Friday, January 17, 2025

Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها

(Photo Illustrasi}

Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها adalah seorang hamba. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها mendengar bahawa Nabi menyeru manusia kepada Islam. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها melihat beberapa orang yang beriman kepada Rasulullah disiksa. Di sebalik tekanan dan penyeksaan ini, cahaya kepercayaan mula mencerahkan hatinya. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها menjadi seorang Muslim walaupun dia tahu bahawa dia akan menghadapi kesukaran. Oleh itu, dia menyingkirkan perhambaan rohani walaupun dia kekal sebagai hamba secara material.  

Tuan Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها adalah musuh Islam yang keras hati. Sebaik sahaja dia mendengar bahawa dia menjadi seorang Muslim, dia menjadi marah. Dia mahu menghalangnya. Dia mengambil tindakan sekali gus. Dia melakukan penyeksaan yang tidak dapat dibayangkan kepadanya. Dia fikir dia akan dapat menghalangnya dan membuat dia menyembah berhala lagi. Walaupun seksaan yang ditimpakan ke atasnya, Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها tetap teguh dengan keyakinannya. Manusia tidak akan melepaskan kebenaran apabila dia menemuinya.

Ketabahan Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها ini membuatkan dia gila. Apabila dia gagal untuk menghalangnya, dia memanggil Abu Jahal, yang senang mengganggu dan menyeksa orang Islam. Ini akan menjadi kesenangan yang besar bagi Abu Jahal. Dia tiba di sana serta merta. Dia sedaya upaya membuatkan Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها meninggalkan agamanya. Dia fikir dia akan dapat memadamkan cahaya kepercayaan kepadanya. Namun, Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها tabah dengan hebatnya. Situasi ini membuatkan dia semakin geram dan geram menyebabkan dia meningkatkan tahap penyeksaan.

Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها menjadi contoh yang baik dari ketetapan berikut: “Iman adalah cahaya dan kekuatan. Ya, seseorang yang memperoleh kepercayaan yang benar boleh mencabar seluruh alam semesta dan diselamatkan daripada tekanan peristiwa di bawah kekuatan kepercayaannya.” Sebaliknya, dengan siksaan yang tidak tertahankan yang mereka timpakan kepada seorang wanita miskin, Abu Jahal dan orang-orang musyrik yang lain termasuk dalam skop ketetapan berikut: "Kekafiran mengubah manusia menjadi binatang yang lemah dan makhluk yang lemah." Bagaimana lagi boleh digambarkan menyeksa dan menghina hamba perempuan kecuali kelemahan dan kebinatangan?

Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها menjadi sangat lemah dan kehilangan matanya akibat seksaan yang ditimpakan kepadanya. Keadaan ini membuat Abu Jahal yang hatinya tertutup oleh kegelapan kekufuran, berharap dan berkata, “Tuhan kami Lat dan Uzza telah menjadikan kamu buta kerana kamu berhenti menyembah mereka. Tinggalkan Islam dan mereka akan membuat mata anda melihat semula.”

Namun, hati Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها penuh dengan keyakinan. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها tidak pernah percaya bahawa kepingan batu dan kayu, yang tidak dapat membahayakan atau memberi manfaat kepada sesiapa, boleh melakukan perkara seperti itu. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها menyedari bahawa itu adalah alat ujian untuknya. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها tabah dengan akidahnya. Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها berkata kepada Abu Jahal dengan penuh keikhlasannya:

“Tidak. Saya bersumpah dengan Allah bahawa Lat dan Uzza, yang kamu sembah sebagai tuhan tetapi hanya kepingan kayu dan batu, tidak boleh membahayakan dan tidak memberi manfaat kepada sesiapa pun. Mereka tidak mengetahui siapa yang menyembah mereka dan mereka tidak mengetahui orang yang tidak menyembahnya. Ini adalah tugas Tuhanku. Tuhanku mempunyai kuasa untuk membuatku melihat lagi.”

Abu Jahal berasa hairan apabila mendapat jawapan yang tidak disangka-sangka ini. Apabila dia mengatasi rasa terkejutnya, dia mula memukul Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها. Selepas beberapa ketika, dia berhenti memukulnya kerana dia menjadi letih.

Ya, Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها berkata, "Tuhanku berkuasa untuk menjadikan aku melihat kembali." Mungkinkah sukar bagi Tuhan kita, yang menciptakan seluruh alam, manusia, matahari, bulan dan bintang, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan daripada tiada, dan yang mengawal dan memeliharanya, untuk menjadikan Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها dapat melihat semula? Dia pasti berkuasa atas segala-galanya. Mungkinkah Dia tidak dapat berbuat demikian? Sebenarnya, Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها mula melihat semula pada waktu pagi.

Apabila orang-orang musyrik yang datang untuk menyambung penyeksaan pada waktu pagi melihat bahawa dia boleh melihat semula, mereka tercengang. Kepercayaan mereka terhadap berhala mereka menjadi lemah. Sebahagian daripada mereka hampir menjadi Muslim. Namun, Abu Jahal campur tangan. Dia berkata, “Apakah kamu tidak hairan dengan orang gila yang mengikuti Rasulullah ﷺ? Sekiranya apa yang dibawa oleh Rasulullah ﷺ itu benar dan sesuatu yang baik, kita akan pergi kepadanya terlebih dahulu. Bolehkah Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها menemui kebenaran di hadapan kita? Siapa di antara kamu yang melihatnya?”

Orang-orang yang berdekatan dengannya percaya kepada dustanya kerana mereka lalai. Daripada berfikir dan mengambil pelajaran, mereka berkata, "Ini adalah sihir Muhammad." Kemudian, mereka bertahan dalam kejahilan mereka. Kemudian ayat 11 surah al-Ahqaf diturunkan:

“Orang-orang kafir berkata tentang orang-orang yang beriman:

وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَوْ كَانَ خَيْرًۭا مَّا سَبَقُونَآ إِلَيْهِ ۚ وَإِذْ لَمْ يَهْتَدُوا۟ بِهِۦ فَسَيَقُولُونَ هَـٰذَآ إِفْكٌۭ قَدِيمٌۭ ١١

'Sekiranya (perintah ini) adalah perkara yang baik, (orang-orang seperti itu) tidak akan pergi kepadanya terlebih dahulu, sebelum kami!' dan kerana mereka tidak memberi petunjuk dengannya, mereka akan berkata 'Ini adalah kebohongan yang lama!'”

[Surah Al Ahqaf : Ayat 11]


Peristiwa ini meningkatkan keimanan umat Islam dan kekufuran orang-orang kafir. Sebaliknya, Allah Taala menyelamatkan Zinnairah Al Rumiyaرضي الله عنها daripada perhambaan material melalui Saiyiduna Abu Bakar As Sidqueرضي الله عنها kerana keikhlasannya. Saiyiduna Abu Bakar As Sidqueرضي الله عنها membelinya daripada tuannya dan membebaskannya kerana Allah. [1]






References
al-Isaba, 4: 312; Sirah, 1: 340; Usdu’l-Ghaba, 5: 463; Insanu’l-Uyun, 1: 239.
Muhammad ibn Saad. Kitab al-Tabaqat al-Kabir vol. 8. Translated by Bewley, A. (1995). The Women of Madina, pp. 180-181.
Muhammad ibn Ishaq. Sirat Rasul Allah. Translated by Guillaume, A. (1955).
The Life of Muhammad, p. 144. Oxford: Oxford University Press.

https://www.inkoffaith.com/post/zinnirah-a-true-slave-of-allah

"Zunaira, Haritha bint Al-Muammil". www.eslam.de (in German). Retrieved 13 May 2017.

"The Life & Character of the Seal of the Prophets(saw) – Part 9". 17 August 201


[1] al-Isaba, 4: 312; Sirah, 1: 340; Usdu’l-Ghaba, 5: 463; Insanu’l-Uyun, 1: 239.
Read 3.253 times

No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه[Malay]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads