السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Foto Illustration - Abu Jundal Ibn Suhayl (رضياللهعنه)] |
Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه)
Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) merupakan seorang Sahabat Muhammad Rasulullahﷺ yang awal dan setia, terkenal dengan keimanannya yang mendalam, kesabaran yang tinggi dalam menghadapi penganiayaan yang teruk, dan sumbangan penting kepada masyarakat Islam, terutamanya dalam peristiwa-peristiwa sekitar Perjanjian Hudaybiyyah dan kempen ketenteraan berikutnya.
Biografi dan Peristiwa Utama
Peralihan Agama dan Penganiayaan Awal: Dilahirkan sebagai Al-'As ibn Suhayl, beliau memeluk Islam lebih awal di Makkah, mengikuti jejak langkah abangnya Abdullah ibn Suhayl (رضياللهعنه). Disebabkan kedudukan penting bapanya Suhayl ibn Amr dalam kepimpinan Quraisy, beliau terpaksa merahsiakan keislamannya. Apabila kepercayaannya terbongkar, bapanya telah memukulnya dengan teruk, merantai, dan memenjarakannya di rumah selama bertahun-tahun.
Perjanjian Hudaybiyyah: Ini adalah episod paling terkenal dalam hidupnya. Semasa Muhammad Rasulullahﷺ berada di Hudaybiyyah merundingkan perjanjian damai dengan Quraisy, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) berjaya melarikan diri daripada tahanannya dan datang ke kem Muslim, masih dirantai dan menunjukkan tanda-tanda penyeksaan.
Ujian Iman dan Kesabaran: Bapanya, Suhayl, yang merupakan perunding utama untuk Quraisy, menegaskan bahawa mengikut terma yang dipersetujui secara lisan (walaupun belum ditandatangani), Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) mesti dikembalikan ke Makkah. Muhammad Rasulullahﷺ, meskipun terdapat rayuan emosi Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dan kemarahan sahabat lain seperti Sayidina Umar ibn Al-Khattab(رضياللهعنه), tetap menepati janjinya dan mengembalikan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) , memintanya untuk bersabar dan percaya pada rancangan Allah.
Pembentukan Kumpulan Ghufar: Selepas dikembalikan, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) kemudiannya melarikan diri lagi dan menyertai seorang lagi Muslim yang dianiaya, Abu Basi (رضياللهعنه)r, yang telah menubuhkan sebuah kem berasingan untuk Muslim yang melarikan diri berhampiran laluan perdagangan Laut Merah. Kumpulan ini, yang akhirnya berjumlah sekitar 70 orang dan diketuai oleh Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) selepas kematian Abu Basir, mula memintas dan menyerang kafilah perdagangan Quraisy, yang secara berkesan melumpuhkan ekonomi Makkah. Tekanan ini memaksa Quraisy untuk membuat petisyen kepada Muhammad Rasulullahﷺ, untuk mengubah klausa perjanjian dan mengalu-alukan orang-orang ini ke Madinah, sekali gus memberikan kelegaan kepada semua Muslim yang tertindas di Makkah.
Kehidupan Kemudian dan Kesyahidan: Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dan kumpulannya berpindah ke Madinah, dan dia kemudiannya meyakinkan bapanya, Suhayl, untuk memeluk Islam. Dia kemudian bertempur dalam pertempuran besar bersama tentera Islam, termasuk Perang Al-Yarmuk semasa Kekhalifahan Sayidina Umar ibn Al-Khattab (رضياللهعنه). Dia meninggal dunia pada tahun 18 Hijrah (639 Masihi) di Emmaus, As-Sham (Jordan moden), dalam wabak yang melanda rantau itu.
Watak, Sifat, dan Perbuatan
Keimanan yang Teguh: Sifat Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) yang paling menonjol ialah keimanannya yang teguh, menahan hukuman penjara dan penyeksaan selama bertahun-tahun kerana kepercayaannya.
Ketaatan dan Kesabaran: Walaupun berada dalam keadaan terdesak di Hudaybiyyah, dia menerima perintah Muhammad Rasulullahﷺ, untuk kembali ke Makkah dan bersabar, menunjukkan ketaatan dan kepercayaan yang mendalam.
Keberanian dan Kepimpinan: Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) menunjukkan keberanian yang luar biasa dalam percubaan melarikan diri dan kemudiannya menjadi pemimpin kumpulan yang mengganggu perdagangan Quraisy, menunjukkan pemikiran strategik dan keazaman untuk melawan penindasan.
Ketakwaan kepada Ibu Bapa: Walaupun bapanya menganiayanya, apabila Sayidina Umar ibn Al-Khattab (رضياللهعنه) menawarkannya sebilah pedang untuk membunuh Suhayl, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) enggan menerimanya, menunjukkan rasa hormat terhadap ikatan kekeluargaan.
Sumbangan Mendalam kepada Islam
Kisah dan tindakan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dianggap sebagai faktor utama dalam kejayaan jangka panjang Perjanjian Hudaybiyyah. Penderitaannya dan tekanan ekonomi yang dikenakan oleh kumpulan yang dipimpinnya secara langsung menyebabkan kaum Quraisy secara sukarela meminta penyingkiran klausa yang paling merugikan umat Islam, menunjukkan bagaimana daya tahannya akhirnya memudahkan kemenangan politik dan strategik utama untuk negara Islam yang masih muda. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) kekal sebagai tentera Islam yang berdedikasi sepanjang hayatnya, berjuang dalam pertempuran penting dan akhirnya mencapai kesyahidan.
Muhammad Rasulullahﷺ berangkat ke Kaabah untuk umrah bersama 1400 orang sahabat setelah bermimpi. Apabila orang-orang musyrik mendengar hal ini, mereka memutuskan untuk tidak membenarkan orang Islam memasuki Kaabah. Kemudian, Muhammad Rasulullahﷺ singgah di Hudaybiyya. Muhammad Rasulullahﷺ berkata kepada utusan yang datang dari Makkah, "Kami datang ke sini bukan untuk memerangi sesiapa pun. Kami datang hanya untuk menunaikan umrah, untuk bertawaf di sekitar Kaabah." Walau bagaimanapun, orang-orang musyrik berkeras. Mereka berkata bahawa mereka bertekad untuk tidak membenarkan orang Islam memasuki Kaabah. Selepas berbincang dan berbincang, mereka memutuskan untuk membuat perjanjian.
Abu Jandal merupakan seorang yang awal memeluk Islam, mengikuti jejak langkah abangnya Abdullah ibn Suhayl. Disebabkan kedudukan bapa mereka Suhayl ibn Amr dalam kepimpinan Quraysh, Abu Jandal dan Abdullah dianiaya dan menyembunyikan penukaran agama mereka. Abdullah memeluk Islam dan dengan bijaknya menunggang bersama barisan hadapan Quraysh ke Badar di mana dia bertukar pihak dan menyertai Muhammad dan berperang menentang orang musyrik Quraysh dan bapanya pada keesokan harinya. Apabila Suhayl mengetahui bahawa anak keduanya seorang Muslim, dia menyuruh anaknya dipukul dan dikurung di rumah. Abu Jandal kekal dalam keadaan ini di bawah pengawasan rapi dan hukuman berat selama beberapa tahun sehingga masa Perjanjian Hudabiyyah.
Mendengar bahawa Muhammad hampir tiba di Mekah dan akan datang, Abu Jandal, yang dirantai, melarikan diri dan berlari ke perkhemahan orang Islam di Hudaybiyyah.Orang Islam terkejut melihat keadaannya. Menurut perjanjian itu, mana-mana penduduk Mekah yang cuba memeluk Islam dan melarikan diri ke Madinah tanpa kebenaran penjaganya akan dikembalikan ke Mekah. Setelah melihat anaknya dan memahami bahawa dia cuba melarikan diri ke tempat perlindungan Muhammad, Suhayl menunjuk ke arah anaknya dan memberitahu mereka bahawa dia akan menjadi orang pertama yang dikembalikan kepada Quraisy. Abu Jandal berseru kepada orang Islam bahawa mereka akan mengembalikannya kepada orang musyrik apabila dia datang kepada mereka sebagai seorang Muslim. Malangnya, Muhammad terpaksa mengembalikan Abu Jandal tetapi menggalakkannya untuk tetap teguh.[5]
Orang-orang musyrik melantik Suhayl bin Amr untuk perjanjian itu. Suhayl belum menjadi Muslim pada masa itu, dia adalah musuh Islam yang ganas. Dia membantah menulis Bismillah dan menyebut Muhammad Rasulullahﷺ sebagai "Rasul Allah". Muhammad Rasulullahﷺ berkata, "Jika kami percaya bahawa kamu adalah Rasul Allah, kami tidak akan memerangi kamu." Anak lelaki Suhayl, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) , juga ada di sana.Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) menjadi seorang Muslim pada tahun-tahun awal Islam dan dengan itu mengalami penyeksaan oleh bapanya. Kelakuan bapanya yang tidak hormat terhadap Muhammad Rasulullahﷺ ini membuatnya sangat tidak selesa. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) menundukkan kepalanya kerana malu. (Selepas penaklukan Makkah, Suhayl juga menjadi seorang Muslim)
Akhirnya, terma-terma perjanjian itu ditentukan dan ditulis. Menurut ini, orang musyrik dan orang Islam tidak akan berperang antara satu sama lain selama 10 tahun, orang Islam akan kembali tanpa bertawaf mengelilingi Kaabah pada tahun itu tetapi mereka akan dapat bertawaf pada tahun berikutnya. Muhammad Rasulullahﷺ tidak akan dapat membawa orang Makkah yang ingin menjadi Muslim bersamanya dan Muhammad Rasulullahﷺ tidak akan menghalang para Sahabatnya yang ingin tinggal di Makkah. Terdapat beberapa terma lain dalam perjanjian itu.
Terma-terma perjanjian itu telah selesai tetapi ia belum ditandatangani lagi. Pada saat itu, sesuatu yang tidak dijangka berlaku: Seorang pemuda yang terbelenggu datang kepada Muhammad Rasulullahﷺ sambil mengheret belenggu. Lelaki ini ialah Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) , anak Suhayl bin Amr. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dirantai oleh orang-orang musyrik kerana dia telah menjadi seorang Muslim. Suhayl menyeksa Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dengan kejam seperti yang dilakukannya terhadap anaknya yang seorang lagi, Abdullah. Dia menjadi sangat marah apabila melihat Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). Dia berjalan ke arah anaknya. Dia mula memukul mukanya dengan dahan berduri di tangannya. Kemudian dia berkata, "Wahai Muhammad! Inilah orang pertama yang akan kamu kembalikan kepadaku mengikut perjanjian kita." Muhammad Rasulullahﷺ berkata bahawa perjanjian itu belum ditandatangani dan memintanya untuk tidak memasukkan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dalam perjanjian ini. Walau bagaimanapun, Suhayl tidak menerimanya. Dia berkata dia tidak akan menandatangani perjanjian itu jika dia tidak mengembalikan anaknya kepadanya. Kemudian, Muhammad Rasulullahﷺ mengembalikannya. Selepas itu, perjanjian itu ditandatangani.
Suhayl memegang anaknya dan mula mengheretnya. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) berkata kepada orang-orang Islam seperti berikut: "Wahai orang Islam! Adakah kamu mengembalikan aku kepada orang-orang musyrik sedangkan aku datang kepada kamu sebagai seorang Muslim? Tidakkah kamu tahu bahawa aku telah diseksa? Wahai orang Islam! Adakah kamu mengembalikan aku kepada orang-orang musyrik supaya mereka akan menyeksa aku dan meninggalkan agamaku?" Orang-orang Islam tidak dapat menahan ratapannya dan mula menitiskan air mata. Nabi mendekati Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dan menghiburkannya:
“Wahai Abu Jandal! Perjanjian damai antara kami dan mereka telah selesai. Bersabarlah sedikit lagi dan nantikan ganjarannya daripada Allah. Tidak syak lagi bahawa Allah SWT akan menciptakan jalan keluar untukmu dan untuk orang-orang Islam yang lemah dan terlarang yang berada di dekatmu. Kami telah membuat perjanjian damai dengan orang-orang ini dan kami berjanji kepada mereka atas nama Allah. Kami tidak boleh mungkir janji kami kepada mereka.”
Selepas itu, Muhammad Rasulullahﷺ meminta Suhayl sekali lagi untuk membebaskan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). Apabila Suhayl menolaknya, Nabi berkata, "Kalau begitu, bawalah dia di bawah perlindunganmu." Suhayl juga menolak permintaan Muhammad Rasulullahﷺ ini.
Walau bagaimanapun, Mikraz bin Hafs dan Huwaytib bin Abduluzza, yang datang bersama Suhayl, berkata, "Wahai Muhammad! Kami akan membawanya di bawah perlindungan kami demi kamu. Kami tidak akan membiarkannya diseksa."
Kemudian, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) pergi bersama bapanya. Selepas beberapa ketika, Muhammad Rasulullahﷺ bertolak dari Hudaybiyyah bersama para Sahabatnya dan menuju ke Madinah.
Tidak syak lagi, di sebalik perkara-perkara yang kelihatan buruk, terdapat begitu banyak perkara yang baik. Walau bagaimanapun, mereka yang tidak dapat melihat manifestasi rahmat ilahi di sebalik tabir berasa sedih. Malah, Perjanjian Hudaybiyyah membawa banyak perkara yang baik. Abu Basir, yang terdedah kepada penyeksaan kerana dia seorang Muslim dan yang menemui jalan untuk melarikan diri, menetap di Lembah Is di Dhul-Hulayfah. Tidak lama kemudian, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dan ramai Sahabat lain yang melarikan diri dari Makkah dan menyertainya. Para mujahid ini memintas laluan perdagangan Quraisy dan banyak mencederakan orang musyrik. Akhirnya, orang musyrik menghantar pesanan kepada Muhammad Rasulullahﷺ dan berkata, "Demi Allah, demi persaudaraan, beritahu mereka bahawa sesiapa yang datang kepada kamu mulai sekarang akan selamat dan terjamin; dia tidak akan dikembalikan." Kemudian, Muhammad Rasulullahﷺ menulis surat kepada Abu Basir yang menyatakan bahawa mereka boleh kembali kepada keluarga mereka dan memerintahkannya untuk tidak menyerang kafilah lagi.
Selepas beberapa lama, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). dan orang lain yang telah dikembalikan ke Makkah menyangka bahawa mereka hanya akan melarikan diri dari Makkah dan menetap di tempat lain selain Madinah. Dengan berbuat demikian, mereka dapat melepaskan diri daripada penganiayaan mereka dan membiarkan perjanjian itu kekal utuh dan menghalang diri mereka daripada dikembalikan ke Makkah. AbAbu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). Jandal dan yang lain yang diketuai oleh Abu Baseer (رضياللهعنه) berkumpul di sebuah pekan kecil berhampiran pantai Jeddah yang dipanggil Ghufar, dan berita mereka tersebar kepada orang lain yang ingin melarikan diri dari Makkah sebagai orang Islam.
Akhirnya, kumpulan kira-kira 70 orang ini bersama Abu Baseer (رضياللهعنه) dan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). membentuk satu pasukan penyerang untuk memusnahkan kafilah perdagangan Makkah dalam perjalanan mereka ke dan dari Syria. Selama hampir setahun, Quraisy tidak dapat melepasi Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). dan rakan-rakannya, lalu menghancurkan ekonomi Makkah. Quraisy kemudian menulis surat kepada Muhammad Rasulullahﷺ di Madinah memintanya untuk mengalu-alukan orang-orang di Ghufar ke Madinah dan membenarkan mereka menyertainya jauh dari kafilah Makkah. Abu Baseer (رضياللهعنه) meninggal dunia sejurus selepas membaca jemputan Muhammad Rasulullahﷺ ke Madinah, dan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه).memimpin kafilah lelaki dan semua kekayaan yang telah mereka kumpulkan ke Madinah. Apabila mereka tiba di Madinah, Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه). menyambut, dan bertemu semula dengan, abangnya, Abdullah. Untuk beberapa lama, Abu Jandal, Abdullah dan setiap sahabat Muhammad yang lain kekal di Madinah. Tetapi beberapa lama kemudian, Abdullah ibn Suhayl (رضياللهعنه). dan Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) kembali ke rumah mereka di Makkah dan berjaya memujuk bapa mereka untuk bertemu Muhammad Rasulullahﷺ dan memeluk Islam.
Surat Kekacauan
Malaikat Allah sampai kepada Abu Baseer (رضياللهعنه) ketika dia sedang nazak. Selepas Abu Basir membaca surat itu, dia meninggal dunia. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) kembali ke Madinah bersama orang Islam yang berada di sana. Mereka seramai 70 orang.
Kemudian, pada tahun 632, Abdullah ibn Suhayl (رضياللهعنه). pergi ke sana dan syahid dalam Perang Al-Yamamah. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) mendengar berita syahid abangnya dan memberitahu bapanya mengenainya. Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) dan bapanya, Suhayl (رضياللهعنه), berkabung atas Abdullah ibn Suhayl (رضياللهعنه)., dan memutuskan untuk menyertai tentera Islam. Selepas itu, mereka bertempur dalam setiap, atau hampir setiap, pertempuran berikutnya, termasuk Pertempuran Al-Yarmuk.
Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه), yang menghabiskan sisa hidupnya dalam berkhidmat untuk Islam, meninggal dunia pada tahun 18 H semasa pemerintahan Khalifah Sayidina Umar ibn Al Khattab (رضياللهعنه),
Abu Jandal meninggal dunia dalam Wabak Emmaus di Jordan masa kini pada tahun 18 Hijrah atau 639 Masihi.
Semoga Allah meredhainya! [1]
Hadis Diriwayatkan tentang Sahabat semasa Perjanjian Pohon Ridhwan dan Keadaan Peristiwa: Abu Jandal ibn Suhayl (رضياللهعنه) Abdullah ibn Suhayl (رضياللهعنه), Suhayl ibn Amr رضياللهعنه) dan Abu Baseer (رضياللهعنه)
كتاب الجهاد
(1015) Bab: Mengenai Perjanjian Dengan Musuh
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ، أَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ ثَوْرٍ، حَدَّثَهُمْ عَنْ مَعْمَرٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ، عَنِ الْمِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ، قَالَ خَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم زَمَنَ الْحُدَيْبِيَةِ فِي بِضْعَ عَشَرَةَ مِائَةٍ مِنْ أَصْحَابِهِ حَتَّى إِذَا كَانُوا بِذِي الْحُلَيْفَةِ قَلَّدَ الْهَدْىَ وَأَشْعَرَهُ وَأَحْرَمَ بِالْعُمْرَةِ . وَسَاقَ الْحَدِيثَ قَالَ وَسَارَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم حَتَّى إِذَا كَانَ بِالثَّنِيَّةِ الَّتِي يُهْبَطُ عَلَيْهِمْ مِنْهَا بَرَكَتْ بِهِ رَاحِلَتُهُ فَقَالَ النَّاسُ حَلْ حَلْ خَلأَتِ الْقَصْوَاءُ . مَرَّتَيْنِ فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم " مَا خَلأَتْ وَمَا ذَلِكَ لَهَا بِخُلُقٍ وَلَكِنْ حَبَسَهَا حَابِسُ الْفِيلِ " . ثُمَّ قَالَ " وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لاَ يَسْأَلُونِي الْيَوْمَ خُطَّةً يُعَظِّمُونَ بِهَا حُرُمَاتِ اللَّهِ إِلاَّ أَعْطَيْتُهُمْ إِيَّاهَا " . ثُمَّ زَجَرَهَا فَوَثَبَتْ فَعَدَلَ عَنْهُمْ حَتَّى نَزَلَ بِأَقْصَى الْحُدَيْبِيَةِ عَلَى ثَمَدٍ قَلِيلِ الْمَاءِ فَجَاءَهُ بُدَيْلُ بْنُ وَرْقَاءَ الْخُزَاعِيُّ ثُمَّ أَتَاهُ - يَعْنِي عُرْوَةَ بْنَ مَسْعُودٍ - فَجَعَلَ يُكَلِّمُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم فَكُلَّمَا كَلَّمَهُ أَخَذَ بِلِحْيَتِهِ وَالْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ قَائِمٌ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَمَعَهُ السَّيْفُ وَعَلَيْهِ الْمِغْفَرُ فَضَرَبَ يَدَهُ بِنَعْلِ السَّيْفِ وَقَالَ أَخِّرْ يَدَكَ عَنْ لِحْيَتِهِ . فَرَفَعَ عُرْوَةُ رَأْسَهُ فَقَالَ مَنْ هَذَا قَالُوا الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ . فَقَالَ أَىْ غُدَرُ أَوَلَسْتُ أَسْعَى فِي غَدْرَتِكَ وَكَانَ الْمُغِيرَةُ صَحِبَ قَوْمًا فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَتَلَهُمْ وَأَخَذَ أَمْوَالَهُمْ ثُمَّ جَاءَ فَأَسْلَمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " أَمَّا الإِسْلاَمُ فَقَدْ قَبِلْنَا وَأَمَّا الْمَالُ فَإِنَّهُ مَالُ غَدْرٍ لاَ حَاجَةَ لَنَا فِيهِ " . فَذَكَرَ الْحَدِيثَ فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم " اكْتُبْ هَذَا مَا قَاضَى عَلَيْهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ " . وَقَصَّ الْخَبَرَ فَقَالَ سُهَيْلٌ وَعَلَى أَنَّهُ لاَ يَأْتِيكَ مِنَّا رَجُلٌ وَإِنْ كَانَ عَلَى دِينِكَ إِلاَّ رَدَدْتَهُ إِلَيْنَا . فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قَضِيَّةِ الْكِتَابِ قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم لأَصْحَابِهِ " قُومُوا فَانْحَرُوا ثُمَّ احْلِقُوا " . ثُمَّ جَاءَ نِسْوَةٌ مُؤْمِنَاتٌ مُهَاجِرَاتٌ الآيَةَ فَنَهَاهُمُ اللَّهُ أَنْ يَرُدُّوهُنَّ وَأَمَرَهُمْ أَنْ يَرُدُّوا الصَّدَاقَ ثُمَّ رَجَعَ إِلَى الْمَدِينَةِ فَجَاءَهُ أَبُو بَصِيرٍ رَجُلٌ مِنْ قُرَيْشٍ - يَعْنِي فَأَرْسَلُوا فِي طَلَبِهِ - فَدَفَعَهُ إِلَى الرَّجُلَيْنِ فَخَرَجَا بِهِ حَتَّى إِذَا بَلَغَا ذَا الْحُلَيْفَةِ نَزَلُوا يَأْكُلُونَ مِنْ تَمْرٍ لَهُمْ فَقَالَ أَبُو بَصِيرٍ لأَحَدِ الرَّجُلَيْنِ وَاللَّهِ إِنِّي لأَرَى سَيْفَكَ هَذَا يَا فُلاَنُ جَيِّدًا . فَاسْتَلَّهُ الآخَرُ فَقَالَ أَجَلْ قَدْ جَرَّبْتُ بِهِ فَقَالَ أَبُو بَصِيرٍ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْهِ فَأَمْكَنَهُ مِنْهُ فَضَرَبَهُ حَتَّى بَرَدَ وَفَرَّ الآخَرُ حَتَّى أَتَى الْمَدِينَةَ فَدَخَلَ الْمَسْجِدَ يَعْدُو فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم " لَقَدْ رَأَى هَذَا ذُعْرًا " . فَقَالَ قَدْ قُتِلَ وَاللَّهِ صَاحِبِي وَإِنِّي لَمَقْتُولٌ فَجَاءَ أَبُو بَصِيرٍ فَقَالَ قَدْ أَوْفَى اللَّهُ ذِمَّتَكَ فَقَدْ رَدَدْتَنِي إِلَيْهِمْ ثُمَّ نَجَّانِي اللَّهُ مِنْهُمْ . فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم " وَيْلَ أُمِّهِ مِسْعَرَ حَرْبٍ لَوْ كَانَ لَهُ أَحَدٌ " . فَلَمَّا سَمِعَ ذَلِكَ عَرَفَ أَنَّهُ سَيَرُدُّهُ إِلَيْهِمْ فَخَرَجَ حَتَّى أَتَى سِيفَ الْبَحْرِ وَيَنْفَلِتُ أَبُو جَنْدَلٍ فَلَحِقَ بِأَبِي بَصِيرٍ حَتَّى اجْتَمَعَتْ مِنْهُمْ عِصَابَةٌ
