Thursday, October 23, 2025

Abu Lubaba ibn Abd al-Mundhirرضي الله عنه

Allah lebih suka akan mereka yang bertaubat olih semua hambanya. Seperti seorang hambaku yang tetap memohon taubat sehingga usaha dapat berjumpa dengan untanya.

Abu Lubaba ibn Abd al-Mundhirرضي الله عنه  adalah seorang sahabat  Rasulullah, seorang ahli terkemuka suku Bani Aws di Madinah. Kisahnya ditakrifkan oleh penyesalannya selepas tersilap memberi maklumat puak Yahudi yang membawa kepada kekalahan mereka, menyebabkan dia mengikat dirinya pada tiang di masjid sehingga  Rasulullah memaafkannya. Keunikannya terletak pada tindakan penyesalan yang mendalam ini, dan integritinya ditunjukkan oleh rasa tanggungjawabnya yang mendalam dan penerimaan  Rasulullah akhirnya terhadap pertobatannya.

Cerita dan biografi;

Kehidupan awal dan keinsafan: Abu Lubabaرضي الله عنه , yang nama penuhnya Bashir ibn 'Abd al-Mundhir, adalah seorang Ansar (seorang Muslim dari Madinah yang menyokong Nabi Muhammad) dan seorang tokoh terkemuka dalam suku Banu Aws.

Peristiwa di Banu Qurayza: Beliau telah dihantar sebagai perwakilan kepada kabilah Bani Qurayza, suku Yahudi yang telah mengadakan perjanjian dengan orang Islam.

Kesilapan dan penyesalan: Apabila Bani Qurayza bertanya sama ada mereka harus menyerah, Abu Lubabaرضي الله عنه memberi isyarat pada kerongkongnya, membayangkan Nabi akan membunuh mereka. Dia segera menyesali tindakan ini, menyedari dia telah mengkhianati Allah dan Rasul.

Tiang: Ditimpa rasa bersalah, Abu Lubabaرضي الله عنه mengikat dirinya pada tiang di masjid Nabawi, bersumpah tidak akan dilepaskan sehingga taubatnya diterima. Dia tinggal di sana sehingga Allah menurunkan ayat al-Quran yang menyatakan bahawa taubatnya diterima dan bahawa  Rasulullah boleh melepaskannya.

Keunikan

Penyesalan yang mendalam dan akauntabiliti diri: 

Tindakannya mengikat dirinya pada tiang adalah paparan penyesalan yang unik dan kuat. Dia tidak hanya meminta maaf; dia menjalani satu bentuk hukuman diri sehingga taubatnya diterima secara rasmi, menunjukkan rasa tanggungjawabnya yang mendalam.

Manifestasi fizikal rasa bersalah: 

Ia adalah demonstrasi fizikal dan umum tentang penyesalannya, melambangkan penyerahan total dan keinginannya untuk pengampunan.

Integriti

Pengampunan muktamad dan penyepaduan semula: 

Kisah ini menunjukkan pengampunan muktamad yang ditawarkan oleh Islam melalui Muhammad Rasulullah  selepas penyesalan ikhlas Abu Lubabaرضي الله عنه. Tindakannya mengikat dirinya pada tiang itu adalah bukti integritinya, kerana dia sanggup menanggung kesusahan untuk menebus kesilapannya.

Kepatuhan kepada iman: 

Kisah beliau adalah contoh yang kuat tentang betapa pentingnya bagi umat Islam untuk terus bertanggungjawab atas tindakan mereka dan memohon pengampunan daripada Tuhan dan  Rasulullah. Abu Lubaba ibn Abd al-MundhirAbu Lubabaرضي الله عنه adalah seorang sahabat  Muhammad Rasulullah yang terkenal, terkenal kerana taubatnya yang ikhlas selepas kesilapan kritikal semasa pengepungan Bani Qurayza. Kisahnya menyerlahkan konsep mendalam tentang penyesalan yang tulus, memohon pengampunan ilahi, dan integriti untuk bertanggungjawab atas tindakan seseorang.

Biografi

Nama dan keturunan: 

Nama diberi Abu Lubaba ialah Bashir, dan nama patroninya ialah Abu Lubabaرضي الله عنه, yang bermaksud "bapa Lubaba" selepas anak perempuannya. Dia termasuk dalam suku Bani 'Amr ibn Awf dari suku Bani Aws, salah satu daripada dua suku utama Arab Madinah.

Bertaubat dan kehidupan awal: 

Abu Lubabaرضي الله عنه adalah antara orang yang awal memeluk Islam di Madinah. Beliau adalah salah seorang daripada dua belas penghulu yang mengambil bahagian dalam Ikrar Aqabah Kedua sebelum hijrah  Rasulullah.

Peranan dan tanggungjawab:

Semasa Perang Badar,  Rasulullah melantik Abu Lubabaرضي الله عنه sebagai timbalannya untuk memerintah Madinah semasa ketiadaannya. Dia juga diberi bahagian dari harta rampasan perang, walaupun dia tidak bertempur dalam pertempuran itu.

Dia membawa panji untuk klannya semasa penaklukan Makkah.

Abu Lubabaرضي الله عنه adalah peserta dalam banyak pertempuran bersama Muhammad Rasulullah.

Kematian: 

Catatan sejarah berbeza-beza pada tarikh kematiannya, dengan sesetengahnya mencadangkan ia adalah semasa kekhalifahan Saiyidina Ali ibn Abi Talibرضي الله عنه .

Dilema: Selepas puak Yahudi mengkhianati perjanjian mereka dengan orang Islam, Rasulullah mengepung kubu mereka. Selepas pengepungan yang lama, Bani Qurayza, yang merupakan sekutu suku Abu Lubabaرضي الله عنه pada zaman jahiliah, meminta agar beliau dihantar kepada mereka untuk berunding.

Kesilapan: 

Apabila Abu Lubabaرضي الله عنه tiba, wanita dan kanak-kanak Yahudi menangis kepadanya, dan dia berasa kasihan kepada mereka. Apabila ditanya sama ada mereka harus menyerah diri, dia menasihati mereka untuk berbuat demikian tetapi kemudian membuat isyarat halus dengan menunjuk ke kerongkongnya, menunjukkan bahawa mereka mungkin akan dibunuh.

Penyesalan yang teramat sangat: 

Abu Lubabaرضي الله عنه segera menyedari betapa teruknya kesilapannya. Dia merasakan bahawa dia telah mengkhianati amanah Muhammad Rasulullahﷺ dengan mendedahkan kemungkinan akibat penyerahan mereka.

Ikrar taubat: 

Disebabkan oleh rasa malu dan dukacita, dia pergi terus ke Masjid Nabawi di Madinah, mengikat dirinya pada tiang, dan bersumpah bahawa dia tidak akan pergi sehingga Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ mengampuninya. Dia juga bersumpah tidak akan memasuki kawasan Bani Qurayza lagi.

Penerimaan taubat: 

Muhammad Rasulullah , apabila mendengar apa yang telah dilakukan oleh Abu Lubabaرضي الله عنه, berkomentar bahawa dia akan memohon keampunan untuknya sekiranya Abu Lubaba meminta, tetapi kerana dia mengambilnya sendiri, perkara itu adalah.kini antara dia dan Tuhan. Selepas beberapa hari, datanglah wahyu kepada Nabi yang mengesahkan bahawa Tuhan telah menerima taubat Abu Lubabaرضي الله عنه.

"Tiang Taubat": Tiang yang diikatnya sendiri dikenali sehingga hari ini sebagai Ustuwanah al-Tawbah, atau "Tiang Taubat," sebuah mercu tanda bersejarah di Masjid Nabawi di Madinah.

Keunikan dan integriti;

Kisah Abu Lubabaرضي الله عنه menunjukkan gabungan yang luar biasa antara kesilapan dan integriti yang tidak berbelah bahagi, menjadikannya unik di kalangan sahabat.

Kesalahan manusia dan belas kasihan ilahi: 

Kisahnya menjadi pengajaran yang kuat bahawa orang percaya yang ikhlas pun boleh melakukan kesilapan. Namun, tindakan serta-merta dan hukuman beratnya yang dikenakan sendiri menunjukkan betapa besarnya penyesalannya dan kepercayaannya bahawa hanya Tuhan yang dapat mengampuninya.

Mengambil tanggungjawab: 

Tidak seperti kebanyakan orang yang cuba menyembunyikan atau mewajarkan kesilapan mereka, integriti Abu Lubabaرضي الله عنه mendorongnya untuk bertanggungjawab secara terbuka dan dramatik. Dengan mengikat dirinya pada tiang, dia meletakkan nasibnya di tangan Tuhan dan enggan dibebaskan oleh orang lain, bahkan Muhammad Rasulullah, sehingga pengampunan Ilahi dianugerahkan.

Wahyu dan pengiktirafan: 

Penerimaan Tuhan terhadap taubatnya, yang kemudiannya diwahyukan kepada Muhammad Rasulullah, adalah pengesahan muktamad terhadap integriti dan keikhlasan Abu Lubabaرضي الله عنه. Ia menunjukkan bahawa penyesalan yang tulus boleh menjadi laluan kepada penebusan.

Legasi mercu tanda: 

Rukun Taubat berdiri sebagai bukti fizikal kepada kisahnya dan peringatan untuk semua umat Islam tentang kepentingan taubat yang ikhlas dan rahmat Tuhan yang tidak terhingga

Pada Tiang Ini Abu Lubabah Menembatkan diri- sehingga Rasulullah SAW, menerima wahyu dari Allah SWT. [Tanda Merah] Masjid Asal Nabawi . 


TAUBAT NYA ABU LUBABAH.

Peristiwa paling terkenal dalam kehidupan Abu Lubabaرضي الله عنه, yang mengukuhkan reputasinya, berlaku semasa pengepungan suku Yahudi Banu Qurayza pada 627 CE.

Abu Lubabaرضي الله عنه adalah salah seorang sahabat terkemuka (Sahaba) Muhammad Rasulullahﷺ dan telah menyertai perang Uhud dan penaklukan Makkah. Salah satu aspek sensitif dalam hidupnya ialah peristiwa taubatnya (Taubah dan Istighfaar).

Apabila puak Bani Quraidhah melanggar perjanjian mereka dengan  Muhammad RasulullahMuhammad Rasulullah memulakan ekspedisi ketenteraan terhadap mereka dan mengepung kubu mereka. Beberapa orang dari kabilah Aus mendekatinya dan meminta: "Sebagaimana kamu telah menyerahkan nasib kabilah Bani Qainaqa'a untuk diputuskan oleh kabilah Khazraj, serahkan kepada kami untuk memutuskan nasib kabilah Bani Quraidhah."

"Adakah anda akan berpuas hati jika saya melantik seorang daripada puak anda untuk memerintah dalam perkara itu?" 

Muhammad Rasulullah bertanya.

Mereka bersetuju. Muhammad Rasulullah mencadangkan Sa'd ibn Mu'adhرضي الله عنه, ketua suku Bani Aus di Yathrib tetapi Bani Quraidhah enggan menerimanya. Mereka menyuruhnya menghantar Abu Lubabaرضي الله عنه kepada mereka supaya mereka dapat berunding dengannya. Baginda Rasulullahرضي الله عنه menugaskan Abu Lubabaرضي الله عنه, yang mempunyai rumah, harta dan keluarganya di kubu Bani Quraidhah, tugas mengadakan perundingan dengan mereka.

Sebaik sahaja Abu Lubabaرضي الله عنه memasuki kubu, lelaki dan perempuan, tua dan muda, mengerumuninya dan mula meratap dan mengadu kepadanya (mengenai keadaan) dengan niat untuk menarik belas kasihan dan belas kasihannya. Kemudian mereka bertanya: "Apakah kita harus tunduk kepada pemerintahan Rasulullahرضي الله عنه ?"

"Anda boleh melakukan itu," jawabnya, membuat isyarat (dengan menunjuk ke lehernya) untuk menunjukkan bahawa penyerahan adalah sama dengan kematian.

Abu Lubabah dengan cepat menyedari bahawa dengan melakukan perbuatan ini, dia telah tidak setia dan tidak setia kepada Muhammad Rasulullahرضي الله عنه . Pada kesempatan inilah turunnya ayat berikut: "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul, dan janganlah kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui. Ketahuilah bahawa harta kamu dan anak-anak kamu itu adalah fitnah, dan sesungguhnya Allah jualah yang mempunyai pahala yang besar." Al-Quran yang mulia 

(8:27-28)

Kerana malu, dia keluar dari benteng dan terus menuju ke masjid Madinah dan, sambil mengikat dirinya pada salah satu tiangnya di masjid, berseru: "Janganlah sesiapa pun melepaskan saya sehingga Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ menerima taubat saya (Taubah dan Istighfaar).

Abu Lubabaرضي الله عنه tinggal di negeri itu selama sepuluh hingga lima belas hari, membiarkan dirinya dilepaskan hanya untuk solat atau pergi ke tandas.

"Seandainya  Abu Lubabaرضي الله عنه datang kepadaku, nescaya aku akan memohon ampun untuknya tetapi kerana dia sendiri menunggu keampunan Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ, biarkan dia sehingga Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ mengampuninya," ulas Rasulullahرضي الله عنه ) apabila dia mengetahui apa yang telah dilakukan oleh Abu Lubabaرضي الله عنه.

Umm al-Momineen Ummu Salamah menyatakan: "Suatu hari, pada waktu subuh, saya melihat Muhammad Rasulullahرضي الله عنه gembira dan tersenyum. Semoga Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ sentiasa membuat anda tersenyum! Apakah sebabnya?" Saya bertanya kepadanya.

Muhammad Rasulullahرضي الله عنه  bersabda: "Jibril (Jibril) telah memberitahuku bahawa taubat Abu Lubabaرضي الله عنه telah diterima."

Sahabat Nabi Abu Lubabaرضي الله عنه "Adakah saya mendapat izin anda untuk memberitahunya tentang berita gembira?" saya bertanya.

"Anda boleh jika anda mahu," jawabnya. Dari dalam bilik saya berseru: "Kabar gembira wahai Abu Lubabah! 

Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ telah menerima taubatmu."

Orang ramai bergegas ke hadapan untuk melepaskannya tetapi dia memerintahkan: "Saya meletakkan kamu di bawah sumpah Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ bahawa tidak seorang pun, kecuali  Muhammad Rasulullahرضي الله عنه  harus melepaskan saya."

Apabila Muhammad Rasulullahرضي الله عنه  tiba di masjid untuk solat subuh, baginda membuka ikatan Abu Lubabah dari tiang yang berdiri sehingga hari ini, di Masjid Muhammad Rasulullahرضي الله عنه  dan lebih dikenali sebagai 'Rukun Taubat' atau 'Rukun' Abu Lubabaرضي الله عنه.

Kita membaca lagi akan tentang  Abu Lubabaرضي الله عنه mengikat diri di satu tiang Masjid Nabi sehingga taubatnya diterima Allah سُبْحَانَهُۥ وَتَعَالَىٰ..





Referensi:

[1]Bukhari, Maghazi: 40.

[2]Tabaqat, 2: 108.

[3]Bukhari, Daawat: 15.

[4]ibid., Maghazi: 40.

[5]Muslim, Fadailus-Sahaba: 167.

[6]ibid., 165.

[7]Bukhari, Salah: 134.

[8]Muslim, Misafirin: 235; Fathur-Rabbani, 22: 400.

[9]Musnad, 4: 417.

[10]Hayatus-Sahaba, 2: 165.

[11]Tabaqat, 2: 345.

[12]Ömer Rıza Doğrul, Asr-ı Saadet, 4: 373.

[13]Musnad, 4: 419.

[14]ibid., 4: 418.

[15]ibid., 4: 418.

[16] Hayatus-Sahaba, 3: 431-432.

[17]Bukhari, Salah: 88; Muslim, Birr: 65.

[18]Bukhari, Dhabaih: 3












No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه[Malay]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads