السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
Abd al-Rahman ibn Abi Bakr (رضي الله عنه)
Abd al-Rahman ibn Abi Bakr (رضي الله عنه) ialah anak sulung Khalifah pertama Abu Bakar dan saudara kepada Aisyah, seorang Sahabat Nabi Muhammad yang terkemuka, terkenal dengan kepimpinan ketenteraannya dan kemudiannya memeluk agama Islam, tidak seperti sesetengah ahli keluarga, memeluk Islam kemudian di Hudaybiyyah tetapi menjadi seorang panglima yang berani di bawah Khalifah Rashidun, berkhidmat dengan cemerlang dan dikenali kerana humornya, keturunan sahabat empat generasi, dan hubungan yang kompleks dengan legasi bapanya.
Biografi & Keinsafan:
Keluarga: Anak lelaki Abu Bakar dan Umm Ruman, abang kandung kepada Aisyah.
Kehidupan Awal: Dilahirkan sekitar tahun 596 atau 605 Masihi.
Keinsafan: Tidak seperti bapa dan kakaknya, beliau tidak menerima Islam serta-merta, tetapi memeluknya kemudian pada masa Perjanjian Hudaybiyyah (628 Masihi).
Kehormatan Unik: Keluarganya (dirinya sendiri, bapa, datuk Uthman Abu Quhafa, dan anak lelaki Abu Atiq Muhammad) dipercayai sebagai satu-satunya empat generasi yang menjadi Sahabat Nabi.
Sumbangan & Peranan dalam Islam:
Komander Tentera: Berkhidmat kepada Nabi dan Khalifah awal (Abu Bakar, Umar) sebagai pemimpin tentera yang berkebolehan.
Era Pasca-Nabi: Berperang dalam kempen semasa Khilafah Rashidun, menunjukkan keberanian dalam pertempuran.
Hubungan dengan Bapa: Mempunyai personaliti yang cerdas; kemudian menjadi penyokong kuat khilafah bapanya selepas memeluk agama Islam, mengambil bahagian dalam pengukuhannya.
Legasi: Mewakili hubungan yang kuat dengan keluarga Nabi dan negara Islam awal, walaupun baginda sering terkenal dengan jalannya yang berbeza menuju keimanan berbanding keluarga terdekatnya.
Komentar Penting: Abd al-Rahman ibn Abi Bakr adalah seorang tokoh penting, seorang pahlawan, dan ahli keluarga asas Islam, yang perjalanannya sendiri menuju Islam dan berkhidmat di bawah Khilafah menambah dimensi lain kepada sejarah komuniti Islam awal.
Biografi
Pemelukan Islam: Tidak seperti ahli keluarganya yang lain, Abdul Rahman adalah seorang yang memeluk agama Islam lewat. Baginda berperang menentang umat Islam sebagai seorang yang tidak beriman dalam Perang Badar dan Uhud. Dia akhirnya memeluk Islam sekitar zaman Perjanjian Hudaybiyah (628 Masihi) atau Penaklukan Mkkah.
Kelebihan Unik: Keluarganya sering disebut sebagai satu-satunya keluarga yang mempunyai empat generasi berterusan sebagai sahabat (Sahaba) Nabi Muhammad: datuknya (Abu Quhafa), bapanya (Abu Bakar), dirinya sendiri, dan anaknya (Abu Atiq Muhammad).
Perwatakan: Dia dikenali kerana kecerdasan dan rasa humornya yang tajam.
Sumbangan kepada Islam
Perkhidmatan Ketenteraan: Selepas memeluk Islam, dia menjadi pahlawan yang garang untuk Islam.
Elit Mubarizun: Dia berkhidmat dalam Mubarizun, sebuah unit elit juara yang terlibat dalam pertempuran tunggal sebelum pertempuran untuk melemahkan semangat musuh.
Pertempuran Utama: Dia menyertai semua pertempuran besar selepas memeluk Islam, termasuk Pertempuran Yamama, di mana dia membunuh Muhakkam al-Yamama, seorang jeneral tertinggi pemimpin murtad Musaylimah. Dia juga menonjolkan dirinya semasa penaklukan Islam di Syria.
Integriti Politik: Beliau dikenang kerana penentangan berprinsipnya terhadap percubaan Mu'awiya I untuk melantik anaknya Yazid sebagai penggantinya. Abdul Rahman berhujah bahawa ini adalah adat "Byzantine dan Parsi" (pemerintahan dinasti) dan bukannya tradisi yang diasaskan oleh Abu Bakar dan Umar.
Perlindungan Prinsip: Untuk melepaskan diri daripada ditangkap kerana penentangannya terhadap penggantian Umayyah, beliau berlindung di rumah adik perempuannya, Aishah, di Madinah.
Nota tentang Perbezaan: Beliau merupakan individu yang berasingan daripada Abdur-Rahman ibn Awf, yang merupakan ahli "Sepuluh Syurga yang Dijanjikan" dan seorang saudagar kaya.
Ia merupakan lukisan sebenar keperibadian Arab dengan segala kedalaman ilmunya. Walaupun bapanya, Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه merupakan orang yang pertama kali beriman, beliau masih tenggelam dalam kekafiran. Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه merupakan seorang tokoh yang degil dan kuat serta mempertahankan berhala-berhala Jahiliyah.
Dalam Perang Badar, beliau muncul dalam barisan penyerang di pihak musyrikin. Dalam Perang Uhud, beliau memimpin pasukan panah yang disediakan oleh kaum Quraisy untuk menghadapi kaum Muslimin.
Sebelum kedua-dua pasukan bertempur, pertarungan telah diadakan seperti biasa. Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه melangkah ke hadapan dan meminta lawan daripada kaum Muslimin. Kemudian bapanya, Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه, bangun, bersedia untuk menyahut cabaran anaknya. Walau bagaimanapun, Rasulullah ﷺ menahan sahabatnya dan menghalangnya daripada bertarung melawan anaknya sendiri.
Walaupun Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه menghormati ayahandanya, dan walaupun baginda percaya pada keagungan jiwanya dan keutuhan ayahandanya, baginda tidak terpengaruh dengan Islam Abu Bakar. Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه dengan tegas mempertahankan berhala-berhala kaum Quraisy. Orang seperti ini tidak buta terhadap kebenaran, walaupun ia mengambil masa yang lama untuk mencapainya.
Permusuhan Abdul Rahman bukan sekadar permusuhan biasa terhadap ibu bapanya, malah Abdul Rahman ketika dalam Perang Badar telah menghunus pedangnya terhadap ibu bapanya sendiri. Baginda adalah seorang pahlawan Quraisy yang ditempatkan di barisan hadapan. Abdul Rahman terserempak dengan ayahandanya beberapa kali tetapi tidak membunuh ibu bapanya. Abdul Rahman pernah berkata bahawa selepas beliau memeluk Islam, "Saya berpeluang untuk membunuh Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه,, tetapi tangan saya tidak sanggup membunuh ayah saya." Takdir Tuhan mengatasi semua pemerintahan. Abdul Rahman terselamat daripada pedang umat Islam. Begitu juga ketika Abdul Rahman menyertai perang Uhud. Semasa perang Uhud, beliau merupakan ketua pasukan memanah. Permusuhan Abdul Rahman berterusan terhadap Rasulullahﷺ dan terhadap bapanya, Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه, dan ahli keluarganya yang lain.
| [Perang Uhud [Illustrasi] |
Pada tahun ke-7 hijrah Rasulullahﷺ, Allah سبحانه و تعالى telah membuka pintu hatinya untuk menerima hidayah Allah سبحانه و تعالى. Selepas perjanjian Hudaibiyah, apabila umat Islam bebas keluar masuk Makkah. Allah SWT telah mentakdirkan sebab mengapa pintu hati Abdul Rahman terbuka untuk menerima Islam apabila baginda melihat kebaikan umat Islam, keindahan akhlak, dan kejujuran anak-anak umat Islam apabila mereka dikembalikan oleh Rasulullah ﷺ. Itulah masa yang membuatkan Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه, sangat gembira. Seluruh keluarga Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه, sebuah keluarga yang telah memeluk Islam.
Maka, apabila Sayidina Abdul Rahman رضي الله memeluk Islam dan kembali kepada agama yang benar, maka wajah Sayidina Abu Bakar Ash-Siddiqرضي الله عنه berseri-seri apabila baginda melihat anaknya ketika baginda berbai'ah kepada Nabi. Pada zaman kafirnya, beliau seorang lelaki, jadi sehingga kini pada zaman Islamnya, beliau masih seorang lelaki.
Sejak itu, Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه berusaha sedaya upaya untuk menindaklanjuti kemundurannya setakat ini, baik di jalan Allah mahupun di jalan Rasulullah dan orang-orang Mukmin.
Pada zaman Rasulullah dan para khalifah selepasnya, Sayidina Abdul Rahmanرضي الله عنه tidak ketinggalan dalam mengambil bahagian dalam peperangan, dan tidak pernah mengambil bahagian dalam jihad.
| [Foto Illustrasi] |
Dalam Perang Yamamah yang terkenal, jasanya sangat besar. Ketabahan dan keberaniannya memainkan peranan utama dalam merebut kemenangan daripada tentera Musailamah Al-Kadzab dan orang-orang murtad. Malah, beliaulah yang menamatkan sejarah Mahkam bin Thufail, yang merupakan perancang untuk Musailamah. Dengan segala kekuatan dan usahanya, beliau berjaya mengepung kubu pertahanan strategik mereka.
Di bawah naungan Islam, sifat-sifat utama Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه menjadi lebih tajam dan menonjol. Kecintaan dan kepercayaannya serta kemahuan yang kuat untuk mengikuti apa yang dianggapnya betul dan benar, adalah inti pati hidupnya dan permata keperibadiannya.
Di akhir usia Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه, baginda diuji dengan konflik yang berlaku apabila Mu'awiyah bin Abi Sufyan ingin melantik anaknya Yazid sebagai khalifah untuk menggantikannya. Apabila gabenor Madinah pada masa itu, Marwan bin al-Hakam tampil di hadapan orang ramai dengan menyatakan bahawa Muaiwyah akan melantik Yazid sebagai khalifah, walaupun ramai yang tidak berpuas hati, mereka tetap berdiam diri. Orang pertama yang muncul untuk menyatakan rasa tidak puas hati dengan keputusan itu, Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه. Dia berkata “ini bukan sunnah Abu Bakar as-Siddiq atau Saidina Umar. Abu Bakar tidak pernah melantik anaknya sendiri.” Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه menambah,
“apa yang dilakukan oleh Mu'awiyah, adalah apa yang diwarisinya daripada orang Rom dan Parsi.”
Jadi, pada masa itu, timbul konflik sehingga Marwan mengarahkan agar Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه ditangkap, tetapi Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه ketika itu bersembunyi di rumah Sayyidatuna ‘Aisyah رضي
- الله عنه apabila Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه berpeluang meninggalkan Kota Madinah, lalu baginda meninggalkan kota itu dengan niat untuk kembali ke Kota Makkah.
- Ia langsung tidak terjejas oleh umpan atau tekanan. Walaupun pada saat yang sangat genting, ketika Muawiyah memutuskan untuk memberikan jawatan khalifah kepada Yazid dengan menggunakan ketajaman senjata.
- Muawiyah menghantar surat kepada Marwan, gabenornya di Madinah, dan menyuruhnya membacakannya kepada umat Islam di masjid. Marwan melaksanakan perintah itu, tetapi sebelum beliau selesai membacanya, Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه bangun dan berkata, "Demi Allah, rupa-rupanya bukanlah kebebasan memilih yang kamu berikan kepada umat Rasulullah ﷺ, tetapi kamu ingin menjadikannya kerajaan seperti Rom supaya apabila seorang maharaja mangkat, muncul maharaja lain menggantikannya."
- Pada masa itu, Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه bahaya besar yang mengancam umat Islam, jika Muawiyah meneruskan rancangannya. Belum selesai Abdurrahman melontarkan kecaman keras ini kepada Marwan, ia disokong oleh sekumpulan umat Islam yang diketuai oleh Sayidina Hussein bin Sayidina Ali رضي الله عنه, Sayidina Abdullah bin Zubair رضي الله عنه, dan Sayidina Abdullah bin Umar رضي الله عنه.
- Kemudian pada hari itu, beberapa situasi mendesak timbul yang memaksa Sayidina Hussein bin Sayidina Ali رضي الله عنه, Sayidina Abdullah bin Zubair رضي الله عنه, dan Sayidina Abdullah bin Umar رضي الله عنه untuk berdiam diri mengenai rancangan ikrar yang akan dilaksanakan oleh Muawiyah dengan kekuatan senjata ini.
- Walau bagaimanapun, Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه tidak berputus asa untuk menyatakan pembatalan ikrar tersebut secara terbuka. Apabila baginda mengetahui kemudian bahawa Muawiyah sedang bersiap untuk melawat Madinah, Sayidina Abdul Rahman رضي الله عنه segera meninggalkan kota itu menuju ke Makkah.
- Nampaknya, Allah سبحانه و تعالى akan menyelamatkan baginda daripada bencana ini dan akibat daripada pendiriannya. Kerana baginda baru tiba di Makkah dan tinggal di sana seketika, baginda meninggal dunia.
- Orang ramai mengangkat mayatnya di atas bahu mereka dan membawanya ke dataran tinggi Makkah dan mengebumikannya di sana; bawah tanah yang telah menyaksikan zaman Jahiliyahnya dan juga telah menyaksikan zaman Islamnya.
Narrated: Abdur Rahman bin Abu Bakr From Sahih Bukhari
We were with the Prophet when a tall mushrik (pagan) with long matted unkempt hair came driving his sheep. The Prophet asked him, "Are those sheep for sale or for gifts?" The mushrik (pagan) replied, "They are for sale." The Prophet bought one sheep from him.Hadith No: 799Narrated/Authority of Abdur Rahman bin Abu BakrWe were one hundred and thirty persons accompanying the Prophet (SAW) who asked us whether anyone of us had food. There was a man who had about a Sa of wheat which was mixed with water then. A very tall mushrik came driving sheep. The Prophet (SAW) asked him, "Will you sell us (a sheep) or give it as a present?" He said, "I will sell you (a sheep)." The Prophet (SAW) bought a sheep and it was slaughtered. The Prophet (SAW) ordered that its liver and other abdominal organs be roasted. By Allah, the Prophet (SAW) gave every person of the one hundred and thirty a piece of that; he gave all those of them who were present; and kept the shares of those who were absent. The Prophet (SAW) then put its meat in two huge basins and all of them ate to their fill, and even then more food was left in the two basins which were carried on the camel (or said something like it).Narrated: Abdur-Rahman bin Abu Bakr From Sunan Ibn Majah
Hadith No: 2999Narrated/Authority of Abdur-Rahman bin Abu BakrListed in: The Chapters on Hajjthat the Prophet (saw) told him to seat Aisha behind him on his riding animal, and perform Umrah with her from Tanim.Narrated 'Abdur-Rahman bin Abu Bakr:
We were one hundred and thirty men sitting with the Prophet. The Prophet said, "Have anyone of you any food with him?" It happened that one man had one Sa of wheat flour (or so) which was turned into dough then. After a while a tall lanky pagan came, driving some sheep. The Prophet asked, 'Will you sell us (a sheep), or give (it to) us as a gift?" The pagan said, "No, but I will sell it " So the Prophet bought from him a sheep which was slaughtered, and then the Prophet ordered that the liver, the kidneys, lungs and heart, etc., of that sheep be roasted. By Allah, none of those one hundred and thirty men but had his share of those things. The Prophet gave to those who were present, and also kept a share for those who were absent He then served that cooked sheep in two big trays and we all ate together our fill; yet there remained a part of it in those two trays, which I carried on the camel.
- Referensi:
- Siddiq-e-Akbar Hazrat Abu Bakr by prof. Masud ul Hassan Printed and published by A. Salam, Ferozsons Ltd 60, Shahrah-e-Quaid-e-Azam, Lahore OCLC 3478821
- Siddiq-e-Akbar Hazrat Abu Bakr by prof. Masud ul Hassan Printed and Published by A. Salam, Ferozsons Ltd 60, Shahrah-e-Quaid-e-Azam, Lahore OCLC 3478821
- As-Suyuti, Tarikh al-Khulafa. Translated by Jarrett, H. S. (1881). The History of the Caliphs, p. 35. Calcutta: Asiatic Society.
- Siddiq-e-Akbar Hazrat Abu Bakr by prof. Masud ul Hassan Printed and Published by A. Salam, Ferozsons Ltd., 60, Shahrah-e-Quaid-e-Azam, Lahore OCLC 3478821
- Hadrat 'Umar Faroo By prof. Masud-ul-Hassan Published by AshfaqMmirza, MD, Islamic Publications Ltd 13-E, Shah Alam Market, Lahore, Pakistan Published by Syed Afzal-ul-Haqq Quddusi, Quddusi Printers, Nasir Park, Bilal Gunj, Lahore, Pakistan
- Tabari, Imam (1993). History of al-Tabari Vol.14. New York: State University of New York Press. ISBN 0-7914-0851-5
- Siddiq-e-Akbar Hazrat Abu Bakr by prof. Masud ul Hassan


No comments:
Post a Comment