السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه (Bahasa Arab: عبد الله بن مسعدة الفزاري) Lahir 627AD adalah seorang panglima dari suku Arab Banu Fazara yang berperang dalam perkhidmatan khalifah Umayyah Mu'awiyah I (r.680) Yadziyah I661 (r. 680–683). Beliau juga memainkan peranan politik di bawah khalifah Marwan I 684AD–685AD dan Abd al-Malik 685 AD–689AD. Menurut tradisi silsilah Arab, nenek moyang Bani Fazara ialah Fazāra ibn Dhubyān ibn Baghīd ibn Rayth ibn Ghatafān. Oleh itu suku itu tergolong dalam cabang Dhubyan dari suku Ghatafan, menjadikan Fazara sebuah suku Arab utara. Tanah padang rumput leluhurnya terletak di wilayah Wadi al-Rumma di Najd di tengah Arab.
Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه ialah anak lelaki kepada ahli puak Banu Fazara, Mas'ada ibn Hakama ibn Malik ibn Badr (juga dikenali sebagai Mas'ada ibn Hudhayfa ibn Badr oleh sumber-sumber Islam tradisional, yang telah dibunuh di lembah Wadi al-Qura oleh orang Islam semasa serangan terhadap puak tersebut oleh Zayd ibn al-Haritha pada tahun 627/28 Masihi, yang diperintahkan oleh Muhammad Rasulullahﷺ. Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه , yang ketika itu masih kecil, telah ditawan semasa serangan itu dan dibawa kepada Muhammad, yang kemudiannya menyerahkannya kepada anak perempuannya Fatimah sebagai hamba.
Dia membebaskan Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه dan membesarkannya bersama suaminya, sepupu Muhammad Rasulullahﷺ, Ali. Dia dan abangnya Abd al-Rahman kemudiannya menetap di Damsyik dan menjadi sebahagian daripada golongan bangsawan puak Qaysi di bandar itu, bersama Hammam ibn Qabisa al-Numayri.
Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه berperang dalam tentera Mu'awiyah ibn Abi Sufyan, gabenor Islam Syria, menentang tentera Ali, yang telah menjadi khalifah pada tahun 656, dalam Pertempuran Siffin pada musim panas tahun 657 Masihi semasa Perang Saudara Muslim Pertama. Pada 659/60, Mu'awiya menghantarnya mengetuai 1,700 orang berkuda untuk mengutip cukai zakat dan sumpah setia kepada khalifah yang dituntutnya daripada penduduk oasis Tayma dan orang Arab nomad yang akan ditemuinya dalam perjalanan dan membunuh sesiapa sahaja yang enggan. Dia disertai oleh ramai ahli puak Fazaranya.
| Oasis Tayma terletak di Kubu Tayma. |
| Tanah nenek moyang Puak Fazara di Wadi Al Rumman |
Selepas kematian Yazid dan penggantinya Mu'awiyah II, pemerintahan Umayyah runtuh di seluruh Khilafah. Apabila Marwan ibn al-Hakam, seorang Umayyah dari cabang klan yang berbeza mengemukakan pencalonannya untuk jawatan di Jabiya, Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه memberikan kesetiaannya kepadanya, pada masa kebanyakan Qays Syria menyokong Ibn al-Zubayr. Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه hidup sehingga zaman anak lelaki dan pengganti Marwan, Abd al-Malik, 685–705 Masihi. Beliau menasihati Abd al-Malik untuk menyelamatkan nyawa Yahya ibn Sa'id, saudara saudara Abd al-Malik, Amr al-Ashdaq, yang telah dihukum mati oleh khalifah pada tahun 689 selepas rampasan kuasa yang gagal; khalifah itu mengindahkan nasihat Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه.
Keluarga Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه selepas itu hilang daripada rekod sejarah sehingga tahun 748 apabila cicit Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه, Mughira ibn Abd Allah ibn Mughira, seorang bangsawan atau pembangkang Qaysi, berkhidmat sebagai gabenor Mesir di bawah Khalifah Marwan II. Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه meninggal dunia pada tahun 689 Masihi.
Ibn Asaakir meriwayatkan dalam Tarikh Al Damashq Bab 12:
Hamba Mu’awiya, Khadij al Hazi, berkata bahawa Mu’awiyau membeli seorang hamba perempuan yang berkulit cerah dan cantik, lalu dia (Khadij) menanggalkan pakaiannya dan membawanya ke hadapan Muawiyyah sambil dia melambaikan tongkat di tangannya dan dia berlutut ke arah farajnya dan berkata: "Aku berharap faraj ini untukku; bawa dia kepada Yazeed bin Muawyah." Dan kemudian berkata "Tidak! Panggil Rabi` bin Umro Al Qarshi". Dia (Rabi) adalah seorang Faqih. Apabila dia datang, Muawyah bertanya kepadanya: "Hamba perempuan ini telah dibawa ke hadapanku dalam keadaan bogel dan aku telah melihatnya di sana sini dan aku ingin menghantarnya kepada Yazid". Dia berkata: "Wahai Pemimpin orang-orang yang beriman! Jangan lakukan ini. Ini tidak betul". Mu’awiyah berkata: "Cadangan anda betul".
Mua’wiyah berkata, panggillah Abdullah bin Mas’adah al Fazari [ Abd Allāh ibn Masʿada al-Fazārīرضي الله عنه] hamba kepada Fatimah puteri Rasulullah, bagiku dan dia adalah Adam Shadeed Al Udmah lalu Mua’wiya berkata (kepada Mas’adah) putihkanlah keturunanmu dengannya”
تاريخ مدينة دمشق – ج 12 – حازم بن حسين – حسام بن ضرار
خديج الخصي مولى معاوية قال: اشترى معاوية جارية بيضاء جميلة فأدخلتها عليه مجردة، وبيده قضيب، فوجعلة فأدخلتها عليه مجردة، وبيده قضيب، فوجعلة يعني فرجها – ويقول: هذا المتاع لو كان لي متاع، اذهب بها إلى يزيد بن معاوية، ثم قال: لا! ادع لي ربيعة بن عمرو الجرشي – وكان فقيهاً – فلما دخل عليه قال: إنَّ هذه أتيت بها مجردة فرأيت منوإذ ذاك، أبعث بها إلى يزيد، قال: لا تفعل يا أمير المؤمنين! فإنها لا تصلح له، فقال: نعم ما رأيت، قال: ثم وهبها لعبد الله بن مسعدة الفزاري مولى فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،آدم شديد الأدمة فقال له: بيض بها ولدك، وهذا من فقه معاوية ونحريه
Ibnu Katsir meriwayatkan dalam kitabnya Tafsir Al Quran:
Abdullah ibn Mas’adah Al Faraazy ialah Aswad Shadeed Al Udmah
قال عماد الدين أبو الفداء إسماعيل بن كثير في كتابه تفسير القرآن العظيم (تفسير ابن كثير) – ج 10 عبد الله بن مساعدوة الفزاردى
Ibn Katheer menyebutnya sekali lagi dalam bukunya yang lain dan menerangkan sahabat yang sama hanya menggunakan perkataan Aswad
Ibn Kathir berkata dalam kitabnya Al Bidaayah wa Al Nihaayah Bab 8 halaman 149
Mu’awiyah berkata, Panggillah Abdullah bin Mas’adah Al Fazari hamba kepada Fatimah binti Rasulullah, untukku dan dia adalah Aswad. Kemudian dia berkata (kepada Masa’dah) putihkanlah keturunanmu bersamanya”
قال عماد الدين أبو الفداء إسماعيل بن كثير في كتابه البداية والنهاية
وروى ابن عساكر في ترجمة خديج الخصي مولى معاوية قال: اشترى معاوية جارية بيضاء جميلة فأدخلتها عليه ، وبيده قضيب، فجعل يهوي به إلى متاعها – يعني فرجها – ويقول: هذا المتاع لو كان لي متاع، اذهب بها إيملى ، اذهب بها إلى ، قال: لا! ادع لي ربيعة بن عمرو الجرشي – وكان فقيهاً – فلما دخل عليه قال: إنَّ هذه أتيت بها مجردة فرأيت منوإذ ذاك، أبعث بها إلى يزيد، قال: لا تفعل يا أمير المؤمنين! فإنها لا تصلح له، فقال: نعم ما رأيت، قال: ثم وهبها لعبد الله بن مسعدة الفزاري مولى فَاطِمَةُ بِنْتُ بِنْتُ بِنْتُ بِنْتُ اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وكان أسود فقال له: بيض بها ولدك، وهذا من فقه معاوية ونحريه
Kesimpulan
Dengan mengkaji bahasa yang digunakan dalam riwayat dan tafsiran para ulama ternyata mereka memahami Adam Shadeed Al Udmah bermaksud hitam legam. Jelas sekali bahawa Ibn Katsir, semoga Allah merahmatinya, memahami bahawa Adam (aswad) bermaksud perkara yang sama kerana beliau menggunakan istilah tersebut secara bergantian di tiga tempat dalam kitabnya untuk menggambarkan orang yang sama.
Referensi :
bn Abd al-Barr; Al-Isti'āb; vol. 1, p. 35
Ali ibn al-Athir; Usa al-Gabah; Vol. 1, p. 35–37
al-Asqalani; Al-Isabah; vol. 1, p. 13
Al-Baladhuri; Ansab al-Ashraf; vol. 1, p. 142
Ibn Hisham; Sirat Ibn Hisham; p. 625
Hayatus Sahaba; vol. 1, p. 156
Hayatus Sahaba; vol. 2, pp. 358–59
Ibn Hisham; Sirat Ibn Hisham; vol. 2 p. 315
Al-Baladhuri; Ansab al-Ashraf; vol. 1, p. 142, 368
Hayatus Sahaba; vol. 2, p. 59
^ Ibn Qani' al-Baghdadi. Mu'jam as-Sahabah volume II. Beirut: Dar el-Fikr. p. 577.
^ Ma'rifat as-Sahabah li Abi Nu'aim volume II. p. 386.
^ Al-Qurthubiy. Al-Isti'ab fi Ma'rifat al-Ashab. p. 62.
^ Tahdzib Tarikh Ibnu 'Asakir volume II. p. 127.

No comments:
Post a Comment