Abdullah ibn Rawahah RA - Pencari Kebenaran Syahid.
Wahai Jiwaku, Kematian Tidak Dapat Dielakkan, Jadi Lebih Baik Kamu Syahid
Abdullah ibn Rawahah ibn Tha'labah (Bahasa Arab: عبدالله ابن رواحة) adalah salah seorang sahabat Rasulullah ﷺ.
Abdullah ibn Rawahah RA berasal dari suku Arab, Bani Khazraj. Pada masa menulis bukanlah kemahiran yang biasa, beliau adalah seorang penulis dan penyair.
Abdullah-bin-Rawaha RA pada asalnya seorang penulis Kristian dari Madinah dan juga dikenali sebagai Abu Amru’ Al-Ansari Al-Khazraji Al-Badri. Beliau adalah salah seorang yang paling aktif dari kalangan Ansar untuk menyokong akidah Islam dan mengukuhkan strukturnya.
Abdullah ibn Rawahah RA adalah salah seorang daripada dua belas wakil Ansar yang mengangkat sumpah taat setia pada mulanya, sebelum Hijrah dan kemudian menyebarkan Islam ke Madinah. Beliau juga merupakan antara 73 orang yang berikrar taat setia kepada Rasulullah ﷺ di Madinah.
Apabila Rasulullah ﷺ bertemu secara rahsia dengan delegasi Madinah di Mina, di pinggir Mekah, jauh dari orang kafir Quraisy, dua belas orang wakil Ansar telah mengangkat sumpah taat setia dalam Bai'ah 'Aqabah yang pertama. Abdullah Ibn Rawahah RA adalah salah seorang wakil yang membawa Islam ke Madinah dan yang membuka jalan untuk Hijrah, yang dianggap sebagai batu loncatan yang sangat baik untuk agama Allah, Islam. Abdullah Ibn Rawahah RA juga merupakan salah seorang daripada 73 orang Ansar yang agung yang memberi Rasulullah ﷺ Bai'ah 'Aqabah yang Kedua pada tahun berikutnya.
Selepas Rasulullah ﷺ dan para sahabatnya berhijrah dan menetap di Madinah, 'Abdullah Ibn Rawahah RA merupakan seorang Muslim Ansar yang paling aktif yang berusaha untuk menyokong agama yang berkembang maju itu. 'Abdullah Ibn Rawahah RA juga merupakan Muslim yang paling peka terhadap komplot 'Abdullah Ibn Ubay yang bakal dinobatkan oleh penduduk Madinah sebagai raja sebelum umat Islam tiba. Baginda tidak pernah melupakan kepahitan yang dirasainya kerana kehilangan peluang seumur hidupnya untuk menjadi raja. Oleh itu, baginda menggunakan kelicikan beliau untuk menjalin komplot penipuan terhadap Islam, manakala 'Abdullah Ibn Rawahah RA terus mengesan dan mengesan kelicikan ini dengan pandangan yang luar biasa yang menggagalkan kebanyakan muslihat dan rancangan Ibn Ubay.
'Abdullah Ibn Rawahah RA adalah seorang penulis pada zaman di mana penulisan tidak lazim. 'Abdullah Ibn Rawahah RA adalah seorang penyair. Puisinya mengalir dengan kefasihan dan kekuatan yang mengagumkan. Sejak memeluk Islam, baginda mendedikasikan kegeniusan puitisnya untuk berkhidmat kepadanya. Rasulullah ﷺ sentiasa mengagumi puisinya, meminta baginda untuk membaca lebih banyak lagi. Pada suatu hari, ketika baginda sedang duduk di kalangan para sahabatnya, Abdullah Ibn Rawahah RA menyertai mereka, lalu Rasulullah ﷺ bertanya kepadanya, "Bagaimanakah caranya mengarang puisi?" Abdullah menjawab, "Mula-mula aku memikirkan isinya, kemudian aku membacanya." Abdullah Ibn Rawahah RA segera membaca:
Wahai keturunan Al Hasyim yang baik
Allah telah mengangkat kamu ke martabat yang tinggi
Di mana kamu lebih berharga daripada seluruh manusia.
Intuisiku serta-merta menyedarkan aku
Sifat unggulmu,
Bertentangan dengan kepercayaan orang-orang kafir kepadamu.
Jika kamu meminta sokongan dan bantuan daripada sebahagian daripada mereka,
Mereka akan menolakmu.
Semoga Allah menetapkan kebaikan yang turun
Ke atasmu dengan kukuh
Dan memberikan kemenangan kepadamu seperti yang Dia lakukan kepada Musa.
Rasulullah ﷺ berasa gembira dan berkata, "Aku berharap Allah akan meneguhkan kakimu juga." Ketika Rasulullah ﷺ sedang tawaf di sekitar Kaabah dalam "Umrah", Abdullah Ibn Rawahah RA membaca kepadanya:
Jika bukan kerana Allah, nescaya kami tidak
dibimbing ke jalan yang benar dan tidak beramal
dan tidak dapat menunaikan solat kami.
Maka turunlah, ketenangan jiwa dan ketenangan,
ke atas kami dan teguhkan pendirian kami
apabila kami bertemu musuh kami.
Dalam pertempuran. Jika penindas kami cuba menyebarkan
kesengsaraan dan ujian, kerusuhan, di antara kami
Kami tidak akan memberi laluan kepada mereka.
Umat Islam mengulangi baris-barisnya yang anggun. Penyair yang aktif itu sedih apabila ayat yang mulia itu turun dengan berkata:
“Dan bagi penyair, hanya orang-orang yang sesat yang mengikuti mereka”
(26:224).
Tetapi tidak lama kemudian dia berpuas hati mendengar ayat lain yang berkata:
“Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengingati Allah dengan kerap, dan mempertahankan diri setelah dizalimi”
(26:227).
Apabila Islam bangkit dengan senjata untuk mempertahankan diri, Abdullah Ibn Rawahah RA melihat khidmat dalam semua Peperangan: Badar, Uhud, Al-Khandaq, Al Hudaibiyah, dan Khaibar. Slogan abadi Abdullah Ibn Rawahah RA adalah baris-baris puisi ini:
"Wahai jiwaku, kematian itu pasti, maka lebih baik bagimu untuk syahid."
Abdullah Ibn Rawahah RA menjerit kepada orang-orang kafir dalam setiap peperangan;
"Wahai orang-orang kafir, pergilah dari hadapanku. Rasulullah ﷺ memiliki semua sifat yang sangat baik”.
Perang Mu'tah bermula, dan, seperti yang telah kami sebutkan, Abdullah Ibn Rawahah RA merupakan Panglima ketiga selepas Zaid Ibn Harithah RA dan Jaafar Ibn Abi Talib RA. Abdullah Ibn Rawahah RA berdiri di sana ketika tentera hendak meninggalkan Madinah dan membaca:
Ilustrasi Sahaja: Abdullah Ibn Rawahah RA
“Sesungguhnya aku memohon keampunan daripada Tuhan Yang Maha Pemurah dan satu pukulan pedang yang membawa maut yang akan menimpa aku sehingga berbuih atau satu tikaman maut dengan tombak oleh orang kafir yang degil yang akan menampakkan hati dan ususku. Supaya apabila orang ramai lalu di kuburku, mereka akan berkata: Demi Allah, engkau adalah pahlawan yang paling soleh”.
Sesungguhnya, pukulan atau tikaman yang akan membawanya ke dunia para syuhada yang diberi ganjaran adalah keinginannya yang paling tinggi. Tentera berarak menuju Mu'tah. Apabila orang Islam melihat musuh mereka, mereka menganggarkan jumlah mereka seramai 200,000 orang, kerana mereka melihat gelombang pahlawan yang tidak berkesudahan. Orang Islam menoleh ke belakang ke arah kumpulan kecil mereka dan tercengang. Sebahagian daripada mereka mencadangkan, "Marilah kita menghantar pesanan kepada Rasulullah ﷺ untuk memberitahunya tentang betapa besarnya musuh yang melebihi semua jangkaan kita supaya dia sama ada akan mengarahkan kita untuk menunggu bala bantuan atau menembusi barisan musuh."
Walau bagaimanapun, Abdullah Ibn Rawahah RA berdiri di tengah-tengah barisan tentera dan berkata:
"Wahai kaumku, demi Allah, kita tidak memerangi musuh kita dengan bilangan, kekuatan atau peralatan, tetapi dengan agama ini yang telah dimuliakan oleh Allah kepada kita. Jadi teruskan: ia adalah salah satu daripada dua pilihan yang sama baiknya, kemenangan atau syahid."
Umat Islam, yang jumlahnya lebih sedikit dan lebih besar imannya, berseru, "Demi Allah, kamu benar." Tentera yang lebih kecil itu menerobos tentera yang besar seramai 200,000 pahlawan dalam pertempuran yang dahsyat dan kejam.
Seperti yang telah kami sebutkan, kedua-dua tentera bertemu dalam pertempuran sengit. Panglima pertama, Zaid Ibn Harithah RA, telah gugur, dan beliau memperoleh syahid yang gemilang. Yang kedua dalam komando ialah Jaafar Ibn Abi Talib RA, yang sangat gembira kerana syahid. “Abdullah Ibn Rawahah RA mengambil alih komando dan merampas panji-panji dari lengan atas Jaafar yang lemah. Pertarungan mencapai kemuncak keganasan. Tentera yang lebih kecil itu tidak jelas di tengah-tengah ombak tentera Heraclius yang perkasa.
Ketika Abdullah Ibn Rawahah RA menjadi seorang askar, beliau menyerang tanpa sengaja dan yakin. Tetapi kini komando meletakkan tanggungjawab besar untuk keselamatan tentera di bahunya. Nampaknya untuk seketika beliau ditimpa keraguan dan ketakutan, namun beliau serta-merta menghilangkan ketakutan itu, membangkitkan keberanian semula jadinya dan berseru;
"Wahai! Jiwaku, kamu kelihatan seolah-olah takut untuk melintasi jalan menuju ke Syurga. Wahai! Jiwaku, aku telah bersumpah untuk berperang. Wahai jiwaku, kematian tidak dapat dielakkan, jadi lebih baik kamu syahid." Sekarang aku akan mengalami kematian yang tidak dapat dielakkan. Apa yang telah lama kau jaga akhirnya menjadi milikmu. Jadi teruskan, kerana jika kau mengikuti dua wira ini, kau akan dibimbing ke jalan Syurga." Abdullah Ibn Rawahah RA bermaksud dua wira yang telah mendahuluinya dalam kesyahidan, Zaid Ibn Harithah Ra dan Jaafar Ibn Abi Talib RA
Abdullah Ibn Rawahah RA meluru ke arah tentera Rom, dengan garang dan kejam. Jika bukan kerana ketetapan sebelumnya dari Allah bahawa dia akan syahid pada hari itu, Abdullah Ibn Rawahah RA pasti akan memusnahkan tentera yang berperang. Tetapi takdir memanggil dan dia syahid. Jasadnya dipukul remuk, namun semangatnya yang suci dan gagah berani diangkat ke langit. Keinginannya yang paling berharga akhirnya menjadi kenyataan, sehingga "Apabila orang ramai lalu di kuburku, mereka akan berkata: Demi Allah, engkau adalah pahlawan yang paling soleh."
Serangan sengit di Al-Balqaa' di Syria berterusan. Kembali di Al-Madinah, Rasulullah ﷺ sedang berbual dengan aman dan puas hati dengan para sahabatnya apabila baginda tiba-tiba berhenti bercakap. Rasulullah ﷺ memejamkan matanya sedikit, kemudian membukanya. Sinar matahari memancar dari mereka, namun ia diwarnai dengan kesedihan dan belas kasihan. Rasulullah ﷺ memandang sekeliling dengan sedih dan berkata, "Zaid mengambil panji-panji itu dan berperang sehingga dia syahid." Rasulullah ﷺ terdiam seketika, kemudian menyambung, 'Jaafar memegangnya dan berperang sehingga dia syahid. Kemudian 'Abdullah Ibn Rawahah mencengkamnya dan berjuang sehingga beliau syahid." Rasulullah ﷺ terdiam seketika, kemudian matanya berkilauan dengan kegembiraan, ketenangan, kerinduan, dan kegembiraan ketika baginda berkata, "Mereka semua diangkat ke Syurga."
Betapa gemilangnya perjalanan itu! Betapa bahagianya penggantian! Mereka semua berarak untuk menakluki; mereka semua diangkat ke Syurga. Tabik hormat terbaik untuk mengabadikan kenangan mereka terletak pada kata-kata Nabi: "Mereka diangkat untuk menungguku di Syurga."
Ekspedisi Abdullah ibn Rawaha
Ekspedisi Abdullah ibn Rawaha RA ke Khaybar, berlaku pada Februari 628 Masihi.[1] Ibn Hisham juga merujuk kepada ini sebagai serangan Abdullah Ibn Rawaha RA untuk membunuh al-Yusayr ibn Rizam.
'Abdullah ibn Rawaha RA juga merupakan orang Islam yang paling peka terhadap rancangan 'Abdullah ibn Ubay yang bakal dinobatkan oleh penduduk Madinah sebagai raja sebelum umat Islam tiba.
'Abdullah ibn Ubay tidak pernah melupakan kepahitan yang dirasainya kerana kehilangan peluang untuk seumur hidupnya untuk menjadi raja. Oleh itu, baginda menggunakan kelicikan beliau untuk menganyam plot tipu daya terhadap Islam, sementara 'Abdullah ibn Rawaha RA terus mengesan dan mengesan kelicikan ini dengan pandangan yang luar biasa yang menggagalkan kebanyakan manuver dan plot Ibn Ubay. Pembunuhan itu berjaya, dan ibn Rizam turut terbunuh dan mempunyai 29 pengikutnya. Pembunuhan Al-Yusayr ibn Rizam.
Pembunuhan Abu Rafi tidak melegakan Rasulullah ﷺ daripada penangkapannya. Rasulullah ﷺ tidak berasa selamat daripada Yahudi Khaybar.
Al-Yusayr ibn Rizam telah dipilih sebagai ketua baharu Yahudi Khaybar. Baginda mengekalkan hubungan baik yang sama dengan Bani Ghatafan seperti pendahulunya Abu Rafi. Muhammad mendengar bahawa Al-Yusayr ibn Rizam sedang merancang serangan baharu terhadapnya. Jadi baginda melantik Abdallah ibn Rawaha RA, seorang pemimpin Bani Khazraj, dan menghantarnya bersama tiga pengikut ke Khaybar untuk mengumpul maklumat tentang bagaimana Al-Yusayr mungkin tidak disedari dan dibunuh.

Tetapi Abdullah ibn Rawaha RA mendapati orang Yahudi sangat berwaspada terhadap pembunuhan kedua ini yang akan berjaya. Apabila baginda kembali ke Madinah, satu strategi baharu telah dirancang, Rasulullah ﷺ sekali lagi menghantarnya secara terbuka bersama 30 orang yang menunggang unta untuk memujuk al-Yusayr melawat Madinah. Apabila mereka tiba, mereka memberi jaminan kepada Yusayr bahawa mereka akan melantiknya sebagai pemerintah Khaybar dan akan melayannya dengan baik, memberikan al-Yusayr ibn Rizam jaminan keselamatannya.
Jadi dia menunggang kuda Abdullah ibn Unais dan orang Islam menunggang di belakangnya. Apabila mereka tiba di al-Qarqarat, kira-kira enam batu dari Khaybar, al-Yusayr mengesyaki rancangan orang Islam dan berubah fikiran untuk pergi bertemu Rasulullah ﷺ. Dia turun dari binatang yang ditungganginya bersama Abdullah ibn Unais. Abdullah ibn Unais menyedari bahawa al-Yusayr sedang menghunus pedangnya. Jadi dia meluru ke arahnya dan memukulnya dengan pukulan maut di sendi pinggulnya. Al-Yusayr rebah tercedera di atas lantai tetapi terkena Abdullah ibn Unais dan mencederakannya dengan tongkat unta, satu-satunya senjata yang dapat dicapainya.
Ini adalah isyarat untuk umat Islam menyerang; setiap orang Islam membunuh orang Yahudi di atas unta di hadapan mereka, seorang di belakang yang lain. Umat Islam membunuh semua orang Yahudi, kecuali seorang yang melarikan diri.
Semasa Perang Badar, baginda ditinggalkan oleh Rasulullah ﷺ yang bertanggungjawab ke atas Madinah.
Apabila Jaafar Ibn Abu Talib RA terbunuh di Mu’tah, Abdullah-bin-Rawaha RA sedang makan sepotong daging di sudut medan perang. Baginda telah lapar selama tiga hari. Setelah mendengar kematian Jaafar, baginda membuang sepotong daging itu sambil berkata kepada dirinya sendiri, “Abdullah! Kamu sibuk makan, sedangkan Jaafar Ibn Abu Talib RA telah sampai ke Syurga.” Abdullah Ibn Rawaha RA kemudian mengambil bendera dan mula berperang. Jarinya cedera parah dan terkulai. Abdullah Ibn Rawaha RA meletakkan jari yang tergantung di bawah kakinya dan mengoyakkannya dari tangannya, lalu meluru ke hadapan, memukulnya dengan pedangnya sehingga dia syahid.
Rujukan: Fazail-e-Aamal – Sheik Zakariyya Kandhalvi, Tempat Suci Jordan – TURAB Publishing
'Abdullah ibn Rawaha RA juga merupakan Muslim yang paling peka terhadap komplot 'Abdullah ibn Ubay yang bakal dinobatkan oleh penduduk Madinah sebagai raja sebelum umat Islam tiba.
'Abdullah ibn Ubay tidak pernah melupakan kepahitan yang dirasainya kerana kehilangan peluang seumur hidupnya untuk menjadi raja. Oleh itu, dia menggunakan kelicikannya untuk menjalin komplot penipuan terhadap Islam, sementara 'Abdullah ibn Rawaha RA terus mengesan dan mengesan kelicikannya dengan pandangan yang luar biasa yang menggagalkan kebanyakan manuver dan komplot Ibn Ubay.'Abdullah ibn Rawaha RA adalah seorang penulis pada zaman di mana penulisan tidak begitu lazim.
Beliau seorang penyair. Puisinya mengalir dengan kefasihan dan kekuatan yang mengagumkan. Sejak memeluk Islam, beliau mendedikasikan kegeniusan puitisnya untuk berkhidmat kepada agama tersebut.
Rasulullah ﷺ sentiasa mengagumi puisinya, meminta baginda untuk membaca lebih banyak lagi. Pada suatu hari, ketika baginda duduk di kalangan para sahabatnya, 'Abdullah ibn Rawaha RA menyertai mereka, lalu Rasulullah ﷺ bertanya kepadanya, "Bagaimanakah kamu mengarang puisi?"
'Abdullah menjawab, "Mula-mula aku memikirkan isinya, dan kemudian aku membaca."
Penyair yang aktif itu sedih apabila ayat yang mulia itu turun yang berbunyi: "Dan bagi penyair, hanya orang-orang yang sesat sahaja yang mengikuti mereka."
(terjemahan al-Quran surah Asy-Syu'ara: 224).
Tetapi tidak lama kemudian dia berpuas hati apabila mendengar ayat lain yang berbunyi,
"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengingati ALLAH dengan kerap, dan mempertahankan diri mereka setelah dizalimi."
(Asy-Syu'ara: 227)
Apabila Islam bangkit mempertahankan diri, Abdullah Ibn Rawaha RA berkhidmat dalam semua peperangan: Badar, Uhud, Al-Khandaq, Al Hudaibiyah, dan Khaibar.
Slogan abadi beliau adalah baris-baris puisi ini:
"Wahai jiwaku, kematian itu pasti, maka lebih baik bagimu untuk syahid."
Baginda menjerit kepada orang-orang kafir dalam setiap pertempuran, "Wahai orang-orang kafir, menjauhlah dari jalanku. Rasulku mempunyai semua sifat yang sangat baik".
Perang Mu'tah bermula, dan, seperti yang telah kami sebutkan, baginda adalah Panglima ketiga selepas Zaid dan Jaafar.
Abdullah Ibn Rawaha RA berdiri di sana ketika tentera hendak meninggalkan Madinah dan membaca:

Aku benar-benar memohon keampunan daripada Tuhan Yang Maha Pemurah dan satu pukulan pedang yang mematikan yang akan menusukku hingga berbuih atau satu tikaman lembing yang mematikan oleh orang kafir yang degil yang akan menampakkan hati dan ususku. Supaya apabila orang ramai lalu di kuburku, mereka akan berkata: Demi Allah, engkau adalah pahlawan yang paling soleh. Sesungguhnya pukulan atau satu tikaman yang akan membawanya ke dunia para syuhada yang diberi ganjaran adalah keinginannya yang paling tinggi.
Hadis Pilihan Diriwayatkan & Dinisbahkan kepada Abdullah Ibn Rawaha RA
Terdapat Dalam: Sunan Ibn Majah Bab No: 10, Bab-bab Mengenai Zakat
Hadis no: 1820
Diriwayatkan: Ibn Abbas
Apabila Rasulullah ﷺ menakluki Khaibar, baginda menetapkan bahawa tanah itu, dan semua kuning dan putih, yang bermaksud emas dan perak, adalah miliknya. Penduduk Khaibar berkata kepadanya: "Kami lebih mengetahui tanah itu, maka berikanlah kepada kami supaya kami dapat mengusahakan tanah itu, dan kamu akan mendapat separuh daripada hasilnya dan kami akan mendapat separuh." Rasulullah ﷺ menegaskan bahawa, baginda memberikannya kepada mereka atas dasar itu. Apabila tiba masanya untuk menuai kurma, Rasulullah ﷺ mengutus ibn Rawahah kepada mereka. Baginda menilai pokok kurma, lalu baginda berkata: "Untuk pokok ini, begini dan begitu (jumlah)." Mereka berkata: "Kamu terlalu banyak menuntut daripada kami, wahai ibn Rawahah!" Baginda berkata: "Ini adalah penilaianku dan aku akan memberikan separuh daripada apa yang aku katakan." Mereka berkata: "Ini adil, dan keadilan adalah asas langit dan bumi." Mereka berkata: "Kami Setuju untuk menerima apa yang kamu katakan." Sahih
Relevansi: 16.803
Ditemui Dalam: Sunan Ibn Majah Bab No: 9, Kitab Puasa
Hadis no: 1663
Diriwayatkan oleh: Abu Darda
"Kami bersama Rasulullah ﷺ dalam salah satu perjalanannya pada suatu hari yang panas terik, dan cuaca sangat panas. Seorang lelaki meletakkan tangannya di atas kepalanya kerana kepanasan yang melampau. Tiada seorang pun di antara manusia yang berpuasa kecuali Rasulullah ﷺ dan Abdullah bin Rawahah." Sahih
Relevansi: 12.7929
***************************************************************
Ditemui Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 49, Hadiah, Kelebihan memberi dan pemerasan
Hadith no: 771
Diriwayatkan: Amir
Aku mendengar An-Numan bin Bashir di atas mimbar berkata, "Ayahku memberiku hadiah tetapi Amra binti rawaha (ibu saya) berkata bahawa dia tidak akan bersetuju melainkan baginda menjadikan Rasulullah ﷺ sebagai saksi kepadanya. Jadi, ayahku pergi kepada Rasulullah ﷺ dan berkata, 'Aku telah memberi hadiah kepada anakku daripada Amra binti rawaha, tetapi dia menyuruhku menjadikanmu sebagai saksi kepadanya, wahai Rasulullah ﷺ!'. Rasulullah ﷺ bertanya, 'Adakah kamu telah memberi (yang serupa) kepada semua anak lelakimu?' Baginda menjawab tidak. Rasulullah ﷺ berkata, 'Bertakwalah kepada Allah, dan berlaku adillah kepada anak-anakmu.' Ayahku kemudian kembali dan mengambil kembali hadiahnya."
Relevansi: 13.6441
****************************************************************
Terdapat Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 21, Solat Malam (Tahajjud)
Hadis no: 254
Diriwayatkan: Abu Hurairah
Bahawa Rasulullah ﷺ pernah berkata, "Saudara kamu, iaitu 'Abdullah bin Rawaha tidak berkata lucah (merujuk kepada ayat-ayatnya): Di antara kami ialah Rasulullah ﷺ, yang membaca Kitab-Nya apabila fajar menyingsing. Baginda menunjukkan kepada kami petunjuk, selepas kami buta. Kami percaya bahawa apa sahaja yang baginda katakan akan menjadi kenyataan. Dan baginda menghabiskan malamnya sedemikian rupa sehingga sisi badannya tidak menyentuh katilnya. Sementara orang-orang musyrik sedang tidur nyenyak."
Relevansi: 13.5866
***************************************************************
Ditemui Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 23, Pengebumian (Al-Janaaiz)
Hadis no: 338
Diriwayatkan: Anas bin Malik
Rasulullah ﷺ berkata, "Zaid mengambil alih bendera dan syahid. Kemudian ia diambil oleh Jafar yang turut syahid. Kemudian 'abdullah bin rawaha mengambil bendera tetapi dia juga syahid dan pada masa itu mata Rasulullah berlinang air mata. Kemudian Khalid bin Al-Walid RA mengambil bendera tanpa dicalonkan sebagai ketua (sebelum ini) dan dikurniakan kemenangan."
Relevansi: 13.2564
***************************************************************
Terdapat Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 31, Puasa
Hadis no: 166
Diriwayatkan oleh: Abu Darda
Kami berangkat bersama Rasulullah ﷺ dalam salah satu perjalanannya pada suatu hari yang sangat panas, dan cuaca sangat panas sehingga seseorang terpaksa meletakkan tangannya di atas kepalanya kerana kepanasan yang melampau. Tiada seorang pun daripada kami yang berpuasa kecuali Rasulullah ﷺ dan Abdullah ibn Rawaha RA.
Relevansi: 12.4109
Ditemui Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 54, Jihad (Berjuang untuk jalan Allah)
Hadis no: 61
Diriwayatkan: Anas bin Malik
Rasulullah ﷺ menyampaikan khutbah dan berkata, "Zaid mengambil bendera dan syahid, kemudian Jaafar mengambil bendera dan syahid, kemudian Abdullah bin Rawaha RA mengambil bendera dan syahid juga, dan kemudian Khalid bin Al-Walid mengambil bendera walaupun dia tidak dilantik sebagai panglima dan Allah menjadikannya menang." Rasulullah ﷺ selanjutnya menambah, "Kami tidak akan gembira jika mereka bersama kami." Aiyub, seorang perawi kecil, menambah, "Atau Rasulullah ﷺ menitiskan air mata, berkata, 'Mereka tidak akan gembira jika bersama kami."
Relevan: 12.0921
Ditemui Dalam: Muwatta Imam Malik Bab No: 33, Tanam Bagi
Hadis no: 1
Diriwayatkan: Said ibn al-Musayyab
Yahya menceritakan kepadaku daripada Malik daripada ibn Shihab daripada Said ibn al-Musayyab RA bahawa Rasulullah ﷺ berkata kepada orang Yahudi Khaybar pada hari penaklukan Khaybar, "Aku mengesahkan kamu di dalamnya selagi Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Mulia menetapkan kamu di dalamnya, dengan syarat buah-buahan dibahagikan antara kami dan kamu." Said menyambung, "Rasulullah ﷺ biasa menghantar Abdullah ibn Rawaha RA, untuk menilai pembahagian hasil tanaman antara beliau dan mereka, dan baginda akan berkata, 'Jika kamu mahu, kamu boleh membelinya semula, dan jika kamu mahu, ia adalah milikku.' Mereka akan mengambilnya."
Relevansi: 11.464
Ditemui Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 23, Pengebumian (Al-Janaaiz)
Hadis no: 392
Diriwayatkan oleh: Aisyah
Apabila berita kesyahidan Zaid bin Harithah, Jaafar dan 'Abdullah bin Rawaha sampai, Rasulullah ﷺ duduk dengan wajah sedih, dan aku sedang melihat melalui celah pintu. Seorang lelaki datang dan berkata, "Ya Rasulullah! Wanita-wanita Jaafar," dan kemudian baginda menyebut tangisan mereka. Rasulullah ﷺ memerintahkannya untuk menghentikan mereka daripada menangis. Lelaki itu pergi dan kembali dan berkata, "Aku cuba menghentikan mereka tetapi mereka tidak mematuhi." Rasulullah ﷺ memerintahkannya untuk kali kedua untuk melarang mereka. Dia pergi lagi dan kembali dan berkata, "Mereka tidak mendengar saya, (atau "kami": perawi kecil Muhammad bin Hawshab ragu-ragu tentang yang mana betul)" ('Aisha menambah: Rasulullah ﷺ berkata, "Letakkan debu di mulut mereka." Saya berkata (kepada lelaki itu), "Semoga Allah memasukkan hidungmu ke dalam debu (iaitu menghinakanmu)." Demi Allah, kamu tidak dapat (menghentikan wanita-wanita itu daripada menangis) untuk memenuhi perintah itu, selain itu kamu tidak melepaskan Rasulullah ﷺ daripada keletihan."
Relevansi: 10.3687
Ditemui Dalam: Bab Sahih Bukhari
No: 50, Saksi
Hadis no: 831
Diriwayatkan oleh: An-Numan bin Bashir
Ibu saya meminta ayah saya untuk menghadiahkan saya hadiah daripada hartanya; dan dia memberikannya kepada saya selepas agak teragak-agak. Ibu saya berkata bahawa dia tidak akan berpuas hati melainkan Rasulullah ﷺ) dijadikan saksi mengenainya. Saya seorang budak lelaki kecil, ayah saya memegang tangan saya dan membawa saya kepada Rasulullah ﷺ. Rasulullah ﷺ berkata kepada "Ibunya, binti Rawaha, meminta saya untuk memberi hadiah kepada budak lelaki ini." Rasulullah ﷺ berkata, "Adakah kamu mempunyai anak lelaki lain selainnya?" Dia berkata, "Ya." Rasulullah ﷺ berkata, "Jangan jadikan saya saksi kezaliman." Diriwayatkan oleh Ash-Shabi bahawa Rasulullah ﷺ berkata, "Saya tidak akan menjadi saksi kezaliman."
Relevansi: 8.6562
Ditemui Dalam: Sahih Bukhari Bab No: 23, Pengebumian (Al-Janaaiz)
Hadis no: 386
Diriwayatkan: Aisyah
Apabila Rasulullah ﷺ mendapat berita kematian ibn Harithah, Jaafar dan ibn Rawaha, baginda duduk dan kelihatan sedih dan saya sedang memandangnya melalui celah pintu. Seorang lelaki datang dan memberitahunya tentang tangisan wanita-wanita Jaafar. Rasulullah ﷺ memerintahkannya untuk melarang mereka. Lelaki itu pergi dan kembali mengatakan bahawa dia telah memberitahu mereka tetapi mereka tidak mendengarnya. Rasulullah ﷺ berkata, "Larang mereka." Maka sekali lagi dia pergi dan kembali untuk kali ketiga dan berkata, "Ya Rasulullah! Demi Allah, mereka langsung tidak mendengar kami." ('Aisha menambah): Rasulullah ﷺ memerintahkannya untuk pergi dan meletakkan debu di mulut mereka. Aku berkata, (kepada lelaki itu) "Semoga Allah menyumbat hidungmu ke dalam debu (iaitu menghinakanmu)! Kamu tidak dapat (memujuk wanita-wanita itu untuk) memenuhi perintah Rasul Allah dan kamu juga tidak dapat menghilangkan keletihan Rasul Allah."
Relevansi: 7.8883
Kuliah video tentang Abdullah ibn Rawaha RA
Video 5 - Bahasa Urdu
No comments:
Post a Comment