nabi sallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meridhainya) berkata: “Kamu hanya perlu berusaha sebaik mungkin.” Ibnu Maslamah, semoga Allah meridhainya, berkata, “Kita terpaksa mengatakan sesuatu yang dusta [tentang Nabi sallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meridhainya) untuk melaksanakan rancangan itu];” dan Nabi sallallahu `alayhi wa sallam (semoga Allah meridhainya) berkata, “Katakan apa sahaja yang kamu mahu.”

Menurut As-Sirah An-Nabawiyyah oleh Ibn Is'haaq semoga Allah merahmati orang yang meriwayatkan melalui sanad perawi yang baik dari Ibn 'Abbaas radhiyallahu 'anhu, bahawa ketika mereka memulakan perjalanan mereka, Nabi shallallahu 'alayhi wa sallam (semoga Allah meninggikan sebutan-Nya) berjalan bersama Muhammad bin Maslamah radhiyallahu 'anhu, dan para sahabatnya ke tanah perkuburan Baqi' Al-Gharqad dan mengantar mereka pergi, sambil berkata: "Pergilah dengan nama Allah. Semoga Allah membantu kamu"!


 Referensi:

Ibn Sallâm al-Jumahî [fr] quotes his name among eight names of Arab poets of Jewish religion, in his Tabaqat ashooara.[1]

Rubin, Uri (1990). "The Assassination of Kaʿb b. al-Ashraf". Oriens. 32: 65–71. doi:10.2307/1580625. ISSN 0078-6527. JSTOR 1580625.

Roohi, Ehsan (January 2021). "The Murder of the Jewish Chieftain Ka'b b. al-Ashraf: A Re-examination". Journal of the Royal Asiatic Society. 31 (1): 103–124. doi:10.1017/S135618632000053X. ISSN 1356-1863.

 Gottheil, Richard; Hirschfeld, Hartwig (1904). "Ka'b ibn al-Ashraf". In Singer, Isidore; et al. (eds.). The Jewish Encyclopedia. Vol. 7. New York: Funk & Wagnalls. p. 400.

Montgomery Watt, W. (1956). Muhammad at Medina. Oxford: The Clarendon Press. OCLC 458879357.

Sahih al-Bukhari, 4:52:270















No comments:

Post a Comment

Mu'adh ibn Jabal رضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads