Monday, December 15, 2025

Abu Darda رضي الله عنه- -Hidup Seperti Bekalan Penunggang [Kesederhanaan Dalam Kehidupan]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

[Foto illustrasi]


Prinsip menjalani kehidupan yang sederhana dalam Islam, yang dikenali sebagai wasatiyyah, menekankan jalan yang adil, seimbang, dan pertengahan dalam semua aspek kehidupan, mengelakkan kedua-dua ketegasan yang berlebihan dan kelonggaran atau kecuaian yang berlebihan. Ia merupakan ciri teras masyarakat Islam, yang digambarkan dalam Al-Quran sebagai "masyarakat yang seimbang secara adil" atau "negara pertengahan" 

(بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ)
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَـٰكُمْ أُمَّةًۭ وَسَطًۭا لِّتَكُونُوا۟ شُهَدَآءَ عَلَى ٱلنَّاسِ وَيَكُونَ ٱلرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًۭا ۗ وَمَا جَعَلْنَا ٱلْقِبْلَةَ ٱلَّتِى كُنتَ عَلَيْهَآ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ ٱلرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ ۚ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى ٱلَّذِينَ هَدَى ٱللَّهُ ۗ وَمَا كَانَ ٱللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَـٰنَكُمْ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بِٱلنَّاسِ لَرَءُوفٌۭ رَّحِيمٌۭ ١٤٣
[Dan demikianlah Kami jadikan kamu `orang-orang yang beriman` satu umat yang lurus, supaya kamu menjadi saksi terhadap manusia dan supaya Rasul menjadi saksi terhadap kamu. Sesungguhnya Kami tetapkan perintah solat kamu dahulu hanyalah untuk membezakan orang-orang yang beriman kepada Rasul daripada orang-orang yang hilang iman. Sesungguhnya ia adalah ujian yang sukar kecuali bagi orang-orang yang mendapat petunjuk daripada Allah. Dan Allah sekali-kali tidak akan mengabaikan iman kamu yang terdahulu. Sesungguhnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang kepada manusia.]
(Surah Al Baqarah/2: Ayat143)

Prinsip Teras Wasatiyyah (Kesederhanaan);

Keseimbangan (Tawazun): Islam mewajibkan keseimbangan antara keperluan duniawi seseorang dan kewajipan rohani. Al-Quran menasihati:

(بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ)
وَٱبْتَغِ فِيمَآ ءَاتَىٰكَ ٱللَّهُ ٱلدَّارَ ٱلْـَٔاخِرَةَ ۖ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ ٱلدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِن كَمَآ أَحْسَنَ ٱللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ ٱلْفَسَادَ فِى ٱلْأَرْضِ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلْمُفْسِدِينَ ٧٧

"Tetapi carilah pahala akhirat dengan apa yang telah Allah berikan kepadamu, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari dunia ini. Dan berbuat baiklah kepada orang lain sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu. Janganlah kamu berbuat kerusakan di muka bumi, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.”" 
(Surah Qasas/28: Ayat 77)


Ini bermaksud berinteraksi dengan dunia tanpa terlalu terikat dengan materialisme.

Keadilan dan Keadilan (Adl / I'tidal): 

Kesederhanaan secara intrinsiknya berkaitan dengan keadilan. Pendekatan sederhana memastikan bahawa semua aspek kehidupan diberikan hak yang sewajarnya, sama ada hak kepada tubuh badan, keluarga, komuniti, atau Tuhan seseorang.

Mengelakkan Perkara Ekstrem (Ifrat dan Tafrit): 

Prinsipnya adalah tentang kekal di tengah-tengah, jauh daripada perkara ekstrem yang tercela seperti melakukan perkara yang berlebihan (berlebihan, boros, atau fanatik) dan mengabaikan tugas (kekurangan, kemalasan, atau kecuaian).

Kemudahan dan Kelembutan (Taysir dan Samahah): 

Islam adalah agama kemudahan dan tidak berniat untuk mewujudkan kesusahan bagi manusia. Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم sering menekankan untuk memudahkan dan tidak menyusahkan orang lain, mengelakkan beban yang dikenakan sendiri atau zuhud yang melampau yang membawa kepada keletihan.

Kebijaksanaan (Hikmah): 

Hidup sederhana memerlukan pemahaman yang mendalam tentang ajaran agama dan keupayaan untuk menerapkannya dengan kebijaksanaan dan konteks yang betul, mencegah salah tafsir atau pendekatan yang kaku dan hanya literal.

Toleransi dan Inklusiviti (Tasamuh): 

Pendekatan sederhana memupuk sikap terbuka dan hormat terhadap kepelbagaian pendapat dan agama lain, tanpa menjejaskan kepercayaan teras seseorang.

Manifestasi Praktikal;

Prinsip kesederhanaan terpakai kepada semua bidang kehidupan:

Ibadah: 
Digalakkan untuk melakukan ibadah secara konsisten dan lestari, bukannya secara berlebihan yang menyebabkan keletihan. Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم telah menegur para sahabat yang berikrar untuk solat sepanjang malam, berpuasa secara berterusan, atau menjauhi perkahwinan, mengingatkan mereka tentang tanggungjawab mereka terhadap tubuh badan dan keluarga.

Penggunaan dan Perbelanjaan: 
Umat Islam digalakkan untuk makan dan minum secara sederhana dan mengelakkan pembaziran dan pemborosan. Perbelanjaan harus seimbang, tidak kikir mahupun boros.

Interaksi Sosial: 
Kesederhanaan dalam tingkah laku sosial melibatkan layanan terhadap orang lain dengan adil, belas kasihan, dan beretika, mengelakkan kekasaran dalam pertuturan atau tingkah laku, dan memupuk persekitaran yang aman.

Perwatakan Peribadi: 
Kebajikan dilihat sebagai pusat sederhana antara dua maksiat; contohnya, keberanian adalah keseimbangan antara pengecut dan kecuaian, dan kemurahan hati adalah keseimbangan antara kikir dan pemborosan.

Dengan berpegang teguh kepada wasatiyyah, seorang Muslim berhasrat untuk mencapai keperibadian yang seimbang dan kehidupan yang harmoni yang berjaya di dunia dan akhirat.

Pada awal pagi, Abu-d Dardaa bangun dan terus pergi ke berhalanya yang disimpannya di bahagian terbaik rumahnya. Dia menyambutnya dan bersujud kepadanya. Kemudian dia mengurapinya dengan minyak wangi terbaik dari kedai besarnya dan memakaikannya pakaian baru yang diperbuat daripada sutera yang cantik yang dibawa oleh seorang saudagar kepadanya sehari sebelumnya dari Yaman.

Maqam Abu Darda  رضي الله عنه

Maqam Abu Darda  رضي الله عنه

Ketika matahari terbit di langit, dia meninggalkan rumahnya untuk pergi ke kedainya. Pada hari itu, jalan-jalan dan lorong-lorong Yathrib dipenuhi dengan pengikut Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم  yang kembali dari Badar. Bersama mereka terdapat beberapa tawanan perang. Abu-d Dardaa memerhati orang ramai dan kemudian pergi kepada seorang pemuda Khazraji dan bertanya tentang nasib Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنه.

"Dia telah melalui ujian yang paling berat dalam pertempuran itu," "tetapi dia keluar dengan selamat..."

Abu-d Dardaaرضي الله عنه jelas bimbang tentang sahabat karibnya, Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنه. Semua orang di Yathrib mengetahui ikatan persaudaraan yang terjalin antara kedua-dua lelaki itu sejak zaman Jahiliyah, sebelum kedatangan Islam ke Yathrib. Apabila Islam datang ke bandar itu, Ibn Rawahah رضي الله عنه menerimanya tetapi Abu-d Dardaaرضي الله عنه menolaknya. Walau bagaimanapun, ini tidak memutuskan hubungan antara mereka berdua. Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنه terus melawat Abu-d Dardaaرضي الله عنه dan cuba membuatnya melihat kebaikan, manfaat dan keunggulan Islam.

Tetapi dengan berlalunya hari, sementara Abu-d Dardaaرضي الله عنه masih musyrik, Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنهberasa lebih sedih dan bimbang. Abu-d Dardaaرضي الله عنه tiba di kedainya dan duduk bersila di atas kerusi tinggi. Dia mula berniaga, membeli dan menjual serta memberi arahan kepada pembantunya tanpa menyedari apa yang sedang berlaku di rumahnya. Kerana pada masa itu, Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنه telah pergi ke rumah itu dengan tekad untuk bertindak. Di sana, dia melihat pintu utama terbuka. Ummu ad-Dardaaرضي الله عنه berada di halaman dan dia berkata kepadanya:

"As-salaamu alayki - Salam sejahtera untukmu, wahai hamba Allah."

"Wa alayka-s salaam - Dan salam sejahtera untukmu, wahai saudara Abu-d Dardaa."

"Di mana Abu-d Dardaa?" tanyanya. "Dia telah pergi ke kedainya. Tidak lama lagi dia akan kembali."

"Bolehkah kamu masuk?" "Bersantailah," katanya lalu menyibukkan diri dengan kerja-kerja rumah dan menjaga anak-anaknya.


Kata-kata Abu-d Dardaa  رضي الله عنه-  ;



Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنه pergi ke bilik tempat Abu-d Dardaa  رضي الله عنه-   menyimpan berhalanya. Dia mengeluarkan kapak yang dibawanya dan mula memusnahkan berhala itu sambil berkata: "Bukankah segala-galanya yang disembah selain Allah adalah batil?"

Apabila berhala itu hancur sepenuhnya, dia meninggalkan rumah. Isteri Abu-d Dardaaرضي الله عنه memasuki bilik itu tidak lama kemudian dan terkejut dengan apa yang dilihatnya. Dia menepuk pipinya dengan penuh kesakitan dan berkata: "Engkau telah membawa kehancuran kepadaku, Ibn Rawahah." Apabila Abu-d Dardaaرضي الله عنه pulang ke rumah, dia melihat isterinya duduk di pintu bilik tempat dia menyimpan berhalanya. Isterinya menangis dengan kuat dan dia kelihatan sangat ketakutan. "Apa yang salah denganmu?" dia bertanya. "Saudaramu Abdullah ibn Rawahab melawat kami semasa ketiadaanmu dan melakukan apa yang kamu lihat dengan berhala-berhalamu."

Abu-d Dardaa  رضي الله عنه-   memandang berhala yang pecah itu dan berasa ngeri. Dia dipenuhi kemarahan dan bertekad untuk membalas dendam. Namun, tidak lama kemudian kemarahannya reda dan fikiran untuk membalas dendam terhadap berhala itu hilang. Sebaliknya, dia merenungkan apa yang telah berlaku dan berkata kepada dirinya sendiri: "Jika ada kebaikan pada berhala ini, dia pasti akan mempertahankan dirinya daripada sebarang kecederaan." Kemudian dia terus pergi kepada Abdullah ibn Rawahah رضي الله عنه dan bersama-sama mereka pergi kepada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم . Di sana dia mengumumkan penerimaannya kepada Islam. Dia adalah orang terakhir di daerahnya yang menjadi seorang Muslim.

Kehidupan Sederhana Abu-d Dardaa  رضي الله عنه-  

[Abu Darda رضي الله عنه- - Falsafah Kehidupannya Yang Sementara Di Dunia]

Sejak saat ini, Abu-d Dardaa  رضي الله عنه-  mengabdikan dirinya sepenuhnya kepada Islam. Kepercayaan kepada Allah SWT dan Rasul-Nya menghidupkan setiap urat nadinya. Abu-d Dardaa  رضي الله عنه-   sangat menyesali setiap saat yang telah dihabiskannya sebagai musyrik dan peluang yang telah hilang untuk melakukan kebaikan. Dia menyedari betapa banyak yang telah dipelajari oleh rakan-rakannya tentang Islam dalam dua atau tiga tahun sebelumnya, betapa banyak al-Quran yang telah mereka hafal dan peluang yang mereka miliki untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT dan Rasul-Nya. Dia memutuskan untuk berusaha sedaya upaya, siang dan malam untuk cuba menebus apa yang telah terlepas. Ibadah memenuhi siang dan malamnya. Pencarian ilmunya tidak menentu. Banyak masa yang dihabiskannya untuk menghafal ayat-ayat al-Quran dan cuba memahami kedalaman mesejnya. Apabila dia melihat bahawa perniagaan dan perdagangan mengganggu kemanisan ibadahnya dan menjauhkannya daripada lingkungan ilmu, dia mengurangkan penglibatannya tanpa teragak-agak atau menyesal.

Seseorang bertanya kepadanya mengapa dia berbuat demikian dan dia menjawab: "Saya adalah seorang pedagang sebelum ikrar saya kepada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم , semoga Allah SWT memberkatinya dan memberinya kedamaian. Ketika saya menjadi seorang Muslim, saya ingin menggabungkan perdagangan (tijarah) dan ibadah (ibadah) tetapi saya tidak mencapai apa yang saya inginkan. Jadi saya meninggalkan perdagangan dan cenderung kepada ibadah. "Demi Zat yang jiwa Abu-d Dardaa berada di tangan-Nya, apa yang saya inginkan adalah sebuah kedai berhampiran pintu."

masjid supaya saya tidak terlepas sebarang solat bersama jemaah. Kemudian saya akan menjual dan membeli serta mengaut keuntungan yang sederhana setiap hari."


"Saya tidak mengatakan," kata Abu-d Dardaa رضي الله عنهkepada penyoalnya, "bahawa Allah SWT telah mengharamkan perdagangan, tetapi saya ingin menjadi antara mereka yang tidak diganggu oleh perdagangan mahupun penjualan daripada mengingati Tuhan."

Abu-d Dardaa رضي الله عنه bukan sahaja kurang terlibat dalam perdagangan tetapi dia juga meninggalkan gaya hidupnya yang sebelum ini lembut dan mewah. Dia hanya makan apa yang cukup untuk memastikan dia tegak dan dia memakai pakaian yang ringkas dan cukup untuk menutupi tubuhnya. Pernah sekumpulan orang Islam datang untuk bermalam bersamanya. Malam itu sangat sejuk. Dia memberi mereka makanan panas yang mereka alu-alukan. Dia sendiri kemudian tidur tetapi dia tidak memberi mereka selimut.

Mereka menjadi cemas memikirkan bagaimana mereka akan tidur pada malam yang begitu sejuk. Kemudian salah seorang daripada mereka berkata: "Saya akan pergi dan bercakap dengannya." "Jangan ganggu dia," kata seorang lagi. Walau bagaimanapun, lelaki itu pergi kepada Abu-d Dardaaرضي الله عنه  dan berdiri di pintu biliknya. Dia melihat Abu-d Dardaa رضي الله عنه berbaring. Isterinya duduk berhampiran dengannya. Mereka berdua memakai pakaian ringan yang tidak dapat melindungi mereka daripada kesejukan dan mereka tidak mempunyai selimut. Abu-d Dardaa رضي الله عنه berkata kepada tetamunya: "Jika ada apa-apa, kami akan mengirimkannya kepada anda."

Semasa pemerintahan Khalifah Umar رضي الله عنه, Saidina Umar رضي الله عنه ingin melantik Abu-d Dardaa رضي الله عنه sebagai gabenor di Syria. Abu-d Dardaa menolak. Saidina Umar رضي الله عنهberkeras dan kemudian Abu-d Dardaa رضي الله عنه berkata: "Jika anda berpuas hati bahawa saya pergi kepada mereka untuk mengajar mereka Kitab Tuhan mereka dan Sunnah Nabi mereka dan bersolat bersama mereka, saya akan pergi."

Saidina Umar رضي الله عنه bersetuju dan Abu-d Dardaa رضي الله عنه bertolak ke Damsyik. Di sana dia mendapati orang ramai tenggelam dalam kemewahan dan kehidupan yang mewah. Ini mengejutkannya. Dia memanggil orang ramai ke masjid dan berkata kepada mereka: "Wahai penduduk Damsyik! Kamu adalah saudaraku dalam agama, jiran yang hidup bersama dan saling membantu antara satu sama lain menentang musuh. "Wahai penduduk Damsyik! Apakah yang menghalang kamu daripada menyayangi aku dan menerima nasihatku sedangkan aku tidak meminta apa-apa daripada kamu? Adakah wajar aku melihat orang-orang alim kamu pergi (dari dunia ini) sedangkan orang-orang jahil di antara kamu tidak belajar? Aku melihat kamu cenderung kepada perkara-perkara yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada kamu dan kamu meninggalkan apa yang telah diperintahkan-Nya kepada kamu.

Nasihat dan Peringatan kepada kita semua daripada Abu Dardaa رضي الله عنه.

"Adakah wajar aku melihat kamu mengumpulkan dan menyimpan apa yang kamu tidak makan, dan mendirikan bangunan-bangunan yang kamu tidak tinggal di dalamnya, dan menaruh harapan kepada perkara-perkara yang kamu tidak dapat capai?" "Umat-umat sebelum kamu telah mengumpulkan kekayaan, membuat rancangan yang hebat dan mempunyai harapan yang tinggi. Tetapi tidak lama kemudian apa yang telah mereka kumpulkan musnah, harapan mereka musnah dan rumah mereka menjadi kubur. Begitulah keadaannya kaum 'Aad, wahai kaum Damsyik. Mereka memenuhi bumi dengan harta benda dan anak-anak.

"Siapakah yang akan membeli daripadaku hari ini seluruh warisan kaum 'Aad dengan harga dua dirham?" Orang-orang menangis dan esakan mereka kedengaran dari luar masjid. Sejak hari itu, Abu-d Dardaa رضي الله عنه mula kerap mengunjungi tempat pertemuan penduduk Damsyik. Dia bergerak di pasar-pasar mereka, mengajar, menjawab soalan dan cuba membangkitkan sesiapa sahaja yang telah menjadi cuai dan tidak peka. Dia menggunakan setiap peluang dan setiap kesempatan untuk menyedarkan orang ramai, untuk membimbing mereka ke jalan yang benar.

Suatu ketika dia melewati sekumpulan orang yang mengerumuni seorang lelaki. Mereka mula menghina dan memukul lelaki itu. Dia datang kepada mereka dan berkata: "Ada apa?" "Ini seorang lelaki yang telah melakukan dosa besar," jawab mereka.

"Apa pendapat kamu yang akan kamu lakukan jika dia jatuh ke dalam "perigi?" tanya Abu-d Dardaa رضي الله عنه. "Tidakkah kamu akan cuba mengeluarkannya?" "Sudah tentu," kata mereka. "Jangan hina dia dan jangan pukul dia. Sebaliknya, tegurlah dia dan sedarkan dia tentang akibat daripada apa yang telah dilakukannya. Kemudian pujilah Allah SWT yang telah memelihara kamu daripada jatuh ke dalam dosa sedemikian." "Tidakkah kamu membencinya?" tanya mereka kepada Abu-d Dardaa. "Aku hanya membenci apa yang telah dilakukannya dan jika dia meninggalkan amalan sedemikian, dia adalah saudaraku." Lelaki itu mula menangis dan secara terbuka mengisytiharkan taubatnya.

Seorang pemuda pernah datang kepada Abu-d Dardaa رضي الله عنه dan berkata: "Berilah aku nasihat, wahai sahabat Rasul utusan Allah." dan Abu-d Dardaa رضي الله عنه berkata kepadanya: "Anakku, ingatlah Allah pada waktu senang dan Dia akan mengingatimu pada waktu susah”, “Anakku, berilmulah, tuntutlah ilmu, jadilah pendengar yang baik dan janganlah jahil kerana kamu akan binasa”, “Anakku, jadikanlah masjid sebagai rumahmu kerana sesungguhnya aku mendengar Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: Masjid adalah rumah setiap orang yang bertakwa kepada Allah dan Allah SWT telah menjamin ketenangan, keselesaan, rahmat dan istiqamah di jalan yang menuju kepada keredhaan-Nya, bagi mereka yang masjid adalah rumah mereka.”

Pada suatu ketika yang lain, terdapat sekumpulan orang yang duduk di jalan, berbual dan memandang orang yang lalu-lalang. Abu-d Dardaa رضي الله عنه datang kepada mereka dan berkata: "Anak-anakku, biara seorang lelaki Muslim adalah rumahnya di mana dia mengawal dirinya sendiri.

lf dan menundukkan pandangannya. Berhati-hatilah daripada duduk di pasar kerana ini membuang masa dengan perkara yang sia-sia."

Semasa Abu-d Dardaa رضي الله عنه berada di Damsyik, Muawiyah ibn Abi Sufyan, gabenornya, memintanya untuk mengahwinkan anak perempuannya dengan anak lelakinya (Muawiyah), Yazid. Abu-d Dardaa رضي الله عنه tidak bersetuju. Sebaliknya, dia mengahwinkan anak perempuannya dengan seorang pemuda dari kalangan orang miskin yang disukainya oleh akhlak dan keterikatannya dengan Islam. Orang ramai mendengar tentang hal ini dan mula bercakap dan bertanya: Mengapa Abu-d Dardaa رضي الله عنه enggan membiarkan anak perempuannya berkahwin dengan Yazid? Soalan itu diajukan kepada Abu-d Dardaa رضي الله عنه sendiri dan dia berkata: "Saya hanya berusaha melakukan apa yang baik untuk ad-Dardaa." Itulah nama anak perempuannya. "Bagaimana?" tanya orang itu. "Apa pendapat anda tentang ad-Dardaa jika para pelayan berdiri di hadapannya melayaninya dan jika dia mendapati dirinya berada di istana yang kemegahannya mempesonakan mata? Apa yang akan terjadi dengan agamanya ketika itu?"

Semasa Abu-d Dardaa رضي الله عنه masih di Syria, Khalifah Saidina Umar ibn al-Khattab رضي الله عنه datang untuk meninjau wilayah tersebut. Pada suatu malam, baginda pergi melawat Abu-d Dardaa رضي الله عنه di rumahnya. Tiada cahaya di dalam rumah itu. Abu-d Dardaa رضي الله عنه menyambut Khalifah Saidina Umar ibn al Khattab رضي الله عنه dan mendudukkannya. Kedua-dua lelaki itu berbual dalam kegelapan. Semasa mereka berbuat demikian, Saidina Umar رضي الله عنه menyentuh "bantal" Abu-d Dardaaرضي الله عنه dan menyedari bahawa ia adalah pelana haiwan. Baginda menyentuh tempat Abu-d Dardaa رضي الله عنهberbaring dan tahu bahawa ia hanyalah batu kerikil kecil. Baginda juga menyentuh cadar yang dipakainya untuk menutupi dirinya dan terkejut mendapati ia begitu nipis sehingga tidak dapat melindunginya daripada kesejukan Damsyik. Saidina Umar رضي الله عنهbertanya kepadanya:

"Tidakkah patut aku menjadikan keadaan lebih selesa untukmu?" "Tidakkah patut aku menghantar sesuatu untukmu?" "Adakah kamu ingat, wahai Umar," kata Abu-d Dardaa رضي الله عنه, "satu hadis yang diberitahu oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم kepada kita?" "Apakah itu?" tanya Saidina Umar رضي الله عنه. "Bukankah baginda bersabda: Hendaklah apa yang mencukupi untuk sesiapa sahaja di dunia ini seperti bekalan seorang penunggang?" "Ya," kata Umar رضي الله عنه. "Dan apakah yang telah kita lakukan selepas ini, wahai Umar?" tanya Abu-d Dardaa رضي الله عنه.

Kedua-dua lelaki itu menangis tanpa ragu-ragu memikirkan kekayaan yang melimpah ruah yang telah dikurniakan kepada umat Islam dengan perkembangan Islam dan keasyikan mereka dengan mengumpul kekayaan dan harta benda duniawi. Dengan penuh kesedihan dan kepiluan, kedua-dua lelaki itu terus merenungkan situasi ini sehingga subuh.

Hadith2 Riwayat Abu-d Dardaa رضي الله عنه

Hadis No: 5

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Disenaraikan dalam: Kitab Sunnah

"Rasulullah (saw) datang kepada kami ketika kami sedang berbincang tentang kemiskinan dan betapa kami takutkannya. Baginda berkata: 'Adakah kemiskinan yang kamu takuti? Demi Zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, (kesenangan dan kemewahan) dunia ini akan datang kepada kamu dengan banyak, dan tiada apa yang akan menyebabkan hati sesiapa pun di antara kamu terpesong kecuali itu. Demi Allah, aku meninggalkan kamu di atas sesuatu seperti Bayda' (jalan putih, terang, dan jernih) yang malam dan siangnya sama.'" Abu Darda berkata: "Beliau berkata benar, demi Allah. Rasulullah (saw) sememangnya meninggalkan kami di atas sesuatu seperti Bayda' (jalan putih, terang, dan jernih) yang siang dan malamnya sama." (Hasan)

Hadis No: 75

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Disenaraikan dalam: Kitab Sunnah

"Iman bertambah dan berkurangan." (Daif)

Hadis No: 202

Diriwayatkan/Sahih Abu Darda

Tersenarai dalam: Kitab Sunnah

bahawa Nabi (saw) berkata mengenai Ayat tersebut: "Setiap hari Dia (terlibat) dalam beberapa urusan."[55:29] "Urusannya termasuk mengampuni dosa, melegakan kesusahan, mengangkat seseorang dan merendahkan orang lain." (Hasan)

Hadis No: 541

Diriwayatkan/Sahih Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Bersuci dan Sunnahnya

"Rasulullah (saw) keluar kepada kami dengan air menitis dari kepalanya, lalu baginda mengimami kami dengan memakai satu pakaian, meletakkan satu hujungnya di bahu kanan, dan hujung yang satu lagi di bahu yang lain. Setelah baginda selesai berdoa, 'Umar bin Khattab berkata kepadanya: 'Wahai Rasulullah, adakah kamu mengimami kami dengan memakai satu pakaian?' Baginda berkata: 'Ya, aku mengerjakan solat di dalamnya, dan di dalamnya aku (iaitu aku melakukan hubungan seks di dalamnya)." (Daif)

Hadis No: 1056

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Mendirikan Solat dan Sunnah Mengenainya

"Aku melakukan sebelas sujud bersama Nabi (saw) yang tiada satu pun daripadanya dalam Mufassal. Al-A'raf, Ar-Ra'd, An-Nahl, Bani Isra'il, Maryam, Al-Hajj, sujud di Al-Furqan, Surat An-Naml (menyebutkan) Sulaiman, As-Sajdah, Sad, dan Surah Ha-Mim." Sahih

Hadis No: 1344

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Mendirikan Solat dan Sunnah Mengenainya

bahawa Nabi (saw) bersabda: "Sesiapa yang tidur dengan niat untuk bangun dan solat pada waktu malam, tetapi terlena sehingga pagi, apa yang diniatkannya akan dicatatkan untuknya, dan tidurnya adalah sedekah yang diberikan kepadanya oleh Tuhannya." Daif

Hadis No: 1637

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Mengenai Pengebumian

bahawa Rasulullah (saw) bersabda: "Perbanyakkan berselawat kepadaku pada hari Jumaat, kerana ia disaksikan oleh para malaikat. Tiada sesiapa yang berselawat kepadaku melainkan berselawat kepadaku, sehingga dia menyelesaikannya." Seorang lelaki berkata: "Walaupun selepas kematian?" Dia berkata: "Walaupun selepas kematian, kerana Allah telah mengharamkan bumi untuk memakan jasad para Nabi, maka Nabi Allah masih hidup dan menerima rezeki.'"

Hadis No: 1663

Diriwayatkan/Direkodkan oleh Abu Darda

Disenaraikan dalam: Kitab Puasa

"Kami bersama Rasulullah (saw) dalam salah satu perjalanannya pada suatu hari yang panas terik, dan cuaca sangat panas. Seorang lelaki meletakkan tangannya di atas kepalanya kerana kepanasan yang melampau. Tiada seorang pun di antara manusia yang berpuasa kecuali Rasulullah (saw) dan Abdullah bin Rawahah." Sahih

Hadis No: 2693

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab tentang Wang Darah

"Aku mendengar Rasulullah (saw) berkata: 'Tiada seorang pun yang mengalami (kecederaan) pada tubuhnya lalu mengampuni (pelaku), melainkan Allah (swt) akan mengangkatnya satu darjat dalam darjatnya, atau menghapuskan daripadanya satu dosa.' Telingaku sendiri mendengarnya dan hatiku menghafalnya."

Hadis No: 2777

Diriwayatkan/Disahkan oleh Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab tentang Jihad

bahawa Rasulullah (saw) berkata: "Ekspedisi tentera di laut adalah seperti sepuluh ekspedisi di darat. Orang yang mabuk laut adalah seperti orang yang bermandikan darahnya sendiri di jalan Allah."

Hadis No: 3305

Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Makanan

bahawa Rasulullah (saw) berkata: "Makanan terbaik penduduk dunia dan penduduk syurga adalah daging."

Hadis No: 3306

Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Makanan

"Rasulullah (saw) tidak pernah dijemput untuk makan daging tetapi baginda akan menjawab, dan baginda tidak pernah ditawarkan daging sebagai hadiah tetapi baginda akan menerimanya."

Hadis No: 3371

Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Darda

Tersenarai dalam: Bab-bab Minuman

Rakan karib saya (saw) menasihati saya: 'Jangan minum arak, kerana ia adalah kunci kepada segala kejahatan.'

Hadis No: 3376

Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Darda

Disenaraikan dalam: Bab-bab tentang Minuman

bahawa Nabi (saw) berkata: "Tiada sesiapa yang ketagih arak akan masuk Syurga."

Hadis No: 3568

Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Darda

Disenaraikan dalam: Kitab Pakaian

bahawa Rasulullah (saw) berkata: "Sebaik-baiknya kamu menziarahi Allah di dalam kubur kamu dan masjid kamu ialah (pakaian) putih."*

Hadis No: 3663

Diriwayatkan/Sahih daripada Abu Dardaa

Diriwayatkan oleh: Abu Darda Dari Sahih Bukhari
Hadis No: 166
Diriwayatkan oleh/Autoriti Abu Darda
Disenaraikan dalam: Puasa
Kami berangkat bersama Rasulullah dalam salah satu perjalanannya pada suatu hari yang sangat panas, dan cuaca sangat panas sehingga seseorang terpaksa meletakkan tangannya di atas kepalanya kerana kepanasan yang melampau. Tiada seorang pun daripada kami yang berpuasa kecuali Nabi dan Ibnu Rawaha.



No comments:

Post a Comment

Abu Darda رضي الله عنه- -Hidup Seperti Bekalan Penunggang [Kesederhanaan Dalam Kehidupan]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads