Thursday, December 18, 2025

Abdullah bin Busra رضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم


Abdullah Bin Busyr Al-Aslami رضي الله عنه, manakala nama panggilannya ialah Abu Shafwan atau Abu Busrin.

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) ialah seorang Sahabat muda yang taat dan dikenali kerana khidmatnya yang berdedikasi kepada  Muhammad Rasulullah(ﷺ), menjadi "pembawa siwak, selipar, dan air," memenuhi keperluan peribadinya, dan menemaninya, menunjukkan kerendahan hati dan kasih sayang yang mendalam; beliau merupakan salah seorang mualaf terawal, dikenali kerana sifatnya yang sederhana dan suci serta sumbangan penting melalui penceritaan hadis dan menegakkan tradisi Muhammad Rasulullah(ﷺ), menjadi contoh persahabatan yang setia.

Biografi & Kehidupan Awal

Penerimaan Awal: 

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه)  adalah antara yang terawal menerima Islam, satu langkah penting bagi seorang pemuda di Makkah.

Khidmat Bakti: 

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه)  terkenal dengan berhenti menjaga biri-biri untuk berkhidmat kepada Rasulullah(ﷺ) secara peribadi, menjadi pengiring tetapnya, membawa tongkat, berus gigi, dan air.

Watak & Sifat

Kerendahan Hati & Kesederhanaan: 

Kesediaannya untuk melakukan tugas-tugas kecil untuk Muhammad Rasulullah(ﷺ) menonjolkan kerendahan hatinya yang mendalam dan tumpuannya kepada khidmat rohani berbanding status duniawi.

Kasih Sayang & Kesetiaan: 

Tindakannya menunjukkan kecintaan yang mendalam kepada Muhammad Rasulullah(ﷺ), melayan baginda dengan penuh perhatian dan hormat, membangunkan baginda ketika tidur dan melindungi Muhammad Rasulullah(ﷺ).

Kesucian: 

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه)  menjelmakan iman yang sederhana dan tulen seperti umat Islam awal, mengutamakan khidmatnya kepada Muhammad Rasulullah(ﷺ).

Amalan & Sumbangan

Khidmat Kenabian: 

Kehidupannya ditakrifkan oleh khidmat: membawa barang keperluan Muhammad Rasulullah(ﷺ) (siwak, selipar, air), membantu berwuduk, dan menemani baginda.

Pencerita Hadis: 

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) menjadi sumber untuk meriwayatkan hadis, memelihara ajaran dan tindakan Muhammad Rasulullah(ﷺ) untuk generasi akan datang.

Teladan: 

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) menjadi tokoh teladan bagi umat Islam, menggambarkan kepentingan khidmat tanpa pamrih, pengabdian yang mendalam, dan keindahan persahabatan dengan Muhammad Rasulullah(ﷺ).

Pada dasarnya, Abdullah Bin Busyr (رضي الله عنه) bukanlah seorang pemimpin tentera atau cendekiawan agung, tetapi seorang hamba yang dikasihi yang hatinya yang suci dan kehadirannya yang sentiasa menjadi bukti kasih sayang dan penghormatan yang mendalam terhadap Rasulullah (ﷺ).

Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) merupakan antara yang terawal memeluk Islam kerana pernah bersolat kepada dua kiblat, yang pertama ialah kiblat Baitul Maqdis dan yang kedua ialah Kaabah di Makkah. Sudah tentu, Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) boleh mengikuti jejak langkah Muhammad Rasulullah(ﷺ), di mana sahaja beliau berada, baik di dalam bandar mahupun di luar bandar, baik dalam keadaan aman mahupun dalam peperangan. Hafizh Ibnu Hajar berkata, "Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) merupakan seorang sahabat kecil, iaitu masih kecil, beliau dan ibu bapanya adalah sahabat." Ibnu Atsir menjelaskan bahawa Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) merupakan sahabat Muhammad Rasulullah(ﷺ), begitu juga ibu bapanya, seorang abang bernama Athiah, dan seorang adik perempuan bernama  Suamma'. Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) mempunyai tatu besar di wajahnya. Abdullah Bin Busyr Al-Aslami (رضي الله عنه) menerima penghormatan daripada Muhammad Rasulullah(ﷺ) apabila suatu hari Rasulullahﷺ meletakkan tangan mulia baginda di atas kepala Abdullah dan mendoakannya, lalu baginda berkata, "Anak ini akan hidup (panjang umur) sehingga satu abad." Dan Muhammad Rasulullah(ﷺ) menyambung, "Dia tidak akan mati sehingga tahi lalat itu hilang dari mukanya."

Demikianlah Abdullah bin Busr رضي الله عنه hidup lama sehingga mencapai usia seratus tahun. Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata, "Sehingga Abdullah bin Busr رضي الله عنه mencapai usia sembilan puluh empat tahun dan baginda meninggal dunia pada tahun 88 Hijrah. Dan sesungguhnya sebelum kematiannya, mukjizat itu tidak lagi kelihatan." Ada orang mengatakan bahawa baginda meninggal dunia di Himsh di Syria. Abdullah bin Busr رضي الله عنه merupakan sahabat terakhir yang meninggal dunia di tanah Himsh, dan Abdullah bin Busr رضي الله عنه juga merupakan sahabat terakhir yang meninggal dunia di kawasan Syam/Syria, pada tahun 96 Hijrah. Antara hadis yang diriwayatkannya juga tentang umur panjang, "Sebaik-baik orang ialah orang yang berumur panjang." dan kerja amalnya juga baik." Dan dalam hidupnya, beliau juga telah berusaha untuk dapat memenuhi maksud hadis yang beliau riwayatkan. Sesungguhnya Islam disebarkan, dipertahankan dan dimuliakan oleh pemuda yang berbakat dan bermoral seperti beliau. Abdullah bin Busr رضي الله عنه meninggal dunia pada zaman pemerintahan Sulaiman bin Abdul Malik, pada tahun 88 H atau 96 Masihi.

Hadis Riwayat Abdullah ibn Busra RA [ Kepentingan Zikir]

Alhamdulillah, segala pujian hanyalah untuk-Nya, selawat dan salam ke atas pemimpin besar kita Rasulullahﷺ keluarganya, para sahabatnya, dan semua yang mengikuti jejak langkahnya hingga Hari Kiamat.

Kali ini, dalam ruangan Tazkirah Harian Ramadhan, kita menumpukan pada zikir.

Daripada Abdullah bin Busr RA, beliau berkata:

أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ شَرَائِعَ الْإِسْلَامِ قَدْ كَثُرَتْ عَلَيْنَا، فَبَابٌ نَتَمَسَّكُ بِهِ جَامِعٌ؟ قَالَ: لَا يَزَالُ لِسَانُكَ رَطْبًا مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ

Maksudnya: "Seorang lelaki datang kepada Rasulullah ﷺ dan berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya syariat Islam itu terlalu berat bagiku, maka (ajarilah aku) satu bab (ilmu) yang aku akan berpegang kepadanya?" Rasulullah ﷺ menjawab: Hendaklah lidahmu terus mengingati Allah 'Azza wa Jalla.

[Diriwayatkan oleh Ahmad (4/188) (190) dengan ini lafaz, Ibn Majah (3793), al-Tirmizi (3375), Ibn Hibban (814). Al-Tirmizi berkata hasan gharib. Kesemuanya diambil daripada riwayat Amr bin Qais al-Kindi daripada Abdullah bin Busرضي الله عنهr .]

Keistimewaan Hadis;

Hadis ini menunjukkan kemuliaan Rasulullahﷺ yang meraikan urusan para sahabat yang tidak mampu melakukan semua jenis ibadah (ibadat sunat). Maka para sahabat diberi kemudahan untuk terus mengingati Allah.

Sebahagian ulama berkata: "Hadis ini menunjukkan kelebihan untuk terus mengingati Allah."

Hadyu al-Nabawi dan Hadis Istifadah;

Pertama: ayat-ayat Allah yang menyebut tentang zikir. Firman Allah SWT:


  • (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ) 

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا ‎﴿٤١﴾‏ وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ‎﴿٤٢﴾‏ هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عُملَي عُملَي وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ ٿپپ‎يم تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ ۚ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِيمًا

'Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, (bersyukurlah kepada Tuhan) ingatlah dan sebutlah nama Tuhan dengan sebanyak-banyaknya ingatan dan sebutan; Dan bertasbihlah kepada-Nya di waktu pagi dan petang. Dialah yang memberi kamu rahmat - dan malaikat-malaikat-Nya juga (mendoakan kamu) - untuk mengeluarkan kamu dari kegelapan (kekafiran dan maksiat) kepada cahaya yang terang benderang (iman daripada ketaatan); dan Dia sentiasa melimpah ruah rahmat-Nya kepada orang-orang yang beriman (di dunia dan di akhirat). Salam yang akan diberikan oleh Tuhan kepada mereka ketika bertemu dengan-Nya ialah salam "Salam" (selamat tinggal); dan Dia telah menyediakan untuk mereka pahala yang mulia.”

[Surah al-Ahzab (Ayat 41-44)]


  • Allah SWT berfirman: 
  • (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ) 

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّالَةَ لِذِكْرِي

Maksudnya: "Sesungguhnya Aku adalah Allah, tiada Tuhan selain Aku, oleh itu sembahlah Aku dan dirikanlah solat untuk mengingati Aku."

[Surah Taha (Ayat 14)]


Allah ﷻ berfirman:

  • (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ) 

‏ الَّذِينَ امَنُوا وَتَطْتَمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَِّ ۗ اَلَا ِذِكْرِ اللَِّّ تَتْتَمَئُلُنُ

Maksudnya: “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan menenangkan hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, hati manusia menjadi tenang."

[Surah al-Ra'd ( Ayat 28)]


Kedua: Sesungguhnya mengingati Allah ﷻ adalah ibadah yang menjauhkan kita dari kelalaian-Nya, dan mendekatkan kita kepada-Nya.

Dia. Islam menekankan kepentingan mengingati Allahﷻ.

Ketiga: Seorang Muslim yang berakal pasti akan mengutamakan semua amalan mulia dalam hidupnya dan melakukan amal soleh dengannya, iaitu mengingati Allahﷻ. Ini bertepatan dengan hadis sahih daripada Abi Darda' RA, katanya, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:

اَلَا أُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرِ أَعْمَالُِمْ, وَازْكَاهَا عِدَ مَلِيكُمْ, وَأْفَعِهَا فِي دَرِجَ,اتُمْ لَكُمْ مِنْ إِنْفَاقِ الذّ َهَبِ وَالْوَرِقِ, وَخَيْرٌ لَكُمْ مِنْ تَلْقَوْا عَدُوَّكُمْ فَتَاض ْرَبْتَاض وَيَضْرِبُوا أعناقكُمْ? قالوا: بَلَى, قَالَ: ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى

Maksudnya: "Adakah kamu mahu aku beritahu kamu tentang amalan terbaik, yang lebih suci di sisi raja kamu, akan mengangkat darjat kamu, dan lebih baik daripada kamu membelanjakan emas dan perak, adalah lebih baik bagi kamu jika kamu menghadapi musuh kamu dan memenggal lehernya atau mereka memenggal leher kamu? Mereka (para sahabat) menjawab: "Ya." Rasulullah ﷺ berkata: "Ingatlah Allah SWT."

Diriwayatkan oleh al-Tirmizi (3299) dan Ahmad (20713)



Keempat: Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya al-Wabil al-Sayyib menyebut tentang kelebihan zikir:

Menghalau syaitan.
Membawa keredhaan Tuhan.
Menghilangkan keresahan hati yang sedih.
Hati menjadi tenang dan gembira.
Menguatkan hati dan jasad.
Menyinari hati dan wajah.
Rezeki datang.

Orang yang berzikir akan merasakan kemanisan iman dan ketenangan.

Kedatangan cinta al-Rahman yang merupakan jiwa Islam. Mendekatkan diri dengan Tuhan sehingga dia termasuk dalam golongan orang yang mencapai tahap ihsan, iaitu beribadah kepada Tuhan seolah-olah melihat-Nya. Kedatangan inabah, iaitu kembali kepada Allah SWT. Semakin banyak seseorang kembali kepada Tuhan dengan banyak berzikir kepada-Nya, maka hatinya juga akan kembali kepada Tuhan dalam setiap keadaan.

Seseorang akan semakin dekat dengan Allah mengikut kadar zikirnya kepada Allah SWT. Semakin dia lalai berzikir, maka dia juga akan semakin jauh daripada-Nya. Ilmu tentang Tuhan (mengenal Tuhan) akan semakin bertambah. Semakin banyak berzikir, semakin bertambah ilmu tentang Tuhan.

Membawa keredhaan Tuhan.
Menghilangkan keresahan hati yang sedih.
Hati menjadi tenang dan gembira.
Menguatkan hati dan jasad.
Menyinari hati dan wajah.
Rezeki datang.

Orang yang berzikir akan merasakan kemanisan iman dan ketenangan.

Kedatangan cinta al-Rahman yang merupakan jiwa Islam. Mendekatkan diri dengan Tuhan sehingga dia termasuk dalam golongan orang yang mencapai tahap ihsan, iaitu beribadah kepada Tuhan seolah-olah melihat-Nya.

Kedatangan inabah, iaitu kembali kepada Allah SWT. Semakin banyak seseorang kembali kepada Tuhan dengan banyak berzikir kepada-Nya, maka hatinya juga akan kembali kepada Tuhan dalam setiap keadaan.

Seseorang akan semakin dekat dengan Allah mengikut kadar zikirnya kepada Allah SWT. Semakin dia lalai berzikir, maka dia juga akan semakin jauh daripada-Nya. Ilmu tentang Tuhan (mengenal Tuhan) akan semakin bertambah. Semakin banyak berzikir, semakin bertambah ilmu seseorang tentang Tuhan.

Takut kepada Rabb 'Azza wa Jalla datang dan semakin menghinakan diri di hadapan-Nya. Manakala orang yang lalai dalam berzikir, akan semakin hilang rasa takutnya kepada Allah.

Akan mencapai apa yang Allah SWT firmankan. Firman Allah SWT;

  • (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ) 
فَذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ
Maksudnya: "Maka ingatlah kepada-Ku, maka Aku akan mengingatimu."

Surah al-Baqarah (152)


Ini boleh disembunyikan. Ibn Qayyim pernah mendengar daripada gurunya, Ibn Taimiyyah berkata: Zikir itu bagi hati seperti air bagi ikan, jadi bagaimana keadaan ikan apabila ia meninggalkan air?

الذِّكْرُ لِلْقَلْبِ مِثْل الْمَاء لِلسَمَكِ فَكَيْفَ يَكُوْن حَال الْسَمَك إِذَا فَارقَ الْمَاء؟

Maksudnya: "Zikir pada hati itu seperti air yang diperlukan oleh ikan. Lihatlah apa yang akan berlaku jika ikan itu terpisah dari air?"a: "Zikr pada hati adalah seperti air yang diperlukan oleh ikan. Lihat apa yang akan berlaku jika ikan itu terpisah dari air air?" pada hati itu seperti air yang diperlukan ikan. Lihat apa yang akan berlaku jika ikan dipisahkan dari air?”

Menghilangkan keresahan hati yang sedih.
Hati menjadi tenang dan gembira.
Menguatkan hati dan jasad.
Menyinari hati dan wajah.
Rezeki datang.

Orang yang berzikir akan merasakan kemanisan iman dan ketenangan.

Kedatangan cinta al-Rahman yang merupakan roh Islam.
Mendekatkan diri kepada Tuhan sehingga dia termasuk dalam golongan orang yang mencapai tahap ihsan, iaitu beribadah kepada Tuhan seolah-olah melihat-Nya.

Kedatangan inabah, iaitu kembali kepada Allah SWT. Semakin seseorang kembali kepada Tuhan dengan banyak berzikir kepada-Nya, semakin hatinya juga akan kembali kepada Tuhan dalam setiap keadaan.

Seseorang akan semakin dekat dengan Allahﷻ mengikut kadar zikirnya kepada Allahﷻ. Semakin dia lalai berzikir, semakin dia juga akan semakin jauh daripada-Nya.

Ilmu tentang Tuhan (mengenal Tuhan) akan semakin bertambah. Semakin banyak berzikir, semakin bertambah ilmu seseorang tentang Tuhan.
Ketakutan kepada Rabb 'Azza wa Jalla datang dan semakin merendahkan diri sebelum ini. Dia. Manakala orang yang lalai dalam berzikir akan hilang rasa takutnya kepada Tuhan.

Hati menjadi tenang dan gembira.
Menguatkan hati dan jasad.
Menerangi hati dan wajah.
Rezeki datang.

Orang yang berzikir akan merasakan kemanisan iman dan ketenangan.

Ketibaan cinta al-Rahman yang merupakan roh Islam.

Mendekatkan diri kepada Tuhan sehingga dia termasuk dalam golongan orang yang mencapai tahap ihsan, iaitu beribadah kepada Tuhan seolah-olah melihat-Nya.

Kedatangan inabah, iaitu kembali kepada Allahﷻ. Semakin seseorang kembali kepada Tuhan dengan banyak mengingati-Nya, hatinya juga akan kembali kepada Tuhan dalam setiap keadaan.

Seseorang akan semakin dekat dengan Allahﷻ mengikut kadar mengingati Allahﷻ. Semakin dia lalai membaca, semakin dia juga akan semakin jauh daripada-Nya.

Ilmu tentang Tuhan (mengenal Tuhan) akan semakin meningkat. Semakin banyak berzikir, semakin banyak ilmu seseorang tentang Tuhan.

Rasa takut kepada Rabb 'Azza wa Jalla datang dan semakin menghinakan dirinya di hadapan-Nya. Manakala orang yang lalai dalam berzikir akan hilang rasa takutnya kepada Tuhan.

Akan mencapai apa yang Allah ﷻ firmankan. Kata-kata Allahﷻ:

  • (بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ) 
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنَسَاُمْ انَفُسَهُمْ ۚ ولَِٰكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Maksudnya: "Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang melupakan Tuhan, lalu Tuhan menjadikan mereka melupakan diri mereka sendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasik.”

[Surah al-Hasyr: Ayat  (19)]


Zikir adalah cahaya bagi pemiliknya di dunia, di alam kubur, dan pada hari kiamat.
Zikir adalah ra'su al-Umur (ibu segala sesuatu). Sesiapa yang dibenarkan membaca zikir, maka dia akan memperoleh pelbagai manfaat. Sesiapa yang terlepas dan melepaskan diri daripada zikir ini, maka dia terlepas daripada pelbagai amal soleh.
Zikir akan memberi amaran kepada hati yang sedang tidur nyenyak. Hati akan bangun semula dengan berzikir.
Orang yang berzikir akan lebih dekat dengan Tuhan dan bersama-Nya. Kebersamaan di sini adalah kebersamaan yang istimewa, bukan sekadar Tuhan bersama untuk mengetahui atau menutupi.

Semoga Allah SWT menjadikan kita antara orang-orang yang berzikir. Sekali lagi di bulan Ramadhan al-Mubarak ini dan di 10 hari terakhir Ramadhan, marilah kita basahi lidah kita dengan zikrullah. Amin.

Akhukum fillah,


Referensi: 
Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri

No comments:

Post a Comment

Abdullah bin Busra رضي الله عنه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads