Tuesday, December 16, 2025

Aban ibn Sa'idرضي الله عنه

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم




Aban ibn Sa'id ibn al-As (Bahasa Arab: أبان بن سعيد بن العاص, romanisasi: Abān ibn Saʿīd ibn al-ʿĀṣ), merupakan salah seorang sahabat penulis Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم., yang dilantik sebagai pemerintah Bahrain menggantikan Al-Ala al-Hadhrami.
Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه) merupakan seorang sahabat Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. yang terkemuka, berasal dari puak Umayyah Quraisy yang berpengaruh.
Bio dan Keislaman
Kehidupan Awal: 
Beliau pada mulanya merupakan penentang kuat Islam dan berperang menentang umat Islam dalam Perang Badar, di mana dua orang saudaranya terbunuh.
Pengisytiharan: 
Perjalanannya ke Islam bermula selepas bertemu dengan seorang pertapa Kristian di Syria yang menggambarkan kualiti Nabi terakhir, yang Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  kenali dalam diri Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.. Beliau secara rasmi memeluk Islam sekitar 7 Hijrah (628-629 Masihi), sebelum penaklukan Khaybar.
Kematian: 
Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  syahid pada tahun 13 Hijrah (634-635 Masihi), yang paling terkenal disebut dalam Perang Ajnadain atau mungkin Perang Yarmouk.
Perwatakan
Literasi dan Kecerdasan: Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  adalah salah seorang daripada segelintir individu yang celik huruf di Makkah, kemahiran yang jarang ditemui dan sangat dihargai pada masa itu.
Integriti: 
Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  dikenali kerana keteguhannya; selepas kewafatan Nabi ﷺ, pada mulanya beliau teragak-agak untuk berikrar taat setia kepada Sayidina Abu Bakar As Sidique  (رضي الله عنه) kerana kesetiaan kepada keluarga Nabi ﷺ, walaupun akhirnya beliau berbuat demikian selepas Sayidina Ali ibn Abi Talib (رضي الله عنه) berikrar taat setia.
Keramahan dan Perlindungan: 
Sebelum memeluk agama Islam, beliau terkenal dengan memberi perlindungan kepada Sayidina Uthman ibn Affan (رضي الله عنه) apabila Uthman dihantar sebagai utusan ke Makkah sebelum Perjanjian Hudaibiyah.
Sumbangan kepada Islam
Penulis Wahyu: 
Disebabkan celik hurufnya, Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  berkhidmat sebagai salah seorang penulis al-Quran, mencatat wahyu ilahi di bawah pengawasan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم..
Kepimpinan Pentadbiran: 
Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. melantik nya sebagai Gabenur Bahrain (menggantikan Al-Ala al-Hadhrami), di mana beliau menguruskan kutipan cukai (Zakat dan Jizyah) dan memperkenalkan Islam ke rantau ini.
Perkhidmatan Ketenteraan: 
Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  mengetuai beberapa ekspedisi ketenteraan (Sariyyas), termasuk misi ke Najd.
Peranan Pendidikan: 
Beliau berperanan penting dalam mengajar al-Quran kepada orang lain dalam komuniti Islam awal.

Sebelum memeluk Islam;

Nama bapa Aban ialah Abu Uhayha Sa'id Ibn al-As dan nama ibunya ialah Hind binti Mughira. Lelaki kelima di bahagian atas keluarganya pergi ke Abd Manaf dan bertemu dengan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.. Bapanya Sa'id ialah seorang Quraisy yang dihormati. Sa'id mempunyai beberapa orang anak lelaki yang bermaruah. Antara mereka, Khalid dan Amr memeluk Islam dan berhijrah ke Habsyah pada zaman awal Islam. Dia meninggal dunia di Taif sebagai seorang bukan Islam pada tahun ke-2 atau ke-3 Hijrah dan dikebumikan di sana. Aban kekal sebagai seorang musyrik bersama dua saudaranya yang lain, Ubaidah dan al-As. Dia sangat kesakitan apabila dua saudaranya memeluk Islam. Dia meluahkan rasa sakitnya dalam sebuah puisi yang ditulis olehnya. Salah satu syairnya adalah seperti berikut:

Aduh! Jika orang-orang Zariba yang telah meninggal dunia melihat pembohongan Amr dan Khalid tentang Din!

Aban, bersama dua saudaranya yang lain, terus menentang Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. dan orang Islam. Dia meninggalkan Makkah bersama Ubaydah dan al-As untuk melawan orang Islam dalam Perang Badar. Ubaydah dan al-As dibunuh oleh orang Islam. Aban entah bagaimana kembali ke Makkah. 

