السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Foto Illustrasi - Rifa'a bin Rafi' bin Malik bin al-Ajlan (رضي الله عنه) |
Rifa'a bin Rafi' bin Malik bin al-Ajlan (رضي الله عنه) merupakan seorang sahabat yang terkemuka daripada Ansar (Para Penolong) Madinah, yang berasal dari suku Khazraj. Beliau terkenal kerana penerimaan awal Islamnya dan komitmennya yang teguh kepada Nabi Muhammad (ﷺ).
Watak dan Sifat Utama
Keikhlasan Rohani: Beliau terkenal dengan kecintaannya yang mendalam terhadap solat dan pujian spontan kepada Allah. Semasa solat berjemaah, beliau menambah frasa pujian yang indah selepas bangun daripada ruku', yang mendorong Nabi (ﷺ) untuk menyatakan bahawa lebih 30 malaikat berlumba-lumba untuk mencatatnya terlebih dahulu.
Keberanian dan Komitmen: Beliau merupakan seorang pahlawan yang berdedikasi (Mujahid) yang menyertai hampir setiap pertempuran besar bersama Nabi (ﷺ).
Kesetiaan kepada Kepimpinan: Selepas hayat Nabi, beliau kekal sebagai penyokong kuat Khalifah keempat, Ali bin Abi Talib (رضي الله عنه), menyertainya dalam pertempuran Jamal dan Siffin.
Amalan Penting untuk Islam
Ikrar Taat Setia: Beliau hadir di Ikrar Kedua al-Aqabah, satu detik penting yang membuka jalan untuk penghijrahan Nabi (Hijrah) ke Madinah.
Khidmat Ketenteraan: Beliau merupakan seorang "al-Badri" (veteran Badar), satu gelaran yang sangat dihormati oleh umat Islam awal. Beliau juga berperang di:
Uhud
Khandaq
Ikrar Ridwan (Bai'at-e-Rizwan).
Sumbangan Hadis: Beliau berkhidmat sebagai perawi ucapan dan tindakan Nabi, membantu memelihara Sunnah untuk generasi akan datang.
Doa "Hamdan Katheeran": Sumbangannya yang paling terkenal dalam amalan Islam ialah penambahan kata-kata berikut pada kedudukan I'tidal (berdiri selepas ruku'):
"Rabbana wa laka l-hamdu, hamdan katheeran tayyiban mubaarakan feeh"
(Ya Tuhan kami, bagi-Mu segala pujian, pujian yang melimpah-limpah, baik, dan diberkati).
Rifa'a bin Rafi' meninggal dunia semasa pemerintahan awal Muawiyyah (رضي الله عنه), kira-kira sekitar 42 Hijrah (662 CE).
Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) adalah seorang sahabat yang dihormati yang turut serta dalam Perang Badar, di mana beliau syahid. Dua orang saudaranya juga merupakan sahabat dan veteran Badar: Rifa'ah bin Rafi' dan Khallad bin Rafi'.
Ahli Keluarga Sahabat: Anak-anak Rafi' bin Malik
Rafi' bin Malik (رضي الله عنه) ialah seorang sahabat Ansari terkemuka dari suku Bani Khazraj. Beliau merupakan salah seorang daripada 14 orang syahid Islam dalam Perang Badar, yang dianggap sebagai satu penghormatan besar dalam Islam.
Rifa'ah bin Rafi' (رضي الله عنه) ialah saudara kepada Rafi' bin Malik. Beliau juga berperang di Badar dan merupakan seorang sahabat terkemuka yang menyertai semua pertempuran besar bersama Nabi Muhammad (ﷺ), termasuk Uhud dan Parit (Khandaq).
Khallad bin Rafi' (رضي الله عنه) ialah seorang lagi saudara yang mengambil bahagian dalam Perang Badar.
Malik bin Rafi' (رضي الله عنه), seorang lagi saudara, turut menyertai pertempuran tersebut.
Perang Badar: Titik Perubahan
Perang Badar, yang berlaku pada 17 Ramadan 2 Hijrah (13 Mac 624 Masihi), merupakan pertempuran ketenteraan besar pertama dan kemenangan muktamad bagi komuniti Islam awal menentang musyrikin Makkah (Quraisy).
Butiran penting termasuk:
Angkatan Tentera Islam: Kira-kira 313 orang, terdiri daripada Muhajirin (pendatang dari Makkah) dan Ansar (pembantu dari Madinah).
