السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم
 |
[Foto Illustrasi - Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه]
|
Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه]
Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] merupakan seorang tokoh yang kompleks dalam sejarah awal Islam, dikenali sebagai salah seorang daripada segelintir individu yang murtad dan kemudian kembali kepada Islam, kemudian menjadi pemimpin ketenteraan dan pentadbiran utama.
Biografi & Ciri-ciri Utama
Asal usul: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] berasal dari puak Bani Amir ibn Lu’ayy dari suku Quraisy dan saudara angkat Khalifah ketiga, Saiyidina Uthman Ibn Affan رضي الله عنه .
Ciri-ciri Watak: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] digambarkan sebagai sangat bijak, penunggang kuda yang mahir, dan salah seorang bangsawan Quraisy. Sebagai seorang pentadbir, Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] dikenali kerana kecekapannya, walaupun beberapa catatan menyebut bahawa beliau tegas sehingga dianggap menindas oleh sesetengah penduduk di Mesir.
Perbuatan untuk dan Menentang Islam
Perbuatan Negatif (Zaman Awal)
Murtad dan Fitnah: Selepas memeluk agama Islam dan berpindah ke Madinah, Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] berkhidmat sebagai jurutulis untuk Muhammad Rasulullahﷺ. Dia kemudiannya murtad dan kembali ke Makkah, mendakwa dia telah mengubah perkataan wahyu (contohnya, menukar "Maha Berkuasa" kepada "Maha Mengetahui") dengan persetujuan Nabi.
Waran Kematian: Disebabkan kemurtadannya dan dakwaannya memanipulasi al-Quran, Muhammad Rasulullahﷺ mengarahkan hukuman matinya semasa Penaklukan Makkah pada tahun 630 Masihi.
Syafaat: Sayidina Uthman ibn Affan [رضي الله عنه] menyembunyikannya dan kemudian membawanya kepada Rasulullahﷺ untuk memohon pengampunan. Rasulullahﷺ pada mulanya berdiam diri—kemudian menyatakan bahawa dia berharap seorang sahabat akan membunuhnya—tetapi akhirnya menerima pengislamannya semula dan memberinya perlindungan.
Perbuatan Positif (Zaman Kemudian)
Komander Tentera: Di bawah Khalifah Sayidina Umar Al Khattab [رضي الله عنه] dan Khalifah Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه], dia menjadi seorang jeneral yang cemerlang. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] memainkan peranan penting dalam penaklukan Mesir dan kemudian memimpin Penaklukan Afrika Utara (27 Hijrah/647 Masihi).
Perintis Tentera Laut: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] dikreditkan sebagai pengasas bersama tentera laut Muslim pertama (bersama Mu’awiyah I). Beliau mengetuai armada tersebut untuk mencapai kemenangan besar menentang tentera laut Byzantine dalam Pertempuran Tiang Kapal (Dhat al-Sawari) pada tahun 655 Masihi.
Peranan Pentadbiran: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] berkhidmat sebagai Gabenor Mesir dari tahun 644 hingga 656 Masihi, di mana beliau menubuhkan sebuah diwan (pejabat cukai) dan memusatkan pentadbiran negara.
Taubat dan Akhir Hayat: Cendekiawan Islam secara amnya menganggap penukaran agamanya yang kedua sebagai ikhlas (husn al-Islam), dengan menyatakan bahawa Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] tidak melakukan apa-apa yang boleh dikritik secara agama selepas kepulangannya. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] dilaporkan meninggal dunia dalam solat (Salat al-Fajr) sekitar tahun 656 Masihi sambil mengelakkan konflik saudara (fitnah) susulan pembunuhan Khaifah Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه],.
Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] merupakan seorang sahabat Rasulullahﷺ yang memainkan peranan penting dalam sejarah awal Islam, ditandai dengan penukaran agama kepada Islam, tempoh murtad, dan kembali kepada agama yang ikhlas dan terakhir, selepas itu beliau berkhidmat kepada masyarakat Islam dengan cemerlang.
Biografi
Kehidupan Awal dan Penukaran Agama: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] berasal dari puak Bani Amir ibn Lu'ayy dari suku Quraisy dan merupakan saudara angkat Khaifah Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه]. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] merupakan seorang mualaf awal dan menjadi salah seorang jurutulis (katib al-wahy) yang menulis wahyu Al-Quran untuk Rasulullahﷺ di Madinah.
Murtad dan Kepulangan: Semasa menjadi jurutulis, keraguan peribadi atau fitnah (percubaan) menyebabkan Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] murtad dan melarikan diri kembali ke Makkah. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] dilaporkan mendakwa bahawa beliau boleh mempengaruhi wahyu, satu dakwaan yang kemudiannya ditolak oleh sumber Islam sebagai berpunca daripada salah faham tentang proses wahyu atau sebagai rekaan dalam riwayat yang lemah. Pada Hari Penaklukan Mekah, Rasulullahﷺ mengarahkan hukuman mati terhadap sebilangan kecil orang, termasuk Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] , atas tindakan mereka yang lalu. Walau bagaimanapun, Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه]. menjadi perantara bagi pihak abang angkatnya, dan Rasulullahﷺ akhirnya memberikannya pengampunan. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] kemudian memeluk Islam semula dengan ikhlas, dan tindakannya selepas itu dilaporkan tidak dapat dicela.
Kerjaya dan Kematian Kemudian: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] kemudiannya menjadi seorang pentadbir dan komander tentera yang berkebolehan. Semasa Kekhalifahan Umar, Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] berkhidmat sebagai leftenan dalam penaklukan Mesir. Khalifah Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه] kemudiannya melantiknya sebagai gabenor Mesir, jawatan yang didudukinya selama bertahun-tahun. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] mengasaskan tentera laut Muslim pertama bersama bakal Khalifah Muawiyah I, yang berperanan penting dalam merampas Cyprus dan mengalahkan armada Byzantine dalam Pertempuran Kapal Perang (Dhat al-Sawari) sekitar tahun 655 Masihi. Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] meninggal dunia pada tahun 656 Masihi, setelah menjalani kehidupan yang menyendiri berikutan pergolakan yang membawa kepada pembunuhan Khalifah Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه] , dan dianggap sebagai sahabat yang dihormati oleh sarjana Islam arus perdana.
Watak, Sifat, dan Perbuatan
Kemurtadan Awal: Tindakan negatif utamanya ialah kemurtadan sementaranya daripada Islam dan kenyataan yang dibuatnya semasa di Makkah untuk melemahkan dakwah Rasulullahﷺ. Tempoh ini menjadi titik kritikan oleh beberapa sumber, walaupun perspektif Islam arus perdana menekankan taubatnya yang ikhlas dan perbuatan baiknya yang seterusnya.
Perbuatan dan Sifat Positif:
Komander Tentera: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] merupakan seorang pemimpin tentera yang mahir yang berjaya memimpin pasukan Islam dalam penaklukan Afrika (Tunisia moden) pada tahun 647 Masihi dan mencapai kemenangan tentera laut yang ketara menentang Byzantine.
 Abdullah [Abdulllah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] |
| [Foto Illustrasi] - |
Pentadbir: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] merupakan seorang gabenor Mesir yang berkesan di bawah Khalifah Sayidina Uthman Ibn Affan [رضي الله عنه], di mana beliau menubuhkan sistem kutipan cukai (diwan) yang teratur.
Keikhlasan: Selepas kembali kepada Islam, catatan sejarah menunjukkan bahawa imannya teguh, dan tiada isu lanjut dibangkitkan mengenai kelakuannya. Beliau dikenang sebagai salah seorang "individu elit, intelektual, dan baik hati Quraisy".
Ketakwaan di usia tua: Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] menghabiskan hari-hari terakhirnya dengan beribadah, berdoa kepada Allah agar amalan terakhirnya ialah solat Subuh, satu hajat yang dikabulkan pada masa kematiannya.
Secara ringkasnya, meskipun terdapat kontroversi awal seputar kemurtadannya dan perintah untuk hukuman mati, kehidupan Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh [رضي الله عنه] dalam berkhidmat untuk Islam selepas taubatnya yang ikhlas bermakna baginda secara amnya dipandang positif sebagai seorang sahabat yang memberikan sumbangan yang besar, terutamanya dalam urusan ketenteraan dan pentadbiran.
Abu Yahya, yang digelar Abdullah bin Abi Sarah رضي الله عنه, membesar dan tinggal di Makkah. Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه, datuknya, Abi Sarah, adalah salah seorang pemimpin munafik yang sering memusuhi dakwah Islam. Sementara itu, ibunya, Mahabah binti Jabir al-Asy'ari, merupakan pengasuh Sayidina Uthman bin Affan رضي الله عنه,. Dalam erti kata lain, Abdullah bin Abi Sarah رضي الله عنه ialah abang angkat Uthman.
Pemalsu Wahyu.
Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah رضي الله عنه memeluk Islam sebelum pembukaan [Fathul Makkah] Makkah. Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah رضي الله عنه turut serta dalam kumpulan hijrah ke Madinah. Rasulullah ﷺ memberinya tugas menulis wahyu. Walau bagaimanapun, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah رضي الله عنه menjadi mangsa helah syaitan sehingga berani memanipulasi ayat-ayat al-Quran. Selepas didapati bahawa dia telah memalsukan ayat-ayat al-Quran, dia melarikan diri ke Makkah sambil bermegah bahawa dia telah berjaya mengubah ayat-ayat al-Quran. Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه sengaja melakukan semua itu supaya namanya menjadi tular sebagai pemalsu wahyu dan menjadi terkenal di kalangan masyarakat Quraisy.
Kes Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه terbongkar selepas turunnya Surah al-An'am ayat 93 yang bermaksud, "Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang berdusta terhadap Allah atau yang berkata, 'Telah diwahyukan kepadaku', walaupun tiada apa yang diwahyukan kepadanya, dan orang yang berkata, 'Aku akan menurunkan sebagaimana yang telah diturunkan oleh Allah.'"
At-Thabari menulis, bahawa terdapat perbezaan pendapat di kalangan ahli takwil tentang siapa yang dijelaskan dalam ayat tersebut. Ada yang berpendapat bahawa ayat di atas ditujukan kepada perilaku Musailamah al-Kadzab. Sementara yang lain berpendapat, ayat ini ditujukan kepada tindakan Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه yang telah khianat dan cenderung mengubah ayat-ayat al-Quran.
Seperti ketika "Azizun Hakim" dibacakan kepadanya, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه menulis "Ghafurur Rahim". Ketika "Sami'an 'Aliman" dibacakan, dia menulis "Aliman Hakiman". Sebaliknya, ketika "Aliman Hakiman" dibacakan, dia sengaja menulis "Sami'an 'Aliman". Kemudian, dia berbohong kepada kaum Quraisy dengan mendakwa telah menerima wahyu yang serupa dengan Rasulullahﷺ.
Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه kemudian bertaubat dan meminta bantuan saudaranya, Saiyidina Uthman bin Affanضي الله عنه untuk memujuk umat Islam agar memaafkannya. Kemudian, Uthman mengumumkan taubatnya kepada Rasulullahﷺ. Rasulullahﷺ diam untuk waktu yang lama dan tidak berkata apa-apa sehingga akhirnya dia memaafkannya.
Menjadi Tentera Umat Islam
Selepas bertaubat, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه mengabdikan dirinya kepada tentera Islam. Sebagai potensi yang dimiliki Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه selama ini iaitu kemampuan ketenteraan yang telah sebati dalam dirinya. Komitmen beliau untuk berjihad terus ditunjukkan dari semasa ke semasa. Sebagai contoh, pada zaman Khalifah Abu Bakar as Siddiq رضي الله عنه, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه telah menyertai pembasmian orang-orang Riddah yang menentang kerajaan yang sah dan berjuang bersama-sama Amr bin al-Ashرضي الله عنه dalam penaklukan Palestin.
Semasa pemerintahan Khalifah Umar bin Khattab رضي الله عنه, beliau menyertai ekspedisi Mesir. Berkat dedikasinya dalam bidang ketenteraan, beliau telah dipercayai oleh Amr bin al-Ash untuk memimpin pasukan khas bagi menyerang tentera Rom di selatan Mesir bagi mengukuhkan kewibawaan umat Islam yang telah berjaya menduduki wilayah dari Fustath hingga Alexandria. Selepas itu, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه telah dihantar pulang ke Nubia, Sudan, dan berjaya mempengaruhi Islam di sana.
Islamisasi Tunisia
Apabila menyebut Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه, kawasan Afrika Utara, terutamanya Tunisia, tidak dapat dipisahkan daripada namanya. Melalui wasiat jeneral ini, buat pertama kalinya, Islam memasuki wilayah yang didiami oleh masyarakat Amazigh. Seorang penulis Mesir, Muhammad Ali dalam eseinya Min Abthal al-Fath al-Islami mengabadikan kisah perjuangan dan keberanian Abdullah bin Abi Sarah.
Buku ini menunjukkan bahawa Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah memulakan perjalanannya ke Tunisia pada tahun 26 Hijrah dengan sejumlah 20,000 tentera. Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah mengembara ke Barqah, Tripoli, dan kemudian sampai ke sempadan Tunisia. Pada ketika ituPada masa itu, Tunisia diduduki oleh Gregory si Patrician. Beliau merupakan seorang komander Rom yang terkenal yang wilayahnya terbentang luas dari Tripoli (Libya) hingga Tangier (Maghribi) dengan ibu kota Cartage (Tunisia).
Di kawasan yang dipanggil 'Aqubah, dua orang komander berpihak antara satu sama lain dan saling mengayunkan pedang. Sejarah ini sedikit berbeza daripada apa yang dikemukakan oleh sejarawan Tunisia, Hasan Husni Abdul Wahab dalam Khulasat Tarikh Tunis. Menurutnya, pertempuran menentang Gregory berlaku di Sbeitla yang terletak 260 km dari ibu kota Tunisia.
Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah رضي الله عنه menghantar surat kepada raja Rom untuk memilih jalan damai dan membayar ufti. Walau bagaimanapun, tiada titik temu yang jelas dalam perjanjian itu. Malah peperangan tidak dapat dielakkan dan kemudian berlarutan selama berhari-hari. Bilangan tentera Rom pada masa itu telah mencecah 100,000 hingga 120,000 tentera yang cuba menyekat orang Islam supaya mereka tidak dapat memasuki wilayah mereka.
Walaupun mempunyai kekuatan yang luar biasa, seiring dengan peredaran masa, tentera Rom mula keletihan. Sementara itu, pasukan Muslim masih berada dalam prestasi terbaik. Mereka tidak mahu mensia-siakan peluang keemasan sehinggalah tentera Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه menyerbu pertahanan musuh sekali lagi. Tentera Rom berundur dengan jumlah korban yang semakin meningkat termasuk Gregory yang dibunuh oleh Abdullah bin Zubairرضي الله عنه.
Seterusnya, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه mengepung kawasan Sbeitla sementara pasukannya memasuki salah satu bandar terbesar di barat daya Tunisia, Gafsah. Hasilnya, kejayaan penaklukan kedua. Tidak lama kemudian, tiba giliran El-Djem (sebuah kawasan di bandar Mahdiah, Tunisia) untuk tunduk di bawah naungan Islam. Mereka bersetuju untuk berdamai dan menghantar cukai rutin setiap tahun bernilai 2,500,000 dinar.
 |
| {Foto Illustrasi - Abdullah bin Sa'ad Abu Sarah ra, menjadi gabenur Mesir, kemudian menakluk Tunisia menajdi negara Islam.] |
Selama satu tahun tiga bulan, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah رضي الله عنه mengembara untuk mempelajari selok-belok Tunisia. Membuka tanah dan menyebarkan Islam. Walaupun beliau dapat membuka beberapa bandar besar di Tunisia, Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarah رضي الله عنه menjalani kehidupan nomad, berpindah-randah. Ini berkaitan dengan tugas yang dipikulnya pada masa itu, iaitu menggali maklumat terperinci berkaitan keadaan geografi Tunisia dan mengukur kekuatan musuh.
Setelah tugasnya selesai, beliau kembali ke Mesir. Peranan maklumat merupakan tonggak persediaan sebelum penaklukan sebenar yang tidak boleh dipandang remeh. Berkat peranan maklumat yang merupakan tonggak persediaan untuk penaklukan, para panglima perang memperoleh maklumat terkini yang menjadi bekalan dalam melaksanakan strategi yang padu. Ini disebabkan oleh ketepatan strategi yang sangat menentukan kejayaan dalam peperangan.
Contohnya Muawiyah bin Hudaij yang beberapa tahun kemudian dapat menembusi dan menguasai kota-kota penting di Tunisia setelah mendapat maklumat terperinci daripada pemerhatian Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه. Begitu juga dengan kejayaan Uqbah bin Nafi', penakluk Afrika, tidak terlepas daripada analisisnya terhadap pemprosesan maklumat yang telah dikumpul oleh informan terdahulu.
Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه berundur dari jawatannya sebagai gabenor Mesir sejurus selepas perlantikan Saiyidana Ali bin Abi Talib رضي الله عنه sebagai khalifah. Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه merupakan salah seorang individu yang tidak mahu campur tangan dalam perselisihan antara Saiyidana Ali bin Abi Talib رضي الله عنه dan Muawiyahرضي الله عنه dan lebih gemar meneruskan jihadnya ke arah Palestin dan menetap di Asqalan.
Abdullah bin Sa'ad bin Abi Sarahرضي الله عنه wafat dan dikebumikan di Maqbarah Asqalan Quraisy pada tahun 36 Hijriah, setelah solat subuh sambil berdoa, "Ya Allah, jadikanlah solat subuhku sebagai penutup amalanku."
Selanjutnya, maklumat mengenai Abdullah Ibn Abu Saad Ibn Sarah, mari kita selidiki dengan lebih mendalam dakwaan, pengkritik terhadapnya, dan isu lain yang mempengaruhi Khalifah Saiyidna Uthman ibn Affan.
‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh Dan dakwaan terhadapnya;
Para pengkritik telah mengemukakan beberapa tuduhan terhadap Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu atas sebab Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu. Contohnya, beliau memecat seorang Sahabi yang berpengalaman dan matang (Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu) dari Mesir tanpa sebarang sebab dan melantik abang angkatnya (‘Abdullah ibn Sa’d), seorang pemuda, sebagai gabenor.
Ibn Mutahhar al Hilli al Syiah menulis:
ولى عبد الله بن سعد بن أبي سرح مصر حتى تظلم منه أهلها إلخ
Beliau melantik ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh ke atas Mesir dan disebabkan olehnya penduduknya ditindas.[1]
Beberapa aspek kehidupan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu akan dibentangkan secara ringkas kepada para pembaca yang dihormati yang akan menonjolkan kelayakan dan nilai beliau serta perkhidmatan Islamnya. Pada akhirnya, beberapa salah tanggapan akan ditangani, insya-Allah. Dengan sebab perkara di atas, salah tanggapan akan dihapuskan.
Keturunan dan Asuhan
Nama beliau ialah ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh ibn al Harith. Beliau berasal dari suku ‘Amiri. Beliau bukan individu dari suku Bani Umayyah.
Beliau adalah saudara angkat kepada Sayyidina ‘Uthman ibn ‘Affan radiya Llahu ‘anhu. Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu meminum susu ibu ‘Abdullah.
Ini disebutkan dalam Tabaqat ibn Sa’d dan Usd al Ghabah:
عبد الله بن سعد بن أبي سرح بن الحارث … بن عامر إلخ هو أخو عثمان من الرضاعة أرضعت أمه عثمان إلخ
‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh ibn al Harith … ibn ‘Amir. Beliau adalah saudara angkat kepada ‘Uthman. Ibunya menyusukan ‘Uthman.[2]
Murtad selepas Islam diikuti dengan Islam, Bay’ah dan Keteguhan
و استأمن له عثمان يوم فتح مكة من رسول الله صلى الله عليه و سلم فآمنه و قد كان أمر بقتله إلخ
Pada Hari Penaklukan Makkah, ‘Uthman meminta keselamatan untuknya daripada Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam yang menganugerahkannya kepadanya. Dia telah, sebelum ini, mengarahkan pembunuhannya.[3]
و كان قد أسلم قديما … ثم افتتن و خرج من المدينة إلى مكة مرتدا فأهدر رسول الله صلى الله عليه و سليم ثم دمه بن عفان إلى النبي صلى الله عليه و سلم فاستأمن له فآمنه … و قال يا رسول الله تبايعه فبايعه رسول الله صعلى الله صعلى الله صعلى الله على الإسلام و قال الإسلام يجب ما كان قبله
Dia telah memeluk Islam sejak awal. Selepas itu, dia jatuh ke dalam fitnah dan meninggalkan Madinah ke Mekah sebagai seorang murtad. Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam mengisytiharkan darahnya dihalalkan pada Hari Penaklukan. Maka ‘Uthman ibn ‘Affan datang kepada Nabi salla Llahu ‘alayhi wa sallam dan meminta perlindungan untuknya, dan permintaan itu dikabulkan. Dia berkata, “Wahai Rasulullah, ambillah bai’at daripadanya.” maka Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam menerima bai’atnya pada hari itu atas Islam dan mengisytiharkan, “Islam memusnahkan segala sesuatu yang sebelumnya.”[4] dan من قريش
‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh memeluk Islam pada zaman Penaklukan. Islamnya teguh. Justeru, tiada isu selepas itu dipamerkan oleh beliau yang mana beliau dikritik. Beliau adalah salah seorang daripada golongan elit, intelektual, dan baik hati orang Quraisy.[5]
ثم إنه حسن إسلامه و لم يؤثر عنه بعدها إلا الخير
Selepas itu, keislamannya adalah ikhlas. Tidak ada yang dipertontonkan olehnya selepas itu selain kebaikan.[6]
Gabenor dan Pegawai
Allah memberkati Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu dengan bakat yang cemerlang. Beliau adalah tonggak yang bersedia dalam urusan pentadbiran. Itulah sebabnya Sayyidina ‘Umar al Faruq radiya Llahu ‘anhu melantiknya sebagai gabenor di daerah Sa’id pada zaman khalifahnya. Selepas itu, Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu melantiknya sebagai gabenor Mesir. Hafiz Ibn Hajar dan Ibn al Barquni telah bercakap tentang perkara di atas dengan kata-kata berikut:
ثنا أبو صالح من الليث قال كان ابن أبي سرح على الصعيد في زمن عمر ثم ضم إليه عثمان مصر كلها إلخ
Abu Shalih meriwayatkan kepada kami – dari al Laythi yang berkata:
Ibn Abi Sarh adalah gabenor ke atas Sa'id semasa pemerintahan 'Umar. Selepas itu, ‘Uthman meletakkan seluruh Mesir di bawah kekuasaannya.[7]
Pencapaian dalam Penaklukan Islam
Apabila Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu melantik Sayyidina ‘Abdullah radiya Llahu ‘anhu sebagai gabenor ke atas Mesir kerana keadaan sekarang, beliau telah banyak berperang untuk pengembangan Islam. Penaklukan Afrika adalah pencapaian yang paling diingati beliau yang berlaku pada tahun 27 H. Dengan ini, Perang Asawid (Di tanah Nubia pada tahun 31 H.) dan Perang al Sawari (di Laut Rom) telah dimenangi oleh beliau. Semua tanah yang luas ini ditakluki di bawah pengawasannya. Inilah jasa-jasa tinggi beliau yang dipandang tinggi oleh para senior ummah.
ثم ولاه عثمان بعد ذلك مصر … و فتح على يديه أفريقية سنة سبع و عشرين إلخ
Kemudian 'Uthman menjadikannya gabenor Mesir. Afrika telah ditakluki di tangannya pada tahun 27 H.[8]
و له مواقف محمودة في الفتوح … و كان محمودا في ولايته و غزا ثلاث غزوات أفريقية و ذات الصواري و الأساخود
Dia mempunyai banyak pencapaian yang patut dipuji di medan perang atas namanya. Beliau patut dipuji semasa menjadi gabenor. Beliau bertempur dalam tiga pertempuran, Afrika, Dhat al Sawari, dan al Asawid.[9]
Kematian Abdullah Atas Kebaikan
Setelah menunaikan tugas-tugas keagamaan untuk tempoh yang lama, Sayyidina Abdullah ibn Sa'd radiya Llahu 'anhu mengamalkan sikap menyendiri dan tidak bergaul selepas kesyahidan Sayyidina Uthman radiya Llahu 'anhu dan fitnah yang timbul selepas itu serta mengelakkan perselisihan daripadanya. Ada yang menyebut bahawa beliau menetap di 'Asqalan manakala ada pula yang menyebut Ramlah.
قيل بل أقام بالرملة حتى مات فارا من الفتنة و دعا ربه فقال اللهم اجعل خاتمة عملي صلوة الصبح فتوضأ ثم صلى ثم صلى … يمينه و ذهب يسلم عن يساره فقبض الله روحه
Dikatakan bahawa dia tinggal di Ramlah sehingga dia meninggal dunia, melarikan diri dari fitnah. Dia memohon kepada Rabbnya sambil berkata, "Ya Allah, jadikanlah amalan terakhirku shalat Subuh." Beliau kemudian berwudhu’ dan kemudian menunaikan solat Subuh. Dia memberi salam ke kanannya dan ketika dia pergi memberi salam ke kirinya, Allah mencabut nyawanya.[10]
Maha Suci Allah. Semoga Allah meredhainya.
Menghapuskan beberapa salah tanggapan
Para pengkritik telah menyenaraikan beberapa kritikan terhadap Amir al-Mu’minin Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu, antaranya banyak yang berkaitan dengan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu. Memandangkan Ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu adalah saudara angkat Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu (walaupun beliau bukan dari suku Bani Umayyah), dan Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu melantiknya sebagai gabenor Mesir, bantahan ini disasarkan bersama kepada Sayyidina ‘Uthman dan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhuma. Menjawabnya adalah kebimbangan kami.
Tuduhan pertama yang mereka kemukakan ialah Sayyidina ‘Abdullah radiya Llahu ‘anhu menerima Islam dan kemudian murtad selepas beberapa ketika, yang menyebabkan Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam mengarahkan pembunuhan dan hukuman matinya. Untuk menjelaskan isu ini (seperti yang telah kami sebutkan di atas), penerimaannya terhadap Islam dan kemurtadan berikutnya berlaku sebelum Penaklukan Makkah. Pada kesempatan Penaklukan Makkah, Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu membawanya menghadap Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam yang mulia, selepas itu beliau kembali kepada Islam dan berikrar taat setia. Mendengar ini, Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam mengumumkan, seperti yang tertera di atas:
إن الإسلام يجب ما كان قبله
Sesungguhnya Islam menghapuskan setiap dosa dan kekurangan sebelumnya.
Pengesahan kenabian ini telah menjernihkan suasana. Semua dosa, sama ada besar atau kecil, diampuni dan Islamnya diterima.
Seorang lagi sahabat yang terkenal ialah Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu. Peristiwa beliau tercatat dalam kitab-kitab hadith. Di dalamnya diriwayatkan bahawa beliau datang menghadap Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam untuk memberi bai’ah. Selepas menghulurkan tangannya, baginda menariknya dan berkata, “Ya Rasulullah, dengan syarat kesalahan saya yang lalu diampuni.” Pada kesempatan ini, Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam mengumumkan:
يا عمرو أما علمت أن الإسلام يهدم ما كان قبله
Wahai ‘Amr, tidakkah kamu tahu bahawa Islam menghapuskan segala-galanya sebelum ini?[11]
Dengan cara yang sama, ramai orang murtad pada zaman itu dan seterusnya kembali kepada Islam dan menjadi lurus. Ini adalah kes yang sama dengan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu. Sekarang, untuk mengimbau kembali dosa-dosa terdahulu, teruskan mengambilnya, dan labelkan dia murtad (murtad) dan Tarid al Rasul (orang buangan Rasul) adalah bertentangan dengan gaya Islam. Dalam Al-Quran yang mulia, pernyataan ilahi telah dibunyikan sebagai amaran:
dan الظَّالِمُوْنَ
Jangan memanggil satu sama lain dengan nama samaran [menyinggung]. Celaka adalah nama kemaksiatan selepas
iman. Dan sesiapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.[12]
Mereka juga membantah bahawa Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu dan orang-orang lain segolongan dengannya adalah Tulaqa’. Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam memaafkan mereka pada peristiwa Penaklukan Makkah. Tulaqa’ ini telah diberikan pemerintahan umat oleh Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu. Disebabkan inilah orang ramai memandang mereka dengan pandangan yang hina.
Memadai berkenaan isu ini ialah Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam berdiri di pintu Ka’bah pada peristiwa penaklukan Makkah dan antara lain mengumumkan:
Wahai perhimpunan Quraisy! Allah subhanahu wa ta ‘ala telah menghilangkan kesombongan dan keangkuhan nenek moyang kamu yang jahiliyah. Semua manusia adalah daripada Adam dan dia adalah daripada tanah.”
Beliau kemudian membacakan ayat berikut:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِّن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوْبًا وَئلَتَعَارَفُوْا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيْمٌ خَبِيْرٌ
Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenali. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.[13]
Selepas itu baginda berseru:
Wahai kaum Quraisy, apakah pandangan kamu? Bagaimana aku akan memperlakukan kamu?
Orang-orang itu menjawab, “Kamu akan memperlakukan kami dengan baik. Kamu seorang yang mulia dan baik hati serta anak lelaki seorang yang mulia dan baik hati.”
Mendengar ini, Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam berkata, “Pergilah, kamu bebas, iaitu kamu semua telah diberikan pengampunan.”[14]
Semasa khutbah ini, semua puak Quraisy hadir. Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam berucap kepada seluruh hadirin. Individu-individu dari puak tertentu bukanlah satu-satunya yang disampaikan, dan kata-kata ini juga tidak ditujukan kepada segelintir orang terpilih. Pelbagai puak Quraisy hadir di hadapan peribadi mulia baginda. Bani Taym, Bani ‘Adi, Bani Makhzum, Bani Khuzaimah, Bani Asad, Bani Nawfal, Bani Zuhrah, Bani Hasyim, Bani ‘Abd Shams (Bani Umayyah), dan sebagainya, semua yang hadir disapa dengan kata-kata:
اذهبوا فأنتم الطلقاء
Pergilah kerana kamu bebas.
Keputusan ini tidak khusus untuk mana-mana puak. Kata-kata Wahai perhimpunan Quraisy adalah bukti kontekstual terbuka untuk umum.
Melabelkan beberapa individu daripada Bani Umayyah (Sayyidina Walid ibn ‘Uqbah, Sayyidina Muawiyah, Sayyidina ‘Abdullah ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhum) sebagai Tulaqa’ dan menimbulkan rasa tidak suka terhadap mereka dalam kalangan orang ramai bukanlah perbuatan mulia. Pertama sekali, ini bukanlah perkataan menghina yang diucapkan oleh Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam. Ia hanya bermaksud pengampunan. Tambahan pula, disebabkan perkataan ini, tidak wujud rasa jijik atau benci bersama pada zaman Sahabat yang mulia radiya Llahu ‘anhum, dan mereka juga tidak menggunakannya untuk menghina satu sama lain, dan Sahabat yang mulia radiya Llahu ‘anhum juga tidak terganggu oleh mana-mana daripada mereka yang memegang jawatan berkuasa. Malah, realitinya adalah sebaliknya. Sayyidina ‘Umar al Faruq radiya Llahu ‘anhu memberikan jawatan yang luar biasa kepada Tulaqa’ ini semasa kekhalifahannya, seperti yang telah kami sebutkan sebelum ini. Secara khususnya, Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu telah dilantik sebagai gabenor di daerah Sa’id oleh Sayyidina ‘Umar radiya Llahu ‘anhu. Atau dengan kata lain, baginda menyerahkan pemerintahan umat kepada Tulaqa’. (Rujukan mengenainya telah diberikan di halaman-halaman sebelumnya.)
Ironisnya, para Tulaqa’ ini dianugerahkan jawatan kuasa pada zaman Sayyidina Siddiq Akbar dan Sayyidina Faruq A’zam radiya Llahu ‘anhuma, dan semuanya berjalan lancar. Orang ramai tidak terganggu, dan Sayyidina ‘Umar radiya Llahu ‘anhu juga tidak dikritik. Sebaliknya, apabila mereka memegang jawatan pada zaman ‘Uthmaniyyah, para Tulaqa’ ini dihina dan dihina, seluruh rakyat berasa jijik dengan mereka, dan propaganda untuk menyerahkan pemerintahan umat kepada Tulaqa’ menjadi aktif. Oh, betapa paradoksnya!
Satu lagi bantahan yang dibangkitkan ialah Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu memecat Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu, seorang Sahabi yang berpengalaman, dari Mesir dan memberikan jawatan terhormat ini kepada abang angkatnya. Ini adalah perbuatan prejudis yang dilakukan untuk kepentingan keluarga. Lebih-lebih lagi, Sayyidina ‘Abdullah ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu telah menimbulkan kekacauan.
Untuk menghilangkan keraguan ini, beberapa perkara ditulis di bawah ini untuk direnungkan. Tiada jawapan lain diperlukan.
Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu bukanlah dari suku Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu (Bani Umayyah). Sebaliknya, beliau berasal dari Bani ‘Amir. Walau bagaimanapun, para pengkritik menganggap persaudaraan angkatnya sebagai jenayahnya.
Tahun di mana Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu dibebaskan dari Mesir dan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu telah dilantik, pada tahun yang sama (27 A.H.) menyaksikan Perang Afrika. Di bawah pimpinan Sayyidina 'Abdullah ibn Sa'd radiya Llahu 'anhu operasi penting ini dikendalikan. Di antara pahlawan itu ialah anak kandung Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu, Sayyidina ‘Abdullah ibn ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu. Sayyidina ‘Abdullah sendiri merupakan seorang Sahabi dan telah menyertai Pertempuran Afrika dengan penuh semangat bersama-sama dengan sahabat-sahabat lain, seperti Sayyidina ‘Abdullah ibn ‘Umar, ‘Abdullah ibn al Zubair, Ma’bad ibn al ‘Abbas, ‘Abdullah ibn al ‘Abbas, Ibn Jafar, Hassan, Hussain, dan lain-lain radiya Llahu ‘anhum. Kaum Muslimin menang dan memperoleh harta rampasan. Semua ini dicapai di bawah kepimpinan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu yang merupakan jeneral tentera.
Khalifah Ibn Khayyat telah menulis dalam jilid satu kompilasi sejarahnya:
و فيها (سنة 27 ه) عزل عثمان بن عفان عمرو بن العاص عن مصر و ولاها عبد الله بن سعد بن أبي سرح فغأزا ابسي فغأزا ابن العبادلة عبد الله بن عمر و عبد الله بن عمرو (بن العاص) و عبد الله بن الزبير
Pada tahun ini (27 H.) ‘Uthman ibn ‘Affseorang 'Amr ibn al 'As yang dilucutkan dari Mesir dan melantik 'Abdullah ibn Sa'd ibn Abi Sarh. Ibn Abi Sarh melancarkan perang ke atas Afrika bersama 'Ubadalah, iaitu 'Abdullah ibn 'Umar, 'Abdullah ibn 'As (ibn al 'As) dan 'Abdullah ibn al Zubair.[15]
Sejarawan berikut juga telah mencatatkan fakta bahawa dalam Pertempuran Afrika, anak lelaki Sayyidina 'Amr ibn al 'As, 'Abdullah radiya Llahu 'anhuma, menyertai manakala jeneral tentera ialah Sayyidina 'Abdullah ibn Sa'd ibn Abi Sarh radiya Llahu 'anhu.
Al Baladhuri: Futuh al Buldan, hlm. 234, Penaklukan Afrika.
Ibn Khaldun: Tarikh Ibn Khaldun, jilid 2 hlm. 1003, jawatan gabenor 'Abdullah ibn Abi Sarh ke atas Mesir dan Penaklukan Afrika, cetakan Beirut baharu.
Idea untuk mengaitkan perkara ini adalah sekiranya Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu memecat Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu dengan cara yang tidak dibenarkan, dan sekiranya pemecatan ini adalah hasil daripada prejudis, maka pada ketika itu mengapa para Sahabat kanan radiya Llahu ‘anhum tidak membantah? Anak lelaki Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu sendiri, Sayyidina ‘Abdullah radiya Llahu ‘anhu, tidak membantah atau menganggap pemecatan itu salah. Sebaliknya, selepas beberapa ketika (apabila Pertempuran Afrika berlaku), beliau mengambil bahagian di bawah pimpinan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu, menunjukkan sokongan sepenuhnya. Seolah-olah tindakannya telah menghilangkan keraguan bahawa Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu memecat Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu tanpa sebab dan atas dasar diskriminasi. Tambahan pula, Shah ‘Abdul ‘Aziz bercakap tentang ini dengan menyebut:
در لشکر او بسیارے از صحابہ و اولاد صحابہ بودند ہر ہمہ از سیرت او خوش ماندند و بہیچ وجہ اندر کردند از جملہ آنہا عقبہ بن عامر جہنی و عبد الرحمن بن ابی بکر و عبد اللہ بن عمرو بن العاص
Dalam tentera Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu dalam Penaklukan Afrika, ramai Sahabah radiya Llahu ‘anhum yang terkenal dan anak-anak Sahabah radiya Llahu ‘anhum hadir. Semua orang gembira dengan tingkah laku dan perangai radiya Llahu ‘anhu Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d. Mereka sama sekali tidak mencela tingkah laku Sayyidina ‘Abdullah radiya Llahu ‘anhu. Antara yang turut serta ialah Sayyidina ‘Uqbah ibn ‘Amir al Juhani, Sayyidina ‘Abdur Rahman ibn Abi Bakr, dan Sayyidina ‘Abdullah ibn ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhum.[16]
Patut diperhatikan ialah Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu adalah seorang penyokong dan penyokong tegar Bani Umayyah. Sejarah memberi kesaksian kepada fakta ini. Jika untuk tujuan hujah kita menerima bahawa Sayyidah ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu memecatnya kerana prejudis dan mengambil jawatan ini daripadanya dengan cara yang tidak dibenarkan, maka Sayyidina ‘Amr ibn al ‘As radiya Llahu ‘anhu pasti akan bersedih dan berdukacita di hati. Disebabkan ini, beliau bukan sahaja menentang Bani Umayyah, malah beliau juga akan menyokong penentangan mereka. Walau bagaimanapun, realitinya adalah sebaliknya. Ini mengajar kita bahawa pemecatannya dari Mesir bukanlah kerana diskriminasi, dan beliau juga tidak bersedih dengannya. Sebaliknya, perubahan jawatan itu adalah disebabkan oleh keadaan semasa.
Nota:
Pada zaman itu, bantahan terhadap seluruh khums (kelima daripada harta rampasan) Afrika yang diberikan kepada Sayyidina Ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu agak diketahui umum. Jawapannya, insya-Allah, akan dibentangkan dalam perbincangan tentang pilih kasih saudara-mara berkaitan dengan kekayaan. Perbincangan ini adalah mengenai pilih kasih saudara-mara berkaitan dengan jawatan dan jawatan. Dalam perbincangan keempat, aspek kekayaan akan ditangani dan isu ini akan diselesaikan di sana, dengan pertolongan Allah subhanahu wa ta ‘ala.
Manfaat:
Pada ketika ini, laporan Tarikh al Tabari, jilid 5 hlm. 71, di bawah tahun 31 Hijrah dibentangkan oleh para pengkritik yang menghina dan mempersendakan Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu dengan cara yang keji dan menyebut bahawa hukuman matinya dibenarkan. Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu didakwa atas beberapa sebab. Semua kesalahan ini telah disenaraikan dari pihak Muhammad ibn Abi Bakr dan Muhammad ibn Abi Hudhayfah.
Narasi ini sangat panjang. Memetik teks laporan dan kemudian menterjemahkannya akan menjadi isu yang panjang. Tanda-tanda narasi di atas sudah cukup untuk mencari narasi tersebut.
Secara ringkasnya, kedua-dua rantaian dan teks akan dianalisis yang akan terbukti mencukupi untuk orang yang adil dan laporan ini akan disedari tidak boleh dipercayai.
Analisis sanadnya
Ibn Jarir al Tabari meriwayatkan daripada Muhammad ibn ‘Umar (al Waqidi) yang seterusnya meriwayatkan daripada Ma’mar ibn Rashid yang melaporkan tentang kekuatan Zuhri.
Muhammad ibn Jarir al Tabari telah mengumpulkan semua jenis laporan sejarah; sahih dan tidak sahih, lemah dan kuat, direka-reka dan tidak berasas; keseluruhannya. Secara amnya, beliau menyebut sanad. Walau bagaimanapun, kadangkala beliau tidak menyebutnya dan menyebut beberapa perkara daripada pihaknya sendiri. Ini jelas dan tidak kabur kepada para ulama. Beliau menyebut sanad di atas untuk laporan ini.
Al Tabari mengambil maklumat ini daripada Muhammad ibn ‘Umar al Waqidi. AlWaqidi ialah seorang pembohong yang terkenal, matruk (dituduh memalsukan hadith), dan pemalsu hadith.[17]
Selagi laporannya tidak diperkukuhkan daripada sumber lain, ia tidak boleh diterima. Laporan mutafarridnya dibuang. Apa sahaja yang muncul dalam laporan ini tidak disokong oleh riwayat sahih.
Al Waqidi melaporkan daripada Ma’mar ibn Rashid. Ma’mar ialah seorang yang boleh dipercayai dan para ulama telah memujinya dengan sewajarnya dan mengisytiharkannya sebagai boleh dipercayai. Walaupun begitu, terbukti bahawa salah seorang anak saudara Ma’mar ialah seorang Rafidi. Dia mendapatkan himpunan hadith Ma’mar dan mengubahnya. Lihat teks-teks berikut sebagai bukti. Kata-kata Ibnu Hajar adalah:
قال أبو حامد ابن الشرقي هو حديث باطل و السبب فيه أن معمرا كان له ابن أخ رافضي و كان معمر يمكنه من كان له ابن أخ رافضي و كان معمر يمكنه من كتهبه الحديث
Abu Hamid ibn al-Syarqi berkata: Ia adalah hadis palsu. Alasannya ialah Ma'mar mempunyai anak saudara yang merupakan seorang Rafidi. Ma'mar akan memberinya akses kepada buku-bukunya. Dia memasukkan hadis ini ke dalam kitab-kitab dan menisbatkannya kepada Ma’mar.[18]
Wajib diperjelaskan di sini supaya tidak ada yang menyimpang dari kebenaran menulis peraturan bahawa semua laporan Ma'mar adalah diragui. Tidak, ini tidak betul. Sebaliknya, insiden itu telah ditulis oleh para ulama di bawah laporan Ma'mar yang bercanggah dengan asas-asas yang diterima. Ia adalah laporan munkar atau shadh. Ia kelihatan bercanggah dengan asas-asas Syariah yang diterima dan tiada tafsiran yang tepat dapat diberikan kepadanya. Berkenaan laporan Ma'mar sedemikian, para sarjana penyelidik pastinya telah menjelaskan bahawa terdapat keraguan dan perubahan di dalamnya. Dan laporan al Tabari yang dibincangkan juga jenis ini. Oleh itu, ia juga tidak layak diterima.[19]
Ma'mar telah menceritakan keseluruhan insiden daripada al Zuhri. Dan keseluruhannya adalah kenyataan peribadinya. Ia bukanlah kenyataan individu terkenal pada zaman itu. Al Zuhri boleh dipercayai, namun, yang perlu diberi perhatian ialah Ibn Shihab al Zuhri tidak hadir pada masa itu. Malah, para ulama telah menulis bahawa beliau dilahirkan pada tahun 58 Hijrah dan kejadian ini (Pertempuran Afrika) berlaku pada tahun 27 Hijrah (seperti dalam laporan Ibn Khayyat.) Sebaliknya, al Tabari menyebutnya di bawah tahun 31 Hijrah, tetapi kajian Khalifah ibn Khayyat nampaknya betul. Jadi, al Zuhri dilahirkan kira-kira 31 tahun selepas itu. Kemudian, usia kematangannya diambil sekurang-kurangnya 15 tahun. Ini menambah kepada 46 tahun. Di manakah laporan ini kekal untuk tempoh yang begitu lama? Siapa yang melaporkannya? Siapa yang mengaitkannya dengan Ibn Shihab al Zuhri? Semua ini patut dipertimbangkan. Sebaliknya, laporan yang mempunyai isnad yang sahih dan tidak terputus, yang tidak mengandungi kritikan terhadap Sayyidina 'Uthman radiya Llahu 'anhu akan diterima dan laporan ini akan dibuang.
Analisis Kandungan Laporan
Perlu dinyatakan bahawa jika kandungan laporan ini secara hipotesis dianggap betul (bahawa Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu mempunyai kecacatan ini yang menyebabkan hukumannya betul) maka dalam Pertempuran Afrika yang penting ini, mengapakah sekumpulan besar sahabat kanan dari Madinah Munawwarah dan anak-anak muda Bani Hasyim dan Quraisy seperti Sayyidina Ibn ‘Umar, Ibn ‘Amr ibn al ‘As, Ibn ‘Abbas, ‘Abdur Rahman ibn Abi Bakr, ‘Abdullah ibn al Zubair ibn al ‘Awwam, Miswar ibn Makhramah, Basr ibn Artat, Hassan, dan Hussain (menurut Ibn Khaldun), dan sebagainya turut serta? Tokoh-tokoh penting ini sepatutnya membangkitkan bantahan ini terhadap Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhu dan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu sebelum ini. Mengapakah mereka tidak berbuat demikian? Mengapa mereka menyertai ekspedisi ketenteraan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh radiya Llahu ‘anhu dengan diam?
Kedua, pertimbangan yang wajar ialah Muhammad ibn Abi Bakr dan Muhammad ibn Abi Hudhayfah berpangkat rendah. Bangsawan kanan dan pemimpin Quraisy tidak mempertimbangkan kritikan ini dan tidak menyebarkan kecacatan ini sementara orang berpangkat rendah menyiarkannya? Seolah-olah mereka hanya memerhatikan kelemahan ini sementara orang kanan buta sepenuhnya terhadapnya.
Menurut al Baladhuri, anak lelaki Sayyidina Abu Bakr, Sayyidina ‘Abdur Rahman ibn Abi Bakr radiya Llahu ‘anhuma, adalah sebahagian daripada Pertempuran Afrika di bawah pimpinan Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d radiya Llahu ‘anhu manakala abangnya, Muhammad ibn Abi Bakr, pada kesempatan ini dengan keras menghina dan mengkritik Sayyidina ‘Abdullah ibn Sa’d dan Sayyidina ‘Uthman radiya Llahu ‘anhuma. Ini adalah polari praktikal dan lisan antara saudara sejati. Dalam kes ini, sokongan praktikal Sayyidina ‘Abdur Rahman ibn Abi Bakar radiya Llahu ‘anhu akan diutamakan dan perselisihan pendapat Muhammad ibn Abi Bakar akan diketepikan, kerana darjat yang pertama jauh lebih tinggi daripada yang kedua dalam setiap aspek.
Satu lagi perkara yang perlu direnungkan, berdasarkan laporan ini, Muhammad ibn Abi Bakar dan Muhammad ibn Abi Hudhayfah membangkitkan bantahan ini semasa pertempuran. Mengapa mereka tidak membangkitkan isu ini di Madinah? Jika isu-isu ini betul, adalah wajib bagi mereka untuk mengemukakannya kepada orang ramai di ibu kota Islam, Madinah. Selepas melintasi Mesir dan di medan perang bukanlah kesempatan itu. Intipatinya ialah laporan ini tidak masuk akal secara logik kerana ia tidak boleh diterima dari perspektif sanadnya.
SETERUSNYA⇒ Marwan ibn al Hakam Dan tuduhan terhadapnya
[1] Minhaj al Karamah, jilid 4 hlm. 66, perbincangan tentang kritikan terhadap 'Uthman, cetakan Lahore, pada akhir Minhaj al Sunnah.
[2] Tabaqat Ibn Sa'd, jilid 7 hlm. 190 – 191, bahagian 2, biografi 'Abdullah ibn Sa'd ibn Abi Sarh, cetakan Leiden; Usd al Ghabah, jilid 3 hlm. 173 biografi 'Abdullah ibn Sa'd, cetakan Tehran.
[3] Nasab Quraysh, hlm. 433, keturunan Abu Sarh.
[4] Tabaqat Ibn Sa'd, jilid 7 hlm. 190 – 191, seksyen 2, ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh.
[5] Al Isti’ab dengan al Isabah, jld. 2 pg. 368, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d; Usd al Ghabah, jld. 3 pg. 173, biografi ‘Abdullah.
[6] Al Muntaqa, hlm. 403, cetakan Mesir; Jawami’ al Sirah, hlm. 232, penaklukan Makkah.
[7] Al Isabah dengan al Isti’ab, jld. 2 pg. 309, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d.
[8] Al Isti’ab dengan al Isabah, jld. 2 pg. 368, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d; Usd al Ghabah, jld. 3 pg. 173, biografi ‘Abdullah.
[9] Al Isabah dengan al Isti’ab, jilid 2 hlm. 309, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d.
[10] Al Isti’ab dengan al Isabah, jilid 2 hlm. 366, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d; Usd al Ghabah, jilid 3 hlm. 174, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh; al Isabah, jilid 2 hlm. 309, biografi ‘Abdullah ibn Sa’d ibn Abi Sarh; Sirat al Halabiyyah, jilid 3 hlm. 264, bab tentang senarai penulis terkenal salla Llahu ‘alayhi wa sallam.
[11] Sahih Muslim, jilid 1 hlm. 76, buku tentang akidah, bab tentang Islam yang memadamkan segala-galanya sebelum ini, cetakan Nur Muhammadi.
[12] Surah al Hujurat: 11.
[13] Surah al Hujurat: 13.
[14] Sirat Ibn Hisham, jld. 2 pg. 412, tawaf Rasulullah salla Llahu ‘alayhi wa sallam Baitullah dan ucapannya di dalamnya, cetakan Mesir.
[15] Tarikh Khalifah ibn Khayyat, jld. 1 pg. 134, tahun 27 A.H., cetakan Iraq.
[16] Tuhfat Ithna ‘Ashariyyah, hlm. 315, kritikan terhadap 'Uthman, berakhirnya kritikan keempat, cetakan Lahore baru.
[17] Taqrib al Tahdhib wa Tahdhib al Tahdhib, jld. 9 pg. 364, 366, 367, di bawah Muhammad ibn ‘Umar al Waqidi.
[18] Mizan al I’tidal, jld. 1 pg. 38, Ahmed ibn al Azhar ibn Mani’ al Naysapuri; Tahdhib al Tahdhib, jld. 1 pg. 12, Ahmed ibn al Azhar ibn Mani’; Dhayl al La’ali al Masnu’ah, hlm. 61, buku tentang kebajikan, penerbit ‘Alawi Lucknowi, edisi lama, di bawah jasa ‘Ali ibn Abi Talib.
[19] Al Bidayah, jld. 8 pg. 11 – 12.
No comments:
Post a Comment