Pada mulanya, Aban adalah seorang tokoh Quraisy yang sangat bersemangat dalam menentang Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلمdan orang Islam semasa baginda berada di Makkah. Sebab beliau memeluk Islam adalah kerana pertemuannya dengan salah seorang sami/pendeta ketika beliau pergi berdagang di kawasan Syam sebelum Perjanjian Hudaibiyah (tahun ke-6 Hijrah) yang mendedahkan kepadanya semua ciri dan kualiti Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. akhir zaman yang dimiliki oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. pada dirinya sendiri, akhirnya, baginda mengakui kenabiannya dan memeluk Islam pada saat itu, lalu sami itu berkata: sampaikan salam saya kepada orang soleh itu (Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.).

Beliau adalah seorang tokoh Quraisy yang melindungi Saiyidina Uthman bin 'Affanرضي الله عنه. Ketika diutus oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. ke Makkah sebelum peristiwa Hudaibiyah, baginda memberi Saiyidina Uthman bin 'Affanرضي الله عنه. tunggangan di atas kudanya sehingga beliau tiba dengan selamat di kota Makkah sambil berkata: berjalanlah di kota ini sesuka hatimu dengan rasa aman.

Ibn Hisham menyebut satu peristiwa yang berkaitan dengan kehidupan Aban sebelum Islam: Pada zaman pra-Islam,  Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.  mengahwinkan-nya beberapa anak perempuannya dengan pemuda Quraisy di Makkah. Apabila konflik Nabi Muhammad SAW dengan orang Quraisy bermula, para pemimpin Quraisy merayu kepada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. untuk menceraikan anak-anak perempuannya daripada menantu mereka. Anak perempuan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم., Ruqayyah, ialah isteri Utbah ibn Abi Lahab. Orang Quraisy berkata kepada Utbah: Ceraikanlah anak perempuan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.. Baginda bersetuju dengan syarat bahawa dia akan menceraikan Ruqayyah jika mereka boleh mengawininya, anak perempuan Aban ibn Sa'id, atau anak perempuan Sa'id ibn al-As. Mereka menerima permintaan Utbah dan mengahwini anak perempuan Sa'id ibn al-As dan meminta Ruqayyah daripadanya.

Menjelang Perjanjian Hudaibiyah, Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. mengutus Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه dengan pesanan nya kepada orang Quraisy di Makkah. Kemudian Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه sedang menuju ke arah Makkah dengan lembah 'Baldah'. Orang Quraisy bertanya kepadanya: Ke mana hendak pergi? Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه memberitahu mereka apa yang telah diberitahu oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. kepadanya. Ketika itu, Aban bin Sa'id datang dari kalangan Quraisy dan menyambut Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه. Beliau mempunyai hubungan rapat dengan Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه terlebih dahulu. Aban menyiapkan kudanya mengangkat Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه di atas punggung nya dan mengambil alih keselamatannya. Kemudian Aban membawa Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه ke Makkah.

Apabila Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه datang ke rumah Aban, Aban berkata kepadanya: Mengapa begini keadaan pakaianmu? Baju Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه sampai ke tengah lututnya. Aban menambah: Mengapa kamu tidak membuat pakaianmu sepanjang kaum - Qum? Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه berkata: Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلمkita memakai baju seperti ini. Aban berkata: Kamu bertaubatlah kepada Kaabah. Sayidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه berkata: Kita tidak boleh melakukan nya sehingga Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. kita melakukannya. Kita hanya mengikuti jejak langkahnya.

Menuju Islam

Walaupun Aban telah lama memusuhi Nabi Islam dan Islam, Aban tidak berhenti mencari kebenaran pada masa ini. Pada masa itu, Aban selalu bertanya kepada orang-orang bijak pandai tentang kenabian Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.. Pada zaman itu, al-Sham atau Syria adalah pusat orang-orang bijak pandai dan berpengalaman. Aban telah pergi ke sana untuk urusan perniagaan. Pernah Aban bercakap dengan seorang Kristian bernama 'Rahib': 'Saya anak kepada suku Quraisy di Hijaz. Seorang lelaki dari suku ini mendakwa dirinya sebagai calon Nabi. Dia berkata Tuhan telah mengutus saya sebagai nabi seperti Yesus dan Musa.' Rahib bertanya nama lelaki itu. Aban berkata: Nama lelaki itu ialah Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.. Rahib menjelaskan umur, salasilah, dan sebagainya tentang kemunculan pertama nabi itu, seperti yang diterangkan dalam tKitab-kitab suci Islam. Mendengar kenyataannya, Aban berkata: Semua ini wujud dalam diri lelaki itu. Kemudian Rahib berkata: 'Demi Allah, maka dia akan tersebar ke seluruh dunia setelah dia menguasai seluruh Tanah Arab. Apabila kamu kembali, kamu akan menyampaikan salamku kepada hamba Allah yang soleh ini.' Rahib atau paderi Syam ini dipanggil 'Yakka'. Kali ini, ketika Aban kembali dari Syam, dia tidak mempunyai bentuk sebelumnya. Kekuatan penentangan terhadap Islam dan umat Islam telah hilang.

Disebabkan celik hurufnya, Aban ibn Sa'id ibn al-As (رضي الله عنه)  berkhidmat sebagai salah seorang penulis Wahyu  al-Quran, mencatat wahyu ilahi di bawah pengawasan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم..


Aban terdiam selama beberapa hari, memikirkan agama bapanya dan rakan-rakannya serta kecaman dan cemuhannya. Tetapi dia tidak dapat menahan keghairahan untuk kebenaran yang telah timbul dalam dirinya sejak sekian lama. Sementara itu, saudara-saudaranya, Amr dan Khalid, kembali dari Habas dan menghubungi Aban. Kemudian dia memeluk Islam sebelum Perang Khaybar dan berhijrah ke Madinah. Ketiga-tiga adik-beradik itu bersama-sama menyertai ekspedisi Khaybar bersama Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم..

Menurut keterangan lain, apabila Aban sampai di Madinah, Aban telah menjadikan pasukan kecil Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. sebagai amir dan menghantarnya ke Najd. Apabila Aban kembali ke Madinah selepas berjaya dalam kempen ini, kemenangan Khaybar telah berakhir. Pada masa itu, Abu Hurairah datang ke Madinah bersama-sama dengan muhajir Habas yang lain.

Mereka berdua telah mendekati Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. bersama-sama.

Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم memberi mereka sebahagian daripada harta Rakyat Khaybar. Selain daripada kempen Najd, Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) menerima kepimpinan beberapa ekspedisi kecil lain daripada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

Aban menyertai ekspedisi Ta'if bersama Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Abu Bakar melihat makam bapa Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) di Taif dan berkata: Laknat Tuhan ke atas penghuni makam ini, baginda menentang Allah dan Rasul. Aban dan abangnya, Amr, segera membantah kata-kata Abu Bakar dan mengutuk bapanya Abu Quhafa. Kemudian Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata: Janganlah kamu mencaci orang mati. Orang yang hidup akan terluka apabila mereka mencaci orang mati.

Nama penuhnya ialah Aban bin Sa'id bin al-'Ash bin Umayyah bin Abdi Shams al-Umawiy. Nama panggilannya (kunyah) ialah Abu Walid dan direkodkan sebagai salah seorang sahabat Nabi Muhammad. Bapanya Sa'id bin al-'Ash merupakan seorang tokoh terkemuka dalam kalangan masyarakat Quraisy dan mempunyai anak-anak yang bijak seperti Khalid dan 'Amr, kedua-duanya memeluk Islam terlebih dahulu dan menyertai hijrah ke Habsyah (kini Ethiopia) semasa penganiayaan terhadap umat Islam di Makkah semakin meningkat, kemudian menetap di sana.

Selepas kewafatan Muhammad

Muhammad Rasulullahﷺ melantik Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) sebagai pemerintah Bahrain menggantikan Al-Ala al-Hadhrami. Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) melaksanakan tugas ini sehingga kewafatan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Mendengar berita kewafatan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلمAban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) kembali ke Madinah.

Selepas kewafatan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم, Saiyidina Abu Bakar As Siddiqueرضي الله عنه telah dipilih menjadi khalifah. Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) adalah salah seorang daripada segelintir orang Quraisy yang telah menahan diri daripada bai'ah selama beberapa hari walaupun perkahwinan beramai-ramai telah berakhir di tangannya. Apabila kaum Bani Hasyim mengambil bai'ah, bantahannya dihapuskan dan Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) membuat kenyataan. Saiyidina Abu Bakar As Siddiqueرضي الله عنه  tidak memecat mana-mana pemerintah atau pekerja yang dilantik oleh Muhammad. Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) juga merupakan pemerintah yang dilantik oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Saiyidina Abu Bakar As Siddiqueرضي الله عنه meminta Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) untuk kembali ke jagaannya. Tetapi Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) menolak permintaan khalifah. Menurut beberapa keterangan, Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) akhirnya mengambil alih sebagai pemerintah Yaman atas permintaan berulang kali.



Ibn Saad menjelaskan: Apabila Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) menolak permintaan khalifah, pada suatu hari Sayidina Umar(رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) berkata kepada Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ): Dia tidak sepatutnya meninggalkan tempat kerja tanpa kebenaran imam atau pemimpin. Kini dia enggan kembali ke sana atas perintahnya. Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) berkata: Demi Allah! Aku tidak akan bekerja untuk sesiapa pun selepas Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Jika aku berbuat demikian, aku akan menjadi 'harapan' atau pekerja Sayidina Abu Bakar(رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) kerana maruah nya, kemajuannya dalam Islam, dan sebagainya. Sayidina Abu Bakar As Sidique (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) berunding dengan para sahabat tentang siapa lagi yang boleh dihantar ke Bahrain. Uthman berkata: Oleh kerana Al-Ala al-Hadhrami ada di sana sebelum dia, dia harus dihantar ke sana. Omar juga berkata: Biarkan Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) pergi ke sana lagi. Tetapi Sayidina Abu Bakar As Sidique (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) enggan berbuat demikian. Dia berkata: Bolehkah saya memaksa sesiapa yang mengatakan bahawa saya tidak akan melakukan apa-apa lagi kerja selepas Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Kemudian Al-Ala al-Hadhrami(رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) dilantik sebagai pemerintah Bahrain.

Dia direkodkan sebagai seorang Muslim yang taat, Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) pernah dihantar oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم dalam satu pasukan ke wilayah Najd dan kembali ke Madinah selepas tamatnya Perang Khaibar.

Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) juga direkodkan sebagai penjaga di kawasan Bahrain selepas kepimpinan daripada al-'Ala bin al-Hadhrami yang diwahyukan oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم dan kemudian dilantik sebagai penjaga di kawasan Yaman semasa pemerintahan Sayidina Abu Bakar As Sidique (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ)
Beliau mengambil bahagian dalam pembebasan wilayah itu pada era Sayidina Abu Bakar As Sidique (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) dan meninggal dunia sebagai syahid semasa pertempuran di daerah Ajnadain pada tahun ke-12 Hijrah, beberapa saat sebelum berita kematian Sayidina Abu Bakar As Sidique (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) sampai di Madinah. Terdapat juga pendapat yang mengatakan bahawa beliau meninggal dunia dalam pertempuran Yarmuk (16 H). Terdapat perbezaan pendapat di kalangan ahli sirat tentang tempoh kematian Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ). Menurut Musa ibn ʿUqba dan kebanyakan pakar genetik, beliau meninggal dunia pada akhir pemerintahan Khalifah Sayidina Abu Bakar As Sidique (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) dalam pertempuran dalam Perang Ajnadain pada tahun 13 Hijrah (iaitu 634 Masihi). Menurut Ibn Ishaq, beliau meninggal dunia dalam Perang Yarmuk dan juga menurut sesetengah orang lain pada hari Marj al-Saffar. Huraian lain mendedahkan bahawa Aban ibn Said (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) meninggal dunia pada 27 Hijrah semasa pemerintahan khalifah Sayidina Uthman ibn Affan (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) dan di bawah pengawasannya Zayd ibn Thabit (رَضِيَ ٱللَّٰهُ عَنْهُ) telah menyusun manuskrip Uthmaniyyah. Tetapi terdapat banyak sebab untuk berpikir bahawa pendapat pertama adalah betul.



Sources References:

 Al-Baladhuri; Ansab al-Ashraf; p. 532

 Ibn Abd al-Barr; Al-Isti'āb; vol. 1, p. 35

 Ali ibn al-Athir; Usa al-Gabah; Vol. 1, p. 35–37

 al-Asqalani; Al-Isabah; vol. 1, p. 13

 Al-Baladhuri; Ansab al-Ashraf; vol. 1, p. 142

 Ibn Hisham; Sirat Ibn Hisham; p. 625

 Hayatus Sahaba; vol. 1, p. 156

 Hayatus Sahaba; vol. 2, pp. 358–59

 Ibn Hisham; Sirat Ibn Hisham; vol. 2 p. 315

 Al-Baladhuri; Ansab al-Ashraf; vol. 1, p. 142, 368

 Hayatus Sahaba; vol. 2, p. 59

^ Ibn Qani' al-Baghdadi. Mu'jam as-Sahabah volume II. Beirut: Dar el-Fikr. p. 577.

^ Ma'rifat as-Sahabah li Abi Nu'aim volume II. p. 386.

^ Al-Qurthubiy. Al-Isti'ab fi Ma'rifat al-Ashab. p. 62.

^ Tahdzib Tarikh Ibnu 'Asakir volume II. p. 127.











No comments:

Post a Comment

Abdullah bin Abi Aufa (رضي الله عنه)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads