Sunday, July 13, 2025

Abul Aswad ad-Duali رَضِيَ اللهُ عَنْهُ


Dikenal dengan nama Ad-Duali. Bernama lengkap Zalim bin Amr bin Sufyan bin Jandal, Abul Aswad lahir di masa kenabian. Ia mendapatkan hadis dari generasi sahabat seperti Umar, Ali, Ubay bin Ka’ab, Abu Dzar, Abdullah bin Mas’ud, Zubair bin Awwam dan beberapa sahabat lainnya.

Beliaulah perumus ilmu nahwu. Seorang tabiin yang fakih, ahli syair, dan ahli bahasa Arab. Beliau pernah menjabat sebagai hakim di wilayah Basrah. Menurut pendapat yang paling masyhur, beliaulah yang memberi titik pada huruf-huruf hijaiah pada mushaf Al-Qur’an.

Ahmad al-Ajli berkomentar tentang Abul Aswad, “Ia seorang yang tsiqah dan dikenal sebagai orang pertama yang mengkaji ilmu nahwu.” Menurut sejarawan al-Waqidi, ia masuk Islam ketika Rasulullah saw. masih hidup.

Sejarawan lain mencatat, ia ikut dalam Perang Jamal dalam barisan Ali bin Abi Thalib. Ali memberikan mandat kepadanya untuk meletakkan dasar-dasar ilmu nahwu karena ia mendengar banyak kasus lahn (kesalahan pengucapan bahasa Arab karena pengaruh dialek asing).

Abul Aswad memperlihatkan teori dan dasar yang dituangkannya, hingga Ali berkata, “Alangkah baiknya contoh (dalam bahasa Arab disebut Nahwu-pen.) yang engkau contohkan!” Mulai saat itu, hasil pekerjaannya itu dinamakan “Ilmu Nahwu.”

Menurut Muhammad bin Salam al-Jumahi, Abul Aswad adalah orang pertama yang meletakkan teori dan dasar pembahasan fa’il (subjek), maf’ul (objek), mudhaf (frase) dan harakat rafa’, nashab, jar, dan jazm. Lalu teori ini diteruskan dan dilanjutkan Yahya bin Ya’mur.

Abu Ubaidah mengatakan, “Abul Aswad belajar ilmu bahasa Arab dari Ali bin Abi Thalib. Lalu ia mendengar ada seseorang yang membaca salah satu ayat;

 أَنَّ ٱللَّهَ بَرِىٓءٌ مِّنَ ٱلْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُۥۚ

Bahwa sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya berlepas diri dari orang-orang musyrikin"(Surah At-Taubah: Ayat 3)


Lalu ia bergumam, “Saya tidak menyangka permasalahan orang-orang sampai pada batas seperti ini.” Ia pun berkata pada Ziyad, sang gubernur, “Carikan untukku kitab (Al-Qur’an) yang jelas.” Lalu ia pun memberikannya.

Abul Aswad berkata padanya, ‘Apabila engkau melihatku membuka mulutku untuk mengucapkan (fatah) pada suatu huruf, maka berilah satu titik di atasnya. Apabila engkau melihatku menggabungkan mulutku (membaca damah), maka berilah titik di depan huruf tersebut. Jlka saya membaca kasrah, maka berilah titik di bawahnya. Lalu jika saya mengikutkan sesuatu pada suatu huruf dengan bacaan ghunnah (berdengung), maka jadikan satu titik yang ada menjadi dua titik.’”

Inilah langkah besar Abul Aswad. Ada yang bertanya kepadanya, “Dari mana kau memperoleh ilmu nahwu ini?” Ia menjawab, “Aku belajar kaidah-kaidahnya kepada Ali bin Abi Thalib.”

Ilmu nahwu sangat membantu orang-orang non-Arab dalam membaca teks Arab. Terutama teks Arab gundul. Dengan benarnya harakat, seseorang bisa memahami teks Arab dengan pemahaman yang benar. Inilah jasa besar Abul Aswad ad-Duali kepada umat ini.

Beliau wafat di usia 85 tahun di Basrah pada 69 H/688 M. Ilmu nahwu yang beliau wariskan untuk umat ini benar-benar menjadi lautan ilmu bagi umat abad ini. Semoga Allah merahmatinya.




Abu al-Aswad ad-Duʾali (Bahasa Arab: أَبُو ٱلْأَسْوَد ٱلدُّؤَلِيّ, Abū al-ʾAswad al-Duʾalīy; c.-16 BH/603 – 69 AH/688/89), yang nama penuhnya ậu ấud al-Aswad al-Duʾalīy ʿAmr ibn Sufyān ibn Jandal ibn Yamār ibn Hīls ibn Nufātha ibn al-ʿĀdi ibn ad-Dīl ibn Bakr,[1] dengan nama keluarga ad-Dīlī, atau ad-Duwalī, adalah seorang tabi'i, sahabat penyair Ali ibn Abi Talib dan merupakan salah seorang yang terawal dari bahasa Arab. Beliau terkenal kerana menulis risalah terawal tentang tatabahasa Arab, melalui kajian Al-Quran, menjelaskan mengapa beliau kadang-kadang dikenali sebagai "Bapa Tatabahasa Arab."[2][3] ad-Du'alī dikatakan telah memperkenalkan penggunaan diakritik (tanda konsonan dan vokal) untuk menulis, dan telah menulis risalah terawal tentang linguistik Arab, dan tatabahasa (nahw).[4] Beliau mempunyai ramai pelajar dan pengikut.[5] Dengan pengembangan Empayar Islam awal, dengan pemeluk baru Islam yang ingin dapat membaca dan memahami Al-Quran, penggunaan sistem formal tatabahasa Arab menjadi perlu, dan ad-Du'ali membantu mengembangkannya, seperti dengan konsep Nahw dan Taskheel. Ilmu nahunya membawa pula, kepada penubuhan Mazhab ahli nahu yang pertama di Basrah, yang hanya akan disaingi oleh mazhab di Kufah.

ad-Duʾali dikreditkan dengan mencipta sistem meletakkan titik berwarna besar di atas huruf tertentu untuk membezakan konsonan (kerana beberapa kumpulan berkongsi bentuk yang sama), dan menunjukkan vokal pendek (kerana bunyi tidak dinyatakan sebaliknya).[6]: 664  [7]: 131  dipanggil pembezaan konsonan (atau konsonan I'jami). Petunjuk vokal dipanggil tashkil. Sistem titik besar ad-Du'ali menangani kedua-duanya, menyelesaikan kekeliruan pembaca dan menjelaskan cara membaca dan menulis perkataan Arab.[7]: 131

Walaupun berkesan, titik besar sukar digunakan pada fon bersaiz kecil dan pada mana-mana pilihan skrip tetapi terhad. Mereka juga memakan masa untuk membuat apa-apa saiz fon atau skrip. Oleh itu, gabenor Umayyah al-Hajjaj ibn Yusuf at-Thaqafi meminta dua orang murid ad-Duʾali untuk mencipta dan mengkodifikasikan sistem baharu yang lebih mudah dan efisien. Sistem tashkil (penyuarakan) baru telah dibangunkan oleh Al-Khalil ibn Ahmad al-Farahidi (w. 786). Ia telah digunakan secara universal untuk tulisan Arab sejak awal abad ke-11.

Rujukan dalam sumber Arab

Satu bab tentang Tatabahasa al-Baṣra dalam buku abad kesepuluh Kitab al-Fihrist oleh Ibn an-Nadim, mengandungi petikan tentang ad-Duʾalī daripada beberapa pengulas awal:

Kebanyakan ulama berpendapat bahawa tatabahasa dicipta oleh Abu al-Aswad ad-Duʾalī, dan dia telah diajar oleh Amirul Mukminin, Ali ibn Abi Talib. Yang lain mengatakan bahawa Naṣr ibn 'Āṣim ad-Duʾalī, juga dipanggil al-Laythi, mengembangkan tatabahasa".[8]

Ini juga merupakan pendapat pakar bahasa Abu ʿUbaydah (w. 210 AH), dan ahli perkamusan Abu Bakr al-Zubaydi (w. 397 AH) berkata tentang Abu al-Aswad:


"Beliau adalah orang pertama yang mendirikan [ilmu] bahasa Arab, menetapkan kaedahnya dan menetapkan peraturannya."

Abu ʿUbaidah berkata:


Ad-Duʾalī memperoleh tatabahasa daripada Ali ibn Abi Talib, tetapi tidak mendedahkannya dan apabila Ziyad memintanya menulis tatabahasa untuk meningkatkan literasi popular, dia menolak. Namun apabila dia mendengar seorang pembaca Al-Qur'an (9:3) membaca:

"Allah berlepas diri dari orang-orang musyrik dan Rasul-Nya",

bukannya:

"Allah berlepas diri dari orang-orang musyrik dan demikian juga Rasul-Nya"

(iaitu menggunakan akusatif sebagai ganti kes nominatif), ad-Duʾalī bersetuju dengan perintah emir dan menulis satu bab mengenai subjek dan objek. Dia meminta seorang jurutulis yang bijak dan taat. Tidak berpuas hati dengan jurutulis pertama dari puak ʿAbd al-Kays, jurutulis kedua telah dihantar. Abu al-Aswad ad-Duʾalī berpesan kepadanya "Apabila saya membuka mulut saya menyebut satu huruf [suara], letakkan tanda di atas; apabila saya menutup mulut saya [membuat bunyi u] letak tanda di hadapan huruf, dan apabila saya membelah [bibir saya] [membuat bunyi 'i'] dua kali ganda tanda [The Beatty MS mempunyai "di bawah huruf MS]", "jadikan ia dua tanda MS"", "di bawah huruf MS]", "di bawah huruf MS"

Abu Saʿīd as-Sirafi menggambarkan bagaimana ad-Duʾalī pernah berjumpa dengan seorang Parsi dari Nūbandajān,[10][11] bernama Sa'd. Saʿd dan sekumpulan rakan Parsi telah memeluk Islam dan menjadi anak didik Qudāmah ibn Maẓ'ūn. ad-Duʾalī melihat Saʿd berjalan memimpin kudanya bertanya "Oh Sa'd, mengapa kamu tidak menunggang?" Untuk ini Saʿd menjawab "Kuda saya kuat (ḍāli)", menyebabkan beberapa orang yang melihat ketawa. Dia bermaksud untuk mengatakan "pincang" (ẓāli). Kemudian ad-Duʾalī menegur mereka dengan berkata:


"Orang-orang mawali (bukan Arab yang tinggal di tanah Arab) ini telah memeluk Islam dan menjadi saudara kita, tetapi kita tidak mengajar mereka bercakap. Sekiranya kita meletakkan [peraturan] bahasa untuk mereka!"

Sebuah riwayat tangan pertama an-Nadim dalam Al-Fihrist menyokong pandangan bahawa ad-Duʾalī adalah ahli nahu pertama. Dia melawat seorang pengumpul buku, Muḥammad ibn al-Husayn di kota Haditha, yang mempunyai perpustakaan paling menakjubkan yang pernah dilihat oleh an-Nadim. Ia mengandungi buku-buku Arab tentang tatabahasa, filologi dan kesusasteraan, dan buku-buku kuno. Dia telah melawat beberapa kali dan mendapati pengumpul itu mesra, tetapi berhati-hati; takut dengan Puak Hamdan [dari Aleppo]. Dia ditunjukkan sebuah batang besar yang ditinggalkan Al-Husayn oleh seorang pengumpul tulisan kuno Kufan. Batang ini, yang dipenuhi dengan kertas, perbuatan, halaman kertas dari Mesir, China, Tihamah, kulit 'adam' (sg. 'adim' jenis kulit), dan kertas Khurasan, dilihat oleh an-Nadim, mempunyai berkas nota tentang tatabahasa dan bahasa yang ditulis di tangan ulama seperti Abu 'Amr ibn al-'Alash,-,-, Al-Asmaʿi, Ibn al-A'rābī, Sibawayh, al-Farrā', dan Al-Kisa'i, serta penulisan ahli hadis, seperti Sufyān ibn 'Uyaynah, Sufyan at-Thawri, al-Awzaʿi, dan lain-lain. Di antaranya saya membaca bahawa nahu berasal dari Abu al-Aswad [ad-Duʾalī]. Pada empat helaian, dari apa yang kelihatan seperti kertas China, dalam tulisan Yahya ibn Ya'mar, dari Banu Layth tertulis "Remarks about the Subject and Object". Di bawah nota ini, ditulis dalam kaligrafi kuno "Ini adalah tulisan tangan 'Allān the Grammarian", dan di bawah ini "Ini adalah tulisan tangan an-Naḍr ibn Shumayl." Apabila pengumpul buku meninggal dunia, kes dan kandungannya hilang, kecuali manuskrip.[12]

Wafayat al-Ayan (Obituaries of Eminent Men) oleh Ibn Khallikan mengandungi akaun yang serupa dengan maklumat tambahan: Terdapat kepelbagaian pendapat yang besar tentang namanya, nama keluarga dan silsilahnya. Dia tinggal di Basra dan seorang yang bijak, bijak, dan salah seorang Tābī (penduduk Basra) yang paling terkemuka. Dia berperang di Perang Siffin di bawah Ali ibn Abi Talib dan dia mencipta tatabahasa. Ali meletakkan prinsip tiga bahagian ucapan; kata nama, kata kerja dan partikel dan menyuruhnya menulis risalah di atasnya. Beliau dikatakan menjadi tutor kepada anak-anak gabenor Iraq Arab dan Parsi, Ziyad ibn Abih.

Apabila dia menyedari bahawa pertuturan Arab asli dipengaruhi oleh pendatang asing, dia meminta Ziād untuk membenarkan komposisi panduan untuk penggunaan yang betul. Pada mulanya emir menolak tetapi, beberapa ketika kemudian terdengar seseorang berkata "tuwaffa abāna wa tarak banūn" (yang mungkin diterjemahkan dalam bahasa Latin *mortuus est patrem nostrum et reliquit filii, analog dalam bahasa Inggeris dengan *dia meninggal dan meninggalkan mereka, kesilapan disebabkan oleh pemilihan vokal yang salah) - Ziād berubah fikiran.

Anekdot lain menceritakan bagaimana apabila anak perempuan ad-Du'alī datang kepadanya berkata "Baba, ma ahsanu ‘s-samai?" (apakah yang paling indah di langit?) – dia menjawab: "Bintangnya;" tetapi dia menjawab: "Saya tidak maksudkan apakah objek yang paling indah di dalamnya; saya maksudkan betapa indahnya keindahannya." - untuk ini dia berkata "Kamu mesti berkata, "ma ahsan ‘samāa (betapa indahnya langit)." Maka dia mencipta seni tatabahasa. Anak Ad-Du'alī, Abū Harb, menceritakan bahawa bahagian pertama gubahan bapanya (seni tatabahasa) adalah pada "kata kerja kekaguman".

Riwayat lain mengatakan bahawa ketika dia mendengar seorang lelaki membaca petikan dari Al-Qur'an: Anna 'llahu bariyon mina 'l-mushrikina wa rasūluhu, mengucapkan perkataan terakhir ini "rasulihi, dia memutuskan untuk mengarang tatabahasanya. Dia menamakan bukunya sebagai seni tatabahasa 'nawhu' (dengan cara yang sama) iaitu seperti yang dilakukan oleh Alī ibn Abu . Salah satunya adalah seperti berikut: Apabila disebabkan oleh jiran yang bermasalah, Abū ‘l-Aswad telah berpindah rumah, seseorang berkata "Jadi adakah kamu telah menjual rumah kamu, sebaliknya, saya telah menjual jiran saya apabila ibn al-Harith ibn Kalad ath-Thakafī berkata tentang jubah lusuh yang dipakainya - "Tidakkah dia menjemukan sesuatu yang lain?" jubah, yang mana Ad-Du'alī menulis ayat ini: - Seorang saudara yang murah hati mendorong untuk membantu – membaca nāsiru (bantuan), atau sebagai alternatif yāsiru (belas kasihan) - memberi saya pakaian apabila saya tidak memintanya, dan oleh itu saya memujinya. Jika anda bersyukur, lelaki itu paling berhak menerima ucapan terima kasih anda yang memberi anda hadiah sementara maruah diri anda tetap utuh. Ayat lain yang disandarkan kepadanya ialah: - Bukan dengan keinginan semata-mata anda boleh mendapatkan rezeki anda; anda mesti menghantar baldi anda ke dalam perigi dengan orang lain: kadang-kadang ia akan naik penuh, dan kadang-kadang dengan lumpur dan hanya sedikit air. Dia meninggal dunia di Baṣra akibat wabak, atau mungkin lumpuh sebelum wabak, berumur lapan puluh lima tahun. Yang lain mengatakan dia meninggal dalam pemerintahan khalifah Omar ibn ‘Abd ‘l-Azīz (717-720).[13] Satu bab dalam Wafayat al-Ayan mengenai ahli tatabahasa Baṣra yang lain, Abu Amr Isa ibn Omar ath-Thakafi, melaporkan bahawa al-Khalīl Ibn Aḥmad telah mendengar daripada Sibawaih, seorang penuntut ath-Thakafi yang dahulu, bahawa ath-Thakafi telah mengarang lebih daripada tujuh puluh karya tentang tatabahasa, yang kesemuanya hilang kecuali dua pengumpul nahu. Dua gelaran yang masih ada ialah Ikmāl (penyelesaian) yang masih kekal dalam Fars, dan 'al-Jāmī' (pengumpul), yang dimiliki dan dipelajari oleh Sibawaih semasa mengarang risalahnya sendiri, 'Kitab' yang terkenal. Dakwaan Al-Khalīl di sini ialah: "sementara Abū 'l-Aswad ad-Du'alī telah merawat fail dan maf'ūl (ejen dan pesakit) sahaja, Isa Ibn Omar mengarang sebuah buku tentang tatabahasa, mengasaskan peraturannya mengikut Majoriti contoh; bahawa Isa Ibn Omar telah membahagikannya kepada bab-bab, merangkanya dalam bentuk biasa, dan menggayakan simpulan bahasa mengikut 4 contoh] [4] Pengaruh Antara ulama yang mempelajari Abu al-Aswad ialah Yahya ibn Ya'mar, 'Anbasah ibn Ma'dan, 'Anbasah al-Fil ('Anbasah of the Elephant); Maymun ibn al-Aqran. Nasr ibn 'Asim dikatakan pernah belajar dengannya



No comments:

Post a Comment

Asim ibn Thabitرضي الله عنه[Malay]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِ...

Most Reads