السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Foto Illustrasi - Abu Said (`Amr) bin Huraith (Amru bin Huraits) رضي الله عنه ] |
Sahabat yang anda maksudkan kemungkinan besar ialah 'Amr ibn Hurayth al-Makhzumi (Arab: عمرو بن حريث المخزومي), yang kunya (nama panggilan patronimik)nya ialah Abu Sa'id. Beliau merupakan sahabat Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ yang lebih muda, kerana baginda dilahirkan sekitar tahun 623-624 Masihi, sejurus sebelum Hijrah. Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.. dikatakan telah meletakkan tangannya di atas kepalanya dan mendoakannya.
Berikut adalah ringkasan kehidupan dan peranannya dalam komuniti Islam awal:
Biografi
Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berasal dari puak Bani Makhzum dari suku Quraisy di Makkah. Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} merupakan salah seorang daripada orang Quraisy pertama yang menetap di Kufah, Iraq, yang menjadi sebuah garnisun Arab utama dan pusat pentadbiran.
Kelahiran: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه) dilahirkan sekitar tahun 2 Hijrah (623–624 Masihi).
Watak dan Sifat
Butiran khusus tentang watak dan sifat peribadinya dalam interaksinya dengan Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ adalah terhad kerana usianya yang muda semasa hayat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Walau bagaimanapun, kerjaya Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه) yang kemudiannya sebagai pegawai berpangkat tinggi di bawah Khilafah Umayyah menunjukkan bahawa beliau mempunyai keupayaan pentadbiran dan politik yang kukuh.
Amal Soleh dan Sumbangan kepada Islam
Persahabatan: Keutamaan utama Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} ialah statusnya sebagai sahabat (Sahabi) Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.
Riwayat Hadis: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} meriwayatkan beberapa hadis (kata-kata dan tradisi Nabi).
Tadbir Urus dan Pentadbiran: Sumbangan utama Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} datang dalam tempoh selepas kewafatan Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berkhidmat dalam peranan pentadbiran yang penting, terutamanya di Kufah.
Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} merupakan timbalan gabenor Kufah di bawah beberapa gabenor Umayyah, termasuk Ziyad ibn Abihi dan Ubayd Allah ibn Ziyad.
Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} menjadi orang terkaya di Kufah, menunjukkan kejayaannya dalam urusan pentadbiran dan perniagaannya.
Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dikreditkan dengan memperkenalkan upacara yang menandakan Hari Arafah di Kufah.
Penting untuk diperhatikan bahawa kerjaya politiknya yang kemudiannya melibatkan penjajaran dengan dinasti Umayyah dan penyertaan dalam peristiwa-peristiwa yang dilihat secara berbeza merentasi tradisi Islam, seperti peranannya dalam penindasan pemberontakan Muslim ibn Aqil dan memberi keterangan terhadap Hujr ibn Adi. Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} meninggal dunia di Kufah sekitar tahun 705 Masihi (85 Hijrah).
Abu Sa'id Amr ibn Hurayth al-Makhzumi (رضي الله عنه) ialah seorang Sahabi (Sahabat) Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. dan tokoh terkemuka dalam pentadbiran Islam awal Kufah.
Kelahiran: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dilahirkan sekitar tahun 2 Hijrah (623–624 Masihi).
Zaman Kanak-kanak: Semasa kecil, Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} bertemu Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ., yang dilaporkan mengusap kepala Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dengan tangannya dan berdoa untuknya.
Kematian: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} meninggal dunia di Kufah sekitar tahun 85 Hijrah (705 Masihi).
Watak & Sifat
Kekayaan & Kejayaan: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dikenali sebagai orang terkaya di Kufah, setelah menjadi orang pertama dari suku Quraisy yang menetap di sana.Maklumat mengenai sifat peribadinya pada zaman Nabi adalah terhad disebabkan oleh masa mudanya, tetapi Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berkembang menjadi tokoh yang sangat berpengaruh dan kaya di Kufah.
Kepimpinan & Pidato: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berkhidmat sebagai timbalan gabenor Kufah beberapa kali, menunjukkan kemahiran pentadbiran yang kuat dan keupayaan untuk memimpin semasa ketidakstabilan politik.
Kesetiaan: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} terkenal dengan khidmatnya yang teguh kepada pentadbiran Umayyah, kekal sebagai pegawai penting di bawah beberapa gabenor.
Amal Baik & Sumbangan
Khidmat Pentadbiran: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berkhidmat sebagai timbalan gabenor Kufah di bawah beberapa pemimpin terkemuka, termasuk Ziyad ibn Abihi dan Ubayd Allah ibn Ziyad.
Pemeliharaan Ritual: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dikreditkan dengan memperkenalkan upacara yang menandakan Hari Arafah di Kufah, amalan keagamaan yang penting bagi mereka yang tidak dapat menghadiri Haji di MAKkah.
Pencerita Hadis: Walaupun bukan yang paling prolifik, Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} diiktiraf sebagai pencerita hadis Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ., membantu memelihara rekod ajaran Islam.
Keselamatan: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berkhidmat sebagai ketua shurta (pasukan keselamatan) di Kufah, memainkan peranan penting dalam mengekalkan ketenteraman awam di bandar garnisun yang tidak menentu dari segi sejarah.
Ketajaman Politik: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dikenali kerana keupayaan pentadbirannya, berkhidmat sebagai timbalan gabenor Kufah di bawah beberapa gabenor Umayyah, termasuk Ziyad ibn Abihi dan Ubayd Allah ibn Ziyad.
Kaya: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} menjadi orang terkaya di Kufah pada zamannya.
Pengaruh: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} memegang pengaruh yang ketara dalam politik Kufah semasa pemerintahan Khalifah Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه , Khalifah Sayidina Ali ibn Abi Talib رضي الله عنه , dan Umayyah.
Amal Soleh dan Sumbangan kepada Islam
Sumbangan utama Amr ibn Huraith datang dalam bidang pentadbiran dan politik selepas kewafatan Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.
Tadbir Urus: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berkhidmat dalam jawatan kepimpinan utama, membantu mengurus dan menstabilkan wilayah Islam yang semakin berkembang, terutamanya di Iraq.
Riwayat Hadis: Walaupun bukan salah seorang perawi yang paling prolifik seperti Abu Hurairah atau Abu Sa'id al-Khudri, beliau meriwayatkan beberapa hadis daripada Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ..
Keputusan Agama: Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} dikreditkan oleh sesetengah pihak kerana memperkenalkan upacara yang menandakan Hari Arafat di Kufah.
Nota: Catatan sejarah daripada sumber yang berbeza kadangkala menawarkan perspektif yang bertentangan tentang kerjaya politiknya yang kemudiannya, terutamanya penglibatannya dalam peristiwa yang membawa kepada Pertempuran Karbala dan kesyahidan tokoh-tokoh seperti Muslim ibn Aqil dan Maytham al-Tammar, di mana Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} berpihak kepada pihak berkuasa Umayyah.
Hadith riwayat Abu Said (`Amr) bin Huraith (Amru bin Huraits) رضي الله عنه adalah hadith yang sahih dan termasuk dalam koleksi hadith utama seperti Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud, Sunan at-Tirmidzi, dan Sunan Ibn Majah.
Beberapa hadis terkenal yang diriwayatkan oleh beliau (atau melalui anaknya, Ja'far bin Amr bin Huraithرضي الله عنه, dari bapanya) termasuk:
Hadith tentang Pakaian dan Serban Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.
`Abu Said - Amr bin Huraithرضي الله عنه berkata:
"Seolah-olah saya masih dapat melihat kepada Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ., dan Baginda memakai serban hitam, dan kedua-dua hujung serban itu dijuntaikan antara kedua-dua belikat Baginda (di belakangnya)."
(Riwayat Muslim, Abu Dawud, at-Tirmidzi, Ibnu Majah)
Dalam riwayat lain:
"Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. berkhutbah kepada orang ramai, dan Baginda memakai serban hitam."
(Riwayat Muslim)
Beliau juga meriwayatkan hadith lain mengenai pakaian, menyatakan:
"Saya melihat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. memakai dua baju yang berwarna hijau." (Riwayat Abu Dawud dan Tirmidzi)
Hadis tentang Cendawan (Al-Kama'ah)
``Abu Said - Amr bin Huraithرضي الله عنه berkata:
"Aku mendengar Sa'id bin Zaid berkata: Aku mendengar Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. bersabda: 'Kulat (cendawan) itu sebahagian daripada al-Manna (makanan yang diturunkan Allah kepada Bani Israil), dan airnya merupakan ubat untuk penyakit mata.'"
(Riwayat Bukhari, Muslim, at-Tirmidzi, Ibnu Majah)
Hadith tentang Bacaan dalam Solat Subuh
Daripada ``Abu Said - Amr bin Huraithرضي الله عنه:
"Aku mendengar Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. membaca surah 'Idha al-Shamsu Kuwwirat' (Surah At-Takwir) di dalam solat Subuh."
(Riwayat Al-Nasaie, Ibn Hibban)
Hadith tentang Waktu Sujud
Dalam riwayat lain dari ``Abu Said - Amr bin Huraithرضي الله عنه, beliau meriwayatkan tentang cara para sahabat solat di belakang Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.:
"Tidak seorang pun daripada kami yang membongkokkan badannya (untuk turun sujud) sampailah kami telah benar-benar melihat beliau (Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. sujud."
(Riwayat Muslim)
Hadith-hadith yang diriwayatkan oleh ``Abu Said - Amr bin Huraithرضي الله عنه kebanyakannya berkaitan dengan sifat fizikal Nabi SAW (shamail), cara berpakaian Baginda, dan hukum-hakam solat serta perubatan. Beliau adalah salah seorang sahabat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. yang tergolong dalam kalangan perawi yang meriwayatkan hadith yang sedikit bilangannya, namun riwayatnya diiktiraf kesahihannya.
Hadis riwayat `Abu Said-Amr bin Huraithرضي الله عنه adalah sahih dan dapat ditemui dalam beberapa kitab hadis utama, seperti Shahih Muslim, Sunan Abi Dawud, Sunan At-Tirmidzi, Sunan Ibnu Majah, dan Musnad Ahmad.
Salah satu hadith yang terkenal daripadanya adalah berkaitan dengan sifat solat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ.:
Hadis tentang Gerakan Sujud:
Abu Said-Amr bin Huraithرضي الله عنه , meriwayatkan bahawa ketika para sahabat solat bersama Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ., mereka menunggu sehingga melihat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. meletakkan wajahnya di atas tanah (sujud) sebelum mereka mengikutinya. Dalam riwayat lain, beliau menyatakan bahawa tiada seorangpun dari mereka membungkukkan badan untuk turun sujud sehingga mereka melihat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. sujud. Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim (no. 474) dan Abu Dawud (no. 622), menunjukkan ketelitian para sahabat dalam mengikuti gerakan solat Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ..
| Abu Said Amr ibn Huraiyt al Makzumرضي الله عنه :i terkenal dengan khidmatnya yang teguh kepada pentadbiran Umayyah, kekal sebagai pegawai penting di bawah beberapa gabenor. [Foto Illustrasi] |
Hadis lain yang diriwayatkan oleh Abu Said-Amr bin Huraithرضي الله عنه :
Pakaian (Serban): Beliau meriwayatkan bahawa Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. pernah berkhutbah memakai serban hitam yang ujungnya terjuntai di antara kedua bahu. Hadis ini ada dalam Shahih Muslim dan Sunan Ibnu Majah.
Cendawan (Al-Kama't): Abu Said (Amr) ibn Hurayth (رضي الله عنه} mendengar Sa'id bin Zaid menyampaikan sabda Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. bahawa kulat (cendawan) adalah sebahagian daripada al-Manna, dan airnya ubat mata. Hadis ini ada dalam Shahih Bukhari, Sunan Ibnu Majah, dan At-Tirmidzi.
Dajjal: Dari Abu Bakar Ash-Shiddiq RA, beliau meriwayatkan sabda Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. tentang Dajjal yang akan muncul dari Khurasan dan diikuti oleh orang-orang dengan wajah seperti perisai. Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad.
Tempat Tinggal di Madinah: Diriwayatkan pula bahawa Muhammad Rasulullahصَلَّى ٱللَّٰهُ عَلَيْهِۦ وَسَلَّمَ. memberikan rumah di Madinah dengan batas anak panah kepadanya dan bersabda: "Aku tambahi engkau."
Hadith Yang Riwayatkan olih Abu Said-Amr bin Huraithرضي الله عنه
- Elad, Amikam (2008). "Abd al-Malik and the Dome of the Rock: A further examination of the Muslim sources". Jerusalem Studies in Arabic and Islam. 35: 167–226.
- Hawting, G. R., ed. (1989). The History of al-Ṭabarī, Volume XX: The Collapse of Sufyānid Authority and the Coming of the Marwānids: The Caliphates of Muʿāwiyah II and Marwān I and the Beginning of the Caliphate of ʿAbd al-Malik, A.D. 683–685/A.H. 64–66. SUNY Series in Near Eastern Studies. Albany, New York: State University of New York Press. ISBN 978-0-88706-855-3.
- Morony, Michael G., ed. (1987). The History of al-Ṭabarī, Volume XVIII: Between Civil Wars: The Caliphate of Muʿāwiyah, 661–680 A.D./A.H. 40–60. SUNY Series in Near Eastern Studies. Albany, New York: State University of New York Press. ISBN 978-0-87395-933-9.
- Rowson, Everett K., ed. (1989). The History of al-Ṭabarī, Volume XXII: The Marwānid Restoration: The Caliphate of ʿAbd al-Malik, A.D. 693–701/A.H. 74–81. SUNY Series in Near Eastern Studies. Albany, New York: State University of New York Press. ISBN 978-0-88706-975-8.
- Shaban, M. A. (1971). Isla


No comments:
Post a Comment