السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
| [Foto Illustrasi] |
DiBawah Teduhan Sayap Malaikat!
Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) merupakan seorang sahabat Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang prolifik, dikenali sebagai orang pertama yang menulis Hadis, memelihara sejumlah besar Sunnah dalam koleksinya, Sahifah Sadiqah, dan menjadi seorang sarjana Taurat dan Al-Quran, dikenali sebagai Qari al-Kitabayn (Pembaca Dua Kitab) kerana ketakwaan dan dedikasinya terhadap pembelajaran, menyumbang banyak kepada ilmu Islam melalui penceritaan dan pengajaran.
Kehidupan Awal & Keislaman:
Dilahirkan dalam suku Quraisy, beliau memeluk Islam di kemudian hari (sekitar 7 Hijrah), sebelum bapanya, Amr ibn al-As, tetapi dengan cepat dikenali kerana dahaganya terhadap ilmu pengetahuan, malah menghafal seluruh Al-Quran dalam setahun.
Pencari Ilmu:
Beliau sangat berdedikasi, sering memerhatikan Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلمdan menerima perhatian khusus, dan dikenali kerana menulis semua yang didengarnya daripada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Khidmat Ketenteraan:
Beliau menyertai pertempuran seperti Hunayn, Tabuk, dan Yamamah, tetapi kemudiannya menyesali penyertaannya dalam Perang Siffin, di mana beliau mengikuti bapanya.
Kehidupan Kemudian:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) berkhidmat sebentar sebagai gabenor Mesir, jawatan yang disandang oleh bapanya, dan meninggal dunia sekitar usia 70 tahun, mungkin di Gaza.
Sumbangan kepada Islam
Koleksi Hadis:
Sumbangan 'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) yang paling penting ialah menulis Hadis, mencipta Sahifah Sadiqah, menjadikannya perintis dalam pemeliharaan Hadis.
Biasiswa:
Dikenali sebagai "Pembaca Dua Kitab" (Al-Quran & Taurat) kerana pemahamannya yang mendalam tentang kitab suci.
Guru & Pencerita:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه)mengajar dan meriwayatkan banyak Hadis, menjadi sumber utama bagi generasi ulama kemudian.
Teladan Ketakwaan:
Kehidupannya mencontohkan pengabdian, pembelajaran, dan kepatuhan kepada prinsip-prinsip Islam, memberi inspirasi kepada ramai orang.
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) (meninggal dunia sekitar 684 Masihi) ialah seorang sahabat Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang terkemuka, terkenal sebagai seorang sarjana terkemuka dan perintis dalam pemeliharaan Hadis bertulis.
Gambaran Keseluruhan Biografi
Keturunan & Keinsafan:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) ialah anak kepada Amr ibn al-As, seorang pemimpin tentera yang terkemuka. Abd Allah memeluk Islam sekitar tahun 7 Hijrah (628 Masihi), terutamanya setahun sebelum bapanya.
Kehidupan Awal:
Pada asalnya dinamakan Al-As (bermaksud "derhaka"), Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم menukar namanya kepada Abd Allah ("hamba Allah"). Walaupun dibesarkan dalam suku kaum yang kaya dan berpengaruh, baginda dikenali kerana zuhud dan ketakwaan yang melampau.
Sifat Utama:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) sangat tinggi, berkulit kemerahan, dan diiktiraf oleh Abu Huraira sebagai satu-satunya orang yang mengetahui lebih banyak Hadis daripadanya, kerana tabiat Abd Allah menuliskannya.
Peranan Politik & Ketenteraan:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) mengambil bahagian dalam pertempuran Islam awal dan berkhidmat secara ringkas sebagai gabenor Mesir pada tahun 664 Masihi selepas kematian bapanya.
Sumbangan Utama kepada Islam
Sahifa al-Sadiqa:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) merupakan pengarang himpunan Hadis sistematik pertama yang diketahui, bertajuk Sahifah al-Sadiqah ("Tulisan Yang Benar"). Dokumen ini mengandungi kira-kira 1,000 riwayat yang direkodkan terus daripada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم semasa hayatnya.
Kebenaran Formal untuk Menulis:
'Abdullah ibn Amr (رضي الله عنه) memainkan peranan penting dalam mengesahkan penyampaian Hadis secara bertulis. Apabila orang lain memberi amaran kepadanya agar tidak menulis segala-galanya, Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم secara peribadi menggalakkannya, dengan berkata, "Tulislah, demi Zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tiada yang keluar daripadanya melainkan kebenaran".
Pemeliharaan Sunnah:
Catatan bertulisnya akhirnya digabungkan ke dalam karya-karya besar kemudian, seperti Musnad Ahmad ibn Hanbal, memastikan kelangsungan ajaran Nabi awal.
Pengetahuan Pakar:
Dikenali sebagai salah seorang daripada "Empat Abadillah" (empat Abdullah), sekumpulan sahabat yang dihormati kerana kepakaran mereka yang mendalam dalam Syariah dan Fiqh.
Kedalaman Ilmiah Antara Agama:
Beliau juga seorang sarjana kitab suci terdahulu, termasuk Taurat, dan kadangkala dirujuk sebagai Qariul-Kitaabayn (Pembaca Dua Kitab).
Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه (meninggal dunia pada tahun 684 Masihi/65 Hijrah, putera 'Amr ibn al-'As) adalah sahabat Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. 'Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه adalah pengarang "Al-Sahifah al-Sadiqah" ("Kripta yang Benar", Bahasa Arab: الصحيفة الصادقة), sebuah dokumen himpunan hadith yang mencatatkan kira-kira seribu riwayat Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم.
Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه memeluk Islam pada tahun 7 Hijrah setahun sebelum bapanya, Amr ibn al-'Asرضي الله عنه . Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم lebih menyukai Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه kerana ilmunya. 'Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه adalah salah seorang sahabat pertama yang menulis hadith, setelah mendapat kebenaran daripada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم untuk berbuat demikian. Abu Hurairahرضي الله عنه pernah mengatakan bahawa Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه lebih berpengetahuan daripadanya.
Karya 'Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه, Al-Sahifah al-Sadiqah, kekal dalam keluarganya dan digunakan oleh cucunya 'Amr ibn Suhaib رضي الله عنه. Ahmad ibn Hanbal, memasukkan keseluruhan karya Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه dalam bukunya yang tebal, Musnad Ahmad ibn Hanbal, sekali gus menutupi kehilangan Al-Sahifah al-Sadiqah yang ditulis pada zaman Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم .
Apabila tujuh puluh orang Ansar memberikan bai'ah mereka kepada Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم dalam Bai'ah Kedua 'Aqabah, ', juga dikenali sebagai Abu Jabir Ibn 'Abd Allah رضي الله عنه,, adalah salah seorang daripada mereka. Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم memilih beberapa pemimpin di kalangan mereka, 'Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه, adalah salah seorang daripada pemimpin ini. Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم melantiknya sebagai pemimpin kaumnya, Bani Salamah. Apabila mereka kembali ke Madinah, Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengorbankan dirinya, hartanya, dan keluarganya untuk berkhidmat kepada Islam. Selepas Hijrah Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم ke Madinah, Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه, merasa sangat gembira dapat menemani Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم siang dan malam.
Dalam Perang Badar, Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه, keluar berperang seperti seorang pahlawan. Di Uhud, beliau bermimpi tentang kematiannya sebelum kaum Muslimin keluar berperang. Beliau diliputi oleh perasaan sebenar bahawa beliau tidak akan kembali, dan hatinya penuh dengan kegembiraan. Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'Asرضي الله عنه, memanggil anaknya Jabir Ibn ‘Abd Allah رضي الله عنه, sahabat yang mulia, lalu berkata, "Aku melihat diriku terbunuh dalam pertempuran ini. Mungkin aku akan menjadi syahid pertama di kalangan umat Islam. Demi Allah, aku tidak akan meninggalkan sesiapa pun yang lebih aku sukai selain kamu selepas Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Aku berhutang, maka bayarlah hutangku dan jadikan saudara-saudaramu sebagai tanggung jawabmu."
Keesokan paginya, umat Islam keluar untuk menghadapi tentera Quraisy yang datang dalam keadaan huru-hara untuk menyerang kota mereka yang aman. Pertempuran yang dahsyat berlaku, dan pada mulanya umat Islam mencapai kemenangan yang cepat. Ia sepatutnya menjadi kemenangan yang muktamad jika tidak kerana pemanah, yang diperintahkan oleh Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم untuk kekal di kedudukan mereka dan tidak pernah meninggalkan mereka, yang tergoda oleh kemenangan cepat ini ke atas Quraisy. Mereka meninggalkan kedudukan mereka di gunung dan sibuk mengumpulkan harta rampasan tentera yang kalah. Quraisy dengan cepat mengumpulkan sisa-sisa tentera yang berselerak apabila mendapati belakang umat Islam terdedah sepenuhnya. Mereka mengejutkan mereka dengan serangan pantas dari belakang, mengubah kemenangan umat Islam menjadi kekalahan.
Semasa pertempuran sengit ini, ‘'Abd Allah ibn 'Amr ibn al-'As رضي الله عنه, meninggal dunia sebagai syahid. Apabila kaum Muslimin pergi mencari para syuhada mereka selepas pertempuran tamat, Jabir Ibn 'Abd Allah رضي الله عنه, pergi mencari bapanya. Jabir ibn 'Abd Allah رضي الله عنه, menemuinya di kalangan para syuhada, yang telah dipertontonkan oleh orang-orang musyrik bersama-sama dengan wira-wira lain. Jabir رضي الله عنه, dan sebahagian keluarganya menangisi syuhada Islam 'Abd Allah Ibn 'Amr Ibn Hiram رضي الله عنه, apabila Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم lalu. Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata, "Tangisilah dia atau tidak, para malaikat ada di sini untuk menaunginya dengan sayap mereka!"
Keyakinan Abdullah Ibn Amr رضي الله عنه, sangat kuat. Kecintaannya, atau keinginannya, untuk mati di jalan Allahسُبْحَانَهُ وَتَعَالَى adalah cita-cita terbesarnya. Selepas itu, Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلمmengumumkan berita besar yang menggambarkan kecintaannya yang besar terhadap syahid. Pada suatu hari, Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata kepada Jabir putera Abdullah, "Wahai Jabir, Allah tidak pernah berfirman kepada sesiapa pun melainkan dari sebalik tabir, melainkan Allahسُبْحَانَهُ وَتَعَالَى telah berfirman kepadaku secara bersemuka. Allahسُبْحَانَهُ وَتَعَالَى berfirman, 'Wahai hamba, mintalah kepada-Ku untuk memberimu.' Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم berkata, 'Ya Allah, aku memohon kepada-Mu agar Engkau mengembalikan aku ke bumi, untuk dibunuh semula di jalan-Mu.' Allah menjawabnya, "Aku telah berkata sebelum ini: Mereka tidak akan kembali kepada mereka.' Abdullah Ibn Amr رضي الله عنه berkata, 'Ya Allah, maka beritahulah orang-orang selepasku tentang nikmat yang telah Engkau kurniakan kepada kami.' Demikianlah firman Allah yang Maha Tinggi:
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَلَا تَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُوا۟ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمْوَٰتًۢا ۚ بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ١٦٩فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضْلِهِۦ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِٱلَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا۟ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ١٧
“Janganlah kamu menganggap orang-orang yang gugur di jalan Allah sebagai orang mati, bahkan mereka hidup di sisi Tuhan mereka, dan mereka mempunyai rezeki. Mereka bergembira dengan apa yang telah Allah kurniakan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya, bergembira untuk orang-orang yang belum menyertai mereka, tetapi ditinggalkan (belum mati syahid) bahawa tidak ada ketakutan yang menimpa mereka, dan tidak pula mereka bersedih>"
(3: 169-170)
Ketika orang-orang Islam mengenal pasti para syuhada mereka yang soleh selepas Perang Uhud dan keluarga 'Abd Allah Ibn 'Amrرضي الله عنه, telah mengenal pasti mayatnya, isterinya membawanya, bersama-sama abangnya yang juga mati syahid, di atas untanya. Dia mula membawa mereka kembali ke Madinah untuk mengebumikan mereka di sana. Begitu juga beberapa orang Islam lain untuk para syuhada mereka. Tetapi penyeru Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم mengejar mereka dan mengumumkan perintah Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم Kebumikan para syuhada di medan perang mereka. Maka mereka semua kembali bersama para syuhada mereka.
Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم sedang menyelia pengebumian para sahabatnya yang syahid yang telah menunaikan janji mereka kepada Allahسُبْحَانَهُ وَتَعَالَى dan mengorbankan jiwa mereka yang berharga sebagai persembahan yang rendah hati kepada Allahسُبْحَانَهُ وَتَعَالَى dan Rasul. Apabila tiba giliran ‘Abd Allah Ibn Hiram untuk dikebumikan, Muhammad Rasulullah صلى الله عليه وسلم menyeru, "Kebumikan ‘Abd Allah Ibn-Amrرضي الله عنه, dan ‘Amr Ibn Al-Jamuhرضي الله عنه, dalam satu kubur; mereka saling berkasih sayang dan ikhlas antara satu sama lain di dunia ini."
Kini, semasa saat-saat penyediaan kubur bahagia untuk menerima dua syuhada yang mulia, marilah kita melihat dengan penuh kasih sayang syuhada kedua, ‘Amr Ibn Al Jamuuh ra.
Referensi:
- Biography of Abdullah Ibn Amr ibn al-'As
- An Introduction to the Conservation of Hadith (In the Light of Sahifah Hammam ibn Munabbih), Dr. Hamidullah, Islamic Book Trust, ISBN 978-983-9154-94-8
- Hammidullah, Muhammad; Rahimuddin, Muhammad (2007). An introduction to the conservation of hadith : in the light of Sahifah of Hammam ibn Munabbih. Islamic Book Trust. ISBN 983-9154-50


No comments:
Post a Comment