Angkatan Tentera Makkah: Tentera yang jauh lebih besar dan lebih lengkap, terdiri daripada 600 hingga 1,000 askar.
Kepentingan: Kemenangan di Badar, yang disebut dalam al-Quran sebagai Yawm al-Furqan (Hari Pemisahan), telah meningkatkan semangat umat Islam dengan ketara dan mengukuhkan Islam sebagai pasukan yang berdaya maju di rantau ini.
Syuhada: Empat belas orang Islam syahid dalam pertempuran itu, enam daripada Muhajirin dan lapan daripada Ansar, termasuk Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه).
Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) (juga dikenali sebagai Rafi’ bin Malik bin al-‘Ajlan) merupakan seorang sahabat Muhammad Rasulullahﷺ yang terkemuka dari suku Khazraj di Madinah.
Fakta-fakta penting tentang kehidupan dan sumbangan beliau termasuk:
Mualaf Awal: Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) adalah antara enam individu pertama dari Yathrib (Madinah) yang bertemu Nabi di Mekah dan menerima Islam semasa tahun ke-11 dakwah Nabi (kira-kira 620 Masihi).
Pemimpin Ansar: Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) dilantik sebagai salah seorang daripada dua belas ketua (Nuqaba) Ansar semasa Bait Aqaba Kedua, mewakili puak Bani Zurayq.
Kehadiran Ketenteraan: Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) diiktiraf secara meluas atas penyertaannya dalam Bait Aqaba. Sumber berbeza-beza mengenai kehadirannya di Perang Badar, walaupun beberapa tradisi secara eksplisit menyatakan bahawa beliau adalah seorang sahabat Badri.
Syuhada: Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) syahid semasa Perang Uhud pada tahun 3 Hijrah (625 Masihi).
Keluarga Sahabat: Anak-anak lelakinya, termasuk Rifa’ah bin Rafi’ dan Khallad bin Rafi’, juga merupakan sahabat yang menyertai Perang Badar.
Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) dan anak-anak lelakinya memainkan peranan penting dalam perkembangan awal Islam, daripada pertemuan rahsia awal di Makkah hinggalah pertempuran asas di Madinah.
Peranan Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) dalam Bai'ah Aqabah
Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) adalah salah seorang daripada segelintir individu yang menghubungkan hubungan pertama dengan Muhammad Rasulullahﷺ kepada pakatan ketenteraan terakhir sebelum Hijrah.
"Yang Pertama Daripada Yang Pertama": Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) adalah antara enam orang pertama dari Madinah yang memeluk Islam di Aqabah pada tahun 620 Masihi. Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) dikreditkan dengan membawa salinan al-Quran pertama ke Madinah dan membina masjid pertama di sana untuk suku Bani Zurayq, di mana al-Quran dibacakan secara terbuka.
Bai'ah Kedua (Bai'ah Perang): Pada Bai'ah Kedua Aqabah (622 Masihi), Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) ' adalah salah seorang daripada dua belas Nuqaba (ketua) yang dipilih oleh Muhammad Rasulullahﷺ untuk mewakili dan memimpin suku masing-masing.
Memimpin Sumpah: Dalam beberapa tradisi, beliau direkodkan sebagai orang pertama yang mengangkat sumpah setia semasa pertemuan kedua yang bersejarah ini, yang secara rasmi mengikat janji setia Ansar untuk melindungi Nabi ﷺ dengan nyawa mereka.
Sumbangan Anak-anak Lelakinya
Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) membesarkan sebuah keluarga yang sangat komited terhadap perjuangan kenabian. Anak-anak lelakinya dikenali sebagai sahabat Badri, gelaran yang sangat berprestij bagi mereka yang berjuang dalam pertempuran besar pertama Islam.
Rifa’ah bin Rafi’ ((رضي الله عنه)):
Pertempuran Badar: Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) menyertai Perang Badar bersama bapa dan abangnya.
Khidmat Kemudian: Tidak seperti bapanya, yang syahid di Uhud, Rifa’ah terselamat dan terus berkhidmat untuk masyarakat Islam. Beliau kemudiannya berjuang bersama Ali bin Abi Talib (ra) dalam pertempuran Jamal dan Siffin.
Kerendahan Rohani: Rafi’ bin Malik (رضي الله عنه) terkenal melaporkan bahawa bapanya, Rafi’, lebih menghargai penghormatan anak-anaknya yang berjuang di Badar berbanding prestij awalnya sendiri untuk mengangkat Badar Aqaba.
Khallad bin Rafi’ ((رضي الله عنه) ):
Badar dan Selepasnya: Seperti saudaranya, Khallad (رضي الله عنه) adalah seorang veteran Perang Badar.
"Lelaki Yang Bersolat Dengan Buruk": Dalam kesusasteraan Hadis, Khallad (رضي الله عنه) sering dikenal pasti sebagai orang yang diperbetulkan oleh Nabi ﷺ kerana solat terlalu cepat, yang membawa kepada ajaran terkenal tentang keperluan "ketenangan dan ketenangan" (tuma'ninah) dalam solat.
Terdapat seorang sahabat bernama Rifa‘ah bin Raafi bin Malik(رضي الله عنه) bin Ajlaan yang berasal dari kalangan Ansar. Beliau meninggal dunia di bawah pemerintahan awal Muawiyyah. Hadhrat Rifa‘ah bin Malik(رضي الله عنه) bin Ujlan dikenali sebagai Abu Muaz dan ibunya ialah Malik binti Ubay bin Saluol, yang merupakan saudara perempuan ketua orang munafik, Abdullah bin Ubay bin Saluol. Raafi bin Malik(رضي الله عنه) hadir semasa Bai‘at Uqbah serta Perang Badar, Perang Uhud, Perang Khandaq, Bai‘at-e-Rizwan dan semua pertempuran lain yang disertai oleh Nabi saw. Dua orang saudaranya, Khallaad bin Raafi dan Malik bin Raafi mengambil bahagian dalam Perang Badar. (Usdul Ghaaba, Jilid 2, hlm. 279, Rifa’ah bin Raafi’, Dar-ul-Kutub-ul-Ilmiyyah, 2004, Beirut), (At-Tabaqat Al-Kubra, Jilid 3, hlm. 447, Rifa’ah bin Raafi’, Dar Ihya At-turath Al-Arabi, 1990, Beirut)
Muaz bin Rifa'a (رضي الله عنه) meriwayatkan daripada ayahnya – Rifa’a bin Rafi (رضي الله عنه), yang mengambil bahagian dalam Perang Badar – bahawa Jibril (as) [Jibril] bertanya kepada Muhammad Rasulullahﷺ tentang pandangannya tentang para sahabat yang mengambil bahagian dalam Perang Badar? Muhammad Rasulullahﷺ berkata “Yang terbaik di kalangan umat Islam” atau perkataan yang serupa dengannya. Jibril menjawab: “Demikian juga, para malaikat yang mengambil bahagian dalam Perang Badar juga lebih tinggi darjatnya.” Hadis ini terdapat dalam Bukhari. (Sahih Al Bukhari, Kitabul Maghazi, Hadis No.3992)
Berkenaan dengan bagaimana malaikat mengambil bahagian dalam Perang Badar, telah menjelaskan kejadian ini dalam ulasannya tentang Bukhari, “Tuhan Yang Maha Kuasa menyatakan dalam Al-Quran:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
إِذْ يُوحِى رَبُّكَ إِلَى ٱلْمَلَـٰٓئِكَةِ أَنِّى مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا۟ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ۚ سَأُلْقِى فِى قُلُوبِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ ٱلرُّعْبَ فَٱضْرِبُوا۟ فَوْقَ ٱلْأَعْنَاقِ وَٱضْرِبُوا۟ مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍۢ ١٢
"Ingatlah wahai Nabi, ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat, "Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka teguhkanlah pendirian orang-orang yang beriman. Aku akan memasukkan rasa takut ke dalam hati orang-orang kafir, maka pancunglah leher mereka dan pancunglah ujung jari mereka."
[Surah Al Anfal: Ayat 12]
Darbul A‘naaq, Darbur Riqaab dan Darb Kulla Banaan bermaksud memukul dengan kekuatan penuh dan memastikan sasaran tetap kelihatan.” Terdapat dua atau tiga riwayat yang serupa. . Muhammad Rasulullahﷺ telah menyaksikan ini serta para Sahabat dan Wali-wali yang lain (iaitu malaikat mengambil bahagian dalam pertempuran).
Semasa Perang Badar, musuh berkhemah di atas gundukan batu yang tinggi dan Muhammad Rasulullahﷺ berkhemah di kaki bukit itu. Sebilangan kecil umat Islam bersembunyi untuk musuh. Tambahan pula, disebabkan oleh angin kencang, hujan turun dengan lebat. Setiap anak panah yang dilepaskan oleh para sahabat berjaya mengenai sasarannya. Musuh-musuh bingung melihat para sahabat berjuang dengan tekad dan keazaman yang begitu tinggi. Semua ini adalah kerana pengaruh Ilahi para malaikat dan telah dijanjikan kepada Muhammad Rasulullahﷺ dengan kata-kata berikut:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ
إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَٱسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّى مُمِدُّكُم بِأَلْفٍۢ مِّنَ ٱلْمَلَـٰٓئِكَةِ مُرْدِفِينَ ٩
“"Ingatlah" ketika kamu berdoa kepada Tuhanmu untuk meminta pertolongan, Dia menjawab, "Sesungguhnya Aku akan membantumu dengan seribu malaikat yang diikuti oleh ramai malaikat."
(Surah Al Anfal: Ayat 9)
Beliau juga menulis, “Selepas hijrah ke Madinah, Sayidina Abbas (رضي الله عنه) kekal di Makkah dalam keadaan menyembah berhala, tetapi pada masa yang sama bersimpati dengan Muhammad Rasulullahﷺ dan memberitahunya tentang tipu daya penduduk Makkah.
Dalam erti kata lain, melalui Sayidina Abbas (رضي الله عنه), para malaikat menggunakan pengaruh mereka. (Beginilah cara para malaikat bekerja). Di sebalik semua kejadian ini adalah kerja para malaikat. Kemenangan dan kejayaan peperangan yang disaksikan oleh Muhammad Rasulullahﷺ merupakan tafsiran ayat yang memberi inspirasi kepada iman:
اَنِّیۡ مُمِدُّکُمۡ بِاَلْفٍ مِّنَ الْمَلٰٓئِکَۃِ مُرْدِفِیۡنَ
[Aku akan membantu kamu dengan seribu malaikat, yang saling mengikuti]”
Oleh itu, inilah makna yang lebih mendalam di mana Tuhan Yang Maha Kuasa menyatakan bahawa Dia mengutuskan malaikat untuk berperang. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna para malaikat berperang secara fizikal. Menurut sesetengah riwayat, terdapat yang menyatakan bahawa luka yang ditimbulkan oleh para malaikat [ke atas musuh] adalah sama sekali berbeza dari segi rupa dengan luka yang ditimbulkan oleh para Sahabat; ini sama sekali salah. Hakikatnya ialah mereka mengarahkan fakulti manusia dan memastikan ia digunakan dengan cara yang terbaik. Apabila semua ini berlaku melalui pengaruh para malaikat, maka seolah-olah merekalah yang sebenarnya berperang.
(Fath-ul-Bari, Sharah Sahih al-Bukhari, Kitabul Maghazi, Vol 7, hlm. 312, Hadis No. 3992, Araam Baagh, Karachi)
Yahya meriwayatkan daripada Muaz bin Rifa‘a bin Rafi bahawa Rifa‘a (رضي الله عنه) adalah antara mereka yang mengambil bahagian dalam Perang Badar dan bapanya, Ra'afi, adalah antara mereka yang hadir di Bai‘at di Uqbah. Ra'afi pernah berkata kepada anaknya, Rifa‘a, bahawa baginya menyertai Perang Badar adalah lebih mulia dan lebih penting daripada berbai‘at di Uqbah.
(Sahih Al-Bukhari, Kitabul Maghazi, Hadis No. 3993)
Menjadi sebahagian daripada Perang Badar adalah satu penghormatan yang besar. Rifa‘ah bin Raafi(رضي الله عنه) juga menyertai Perang Jamal dan Sifin bersama Hadhrat Ali. Menurut sebuah riwayat, ketika Talha (رضي الله عنه) dan Zubair(رضي الله عنه) berangkat ke Basra bersama tentera, isteri Abbas bin Abdul Muttalib (رضي الله عنه), Ummu Al-Fazl binti Harith memberitahu Sayidina Ali (رضي الله عنه) tentang pemergian mereka. Setelah itu, Sayidina Ali (رضي الله عنه) berkata, “Saya hairan dengan hakikat bahawa orang ramai menyerang Sayidina Usman (رضي الله عنه), dan membunuhnya syahid, namun, tanpa sebarang paksaan mereka mengambil bai’at saya; saya tidak memaksa sesiapa pun untuk masuk ke dalam bai’at saya. Orang ramai mengambil bai’at dengan rela hati dan Talha (رضي الله عنه), dan Zubair (رضي الله عنه), adalah antara mereka. Namun kini mereka telah bertolak ke Iraq dengan tentera.”

No comments:
Post a Comment