السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Foto Illustrasi / Tragedi Bir Ar Raji] |
Tragedi Bir Ma'una, yang sering dikelirukan dengan peristiwa al-Raji', merupakan pembunuhan beramai-ramai mubaligh Islam pada zaman Muhammad Rasulullahﷺ. Pada tahun keempat selepas Hijrah (625 Masihi), satu delegasi dari suku Adal dan Qarah datang ke Madinah dan meminta agar Muhammad Rasulullahﷺ menghantar pengajar untuk mengajar mereka Islam.
Serangan hendap;
Muhammad Rasulullahﷺ menghantar sekumpulan sepuluh sahabat, yang diketuai oleh Asim ibn Thabitرضي الله عنه, ke suku mereka.
Apabila mereka sampai di perigi al-Raji, delegasi itu mengkhianati mereka. Mereka telah berkomplot dengan suku Bani Lahyan yang bermusuhan untuk menyerang hendap dan membunuh umat Islam.
Seratus pemanah mengepung kumpulan kecil umat Islam.
Umat Islam pada mulanya berlindung di sebuah bukit, tetapi tujuh daripada mereka, termasuk Asim ibn Thabitرضي الله عنه, syahid ketika menentang penyerang.
Tawanan;
Tiga sahabat yang tinggal, Zayd ibn al-Dathinnahرضي الله عنه,, Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, dan Abdullah ibn Tariqرضي الله عنه,, menyerah diri selepas dijanjikan laluan yang selamat.
Walau bagaimanapun, para penculik segera mengikat mereka. Dalam perjalanan ke Makkah, Abdullah ibn Tariqرضي الله عنه, melepaskan diri tetapi dibunuh oleh batu yang dilemparkan oleh penculiknya.
Zayd ibn al-Dathinnahرضي الله عنه, dan Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, dibawa ke Makkah dan dijual sebagai hamba kepada kaum Quraisy, yang ingin membalas dendam atas kekalahan mereka dalam Perang Badar.
Kesyahidan;
Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, :
Sebelum hukuman matinya, Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, ditawan oleh seorang wanita bernama Zaynab. Wanita itu kemudiannya membuktikan ketakwaannya dan bagaimana dia pernah melihatnya memakan anggur, buah yang tidak sesuai musimnya dan tidak dapat diakses pada masa itu. Apabila tiba masanya untuk hukuman matinya, Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, meminta untuk solat dua rakaat (unit solat), satu perbuatan yang kemudiannya menjadi tradisi bagi umat Islam yang menghadapi hukuman mati. Dia solat, dan kemudian secara terbuka mengutuk penyembah berhala Quraisy.
Zayd ibn al-Dathinnahرضي الله عنه,:
Zayd ibn al-Dathinnahرضي الله عنه, dibeli oleh Safwan ibn Umayyah, yang bapanya telah dibunuhnya di Badar. Sebelum hukuman matinya, pemimpin Quraisy, Abu Sufyan, bertanya kepada Zayd ibn al-Dathinnahرضي الله عنه, sama ada beliau lebih suka Muhammad Rasulullahﷺ berada di tempatnya. Jawapan Zayd ibn al-Dathinnahرضي الله عنه, yang terkenal, yang menunjukkan kecintaannya yang mendalam kepada Nabi, ialah, "Demi Tuhan, aku tidak mahu Muhammad Rasulullahﷺ berada di tempatku sekarang di mana duri mungkin menusuknya". Orang Quraisy kemudian membunuh kedua-dua lelaki itu dengan kejam.
Campur Tangan Ilahi untuk Asim: Asim ibn Thabitرضي الله عنه telah bersumpah untuk tidak pernah disentuh oleh orang musyrik. Apabila mayatnya ditinggalkan di atas bukit, orang Quraisy cuba mengambil kepalanya untuk diberikan kepada seorang wanita yang telah menawarkan ganjaran, tetapi sekumpulan lebah secara ajaib melindungi mayatnya. Malam itu, banjir kilat menghanyutkan mayatnya, memeliharanya daripada dicemari.
Kesedihan Muhammad Rasulullahﷺ;
Muhammad Rasulullahﷺ sangat sedih dengan berita tragis itu. Selama sebulan penuh, baginda melakukan doa khas (qunut) dalam solat subuhnya, berdoa menentang puak-puak khianat yang melakukan pembunuhan beramai-ramai itu.
Kisah para syuhada al-Raji' menjadi bukti keimanan dan kesetiaan umat Islam awal yang sangat besar, yang nyawa mereka dikorbankan untuk menyebarkan dakwah Islam.
Mari kita selidiki lebih mendalam Tragedi "Ekspedisi Ar Raji"
Peristiwa Ar-Raji
(Tahun ke-4 Hijrah, Bulan Safar)
Selepas Perang Uhud, beberapa puak Arab menyangka bahawa umat Islam menjadi lemah akibat kekalahan mereka dalam pertempuran; mereka mula melakukan beberapa gerakan dan tindakan terhadap Madinah, pusat Islam. Salah seorang daripada mereka yang mula bersedia ialah Khalid b. Sufyan. Apabila baginda menyelesaikan persediaan untuk menyerang Madinah, Muhammad Rasulullahﷺ mendengarnya. Muhammad Rasulullahﷺ menghantar Abdullah b. Unaysرضي الله عنه untuk mengetahui berita. Abdullah b. Unays رضي الله عنه, yang mengetahui bahawa perkara itu benar daripada Khalid b. Sufyanرضي الله عنه , yang merupakan perancang tindakan, membunuhnya dengan pedangnya.[1]
Dalam bulan Safar tahun keempat Hijrah, satu delegasi dari suku kaum ‘Udal dan Qarah datang ke Madinah dan meminta Muhammad Rasulullahﷺ untuk menghantar sekumpulan Sahabat untuk mengajar mereka tentang agama, mendakwa terdapat beberapa orang Islam di kalangan mereka. Muhammad Rasulullahﷺ menghantar enam orang Sahabatnya, dalam versi lain, sepuluh orang diketuai oleh Murthid bin Abi Murthid Al-Ghanawiرضي الله عنه, atau, menurut Al-Bukhari, ‘Asim bin Thabitرضي الله عنه, datuk kepada ‘Asim bin ‘Umar bin Al-Khattabرضي الله عنه. Apabila mereka sampai di tempat yang dipanggil Ar-Raji‘ antara Rabigh dan Jeddah, seratus orang pemanah dari suku Bani Lihyan mengepung tempat itu dan menyerang mereka. Delegasi Muslim berlindung di suatu tempat tinggi, Fudfud, dan orang Badwi menawarkan mereka ikrar bahawa mereka tidak akan dibunuh. Asim bin Thabitرضي الله عنه, enggan turun, sebaliknya dia melawan mereka sehingga dia dan enam orang sahabatnya terbunuh. Tiga orang yang tinggal, Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه,, Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه dan seorang lagi. Sekali lagi, orang Badwi menawarkan jaminan keselamatan kepada mereka dan mereka menerimanya. Apabila mereka turun, orang Badwi itu mengikat mereka dengan khianat. Lelaki ketiga menegur mereka kerana ketidaktulusan mereka dan menentang mereka sehingga mereka membunuhnya. Dua lelaki lain yang telah membunuh beberapa tokoh Quraisy di Badar telah dibawa dan dijual di Makkah. Yang pertama ialah Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, yang ditahan untuk beberapa lama dan kemudian sebulat suara memutuskan untuk menyalibnya. Dia dibawa dari Tanah Suci ke At-Tan'im untuk disalib. Dia meminta rehat untuk solat dua rakaat.
Selepas salam terakhir, baginda berpaling kepada algojonya dan berkata: “Sekiranya aku tidak takut kamu semua akan berfikir bahawa aku takut akan kematian, nescaya aku akan berdoa untuk masa yang lama.” Ketika itulah Khubaib mula-mula menetapkan tradisi solat dua rakaat sebelum dihukum mati. Kemudian baginda berkata:
Ya Tuhan! Kira mereka satu persatu, musnahkan mereka sehingga yang terakhir.”
Kemudian dia membacakan beberapa bait puisi yang menceritakan dengan fasih tentang kekejaman yang ditanggungnya, dan memberi kesaksian tentang keimanannya kepada Allah pada saat penderitaan ini:
Para sekutu telah mengumpulkan suku-suku mereka di sekelilingku,
Dan memanggil semua mereka yang boleh datang.
Mereka telah mengumpulkan wanita dan anak-anak mereka,
Aku diikat erat pada batang yang tinggi.
Kepada Allah sahaja aku mengadu tentang ketidakberdayaan dan penderitaanku,
Dan tentang kematian, para sekutu telah menyediakan untukku.
Tuhan Yang Maha Esa! Berikanlah aku kesabaran terhadap rancangan mereka,
Mereka telah memotong dagingku sedikit demi sedikit, dan aku telah kekurangan rezeki.
Mereka membiarkan aku memilih kekafiran tetapi kematian lebih baik,
Air mata mengalir dari mataku, walaupun bukan kerana takut.
Demi Allah! Aku tidak takut jika aku mati sebagai seorang Muslim,
Di pihak mana aku jatuh demi Allah.
Aku tidak akan menunjukkan ketundukan kepada musuh,
Jika Tuhan menghendaki, Dia akan memberkati anggota badanku yang koyak dan sendi-sendiku yang patah.
Abu Sufyan kemudian berkata kepadanya: “Aku menyumpahmu dengan nama Allah, tidakkah kamu menginginkan Muhammad Rasulullahﷺ Adakah (kesejahteraan ke atasnya) berada di sini untuk menggantikan kamu supaya kami dapat memenggal kepalanya, dan kamu bersama keluargamu?” Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, menjawab, “Demi Allah, aku tidak mahu Muhammad Rasulullahﷺ (kesejahteraan ke atasnya) berada di tempatku sekarang atau duri dapat melukainya, dan aku sedang duduk bersama keluargaku.” Quraisy mengarahkan ‘Uqbah bin Al-Harith, yang bapanya telah dibunuh oleh Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه, sendiri, untuk menyalibnya. Mereka juga melantik seseorang untuk menjaga mayatnya. ‘Amr bin Omaiyah Ad-Damariرضي الله عنه memainkan helah licik dan membawa mayat itu secara sembunyi-sembunyi pada waktu malam untuk dikebumikan di suatu tempat. Kemudian dilaporkan bahawa sejurus sebelum penyalibannya, dia dilihat memakan seikat anggur walaupun tiada satu pun kurma yang tersedia di Makkah pada masa itu. [Malah, ia hanyalah rezeki yang dikurniakan kepadanya oleh Allah.]
Safwan bin Omaiyah membeli lelaki kedua, Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه,,, dan membunuhnya sebagai tindakan membalas dendam atas pembunuhan bapanya.
Quraisy, yang telah dibunuh oleh ‘Asim bib Tsabit رضي الله عنه, sebagai salah seorang tokoh penting mereka, menghantar seseorang untuk mengambil sebahagian daripada mayatnya, tetapi yang mengecewakan mereka, mayatnya tidak dapat diakses kerana sekumpulan besar tebuan telah melindunginya daripada sebarang gangguan yang berniat jahat. ‘Asim bib Tsabit رضي الله عنه, telah memberi Tuhannya ikrar untuk kekal kebal daripada sebarang gangguan musyrik terhadap mayatnya, dan juga menjauhkan diri daripada sebarang hubungan dengan musuh-musuhnya. Allah. ‘Saiyidina Umar bin Al-Khattabرضي الله عنه,, ketika mendengar berita ini, berseru, “Sesungguhnya Allah melindungi hamba-Nya yang beriman selepas kematian seperti yang Dia lakukan semasa hayatnya.
Peristiwa ini menyebabkan suku-suku lain di sekitar tidak aktif untuk seketika tetapi mereka memupuk perasaan dendam dan serangan mereka terhadap orang Islam.
Apabila musuh yang licik itu mengetahui bahawa mereka tidak akan berhadapan dengan orang Islam secara terbuka, mereka cuba mencari cara lain untuk memuaskan perasaan dendam mereka. Seorang perwakilan enam orang dari suku Adal dan Qara yang menyamar sebagai orang yang tidak bersalah datang ke Madinah. Mereka mengatakan bahawa mereka adalah orang Islam dan pergi menghadap Nabi.
Mereka berkata, “Wahai Rasulullah! Islam telah tersebar di kalangan suku kami. Sila hantar beberapa Sahabatmu untuk menerangkan kepada kami fatwa Islam dan mengajarkan Al-Quran!”[2]
Rasulullah melakukan apa yang mereka mahukan kerana permintaan mereka kelihatan tidak bersalah dan munasabah dan ia akan membantu Islam. Baginda menghantar sepuluh Sahabat di bawah pimpinan Marsad b. Abi Marsadرضي الله عنه, bersama mereka. Tujuh daripada sepuluh Sahabat yang namanya dikenali adalah seperti berikut:
Marsad b. Abi Marsadرضي الله عنه,, Khalid b. Abi Bukayrرضي الله عنه,, Abdullah b. Tarıqرضي الله عنه,, Asim b. Thabitرضي الله عنه, Khubayb b. Adiyyرضي الله عنه,, Zayd b. Dasinnaرضي الله عنه, dan Muattib b. Ubaydرضي الله عنه,.[3]
Apabila para Sahabat sampai di perigi milik suku Huzay yang dipanggil Raji, mereka faham bahawa mereka menghadapi pengkhianatan yang kejam dan jahat. Mereka terdedah kepada serangan kira-kira seratus pemanah secara tiba-tiba. Orang-orang yang berkata, "Kami memeluk Islam; hantarkan kami seorang perwakilan untuk mengajar kami" meninggalkan mereka di bawah serangan pemanah suku Lihyan.
Orang Islam menghunus pedang mereka dan berlindung di gunung. Mereka cuba mempertahankan diri dengan pedang mereka tetapi mereka tidak dapat bertahan untuk masa yang lama. Pengkhianat mengepung gunung yang mereka tempati.
Mereka berkata, "Jika kamu menyerah kalah dan turun, kami tidak akan membunuh kamu!" Guru-guru Islam tidak bergantung pada apa yang dikatakan oleh orang musyrik dan enggan menyerah kalah. Salah seorang daripada mereka, Asim b. Thabitرضي الله عنه berkata, “Aku telah bersumpah bahawa aku tidak akan sekali-kali menerima perlindungan orang musyrik. Aku tidak akan sekali-kali menyerah kalah kepada orang-orang kafir itu.” Kemudian, dia berdoa, “Ya Tuhan! Beritahukan Rasul-Mu tentang kami.” Sementara itu, dia melontar anak panah ke arah orang musyrik itu. Sambil melontar anak panah, dia berkata, “Mengapa aku tidak harus berperang? Aku cukup kuat; anak panahku bersamaku; tali anak panahku
Anak panah tebal; anak panah mengalir berkat busurku.
“Maut pasti akan datang; dunia ini fana.
Apa yang telah ditentukan pasti akan dideritai!
Manusia akan kembali kepada Tuhan cepat atau lambat!
Jika aku tidak melawanmu, biarkan ibuku kehilangan anaknya.”[4]
Apabila Sahabat yang heroik itu kehabisan anak panah, dia mula menggunakan tombaknya. Apabila tombaknya patah, dia menghunus pedangnya. Selepas membunuh ramai orang musyrik, doa terakhirnya ialah,
“Ya Tuhan! Aku cuba melindungi agama-Mu; lindungi mayatku daripada orang musyrik.”
Para sahabat yang lain juga berjuang dengan heroik. Walau bagaimanapun, apa yang boleh dilakukan oleh sepuluh orang terhadap seratus orang. Akhirnya, tujuh orang Sahabat, termasuk Asim b. Thabitرضي الله عنه, syahid akibat panah orang musyrik. Apabila tiga orang Sahabat yang tinggal dijanjikan oleh orang musyrik bahawa mereka tidak akan dibunuh, mereka menyerah kalah. Orang musyrik mengikat mereka erat-erat dengan tali busur mereka. Kemudian, mereka berangkat ke Makkah. Tujuan mereka adalah untuk menjual mereka kepada orang-orang musyrik Quraisy, yang hatinya penuh dengan dendam dan kebencian terhadap mereka.
Dalam perjalanan ke Makkah, Abdullah b. Tariq melarikan diri. Walau bagaimanapun, dia syahid akibat batu yang dilemparkan oleh orang-orang musyrik. Dua orang sahabat tinggal: Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه dan Khubayb ibn Adiyyرضي الله عنه,. Orang-orang musyrik menjual mereka di Makkah.
Asim b. Thabitرضي الله عنه telah membunuh dua orang anak lelaki Sulafa, seorang wanita musyrik yang garang, dalam Perang Uhud. Wanita jahat itu telah bersumpah bahawa dia akan minum arak dari tengkorak Asim b. Thabitرضي الله عنه jika dia menangkapnya. Bani Lihya mengetahuinya. Oleh itu, mereka ingin membawa kepala Asim b. Thabitرضي الله عنه kepada wanita itu di Makkah. Namun, Tuhan tidak membiarkan mereka melakukannya. Tuhan Yang Maha Esa menerima Asim b. Thabitرضي الله عنه, “Ya Tuhan! Aku telah mengorbankan jiwaku untuk melindungi agama-Mu yang agung bermula dari hari aku menjadi seorang Muslim. Hari ini adalah hari terakhirku. Lindungilah mayatku daripada orang-orang musyrik!”[5], yang diucapkannya sebelum beliau syahid.
Apabila orang-orang musyrik ingin mendekati mayatnya, sekumpulan lebah muncul di sebelah mayatnya dan tidak membenarkan mereka mendekatinya. Oleh itu, mereka meninggalkan tempat itu dan memutuskan untuk mengambil mayat itu pada keesokan paginya. Walau bagaimanapun, apabila mereka tiba di sana pada waktu pagi, mayatnya tiada di sana. Orang-orang musyrik terkejut kerana Tuhan Yang Maha Esa menurunkan hujan pada waktu malam dan banjir menghanyutkan mayat itu, melindunginya daripada tangan-tangan kotor orang-orang musyrik.
Hazrat Hubayb dan Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه Syahid
Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه dan Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه, yang dibawa ke Makkah oleh Bani Lihya, telah dibeli oleh beberapa orang yang saudara-mara mereka telah terbunuh di Badar dan dipenjarakan. Keputusan orang Quraisy adalah untuk membunuh kedua-dua sahabat itu. Setelah menyeksa mereka seketika, mereka membawa mereka ke tempat yang dipanggil Tanim pada suatu hari. Kedua-dua Sahabat yang gagah berani itu berpelukan dan saling menasihati untuk bersabar.
Tanim penuh dengan orang ramai: tua dan muda, lelaki dan perempuan. Mereka pergi ke sana untuk menyaksikan penyeksaan liar yang akan ditanggung oleh kedua-dua Sahabat itu. Mereka pergi ke sana untuk menceriakan pembunuh yang memijak kebebasan dan kemanusiaan. Mereka tahu bahawa mereka tidak dapat membalas dendam Badar di Uhud dengan kemenangan mereka yang belum selesai; oleh itu, mereka ingin membalas dendam terhadap dua Sahabat yang tidak bersalah, tidak berdaya dan tidak bersenjata itu dengan menggantung mereka.
Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه Syahid
Mereka telah menggali lubang dan memasang pokok tiang gantungan.
Mereka membawa Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه ke tiang gantungan. Hubayb, yang hatinya penuh dengan cinta kepada Tuhan dan Rasul-Nya, tenang dan tidak teragak-agak. Dia menganggap syahid kerana agama Tuhan sebagai penghormatan terbesar. Dia ingin mendapatkan kebenaran untuk menunaikan solat dua rakaat. Apabila mereka membenarkannya, dia berpaling kepada Tuhannya dengan sepenuh keikhlasannya. Selepas menunaikan solat, baginda berpaling kepada orang-orang musyrik dan berkata, “Aku bersumpah demi Tuhan bahawa aku akan memanjangkan solat jika aku tidak takut kamu akan berkata, ‘Hubayb takut akan mati dan memanjangkan solat!’”[6]
Oleh itu, Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه menjadi orang pertama yang memulakan amalan menunaikan solat dua rakaat sebelum dihukum mati.[7]
Orang-orang musyrik berkata kepadanya, “Jika kamu meninggalkan agama Muhammad dan kembali kepada agama nenek moyangmu, kami akan mengampunimu!”
Sahabat yang gagah berani itu berkata, “Demi Tuhan, tidak! Aku tidak akan pernah meninggalkan Islam. Walaupun kamu memberiku seluruh dunia, aku tidak akan meninggalkan Islam!”
Kali ini, orang-orang musyrik berkata, “Beritahu kami yang sebenarnya; kamu akan gembira jika Muhammad Rasulullahﷺ berada di sini dan dibunuh, bukan?”
Jawapan Sahabat itu, yang merindui cinta Rasulullah, mengejutkan orang-orang musyrik: “Aku bersumpah demi Tuhan bahawa aku lebih rela kehilangan rumah, nyawa dan keluargaku daripada mendengar duri menusuk kaki Nabi!”
Orang-orang musyrik hanya mentertawakan jawapan Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه kerana mereka tidak pernah melihat pengorbanan sedemikian dan mereka tidak pernah merasai kebahagiaan kesetiaan kepada Tuhan dan Rasul-Nya.
Apabila Sahabat itu memandang sekeliling, dia tidak dapat melihat walau satu wajah pun yang bercahaya. Semua wajah itu muram; keburukan syirik terserlah di wajah mereka. Tiada sesiapa pun
yang boleh mengirimkan salamnya kepada Nabi di tengah-tengah orang ramai. Dia tidak mempunyai apa-apa untuk dilakukan selain mengirimkan salamnya di atas pokok tiang gantungan. Dia berdoa:
“Ya Tuhan! Aku tidak dapat melihat apa-apa selain wajah musuh sekarang!
“Ya Tuhan! Tiada sesiapa yang boleh mengirimkan salamku kepada Rasul-Mu di sini! Sampaikan salamku kepadanya!
“Ya Tuhan! Engkau telah memberitahu kami tentang kenabian Rasul-Mu. Beritahu dia tentang apa yang berlaku pada waktu pagi.”[8]
Semasa dia sedang berdoa, Rasulullah menerima salam daripada Hubayb di Madinah dengan berkata, “Semoga kesejahteraan dilimpahkan kepada kamu!” Kemudian, dia berpaling kepada para Sahabatnya dan berkata, “Orang Quraisy telah syahidkan Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه .”
Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه diikat pada pokok itu. Terdapat empat puluh orang muda yang bapanya telah dibunuh berdiri menentangnya dengan tombak mereka. Apabila mereka menerima arahan itu, mereka mula memukulnya dengan tombak. Mereka mahu Khubayb mati di bawah penyeksaan. Untuk seketika, Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه memalingkan wajahnya ke arah Kaabah dan bersyukur kepada Tuhan atasnya: "Segala puji bagi Tuhan, yang telah memalingkan wajahku ke arah kiblat yang diridhai oleh Tuhan, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman."
Kaum musyrikin Quraisy tidak tahan lagi dan memalingkan wajahnya dari Kaabah. Namun, Sahabat yang rela berkorban itu ingin syahid menghadap Kaabah. Dia berdoa kepada Tuhannya yang Maha Pengasih, "Ya Tuhan! Jika aku orang yang baik di mata-Mu, palingkanlah wajahku ke arah kiblat."
Kaum musyrikin tidak dapat memalingkan wajah Hubayb, yang telah dipalingkan ke arah kiblat, dari kiblat.[9]
Hanya sedikit masa yang tinggal untuk Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه syahid. Dia berdoa menentang mereka yang melakukan seksaan itu kepadanya kerana kepercayaan dan kecintaannya kepada Tuhan dan Rasul-Nya dengan berkata, “Ya Tuhan! Musnahkan orang musyrik Quraisy; hapuskan mereka. Bunuh mereka semua! Jangan biarkan seorang pun daripada mereka hidup!”[10]
Doa yang kuat ini bergema di Tanaim, menakutkan hati orang-orang kafir. Sebahagian daripada mereka berbaring menghadap ke bawah. Sebahagian daripada mereka menutup telinga mereka. Ketakutan ini berterusan lama selepas Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه syahid.
Dengan tombak yang tertusuk di dadanya, Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه menjerit ke wajah orang musyrik tentang kewujudan dan keesaan Tuhan, dan kenabian Rasul-Nya. Kemudian, dia mati syahid. Oleh itu, dia menjadi orang Islam pertama yang mati di atas pokok gantungan di jalan Tuhan.
Giliran Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه
Kesyahidan Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه diikuti dengan kesyahidan Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه.
Orang musyrik juga membawanya ke Tanaim, dan diikat di atas pokok gantungan.
Mereka menawarkan kepadanya perkara yang sama seperti yang mereka tawarkan kepada Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه . Walau bagaimanapun, dia memberikan jawapan yang sama seperti Khubayb bin Adiyyرضي الله عنه dengan melulu.
Abu Sufyan tidak dapat menyembunyikan rasa terkejut dan penghargaannya. Dia berkata, “Aku tidak pernah melihat sesiapa pun disayangi oleh sahabat-sahabatnya seperti Muhammad!”[11]
Apabila tawaran orang musyrik ditolak oleh Zaid bin Ad-Dathnaرضي الله عنه, mereka mula menembakkan anak panah ke arahnya dan membunuhnya. Mayat Sahabat agung itu diikat di sana tetapi Tuhan tahu di alam yang tinggi mana rohnya mengembara.
Kedua-dua Sahabat itu meninggal dunia tanpa teragak-agak walau sesaat pun tentang kepercayaan dan kesetiaan mereka kepada Tuhan dan Rasul-Nya.
Referensi:
[1]Ibn Sa’d, Tabaqat, Jil. 2, hlm. 51.
[2]Ibn Hisham, Sirah, Jil. 3, hlm. 178; Ibn Sa’d, ibid, Jil. 2, hlm. 55.
[3]Ibn Hisham, ibid, Jil. 3, hlm. 178; Ibn Sa’d, ibid, Vol. 2. hlm. 55.
[4]Ibn Hisham, ibid, Vol. 3, hlm. 179; Ahmad Ibn Hanbal, Musnad, Vol. 2, hlm. 294.
[5]Ibn Sa’d, ibid, Jil. 2, hlm. 463; Halabi, Insanu’l-Uyun, Vol. 3, hlm. 189.
[6]Bukhari, Sahih, Jil. 3, hlm. 28.
[7]Bukhari, ibid, Jil. 2, hlm. 28.
[8]Ibn Hisham, ibid, Vol. 3, hlm. 182; Halabi, Insanu’l-Uyun, Vol. 3. hlm. 190.
[9]Halabi, Insanu’l-Uyun, Vol. 3, hlm. 191.
[10]Ibn Hisham, ibid, Vol. 3, hlm. 182.
[11]Ibn Hisham, ibid, Vol. 3, hlm. 181; Ibn Sa’d, ibid, Vol.

No comments:
Post a Comment