السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
[Photo Illustration]
Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه,
Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه, ketua suku Banu Yarbu, merupakan tokoh kontroversi dalam sejarah Islam, terutamanya disebabkan oleh hukuman matinya pada zaman awal Islam dan konflik berikutnya antara komander tentera Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه dan yang lain di Madinah. Beliau merupakan seorang bangsawan dan penyair yang menerima Islam semasa hayat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, tetapi tindakannya selepas kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ telah menyebabkan kematian beliau.
Kisah dan biografi
Kehidupan Awal: Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه merupakan ketua Banu Yarbu', sebuah puak daripada suku Banu Tamim yang besar. Beliau dikenali sebagai seorang penyair yang alim dan penunggang kuda yang mahir. Selepas memeluk Islam, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ melantiknya sebagai pemungut zakat (sedekah) untuk puaknya.
Perang Ridda: Berikutan kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, banyak puak, termasuk beberapa puak Banu Tamim, memberontak terhadap pihak berkuasa pusat di Madinah. Dikenali sebagai Perang Ridda (Perang Murtad), konflik ini berlaku semasa pemerintahan Khalifah Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه. Terdapat pelbagai pendapat tentang peranan sebenar Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه:
Keengganan Membayar Zakat: Kebanyakan sumber sejarah menyatakan bahawa selepas kewafatan Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ,, Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه enggan menghantar zakat yang dikutip ke Madinah sebaliknya mengagihkannya kepada kaumnya sendiri. Sebabnya dipertikaikan; ada yang percaya ia adalah tindakan murtad, sementara yang lain berpendapat ia adalah bantahan politik terhadap kekhalifahan Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه..
Persekutuan dengan Sajjah: Beberapa laporan menunjukkan bahawa Malikرضي الله عنه: bersekutu dengan Sajjah, seorang nabi wanita yang menuntut, menentang Madinah. Walau bagaimanapun, dia membubarkan anak buahnya selepas Sajjah bertolak ke Iraq.
Pertemuan dengan Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه.: Untuk menumpaskan pemberontakan, Khalifah Abu Bakar menghantar ekspedisi ketenteraan di bawah pimpinan Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه... Apabila pasukan Khalid tiba di wilayah Malik, Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه: membubarkan pasukannya, seolah-olah untuk mengelakkan konflik.
Menurut beberapa sumber, apabila kaum Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه: disoal siasat, mereka mengenal pasti diri mereka sebagai Muslim dan menunaikan solat, walaupun pengintip Khalid dan tindakan Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه: seterusnya menimbulkan ketidakpastian.
Walaupun terdapat bantahan daripada beberapa sahabatnya, Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه. mengarahkan Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه: dan anak buahnya ditangkap dan dihukum mati. Terdapat pelbagai catatan tentang hukuman mati itu sendiri, termasuk satu yang mencadangkan salah faham tentang arahan untuk "memanaskan" tahanan, yang membawa kepada "pembunuhan" mereka.
Perkahwinan Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه. dengan Umm Tamim: Aspek paling kontroversi dalam cerita ini melibatkan balu Malik ibn Nuwayrahرضي الله عنه yang cantik, Umm Tamim. Beberapa catatan mendakwa bahawa Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه. jatuh cinta dengannya dan berkahwin dengannya sejurus selepas kematian suaminya, tanpa menunggu tempoh menunggu wajib (iddah).
Watak
Malik ibn Nuwayrahرضي الله dikenali kerana kemuliaan, kemahiran menunggang kuda, dan bakat puitisnya walaupun sebelum memeluk agama Islam. Saat-saat terakhirnya mendedahkan seorang lelaki yang menegaskan kepercayaannya kepada Islam, menafikan tuduhan Khalid tentang bidaah. Walau bagaimanapun, kesetiaannya menjadi dipersoalkan selepas kewafatan Nabi apabila Malik ibn Nuwayrahرضي الله menentang kewibawaan Madinah.
Sumbangan kepada Islam
Legasi dan sumbangan Malik ibn Nuwayrahرضي الله dibahaskan dan dibayangi oleh kontroversi seputar kematiannya.
Sumbangan Positif (sebelum kematiannya): Sebagai seorang bangsawan dan penyair, pengislamannya menjadi contoh kepada kaumnya. Pelantikannya sebagai pemungut zakat menunjukkan kedudukan dan kepercayaan awalnya dalam masyarakat Islam.
Sumbangan Tidak Langsung (disebabkan kematiannya): Insiden yang melibatkan hukuman matinya telah mewujudkan krisis politik dan perundangan yang ketara dalam pemerintahan khalifah awal, membentuk undang-undang dan politik Islam awal.
Konflik dengan Umar dan Abu Bakar: Umar ibn al-Khattab berang dengan tindakan Khalid dan menegaskan agar dia dihukum, malah menyokong hukuman rejam kerana dakwaan perkahwinan haram. Walau bagaimanapun, Abu Bakar melihat tindakan Khalid sebagai kesilapan dalam pertimbangan dan bukannya jenayah yang disengajakan, dengan menyatakan, "Aku tidak akan sekali-kali menyarungkan pedang yang telah diambil Tuhan dari sarungnya". Dia membayar wang darah untuk Malik ibn Nuwayrahرضي الله, mengakui ketidakadilan itu sambil memaafkan Khalid daripada hukuman berat.
Kesan terhadap Perundangan: Pertikaian itu menimbulkan persoalan undang-undang penting tentang status mereka yang enggan membayar zakat dan kelakuan yang betul bagi komander tentera.
Perbezaan Catatan: Catatan Sunni dan Syiah tentang kejadian itu berbeza dengan ketara.
Pandangan Sunni: Ramai ahli sejarah Sunni melihat keengganan Malik ibn Nuwayrahرضي الله untuk membayar zakat sebagai tindakan murtad, menjadikan tindakan Khalid sebagai perkara tafsiran yang dipertikaikan (ijtihad), bukan pembunuhan yang disengajakan.
Pandangan Syiah: Sumber Syiah sering menggambarkan Malik ibn Nuwayrahرضي الله sebagai seorang Muslim yang setia dan pengikut Ali ibn Abi Talib yang dibunuh secara salah oleh Khalid kerana nafsu peribadi terhadap isterinya. Mereka mengetengahkan keterangan saksi yang mengesahkan kepercayaan Malik dan menekankan tindakan Khalid yang dianggap tidak adil dan tidak bermoral.
Pada akhirnya, kisah Malik ibn Nuwayrahرضي الله bukanlah kisah sumbangan tetapi lebih kepada cerminan pergolakan politik dan sosial yang sengit yang menentukan tempoh terawal Islam selepas kewafatan Nabi. Malik ibn Nuwayrahرضي الله ialah seorang ketua puak Banu Yarbu dari suku Banu Tamim dan seorang Sahabat Nabi Muhammad, tetapi kematiannya semasa Perang Ridda telah menjadi sumber kontroversi sejarah. Tafsiran yang berbeza tentang peristiwa yang membawa kepada kematiannya telah membawa kepada kisah yang bertentangan tentang watak dan hubungannya dengan Islam.
Biografi dan kehidupan awal
Status mulia: Sebelum dan selepas pengislamannya, Malik ibn Nuwayrahرضي الله adalah seorang bangsawan yang terkemuka dan dihormati di kalangan kaumnya. Beliau juga dikenali sebagai seorang penyair yang terpelajar dan penunggang kuda yang mahir.
Pengislaman dan kedudukan: Malik ibn Nuwayrahرضي الله menerima Islam semasa hayat Nabi Muhammad. Nabi melantiknya sebagai pemungut cukai (zakat) untuk kaumnya.
Saudara-mara yang dikenali: Abangnya, Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله , juga seorang penyair yang terkenal.
Watak dan kontroversi
Watak Malik ibn Nuwayrahرضي الله tertakluk kepada tafsiran yang berbeza berdasarkan kisah kematiannya yang sangat dipertikaikan.
Menurut kisah yang menggambarkannya sebagai seorang Muslim:
Beliau adalah seorang Muslim yang soleh dan Sahabat Nabi.
Beliau menentang Khalifah Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه., mempercayai bahawa Sayyidina Ali ibn Abi Talib رضي الله عنه., adalah pengganti yang sah. Beberapa sumber menunjukkan bahawa dia mungkin telah menangguhkan pembayaran zakat kepada kerajaan Khalifah Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه. atas sebab ini.
Dia digambarkan telah mengesahkan kepercayaannya kepada Islam dengan kata-kata terakhirnya sebelum hukuman mati.
Beberapa Sahabat, termasuk Abu Qatadah رضي الله عنه., dan Abdullah ibn Umar رضي الله عنه.,, memberi keterangan tentang kepatuhannya yang berterusan kepada Islam.
Menurut catatan yang menggambarkannya sebagai murtad:
Dia dilaporkan menahan zakat selepas kewafatan Nabi, walaupun perkara ini dibahaskan.
Dia dituduh membentuk pakatan dengan nabi wanita yang mendakwa Sajjah semasa Perang Ridda, menyebabkan Khalid ibn al-Walid رضي الله عنه., menganggapnya sebagai pemberontak murtad.
Tuduhan lain termasuk bercakap buruk tentang Nabi.
Insiden dengan Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه..
Butiran kematian Malik ibn Nuwayrahرضي الله semasa Perang Ridda adalah kontroversi dan telah menjadi titik konflik utama antara sumber Sunni dan Syiah.
Insiden
Pertemuan: Semasa kekhalifahan Abu Bakarرضي الله عنه.,, Khalid ibn al-Walid رضي الله عنه.,dihantar untuk menundukkan puak-puak pemberontak. Tentera Khalid bertemu dengan Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan orang-orangnya di wilayah Butah.
Penangkapan: Urutan peristiwa yang tepat tidak jelas. Satu catatan mencadangkan salah faham, di mana arahan Khalid ibn Walid رضي الله عنه.,. untuk "memanaskan" tahanan yang kesejukan telah disalahtafsirkan sebagai arahan untuk "membunuh" mereka, yang membawa kepada hukuman mati Malik. Dalam versi lain, KhalidAl Walid رضي الله عنه., menghukum mati Malik ibn Nuwayrahرضي الله selepas pertukaran hujah.
Status yang dipertikaikan: Saksi seperti Abu Qatada menegaskan bahawa Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan anak buahnya adalah orang Islam yang telah melakukan azan, dan membantah keputusan Khalid ibn Walid رضي الله عنه.,.
Tuduhan perkahwinan: Beberapa sumber, walaupun dianggap tidak boleh dipercayai oleh sesetengah sarjana Sunni kerana kelemahan dalam rantaian naratif mereka (isnad), mendakwa bahawa Khalid ibn Walid رضي الله عنه.,. berkahwin dengan balu Malik ibn Nuwayrahرضي الله , Layla binti al-Minhal, pada malam yang sama dengan kematian suaminya. Dakwaan itu mencadangkan bahawa kegilaan Khalid terhadap Layla adalah motif hukuman mati tersebut. Sumber Sunni secara amnya menolak bahagian cerita ini.
Reaksi Sayyidina Umar Ibn Al Khattabرضي الله عنه.,. dan Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه.,. : Umar ibn al-Khattabرضي الله عنه.,. berang dengan tindakan Khalid ibn Walid رضي الله عنه. dan menyeru hukumannya. Walau bagaimanapun, ayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه. memutuskan bahawa Khalid ibn Walid رضي الله عنه telah melakukan kesilapan dalam pertimbangan dan bukannya melakukan jenayah, dan membayar wang darah untuk kematian Malik ibn Nuwayrahرضي الله .
Sumbangan kepada Islam
Puisi: Sebagai seorang penyair yang berbakat, karya-karya Malik ibn Nuwayrahرضي الله semasa era pra-Islam dan Islam merupakan sumber kebanggaan budaya bagi kaumnya. Walau bagaimanapun, sumbangannya tidak diketahui mempunyai kesan teologi yang ketara terhadap perkembangan perundangan atau pemikiran Islam.
Persahabatan: Sumbangan utama Malik ibn Nuwayrahرضي الله ialah penerimaannya terhadap Islam semasa hayat Nabi dan pelantikannya sebagai pengumpul zakat. Oleh itu, kisahnya merupakan sebahagian daripada sejarah yang lebih luas bagi komuniti Islam awal.
Kesyahidan (dipertikaikan): Sesetengah tradisi Syiah menganggap Malik ibn Nuwayrahرضي الله sebagai seorang syahid, setelah dibunuh kerana pengabdiannya kepada Ahl al-Bayt dan penentangan terhadap penggantian Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه.
Ringkasan legasi Malik
Malik ibn Nuwayrahرضي الله kekal sebagai tokoh kontroversi kerana kekaburan seputar kematiannya. Catatan sejarah yang bercanggah mencerminkan ketegangan politik dan agama pada era awal Islam. Ada yang menganggapnya sebagai seorang Muslim yang teguh yang dibunuh secara tidak adil, sementara yang lain menganggapnya sebagai seorang murtad yang hukuman matinya wajar semasa Perang Ridda. Perdebatan ini menyukarkan untuk menilai secara muktamad watak dan sumbangannya kepada Islam.
[Petikan berikut daripada artikel oleh tradisi Syiah berkenaan Sahabat Rasulullah SAW tentang Malik ibn Nuwayrahرضي الله tentang kepercayaannya [Mukmin/Mutard.]
Bab Dua – Peristiwa Khalid membunuh Sahabi Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan melakukan Zina bersama balunya
27 Jun 2025 | Khalid bin Walid; Potret Penjenayah Perang
Bukankah Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan saudaranya Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله adalah orang yang beriman?
Ansar.Org menyatakan:
Tidak lama selepas kewafatan Rasulullah r, beberapa puak di semenanjung Arab berpaling daripada Islam. Kebanyakan mereka murtad dinyatakan dalam bentuk keengganan untuk membayar zakat. Dari Madinah Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه telah menghantar beberapa ekspedisi hukuman. Khalid ibn al-Walidرضي الله عنه telah dilantik sebagai ketua bagi satu ekspedisi tersebut.
Perhatikan bagaimana penulis cuba meletakkan secara taktikal mereka yang tidak membayar Zakat dalam kategori yang sama seperti orang murtad, sekali gus mengeruhkan keadaan. Pertama sekali, adakah penolakan untuk membayar Zakat kepada Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه menjadikan seseorang itu murtad (Murtad)?
Jika anda menganalisis artikel Ansar.Org anda akan perasan bahawa mereka tidak pernah menawarkan pendirian sama ada Malik ibn Nuwayrahرضي الله seorang Muslim atau tidak. Sebaliknya, mereka mengemukakan laporan yang bercanggah dengan sengaja supaya pembaca tidak pasti sama ada Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan rakan-rakannya beriman atau tidak! 'Duduk di atas pagar' ini adalah kaedah biasa yang digunakan oleh Nawasib yang tidak mahu mengisytiharkan pendirian mereka, kerana ia mungkin seterusnya mengundang persoalan tentang kelakuan wira mereka. Mereka melakukan perkara yang sama dengan Yazid (la), jika anda perasan mereka tidak akan mempunyai pendirian, mereka tidak akan memanggilnya baik atau jahat.
Kebenaran: Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan saudaranya Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله adalah sahabat Nabi (s)
Mari kita hilangkan keraguan yang memperkenalkan kedua-dua personaliti yang terlibat dalam insiden ini. Kita tahu bahawa Nawasib yang keji cuba sedaya upaya untuk menghalalkan pembunuhan kejam orang ramai oleh wira mereka Khalid bin al-Walid atas premis bahawa mereka yang terbunuh adalah Murtad (murtad) dan hukuman Shari yang sah telah dikenakan ke atas mereka. Kita akan membantah 'dakwaan' khusus ini kemudian dalam bab ini tetapi sekiranya Nawasib membuat sebarang percubaan untuk mencemarkan 'masa lalu' Malik ibn Nuwayrahرضي الله dan saudaranya Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله dan mencadangkan bahawa mereka hanyalah Muslim biasa yang (didakwa) menjadi Murtad selepas kewafatan Nabi (s), kami menganggap adalah wajar untuk memberi sedikit penjelasan tentang mereka. Hakikatnya ialah kedua-dua individu itu bukanlah Muslim biasa, tetapi seperti semua sahabat Nabi (s) yang lain yang telah memasuki zaman Islam. Semasa menulis tentang Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله, Imam Ibn Hajar Asqalani mencatatkan dalam Al-Isaba, Jilid 5 halaman 566:
أسلم هو و أخوه مالك
“Dia dan saudaranya Malik masuk Islam”
Khairuddin Zarkali merekodkan perkara berikut tentang Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله dalam karya terkenalnya Al-Alaam, Jilid 5 halaman 274:
متمم بن نويرة بن جمرة بن شداد اليربوعي التميمي، أبو نهشل: شاعر فحل، صحابي، من أشراف قومه، اشتهر فيلا السلام الله. وكان قصيرا أعور، أشهر شعره رثاؤه لاخيه
Mutammim ibn Nuwayrahرضي الله bin Jamrah bin Shadad al-Y’arbui al-Tamimi, Abu Nahshal: seorang penyair besar, Sahabi, di antara orang-orang mulia dari sukunya, dia terkenal pada zaman Jahiliyah dan Islam. Dia pendek dan bermata sebelah. Puisinya yang paling terkenal ialah pujian untuk abangnya.
Imam Ibn Abdul Barr mencatat dalam Al-Istiab, Jilid 3 halaman 1362:
وأما متمم فلا شك في إسلامه
“Sesungguhnya tidak ada keraguan pada Mutammim sebagai seorang Muslim”
Malik ibn Nuwayrahرضي الله bukanlah seorang Sahabi biasa, tetapi dia telah diberi tugas penting oleh Nabi (s) untuk memungut sedekah (sadaqat). Imam Ibn Hajar Asqalani mencatatkan dalam Al-Isaba, Jilid 5 halaman 560:
مالك بن نويرة بن جمرة بن شداد بن عبيد بن ثعلبة بن يربوع التميمي اليربوعي يكنى أبا حنظلة ويلقبان الجفولة ويلقبان الجفول شريفا فارسا معدودا في فرسان بني يربوع في الجاهلية وأشرافهم وكان من أرداف الملوك وكان النبي صلى الله عليه سلم على صدقات قومه
Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه bin Jamrah bin Shadad bin Ubaid bin Thalba bin Y’arbu al-Tamimi al-Y’arbuei, nama panggilannya ialah Aba Handhlaرضي الله عنه dan juga dikenali sebagai al-Jeful. Al-Marzebani berkata: ‘Beliau seorang penyair, terhormat, seorang kesatria yang dikira antara kesatria Bani Y’arbu (suku) pada zaman jahiliyah dan beliau antara orang-orang mulia (sukunya), beliau adalah wakil raja-raja, Nabi (s) melantiknya untuk mengutip zakat daripada kaumnya.
Imam Ibn Habban mencatatkan dalam al-Thuqat, Jilid 2 halaman 145:
وكان ولاة رسول الله صلى الله عليه و سلم على الصدقات حتى توفى عدى بن حاتم على قومه ومالك بن نويرة على ظيسلم على بنى منقر والزبرقان بن بدر على بنى سعد وكعب بن مالك بن أبى القيس على أسلم وغفار وجهينة والضحاك بن على بنى كلاب وعمرو بن العاص على عمان والمهاجر بن أبى أمية على صنعاء وزياد بن لبيد على حضرموت
Mereka yang dilantik oleh Rasulullah (s) untuk memungut cukai sehingga kematian baginda ialah Uday bin Hatim untuk kaumnya, Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه untuk Bani Handhla, Qais bin Asimرضي الله عنه untuk Bani Manqer, al-Zurberqan bin Badrرضي الله عنه untuk Bani Saad, K’aab bin Malik bin Abi Qaisرضي الله عنه untuk Aslam dan Ghefar dan Amhaharo. bin al-Aasرضي الله عنه untuk Oman, al-Muhajir bin Abi Umayaرضي الله عنه untuk San’a, Ziyad bin Lubaidرضي الله عنه di Hadhrmut.
Pendek kata Malik bin Nuwayrah رضي الله عنه daripada sumber Syiah
Adalah relevan untuk menyebut pandangan Syiah tentang Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه , supaya selepas membaca keseluruhan artikel, semua pencari ilmu (di kalangan Sunni dan Syiah) dapat membuat kesimpulan yang lebih tepat. Ibn Shazan mencatatkan dalam Al-Fadael, halaman 75:
Al-Bara bin Azebرضي الله عنه berkata: Ketika kami duduk bersama Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, datanglah delegasi dari Bani Tammim (suku) kepada-Nya. Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه berkata: ‘Ya Allah, Aku Wahai Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ, ajarkanlah aku iman (Iman). Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ berkata: ‘Bersaksilah bahawa tiada Tuhan melainkan Allah semata-mata, dan aku adalah utusan Allah, solatlah lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, membayar zakat, menunaikan haji ke rumah (Allah), dan ikutilah Wasi-ku selepasku, lalu Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ menunjuk tangannya kepada Sayyidina Ali Ibn Abi Talibرضي الله عنه . Dan janganlah kamu menumpahkan darah, jangan mencuri, jangan berkhianat, jangan makan harta anak yatim, jangan minum arak dan ikutlah hukum-hukumku, halalkan yang halal dan haramkan yang haram, berikan hak-hak dirimu kepada orang miskin dan kuat, kepada orang tua dan muda. Sehingga (nabi) menyebut kepadanya hukum-hukum Islam. (Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه) berkata: ‘Wahai utusan Allah, aku seorang yang cepat lupa, sila ulangi sekali lagi’. Kemudian Dia, Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ mengulangi, kemudian dia (Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه) pergi sambil menarik kainnya dan berkata: ‘Demi Tuhan yang memiliki rumah, aku belajar iman (Iman).’
Apabila dia (Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه) pergi jauh dari utusan Allah, Dia (Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ) bersabda: ‘Sesiapa yang ingin melihat seorang lelaki syurga, hendaklah dia melihat lelaki ini.’ Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه dan Sayyidina Umar Al Khattabرضي الله عنه berkata: ‘Wahai utusan Allah, siapakah yang kamu maksudkan?’ Dia (Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ) memandang ke bawah ke bumi, lalu mereka (Abu Bakar & Umar) mengikutinya (Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه)) dan berkata kepadanya: ‘Berita baik daripada Allah dan utusan-Nya kepadamu bahawa telah dijanjikan Syurga.’ Dia (Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه) menjawab: ‘Semoga Allah memberkatimu jika kamu bersaksi dengan apa yang aku bersaksi, kerana kamu mempelajari apa yang diajarkan oleh Nabi Muhammad kepadaku. Tetapi jika kamu tidak berbuat demikian, maka semoga Allah tidak memberkati kamu.’ Sayyidina Abu Bakar As Sidique رضي الله عنه berkata: ‘Jangan katakan begitu, aku adalah ayah kepada Aisyah, isteri nabi.’ Dia (Malik bin Nuwayrahرضي الله عنه) berkata: ‘Apa yang kamu mahukan?’ Mereka (Abu Bakar & Umar) berkata: ‘Kamu semua dari ahli syurga, maka mintalah ampun untuk kami’. Dia (Malik) berkata: ‘Semoga Allah tidak akan mengampuni kamu, tinggalkan Rasulullah yang mempunyai syafaat dan mintalah ampun kepadaku!’ Kemudian mereka kembali dan tanda-tanda kesedihan muncul di wajah mereka, ketika Rasulullah melihat mereka, Baginda tersenyum dan berkata: ‘Adakah kesedihan mereka kerana kebenaran?’
Apabila Rasulullah wafat dan Bani Tamim (suku) kembali ke Madinah bersama Malik bin Nuwaira, dia pergi untuk melihat siapa yang akan menjadi pengganti selepas Rasulullah. Dia memasuki masjid pada hari Jumaat dan Abu Bakar sedang berkhutbah di atas mimbar. Dia (Malik) memandangnya dan berkata: ‘Wahai saudara Taim’. (Abu Bakar) berkata: ‘Ya’. Dia (Malik) berkata: ‘Di mana Wasi utusan Allah, yang memerintahkan aku untuk mengikutinya?’ Mereka (orang-orang) berkata: ‘Wahai orang Arab terpencil, keadaan telah berubah.’ (Malik) berkata: ‘Demi Allah, tiada apa yang berubah, tetapi kamu mengkhianati Allah dan utusan-Nya.’ Kemudian dia (Malik) mendekati Abu Bakar dan berkata: ‘Siapa yang membenarkan kamu naik ke mimbar sedangkan Wasi utusan Allah ada di sini?’. Abu Bakar berkata: ‘Usir orang Arab gurun yang kencing di atas tumitnya ini dari masjid Rasulullah.’ Qunfud dan Khalid bin al-Walid pergi kepadanya dan terus menolaknya sehingga mereka mengeluarkannya dari masjid.
Kemudian dia (Malik) menunggang untanya dan berkata (sajak): ‘Kami mentaati utusan Allah selama dia berada di antara kami, Wahai manusia, apa kaitanku dengan Abu Bakar….’ Ketika semuanya berada di bawah kendali Abu Bakar, dia mengutus Khalid bin al-Walid dan berkata kepadanya: ‘Kamu mendengar apa yang dikatakan Malik di hadapan orang ramai, aku bimbang dia akan menyebabkan keretakan yang tidak akan dapat kami perbaiki. Bunuh dia.’ Apabila Khalid tiba (ke tanah Malik), dia (Malik) menunggang kudanya dan dia seorang kesatria yang setaraf dengan seribu kesatria, oleh itu Khalid takut kepadanya, oleh itu dia (Khalid) memberinya sumpah, dan kemudian apabila (Malik) menjatuhkan senjatanya, Khalid mengkhianatinya, dia membunuhnya, meletakkan kepalanya di dalam periuk, dan berkahwin dengan isterinya pada malam yang sama, merogolnya seperti keldai.’
Juga menurut sumber Syiah al-Estighatha oleh Abu al-Qasim al-Kufi (m. 352 H), Jilid 1 halaman 7, suku kaum Malik enggan menyerahkan Zakat kepada Abu Bakar kerana mereka percaya bahawa mereka sepatutnya menyerahkannya kepada Ali bin Abi Talib (as).
Para Sahabat jahil tentang hukuman Islam bagi mereka yang beriman kepada Zakat tetapi tidak tunduk kepada khalifah.
Kaum Nawasib cuba mewajarkan tindakan kejam anti-Islam yang dilakukan oleh Khalid ibn al Walid terhadap Mailk dan para sahabatnya dengan alasan bahawa kegagalan mereka membayar Zakat kepada Khalifah menyebabkan mereka dihukum Murtad, yang membawa hukuman mati. Bolehkah orang-orang ini menunjukkan kepada kita perintah Islam yang tepat bagi mereka yang enggan menyerahkan Zakat kepada khalifah? Jawapannya ialah, sahabat 'terhormat' termasuk Sayyidina Umar bin al-Khattabرضي الله عنه tidak menyedari perintah Islam untuk individu sedemikian. Imam Hakim mencatatkan:
Sayyidina Umar bin al-Khattabرضي الله عنه berkata: 'Sekiranya aku bertanya kepada utusan Allah tentang tiga isu, aku akan menganggapnya lebih daripada hum al-Nyam (kawanan unta merah).
Siapakah Khalifah selepasnya?
Jika sekumpulan orang mengakui bahawa mereka beriman kepada Zakat tetapi tidak menyerahkannya kepada kami, adakah sah bagi kami untuk memerangi mereka?
dan kalala (yang meninggal dunia dan tidak mempunyai anak lelaki atau ibu bapa)
Mustadrak al-Hakim, Jilid 2 halaman 332 Tradisi 3186
al-Hakim berkata: ‘Sahih mengikut syarat dua Sheikh’
Perkataan yang digariskan menunjukkan bahawa Umar merujuk kepada perkara yang sama Insiden yang telah menyebabkan kontroversi sedemikian, iaitu insiden Malik bin Nuwayrah, yang mempercayai Zakat, namun gagal tunduk kepada Abu Bakar & Co. kerana dia tidak menganggapnya sebagai khalifah yang sah. Implikasinya ialah waran pembunuhan yang dikeluarkan terhadap Malik bin Nuwayrah dan hukuman mati berikutnya adalah haram! Kita semua tahu bahawa seseorang yang mempercayai Zakat tetapi tidak menyerahkannya kepada pemerintah (atas sebab tertentu) tidak boleh dianggap sebagai Non-Muslim, ini dapat dibuktikan dengan fakta bahawa kita membaca secara eksplisit dalam Kashaf al-Qena, oleh Bahuti al-Hanbali, Jilid 2 halaman 297:
ولا يكفر مانع الزكاة
“Orang yang enggan tunduk kepada Zakat bukanlah Kafir”
Nawasib hari ini tidak mempunyai alasan untuk menganggap Malik bin Nuwayrah sebagai Murtad kerana enggan menyerahkan Zakat kepada Abu Bakar!
Sahabi Abu Qatadah mendedahkan objektif Khalid di sebalik pembunuhan Malik dan penyokongnya
Malah dilaporkan bahawa mereka menghadapi tentangan bersenjata daripada Malik dan orang-orangnya di sebuah oasis yang dipanggil al-Ba’udah.6 Mereka yang melancarkan tentangan, termasuk Malik, telah ditangkap dan dibawa ke hadapan Sayyiduna Khalid. Baginda memutuskan bahawa mereka mesti dihukum mati. Beginilah cara Malik ibn Nuwayrah dibunuh.
Dalam kumpulan Sayyiduna Khalid terdapat Sahabi Sayyiduna Abu Qatadah. Beliau adalah antara mereka yang mendakwa bahawa mereka telah melihat kaum Malik melakukan solat. Oleh itu, beliau difahami kecewa dengan keputusan Sayyiduna Khalid, dan segera kembali ke Madinah untuk mengadu kepada Sayyiduna Abu Bakar.
Pemerhatian Pertama – Mengapakah Ansar, Org. meragui keterangan saksi mata langsung seorang Sahabat?
Perhatikan perenggan-perenggan ini dengan teliti. Teks bermula dengan konfrontasi berdasarkan khabar angin. Kemudian kita mempunyai dua pendapat di kalangan pengintip Khalid tentang sama ada mereka solat atau tidak. Apabila seseorang mempunyai dua laporan yang bercanggah, maka jelaslah seseorang itu berbohong, adakah terdapat bukti bahawa Khalid cuba menyiasat perkara itu secara peribadi dan memastikan kebenarannya? Kemudian, seperti yang dipetik oleh Ansar.org, kita mempunyai keterangan saksi mata Abu Qatadah yang mengesahkan bahawa mereka menunaikan solat, jadi mengapa Khalid menolak keterangan saksi mata ini? Lebih-lebih lagi mengapa Ansar.Org, pembela setia Sahabat, tidak sanggup menerima keterangan Sahabat ini? Renungkan dengan teliti perkataannya:
Dalam kumpulan Sayyiduna Khalid terdapat Sahabat. Sayyiduna Abu Qatadah. Dia adalah antara mereka yang mendakwa bahawa mereka telah melihat kaum Malik melakukan solat. Oleh itu, dia difahami kecewa dengan keputusan Sayyiduna Khalid, dan segera kembali ke Madinah untuk mengadu kepada Sayyiduna Abu Bakar t.
Perkataan dakwaan adalah dakwaan yang tidak berasas. Apabila Ansar.Org percaya bahawa semua Sahabat adalah adil dan benar, mengapa mereka menggambarkan keterangan saksi mata Sahabat yang adil dan benar hanya sebagai dakwaan? Mengapakah Ansar.Org meragui kebenaran Sahabat? Mengapakah mereka enggan menerima dakwaannya sebagai fakta? Sungguh menakjubkan bahawa apabila melibatkan perlindungan jenayah Khalid ibn al Walid, Ansar.Org malah bersedia meragui keterangan saksi mata Sahabat.
Juga menakjubkan bahawa Nasibi ini merujuk kepada Abu Qatadah yang 'memang difahami kecewa dengan keputusan Sayyiduna Khalid' – tidakkah kita semua sepatutnya difahami kecewa dengan hakikat bahawa Khalid bin Walid menyembelih orang Islam yang menunaikan solat?
Pemerhatian Dua – Ansar.Org sengaja memperhalusi insiden ini, untuk menutup jenayah perang ini
Penulis Nasibi yang penipu telah:
– bermain dengan kata-kata dan merasionalkan pembunuhan Malik dengan beberapa ayat
– gagal mengemukakan keseriusan insiden tersebut
– mengemukakan episod tersebut dengan cara yang sangat ringan,
– gagal memetik keterangan Sahabi Abu Qatadah, di mana 'sebab sebenar' membunuh Khalid bin Walid telah disebut
Mari kita dedahkan insiden sebenar:
Abdulrazaq – Mu’amar – al Zuhari –daripada- Aba Qutadah berkata: Semasa Reda (hari-hari), kami berarak ke Ahl Abyaat dan sampai di sana ketika matahari terbenam, kemudian kami mengangkat tombak kami, lalu mereka bertanya: ‘Siapakah kamu?’ Kami menjawab: ‘Kami adalah hamba Allah.’ Mereka berkata: ‘Kami juga adalah hamba Allah.’ Kemudian Khalid menangkap mereka, dan apabila pagi tiba, dia mengarahkan pemenggalan kepala mereka. Kemudian saya berkata: ‘Wahai Khalid! Bertakwalah kepada Allah, ini tidak dibenarkan untuk kamu.’ Dia (Khalid) menjawab: ‘Tinggallah (mundur); ini bukan urusan kamu.’ Kemudian Abu Qutadah bersumpah dengan nama Allah untuk tidak sekali-kali berarak bersama Khalid untuk sebarang peperangan. Qutadah Orang-orang Arab gurun menggalakkannya (Khalid) untuk membunuh mereka demi boot, dan itu adalah kes Malik bin Nuwayrah.’
Jika anda menunjukkan hadis ini kepada mana-mana individu yang tidak berat sebelah, dia akan menyimpulkan:
Orang ramai itu beriman kepada Allah (swt)
Khalid mendengar keterangan daripada tawanan bahawa mereka beriman, dan tidak mencabar dakwaan mereka.
Sahabi Abu Qatadah membantah Khalid memintanya untuk bertakwa kepada Allah (swt) dan memberi amaran kepadanya bahawa membunuh orang seperti itu adalah tidak wajar.
Walaupun begitu, Khalid telah menghukum mati mereka
Abu Qatadah memberi keterangan dengan jelas bahawa satu-satunya objektif membunuh mereka adalah untuk mendapatkan harta rampasan perang.
Pembunuhan yang tidak wajar inilah yang menyebabkan Abu Qatadah mengemukakan tuntutan rasmi tidak sehaluan dengan Khalifah Abu Bakar. Pada pandangan Ahli Sunnah, bukankah semua Sahabat adil dan jujur? Jadi mengapa keterangan mata Sahabi yang adil dan jujur ini ditolak oleh Abu Bakar?
Pembayaran Diyat (wang darah) oleh Abu Bakar kepada keluarga Malik bin Nuwayrah membuktikan bahawa dia seorang Muslim
Walaupun tidak perlu menyebut hukum Islam yang diketahui tentang pembayaran wang darah (Diayt), memandangkan penentang kami terdiri daripada mereka yang berkongsi salasilah mereka dengan orang-orang yang menipu, kami menganggap wajar untuk menjelaskan perkara ini dan menjelaskan bahawa wang darah (Diayt) tidak diberikan kepada keluarga Murtad yang telah meninggal dunia. Syaikh Muhammad bin Ahmad Sharbini yang lebih dikenali sebagai Khateeb Sharbini (w. 977 H) dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj, Jilid 4 halaman 17, Syaikh Abdul Hamid Sherwani (w. 1118 H) dalam Hawashi al-Sherwani, Jilid 8 halaman 401, Shaykh Zakaria al-Ansari (al-Mahrib) 18 halaman 308 dan Abu al-Barakat (w. 1201 H) dalam karya autoritinya Al-Sharh al-Kabir, Jilid 4 halaman 268 mencatatkan:
ولا دية لمرتد
“Tiada Diyat bagi seorang Murtad.”
Nawasib dari Ansar.Org juga mengakui pemberian Diyat kepada saudara Malik:
Dengan tidak menghukum Khalid atas hukuman mati ke atas Malik ibn Nuwayrah, dan tidak memecatnya daripada jawatannya sebagai panglima, Sayyiduna Abu Bakar dengan itu berasas sepenuhnya. Soal siasatnya terhadap Khalid mendedahkan bahawa Khalid telah melakukan kesilapan penghakiman, dan desakan Sayyiduna 'Umar agar Khalid dipecat telah disambut dengan jawapan tegas daripada Sayyiduna Abu Bakar: "Aku tidak akan menyarungkan pedang yang telah dihunus oleh Allah."13 Seperti yang dilakukan oleh Rasulullah dalam kes Bani Jadhimah, Sayyiduna Abu Bakar membayar diyat kepada saudara Malik, Mutammim, dan mengarahkan pembebasan semua tawanan yang ditawan oleh Khalid.13
Hakikat bahawa Abu Bakar membayar diyat (Diyat) kepada saudara Malik, Mutammim, sudah cukup untuk membuktikan bahawa Malik bin Nuwayrah adalah Muslim dan dia dibunuh secara tidak adil oleh samseng yang motif sebenarnya adalah untuk mendapatkan rampasan perang dan merampas isteri Malik yang kecantikannya dikenali di kawasan itu. Hafiz Ibn Asakir memetik episod berikut daripada karya berwibawa Allamah Khalifa bin Khayat, Tarikh Khalifa bin Khayat, halaman 68 dengan cara berikut:
Ali bin Muhammad – Abi Daeb – al-Zuhari – Salim – bapanya bahawa dia berkata: Abu Qutada datang kepada Abu Bakar dan memberitahunya tentang pembunuhan Malik dan para sahabatnya, oleh itu dia (Abu Bakar) menjadi sangat terkilan. Abu Bakar kemudian menulis mesej kepada Khalid, dan dia (Khalid) datang kepadanya. Abu Bakar berkata: ‘Bolehkah ia lebih daripada yang ditafsirkan dan dibuat kesilapan oleh Khalid? Kemudian Abu Bakar menghantar Khalid kembali dan membayar wang tebusan untuk Malik bin Nuwayrah dan mengembalikan harta rampasan perang.
Kebimbangan yang ditunjukkan oleh Abu Qatadah atas perbuatan Khalid, Abu Bakar (nampaknya) menjadi terkilan apabila mendengarnya, dan yang paling penting dia membayar wang tebusan kepada saudara Malik, membuktikan bahawa Malik bin Nuwayrah bukanlah seorang Murtad dan apa sahaja yang dilakukan dengannya dan dengan isterinya adalah tidak Islamik. Namun, Abu Bakar tidak membuang masa untuk memberikan alasan bahawa Khalid telah melakukan kesilapan. Perhatikan bagaimana Abu Bakar tidak meminta Khalid menjelaskan kelakuannya; dia membenarkan dalam fikirannya sendiri bahawa Khalid pasti telah melakukan kesilapan dan kemudian membebaskannya. Bukankah menjadi tugas seorang Khalifah untuk memastikan pelaksanaan Syari'ah Islam secara tersurat? Adakah Islam membenarkan anda mengecualikan pembunuh dan pezina kerana dia adalah sekutu anda? Adakah itu yang diajarkan oleh Islam kepada kita? Ahli Sunnah sendiri mempunyai hadis yang jelas yang membuktikan bahawa tiada siapa yang boleh mengelak daripada Syari'ah, tidak kira siapa mereka. Kita membaca dalam Sahih Bukhari, Kitab al Hudud Buku 017, Nombor 4187:
‘Aisyah melaporkan bahawa orang Quraisy telah bimbang tentang wanita Makhzumi yang telah melakukan kecurian, dan berkata: Siapakah yang akan bercakap dengan Rasulullah (saw) tentangnya? Mereka berkata: Siapakah yang berani, selain Usamah, kekasih Rasulullah (saw)? Maka Usamah bercakap dengannya. Kemudian Rasulullah (saw) berkata: Adakah kamu memberi syafaat tentang salah satu hukuman yang ditetapkan oleh Allah? Kemudian Baginda berdiri dan berucap kepada (orang ramai) dengan berkata: Wahai manusia, orang-orang sebelum kamu telah dibinasakan, kerana jika ada orang yang berpangkat tinggi yang mencuri di antara mereka, mereka akan menyelamatkannya; dan jika ada orang yang berpangkat rendah yang mencuri, mereka akan mengenakan hukuman yang ditetapkan kepadanya. Demi Allah, jika Fatimah, anak perempuan Muhammad, mencuri, aku akan memotong tangannya. Dalam hadith yang disampaikan atas kuasa Ibn Rumh (kata-katanya): "Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu telah binasa."
Dengan tradisi ini, apakah yang memberi Abu Bakar hak untuk mengabaikan Syariah dalam hal ini? Bukannya tiada saksi terhadap jenayah keji ini. Kita telah mengetahui sebelum ini bahawa Abu Qatadah secara peribadi menyaksikan kumpulan ini menunaikan solat, dan membantah arahan untuk menghukum mati orang-orang itu. Baginda juga telah mendedahkan objektif Khalid adalah 'demi harta rampasan'. Jelas sekali, isu-isu ini akan dilaporkan kembali kepada Abu Bakar. Adakah keterangan saksi mata tidak bernilai dalam Islam? Jelas sekali tidak, lagipun Hakim yang sama yang menolak keterangan Fatima (as), Umm Ayan (ra), Ali (as), Hasan (as), dan Hussain (as) dalam pertikaian Fadak! Apabila tiba masanya untuk memutuskan jenayah perang yang keji ini, keterangan saksi mata seorang Sahabat pun ditolak. Mengapakah pendirian Sahabat yang adil dan jujur ini diabaikan, dan Khalid dibebaskan? Adakah beginilah cara seorang hakim harus bertindak dalam Islam, bukan berdasarkan keterangan saksi mata, tetapi semata-mata berdasarkan kesimpulan peribadi? Mengapakah jenayahnya ditafsirkan sebagai 'kesilapan'? Ini jelas merupakan keputusan politik, dan mengapa tidak? Politik sentiasa tentang memastikan sekutu dan penyokong anda berpuas hati. Bagaimanakah Khalifah boleh mengambil tindakan terhadap seorang samseng yang boleh dilepaskannya ke atas mereka yang menentang kekhalifahannya apabila baginda memberi arahan?
Sahabi Mutammim memberi keterangan bahawa abangnya yang telah meninggal dunia adalah seorang Muslim dan mengutuk Khalid atas pembunuhannya.
Setelah membuktikan bahawa Abu Bakar membayar wang darah Malik kepada saudaranya Mutammim, kita juga harus menyebut kecaman Khalid oleh Mutammim atas pembunuhan saudaranya Malik bin Nuwayrah, seorang Sahabi. Imam Tabarani mencatatkan kata-kata Mutammim berikut dalam Muajam al-Kabeer, Jilid 8 halaman 294:
Abu Khalifa al-Fadhl bin Habab meriwayatkan daripada Muhammad bin Salam al-Jumahi daripada Abu Ubaida, yang berkata: Dharar bin al-Auwzor orang yang membunuh Malik bin Nuwaira, oleh itu Mutammim bin Nuwaira berkata (puisi) dalam kes itu yang mengutuk Khalid bin al-Walid:… ‘kamu memberinya sumpah atas nama Allah dan kemudian kamu membunuhnya? Sesungguhnya jika dia (Malik) memberi kamu sumpah, dia tidak akan pernah mengkhianati…’
Imam Abi Bakr al-Haythami juga merakamkan hadith ini daripada Tabarani dan menyatakan:
“Para perawi adalah boleh dipercayai”
Majm’a al-Zawaed, Jilid 6 halaman 222 Hadith 10391
Kata-kata Mutammim ini jelas merujuk kepada fakta bahawa sebelum pembunuhan Malik, Khalid dan Malik telah bersumpah dan itu juga, atas nama Alah (swt). Ini membuktikan bahawa Mailk adalah seorang Muslim, bukan seorang Murtad. Selain itu, kecaman terhadap Khalid oleh Mutammim juga membuktikan perkara yang sama. Kita juga membaca dalam Al-Istiab, Jilid 4 halaman 1455:
ليس لأحد في المراثي كأشعاره التي يرثي بها أخاه مالكا
“Tiada sesiapa yang mempunyai puisi untuk meratapi kematian seperti puisinya (Mutamam) untuk meratapi saudaranya Malik”
'Penyair terhebat pada zaman itu ialah Mutammim bin Nuwaira, yang saudaranya telah dibunuh secara tidak sengaja oleh Khalid pada zaman pemerintahan Abu Bakar. Dia begitu tergoncang dengan peristiwa itu sehingga dia menangis tanpa henti dan menyanyikan elegi untuk saudaranya yang telah meninggal dunia. Lelaki dan wanita mengikutinya ketika dia lalu dan menyuruhnya membaca elegi tersebut. Dia membaca dan menangis dan orang lain menangis bersamanya. Apabila dia datang berjumpa Omar, Khalifah memintanya untuk membaca eleginya. Dia membaca beberapa ayat; Dua yang terakhir berbunyi seperti berikut:
“Untuk beberapa ketika kami bersama-sama dengan orang istana Jadhima, sehingga orang ramai berkata kami tidak akan berpisah
Kemudian kami berpisah, seolah-olah kami tidak pernah menghabiskan malam bersama”
Omar berkata jika dia tahu bagaimana untuk menggubah sebuah elegi, dia pasti akan menggubahnya untuk abangnya Zaid.
Al-Faruq (Urdu), Vol. 2 halaman 234 oleh Shibli Numani (Taj Co. Ltd. Karachi & Lahore)
Mutammim membacakan elegi untuk saudaranya yang telah meninggal dunia seperti Adam (as) membacakan elegi untuk Habeel (al-Bidayah wa al Nihaya, v1 ms 181), Hasaan bin Thabit untuk Nabi (al Bidayah wa al Nihaya, v5 ms 485), yang merupakan bukti selanjutnya bahawa saudaranya Malik bin Nuwayrah adalah seorang Muslim, jika tidak, ia bermakna seorang Sahabi, Mutammim, membacakan elegi untuk seorang 'Murtad' yang telah meninggal dunia yang merupakan dosa besar, lebih-lebih lagi persetujuan Umar bin al-Khattab terhadap elegi untuk Malik bin Nuwayrah yang dibacakan di hadapannya oleh Mutammim juga membuktikan fakta bahawa Malik bin Nuwayrah adalah seorang Muslim, dan menjadi mangsa keganasan Khalid bin al-Walid.
Mentadbirkan wuduk dan mengkafankan mayat Malik oleh bapa mertuanya membuktikan bahawa Malik bukanlah seorang Murtad.
Sungguh malang apabila Nawasib yang tidak tahu malu itu cuba memecat seorang Sahabi bagi menutup jenayah kejam yang dilakukan oleh hero mereka Khalid bin al-Walid, yang didokong oleh khalifah pada masa itu. Sekarang, mari kita buktikan keimanan Malik bin Nuwayrah dari sudut yang berbeza dan untuk ini, izinkan kita memperkenalkan bapa mertua Malik iaitu al-Minhal al-Tamimi. Imam Ibn Hajar Asqalani mencatatkan dalam Al-Isaba, Jilid 6 halaman 249:
المنهال التميمي: من رهط مالك بن نويرة. له إدراك ذكره الزبير بن بكار في الموفقيات عن حبيب بن زيد الطائي أو غيره. قال: مر المنهال على أشلاء مالك بن نويرة هو ورجل من قومه حين قتله خالد بن الوليد فأخرج من خريطة له ثففك
Al-Minhal al-Tamimi: Di antara kerabat Malik bin Nuwayrah. Dia [Lahu Idraak] telah memeluk agama Islam (semasa zaman Nabi), al-Zubair bin Bakr menyebutnya dalam al-Muwafaqyat (buku)… Dia berkata: ‘al-Minhal lalu di hadapan mayat Malik bin Nuwayrah ketika Khalid membunuhnya, kemudian dia mengambil kain dari begnya dan mengafaninya (Malik) lalu menguburkannya.’
Bagi pembaca yang tidak mengetahui konteks istilah Arab ‘Lahu Idraak’ dan juga bagi pengikut Khalid yang tidak tahu malu, kita harus memetik kata-kata sarjana Sunni Ahmad bin al-Sidiq (m. 1380 H), yang menulis dalam bukunya Ergham al-Mubtade, muka surat 9:
له إدراك أي أنه معدود من الصحابة
"Lahu Idraak" bermaksud dia dikira dalam kalangan Sahabat.
Ibn Hajar Asqalani dalam bukunya al-Isaba fi Tameedh al-Sahabah yang mencatatkan biografi para Sahabat termasuk sejumlah orang yang telah digunakan “Lahu Idraak” (cth Terjemahan No. 452, 787, 3659, 4135 dll). Semasa merekodkan butiran tentang isteri Malik dan bapa mertuanya, kita membaca dalam nota kaki yang ditulis oleh Sheikh Ali Sheri untuk buku al-Futuh oleh Ahmad bin Atham, Jilid 1 halaman 20:
هي أم تميم بنت المنهال بن عصمة الرياحي وهو الذي كفن مالكا
“Dia ialah Um Tammim binti al-Minhal bin Esma al-Reyahi, dan dialah yang mengkafankan Malik”
Kini setelah membuktikan kepercayaan (Iman) Minhal al-Tammimi dan hakikat bahawa dia (seorang Sahabi, atau sekurang-kurangnya seorang Muslim) berwuduk pada mayat Malik bin Nuwayrah dan kemudian mengkafankannya, sepatutnya tiada alasan untuk meragui iman Malik bin Nuwayrah, kerana wuduk dan kafan itu tidak diberikan kepada seorang Murtad tetapi kepada seorang Muslim sahaja. Untuk membuktikan perkara ini, mari kita sebutkan teks sebuah buku Fiqh Sunni yang terkemuka iaitu Al-Bahr al-Raiq, Jilid 5 halaman 361:
أما المرتد فلا يغسل ، ولا يكفن ، وإنما يلقى في حفيرة كالكلب
Seorang murtad tidak boleh dimandikan atau dikafankan, tetapi mesti dicampakkan ke dalam parit seperti anjing.
Al-Bahr al-Raiq, Jilid 5 halaman 361
Khalid bin Walid secara tidak adil membunuh seorang Muslim yang berasal dari kalangan Sahabat; oleh itu Khalid adalah orang yang layak menerima layanan yang disebut dalam teks yang disebut di atas!
Khalid ‘berkahwin’ dengan balu Malik
Pengarang Nasibi yang licik di Ansar.org mencipta topik bertajuk “Perkahwinan Khalid yang didakwa dengan isteri Malik” di mana beliau menulis:
Dengan peredaran masa, insiden Malik ibn Nuwayrah menjadi tumpuan perhatian sesetengah penyampai sejarah yang tidak bertanggungjawab. Satu ekor yang menjengkelkan tidak lama kemudian diperkenalkan ke dalam cerita dalam bentuk isteri Malik, yang dinamakan sebagai Umm Tamim binti Minhal. Khalid, dikatakan begitu terpikat dengan Umm Tamim yang cantik sehingga dia menganggap sesuai untuk menyembelih Malik dan seluruh suku kaumnya untuk memilikinya, dan hampir sahaja pembunuhan itu selesai apabila dia mengambilnya sebagai isterinya sendiri.
Dalam dakwaan yang serius seperti ini, pihak yang mengemukakan tuduhan itu akan mengemukakan bukti yang boleh dipercayai untuk menyokong dakwaan mereka. Walau bagaimanapun, semua yang dihasilkan hanyalah cebisan kenyataan oleh ahli sejarah. Para penuduh sentiasa gagal menyedari bahawa petikan tidak bernilai selagi ia tidak dapat disahkan. Walaupun mereka menunjukkan semangat yang tinggi dalam mengemukakan tuduhan dan menyatakan rujukan mereka, lengkap dengan jilid dan nombor halaman, mereka dengan mudah dan konsisten lupa untuk mengesahkan "fakta" tersebut.
Balas
Tidak kira berapa banyak percubaan yang dilakukan oleh Nawasib untuk menutup jenayah perang nenek moyang mereka, mana-mana orang yang berfikiran rasional yang membaca sejarah bahawa Jeneral Khalid bin Walid menyembelih orang yang tidak bersalah dan juga berkahwin dengan balu salah seorang mangsanya adalah fakta dan bukan fiksyen. Ibn Asakir mencatat (daripada dua sanad yang berbeza, satu daripada Abu Ghalib al-Bana dan perawi-perawi lain manakala yang satu lagi daripada Abu Abdullah al-Bana dengan perawi-perawi lain yang sama):
Abu Ghalib al-Bana dan Abu Abdillah al-Bana meriwayatkan daripada Abu Jaffar bin Maslama daripada Abu Tahir al-Mukhalis daripada Ahmad bin Sulaiman daripada al-Zubair bin Bakr daripada Mus’ab bin Abdullah, yang berkata:….Umar berkata: ‘Aku menegur Khalid kerana melanggar perintah dan atas apa yang dia lakukan dengan wang itu., Khalid akan mengagihkan harta rampasan di kalangan tentera tanpa memberitahu Abu Bakr. Dia membuat keputusan yang bertentangan dengan keputusan Abu Bakr, dia membunuh Malik bin Nuwayra dan berkahwin dengan isterinya. Dia berdamai dengan penduduk Yamama dan berkahwin dengan anak perempuan Maj’a bin Marara. Mereka tidak dipersetujui oleh Abu Bakar dan dia mengeluarkan Diyat (wang darah) kepada Mutammim bin Nuwayrah dan memerintahkan Khalid untuk menceraikan isteri Malik….’
Tarikh Ibn Asakir, Jilid 16 halaman 274
Omar bin Khattab membenci Khalid bin Walid kerana membunuh Malik dan mengahwini isterinya
Selain itu, jika kita membaca episod berikut, kita akan mengetahui bahawa Umar bin Khattab marah terhadap Khalid bin Walid kerana membunuh Malik bin Nuwayrah dan juga cara Khalid ‘berkahwin’ dengan balu Malik, yang berfungsi sebagai bukti bahawa Malik bin Nuwayrah adalah seorang Muslim dan Khalid tidak berkahwin dengan Umm Tamim mengikut kaedah Islam. Hafiz Ibn Asakir mencatatkan:
Abu Bakar al-Ansar daripada al-Hassan bin Ali daripada Abu Umar bin Haywiyah daripada Ahmad bin Maroof daripada al-Hussain bin al-Fehm daripada Muhammad bin Saad daripada Muhammad bin Umar daripada Muhammad bin Abdullah daripada al-Zuhari daripada Handala bin Ali al-Aslami yang berkata: ‘…Apabila Khalid tiba di Madinah, dia memasuki masjid Rasulullah SAW dengan memakai baju besi berkarat dan dengan pedangnya. Terdapat beberapa anak panah di serbannya, dia lalu di hadapan Umar tetapi tidak bercakap dengannya, kemudian dia datang kepada Abu Bakar, dan dia mendengar daripada Abu Bakar apa yang menggembirakannya, dia kemudian pergi dengan gembira. Oleh itu, Umar tahu bahawa Abu Bakar telah menggembirakannya, oleh itu dia tidak bercakap dengannya (Khalid). Umar marah kepadanya (Khalid) kerana apa yang telah dilakukannya, dengan membunuh Malik bin Nuwayrah dan mengahwini isterinya dan juga kerana apa yang ada dalam hatinya terhadapnya (Khalid) tentang kes Bani Jadhima’
Kami telah mengemukakan satu hadis yang membuktikan bahawa Umar menyimpan dendam kepada Khalid atas perbuatan yang sangat kotor ini. Walaupun Ansar.Org secara automatik menuduh Syiah mengaitkan 'Ekor yang menjengkelkan' dengan Khalid, apa yang mereka katakan tentang pendirian Khalifah Umar yang mereka sayangi? Adakah ini kebencian Sahabat yang adil dan benar terhadap Khalid kerana dia dipengaruhi oleh kisah yang menjengkelkan? Umar menyimpan dendam terhadap Khalid atas perbuatan yang dinafikan oleh Ansar.Org. Sekarang kita merayu kepada Ahlul Sunnah, yang pendapatnya lebih dipercayai, Ansar.Org yang menafikan peristiwa itu, atau Umar yang mempercayainya, dan dengan itu membenci Khalid kerananya?
Tambahan pula, tradisi ini menyokong tradisi Syiah yang disebut sebelum ini yang menyatakan bahawa tugas untuk menyingkirkan Malik bin Nuwayrah (ra) telah diberikan kepada Khalid oleh Abu Bakar, oleh itu menurut tradisi yang disebut di atas, Khalid mendekati Abu Bakar secara langsung tanpa ragu-ragu dan menurut jangkaannya, Abu Bakar berpuas hati dengan 'pencapaian' Khalid.
Riwayat daripada Kanz ul Ummal
Imam Ahli Sunnah Mullah Muttaqi Hindi (m. 975 H) dalam karyanya yang terkenal Kanz ul Ummal memetik tradisi daripada karya Sunni yang dihormati 'Tabaqat al Kubra' oleh Imam Ibn Saad yang mencukupi untuk mendedahkan peranan sebenar Khalid dalam kes Malik bin Nuwayrah tetapi para sahabat tidak dapat bertolak ansur dengan perkara ini dan telah mengubah 'Tabaqat al Kubra' dan menghapuskannya. Namun, kehadiran tradisi ini dalam Kanz ul Ummal akan menyedarkan pembaca kami mengapa penting bagi anak-anak Muawiyah untuk memadamkan sumber utama. Kita membaca hadis berikut dalam Kanz ul Ummal, Jilid 5 halaman 619 Hadis 14091:
bn Abi Aun dan yang lain meriwayatkan bahawa Khalid bin al-Walid mendakwa bahawa Malik bin Nuwayrah telah menjadi Murtad mengikut maklumat yang diterimanya (Khalid). Malik menafikannya dan berkata: ‘Saya seorang Muslim, saya tidak pernah berubah.’ Abu Qutada dan Abdullah ibn Umar memberi keterangan bahawa (Malik adalah Muslim) tetapi Khalid memerintahkan Dharar bin Al-Auzwar untuk memenggal kepalanya (Malik). Kemudian Khalid mengambil isterinya (Malik). (Umar) berkata kepada Abu Bakar: ‘Dia (Khalid) telah berzina, kamu perlu merejamnya’. Abu Bakar berkata: ‘Saya tidak boleh merejamnya; dia mentafsirkannya maka dia telah melakukan kesilapan’. (Umar) berkata: ‘Kalau begitu, buanglah dia’. Dia (Abu Bakar) berkata: ‘Saya tidak boleh memasukkan kembali pedang ke dalam sarung yang telah ditarik oleh Allah ke atas lawan saya.’ (Ibn Sa’ad).
Penerimaan oleh para ulama Sunni terhadap jenayah Khalid;
Sehingga kini, kita bergantung pada tradisi untuk mendedahkan jenayah perang Khalid bin Walid yang keji. Mari kita kemukakan testimoni beberapa ulama Sunni yang dihormati dalam kes Khalid. Tidak kira berapa banyak percubaan yang dilakukan oleh Nawasib untuk membuktikan bahawa Khalid betul membunuh Malik kerana dia menganggapnya sebagai Murtad dan kemudian berkahwin dengan balunya, para Imam Ahlul Sunnah telah menyatakan keraguan peribadi mereka tentang memanggil Malik bin Nuwayrah sebagai Murtad. Ulama Sunni dalam konteks yang sama telah memberi keterangan bahawa Khalid kemudian berkahwin dengan Umm Tamim, balu Malik. Penerimaan fakta-fakta ini oleh beberapa ulama Sunni terkemuka yang jelas lebih cekap dalam menentukan kesahihan teks daripada Nawasib hari ini, sudah memadai untuk menyangkal semua percubaan oleh pihak lawan kita untuk membebaskan wira mereka Khalid. Imam Ibn Abdul Barr memberikan respons yang sangat diplomatik dalam Al-Istiab, Jilid 3 halaman 1362:
واختلف فيه هل قتله مسلما أو مرتدا وأراه والله أعلم قتله خطأ
Terdapat perselisihan pendapat tentang dia (Malik) adakah dia (Khalid) membunuhnya sebagai seorang Muslim or Murtad. Pada pendapat saya dia (Khalid) tersilap membunuhnya dan Allah lebih mengetahui.
Allamah Zamakhshari menyatakan dalam Al-Faiq, Jilid 3 halaman 65:
وقد تزوجها خالد بعد قتل زوجها فأنكر ذلك عليه
Khalid mengahwininya selepas pembunuhan suaminya dan dia (Khalid) telah dihukum kerana itu.
Mari kita baca sekarang pandangan ulama kesayangan Nawasib Ibn Kathir yang dalam kitabnya Sirah al-Nabawyiah, Jilid 3 halaman 595 menyatakan:
ولهذا لم يعزله الصديق حين قتل مالك بن نويرة أيام الردة ، وتأول عليه ما تأول حين ضرب عنقه واصطفى امأتمته
Oleh itu Sidiq (Abu Bakar) tidak memecatnya (Khalid) ketika dia membunuh Malik bin Nuwayrah pada hari-hari Reda, kerana dia (Khalid) menafsirkan ketika dia memenggalnya dan mengambil isterinya Um Tamim.
Jika anda membaca mana-mana artikel polemik yang ditulis oleh Ansar.Org, mereka akan mencari pergantungan berterusan terhadap tulisan dan pandangan Ibn Kathir. Bagi mereka, dia adalah satu-satunya pihak yang mempunyai kuasa mutlak untuk Mazhab Sunni. Oleh itu, kami mencadangkan agar mereka menerima kesetiaan yang sama apabila Imam kesayangan mereka mengesahkan bahawa Khalid telah mengambil isteri Umm Tamim. Kami akan mengalu-alukan peluang untuk mengetahui tafsiran agama yang memberi hak kepada Khalid untuk menghukum mati seorang Muslim dan tidur dengan isterinya.
Imam Ibn Athir bersaksi seperti berikut dalam Gharib al-Hadith, Jilid 4 halaman 15:
وكانت جميلة وتزوجها خالد بعد قتله
"Dia cantik dan Khalid mengahwininya selepas membunuhnya [Malik]"
Salah seorang pelopor ahli sejarah Sunni yang boleh dipercayai Ahmad bin Atham (w. 314 H) mencatatkan dalam Kitab al-Futuh, Jilid 1 halaman 20:
فيقال إن خالد بن الوليد تزوج بامرأة مالك ودخل بها وعلى ذلك أجمع أهل العلم
Telah dikatakan bahawa Khalid berkahwin dengan isteri Malik dan menyetubuhinya dan itulah yang disepakati ulama.
Antara pembela Khalid & Co. terdapat seorang sarjana Sunni Hussain bin Muhammad al-Diyarbakri (m. 966 H) yang juga dalam bukunya yang terkenal Tarikh Khamees, Jilid 2 halaman 309 memberi keterangan bahawa selepas membunuh Malik bin Nuwayrah, dia berzina dengan balu Malik, namun Diyar Bakri berusaha sedaya upaya untuk membantah kes Khalid berdasarkan sangkaan semata-mata, yang sememangnya satu percubaan yang sia-sia. Beliau menyatakan:
فأمر بهم خالد فقتلوا وقتل مالك بن نويرة وتزوج بأمرأته أم تميم من ليلته وكانت جميلة ، قيل لعلها كانت الا انها كانت محبوسة عنده فاشتد في ذلك عمر وقال لأبي بكر ارجم خالدا فانه قد استحل ذلك ، فقال ابوبكر والأخله أمرا فأخطأه
“Khalid memerintahkan mereka untuk dibunuh dan membunuh Malik bin Nuwayrah, mengahwini isterinya pada malam yang sama dan isterinya cantik. Mereka berkata, dia mungkin telah diceraikan (oleh Malik) dan idahnya telah tamat tetapi dia dipenjarakan olehnya (Malik). Umar sangat marah kerana itu dan berkata kepada Abu Bakar: ‘Rejam Khalid kerana dia menghalalkannya untuk dirinya sendiri.’ Abu Bakar berkata: ‘Demi Allah aku tidak akan berbuat demikian jika Khalid melakukan kesilapan kerana dia melakukan Taweel’.
Salah seorang ulama Sunni perintis dalam bidang Sejarah (Siar alam alnubala, v10, ms651) iaitu Ibn Salam al-Jamhi (w. 232 H) dalam bukunya ‘Tabaqat al-Fahawal al-Sh’ura’ halaman 27 menyatakan:
غير أن الذي استقر عندنا أن عمر أنكر قتله، وقام على خالد فيه وأغلظ له، وأن أبا بكر صفح عن خالد وقبل تأوله
“Tetapi yang disahkan menurut kami ialah Umar mengutuk pembunuhan (Malik) dan dia menentang Khalid dan sangat kasar terhadapnya manakala Abu Bakar memaafkan Khalid dan menerima alasannya.”
Kami juga membaca:
فيقول من عذر مالكاً: إنه أراد بقوله: ” صاحبك ” أنه أراد القرشية. وتأول خالد غير ذلك فقال: إنه إنكار منه للنبوة
Mereka yang memaafkan Malik berkata: 'Bahawa dia (Malik) dengan kata-katanya 'sahabat kamu' bermaksud 'Quraisy', manakala Khalid menafsirkannya secara berbeza dan berkata: 'Dia mengingkari nabi'.
Tabaqat al-Fahawal al-Sh’ura, halaman 27
Realiti yang sama telah dibuktikan oleh A.I. Akram dalam ucapannya kepada Khalid bin Al-Walid “Pedang Allah Khalid b. al-Waleed – satu kajian biografi tentang salah seorang jeneral tentera terhebat dalam sejarah” yang sebagai sebahagian daripada perbincangannya dalam bab “Pengakhiran Malik bin Nuwaira” telah berpendapat bahawa Malik adalah seorang murtad yang memberontak, yang berhak menerima pengakhirannya yang tidak bermaruah dan menyatakan pada halaman 161:
“Laila menjadi seorang balu muda, tetapi tidak lama. Pada malam yang sama Khalid berkahwin dengannya! Dia hampir tidak memutuskan untuk meratapi kematian suaminya apabila dia menjadi pengantin perempuan sekali lagi, kali ini Pedang Allah!”
Daripada berasa malu dan menafikan peristiwa tersebut sebagai Ansar.Org, penulis tersebut dalam menyimpulkan topik ini di halaman 164 malah memuji Khalid kerana menangkap wanita yang begitu menawan:
“Kesimpulan keseluruhan peristiwa itu ialah Malik dibunuh dan Laila yang cantik dengan mata yang menawan dan kaki yang menawan menjadi isteri Khalid bin Al-Waleed”.
Rujukan:
Khalid bin al-Waleed, halaman 161 dan 164 oleh A.I. Akram
Tarikh Ibn Asakir, Jilid 16 halaman 274
Abu Ghalib bin al-Bana: Dahabi berkata: “A’ali al-Isnad” (Tarikh al-Islam, v36, hlm. 151), Imam Ibn al-Jawzi berkata: ‘Thiqah’ (Tarikh al-Islam, v36 hlm. 151), Imam Salafi Al-Albaani mengisytiharkannya ‘Thiqah’ (Silsila Sahiha, v3 p349).
Abu Abdullah bin al-Bana: Dahabi berkata: ‘Alim’ (Tarikh al-Islam, v36 p260) , Imam Al-Andlasi memujinya (Tarikh al-Islam, v36 p260).
Abu Jaffar bin Maslama: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v18 p213), Ismail bin al-Fadhl berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v 18 p214). Abu al-Fadhl bin Khayroon berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v18 p215.
Abu Tahir al-Mukhalis: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Siar alam alnubala, v16 p478), Ibn Kathir berkata: ‘Thiqah’ (Al-Bidaya wa al-Nihaya, v11 p382), Al-Khatib berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v16 p479).
Ahmad bin Sulaiman: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Tarikh al-Islam, v24 p98), Al-Khatib berkata: ‘Seduq’ (Tarikh Baghdad, v4, p400). Al-Safadi berkata: ‘Alim’ (A-Wafi bel Wafiyat, v6 p249).
l-Zubair bin Bakar: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Al-kashif, v1, p401), Al-Khatib berkata: ‘Thiqah Thabt’ (Tarikh Baghdad, v8 p468), Ibn Hajar berkata: ‘Thiqah’ (Taqrib al-Tahdib, v1 p309).
Mus’ab bin Abdullah al-Zubairi: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Al-kashif, v2 p268), Ibn Hajar berkata: ‘Seduq’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p186), Al-Khatib berkata: ‘Terkenal dengan sejarah Arab’ (Tarikh Baghdad, v13 Imam Narraban ms113), dia Imam Ibn Harraban v13. (al-Thuqat, v9 ms175).
Al-Musanaf, Jilid 10 halaman 174 Hadis 18721
Abdulrazaq: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v9 p563), Ibn Hajar berkata: ‘Thiqah’ (Taqrib al-Tahdib, v1 p599). Mu’amar: Dahabi berkata: ‘Hujja’ (Tazkirat al-Hufaz, v1 p190), Ibn Hajar berkata: ‘Thiqah Thabt’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p202). Al-Zuhari: Dahabi: ‘The Hafiz of his time’ (Sial alam alnubala, v5 p326), Ibn Hajar berkata: ‘Ada kesepakatan tentang keagungannya’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p133).
Tarikh Ibn Asakir, Jilid 16 halaman 254
Ali bin Muhammad: Imam Dahabi berkata: ‘Seduq’ manakala Imam Yahya bin Moin berkata: ‘Thiqah Thiqah Thiqah’ (Tarikh al-Islam, v16 p289). Abi Daeb: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Al-Kashif, v2 p194), Ibn Hajar berkata: ‘Thiqah’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p105). Al-Zuhari: Dahabi: ‘Hafiz zamannya’ (Sial alam alnubala, v5 p326), Ibn Hajar berkata: ‘Ada kesepakatan tentang keagungannya’ (Taqrib al-Tahdib, v2 ms133). Salim bin Abdullah: Dahabi berkata: ‘Hujja’ (Tazkirat al-Hufaz, v1 p88), Ibn Hajar berkata: ‘Thabt’ (Taqrib al-Tahdib, v1, p335). Abdullah Ibn Umar (Salim’Allamah Shibli Numani al-Hanafi merekodkan peristiwa ini dalam bukunya yang mulia Al Faruq, Jilid 2 halaman 234 yang diterbitkan oleh Taj Company Ltd Karachi:s father): Seorang Sahabi.
Tarikh Ibn Asakir, Jilid 16 halaman 258
Abu Bakar Muhammad bin Abdulbaqi: Dahabi berkata: ‘Musnad zamannya’ (Siar alam alnubala, v20 p23), Albaani berkata: ‘Thiqah’ (Silsila Daeefa, v4 p361). Al-Hassan bin Ali al-Johari: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Siar alam alnubala, v18 p68), Khatib Baghdadi berkata: ‘Thiqah’ (Tarikh Baghdad, v7 p393). Muhammad bin Abbas bin Hayweh: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v16 p409), Khatib Baghdadi berkata: ‘Thiqah’ (Tarih Baghdad, v3 p121). Ahmad bin Maroof: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Tarikh al-Islam, v24 p102), Khatib Baghdadi berkata: ‘Thiqah’ (Tarikh Baghdad, v5 p368). Al-Hussain bin Fehm: Dahabi berkata: ‘Hafiz besar’ (Tazkirat al-Hufaz, v2 p680), Khatib Baghdadi berkata: ‘Thiqah’ (Tarikh Baghdad, v8 p91). Muhammad bin Saad: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Al-Kashif, v2 p174), Ibn Hajar berkata: ‘Seduq’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p79). Muhammad bin Umar Waqidi. Muhammad bin Abdullah: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v7 p197), Ibn Hajar berkata: ‘Seduq’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p99). Al-Zuhari: Dahabi: ‘Hafiz di zamannya’ (Sial alam alnubala, v5 p326), Ibn Hajar berkata: ‘Ada persetujuan tentang keagungan-Nya’ (Taqrib al-Tahdib, v2 p133). Handalah bin Ali: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Al-Kashif, v1 p358), Ibn Hajar berkata: ‘Thiqah’ (Taqrib al-Tahdib, v1 p250).
Abu Ghalib bin al-Bana: Dahabi berkata: "A'ali al-Isnad" (Tarikh al-Islam, v36, p151), Imam Ibn al-Jawzi berkata: 'Thiqah' (Tarikh al-Islam, v36 p151), Imam Salafi Al-Albaani mengisytiharkan beliau 'Thiqah' (Silsila p39).
Abu Abdullah bin al-Bana: Dahabi berkata: ‘Alim’ (Tarikh al-Islam, v36 p260), Imam Al-Andlasi memujinya (Tarikh al-Islam, v36 p260).
Abu Jaffar bin Maslama: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v18 p213), Ismail bin al-Fadhl berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v 18 p214). Abu al-Fadhl bin Khayroon berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v18 p215.
Abu Tahir al-Mukhalis: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Siar alam alnubala, v16 p478), Ibn Kathir berkata: ‘Thiqah’ (Al-Bidaya wa al-Nihaya, v11 p382), Al-Khatib berkata: ‘Thiqah’ (Siar alam alnubala, v16 p479).
Ahmad bin Sulaiman: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Tarikh al-Islam, v24 p98), Al-Khatib berkata: ‘Seduq’ (Tarikh Baghdad, v4, p400). Al-Safadi berkata: ‘Alim’ (A-Wafi bel Wafiyat, v6 p249).
Al-Zubair bin Bakar: Dahabi berkata: ‘Seduq’ (Al-kashif, v1, p401), Al-Khatib berkata: ‘Thiqah Thabt’ (Tarikh Baghdad, v8 p468), Ibn Hajar berkata: ‘Thiqah’ (Taqrib al-Tahdib, v1 ms309).
Mus’ab bin Abdullah al-Zubairi: Dahabi berkata: ‘Thiqah’ (Al-kashif, v2 ms268), Ibn Hajar berkata: ‘Seduq’ (Taqrib al-Tahdib, v2 ms186), Al-Khatib berkata: ‘Terkenal dengan sejarah Arab’ (Tarikh Baghdad, v13 ms113), Imam Ibn Haban memasukkannya dalam kitab perawi Thiqahnya (al-Thuqat, v9 ms175).
No comments:
Post a Comment