Wednesday, March 5, 2025

Ummu Syuraikرضي الله عنه -

[Foto Illustrasi]
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 

 اَلْحَمْدُ للّٰهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلَامُ عَلىَ اَشْرَفِ اْللأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ سَيِّدِناَ وَمَوْلٰنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِيْنَ، اَمَّا بَعْدُ.

Nama sebenar Ummu Syuraikرضي الله عنه  ialah Ghaziyah binti Jabir bin Hakim. Dia adalah seorang wanita Quraisy yang berasal dari Bani Amir bin Lu'ai. Sejarah mencatatkan bahawa mujahidah itu pernah menjadi isteri kepada Abu al-Akr ad-Dausi. Beliau berperanan dalam menyebarkan Islam di kalangan wanita Quraisy.

Diam-diam Ummu Syuraikرضي الله عنه berkhutbah dan mengajak wanita Quraisy. Tanpa jemu, beliau berdakwah dan menggalakkan wanita Quraisy untuk memeluk Islam. Malah, risiko yang bakal dihadapinya amat berat. Namun, dia sanggup mempertaruhkan nyawanya demi dakwah dan kebenaran

Ancaman penyeksaan dan ugutan terhadap keselamatan nyawa dan harta benda tidak membuatkan Ummu Syuraikرضي الله عنه berundur dari medan dakwah. Baginya iman bukan sekadar kalimat yang diucapkan secara lisan, tetapi pada hakikatnya iman mempunyai akibat, amanah yang mengandungi kesabaran.Kekuatan imannya diuji. Allah mengujinya dengan pelbagai fitnah. Gerakan dakwah Ummu Syuraikرضي الله عنه akhirnya sampai kepada penduduk Makkah. Dia kemudiannya ditangkap oleh orang kafir Quraisy. Kemudian mereka berkata, “Sekiranya bukan kerana kaummu, kami akan melakukan apa yang kami kehendaki kepadamu. Tetapi kami akan menyerahkan kamu kepada mereka."

Ummu Syuraikرضي الله عنه menceritakan tentang penahanan yang dilakukan oleh penduduk Makkah terhadapnya. “Kemudian keluarga Abu al-Akr – iaitu keluarga suamiku – datang kepadaku. Kemudian dia berkata, 'Bolehkah kamu masuk agamanya (Muhammad)? Saya menjawab, 'Demi Allah, saya telah masuk agama Muhammad.

Mereka kemudian berkata, ''Demi Allah kami akan menyiksa kamu dengan siksaan yang berat.'' Kemudian mereka membawa saya dari rumah kami, kami berada di Dzul Khalashah (terletak di San'a) mereka ingin membawa saya ke suatu tempat dengan menunggangi orang yang lemah. unta yang merupakan kenderaan yang paling hodoh dan paling kasar.

Mereka memberi saya makanan dan madu tetapi tidak memberi saya setitik air. Sehingga waktu tengah hari dan matahari terik mereka meletakkan saya dan memukul saya, kemudian mereka meninggalkan saya dalam panas matahari sehingga saya hampir hilang akal, pendengaran dan penglihatan saya. Mereka melakukan ini selama tiga hari. Pada hari ketiga mereka berkata kepadaku, "Tinggalkan agama yang kamu pegang selama ini!"

Ummu Syuraikرضي الله عنه berkata, "Aku tidak lagi mendengar kata-kata mereka kecuali satu persatu perkataan dan aku hanya memberi isyarat dengan jari telunjukku ke langit sebagai tanda tauhid."

Ummu Syuraikرضي الله عنه menyambung, "Demi Allah, ketika aku dalam keadaan seperti itu, ketika aku merasa berat, tiba-tiba aku merasakan sebaldi air sejuk di dadaku, lalu aku segera mengambilnya dan meminumnya dengan sekali teguk."

“Kemudian baldi itu diangkat dan saya lihat ia tergantung di antara langit dan bumi dan saya tidak dapat mengangkatnya. Kemudian baldi itu melekat pada saya untuk kali kedua jadi saya minum daripadanya dan kemudiannya terangkat semula."

''Saya melihat baldi antara langit dan bumi. Kemudian baldi itu sampai kepadaku untuk ketiga kalinya, lalu aku meminumnya sehingga aku kenyang dan menuangkannya ke kepala, muka dan pakaianku."

Kemudian mereka keluar dan melihat saya dan berkata, "Dari manakah kamu mendapat air itu wahai musuh AllahUmmu Syuraikرضي الله عنه menjawab, "Sesungguhnya musuh Allah ialah selain saya yang memusuhi agamaNya? Adapun pertanyaan kamu, dari manakah datangnya air itu, dari Allah yang telah disediakan untukku.'

Ummu Syuraikرضي الله عنه 

Ummu Syuraikرضي الله عنه tidak dapat mencari teman untuk berhijrah bersamanya. Oleh sebab itu, beliau bermusafir bersama keluarga Yahudi ke Madinah. Semasa dalam perjalanan, dia kehabisan air. Keluarga Yahudi mempunyai cukup air tetapi lelaki Yahudi .Ummu Syuraikرضي الله عنه itu berkata dia tidak akan memberi air kepada Ummu Syuraikرضي الله عنه melainkan dia meninggalkan agamanya. Dia mengancam isterinya dengan berkata, "Saya akan memusnahkan kamu jika kamu memberinya air."

Cuaca sangat panas. Matahari sedang terik. Perjalanan dalam keadaan ini tanpa air melemahkan Ummu Syuraikرضي الله عنه. Dia hampir tidak boleh berjalan dan bercakap. Keadaan ini memenuhi harapan lelaki Yahudi itu. Dia meneka dia akan segera meninggalkan agamanya. Namun, Ummu Syuraikرضي الله عنه telah merasai kepercayaan. Dia mempunyai keyakinan yang kuat bahawa dia tidak akan lebih suka akhirat daripada dunia. Dia percaya bahawa Allah akan menghantar pertolongannya dari suatu tempat.

Mereka segera pergi melihat baldi mereka dan mereka mendapati baldi itu masih tertutup rapat dan belum dibuka. Maka mereka berkata, "Kami bersaksi bahawa Tuhan kamu adalah Rabb kami dan kami bersaksi bahawa yang memberi rezeki kepada kamu di tempat ini sesudah kami menyiksa kamu ialah Dia yang mensyariatkan Islam."

Pada hakikatnya, dia mendapat pahala dari tawakalnya kepada Allah. Ketika semua orang sedang tidur, dia merasakan ada air diletakkan di dadanya. Dia mengambil air itu dan meminumnya. Selepas beberapa ketika, dia memanggil untuk menyedarkan orang lain. Apabila lelaki Yahudi itu mendengar suaranya yang nyaring, dia berkata, “Saya mendengar suara seseorang yang telah minum air. Dia kehairanan. Dia bertanya kepada isterinya dan menjerit kepadanya. Dia berang. Ummu Syuraikرضي الله عنه berkata isterinya tidak memberinya air. Dia berkata itu adalah rahmat Allah. Lelaki Yahudi itu mempercayainya. Beliau mengucap kalima ash-shahada dan menjadi Muslim kerana karamah ini. Oleh itu, Ummu Syuraikرضي الله عنهbertindak tabah dalam agamanya dan menyebabkan seorang Yahudi yang memaksanya meninggalkan agamanya untuk menjadi seorang Muslim. Selain itu, dia mendapat rahmat Allah.

Ummu Syuraikرضي الله عنه memberi makan dan minum kepada Rasulullah apabila dia mampu. Dia mengutamakan Rasulullah daripada dirinya sendiri. Suatu ketika, dia tidak makan dan menyimpan sedikit mentega untuk Rasulullah. Dia memanggil pembantunya dan memintanya untuk membawanya kepada Rasulullah. Pembantu rumah itu melakukan seperti yang disuruh. Rasulullah senang dengan pemberian Ummu Syuraikرضي الله عنه. Dia memberitahu pembantu rumah itu supaya tidak mengikat beg kulit itu. Dia membawanya pulang dan menggantungnya di suatu tempat di dalam rumah. Apabila Ummu Syuraikرضي الله عنهmasuk ke dalam rumah, dia melihat beg kulit itu. Ia penuh dengan mentega. Dia memanggil pelayan itu dan memarahinya, "Bukankah saya telah menyuruh kamu membawa mentega ini kepada Rasulullah?" Pembantu rumah memberitahunya bahawa dia membawa beg kulit itu kepada Rasulullah dan dia tidak dapat memahami bagaimana ia boleh penuh dengan mentega. Mereka pergi kepada Rasulullah bersama-sama. Rasulullah berkata itu adalah rahmat Allah. Dia memberitahu mereka supaya tidak mengikat beg kulit itu. Ummu Syuraikرضي الله عنه pulang dengan gembira. Itu adalah pahala cinta kepada Rasulullah. [1]

Maka mereka masuk Islam dan semuanya berhijrah bersama RasulullahUmmu Syuraikرضي الله عنه telah menunjukkan contoh terbaik dalam berdakwah ke jalan Allah.. Keteguhan beliau dalam memperjuangkan akidah dan akidah ketika menghadapi ujian wajar dicontohi.

Maka adalah termasuk perkara yang penting bagi kaum muslimin untuk mengerti apa makna karamah, dan siapakah wali Allah yang terkadang Allah beri karamah dari keutamaan-Nya.

Allah berfirman,

أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّـهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ

 Ingatlah bahwa sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran pada mereka dan tidak pula mereka bersedih hati. Yaitu orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertakwa.” 

[Q.S. Yunus: 62-63]



Rasulullah bersabda dalam sebuah hadis qudsi, Allah berfirman,

مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالْحَرْبِ وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَمَا يَزَالُ عَبْدِي يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا وَرِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا وَإِنْ سَأَلَنِي لَأُعْطِيَنَّهُ وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِي لَأُعِيذَنَّهُ


“Barangsiapa memusuhi wali-Ku maka sungguh dia telah membuka peperangan dengan-Ku, dan tidaklah seorang hamba-Ku mendekat kepada-Ku dengan sesuatu amalan yang lebih Aku cintai daripada amalan yang Aku wajibkan kepada dirinya. Senantiasa hamba-Ku mendekat kepada-Ku dengan amalan-amalan sunah hingga Aku mencintainya. Maka jika Aku telah mencintainya, jadilah Aku pendengarannya yang dia mendengar dengannya, dan matanya yang dia melihat dengannya, dan tangannya yang dia bergerak dengannya, dan kakinya yang dia berjalan dengannya, dan jika dia meminta kepada-Ku sungguh Aku akan memberikannya, dan jika dia memohon perlindungan kepada-Ku, sungguh Aku akan melindunginya.” 


Pertolongan Allah yang berupa wadah air minuman dan juga masuknya Islam oleh orang-orang musyrik itu, cukup menguatkan lagi keyakinan mmu Syuraikرضي الله عنه terhadap janji Allah kepada orang-orang yang beriman bahawa Allah tidak akan mensia-siakan amal perbuatan hamba-hambanya walau sekecil zarah sekalipun.  Akibat keteguhan hatinya dalam mempertahankan Deen Allah ini, beliau menjadi perantara bagi orang-orang musyrik memeluk agama Islam dan itu menjadi kebahagiaan baginya yang tidak boleh ditukar-ganti dengan harta dunia sekalipun.

Rasulullah telah bersabda, “Barangsiapa yang mengajak kepada petunjuk, maka ia akan mendapatkan pahala yang sama seperti orang-orang yang mengikuti petunjuknya, tanpa mengurangi sedikit pun pahala-pahala mereka.  Dan siapa yang mengajak kepada kesesatan, maka ia akan mendapat balasan dosa yang sama seperti dosa orang-orang yang mengikutinya, tanpa mengurangi sedikit pun dosa-dosa-mereka”  

 [HRMuslim].

 
Begitulah setiap muslim dari kita khususnya muslimah, sejatinya harus ada 
semangat yang bergelora untuk mengembalikan syi’ar Allah sekaligus menghilangkan kesyirikan-kesyirikan yang berlaku di muka bumi ini.  Hal ini hanya akan berlaku dengan kembalinya sebuah Daulah Islam yang dapat menyatukan dan mensejahterakan umat Islam seluruh dunia.  Dakwah dalam menegakkan kembali Khilafah ‘ala minhaj nubuwwah bukanlah tugas sesetengah jemaah Islam atau segolongan umat sahaja, tetapi ia menjadi kewajipan yang wajib digalas oleh bahu setiap orang yang bergelar muslim.  Sesungguhnya usaha mulia ini memerlukan pengorbanan yang amat besar dari kita berupa harta dan jiwa raga yang balasannya merupakan syurga Allah seluas langit dan bumi.

[H.R. Al Bukhari].

 
Firman-Allah Subhanahu-WaTaala:

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَـٰرَةٍۢ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍۢ ١٠

تُؤْمِنُونَ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَتُجَـٰهِدُونَ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ بِأَمْوَٰلِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌۭ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ١١
  يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّـٰتٍۢ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَـٰرُ وَمَسَـٰكِنَ طَيِّبَةًۭ فِى جَنَّـٰتِ عَدْنٍۢ ۚ ذَٰلِكَ ٱلْفَوْزُ ٱلْعَظِيمُ ١٢
 “Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dengan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.  Nescaya, Allah mengampuni dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan ke tempat-tempat tinggal yang baik di dalam syurga ‘Adn. Itulah kemenangan yang agung”   

[Surah As-Saff  (61):Ayat 10-12].
 

Maka dengan dasar firman Allahﷻ serta hadis di atas dan juga banyak dari dalil-dalil yang lain, para ulama menjelaskan bahwa wali Allah adalah seseorang yang beriman dan bertakwa kepada Allah dengan keimanan dan ketakwaan yang bagus.


Yang dengan sebab keimanan dan ketakwaannya itulah terkadang 
Allah berikan beberapa keutamaan dari sisi Allah. Keutamaan-keutamaan yang nampak itulah yang disebut dengan karamah.

Karamah adalah semata karunia 
Allah kepada siapa yang dikehendaki-Nya, tidak bisa dipamerkan begitu saja kapanpun dikehendaki.

Adapun orang-orang yang keadaannya sebaliknya, ia seorang muslim yang buruk keimanannya, pelaku kebid’ahan bahkan kesyirikan, mengaku memiliki karamah, mengaku dapat memperlihatkannya bilapun dia ingin, maka kejadian-kejadian luar biasa yang dilakukan oleh dirinya adalah bagian dari apa yang dilakukannya bersama dengan syaitan, kerana karamah 
Allah hanyalah Allah berikan kepada orang yang bertakwa.

Dengan perantara karamah yang 
Allah berikan kepada seseorang, terkadang Allah bukakan pintu hidayah bagi orang lain. Karamah yang Allah berikan seakan menjadi sebuah bukti atau sebagai hujjah baginya di hadapan musuh-musuhnya.

Atau terkadang ada beberapa karamah yang 
Allah jadikan sebagai ujian baik bagi orang tersebut ataupun bagi yang menyaksikannya, apakah akan menambah keimanan mereka kepada Allah, ataukah justru menyebabkan kesombongan yang menyebabkan kebinasaan.

Maka dalam kisah niswah kali ini, kita akan mendapati karamah yang 
Allah berikan kepada salah seorang shahabiyah ini, Allah jadikan sebagai sebab hidayah bagi kaumnya. Dialah Ummu Syuraikرضي الله عنه.

Nama beliau adalah Ghaziyah binti Jabir bin Hakim Al Quraisy radhiyallahu ‘anha. Beliau adalah wanita Quraisy dari Bani Amir bin Luay, Istri dari Abul Akri Ad Dausy.

Mereka termasuk orang-orang Makkah yang menyambut dakwah 
 Rasulullah sebelum beliau hijrah ke Madinah. Islam telah masuk ke dalam hati mereka, mengokohkan keimanannya dan membuat semangat untuk berpegang kepada kebenaran membara di dada mereka.

Maka didapati 
Ummu Syuraikرضي الله عنه berusaha menyebarkan agama dan keyakinannya di tengah kaumnya. Ia mencoba mendatangi wanita-wanita Quraisy untuk mengajak mereka berislam. Tentunya semua bukan tanpa halangan. Gangguan, ujian, dan tekanan adalah suatu kemestian yang mesti dihadapi seseorang dalam berdakwah kepada Allah.


Ketika seruan hijrah ditegakkan, maka berangkatlah Abul Akri Ad Dausy ke Madinah, dalam keadaan ia terhalang untuk membawa serta istrinya, 
 Ummu Syuraikرضي الله عنه. Tertinggallah Ummu Syuraikرضي الله عنه di Makkah.


Ummu Syuraikرضي الله عنه menceritakan keadaan dirinya ketika itu, “Keluarga Abul Akri Ad Dausy (yaitu keluarga suaminya) mendatangiku, lalu mereka berkata, “Jangan-jangan engkau telah berada di atas agamanya (Muhammad)”. Aku berkata, “Sungguh aku telah berada di atas agamanya”.


Mereka berkata “Sungguh kami akan menyiksamu dengan siksa yang pedih”. Kemudian mereka membawaku keluar dari kampung kami menuju ke sebuah tempat bernama Dzilkhulashah. Mereka berjalan dan ingin membuat tempat singgah di tempat tersebut. Mereka membawaku di atas onta yang berjalan lambat, seburuk-buruk, dan sejelek-jelek tunggangan mereka.

Mereka memberi aku makan berupa roti dan madu dan tidak memberiku setetes airpun. Ketika telah sampai kepada pertengahan siang, dan mataharipun mulai memanas, mereka turun dari unta dan membuat tenda.

Mereka meninggalkanku di teriknya matahari hingga hilang akalku, pendengaran, dan penglihatanku. Mereka memperlakukan aku demikian selama tiga hari. Pada hari ketiga mereka berkata kepadaku, “Tinggalkanlah apa yang engkau ada di atasnya.”

'Aku tidak mengetahui apa yang mereka katakan kecuali kata perkata. Tidak jelas dikarenakan kehilangan sebagian kesadaran diri. Aku hanya mengisyaratkan ke langit dengan jari telunjukku sebagai isyarat kepada tauhid.'

Dan demi 
Allah sungguh aku benar-benar berkeyakinan demikian, dan sungguh ketika aku benar-benar merasa kehausan, tiba-tiba aku mendapati sebuah timba ada di atas dadaku. Maka aku mengambilnya dan aku minum darinya satu tegukan, kemudian timba itu terangkat dariku. Aku mengarahkan pandangan, maka ternyata timba tersebut tergantung antara langit dan bumi dan aku tidak mampu meraihnya.

Kemudian timba itu diturunkan kepadaku untuk kali kedua, aku minum darinya satu tegukan. Kemudian timba itu terangkat dariku, dan aku mengarahkan pandangan, maka ternyata timba tersebut tergantung antara langit dan bumi. Kemudian timba itu diturunkan kepadaku untuk kali ketiga, kemudian aku minum darinya hingga aku puas dan aku tuangkan air ke atas kepalaku, wajahku, dan bajuku.

Ketika mereka keluar, mereka melihatku dan mereka berkata, “Dari mana semua ini wahai musuh 
Allah?” Maka aku katakan kepada mereka, “Sesungguhnya musuh Allahbukanlah aku, musuh Allah adalah orang yang menyelisihi agama-Nya.”

Dan adapun ucapan kalian, “Dari mana semua ini,” maka ini adalah dari sisi 
Allah sebagai rezeki yang Allah berikan kepadaku.”

Bergegas mereka menuju sumur dan timba mereka. Mereka mendapatinya di tempatnya dan belum terlepas. Mereka pun seketika berkata, “Kami bersaksi bahwa sesungguhnya Rabbmu adalah Rabb kami dan sesungguhnya Dzat yang telah memberikan rezeki kepadamu adalah Dzat yang telah memberi rezeki untukmu di tempat ini setelah kami berbuat kepadamu apa yang telah kami perbuat. Dialah yang telah membuat syariat Islam.”

Maka kemudian mereka masuk Islam dan berhijrah kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, dan mereka juga mengakui keutamaanku atas mereka dan apa yang telah Allah perbuat atas diriku.

MasyaaAllah... 
Allah untuk memberikan pertolongan dan bantuan-Nya kepada siapa saja yang dikehendaki-Nya. Pertolongan yang Allah berikan kepada Ummu Syuraikرضي الله عنه tidaklah Allah berikan tanpa sebab.

Bahkan sebab adanya pertolongan 
Allah tersebut adalah keimanan dan ketakwaan yang ada di dada  Ummu Syuraikرضي الله عنه yang keimanan tersebut mendatangkan keridhaan Allah dan menjadikan terjadinya kejadian luar biasa berupa diturunkan baginya sebuah timba penuh air dari atas langit untuk menghilangkan dahaganya.

Tidaklah karamah yang diberikan 
Allahtersebut membuat Ummu Syuraikرضي الله عنه merasa sombong serta membanggakan diri di hadapan kaumnya. Akan tetapi semua beliau nisbahkan kepada Allah, dari kemulian Allah semata.

Maka 
Allah kemudian takdirkan hidayah masuk ke dalam hati kaumnya hingga akhirnya mereka dapat menerima Islam dan berhijrah menyusul  Rasulullah ke Madinah.

SubhanAllah, demikianlah salah satu bentuk karamah yang 
Allah berikan kepada orang-orang yang beriman. Bukan suatu perkara yang dapat direkayasa, tidak pula dapat dipamerkan dan diperlihatkan sekehendak hati. Akan tetapi benar-benar datangnya dari kuasa Allah dan keridaan-Nya.

Sehingga jelaslah bagi kita bahwa tidaklah mungkin 
Allah memberikan keutamaan kepada orang-orang yang menyelisihi syariat-Nya. Jikalau ada kejadian-kejadian luar biasa yang dilakukan oleh orang-orang yang banyak menyelisihi syariat-Nya, tidak lain yang demikian merupakan salah satu dari tipu daya setan yang bekerjasama dengan manusia untuk memberikan fitnah bagi orang-orang yang melihatnya agar tertipu dan mau mengikuti seruan-seruan mereka.

Kita memohon perlindungan kepada Allah dari segala macam tipu daya syaithan di manapun kita berada... Amin.


Hadiths Riwayat Ummu Syarik رضي الله عنه

(الوزغة) bermaksud cicak dan dikenali sebagai binatang yang melata. Badannya berbintik-bintik seperti penyakit kusta dan merupakan binatang fawahish (perosak). 
(Lihat: Hayat al-Hayawan al-Kubra, 2/544)

Dalil Disyariat Membunuh Cicak

Cicak merupakan binatang yang boleh dibunuh dan kerana termasuk di dalam binatang Fawasiq (perosak). Terdapat pelbagai hadis Rasulullah yang memerintahkan supaya membunuh cicak di antaranya hadis yang diriwayatkan oleh  Ummu Syuraikرضي الله عنه,:

‏أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَمَرَ بِقَتْلِ الْوَزَغِ وَقَالَ كَانَ يَنْفُخُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلاَم‏‏‏

Maksudnya: Sesungguhnya Rasulullah memerintahkan supaya membunuh cicak. Dan Baginda bersabda “Sesungguhnya cicak itu meniup (menyemarakkan) api yang membakar Ibrahim AS”

Sahih al-Bukhari (3359)






________________________________

[1] Tabaqat, 8: 154-157; Hayatu’s-Sahaba, 3: 466.

Nisa' Haula ar-Rasul, karya mahmud al-Istanbuli, Mustafa Abu Nashr Asy-Syibli.

Author:Albakr.Allatifi



No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه[Malay]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads