PERANG BANU NADIR.
Puak-puak Yahudi, yang dipanggil penduduk Nadir dan penduduk Kuraiza hanya dua jam perjalanan dari Madinah. Rasulullah -saw- telah menandatangani pelbagai perjanjian dengan kedua-dua suku tersebut. Nyawa dan harta benda orang Yahudi telah dijamin; sebagai balasannya, diputuskan bahawa mereka akan menyediakan bantuan kewangan.
Walaupun begitu, sejak perang Uhud, orang Yahudi telah mengubah sikap mereka secara negatif.
Menurut perjanjian itu, penduduk Nadir sepatutnya membayar sebahagian daripada wang tebusan darah dua orang yang telah terbunuh secara tidak sengaja oleh Amr bin Umeyye -saw-. Rasulullah -saw- bersama sepuluh orang sahabatnya pergi ke kawasan kejiranan Bani Nadir dan meminta bahagian wang tebusan darah mereka. Pada masa yang sama, baginda ingin tahu sama ada mereka setia kepada perjanjian itu. Pada mulanya orang Yahudi bersetuju dengan permintaan ini, tetapi kemudian mereka mengambil kesempatan daripada kunjungan Rasulullah -saw- dan mereka merancang untuk membunuhnya.
Sellam bin Mishkam memberi amaran kepada orang Yahudi: "Hentikan idea ini. Jika kamu cuba membunuhnya, dia akan dimaklumkan tentang kes itu. Dan kamulah yang akan melanggar perjanjian, kamu sendiri yang akan merosakkan diri kamu sendiri." Tetapi tiada seorang pun yang mempedulikan kata-katanya.
Mereka merancang untuk menyuruhnya duduk di bawah tempat teduh di salah satu rumah mereka dan membunuhnya dengan menggulingkannya ke bawah batu. Malaikat Jibril -alaihis salam- datang dan memberitahu Rasulullah -alaihis salam- tentang rancangan mereka. Nabi Allah -alaihis salam- berdiri di tempat baginda duduk dan segera meninggalkan kawasan kejiranan itu bersama para sahabatnya. Orang Yahudi itu tertangkap basah.
Kemudian, Rasulullah -alaihis salam- kembali ke Madinah, baginda mengutus Muhammad bin Misleme -radhiyallahu 'anhuma- memberitahu mereka untuk meninggalkan kota itu dalam tempoh sepuluh hari. Jika tidak, perang akan diisytiharkan terhadap mereka.
Pengusiran mereka telah tertulis dalam Taurat. Allah SWT memutuskan untuk menghukum mereka dengan cara ini kerana kesalahan mereka
Bani Nadir memulakan persediaan untuk bertolak dengan segera, menyediakan makanan untuk perjalanan. Tetapi ketua orang munafik Abdullah bin Ubeyy menghantar berita kepada orang Yahudi menjanjikan sokongannya dan memberitahu mereka untuk tidak meninggalkan kota itu dan menderhakai Nabi Allah -saw. Mereka mempercayai janjinya dan mengasingkan diri di istana mereka. Mereka menghantar mesej kepada Rasulullah -saw- yang mengatakan "Kami tidak akan meninggalkan rumah kami dan kami mencabar anda."
Dalam ayat-ayat suci yang diturunkan mengenai perkara ini, Allah SWT berfirman:
"Tidakkah kamu perhatikan orang-orang munafik yang berkata kepada sahabat-sahabat mereka di antara Ahli Kitab yang kafir, "Jika kamu diusir, kami pasti akan keluar bersama kamu, dan kami tidak akan pernah taat kepada sesiapa pun terhadap kamu, dan jika kamu diserang, kami pasti akan membantu kamu." (Al-Hasyr: 11)
Orang-orang munafik dikatakan menyokong saudara-saudara mereka dalam kekafiran dan ketidaksyukuran yang merupakan orang-orang kafir. Mereka memberitahu orang Yahudi bahawa mereka akan mengambil risiko sebarang kemaksiatan dan pemberontakan untuk menghalang pengusiran mereka. Jika mereka tidak dapat menghalang pengusiran mereka, orang-orang kafir mengatakan bahawa mereka akan meninggalkan rumah dan kekayaan mereka dan mereka akan pergi bersama orang Yahudi. Mereka juga mengatakan bahawa mereka tidak akan mendengar sesiapa pun yang akan cuba menghalang pengabaian itu. Orang-orang kafir bersumpah dan berjanji kepada orang Yahudi bahawa mereka akan menyokong mereka menentang musuh-musuh mereka dalam pertempuran.
[Antara Kubu-Kubu Bani Nadhir, Madinah]
Akibatnya, Rasulullah SAW meninggalkan Madinah ke tanah air Bani Nadir. Orang-orang Islam menunaikan solat asar mereka di kebun-kebun. dan ladang anggur Bani Nadir. Kemudian, tanah air Bani Nadir dikepung. Memandangkan orang Yahudi menyimpan makanan yang cukup untuk satu tahun, mereka meletakkan kepercayaan mereka pada kekuatan istana mereka.
Rasulullah -saw- berkata kepada orang Yahudi: "Tinggalkan Madinah dan pergi" sebagai tawaran terakhir. Mereka menjawab "Maut lebih mudah bagi kami daripada tawaran kamu."
Tiada jalan lain selain pertempuran lagi. Pengepungan itu berterusan kira-kira 15 hingga 20 hari.
Memandangkan orang Yahudi tidak akan mengambil risiko untuk berhenti dan berperang di luar istana, sudah pasti pengepungan itu akan menjadi sukar.
Rasulullah -saw- membuat rancangan dengan izin Allah. Baginda memerintahkan pengikutnya untuk merobohkan rumah dan istana orang Yahudi yang terdekat dan membakar pokok kurma. Tujuannya adalah untuk menimbulkan ketakutan di hati orang Yahudi dan membuat mereka berasa ngeri. Oleh itu, baginda ingin memaksa mereka meninggalkan istana dan berperang.
Apabila pejuang Islam mula merobohkan rumah-rumah dan menumbangkan pokok kurma, Bani Nadir menjerit "O Muhammad! Kamu melarang kami daripada merancang kerosakan. Sekarang untuk apa tujuan menebang dan membakar pokok kurma?"
Kebanyakannya, hanya pokok kurma yang tidak boleh dimakan sahaja yang ditebang dan dibakar. Wanita Yahudi tidak tahan dengan penebangan pokok kurma berkualiti pertama yang dipanggil "Acve" dan mereka mengoyakkan kolar mereka sambil menangis.
Jeritan itu membuatkan sebahagian daripada umat Islam teragak-agak seketika.
Dalam ayat suci itu terungkap
Akibat daripada ini, Allah SWT telah menjelaskan bahawa pemotongan dan pembakaran pokok kurma adalah dengan izin Allah SWT:
"Apa yang kamu tebang daripada pokok kurma atau kamu biarkan ia berdiri di atas batangnya, adalah dengan izin Allah dan supaya Dia menghinakan orang-orang yang derhaka dan durhaka kepada Allah." (Al-Hasyr: 5)
Manuver sedemikian adalah salah satu jenis penindasan yang digunakan dalam peperangan. Bani Nadir tidak mahu dibuang negeri dari tanah itu. Jadi, menebang sebahagian daripada pokok kurma mereka adalah elemen bantuan pertempuran yang membantu memutuskan hubungan orang Yahudi dengan tanah air mereka.
Jika perlu memusnahkan sesuatu untuk memenangi peperangan, kemusnahan dibenarkan.
Selain itu, ayat suci ini menunjukkan bahawa hanya pokok kurma yang menghalang operasi itu ditebang dan dibakar semasa pengepungan.
Memandangkan Bani Nadir tidak mendapat sokongan yang mereka harapkan daripada Bani Kuraiza dan orang-orang munafik, mereka takut dan terpaksa menyerah kalah.
Kerana mereka meminta, Rasulullah -saw- menunjukkan rahmat kepada mereka. Baginda membenarkan mereka mengambil semua barang mereka selain senjata, sebanyak yang mereka mampu muatkan ke atas unta mereka.
Sebelum pergi, Bani Nadir merobohkan rumah-rumah mereka yang belum dirobohkan oleh umat Islam. Untuk menghalang kediaman umat Islam, mereka merobohkan tiang-tiang rumah mereka, meruntuhkan siling, dan meletakkan rumah mereka dalam keadaan sedemikian rupa sehingga tiada sesiapa yang boleh tinggal di dalamnya lagi.
Wanita-wanita Yahudi memakai pakaian mereka yang paling berharga, iaitu perhiasan emas dan perak untuk menunjukkan kepada umat Islam bahawa mereka tidak bersedih. Mereka meninggalkan kota itu dengan pertunjukan besar-besaran dengan bermain rebana dan wisel. Selepas pelbagai kerosakan yang mereka lakukan, mereka mendapati hukumannya sangat ringan.
referensi:
- Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 363.
- Yaʿqūbī, Tārīkh al-Yaʿqūbī, vol. 2, p. 49.
- Abū l-Faraj Iṣfahānī, al-ʾAghānī, vol. 22, p. 343-344.
- Ibn Saʿd, al-Ṭabaqāt al-kubrā, vol. 2, p. 57.
- Abū l-Faraj Iṣfahānī, al-ʾAghānī, vol. 22, p. 344-345.
- Ḥalabī, al-Sīra al-ḥalabiyya, vol. 2, p. 264.
- Dāʾirat al-maʿārif-i Islām, 2nd edition, under word "Nadir".
- Ibn Hishām, al-Sīra al-nabawīyya, vol. 2, p. 148-150.
- Ibn Saʿd, al-Ṭabaqāt al-kubrā, vol. 2, p. 57.
- Ibn Hishām, al-Sīra al-nabawīyya, vol. 3, p. 199; Ḥalabī, al-Sīra al-ḥalabiyya, vol. 2, p. 263.
- Ṭabarī, Tārīkh al-umam wa l-mulūk, vol. 2, p. 551; Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 364.
- Ibn Hishām, al-Sīra al-nabawīyya, vol. 3, p. 199-200.
- Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 369.
- Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 368; Ṭabarī, Tārīkh al-umam wa l-mulūk, vol. 2, p. 553.
- Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 371; Ibn Hishām, al-Sīra al-nabawīyya, vol. 3, p. 200.
- Ibn Hishām, al-Sīra al-nabawīyya, vol. 3, p. 200.
- Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 371.
- Ibn Kathīr al-Dimashqī, al-Bidāya wa l-nihāya, vol. 4, p. 77; Bakrī, Muʿjam mā istaʿjam, vol. 1, p. 285.
- Yaʿqūbī, Tārīkh al-Yaʿqūbī, vol. 2, p. 49; Ḥalabī, al-Sīra al-ḥalabiyya, vol. 2, p. 266; Wāqidī, al-Maghāzī, vol. 1, p. 372.
- Ḥalabī, al-Sīra al-ḥalabiyya, vol. 2, p. 84, 207; Ibn Kathīr al-Dimashqī, al-Bidāya wa l-nihāya, vol. 4, p. 75-76, 196-197; Ibn al-Athīr, al-Kāmil fī l-tārīkh, vol. 2, p. 122.
- Quran 59:6-8.
- Ibn al-Athīr, al-Kāmil fī l-tārīkh, vol. 2, p. 119; Ḥalabī, al-Sīra al-ḥalabiyya, vol. 2, p. 85; Ibn Hishām, al-Sīra al-nabawīyya, vol. 3, p. 202; Maʿrūf al-Ḥasanī, Sīrat al-Muṣṭafā, p. 439.
- Bakrī, ʿAbd Allāh b. ʿAbd al-ʿAzīz. Muʿjam mā istaʿjam min asmāʿ al-bilād wa al-mawāḍiʿ. Beirut: Muṣṭafā Saqqā, 1403/1983.
- Dhahabī, Muḥammad b. al-Aḥmad al-. Tārīkh al-Islām wa wafayāt al-mashāhīr wa l-aʿlām. Edited by ʿUmar ʿAbd al-Salām al-Tadmurī. Beirut: 1410 AH.
- Ḥalabī, Nūr al-Dīn. Al-Sīra al-ḥalabiyya. Beirut: [n.d].
- Ḥamawī, Yāqūt b. ʿAbd Allāh al-. Muʿjam al-buldān. Beirut: 1399 AH.
- Ibn al-Athīr al-Jazarī, ʿAlī b. Abī l-Karam. Al-Kāmil fī l-tārīkh. Beirut: 1405 AH-1985.
- Ibn Saʿd, Muḥammad. Al-Ṭabaqāt al-kubrā. Edited by Iḥsān ʿAbbās. 1st edition. Beirut: Dār Ṣādir, 1968.
- Ibn Kathīr al-Dimashqī, Ismāʿīl b. ʿUmar. Al-Bidāya wa l-nihāya. Beirut: 1415 AH.
- Ibn Hishām, ʿAbd al-Malik. Al-Sīra al-nabawīyya. Edited by Muṣṭafā al-Saqā, Ibrāhīm Ābyārī and ʿAbd al-Ḥafīz Shalbī. Cairo: 1355 AH/1936.
- Iṣfahānī, Abū l-Faraj al-. Al-ʾAghānī. Beirut: Dār Iḥyāʾ al-Turāth al-ʿArabī, 1st edition. 1415 AH.
- Maʿrūf al-Ḥasanī, Hāshim. Sīrat al-Muṣṭafā. Beirut: 1406 AH.
- Ṭabarī, Muḥammad b. Jarīr al-. Tārīkh al-umam wa l-mulūk. Edited by Muḥammad Abū l-Faḍl Ibrāhīm. Beirut: 1382-1387 AH.
- Wāqidī, Muḥammad b. ʿUmar al-. Al-Maghāzī. Edited by Marsden Jones. London: 1996.
- Yaʿqūbī, Aḥmad b. Abī Yaʿqūb al-. Tārīkh al-Yaʿqūbī. Beirut: Dār Ṣādir, [n.p].

No comments:
Post a Comment