Al Miswar bin Makhramah berkata:
Rasulullah (ﷺ) keluar pada tahun al-Hudaibbiyyah bersama lebih sepuluh ratus sahabat dan ketika baginda sampai di Dhu al Hulaifah, baginda memakaikan kalungan dan menandai haiwan korban, dan memasuki keadaan suci Umrah. Kemudian baginda meneruskan tradisi tersebut. Nabi beredar dan ketika baginda sampai di gunung, lalu melalui tempat yang mana seseorang turun (ke Mekah) kepada mereka, haiwan tunggangannya berlutut, dan orang ramai berkata dua kali: Teruskan, teruskan, al-Qaswa telah menjadi letih. Nabi (Semoga kedamaian dilimpahkan kepadanya) berkata: Dia tidak menjadi letih dan itu bukanlah sifatnya, tetapi Dia yang menahan gajah itu telah menahannya. Kemudian baginda berkata: Demi Zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, mereka tidak akan meminta kepadaku sesuatu yang baik yang mereka muliakan yang telah Tuhan sucikan melainkan aku memberikannya kepada mereka. Kemudian dia mendesaknya dan dia melompat bangun lalu dia berpaling daripada mereka, lalu berhenti di hujung al-Hudaibiyyah di sebuah kolam yang sedikit airnya.
Sementara itu, Budail bin Warqa al-Khuza’I datang, dan ‘Urwah bin Mas’ud menyertainya. Dia mula bercakap dengan Nabi (ﷺ). Setiap kali dia bercakap dengan Nabi (ﷺ), dia menangkap janggutnya. Al Mughriah bin Syu’bah berdiri di sisi Nabi (ﷺ). Dia membawa pedang, memakai topi keledar. Dia (Al Mughriah) memukul tangannya (‘Urwah) dengan hujung bawah sarungnya, lalu berkata: Jauhkan tanganmu dari janggutnya. ‘Urwah kemudian mengangkat tangannya dan bertanya: Siapakah ini? Mereka menjawab: Al-Mughirah bin Syu’bah. Dia berkata: Wahai pengkhianat! Bukankah aku menggunakan jawatanku dalam pengkhianatanmu? Pada zaman jahiliyah, Al-Mughirah bin Syu’bah menemani beberapa orang dan membunuh mereka, serta mengambil harta mereka. Kemudian dia datang (kepada Nabi) dan memeluk Islam. Nabi (ﷺ) berkata: Mengenai Islam, kami menerimanya, tetapi mengenai harta benda, kerana ia telah diambil dengan khianat, kami tidak memerlukannya. Dia meneruskan hadis Nabi (ﷺ) berkata: Tuliskan: Inilah yang telah diputuskan oleh Muhammad, Rasul Allah. Kemudian dia menceritakan hadis tersebut. Suhail kemudian berkata: Dan bahawa seorang lelaki dari kami tidak akan datang kepada kamu, walaupun dia mengikuti agama kamu, melainkan kamu menghantarnya kembali kepada kami.
Setelah dia selesai menulis dokumen itu, Nabi (ﷺ) berkata kepada para sahabatnya: Bangunlah dan berkorbanlah dan kemudian bercukurlah. Kemudian datanglah beberapa wanita beriman yang merupakan pendatang. (Allah menurunkan: Wahai orang-orang yang beriman, apabila wanita beriman datang kepada kamu sebagai pendatang). Allah SWT melarang mereka menghantar mereka kembali, tetapi memerintahkan mereka untuk mengembalikan mas kahwin. Kemudian dia kembali ke Madinah. Abu Basir, seorang lelaki dari Quraisy (yang merupakan seorang Muslim), datang kepadanya. Dan mereka menghantar (dua orang) untuk mencarinya; Maka dia menyerahkannya kepada kedua-dua lelaki itu. Mereka membawanya pergi, dan apabila mereka sampai di Dhu Al Hulaifah dan turun untuk makan beberapa kurma yang mereka ada, Abu Basir berkata kepada salah seorang daripada mereka: Demi Allah fulan, bahawa aku fikir pedangmu ini bagus.
Yang seorang lagi menghunus pedang dan berkata: Ya, aku telah mencubanya. Abu Basir berkata: Biar aku melihatnya. Dia membiarkannya dan dia memukulnya sehingga mati, lalu yang seorang lagi melarikan diri dan datang ke Madinah, lalu berlari masuk ke masjid. Nabi (saw) berkata: Lelaki ini telah melihat sesuatu yang menakutkan. Dia berkata: Demi Allah, sahabatku telah terbunuh, dan aku hampir mati. Abu Basir kemudian datang dan berkata: Allah telah memenuhi perjanjianmu. Kamu mengembalikanku kepada mereka, tetapi Allah menyelamatkanku daripada mereka. Nabi (ﷺ) berkata: Celakalah ibunya, penghasut perang! Alangkah baiknya jika dia mempunyai seseorang (iaitu beberapa saudara mara). Apabila dia mendengar perkara itu, dia tahu bahawa dia akan menghantarnya kembali kepada mereka, lalu dia pergi ke tepi laut. Abu Jandal melarikan diri dan menyertai Abu Basir sehingga sekumpulan daripada mereka berkumpul.
{Rujukan: Hadiths Sunan Abu Dawud 2765 ,Book 15,Hadith 289, Book 14 Hadith 2759)
| Reference | : Sunan Abi Dawud 2765 |
| In-book reference | : Book 15, Hadith 289 |
| English translation | : Book 14, Hadith 2759 |
Referensi:
Ahmad b. ʿAlī b. Ḥajr al-ʿAsqalānī, al-Iṣāba fī Tamyīz al-Ṣaḥāba. 8 jilid. (Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyya, 1995), 7:58.
Ibn Qudāma, al-Tabyīn fī Ansāb al-Qurasyīyīn. Ed. oleh Muḥammad Nāyif al-Dulaymī (n.p: Manshūrāt al-Majmaʿ al-ʿIlmī al-ʿIrāqī, 1982), 424-425.
al-ʿAsqalānī, al-Iṣāba, 7:58-59.
Islamiat untuk peringkat O oleh Farkhanda Noor
Samīra al-Zāyid, al-Jāmiʿ fī al-Sīra al-Nabawiyya. 6 jilid. ed pertama. (N.P: al-Maṭbaʿa al-ʿIlmiyya, 1995), 3:74-75n5-8.
Ṣaḥīḥ al-Bukhārī: Kitāb al-Shurūṭ: Bāb al-Shurūṭ fī al-Jihād wa al-Muṣālaḥa maʿa Ahl al-Ḥarb wa Kitāba al-Shuruṭ
Sejarah al-Tabari Jld. 11: Cabaran kepada Empayar A.D. 633-635/A.H. 12-13. SUNY Press. 1 April 1993. ISBN 9780791408520 – melalui Buku Google.
Ibn Qudāma, al-Tabyīn, 424-425
[1]Sirah, 3: 331, 337; Usdul-Ghaba, 5: 160; Muhammed ve İslamiyet, 6: 202-206.
Pengarang:
Ensiklopedia Sahabat


No comments:
Post a Comment